PDA

View Full Version : Desucon 2: Second Stage: Ofte Stilte Spørsmål

p33r
8th October 2007, 12:48
Hvordan finner jeg ut mer om Desucon 2?
Gå på http://www.desu.no/ der finner du all informasjonen du skal trenge.

Hvor?
Oslo Kongressenter, Folkets Hus BA - Youngs gate 11

Når?
Lørdag 17. november fra 12:00 til 21:00

Koster det noe å komme inn?
Nei, det er gratis adgang.

Er det noen aldersgrense?
Det er fri aldersgrense, men det kan være lurt å spørre foreldrene dine hvis du er usikker.

Må man være der fra 12:00 til 21:00?
Nei, man kan komme og gå som man vil. Hvis du går før 21:00, går du dog glipp av alle premieutdelingene og avslutningen, så det kan lønner seg i hvert fall å være der til 21:00.

Må man cosplaye?
Nei, Cosplay er frivillig.

Det blir tilbud for cosplayere, samlere, anime-freaks, japan-elskere, manga-elskere og de av oss som bare synes anime og japan er kult.

Vil det være ett sted jeg kan putte jakker, sekker osv. (Garderobe?)
Det vil det være, den driftes av Oslo Kongressenter og koster 15kr for å oppbevare noe i.

Er det lov å ta med drikke m/ alkohol, eller å være beruset på arrangementet?
Vi har ingen aldersgrense på arrangementet. Derfor er det ikke tillatt å møte opp i beruset tilstand, nyte alkohol eller andre ulovlige substanser på selve arrangementsområdet. Overtredelse medfører utkastelse. Desucon er et rusfritt arrangement.

Bida-san
8th October 2007, 13:12
Hva med mat og drikke? Siden dette kommer til å vare en stund, så kunne det være fint om det ble solgt på arrangementet...

p33r
8th October 2007, 13:13
Hva med mat og drikke? Siden dette kommer til å vare en stund, så kunne det være fint om det ble solgt på arrangementet...

Vi jobber enda sammen med lokaleier for å finne en god løsning. Men slik det er nå vil det ikke serveres mat på Desucon 2, drikke vil være i chillout/maid-området. Heldighvis arrangers Desucon 2 midt i Oslo sentrum, så å finne noe å spise bør være relativt enkelt om vi ikke klarer å få til noe.

Vi jobber så godt vi kan med å få tak i noen japanske spessialiteter på Desucon.

Solnar
8th October 2007, 16:07
f.eks sake, p33r?;)

Sensei
8th October 2007, 16:22
Les det siste punktet, Solnar :P

p33r
11th October 2007, 13:14
Da oppdaterte jeg FAQen med litt stuff om garderoben.

ShaDeFaDe
16th October 2007, 15:28
Snus og sigaretter ? Hva med det ?

Solnar
16th October 2007, 15:37

Arbeidsmiljøloven

Sharingan
16th October 2007, 16:43

Av helsemessige årsaker så tenker jeg at sigaretter ikke blir lov til å nyte inne på Desucon sitt område.

sortulv
16th October 2007, 19:54

Røykeloven forbyr røyking innendørs på offentlige lokaler. Snus får vi komme tilbake til.

ShaDeFaDe
17th October 2007, 12:41
Tenkte jo selvfølgelig ikke på innendørs røyking. Men det vil ikke bli laget noen røykeplass med andre ord ?

Et lite hint angående snusing:
Folk kommer til å snuse uansett hva dere sier (Lett å skjule).
Sett derfor opp plenty av søplekasser osv så de har et sted å kaste snus (og annet søppel selvfølgelig) ellers blir gulvet FULLT av snus og tyggis.

Nodoka
17th October 2007, 12:46
Er det trådløst nettverk der?

sortulv
17th October 2007, 14:06
Tenkte jo selvfølgelig ikke på innendørs røyking. Men det vil ikke bli laget noen røykeplass med andre ord ?
Oslo Kongressenter ligger vis-à-vis Youngstorget. Midt i Oslo sentrum. Jeg tror ikke det skal være behov for å sette opp en fast røykeplass. Har folk lyst til å røyke, er det bare å gå ut og litt vekk fra inngangen.

p33r
17th October 2007, 15:52
Er det trådløst nettverk der?

Det er trådløst nettverk der, det er enda uvist om det er kun for utstillere eller også for publikum.

Vi sjekker det opp.

Jettemor
21st October 2007, 14:37
jeg tenkte å cosplaye men håper da at det blir en god del flere x) men har jo venna mine så :3 er det "populært" med cosplay så det kommer til å være en del av det der?

p33r
22nd October 2007, 21:14
jeg tenkte å cosplaye men håper da at det blir en god del flere x) men har jo venna mine så :3 er det "populært" med cosplay så det kommer til å være en del av det der?

Japp! det kommer til å være tonnevis av cosplayere der :> Du blir neppe alene.

(Jeg skal f.eks cosplaye!)

retrolord
23rd October 2007, 12:52
man kan jo cosplaye som en cowboy da ;) brio here i come:)
men hvem kommer du å cosplaye p33r? jeg så deg i en kostyme en gang, men kommet ikke på hvor det var fra. har du 1 eller flere kostymer?

p33r
23rd October 2007, 13:01
man kan jo cosplaye som en cowboy da ;) brio here i come:)
men hvem kommer du å cosplaye p33r? jeg så deg i en kostyme en gang, men kommet ikke på hvor det var fra. har du 1 eller flere kostymer?

Hva det skal bli er enda hemmelig :) så det sier jeg ingenting om.

Yuki
23rd October 2007, 20:56
Anng. tegning - er det også mulig å selge sine egne originale tegninger (tenker på ting som ikke er fan-art)?

p33r
24th October 2007, 09:10
Anng. tegning - er det også mulig å selge sine egne originale tegninger (tenker på ting som ikke er fan-art)?

Ja, det er absolut mulig. Men det anbefales sterkt å ha noe som er i anime-stil, ettersom hovedinteressen til de som kommer er akkurat det.

kaoru-x
25th October 2007, 09:11
Heii n.n ville bare si jeg gleder meg sykt te Desucon også hadde jeg et lite spørsmål: Når folk kler seg ut, er det bare anime og manga figurer de kler seg ut som da ? eller er det "lov" å kle seg ut som f.eks J-Rockere ? :]

ilifin
25th October 2007, 09:27
Heii n.n ville bare si jeg gleder meg sykt te Desucon også hadde jeg et lite spørsmål: Når folk kler seg ut, er det bare anime og manga figurer de kler seg ut som da ? eller er det "lov" å kle seg ut som f.eks J-Rockere ? :]Du kan komme utkledd som en LEGOkloss for alt vi bryr oss, cosplay er cosplay ;)

kaoru-x
31st October 2007, 12:15
Du kan komme utkledd som en LEGOkloss for alt vi bryr oss, cosplay er cosplay ;)

haha, ok :8D:
men jeg lurte liksom på om det er vanelig at folk kler seg ut som det [altså j rockere, ikke legoklosser] ?

Kiyu
31st October 2007, 12:18
haha, ok :8D:
men jeg lurte liksom på om det er vanelig at folk kler seg ut som det [altså j rockere, ikke legoklosser] ?

Det er riktignok mer vanlig med manga/anime/konsollspill, men det er ikke uvanlig at det er j-rock cosplayere også.

LEC
1st November 2007, 00:16
Hadde vært veldig morsomt om du cosplayet som en legokloss da men.

Sorry for off topic kind of thing.

Red
1st November 2007, 06:48
*waves hand* I have a question! På forrige Desucon måtte man melde seg opp på nett for å være med i cosplay konkuransen. Blir det det samme i år, eller en annen ordning?

LEC
5th November 2007, 08:44
*waves hand* I have a question! På forrige Desucon måtte man melde seg opp på nett for å være med i cosplay konkuransen. Blir det det samme i år, eller en annen ordning?
Lurer jeg på og. Blir det at vi bare møter opp, melder oss på og gjør en sketsj eller hva vi ville gjøre eller blir påmelding før connet?

*går får å få tak i norsk ordbok* :nya:

Nim Nak
7th November 2007, 23:37
...*fortsetter og lurer på sammen med de to over*...=P

...Og er det sånn at man kanskje bør ha med seg et bilde av den personen man cosplayer og sånn...? ...Siden en karakter kanskje kan se forskjellig ut fra den ene episoden til den andre, med forskjellige drakter/klær og stash? Og kanskje det er en liten anime-serie som ikke alle kjenner til...?

...Ooog...er det mulig å cosplaye en egenlagd karakter...? Det hadde vært såå kult da! o:

...Bare lurer...=3

edvin
8th November 2007, 21:09
blir det et pre-con i år også?

p33r
8th November 2007, 21:47
blir det et pre-con i år også?

Det blir det, vi anonserer det til helgen :)

Bida-san
8th November 2007, 21:49
...*fortsetter og lurer på sammen med de to over*...=P

...Og er det sånn at man kanskje bør ha med seg et bilde av den personen man cosplayer og sånn...? ...Siden en karakter kanskje kan se forskjellig ut fra den ene episoden til den andre, med forskjellige drakter/klær og stash? Og kanskje det er en liten anime-serie som ikke alle kjenner til...?

...Ooog...er det mulig å cosplaye en egenlagd karakter...? Det hadde vært såå kult da! o:

...Bare lurer...=3
Ehm...Har desverre ikke svar på de første spørsmålene, men det fullt mulig å cosplaye en egen lagd karakter... Som sagt tidligere kan du cosplaye hva du vil, om det er en legokloss (fint eksempel av ilifin:P) en noe annet.
Men hvis du skal være med på konkurransen må det være en eksisterende karakter!

Taly
9th November 2007, 10:17
to muligens litt teite spørsmål XD Hvor varmt/kaldt kommer det til å være inne? tenker på de som skal kle seg ut... Og er det piano der? ...XD

p33r
9th November 2007, 11:03
to muligens litt teite spørsmål XD Hvor varmt/kaldt kommer det til å være inne? tenker på de som skal kle seg ut... Og er det piano der? ...XD

Vi regner med at lokalet kommer til å holde vanlige romtemperatur og ikke varierer så mye fra det.

Angående piano må jeg desverre skuffe deg, dette må du nesten ta med selv.

Tobby
10th November 2007, 15:40
buhu ingen piano:(
Jeg hadde også håpet å finne et piano der og spille animesanger:P

Taly
10th November 2007, 19:37

yay, vi er i samme båt! =) hadde vært så gøy å ha en gjettekonkuranse eller noe sånt ^^ men det går vel dessverre ikke >.< kanskje neste år :3

Ibaru
11th November 2007, 00:24
Må man melde seg på Coslpaykonkuransen før desucon eller noe???

Mirashi
11th November 2007, 02:51
Må man melde seg på Coslpaykonkuransen før desucon eller noe???

Seconded. Ville vært veldig, VELDIG kjekt å vite, liksom, før selve Desucon. xP

Ibaru
11th November 2007, 15:04
Seconded. Ville vært veldig, VELDIG kjekt å vite, liksom, før selve Desucon. xP

Og hva skal det bety??? Hvor skal jeg gjøre det da/melde meg????

Hjeeelp

p33r
11th November 2007, 15:06
Påmelding skjer på Desucon, ikke før slik det var sist år :P

edit: formulering.

Ibaru
11th November 2007, 15:31
Før dette året??

Bida-san
11th November 2007, 15:32
Før dette året??

Lol.
Han mener nok at påmelding skjer på selve Desucon i år...

Ibaru
11th November 2007, 18:27
Kom fram til sammen løsning på spørsmålet etter hvert :P
MEn jeg skrev ut i desperasjon!! xD

Niji
12th November 2007, 16:55
Det står at det er garderober til å oppholde ting i, men vil det være en garderobe av no slag som cosplayere kan skifte i, hvis de ikke har lyst til å sitte i en klam bil i 2 timer og svette ut kostymet? :P

Og hva skjer med cosplaykonkurransen? blir det bare å gå opp på scenen og si hvem man cosplayer, eller blir det no form for en skit/photoposing ?

ikke drep meg hvis dette står ett annet sted -hides-

p33r
12th November 2007, 16:56
Mesteparten av informasjonen står på http://www.cosplay.no/desucon , angående garderober må vi sjekke det opp.

Niji
12th November 2007, 17:16
Okei, tusen takk. n_n

Tyblazitar
12th November 2007, 19:01
Står heller lite om hva som faktisk skjer første gang du blir kalt opp til dommerne på den siden. Jeg lurer også på garderobene, er det med oppbevaringsbokser elns., så vi kan legge det vi kjøper der og slippe å drasse rundt på det? :P

Takkie
12th November 2007, 21:58
Spørsmål:

Jeg har ikke muligheten til å komme før 15-16.00..
Siden jeg jobber den dagen..

Men er vel ikke stress å komme etter start tid regner jeg med?
Hvis dere ikke loker rundt overalt da, så det blir vanskelig å finne dere..

p33r
12th November 2007, 22:06
Spørsmål:

Jeg har ikke muligheten til å komme før 15-16.00..
Siden jeg jobber den dagen..

Men er vel ikke stress å komme etter start tid regner jeg med?
Hvis dere ikke loker rundt overalt da, så det blir vanskelig å finne dere..

Det er ikke noe problem, vi er åpen fra 12:00 til 21:00, bare å ploppe innom!

Angående cosplay-spørsmålene må jeg først sjekke litt internet og så komme tilbake til dere. Det jeg VET er at det er standar garderobe-ting (altså hvor man kan gi fra seg klær og ting) for 15kr på Oslo Kongressenter. Alt annet må jeg sjekke opp desverre, håper dere klarer å vente litt ^^;

T92
15th November 2007, 23:48

hmmm... der fikk jeg lyst til å ta med mitt lille keyboard og så kan folk betale for å få spille. :3 Går det? (må man leie stikkontakten da?)

Salamander
16th November 2007, 10:05
I fjor var det en (veldig stor) gjeng som tok følge fra Outland. Blir det noe sånt i år også? Er ikke helt sikker på hvor jeg skal, så en slaks guide hadde vært fint....

Vadjro
16th November 2007, 10:11
snaaart ferdig med ljåen nå, må bare lage sandaer så er alt i boks^^ (kanskje linsene kommer hjem tidsnok og^^)

Bida-san
16th November 2007, 10:24
I fjor var det en (veldig stor) gjeng som tok følge fra Outland. Blir det noe sånt i år også? Er ikke helt sikker på hvor jeg skal, så en slaks guide hadde vært fint....
Tja, ikke lett å si... Men crewet har sagt at det blir satt opp skilter for å vise vei^^

Nodoka
16th November 2007, 10:27

Det kommer til å stå folk med kart ivertfall på oslo s og liknende. Så det skulle ikke være så vanskelig å finne.

Det blir så mange mennesker denne gangen så en samlett tur blir vanskelig.

Salamander
16th November 2007, 16:03
Tja, ikke lett å si... Men crewet har sagt at det blir satt opp skilter for å vise vei^^

Det kommer til å stå folk med kart ivertfall på oslo s og liknende. Så det skulle ikke være så vanskelig å finne.

Det blir så mange mennesker denne gangen så en samlett tur blir vanskelig.
Takk, da høres det ut som jeg kommer til å finne fram i alle fall.

Niji
16th November 2007, 22:00
Anngående skifting som foregår inne på Desucon, vil det være doer med speil der ? :P

Nodoka
16th November 2007, 22:02
Anngående skifting som foregår inne på Desucon, vil det være doer med speil der ? :P

Hvis jeg ikke husker helt feil er det speil der da. Husker ikke helt hvor store da.

Tobby
16th November 2007, 22:52
Tar noen av bodene Visa?
eller blir det pure cash payment?
Visst kun cash hadde det vært greit med et kart til hvor vi kan ta ut cash fra er..

ilifin
17th November 2007, 09:53
Tar noen av bodene Visa?
eller blir det pure cash payment?
Visst kun cash hadde det vært greit med et kart til hvor vi kan ta ut cash fra er..NeoTokyo sin stand tar kort med normal Bank Axept som i f.eks. matvarebutikker. Outlands tar ikke kort. Regner med ingen av de som skal selge fanart tar kort heller.

PiggyZ
17th November 2007, 19:31
Hei. En venn av meg filmet en del på desucon av cosplayerne (ca halvparten, pluss finalistene) og lurte på om folk var interessert i disse klippene? I såfall hvordan vil dere ha det distrubiert? Youtube, Google video, send it etc?
Send meg en PM, så kanskje jeg har en video av deg :P

Kantana
17th November 2007, 21:14
Ja, det hadde vært veldig kult med minner o.l. fra DC. Jeg kunne tenkt meg filmene uploadet til Veoh (http://veoh.com), ettersom man der kan laste ned videoene.

Tyblazitar
19th November 2007, 21:31
Hei. En venn av meg filmet en del på desucon av cosplayerne (ca halvparten, pluss finalistene) og lurte på om folk var interessert i disse klippene? I såfall hvordan vil dere ha det distrubiert? Youtube, Google video, send it etc?
Send meg en PM, så kanskje jeg har en video av deg :P
Hadde vært veldig interessant, særlig siden jeg misset halvparten av finalisttingene (vakttjeneste... :toda: ). Laste opp på Rapidshare elns kanskje?

PiggyZ
20th November 2007, 21:34
Hadde vært veldig interessant, særlig siden jeg misset halvparten av finalisttingene (vakttjeneste... :toda: ). Laste opp på Rapidshare elns kanskje?

Har lagt ut to videoer allerede:
http://forum.japani.no/showpost.php?p=112836&postcount=37
http://forum.japani.no/showpost.php?p=112912&postcount=52

:)