User Tag List

Page 1 of 27 123411 ... LastLast
Results 1 to 20 of 540

Thread: Utvekslingselev i Japan (VGS)

Standard Medlem Maximum-Power's Avatar

Default Utvekslingselev i Japan (VGS)

Quote Originally Posted by Original Post
    Jeg skal være der med AFS i et år fra mars 2009, og vet at bl.a. Saixl også skal.

Noen andre som skal eller har vært? I denne tråden diskuterer vi hvor kule (og heldige) vi er xD
    Den store
    UTVEKSLINGSELEV I JAPAN
    på VGS -tråden

Det å kunne bo i Japan i en vanlig japansk familie i et år vil nok kanskje høres ut som en fjern drøm for mange - men er den egentlig så fjern? I denne førsteposten vil vi prøve å samle de vanligste faktaspørsmålene ved det å bli utvekslingselev i Japan.

Q: Hvem kan bli utvekslingselev?
    A: Som regel kan de aller fleste mellom 15 og 18 søke om å bli utvekslingselev.
    Kravet er som oftest at man må ha gått hele året før utvekslingen på skole i Norge.

Q: Hvor og hvordan kan jeg søke for å bli utvekslingselev til Japan for et år?
    A: Det finnes en hel del organisasjoner som i varierende grad organiserer hele opplegget - fra orienteringer, visum og flybilletter, til skoleuniformer, vertsfamilie og vertsskole. Noen ordner alt, noen ordner mindre, men dette er noe som varierer fra organisasjon til organisasjon. De vanligste som har et tilbud til Japan i Norge er følgende:

- AFS
    - EF
    - YFU
    - Explorius
    - Rotary

I ingen spesiell rekkefølge. Klikk på navnet for å komme til Japandelen av hjemmesiden til hver enkelt organisasjon. (Evt. utvekslingsdelen.)

Her søker man som regel først online, for så å fylle ut en omfattende papirsøknad med attester, legesjekk, karakterutskrifter, personlig informasjon og så videre. Følg rettledningen på hver enkelt hjemmeside for å komme i gang.

Q:Må man ha veldig gode karakterer for å komme inn?
    A: Dette kommer litt an på. Det er vel mer om hva slags person du er. Modenhet og åpenhet og sånt. Det er dog viden oppfattet og kjent at man ikke bør ha stryk i noe fag. Man rådes til å ha middels eller over dette i gjennomsnitt når man søker. Man bør ta kontakt med den aktuelle organisasjon og spørre dem.

Q: Må man kunne Japansk/ha tatt Japansk på skolen for å bli utvekslingselev?
    A: Det kommer litt an på hvem man reiser med. AFS, YFU og EF krever ingen Japanskkunnskaper før avreise.

Hos Rotary har vi hørt at det hjelper på om du har gode kunnskaper i språket til landet du helst vil ha, men det er vel forsåvidt ikke noe krav her heller.

Hos Explorius krever de en del forkunnskaper:

Quote Originally Posted by Aangell
    Du skulle kunne ha en presantsjon om deg selv på Japansk (foran klassen) som varer i ca 2min og kunne alle hiragana, katakana og 50kanji.
    Man vil som regel få kursmateriell og litt språkopplæring av organisasjonen før man drar.

Q: Hva koster det å bli utvekslingselev til Japan?
    A: Programavgiftene er forskjellige fra organisasjon til organisasjon, og varierer i takt med hvor mye organisasjonen ordner for deg. Under har du en liten oversikt for hvordan prisene så ut i Januar 2009, sammen med evt. informasjon vi har om hvor mye de ordner for deg.

Spoiler Spoiler: Klikk her for tabelloversikt over hva de forskjellige utvekslingsorganisasjonene dekker + programavgift?OPPDATERT MARS?????

*: Hos AFS har man medlemskap det året man søker, det året man er på utveksling, og året etter at man kommer hjem igjen.
    **: Hos AFS ordner de absolutt alt for deg når det gjelder visum, det eneste du må gjøre er å skrive under et ark for å sjekke at opplysningene er riktige.

*: YFU har 2 samlinger i vertslandet inkludert i prisen; Ankomstssamling og midtårssamling.
    **: På YFU sine nettsider står det bare at visumavgiften er inkludert. Kan være at du må gjøre noe i prosessen selv.

Vi har desverre ikke så mye informasjon på Rotary, men forhåpentligvis vil Yumegirl på forumet kunne hjelpe oss når hun kommer hjem igjen fra utvekslingsåret sitt.

Q: Når bør man søke?
    A: Man bør søke så tidlig som mulig før avreisedato for å ha en bedre sjanse til å komme med på programmet. 1 år før anbefales av de fleste organisasjonene. Selv om man hører om heldige enkelttilfeller, så er det alltid lurt å være på den sikre siden.

Q: Vil du egentlig til Japan? (added by MP)
    A: Selv om kjærlighet for japansk popkultur og tegnefilmer er en fin ting å dra til Japan for å oppleve på nært hold, så må det tas i betraktning at det ikke er snakk om ferie. Når man drar til Japan som utveksnlingsstudent innebærer det å leve på den Japanske måten, hos en Japansk familie, under hele oppholdet. Du bør dermed være interessert i fremmed kultur og språk, og du må være villig til å si fra deg Norsk moral og levemåte under oppholdet.

Du skal gå på Japansk skole, og det forventes at du viser stor interesse for skolegangen din. De som kommer til Japan og tror de skal leve i en anime blir ofte skuffet, og mange drar hjem før programmet er slutt. Når det er sagt er jo den japanske kulturen den mest interessante og spennende i verden, og svært mange kommer hjem med den oppfatning at Japan er et fantastisk fint land.

Hvis det er spørsmål dere synes burde være i denne posten, send meg (Saixl) eller Maximum-Power en PM.
    Last edited by Saixl; 29th January 2009 at 09:21. Reason: Litt WoT!~ <3

Standard Medlem Miki's Avatar

Default Sv: Utvesklingselev i Japan

Jeg er i Japan nå, men jeg har bare vært her i ca en uke, noen dager i tokyo og to dager med vertsfamilen min. Det har vært kjempegøy hittil, og jeg grugleder meg til skolen begynner. De som er interesserte kan følge med på bloggen min, der jeg skriver om ting og tang jeg foretar meg i utvekslingsåret mitt i Japan.

DesuMaid kaede's Avatar

Kjempefint om du/dere kunne gi tilbakemeldinger om hva dere opplever som bra og dumt der! Vurderer selv å søke om utveksling, men er veldig usikker, derfor hadde det vært utrolig bra om dere som er der kunne si deres mening.

Standard Medlem Maximum-Power's Avatar

Du bør søke nå, det er begrenset med plasser! Søknadsavgiften er ikke allverden (300kr tror jeg hos afs), så det er bedre å bare søke seg inn å heller bestemme seg for ikke å reise senere! ^^

blablabla Imbefalath's Avatar

Jeg kan ikke huske at jeg betalte noen søknadsavgift i det hele tatt. Sikker på at det ikke er innmeldingsavgift du snakker om (eller noe i den duren)? Når det er sagt kan jeg ikke huske at jeg betalte den heller.

関西人
    I.Q. Boss
    Saixl's Avatar

Hvilken organisasjon søkte du med Imbefalath?

Uansett, dere har begge rett, avgiften han snakker om er jo en felles søknads og innmeldingsafgift. (Iallefall hos AFS og EF. YFU vet jeg heller lite om.) Hos AFS er den på 300,- og hos EF på 250,- tror jeg.

Standard Medlem 4000's Avatar

Hei Hei. Jeg har ikke posta på japani på superlenge men jeg skal gjøre mitt beste for å bli litt mere aktiv fra nå av! anyways, yes jeg var afs utvekslingsstudent for 2 år siden. det var en superbra opplevelse jeg vil anbefale alle andre, men utfallet kan være nokså random. den første familien min funka ikke særlig bra og "medhjeleperne" i afs var heller lite behjelpelig, men etter mye om og men ble jeg flyttet til en ny skole og ny familie. Der var alle afs folka supergreie og alt var så og si perfekt. så konklusjonen er at afs er flott så lenge man ikke er altfor uheldig. kommer jo selvfølgelig litt an på hva man gjør det til selv.

jeg reiste tilbake til Japan forrige uke og bor med den andre vertsfamilien for øyebelikket og det er helt supert. flytter til min nye leilighet i hiratsuka og begynner på universitetet der til lørdag... forestiller meg at det ville vært heller vanskelig uten året med afs, så jeg er evig takknemlig. om noen av de som er med afs i japan i år bor i tokyo, så møtes vi til hanami neste søndag, da jeg er bedt med som...medhjelpereller no

Standard Medlem Cyazu's Avatar

Quote Originally Posted by Imbefalath View Post
    Jeg kan ikke huske at jeg betalte noen søknadsavgift i det hele tatt. Sikker på at det ikke er innmeldingsavgift du snakker om (eller noe i den duren)? Når det er sagt kan jeg ikke huske at jeg betalte den heller.
    Joda, det er 350,- kr i søknadsgebyr... Jeg husker godt å betale den avgiften og jeg fikk søknadspapirene tilsendt.... Men du er jo veldig flink til å sluntre unna sånne kjipe ting da. ^^

Standard Medlem Noddi's Avatar

Jeg holder på å skrive søknad til AFS nå, men vet ikke om det blir noe av det da. Er pyse, og foreldrene mine er ikke 100 % overtalte heller. Men håper virkelig at det blir noe av det ^^

Men jeg søkte media & kommunikasjon til VG1. Vil ikke det bli et problem :S?

Quote Originally Posted by Noddi View Post
    Jeg holder på å skrive søknad til AFS nå, men vet ikke om det blir noe av det da. Er pyse, og foreldrene mine er ikke 100 % overtalte heller. Men håper virkelig at det blir noe av det ^^

Men jeg søkte media & kommunikasjon til VG1. Vil ikke det bli et problem :S?
    Egentlig ikke, for avreise til Japan er ikke før i februar, det betyr at du får gå på midia frem til da og forhåpentligvis, hvis skolen godtar det, at du får fortsette der du slapp når du kommer tilbake. Det er den ordningen vi har i hvert fall. Lykke til.

Ok, takk .

Så at du og hadde søkt, har du allerede vært eller skal du?

Ok, takk .

Så at du og hadde søkt, har du allerede vært eller skal du?
    Jeg kom ikke med grunnet dysleksi... *sobsobsobsob* Men planlegger å ta en tur i vinterferien om pengene strekker til.

Å . Er usikker på om jeg og kommer inn :S. Tror du karakterer har ekstremt mye å si? Jeg er redd for at snittet mitt er for lavt, har bare 4,2 nå.

Å . Er usikker på om jeg og kommer inn :S. Tror du karakterer har ekstremt mye å si? Jeg er redd for at snittet mitt er for lavt, har bare 4,2 nå.
    Joda, karakterene har en del å si, men det teller mere hva slags person du er, det er jo derfor de innkaller til intervju etter at du har sendt søknaden.

Ok, får bare håpe på det beste.

Men er det sant at man får et stipend fra lånekassen som dekker 70 % av utgiftene?

関西人
    I.Q. Boss
    Saixl's Avatar

Ok, får bare håpe på det beste.

Men er det sant at man får et stipend fra lånekassen som dekker 70 % av utgiftene?
    Det er bare hvis du får året godkjent som andre år av VGS. Og siden du sa du skal gå/har søkt MK så er sjansen for å få året godkjent omtrent lik null av det jeg har hørt. (Det er fordi MK er et yrkesfag og de har kanskje ikke de fagene du trenger i utlandet, mediefag o.l)

Og selv om man går studiespesialisering der man som regel ikke har så store problemer med å få året godkjent, så råder AFS deg fra å prøve å få det godkjent. Det sa de vertfall til meg på intervjuet fordi det betyr at man må ta ekstrafag når man er ute, og med en ny kultur og et nytt språk blir det rett og slett for mye for en person å greie. (Det var det hun sa, sånn ca.)

End of post

Standard Medlem Vinter's Avatar

Jeg skulle få året godkjent som MK-elev. Skulle egentlig dra dit i år, men ble litt tull med søknaden, så jeg feiget ut Jeg fikk plass da, men..

Standard Medlem Salamander's Avatar

Er det noen som vet hvor mange elever de forskjellige utvekslingsorganisasjonene sender til Japan? Virker som om det er veldig vanskelig å få plass... Jeg har veldig lyst, men Mamma og Pappa er ikke helt overbevist. Kanskje ikke så rart da, men uansett. Dessuten har de forskjellige organisasjonene ganske strenge krav til helsa man må ha, så det blir vel det som muligens setter en stopper for meg hvis jeg først søker....

"It's a real test, I swear!" Yumegirl's Avatar

Jeg vet ikke hvordan det er med de andre, men Rotary, de jeg reiser med, sender to elever fra Norge til Japan i år. Meg og en gutt fra Bærum.

Til de som tenker på å søke kan jeg absolutt anbefale Rotary. De har vært helt utrolig hjelpsomme, og de har vært kjempeflinke til å gi meg informasjon. Under oppholdet får du noe lommepenger og en egen, nøytral kontaktperson. Jeg slipper til og med å reise alene med fly - de som skal til Japan møtes på flyplassen der vi skal bytte. (Jeg var ganske stressa for det. )

Jeg har heller ikke betalt noe for søknaden ennå. Mulig det kommer, men Rotary blir uansett det billigste alternativet, selv uten stipend.

Jeg reiser i august i år, ettersom Rotary følger det norske skoleåret. Det gjør meg forsåvidt ikkenoe. Da er det lettere i forhold til eksamner o.l. her hjemme. Ett år i Japan får jeg uansett når jeg reiser. ^^ Gleder meg!

Quote Originally Posted by Saixl View Post
    Det er bare hvis du får året godkjent som andre år av VGS. Og siden du sa du skal gå/har søkt MK så er sjansen for å få året godkjent omtrent lik null av det jeg har hørt. (Det er fordi MK er et yrkesfag og de har kanskje ikke de fagene du trenger i utlandet, mediefag o.l)

Og selv om man går studiespesialisering der man som regel ikke har så store problemer med å få året godkjent, så råder AFS deg fra å prøve å få det godkjent. Det sa de vertfall til meg på intervjuet fordi det betyr at man må ta ekstrafag når man er ute, og med en ny kultur og et nytt språk blir det rett og slett for mye for en person å greie. (Det var det hun sa, sånn ca.)

End of post

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å få det godkjent. Så hvis jeg ikke får det godkjent, får vi absolutt null pengestøtte? Da må vi punge ut med 66.000 fra egne lommer? o.o

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)