User Tag List

Page 8 of 8 FirstFirst ... 5678
Results 141 to 152 of 152

Thread: Twilight, New Moon og Eclipse - det nye Harry Potter!

Global Moderator
    Pumpecrew
    Heika-sama's Avatar

Default Re: Twilight, New Moon og Eclipse - det nye Harry Potter!

Likheten ligger vel i at begge tar overnaturlige skapninger og lager populære bøker rettet mot ungdom, ikke at plottet er likt. Twilight gjør det med vampyrer som Harry Potter gjorde med trollmenn, putter dem inn i et univers med vanlige ungdommer. Men Twilight-bøkene er altfor rettet mot jenter til at jeg er helt enig selv.

Standard Medlem miechan's Avatar

Quote Originally Posted by Heika-sama View Post
    Likheten ligger vel i at begge tar overnaturlige skapninger og lager populære bøker rettet mot ungdom, ikke at plottet er likt. Twilight gjør det med vampyrer som Harry Potter gjorde med trollmenn, putter dem inn i et univers med vanlige ungdommer. Men Twilight-bøkene er altfor rettet mot jenter til at jeg er helt enig selv.
    Jo, kanskje det, men jeg ville uansett ikke kalt det "det nye Harry Potter".

Sutrefaen Sharingan's Avatar

Quote Originally Posted by miechan View Post
    Jo, kanskje det, men jeg ville uansett ikke kalt det "det nye Harry Potter".
    Det har jo mer med at du ikke liker sammenligningen. Jeg ser ærlig talt poenget med sammenligningen. Overnaturlige fantasivesener, kjærlighet og kampen mellom det gode og den onde.. Og ikke minst, alle ungdommene synes at det er "the shiet".

Quote Originally Posted by Sharingan View Post
    Det har jo mer med at du ikke liker sammenligningen. Jeg ser ærlig talt poenget med sammenligningen. Overnaturlige fantasivesener, kjærlighet og kampen mellom det gode og den onde.. Og ikke minst, alle ungdommene synes at det er "the shiet".
    Joda, sa jeg. Men å kalle det for nye Harry Potter er unødvendig. Kan ikke huske å ha kalt Harry Potter det nye Ringenes Herre, selv om de to også har en sammenheng. De er mer like enn HP og Twilight er.

Standard Medlem PrincessMidna's Avatar

Kjenner jeg blir veldig sånn "Drit i å sammenligne!!!!"

HP var det første for meg, men vampyrmessig var twilight først.
    Elsker LotR også, men jeg er så lei av sammeligning....... Snart drar vi vel inn Eragon og...

Kan vi ikke bare ha denne tråden til å snakke om twilight, IKKE sammenligne div serier?

jeg hater twilight og den første filmen er dritt dårlig, jeg har ikke sett den andre men jeg er ganske sikker på at den er dritt dårlig den også..

jeg har ikke lest bøkern men søstra mi sier at bøkern er mye bedre enn filmene. Men det er jo ganske normalt siden filmer basert på bøker er mye dårligere enn bøkern. Eksemplene som jeg kommer på er ringenes herre, harry potter og da vinci koden.
    Grunner til at jeg hater twilight:

1. vampyrene glinser i sola.. WTF? Vampyrer skal dø når de blir utsatt for sol ikke glinse. Jeg vet ikke om hvor mange som har sett from dusk till dawn, men det er slik vampyrer skal være og oppføre seg.

2. Dialogen mellom kjerringa som elsker vampyren og vampyren.

Edward Cullen (Robert Pattinson)
    ? I don't have the strength to stay away from you anymore.

Bella Swan (Kristen Stewart)
    ? Then don't.

og sånn er dialogen i hele filmen

3. At homo vampyren nekter å bite kjerringa og gjøre henne til en vampyr. De snakker om hvor mye de elsker hverandre hele filmen men de kan ikke være sammen. Gjør henne til en vampyr da, problem solved..

4. Filmen er skapt for jenter av jenter, så det er vel ikke så rart at jeg hater den.

Quote Originally Posted by PrincessMidna View Post
    Kjenner jeg blir veldig sånn "Drit i å sammenligne!!!!"

HP var det første for meg, men vampyrmessig var twilight først.
    Elsker LotR også, men jeg er så lei av sammeligning....... Snart drar vi vel inn Eragon og...

Kan vi ikke bare ha denne tråden til å snakke om twilight, IKKE sammenligne div serier?
    Den som startet hele tråden begynte å sammenlikne. Se overskriften.

Standard Medlem idapod's Avatar

Madara: Bram Stokers Dracula døde ikke da han gikk ut i sollys.
    Tenkte jeg skulle nevne det.
    Last edited by idapod; 11th March 2010 at 20:47.

kanskje det var litt feil av meg å si at de skal dø når de blir utsatt for sola, men det siste de skal gjøre er å glinse

Standard Medlem idapod's Avatar

Hver sin smak.
    Jeg synes det bare er bra at det er variasjon i vampyrer, og at ikke alle følger den samme gamle standaren, og jeg er gammel fan av vampyrer lenge før Twilight og alle de andre nye seriene kom inn i bildet.

Standard Medlem Saint123's Avatar

Quote Originally Posted by Madara View Post
    jeg hater twilight og den første filmen er dritt dårlig, jeg har ikke sett den andre men jeg er ganske sikker på at den er dritt dårlig den også..

jeg har ikke lest bøkern men søstra mi sier at bøkern er mye bedre enn filmene. Men det er jo ganske normalt siden filmer basert på bøker er mye dårligere enn bøkern. Eksemplene som jeg kommer på er ringenes herre, harry potter og da vinci koden.
    Grunner til at jeg hater twilight:

1. vampyrene glinser i sola.. WTF? Vampyrer skal dø når de blir utsatt for sol ikke glinse. Jeg vet ikke om hvor mange som har sett from dusk till dawn, men det er slik vampyrer skal være og oppføre seg.

2. Dialogen mellom kjerringa som elsker vampyren og vampyren.

Edward Cullen (Robert Pattinson)
    ? I don't have the strength to stay away from you anymore.

Bella Swan (Kristen Stewart)
    ? Then don't.

og sånn er dialogen i hele filmen

3. At homo vampyren nekter å bite kjerringa og gjøre henne til en vampyr. De snakker om hvor mye de elsker hverandre hele filmen men de kan ikke være sammen. Gjør henne til en vampyr da, problem solved..

4. Filmen er skapt for jenter av jenter, så det er vel ikke så rart at jeg hater den.
    Jeg kan på en måte forstå deg, men det at det blir en suksess er vel noe med at personen bak disse bøkene har tenkt litt utenom det vanlige.
    Da mener jeg det med å lage en Romatisering ut av det hele, og ikke bare blod, blod og mere blod og vold.

Det 4 punktet ditt syns jeg er dårlig argumentert for ettersom du bare skriver for jenter av jenter og ikke rart jeg hater den, wtf?
    Altså jeg selv er ikke noe spesielt glad i romantiske filmer, eller at de f.eks gjør vampyrene så sentimentale istede for brutale og blodige som de ellers alltid har vært uti fra det steriotypiske aspektet. jeg er en gutt på 20 år, hetrofil som bare F og syns faktisk filmene er ganske bra, sammenlagt.

1'ern er jeg enig i er litt vel mye, og ganske så kjedelig, men utover i filmene som kommer blir det jo bare bedre og bedre. Og jeg som også har lest bøkene vil si at det har vært meget flinke på og lage film utav dette.

Moderator
    Fantasy og Spill
    Beast's Avatar

Personlig synes heller ikke jeg at Twilight er særlig sammenlignbart med Harry Potter, men kanskje heller med Bridget Jones eller andre bøker innen Chick-Lit genren. Twilight er langt fra unik i sin bruk av vampyrer/varulver og tenåringsjenter i litteraturverdenen (på samme måte som Harry Potter slettes ikke er det første litterære verket skrevet om en tenåringstrollmann i nåtidsperspektiv). Hvis jeg skulle sammenlignet Twilight med et annet fenomen i populærkulturen, så måtte det vært fanficlitteratur Skrevet av/rettet mot jenter. Det har et typisk trekk i at heltinnen er en typisk "nabojenta"-karakter, som regel ganske blass i sin personlighet, men på tross av sin blasse natur, blir hun sentrum for mannlig omsvermelse, noe som forårsaker at hun blir dratt inn i disse mennenes verden og slengt midt oppi alle problemene og dilemmaene som eksisterer der. Heltinnen blir dermed den klassiske "Jomfruen i nød", en passiv brikke i de egentlige protagonistenes historie.

For all del, det er en type litteratur og skrivestil som appelerer til mange, kanskje mest fordi den blasse "protagonisten" utgjør det perfekte "hull" som leseren kan plassere seg selv inn i og dermed føle at historien lett kunne vært om leseren selv. Det blir en slags form for virkelighetsflukt, og det er det jo ikke noe galt i det. Men som litteratur i klasse med kløgtige fantasy-forfattere som J.K. Rowling, J.R.R.Tolkien, Steven Eriksson og George R. R. Martin, blir Meyers narrative evner svært bleke og amatørmessige, og hennes persongalleri fremstår som omtrent like spennende og unikt som "Home & Away" på alvestøvrus.

Jeg sier ikke at det er galt å like Twilight (eller fanfic for den saks skyld), eller å bedrive virkelighetsflukt (selv spiller jeg jo Dragon Age, laiver og driver med tabletop rollespill, så jeg har strengt talt ingenting jeg skulle ha sagt på sistnevnte), men jeg vil forebeholde meg retten til å bruke følgende metafor:

Selv om svært mange liker Grandiosa og spiser det støtt og stadig, så betyr det ikke at det er en rett som kan sammenlignes med en rett laget og servert av en Michelin Stjerne-berømmet kokk. Grandiosa er en frossenpizza, og kan derfor ikke sammenlignes med annet.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)