User Tag List

Results 1 to 10 of 10

Thread: Go, strategisk brettspill.

Standard Medlem Sober's Avatar

Default Go, strategisk brettspill.

Satt og så gjennom de forskjellige gruppene her på Japani, og plutselig kom jeg over en Go gruppe. Gjorde et søk, men så ingen tråder om dette fantastiske spillet, så da måtte jeg bare lage et.
    Historien min startet med at jeg så på animen Hikaru No Go godt over 6 år siden, og ville finne ut hva dette spillet dreide seg om. Etter det har jeg spilt av og på i perioder, men er fortsatt på begynnerstadiet.

Kort om Go:
    Go (?) er et brettspill for to deltakere, svart og hvit. Go er et spill med fullstendig informasjon. Spillet er også kjent under navn som Wei-chi, Weiqi, Igo, Goe og Baduk.

Go spilles på et brett med et kvadratisk rutenett. Spillbrikkene (som kalles steiner og er farget henholdsvis svarte og hvite) plasseres på skjæringspunktene mellom firkantene i rutenettet, aldri i rutene. Man får også legge steiner på kantene og hjørnene av rutenettet. Steiner som har blitt lagt ut flyttes aldri til nye punkter, men kan eventuelt fanges og legges til side. Spillet går ut på å erobre så mye territorium som mulig gjennom å innringe tomme skjæringspunkter eller motstanders steiner med sine egne steiner. Territorium gir poeng som sammenregnes på slutten sammen med antallet fanger, og den med flest poeng har da vunnet. Spillets grunnregler som er relativt få og enkle gir opphav til et spill med ekstremt høy kompleksitet og dybde, og den eksisterende teorien er meget omfattende.

--------

Selv om dette kan høres utrolig tørt og kjedelig ut er dette ikke tilfellet, jeg personlig synes dette er noe av det morsomste som finnes når det er to av dere.
    Spillet er utrolig lett å sette seg inn i, men følger mottoet "Easy to Learn, Hard to Master". Men ikke bli skremt av dette venner, det er kjempemorsomt å spille Go! For å spille dette kreves et brett og steiner, men for de som ikke har det kan man laste ned en Go klient fra http://www.gokgs.com og spille mot mennesker fra hele verden.

For de som er helt nye kan denne linken gi dere litt mer informasjon om det grunnleggende http://playgo.to/interactive/, eller video http://blip.tv/file/262606/.

For litt (veldig) mer utfyllende informasjon om historien og selve spillet anbefales det (på det sterkeste) å lese på den engelske Wikipedia:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Go_(board_game)

Anbefaler Go på det sterkeste. Lykke til!

charuru zi britannia ilifin's Avatar

Default Re: Go, strategisk brettspill.

Jeg spilte en gang i tida Go aktivt, og eier et flott brett med glass-steiner som jeg pleide å invitere folk over til å spille på. Har fallt litt av dette i det siste og er ikke på langt nær så god nå, men tar alltids en utfordring

jirayafan Howl's Avatar

Vel, på Hanami-dagen fikk jeg lært meg go, men med en gang jeg skulle begynne, kom han som skulle hente meg. Jeg tror jeg kan de primære reglene, men jeg har aldri spilt det. Jeg ville likt å spille det en gang.

Kanskje det burde vært en Go-stand på Desucon.

Standard Medlem dark kwen's Avatar

her i stavanger er det en go-klubb
    jeg er aktiv medlem nå i sommerferien og har vel spilt over en måned eller noe
    jeg også anbefaler spillet, det er lett å lære, men du må regne med å bli banket i det mange ganger før du i det hele tatt kan spille det ordentlig
    men frykt ikke, øvelse GJØR faktisk mester

Standard Medlem Sober's Avatar

Vi har en Go gruppe her på Japani: http://forum.japani.no/group.php?groupid=159 =3

Har sett de første 7 episodene av den serien som ble nevnt over.. Kan ikke si det økte min interesse ><

Standard Medlem Jikap's Avatar

Jeg ble også interessert i spillet etter å ha sett Hikaru no Go, har siden spilt litt nett-go av og til etter det, men har ikke blitt så flink enda ^^;
    takk for linken to go-gruppa *melder meg inn nå* ^^

Standard Medlem okami's Avatar

Var jo Hikaru no Go som fikk øynene mine opp for Go. Har prøvd et par ganger etter det og skulle ønske jeg kan lære mer... det er gøy! Meeen... når det i gjennomsnitt kanskje bare er meg som vil lære meg det der jeg bor er det litt kjedelig og streve mye for det... er ikke så gøy å spille på PC'en hele tiden XD

Moderator
    Fantasy og Spill
    Beast's Avatar

Go er kjempegøy! Har ikke spilt veldig lenge og det er sjelden jeg faktisk har muligheten til å spille mot noen (liker ikke å spille via internett), men det er et morsomt spill med mye dypde og historie. Det at det ikke er mulig å lage en god datasimulator for spillet når en kommer opp til et visst nivå synes jeg er spesielt fascinerende, samt æreskodene knyttet til det og assosiasjonene til eldre krigsstrategi.

Go har den interessante egenskapen at når du legger en stein et sted, så får du ikke mer territorium, mens når motstanderen legger en stein på et lignende sted så får denne masse mer, og tar i tillegg av ditt. Slik vinner motstanderen alltid, og demed er det ikke logisk mulig å spille Go, da begge er nødt til å vinne og tape på samme tid.

Jeg har spilt litt Go i sin tid, og prøver meg fortsatt mot PCen med jevne mellomrom, for å se om det kan bli aktuelt å drive mer med i fremtiden. Det er interessant med et spill der det hele tiden er mer å lære.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)