User Tag List

Results 1 to 11 of 11

Thread: Jeg vil investere i en SSD, noen som har noen erfaringer?

Standard Medlem Quakeulf's Avatar

Default Jeg vil investere i en SSD, noen som har noen erfaringer?

Siden jeg kommer til å tjene en del penger fremover (endelig, jeg har levd som en fattig faen alt for lenge ), så har jeg tenkt å oppgradere dataen min med en "Solid-state drive". Dette er det tre årsaker til:

1. Lydløst
    2. Kjapt
    3. Fancy

Penger spiller ikke noen stor rolle nå, og jeg kunne tenke meg i første omgang å kjøpe denne: http://prisguide.hardware.no/product...roductId=88087

Men hva har folket her å si om saken? Er det noen her som har erfart en sånn disk? Er det noe jeg burde blåse pengene på? Jeg er forøvrig enorm motstander av spinnende disker av en rekke årsaker jeg ikke har så lyst til å ramse opp.

Default Sv: Jeg vil investere i en SSD, noen som har noen erfaringer?

Vel, jeg må vel si jeg ikke egentlig har noe personlig erfaring med SSD-disker, men såvidt jeg vet er denne teknologien fortsatt på et slags beta-stadie og ikke akkurat billig hvertfall.

Jeg mener, du får _RIMELIG_ mye mer ut av penga om du kjøper en vanlig spinnende disk.

Du liker de kanskje ikke, men du får liksom en rimelig grei disk på en terrabyte om du vil og likevel har du ikke passert den prisen der.

Jeg vet det er sykt fancy og alt mulig, men spør deg selv. Hvordan forbedrer den disken datahverdagen din?

Mulig den er kjappere, men er det ofte du flytter store filer som tar tid?
    Den er uansett bare 16GB og filer du får inn der tar ikke lang nok tid å flytte til at du rekker irritere deg over det uansett.

Sånn jeg ser det er SSD-disker noe du bør vente med om du ikke har rævva stappa med gryn

Jeg må si jeg likevel skjønner at du sikler på de da, ikke så verst kult, men er ikke så lurt å være altfor hot-headed tror jeg x]

Neo-Tokyo Solnar's Avatar

Quote Originally Posted by monomayu View Post
    Vel, jeg må vel si jeg ikke egentlig har noe personlig erfaring med SSD-disker, men såvidt jeg vet er denne teknologien fortsatt på et slags beta-stadie og ikke akkurat billig hvertfall.

Jeg mener, du får _RIMELIG_ mye mer ut av penga om du kjøper en vanlig spinnende disk.

Du liker de kanskje ikke, men du får liksom en rimelig grei disk på en terrabyte om du vil og likevel har du ikke passert den prisen der.

Jeg vet det er sykt fancy og alt mulig, men spør deg selv. Hvordan forbedrer den disken datahverdagen din?

Mulig den er kjappere, men er det ofte du flytter store filer som tar tid?
    Den er uansett bare 16GB og filer du får inn der tar ikke lang nok tid å flytte til at du rekker irritere deg over det uansett.

Sånn jeg ser det er SSD-disker noe du bør vente med om du ikke har rævva stappa med gryn

Jeg må si jeg likevel skjønner at du sikler på de da, ikke så verst kult, men er ikke så lurt å være altfor hot-headed tror jeg x]
    Selvfølgelig vil han få mer plass med en god gammel disk, men som en oprativ system disk fungerer ssd utmerket. Nå jeg går utifra at du også gjør endel artwork på pc'en? vel en ssd vil da også funke bra for dine skribblerier(sammen med alt annet i din lille søte), så det vil øke effektiviteten din ellers også, tough relativt lite
    Uansett, hvis jeg var deg da ville jeg ha kjøpt en 16gb ssd og brukt den som op disk mens jeg beholdte også alle de andre gode gamle til extra space. For trøtt til å gå så veldig inn på ting nå men min generelle mening er ute og hørt

Natt

Administrator
    Pumpecrew
    Sensei's Avatar

Jeg får laptop med SSD-disk senest neste uke. Skal bli spennende å se hvordan det er å bruke. Hastigheten blir nok til å kose på. Kan sikkert gi flere erfaringen om en halvannen ukes tid, når jeg har brukt disken en stund.

monomayu: Teknologien er ikke på noe beta-stadie. Den har vært ferdig utviklet en god stund. Om du leser på artikkelen som Quakeulf linker til, så vil du kunne lese at første gang en fungerende disk ble vist frem var allerede i 1995, og har vært aktivt i bruk i blant annet militæret fra 2006. Eneste grunnen til at slike disker ikke har blitt "vanlige" før nå i det siste er produksjonskostnad, og fortsatt er de 15 ganger dyrere enn gammeldagse, magnetiske disker.

Greit, jeg skulle kanskje ha lest mer før jeg posta, my mistake

Pleier lese mer før jeg poster men jeg var trøtt og orka ikke

Disken skal primært brukes til OS-disk og sekundært til Steam og som swapdrive for Painter, Photoshop og Illustrator. Derfor spiller ikke plassen så mye rolle egentlig. Jeg har regna på det, og min Steaminnstallasjon er ikke så veldig stor selv med Episode 2 (ok, den tar en heftig del gigabyte, men ikke så mye som jeg hadde trodd), og OS-et tar en del plass, men i hvert fall ikke over 16gb.

Jeg får se, jeg trenger uansett en ny harddisk snart fordi min tidligere oppstartdisk synger på siste verset.

Administrator
    Pumpecrew
    Sensei's Avatar

Om du skal ha steam inne på den, så ville jeg hatt større disk enn 16GB.
    Er ikke noen fordel å gå under 15% ledig plass på OS-disker.

Jeg tenkte på den på 32gb, men prisen gjorde meg litt...

Vel, i morgen får jeg se mer på det.

Standard Medlem Gomfs's Avatar

du har jo denne da:
    http://prisguide.hardware.no/product...roductId=78229
    litt lav read\write hastighet men søketiden er jo syk...
    vet om en som har kjøpt 4stk av disse og kjørt raid
    Samsung har jo også noen, disse pleier å være litt dyrere men ha høyere read\write hastigheter og og et relativt høyt anntal overskrivinger før feil.
    og som jeg ser på shg.no er at et Samsung 32GB er litt rimligere en Mtron 16GB...

ellers er den i bunnen her jo grei ^^ (om man hopper over prisen )
    http://www.shg.no/link.asp?goto=infobox&varenr=2109061

offtopic:
    anngående hvorfor SSD disker ikke har blitt noe særlig av før i det siste er pga at for 5-3 år siden var de beste løsningene på rundt 10\4 MB\s i lese og skrive hastighet samt at man kunne maks overskrive et område på disken rundt 50-100ganger, på en platebasert hardisk er dette tallet som oftest mange tusen.
    dette gjorde gamle flashbaserte disker ubrukelige til hjemmebruk men for militærinnstallasjoner der man skulle kun lese et program og resten gikk i RAM'en så var disse diskene supre.

Standard Medlem mogcaiz's Avatar

Jeg var hakke fra å kjøpe meg en SSD disk selv da jeg kjøpte meg en ny PC i forrige mnd.
    Jeg brukte mye tid på research for å finne ut om det var verdt det i forhold til pris.

Min nåværende konklusjon:
    Nei, ikke kjøp SSD.
    Hastigheten på SSD er mest merkbar på bootup av OS, og thats it. Raskere booting tid. Kanskje noe merkbar start av diverse programmer, men det utgjor ikke rettferdighet i lommeboka mi.

Dessuten, kjører du Vista, holder det ikke med 1stk 32GB SSD, ettersom Vista bør ha minimum 40-50. I så fall må du kjøre 2x 32GB i raid.

SSD i raid gjør en mye mer tydligere ytelsesforskjell i forhold til kun 1 SSD.
    Men da må man virkelig ha stor lommebok!

Jeg sier vent om et år eller to

Default Re: Jeg vil investere i en SSD, noen som har noen erfaringer?

Jeg kjøpte meg SSD i dag. FY FAEN I HÆLLVETTE SÅ BRA!!!

Mer er det ikke å si om den saken. Inntil videre.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)