User Tag List

Page 3 of 11 FirstFirst 123456 ... LastLast
Results 41 to 60 of 203

Thread: Japansk som privatist på videregående?

Standard Medlem CatgirlMe's Avatar

Default Re: Japansk som privatist på videregående?

Nemii: Sånn som jeg vet skal man ikke måtte ha japansk som morsmål for å ta japansk som privatist.. Jeg har ikke japanske foreldre, og for meg gikk det helt fint (måtte bare snakke med rådgiveren, så ordnet hun det)
    Har du snakket med rådgiveren på skolen din, eller bare avdelingslederen? Snakk med masse forskjellige lærere så får du nok lov av en eller annen Det var det jeg gjorde.
    For en eller annen grunn har alltid forskjellige lærere forskjellig informasjon..
    Hvis du ikke vet hvor rådgiveren holder til så kan du sikkert også prøve og spørre om litt informasjon i admenistrasjonen.
    Lykke til

Hinata-chan

Quote Originally Posted by Nemii View Post
    Vi fikk ikke lov D:

Vi fikk beskjed av avdelingslederen at vi måtte ha Japansk som morsmål (altså at man har japanske foreldre) for å lære seg japansk.

Stemmer dette?

Er ikke det å ta morsmål som b/c språk eller noe slikt? Det er vel ikke det samme som å ta et fremmedspråk som privatist? Du bør nevne det, og være sikker på at den der avd.lederen oppfatter hva du mener. Husk at privatister ikke får lærere i faget da da, om ikke de betaler for privatlærer. Trenger man egentlig lov av skolen? Når man tar et fag som privatist, gjør man det jo utenom den vanlige skolen? Man lærer det på egenhånd. Men så kan det jo være praktisk å få litt hjelp, siden det er litt vanskelig å få oversikt da...
    Har skolen din rådgivere forresten?
    Rådgiveren på skolen min prøver iallefall å hjelpe! Hun fant en nettside for folk som tar et fag som privatist: https://www.privatistweb.no/
    Der melder man seg opp for privatisteksamener.
    Men man kan ikke bli bruker før 31.aug. Men det haster ikke da, siden vi ikke tar høsteksamen.
    Og hun skulle visst ringe rundt etter informasjon også da. (hun er så grei)

Og jeg fant dette da jeg googlet det:
    http://utdanning.no/utdanningssystem...ring/privatist
    http://www.vilbli.no/4daction/WA_Art...mp;TP=22-08-08
    http://forbruker.no/jobbogstudier/st...icle601100.ece

forresten, litt takket være deg har jeg nå funnet masse info som jeg trenger selv! takk og værsågod på en gang da!
    Last edited by T92; 24th August 2008 at 22:04.

中二以下亮の脳 Tyblazitar's Avatar

Quote Originally Posted by Nemii View Post
    Vi fikk ikke lov D:

Vi fikk beskjed av avdelingslederen at vi måtte ha Japansk som morsmål (altså at man har japanske foreldre) for å lære seg japansk.

Stemmer dette?
    Det er feil. Mas mer, og si at du vet at andre har det uten å ha det som morsmål.

Standard Medlem Porphyra's Avatar

Jeg gikk til rådgiver og sa at jeg ville gå opp som privatist i et språk, så hun skulle skaffe meg en liste over de språkene jeg kunne velge mellom. Hun også prøvde å snakke meg fra å gå opp som privatist. Men siden jeg får fritak fra engelsk, matte og norsk, og dermed får ca 10 fritimer i uka, så ser jeg ikke hva problemet er. Jeg arbeider med språket i de timene og etter skoletid.

Når det er sagt, så håper jeg bare de har japansk på den lista. Hvis ikke, så gidder jeg ikke å ta noe

Standard Medlem Algoze's Avatar

Fransk 2 ble kuttet av fra valga våres siden det var bare 4 stykk som meldte seg på Fransk 2.

E kan ta spansk, men synes det hadde blitt litt for enkelt. Siden jeg kan alrede portugisisk. Blir det da litt kjedelig å lære seg spansk når man forstår det meste spesielt siden det er bare Spansk 1...

Så læreren, anbefalte meg å ta porugisisk som privatist. Viss jeg ikke likte å ta spansken så mye. Men skal se å skaffe meg japansk istedet Litt kjedelig å forbedre seg på et språk, blir nesten det samme som å ha ekstra norsk timer. Bare i et anna språk + noen andre ting som litteratur.

Så har jeg allrede bøker til japansk + en fransk 2 bok som jeg må returnere tilbake siden jeg ikke har lenger bruk for den...
    Skal se hvordan det kommer til å gå, når noen spansk timer har gått

Standard Medlem Drone's Avatar

Fikk ikke lov å starte på Japansk første året på vgs. Rådgiveren sa at det ikke kunne gjøres! Selv om jeg masa og la fram mye dokumentasjon, så kom bare det dumme svaret: "Men det er usikkert nå fordi den nye lærerplanen Kunskapsløftet". Nå må jeg fullføre Spansken jeg er påtvunget, men siste året tar jeg Japansk som privatist uansett... Kan mer japansk etter et halvt år enn det jeg kan i spansk som jeg har hatt lærer og bøker som "skal hjelpe meg"... Teite skole, enda teitere rådgiver...

Quote Originally Posted by Drone View Post
    Fikk ikke lov å starte på Japansk første året på vgs. Rådgiveren sa at det ikke kunne gjøres! Selv om jeg masa og la fram mye dokumentasjon, så kom bare det dumme svaret: "Men det er usikkert nå fordi den nye lærerplanen Kunskapsløftet". Nå må jeg fullføre Spansken jeg er påtvunget, men siste året tar jeg Japansk som privatist uansett... Kan mer japansk etter et halvt år enn det jeg kan i spansk som jeg har hatt lærer og bøker som "skal hjelpe meg"... Teite skole, enda teitere rådgiver...
    Uffda. Jeg er også under kunnskapsløftet, så det de sier er ikke holdbart i det hele tatt. Den typen rådgivere som ikke gidder å hjelpe elevene bare fordi de ikke gidder legge inn litt ekstra innsats for å finne ut av ting burde hatt sparken, alle som én.

Hinata-chan

Quote Originally Posted by Drone View Post
    Du må nok fullføre spansken. Men du kan jo ta japansk ved siden av, som privatist. Da jobber man med det på fritiden. Du trenger ikke å bekymre deg for kunnskapsløftet, det skaper ingen hindringer så vidt jeg vet. Du kan jo finne ut mer om det på www.privatistweb.no for eks.

Standard Medlem Drone's Avatar

Jeg HAR tenkt å gå opp som privatist i Japansk. Men har tenkt å fullføre Spansken først, selv om det ikke er noe interesse for meg... Men 3. året får vi 5 timer til disposisjon fordi vi har fullført språkfaget og da kan jeg bruke de timene til japansk istedet for å arbeide med det bare hjemme. Får også hjelp av ei venninne som også skal opp da, men som er mye flinkere med selvstudium og bortlæring.

Standard Medlem Yuri's Avatar

Jeg og ei venninde var å snakket med rådgiveren på skolen i dag og fikk bland annet beskjed om at vi burde finne pensum/læreplan på nettet (hun hadde ikke tid til å hjelpe oss før oktober. Noe som er lenge til). Så jeg har søkt litt på google og skjekket ut en god del sider, men har enda ikke funnet noe. Vet noen om hvor jeg kan få taki det? Hvem jeg burde kontakte osv? : O

Standard Medlem JiiChan's Avatar

Jeg snakket med rådgiveren på skolen her første uka, og fikk høre at det var fullt mulig å ta japansk som privatist. Alt var opp til meg, om jeg følte at jeg var sikker på det.
    Han sa også at jeg enten kunne ta eksamen nå til våren, eller neste skoleår, tror jeg det var. Han var faktisk så grei at han skulle ringe noen karer i Oslo og finne ut hva av bøker jeg burde kjøpe for å klare å ta eksamen. Skal snakke med han mer på fredagen, men det var en som hadde tatt japansk på skolen her før meg, og alt gikk fint til han. Så jeg gleder meg litt. (:

Edit: Jeg får faktisk fri i de timene jeg vanligvis ville hatt tysk, fransk eller spansk. Eller, jeg får de timene til å jobbe med japansk.

Standard Medlem Isindil's Avatar

Jeg har også fått "offisielt" klarsignal nå. Sitter og øver meg med Human Japanese (software, ikke bok e.l.), og føler en del fremgang. Venter fortsatt på at rådgiveren min skal finne tak i pensum, though.

Forresten, stemmer det at Elvebakken VGS har tilbud om japansk på kveldstid? Finnes det andre videregående skoler her til lands hvor de tilbyr japansk enten på lik linje med spansk, tysk osv., eller på kveldstid?
    (Spør ettersom rådgiveren min var interessert i å vite om det.)

Hinata-chan

Quote Originally Posted by JiiChan View Post
    Edit: Jeg får faktisk fri i de timene jeg vanligvis ville hatt tysk, fransk eller spansk. Eller, jeg får de timene til å jobbe med japansk.

Du får jobbe med japansken i de timene? Lucky... Dette må jeg spørre rådgiveren min om... Var det noen spesiell grunn til at du fikk det slik? Eller bare ba du om det, eller ble det bare slik? I must know!

Jeg valgte tysk første året, så tok jeg japansk andre året(men gikk første klasse japansk), så tredje året gikk jeg litt andre klasse japansk og ubyråkratisk hoppet over til tredje for å slippe den gruelige privatist eksamen Fufufuu, men dette er da ikke sikkert er mulig for alle ettersom min lærer var ganske snill<3

Standard Medlem Isindil's Avatar

Quote Originally Posted by T92 View Post

Du får jobbe med japansken i de timene? Lucky... Dette må jeg spørre rådgiveren min om... Var det noen spesiell grunn til at du fikk det slik? Eller bare ba du om det, eller ble det bare slik? I must know!
    Jeg får forsåvidt også bruke timene jeg ellers ville hatt spansk i til å lære japansk. Tror det "skal være sånn".
    Last edited by Isindil; 28th August 2008 at 08:38. Reason: Omformulering

Quote Originally Posted by Yuri View Post
    Jeg og ei venninde var å snakket med rådgiveren på skolen i dag og fikk bland annet beskjed om at vi burde finne pensum/læreplan på nettet (hun hadde ikke tid til å hjelpe oss før oktober. Noe som er lenge til). Så jeg har søkt litt på google og skjekket ut en god del sider, men har enda ikke funnet noe. Vet noen om hvor jeg kan få taki det? Hvem jeg burde kontakte osv? : O
    Jeg har ikke oppdrevet noe pensum selv, og har mine tvil om at dette egentlig ligger på nettet. Har i alle fall ikke funnet noe på utdanningsdirektoratet.no, hvor jeg ble anbefalt å lete.

Dog kan det være smart å se på denne. Jeg postet en post tidligere med beskrivelse av denne eksamenen som tas etter to år, og her kan man få et inntrykk av hva som forventes til eksamen.

Quote Originally Posted by JiiChan View Post
    Jeg snakket med rådgiveren på skolen her første uka, og fikk høre at det var fullt mulig å ta japansk som privatist. Alt var opp til meg, om jeg følte at jeg var sikker på det.
    Han sa også at jeg enten kunne ta eksamen nå til våren, eller neste skoleår, tror jeg det var. Han var faktisk så grei at han skulle ringe noen karer i Oslo og finne ut hva av bøker jeg burde kjøpe for å klare å ta eksamen. Skal snakke med han mer på fredagen, men det var en som hadde tatt japansk på skolen her før meg, og alt gikk fint til han. Så jeg gleder meg litt. (:

Du kommer antageligvis til å få anbefalt "Ima!"-bøkene. Jeg har ikke prøvd disse selv, men har lest ganske mange dårlige erfaringer med disse, så det kan være en idé å supplementere med andre ting (selv anbefaler jeg Genki). Men det å bruke Ima! er nok en god idé, da eksamen er basert på det du lærer i dem.

Og ja, ettersom man tar japansk i stedet for et annet fremmedspråk, får man frigitt disse timene.

Quote Originally Posted by Isindil View Post
    Jeg har også fått "offisielt" klarsignal nå. Sitter og øver meg med Human Japanese (software, ikke bok e.l.), og føler en del fremgang. Venter fortsatt på at rådgiveren min skal finne tak i pensum, though.

Forresten, stemmer det at Elvebakken VGS har tilbud om japansk på kveldstid? Finnes det andre videregående skoler her til lands hvor de tilbyr japansk enten på lik linje med spansk, tysk osv., eller på kveldstid?
    (Spør ettersom rådgiveren min var interessert i å vite om det.)
    Så vidt jeg har forstått foregår dette kurset på Oslo Handelsgymnas, sammen med elever derfra, og OHG er den eneste videregående skolen i Norge som tilbyr japansk. Jeg tror også eventuell muntlig eksamen for privatister foregår sammen med OHG-elevene.

Quote Originally Posted by Kuba View Post
    Jeg valgte tysk første året, så tok jeg japansk andre året(men gikk første klasse japansk), så tredje året gikk jeg litt andre klasse japansk og ubyråkratisk hoppet over til tredje for å slippe den gruelige privatist eksamen Fufufuu, men dette er da ikke sikkert er mulig for alle ettersom min lærer var ganske snill<3
    Men du måtte fortsatt ta en eksamen siste året, sant? Helt sikkert ikke lov uansett, men om du tok eksamen på det høyeste nivået, burde det egentlig ikke ha så mye å si, da du hadde klart den første uansett.

Standard Medlem JiiChan's Avatar

Quote Originally Posted by T92 View Post

Hehe, ja.

Han sa det bare ut av ingenting faktisk. ^^'

Standard Medlem TPRTPR's Avatar

Da har jeg også begynt med japansk som privatist. Sa bare til læreren at jeg skulle ta japansk som privatist da hun spurte alle om hvilket språk de skulle ha.

Verken læreren eller han som har ansvar for fremmedspråk har sagt noe som helst om at jeg ikke burde det velge det osv. Så alt i alt er jeg fornøyd. Snakket også med rådgiveren her om dagen, angående privatist eksamen og det å være utvekslingsstudent, hun sa det at jeg måtte ta eksamen i løpet av tre årene på videregående, ellers var det fritt fram.

Jeg fikk også vite noe interessant om det å være utvekslingsstudent, du slipper å ta eksamen i fremmedspråk hvis du tar ett år i utlandet. Så tror jeg kommer til å ha japansk dette året og så reise til japan et år. Det eneste jeg er litt usikker på er om jeg klarer å få det godkjent, men jeg mener å ha lest en plass at det er større sjanse for å få det godkjent hvis du kan språket sånn noenlunde. Dog, det største problemet er at skoleåret i japan ikke starter når vårt gjør, så du får to halve skoleår der nede, men jeg hørte om ei som fikk et år i Argentina godkjent da hun var der litt lengre enn planlagt og da fikk termin karakterer, som gjorde at hun fikk året godkjent.

Sorry for litt langt innlegg.

Community Manager kakashi-san's Avatar

Hvis man vil slippe alt det i forhold til skolen og slikt, er det altids mulig å ta kurs hos folkeuniversitetet i Oslo. Det koster tross alt litt. Trinn 1 koster 2.300 for 20 timer. Link: http://www.kursagenten.no/3/Japansk-486.aspx

Standard Medlem TPRTPR's Avatar

Skulle gjerne gjort det hvis det ikke var i Oslo..

Vet du om noe lignende i Stavanger?

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)