User Tag List

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 20 of 36

Thread: Hvordan lære seg japansk selv

Standard Medlem

Default Hvordan lære seg japansk selv

http://www.alljapaneseallthetime.com.../overview-page
    ^ der står alt man trenger.

Hvis du har nok motivasjon anbefales denne metoden. Har brukt den i ca. 6 måneder nå, og merker stor fremgang allerede.

Tenkte bare å nevne dette her siden det ser ut som det er mange her som kan ha interesse av dette.
    Last edited by sleggekast; 12th November 2007 at 14:25. Reason: Gjorde linken litt mer spesifikk

Standard Medlem Trondhe's Avatar

Default Sv: Hvordan lære seg japansk selv

Hvor lærer man japansk der da?
    *Må være helt blind... xD*

Standard Medlem

http://www.alljapaneseallthetime.com.../overview-page
    Jeg burde kanskje heller linket direkte til den siden.

Men man lærer ikke selve språket på den siden, bare en metode for å lære japansk (eller hvilket som helst annet språk). Metoden kan brukes uansett hvilket nivå man er på fra før.
    Last edited by sleggekast; 12th November 2007 at 14:28.

Standard Medlem

Jeg syns den metoden var litt i overkant voldsom. Noe sier meg at den ikke passer alle. Litt spesiellt å starte med 25 kanji om dagen til man har lært 2046 kanji. Så lære kana og til slutt lære setninger. Hvis man ikke har noe annet i tillegg går det kanskje, men passer nok ikke for folk med skole/jobb.

Standard Medlem

Man bestemmer selv hvor mye man tar hver dag selvfølgelig. Men metoden er krevende (ikke vanskelig). Skal man lære japansk innenfor en rimelig tidsperiode så krever det mye arbeid. Det er mulig å bruke metoden selv om man jobber/går på skole.

Angående kanji: 2000 er ikke mye. At det er vanskelig å lære kanji er bare en myte. Det krever litt tid ja, men 50-100 nye kanji per dag er ikke urealistisk.

Standard Medlem

Hvis du lærer 100 kanji per dag så vil jeg tro du så vidt rekker å spise og gå på do.

Denne metoden er nok forbeholdt de med god tid og mye tålmodighet, iogmed at du ikke har noen synlig fremgang før etter laaang tid.

Standard Medlem Orersama's Avatar

Begynte på Heisig boka selv for noen år siden, men metoden passet ikke for meg.
    (Så hvis noen vil kjøpe vol 1&2....hint hint )

Standard Medlem

Quote Originally Posted by ShaDeFaDe View Post
    Hvis du lærer 100 kanji per dag så vil jeg tro du så vidt rekker å spise og gå på do.

Denne metoden er nok forbeholdt de med god tid og mye tålmodighet, iogmed at du ikke har noen synlig fremgang før etter laaang tid.
    Får nok alltids tid til å gjøre det man må for å overleve, men ikke så mye mer hvis man tar så mye per dag nei. Men hvis man holder den farten er 2000 unnagjort på noen uker.

For å være helt ærlig så gikk jeg ikke gjennom heisig-delen av metoden, men begynte rett på setningene. Men etter en stund fant jeg ut at det å ikke kunne skrive kanji senket farten på læringa. Men istedenfor heisig-metoden, la jeg heller til 2000+ kanji i repetisjonsprogrammet (SRS) som jeg bruker, koblet til ord som skrives med den aktuelle kanji'en.

Fremgang merker man hele tiden. Når jeg begynte med denne metoden kunne jeg litt japansk fra før (forstod enkelte ord fra tv-programmer, kunne lese enkle setninger). Nå forstår jeg av og til hele scener fra tv-serier, og kan lese japanske artikler (wikipedia o.l.) uten altfor mye anstrengelse. Det skjedde ikke plutselig, men gradvis over flere måneder.
    Men jeg har ennå mye å lære, møter alltid på nye ord når jeg leser, og sliter med å høre når japanske (som regel eldre menn) mumler i tv-serier.

Jeg synes det er mye i det sleggekast sier her. Jeg bruker selv flash cards (eller spaced repetition eller kall det hva du vil), og selv om det nok blir vanskelig med 100 kanji om dagen, blir det ofte mellom 10 og 30 nye, såfremt jeg bruker en time eller to på å repetere de 100-200 jeg kan dårligst.

Flash cards er ikke noe vidundermiddel som mater kanji rett inn i hjernen din, men det er en veldig effektiv måte å disponere tiden sin på når man lærer, og dermed lære flest mulig tegn, gloser og andre stykker informasjon raskest mulig. Det er å anbefale for alle som ønsker å pugge, men ønsker en ny måte å pugge på.

Standard Medlem

Quote Originally Posted by rounin View Post
    Jeg synes det er mye i det sleggekast sier her. Jeg bruker selv flash cards (eller spaced repetition eller kall det hva du vil), og selv om det nok blir vanskelig med 100 kanji om dagen, blir det ofte mellom 10 og 30 nye, såfremt jeg bruker en time eller to på å repetere de 100-200 jeg kan dårligst.

Flash cards er ikke noe vidundermiddel som mater kanji rett inn i hjernen din, men det er en veldig effektiv måte å disponere tiden sin på når man lærer, og dermed lære flest mulig tegn, gloser og andre stykker informasjon raskest mulig. Det er å anbefale for alle som ønsker å pugge, men ønsker en ny måte å pugge på.
    Man kan kanskje si det slik at repetisjonsprogrammet hjelper deg mest med å ikke glemme, og ikke så mye med å lære.

Noe annet som er bra med mange slike programmer er at de gir et visst antall repetisjoner hver dag. Det gjør at man får ekstra motivasjon til å lære japansk selv om man har dårlig tid en dag. Hvis man hopper over en dag med repetisjoner med det programmet jeg bruker (Mnemosyne), fører det til at de som man ikke gjør blir flyttet over til neste dag. Så det kan fort hope seg opp mange, og hvis det går for lenge må man på en måte begynne på nytt (selv om man slipper å skrive inn alle setningene/kanjiene man har på nytt da). Og når man begynner å få flere tusen "kort" (eller hva man kaller det) i repetisjonsprogrammet, så skal det mye til for at man vil ødelegge for alle de timene man har investert i det. (Backup anbefales også )

(Men for all del, bruk et program som prøver å regne ut hvilke ting man kan dårligst, og viser dem etter det. Og ikke et program som bare går gjennom korta man har lagt til fra begynnelse til slutt.)

Standard Medlem

Hvor får man tak i kort til et slikt program ? Er det stort sett noe man må betale for eller ?

Standard Medlem

Quote Originally Posted by ShaDeFaDe View Post
    Hvor får man tak i kort til et slikt program ? Er det stort sett noe man må betale for eller ?
    Man trenger ikke betale noe som helst, masse ressurser på internett.
    Hvis du ikke leste linken så kan jeg nevne kort hvordan det funker:
    1. Finn noe skrevet på japansk.
    2. Hver setning som inneholder 1 eller flere ord som man ikke forstår legger man til i repetisjonsprogrammet. I spørsmål-delen skriver man den japanske setningen, i svar delen skriver man uttalelse av ukjente ord og oversettelse av hvert ord evt. japansk definisjon på ordet dersom man har gått over til japansk-japansk ordbok. (Dette anbefales når man har kommet godt i gang.)
    3. Det var alt

I begynnelsen kan det være lurt å skaffe setninger fra sider som f.eks. guidetojapanese eller lærebøker der de blir forklart, siden man kanskje ikke har helt oversikt over grammatikken i begynnelsen.

I tillegg bør man høre mye japansk bli snakket (musikk, tv, anime, nyheter), både aktivt og passivt.

Men sjekk ut siden jeg linket til i første post hvis du vil vite mer. Mye mer detaljert der.

Standard Medlem

Fant noe ganske nyttig til dette:
    http://repose.cx/anki/index.html

Er noe tilsvarende det du bruker, bare med innebygde "Heisig"-leksjoner og kanjikort så vidt jeg forstod.

Standard Medlem Maximum-Power's Avatar

Flashcards er en super ting å bruke når man sitter på bussen eller andre ganger man ikke har noe å gjøre. Når jeg ikke er ute bruker jeg et program som heter ReadWrite hiragana, Japanese before you know it, samt Pimsleurs "Speak and understand essential japanese" lydkurs. Alle tre koster penger Men gode flashcards for utskrift finner du mye av på nette, bare google det Lykke til.

Standard Medlem Namie's Avatar

Se masse på anime og j-dramas, da går det nesten automatisk XDD Hvertfall med meg. Kan litt da.

Standard Medlem Maximum-Power's Avatar

Quote Originally Posted by Namie View Post
    Se masse på anime og j-dramas, da går det nesten automatisk XDD Hvertfall med meg. Kan litt da.
    Man lærer seg det vel ikke helt, men er helt enig i at det hjelper MASSE Har mange ganger opplevd å lese bøker om japansk uten å ha gjort annet enn å se anime, og merket at jeg kan mer enn jeg trodde ;P

Legger til at man kan gjerne lese litt manga for småbarn. Den er skrevet i kun kana, slik at man får den øvd inn ))

Standard Medlem

Hm Søk på Human Japanese i google og dere finner en side med et veldig bra læreverktøy.

Det første man burde lære er hiragana og så katakana med kanji.

Kanji er ikke vanskelig, men det kan ta mye tid i starten. Men de lettere kanji som
    ?hito- person?
    ?dai - stor?
    ?inu - hund?
    ?ihchi - en?
    ?kawa - elv?
    ?yama - fjell?
    ?ue - over?
    ?shita - under?
    ?en - yen?
    ?ko - barn?
    osv. er noe man lærer fort og enkelt.

Standard Medlem moritvri's Avatar

hent yes japan og pimsleurs lærestuf fpå **** funker fett har lært meg litt men har så mye annet nå at je gikke klarer å lære effektivt..

ahh ivertfall her lærer man både med film og med lydfil en bra mix...
    Last edited by Sensei; 31st March 2008 at 12:48. Reason: fjernet henvisning

:cip: addict phyconinja's Avatar

Quote Originally Posted by Susanoo View Post
    Legger til at man kan gjerne lese litt manga for småbarn. Den er skrevet i kun kana, slik at man får den øvd inn ))
    Hvor kan man få tak i noen?

Standard Medlem Vinter's Avatar

Det lurer jeg og på

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)