User Tag List

Results 1 to 6 of 6

Thread: Bekjennelse: Jeg har ikke lest Lone Wolf and Cub ...

Awesomeguy hansivarstordal's Avatar

Default Bekjennelse: Jeg har ikke lest Lone Wolf and Cub ...

Det har jeg vært litt flau for lenge, for det er liksom en av de store klassikerne som er litt basic for voksne mangaelskere. Jeg har riktignok lest et par bøker, men kom meg liksom aldri videre.
    Uansett, nå er jeg i gang (noe jeg blogger om her), og mens jeg er underveis i lesningen har jeg egentlig litt lyst til å høre med andre her: Har dere lest den? Hva synes dere om den? Er den så bra som folk sier? Hvilke kvaliteter er det i så fall dere setter mest pris på?

Default Re: Bekjennelse: Jeg har ikke lest Lone Wolf and Cub ...

Leste denne ca. 10 år siden, og det som jeg elsket ved serien var tegnestilen og historien. Det at mye er basert på historiske personer og hendelser var noe som gjorde ekstra spennende å følge med, siden jeg liker eldre historie. Tegnestilen er ikke som andre mangaer, ikke no store øyne og den slags, men mer "ekte". Likte spesielt hvordan denne tegnestilen varierte avhenging av handling (en annen samurai manga som jeg syntes tar det til et enda høyre og bedre nivå er Vagabond).

Husker fortsatt at jeg ble litt "choked up" flere steder mens jeg leste serien, dramatikken var utrolig bra lagt opp.

Driver og leser path of the assassin, crying freeman og lady snowblood, og alle disse gir meg den samme følelse når det gjelder historien og dramatikken. de er skrevet av samme person, og tegnet med forskjellige andre.

EDIT: tok å leste den blogposten din, og syntes det er litt rart at du skriver...
    "...Jeg har en åpenbar moralsk aversjon mot den sanseløse og til dels meningsløse nedslaktningen som hovedpersonen står for, og at dette gang på gang forsvares med det enkle og uimotsigelige faktum at han har “chosen the way of the meifumadô"..."

når du også skriver at du leser Vagabond, som du omtaler som "mer sofistikert og “spirituell” serie". nå vet jeg ikke hvor langt du har kommet i den serien, og ikke for å spoile den for deg hvis du ikke har kommet til Vol.28 eller noe, men seg syntes Takezo står for mye mer "sanseløs" nedslaktning av folk (70 stk PÅ EN GANG!). og han gjør det fordi han vil bli den sterkeste under sola, eller noe i den duren..

care to elaborate?

de to andre punktene du tar opp er jeg enig i.. hater de små bøkene, og syntes cover arten kunne ha vært de originale, eller tatt i fra selve mangaen.
    Last edited by dondes; 18th January 2011 at 09:16.

Fett å høre at jeg har mye å glede meg til.

Og joda, jeg har mye av den samme aversjonen mot Vagabond. Forskjellen er vel at man i Lone Wolf helt og holdent står utenfor hodet til Ôgami Ittô, og aldri, aldri får innblikk i tankene hans, til forskjell fra Vagabond, der man får et svært levende innblikk i Takezos tankeliv. Dette gjør også at jeg synes Takezo fremstår som mindre av en "helteskikkelse", man får mer mulighet til å tenke på ham som en litt "forstyrret" person - fortellerstilen legger slik jeg ser det i større grad opp til at leseren kan felle sin egen dom over handlinge hans. (Som i Death Note, uten sammenlikning for øvrig.) Men joda, slakting er det jo okke som ...

ja, er enig i det du sier angående tankene til Takezo, og jeg digger det veldig med tanke på at jeg hadde lest om Musashi flere år før jeg leste min første Vagabond, så jeg ble jo super gira! Musashi er jo en legende i japansk historie, og måten han blir fremstilt på setter ting i en veldig bra perspektiv. spesielt duellene han hadde var bra, men jeg gleder meg så SYYYYK mye til den neste som kommer, selv om jeg vet hva som kommer til å skje

Lone Wolf er det stikk motsatte som du sier, men det igjen gjør at jeg ble veldig interesert i den serien. Vi vet jo ikke hva noen av disse personene tenkte på den tiden, og av den grunn så syntes jeg Lone Wolf blir så bra, for den tar ting som alle "vet" skjedde (selv om det er jo friheter her og der ) men alikevel blir fortalt på en så bra måte at man blir oppslukt.

hmm, lurer på om jeg skal ta og få tak i den serien igjen, jeg lånte den bare av en kompis av meg og leste den da, men jeg må jo nesten ha min egen kopi av den utrolige serien!

... i tillegg har jeg tenkt på, som jeg ikke kom på i første omgang, at det er jo flere forskjeller på Takezo og Ôgami. Det ene er jo at Takezo først og fremst befatter seg med å stige i rang blant andre samuraier som også duellerer og er "med på gamet". (Stort sett, iallfall.) Det andre er at Ôgami er en leiemorder som tilsynelatende ikke har kvaler med å ta oppdrag fra de som helt åpenbart er de undertrykkende eller "onde" partene i konflikter, og at han attpåtil ofte trekker uskyldige mennesker inn som "collateral damage", til og med bare for å få anledning til å komme nær det egentlige målet. Slike ting er jo ... litt annerledes. Men ja, ja, det blir jo litt pest og kolera dette, men så har jeg iallfall "cared to ellaborate" Så får vi ta mer prat når jeg er kommet litt lenger i serien

hehe ja, bra at du ellaborater!

en ting til som du må tenke på, som spiller en rolle i disse figurene, er den historiske konteksten.

Ogami kommer fra samurai kasten, han ble født samurai og vil dø som samurai. de hadde også stor makt over alle som var under seg, de kunne f.eks. ta livet av noen hvis de fornærmet dem. det er jo veldig anderledes til hvordan ting er nå, men man kan på en måte ikke være dømmende pga av det var slik samfunnet dems var på den tiden.

Takezo var ikke det, han ble født som en slags bonde, og jobbet seg hardt oppover kastesystemet for å bli en slags samurai. Så tankemåten hans er helt anderledes enn Ogami, og det ser man tydelig både i handlingene hans og tankemåten hans.

Så du kan da tenkte deg selv hvordan du ser på ting når plutselig alt det du har blitt lært opp til å tro, plutselig vender seg imot deg, som Ogami opplevde. han var jo tross alt en av de mest betrodde samuraiene til shogun, han var både sverd tester, men også en slags "executioner", han skulle fullføre handlingen til de som tok livet av seg via seppuku, som var den mest ærefulle måte å dø på når du hadde tapt ansikt.

Takezo tenker ikke slik, han vil som sagt, bare bli den beste under sola...

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)