User Tag List

Page 11 of 11 FirstFirst ... 891011
Results 201 to 203 of 203

Thread: Japansk som privatist på videregående?

Standard Medlem Acylia's Avatar

Default Re: Japansk som privatist på videregående?

Quote Originally Posted by lenenene View Post
    Jeg leste gjennom de første sidene av denne "threaden" før jeg fant ut at det kan ta lang tid (noe jeg ikke har mye av) for å finne svaret mitt!
    Jeg håper noen kan hjelpe meg! ^^
    I år tar jeg vg2 i Japan og når jeg kommer hjem våren 2013 så har jeg planer om å ta privatist eksamen vg3 i japansk. Jeg lurer da egentlig bare på hva du bør kunne for å bestå denne eksamenen. Jeg vet at etter et år i Japan så består jeg nok uansett, men det vil være fint å få god karakter i noe jeg har gitt hele sjelen min til for å lære meg!
    Håper noen av dere kan gi meg noen hint til hva som er på japansk eksamen vg3! Tusen takk på forhånd! ^^ <3
    Da jeg gikk opp i nivå 3 i 2011 vil jeg si nivået lå ganske høyt. I språkopplæring på videregående dreier 3. klasse seg ofte mye om samfunnet, kulturen og historien (og ikke bare språket). Derfor kan det være en del fagbegreper det er nyttige å kunne for å gjøre rede for litt mer kompliserte forskjeller mellom Norge og Japan.

Hvis du er i Japan i et år har du definitivt et forsprang. De andre som gikk opp sammen med meg hadde vært i Japan. De kunne snakke flytende, vil jeg si, for de hadde selvfølgelig snakket det med venner og familie hver dag i et år. Men de fikk ikke full pott likevel fordi formelle ord og uttrykk ikke var på plass. Så det er der utfordringen ligger. Hvis det er til hjelp; På min muntligeksamen i nivå 3 redegjorde jeg for forskjeller i innvandringspolitikken i Norge og Japan, og vurderte hvordan dette kunne påvirke forholdet til utlendinger i de to landene.

Oversikt over vanskelighetsgrader, japansk privatist (mitt inntrykk etter å ha fullført alle):
    Nivå 1: Kunne grunnleggende grammatikk og uttale, gjøre rede for hva du liker og ikke liker. Beskrive bilder.
    Nivå 2: Kunne sammenligne noen likheter og forskjeller mellom Japan og Norge. Forklare hvorfor du vil lære deg japansk.
    Nivå 3: Også drøfte likheter og forskjeller, men forsøke å forklare -hvorfor- og -hvordan- det er blitt annerledes (kjennskap til kulturen, mentalitet og kunne formidle dette med relevante begreper).

Som sagt, med et år i Japan ligger du godt an. Husk å følge med på litt seriøse tv-programmer, så får du med deg noen nyttige ord. Ikke nøl med å kontakte meg hvis du har noen spørsmål. Lykke til!

Standard Medlem

1.året lærer man tall, mnd, klokke, å bøye verb (suru osv.. ) Fortid, fremtid, ukedager, bestille mat på resturante, spørre om veien, fortelle hvordan man kommer seg til skolen, lese korte japanske barne historier.. det er egentlig ganske basic Og selvfølgelig lærer man hirigana og katakana, og etterhvert begynner man å replace hiriganaen med kanjier.. man må vel kunne 150 utenatt det første året. Så man burde sjekke hvilke kanjier det er Høyt lesning er faktisk viktig selvom du sitter for deg selv å øver. Jeg hadde privatist lærer i et halvt år, så det var vel ca dette jeg lærte ++ mye mer.

Standard Medlem Rima-chan's Avatar

Hei! Jeg reiser som utvekslingselev til Japan i mars 2014. Skal ta privatisteksamen når jeg kommer hjem (har fri fra spansk nå til å øve), men er enda ikke sikker på nivået. Rådgiveren min mente at jeg ville være mer enn nok klar til nivå 3 når jeg kommer hjem, men det tror jeg ikke er helt sikkert med tanke på det skriftlige. Jeg skjønner ikke helt hva som er pensum, noen sier Ima mens andre sier Genki? Har venninner som tar japansk på Bergen Handelsgymnas (gikk ikke for meg pga. fag), og de bruker Genki. De kan jo komme opp i eksamen, så det må vel være riktig med de bøkene? Er det slik at nivå 3 er Genki 1 + Genki 2? Dette er veldig viktig for meg å vite slik at jeg lærer meg de riktige kanjiene Og jeg er så usikker på hvilket nivå...

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)