User Tag List

Page 1 of 11 1234 ... LastLast
Results 1 to 20 of 203

Thread: Japansk som privatist på videregående?

Standard Medlem TPRTPR's Avatar

Default Japansk som privatist på videregående?

Hei!

Jeg har nå hatt tysk i tre år, men har ingen ønsker om å fortsette.
    Det jeg lurer på er da: kan jeg velge japansk, selv om de ikke har dette på skolen, og ta det som privatist?

中二以下亮の脳 Tyblazitar's Avatar

Default Sv: Japansk som privatist på videregående?

Jepp, det kan du. Snakk med rådgiver på skolen, så går det fint. Ikke hør på dem hvis de prøver å fraråde deg eller sier at det ikke går, for det går, selv om fylkesmannen i Rogaland er særdeles lite begeistret for folk som tar japansk.

Sofasnekker'n Shiraishi's Avatar

Jeg har selv tatt japansk som privatist i min tid, og det gikk uten komplikasjoner. Nå "ser jeg ikke ut som en Simen" som p33r ville ha sagt, men nasjonalitet skulle ikke ha noe å si i saken. Det koster noen hundrelapper, men er vel verdt det om du mener du kan japansk bedre enn tysk. Dessuten "frigjør" det deg fra et fag, selv om oppmøtekravet hindrer deg fra å forsvinne fra timene helt.

Som Tyb sier, bare mas og mas helt til du får gjennomslag. Den eneste grunnen til at rådgivere etc. motarbeider deg er fordi de har lyst til å være kjipe.

Ok, da blir det nok japansk neste år.

Får snakke med rådgiver, selv om jeg ikke liker henne. xP

Takk for svar og råd.

Om jeg husker rett var det 3-400 kroner det kostet å melde seg opp til eksamen, og du har ikke eksamen før etter to år med faget. Noe oppmøtekrav har jeg aldri hørt om, dog, og man får jo ikke tildelt bestemte tider å jobbe med faget, så noen timer "fri" i uken er jo et gode. Pass dog på å jobbe godt med faget, selv om det kan være veldig fristende å bare slakke. ;O

Sånn av nysgjerrighet, hvilken skole begynner du på?

har ikke bestemt meg helt enda.. Men kommer hvertfall til å søke studiespesialisering på hetland.

Standard Medlem pretense's Avatar

Jeg har også tenkt å gjøre dette. Hvor kan jeg få tak i læreplanen tro? Har søkt litt rundt, men klarer ikke å finne den.

Quote Originally Posted by emopea View Post
    Jeg har også tenkt å gjøre dette. Hvor kan jeg få tak i læreplanen tro? Har søkt litt rundt, men klarer ikke å finne den.
    Læreplan? Å gå opp som privatist betyr bare eksamen, om jeg ikke tar grundig feil. En skriftlig, en muntlig - så kommer de på vitnemålet i stedet for fransk/tysk/etc. Sånn var det i alle fall for meg?

Til eksamen får du f.eks. i oppgave å skrive et brev på japansk med et spesielt "tema". Muntlig eksamen foregår i form av koseprat med sensor.

Greit å ha læreplanen slik at en har noe å forholde seg til, og vite hva en må lære for å bestå eksamen.

Standard Medlem JoMullins's Avatar

hm... jeg har lært meg japansk... selv lært. fått litt mikroskopisk hjelp av min far, som kan flytende japansk, men har aldri hørt han sagt en eneste setning( han er ikke japansk. pure blooded norsk-nisse^^)
    har brukt det jeg kaller den japanske bibelen, ett kurs på 4000 sider
    nei da, man trenger ikke å gå igjennom hele boka for å lære seg det.
    jeg er stolt av å ha lest en hel bok skrevet på japansk.

men seff bør man snart skaffe seg ett japansk program fag på videregående! jeg hadde planer å lære meg japansk på Universitetet i oslo når den tid kommer, før jeg fant ut at de avskaffet kurset i år... sukk!:S

Jeg snakket me rådgiver på skolen i dag.
    Hun sa bare at hun ikke var helt sikker, og at hun trodde jeg burde kontakte kongsgård vgs. ...

Får sende dem en mail og se hva de sier.

En ting jeg kommer på mens jeg sitter her er at mange rådgivere på videregående skoler antagelig ikke er vant med at folk går opp som privatister (i japansk) og dermed har liten erfaring med det? For din egen del er det jo gunstig å samle inn info rundt privatisteksamen og oppmelding og slikt - men det kan hende rådgiveren også kunne hatt nytte av å ta en titt. Selv om det kan virke litt frekt, ettersom det kan tolkes i retning av at man antar rådgiveren ikke kan noe. (Hvilket kan være sant, men for det. ) Hvis det er grunnen til at rådgiveren din er usikker er det jo ingenting som er mer gunstig for din sak en å bidra med informasjon direkte.

Quote Originally Posted by TPRTPR View Post
    Jeg snakket me rådgiver på skolen i dag.
    Hun sa bare at hun ikke var helt sikker, og at hun trodde jeg burde kontakte kongsgård vgs. ...

Får sende dem en mail og se hva de sier.
    Om du får flere slike svar, kontakt Forus VGS, ettersom de i alle fall har vært gjennom alt det der før, når jeg og en annen begynte med japansk. Der er de også skikkelig hjelpsomme og greie i forhold til andre skoler.

Forresten blir eksamen i japansk avholdt ved Hetland, så litt rart at de ikke vet noe om det.

Standard Medlem costic's Avatar

19 og tar enda vgs, hoppet av et år kan si eg trengte det men er på an igjen nå, en ting eg har utestående er språk, sliter med søvn problemer så har nå hatt tilrettelagt undervisnign på "spesial needs" skole xD heahae ble gla nå som eg fant ut at eg da kan ta japansk som privatist, siden eg neste år måtte tatt spansk som privatis uansett, YAY, over lykkelig xD slipper eg å vente til 2010 japansk studie i Bergen *riste å smile av glede*

Hmm... Fikk svar tilbake at de ikke kunne hjelpe meg, og at hvis jeg ville bytte ut tysk med japansk, så måtte jeg snakke med rektoren min. :S

Men uansett, jeg får sende en mail til Forus vgs og hetland

Standard Medlem CatgirlMe's Avatar

Har tenkt på å ta japansk på vgs selv (driver fremdeles og overtaler foreldre), men vet ikke så veldig mye om hele søkeprosessen enda. Når er det man må søke om å ta japansk? Er det samtidig som man søker på skoler, eller er det etterpå?
    *ønske seg inn på Forus vgs*
    Hadde vert flott hvis du kunne dele svarene fra Hetland og Forus med oss, TPRTPR

Quote Originally Posted by CatgirlMe View Post
    Har tenkt på å ta japansk på vgs selv (driver fremdeles og overtaler foreldre), men vet ikke så veldig mye om hele søkeprosessen enda. Når er det man må søke om å ta japansk? Er det samtidig som man søker på skoler, eller er det etterpå?
    *ønske seg inn på Forus vgs*
    Hadde vert flott hvis du kunne dele svarene fra Hetland og Forus med oss, TPRTPR
    Etter man har søkt seg inn på skoler, snakk med rådgiveren på den skolen du kommer inn på. Det blir jo det samme som andre andre fremmedspråk, så trenger ikke velge enda.

Så det burde gå greit å bare kontakte rådgiver på skolen en kommer inn på, noen dager før skolestart, og si ifra at man vil ta japansk?

Skal dele svarene ja ,men jeg fikk bare sendt til Forus vgs. Den til hetland fikk jeg bare i retur. :S

Bare dumt at Forus vgs. ikke er et alternativ for meg, siden jeg skal ta allmenn. :/ Spesielt med tanke på at skolen bare ligger en kilometer borte.

Quote Originally Posted by TPRTPR View Post
    Så det burde gå greit å bare kontakte rådgiver på skolen en kommer inn på, noen dager før skolestart, og si ifra at man vil ta japansk?

Skal dele svarene ja ,men jeg fikk bare sendt til Forus vgs. Den til hetland fikk jeg bare i retur. :S

Bare dumt at Forus vgs. ikke er et alternativ for meg, siden jeg skal ta allmenn. :/ Spesielt med tanke på at skolen bare ligger en kilometer borte.
    Neh, trenger ikke å si fra før skolestart en gang. Sånn jeg gjorde det var i alle fall bare å snakke med rådgiver når hun kom for å snakke med oss om valg av andre fremmedspråk. Ble riktignok to måneder venting før jeg fikk faget, men siden alt det gikk fint, burde det gå glatt for alle andre i fremtiden også.

Forus er forresten en meget awesome skole. Hadde det ikke vært for at jeg også heller ville ha allmenn (uten formgivning) hadde jeg gått der enda, kongemiljø.

Standard Medlem Centi's Avatar

Hvis man har lyst til å ta japansk som privatist, kan man ta det i bare ett år? Jeg visste nemlig ikke om dette privatist-styret, så jeg valgte fransk, men det er bare blargh, jeg vil heller ta et språk jeg virkelig vil lære... Neste år drar jeg til USA, og tredjeåret kommer jeg hjem igjen. Så går det an å ta det sisteåret, eller er det for sent?

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)