PDA

View Full Version : Litteratur Harry Potter and the Deathly Hallows (spoilere markert med spoilertags)

Imbefalath
23rd July 2007, 14:48
Så, hva synes folket nå som bokserien endelig er fullført? Var den siste boken en verdig avslutning på serien?
Personlig likte jeg boken godt, dog synes jeg epilogen var en smule tynn. Det som sjokkerte meg mest var faktisk Hedvigs død, og Freds død.
Jeg likte veldig godt selve historien rundt "The Deathly Hallows". Og jeg må si jeg synes Harry vokste utrolig mye gjennom denne boka, slik en typisk protagonist skal, spesielt der han velger å ikke ta opp kappløpet om å få tak i "The Elder Wand".
Enkelte ting var jo nokså forutsigbare, som at Snape egentlig var snill. Men det tok allikevel så lang tid før dette kom frem, at jeg begynte å tvile på det.
En annen ting jeg også tenkte meg, og jeg var sikkert ikke den eneste, var dette med at Harry er en horcrux.
Jeg må si at jeg ikke helt skjønte dette med at Harry våknet til liv igjen. Var det slik at Voldemort kun hadde drept den delen av Harry som var en horcrux? Men hva var det da som beskyttet Harry selv? Var det simpelthen fordi han gikk med åpne armer, og valgte å ikke kjempe? Og babyen som lå og skrek bak Harry og Dumbledore, representerte den den delen av Voldemort som hadde vært inne i Harry?

Litt løse tråder var det altså, men jeg regner med at Rowling forestiller seg at leserne hennes vil klare å finne frem til "løsningene" på egen hånd. Og jeg foretrekker det fremfor en forfatter som tror leserne må ha alt inn med teskje.
Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Hva er din mening?

EDIT: Spoilere SKAL skjules bak spoilertags slik som dette.

Sakuya
23rd July 2007, 15:17
Jeg syns det var en verdig avslutning på serien, selv om det gikk litt fort frem. Epilogen kunne godt vært litt mer utfyllende, enig der.

Jeg tror den babyen skal forestille Voldemorts sjel. Tilbake i bok nummer fire mener jeg å huske at Voldemorts sjel før han stod opp igjen så ut som en liten, skrøpelig baby-skillelse (eller noe rart som lignet). Kanskje det er en sammenheng der?
Voldemort hadde kun drept den delen av Harry som var Horcrux. Harry selv kunne ikke dø så lenge Voldemort hadde Harrys blod i sine årer (bok 4), som inneholdt Lilys beskyttelse. Men grunnet Avada-formelen ble altså den biten av Voldemorts sjel som var i Harry ødelagt.
Når det er sagt, skjønner jeg det ikke helt selv... ^^;

En kjempegod bok etter min mening. Absolutt verdt det!

marilla
23rd July 2007, 15:44
Jeg likte også boka godt.

Greia her er vel at han ble beskyttet av Deathly Hallows, og han ble en master of death. Han hadde på seg kappa, hadde nettopp brukt steinen, og ble drept av wanden. Dette sa vel også Dumbledore selv, så misforstod jeg deg, Imbefalath?

Imbefalath
23rd July 2007, 18:36
Jeg trodde Dumbledore sa at Harry, selv om han ville være verdig til å bruke The Deathly Hallows, var sterk fordi han valgte å la være? Det var jo tross alt Voldemort som var i besittelse av tryllestaven, og ikke Harry. Mulig jeg tar feil altså, men jeg oppfattet det ikke slik hvertfall.
Derimot er vel det med blodet kanskje forklaringen, men det virker litt tamt i mine øyne.

marilla
23rd July 2007, 18:49
Slik jeg tolket det valgte han å la være å fortelle Harry det han visste om Deathly Hallows, han VILLE at Hermione skulle finne det ut, og det er jo et viktig poeng. Deathly Hallows hadde ikke hatt noe å si for Harry, utover at han hadde fått vite om "The Elder Wand", og at han var i slekt med de tre brødrene i eventyret. Deathly Hallows hadde jo bare vært detaljer om de ikke hadde reddet Harry fra døden, slik jeg ser det. Det faktum at de er så viktige at de er bokas navn støtter vel kanskje dette. Jeg er fortsatt usikker, og vet nok ikke mer før jeg har lest den igjen, noe jeg skal gjøre snart. Er enig i at blod-greiene er litt for svakt.

Sakuya
23rd July 2007, 22:44
Er helt enig i at forklaringen med blodet virker litt rar. Som marilla sa, hadde det vært ekstremt rart om ikke Deathly Hollows hadde noe med saken å gjøre.

Men Deathly Hollows spiller jo egentlig en stor rolle allerede. Det er de som gjør at Harry "overlever", for å si det sånn. For etter at Voldemort og Harry er tilbake igjen, nekter "The Elder Wand" å drepe sin mester (Harry), og dreper Voldemort istedet. Uansett så er jeg ihvertfall glad Harry overlevde.

Det jeg ikke var så veldig glad for, var at Fred, Nymphadora og Remus døde. Spesielt Fred! The Weasley Twins blir liksom ikke det samme med bare én tvilling.

Bah, all denne informasjonen på en gang er forvirrende. Er fremdeles veldig usikker på hva som egentlig skjedde. Jeg vet ihvertfall hva jeg skal gjøre resten av denne uka. Lese en gang til! Jeg SKAL finne ut av dette her. x3

deLirious
23rd July 2007, 23:22
Bah, all denne informasjonen på en gang er forvirrende. Er fremdeles veldig usikker på hva som egentlig skjedde. Jeg vet ihvertfall hva jeg skal gjøre resten av denne uka. Lese en gang til! Jeg SKAL finne ut av dette her. x3

Jepp samme her. ^^
Den skal beleses ihvertfall en gang til i løpet av ferien!

Jeg ble egentlig litt sjokkert over måten boka var bygd opp på. Den var helt forskjellig fra de tidligere bøkene i serien, og dermed en helt annen atmosfære. Dette var kanskje å vente, ettersom de uansett ikke skulle tilbake på skolen, men boka ble plutselig mye mer "voksen" på grunn av dette.

En annen ting var de klare parallellene mellom Voldemorts regime og Hitlers nazisme. Det var nesten litt skummelt å lese kapitlene der handlingen foregikk i Ministry of Magic, å se måten de "mindreverdige" ble behandlet på, i likhet med jødene under annen verdenskrig.

Imbefalath
24th July 2007, 02:14
Jeg ble faktisk positivt overrasket over hvor "strukturert" boka var, til tross for at handlingen ikke var bygget rundt Harrys opphold på Hogwarts.
Jeg stusset også litt over at det ikke ble påpekt at Voldemort og Harry har samme stamfar, siden Harry nedstammer fra Ignotus Peverell og Marvolo Gaunt i den sjette boken påpekte at familien hans stammet fra Peverell-slekten.
Dette er kanskje såpass langt tilbake i tid at det ikke er overraskende at flere trollmenn har Peverell-blod i årene. Men allikevel virket Marvolo ganske overlegen da han la frem dette med forfedrene sine, og da ville det jo være rart om store deler av den magiske befolkningen stammet fra nettopp den samme slekten, ville det ikke?
Ikke at jeg sier det er en helt troverdig kilde, men jeg leste oppsummeringen av "The Battle of Hogwarts" på Wikipedia, og der står følgende:
Now naked, with no scar, and no glasses, Harry meets the deceased Albus Dumbledore, who tells him that he cannot die because of the blood of his mother in Voldemort's veins, which tethers Harry to life, much like the Horcrux inside Harry contributed to Voldemort's own survival. However, the Horcrux inside him was broken, and so Harry is now pure. Dumbledore explains to Harry that he, too, desired the Deathly Hallows, and paid a terrible price for it with his sister Ariana's death. Harry is the only one worthy of possessing the Hallows. He is given the choice to "go on", or continue his life and defeat Voldemort; Harry chooses the latter.

Harry tells Voldemort that he is still alive due to the sacrifice by love he was willing to make, and also that the true owner of the Elder Wand was supposed to be Draco Malfoy, as he had disarmed Dumbledore. However, Harry has since disarmed Malfoy in turn, making him the new master of the Elder Wand. Voldemort fires an Avada Kedavra curse while Harry uses Expelliarmus; the Elder Wand, whose allegiance belongs to Harry, cannot attack its master and therefore backfires on Voldemort.
Som sagt, jeg sier ikke at Wikipedia er 100% til å stole påi noen tilfeller; for alt jeg vet en person som tenker akkurat som meg skrevet dette referatet, og som meg har denne personen kanskje oversett noe.

I tillegg har du dette med Dumbledores "gleam of triumph" fra Harry Potter and the Goblet of Fire:

"Voldemort said my blood would make him stronger... He said the protection my mother left me -- he'd have it too. ...he could touch me without hurting himself, he touched my face." For a fleeting instant, Harry thought he saw a gleam of something like triumph in Dumbledore's eyes.
Kan ikke dette ha vært fordi Dumbledore nå forsto at Harry hadde en sjanse til å overleve allikevel?

deLirious
24th July 2007, 17:20
Det var slik jeg forsto det, siden det ville forklare Dumbledore's "gleam of triumph". Det har jo blitt sagt før at dette var veldig relevant, og sitatet direkte fra boka er:

He took your blood believing it would strengthen him. He took into his body a tiny part of the enchantment your mother laid upon you when she died for you. His body keeps her sacrifice alive, and while that enchantment survives so do you and so does Voldemort's one last hope for himself.

Han bekrefter også at han hadde "gjettet" at denne teorien var korrekt.

Og angående Voldemort og Harrys aner, så er jo omtrent alle "pure-bloods" som fortsatt lever i slekt. Via "The Black family tree", som ble solgt for noe veldedighet, ser man at stort sett alle Death Eater-navnene er i slekt med Black, og da skulle det ikke forundre meg om Potterne var i slekt med Gauntene et sted der ute uansett.

Ingen
24th July 2007, 20:54
jeg elsket den boka, den var bare helt hærlig å lese og dessuten var den spennende hele tiden. jeg hadde egentlig ventet at den skulle ta litt mer utgangspunkt i de tingene som vi fikk vite i femmeren og ikke ta opp så mye nye ting. jeg synes det med hallowene var veldig kult... "master of death" haha

jeg hadde laget masse teorier før boka kom og her er de:

I was right:
harry var en malacrux
harry døde (ja det gjorde han selvom han dro tilbake til livet)
voldemort døde
hermine og ronny døde ikke
humlesnurr og sirius forble døde
hermine og ronny ble sammen
folk kom til å dø
slur var ikke helt slem allikevel :D
nilus ble en viktig person (nja nesten hvertfall)

I wasn`t right:
harry kom til å ta selvmord eller nilus kom til å drepe han for å gjøre ende på voldmort.
harry dør han var nummer 13 til bords sammen med ronny og harry var den av dem som skulle dø.

Thamus
26th July 2007, 00:27
Jeg elsket denne boken. Min favoritt tror jeg, dåg jeg burde lese alle etter hverandre for å være sikker.

Og forresten, var jeg den eneste som så
Nå skal ikke jeg si noe om at det var noen intensjoner bak dette eller ikke, men jeg syntes sånt er interessant.-og at det var veldig mange tegn her.

Først synes jeg forholdet Harry hadde overfor Dumbledore ble veldig likt den generelle troendes person til Gud, overfor tvil frustrasjon og spørsmål om hva han skulle/burde gjøre. (og hvorfor det er så vanskelig..!)
Så fikk han valget mellom en god og en ond løsning (samle hallows eller Horcruxer).
Så går han villig inn i døden for å redde sine venner (og forøvrig verden) fra ondskap, for så å mer eller mindre gjenoppstå for så å drepe ondskapen.

Synes det var for mye til ikke å nevnes, dåg dette bare som sagt er egne spekulasjoner ;)

Generelt sett finnes det ikke noe bedre enn så brutale klæsjer mellom godt vs ondt i min verden, angrer bittert på at det ikke er mer samtidig som at det kanskje ikke hadde vært like bra om det hadde det..

Dåg tenk, jeg hadde mest sannsynlig lest hvertfall 100 sider om bare hvordan de forskjellige familiene utviklet seg. Bare fordi det er så koselig..
Noen som fikk med seg hvor Teddy vokste opp forresten? Jeg var litt søvning mot slutten, er ikke sikker på om det ikke står eller om jeg klarte å gå glipp av det.

marilla
26th July 2007, 00:30
Jeg husket det ikke selv, men jeg leste i en wiki-entry, eller HP-leksikon (husker ikke hvilken), at Teddy vokste opp hos moren til Nymphadora Tonks. :) Lurte på det samme selv. På en måte skulle jeg gjerne sett at han bodde hos Harry, men Harry var jo bare 17 da gutten ble født, så det går naturlig nok ikke.

Tyblazitar
26th July 2007, 01:01
Ja, jeg merket særlig det i "have faith"-greiene. Ble litt vel religiøst for meg en stund. :P

ilifin
26th July 2007, 09:56
Sånn som jeg oppfattet det, etter Harry's endeløse lange ranting i face-to-face mot Voldemort, så var det ikke mulig for The Elder Wand å drepe Harry, fordi den som eide wanden var Draco, som "tok" den fra Dumbledore, mens Snape drepte Dumbledore. Harry "vant" over Draco, og tok Draco's wand som sin egen; han tok samtidig eierskap over The Elder Wand.

Da Voldemort skjøt Avada Kedavra på Harry, så ble både Voldemort og Harry liggende på bakken (som man fikk pekt ut), folk sjekket om Harry levde, which he did (thanks Narcissa!) og samtidig overlevde Voldemort og. Det jeg tror er greia med at Voldemort ikke ble drept av Avada Kedavraen han skjøt der og da tror jeg kommer av at den istedet drepte Horcruxen inni Harry, og Harry opplevde det hele som en hvit verden med Dumbledore i; han sov, pretty much?

Jeg tror aldri Harry døde, rather så drepte Elder Wanden både Horcruxen til Voldemort en gang, og deretter Voldemort himself, fordi Elder Wand ikke kan drepe eieren sin, som blir pekt ut av Harry.

Smiph
26th July 2007, 11:45
Ferdig med å lese :( Må si jeg er litt trist nå som alt er ferdig. Men syns boken var veldig bra, men epiologen var i litt varierende kvalitet syns jeg. Hørte rykter om at hun hadde skrevet den etter første eller andre bok så hvis det er sant så forklarer det jo mye.

Nå er det bare å glede seg til filmene!
Lurer noe helt sykt på hvordan de skal klare å lage de to neste.

oliyzia
29th July 2007, 19:11
Trist at det er ferdig, var en veldig god bok dog. Synes det tok litt tid før det kom igang skikkelig, men det tok jo av på slutten :P Irriterte meg over at Tonks og Lupin døde nærmest i en bisetning, likte de to så godt og så bare OH BTW DE DØDE. Og er det bare jeg som synes det var så mongo å navngi ungene til Harry etter begge foreldrene hans? Og wtf er Albus Severus for et navn? Synes det ble litt overkill... Men alt i alt, thumbs up ^^

Tyblazitar
29th July 2007, 19:17
Irriterte meg over at Tonks og Lupin døde nærmest i en bisetning, likte de to så godt og så bare OH BTW DE DØDE. Og er det bare jeg som synes det var så mongo å navngi ungene til Harry etter begge foreldrene hans? Og wtf er Albus Severus for et navn? Synes det ble litt overkill...
Much agree på alt det der.

Likte ikke at vi ikke en gang fikk vite hvem som drepte dem. :<

Thamus
29th July 2007, 22:55
Irriterte meg over at Tonks og Lupin døde nærmest i en bisetning, likte de to så godt og så bare OH BTW DE DØDE. Og er det bare jeg som synes det var så mongo å navngi ungene til Harry etter begge foreldrene hans? Og wtf er Albus Severus for et navn? Synes det ble litt overkill...

Jeg likte egentlig at drepingen av de to var gjort sånn, all drepingen ble etterhvert "normalisert", noe som sier noe om hvor brutalt det var. Syntes det var et kult virkemiddel ;)

Og navnene til barna til Harry var jo bare syyykt rørende! Det får meg nesten til å ønske jeg hadde noen jeg kunne oppkalle barna mine etter.
-synes jeg da ;)

marlee
31st July 2007, 20:47
Yay! HP diskusjonstråd!

Ilifin: Hvis Voldemort drepte både Horcruxen i Harry og seg selv én gang ville han vel dødd med en gang Neville drepte nagini?

Jeg tenkte på en annen ting også, dersom noen hadde drept Voldemort imens Harry var på King's Cross, ville Harry dødd da?

Hvordan fikk Snape vite hvilken dag Harry skulle flyttes fra Privet Drive? Hvem var kilden han og Voldemort hadde diskutert? Dette kom ikke godt fram, syns jeg. En venn av meg mente han fikk vite det av Humlesnurrs portrett, men hvordan fikk det greie på det? Det måtte i så fall kanskje vært et kopi av portrettet et annet sted som hadde forbindelse med ordenen, men hvordan skulle Voldemort godta Humlesnurr som kilde når Snape nettopp hadde drept ham?

Enig i at navnene var teite. Hvertfall James. Jeg syns Albus Severus var greit. Begynte å gråte da Harry fortalte om Snape til den lille. Lily er også forsåvidt greit, da hennes offer har reddet Harry så sykt mange ganger, men det får vel holde. Skal ikke Ginny få oppkalle noen unger? Jeg satser på at Lily heter Lily Ginevra og at James heter James Arthur.
Likte at Harry sa at det var greit å havne i Slytherin

Rowling sa i et intervju på mugglenet at omtrent alle er i slekt med Peverllbrødrene på en eller annen måte. Harry og Voldemort er altså fjernt i slekt.

Jeg fikk en del spørsmål besvart i intervjuet med Rowling på www.mugglenet.com . Bare let der fram! Blandt annet svar på hvorfor Harry ikke ser thestralene på slutten av GoF
For svar på andre spørsmål, f eks hvorfor de ikke kunne gi Sirius veritaserum og la han gå besøk Rowlings hjemmeside og se FAQ-seksjonen.

Toby Christ
31st July 2007, 23:10
Jeg tenkte på en annen ting også, dersom noen hadde drept Voldemort imens Harry var på King's Cross, ville Harry dødd da?

Nei. Harry Potter var i det som man kan kalle bindepunktet hvor man kan velge å gå tilbake til livet eller gå videre. Interessant nok var det ikke slik at Harry Potter, ved å avslå å dra videre, ble et spøkelse som med "Headless Nick", men at han fikk vende tilbake til livet som en hel person.

Skal man være purist i tankegangen så går det an å si at Harry Potter ble for andre gang brakt tilbake til live som et uskyldig menneske da horcrux-en ble ødelagt. Kroppen og sjelen hans tilhørte kun ham etter dette.

Hvordan fikk Snape vite hvilken dag Harry skulle flyttes fra Privet Drive? Hvem var kilden han og Voldemort hadde diskutert? Dette kom ikke godt fram, syns jeg. En venn av meg mente han fikk vite det av Humlesnurrs portrett, men hvordan fikk det greie på det? Det måtte i så fall kanskje vært et kopi av portrettet et annet sted som hadde forbindelse med ordenen, men hvordan skulle Voldemort godta Humlesnurr som kilde når Snape nettopp hadde drept ham?

Én ting av gangen. Snape kunne fått vite om at Harry skulle flyttes på mange måter, fra tortur til å enkelt nok snakke med et av portrettene på rommet sitt.

Dumbledore (eller Humlesnurr (hva enn du foretrekker å kalle ham :))) hadde nok foreslått til Snape som en del av planen sin hvordan Harry Potter skulle bringes i trygghet. Det aner meg at siden Dumbledore var stifteren av føniksordenen så hadde han også noen planer klare til å settes ut i livet skulle det trengs, og Snape (Slur ?) hadde blitt informert tidligere om planen til Dumbledore, så det er ikke umulig at dette var blitt formidlet til han allerede.

Et annet svar er at Snape bare brukte noen i ministeriet. Det kan være et medlem av føniksordenen, så enten Weasley eller Kingsley. Jeg husker å ha funnet ut hvem det var ved bruk av regresjon, men jeg gjorde ikke notater under lesingen så jeg må nok se etter igjen.

Sakujo
2nd August 2007, 00:45
Var det ikke noe med at Snape hadde fått Mundungus til å komme til ordenen med planen han og portrettet av Dumbledore hadde laget om smuglingen av Harry? Så han visste alt om den, inkludert falske og ekte tidspunkt?

Ellers vil jeg si at boken levde opp til forventningene, og er muligens den beste av dem. Likte at den var mer voksen, mørkere, at død ble normalisert, blant mer. Også karakterutviklingen som fant sted, spesielt med Snape og Dumbledore.

Likte at Dumbledore ikke var perfekt, men likevel klarte å oppnå mye. Han søkte til og med makt på et tidspunkt, og døde av å ta på seg Hallow-ringen. Genialt.

Selv om jeg trodde at Snape egentlig var god etter HBP, begynte jeg faktisk å lure på om han virkelig var ond i DH. Og i tillegg til at historien hans var godt laget, liker jeg når en "god" person oppfører seg nærmest "ondt". Det kom til og med fram at han faktisk ikke var totalt snill og grei heller, mer en "grå" person, noe som viser at alt ikke bare er svart og hvitt. Var jo bare alt det med Lily som fikk han til å jobbe for Dumbledore.

Etter å ha lest kapittel 34 ble jeg faktisk nesten glad for at det var en lykkelig slutt. Ble nesten deppa av å lese det, virkelig godt skrevet.

Likte også at Voldemort rett og slett ble overlistet (beste ordet for outsmarted jeg fant på norsk. XD) Slike idioter fortjener ikke å være verdensherskere.

Toby Christ
2nd August 2007, 02:36
Var det ikke noe med at Snape hadde fått Mundungus til å komme til ordenen med planen han og portrettet av Dumbledore hadde laget om smuglingen av Harry? Så han visste alt om den, inkludert falske og ekte tidspunkt?

Jo, han brukte confundus tror jeg på Mundungus, og derfor trodde alle at det var Mundungus sitt forslag at de skulle kle seg ut som Harry og fly i par.

Det jeg fortsatt lurer på er hva George gjør etter sin brors død og hva moren og faren til Harry egentlig jobbet med. Jeg trodde at James var en type som kunne ha like lett ha vært auror som en ansatt for Gringotts. :P

Kongmarius
2nd August 2007, 02:49
Det jeg fortsatt lurer på er hva George gjør etter sin brors død og hva moren og faren til Harry egentlig jobbet med. Jeg trodde at James var en type som kunne ha like lett ha vært auror som en ansatt for Gringotts. :P

# Blir svartspaner
# Harry, som alltid har drømt om å bli en svartspaner (auror) og kjempe mot mørke trollmenn, blir sjef for svartspaner-avdelingen i det nye magidepartementet, hvor vennen Nestor Bindebolt (Kingsley Shacklebolt) er magiminister.

# Hans kone, Gulla (Ginny), får kontrakt med Holyhead Harpies, det kjente rumpeldunk-laget for kvinner. Etter hvert som hun får barn med Harry, legger hun sopelimen på hylla og blir rumpeldunk-reporter i avisa Aftenprofeten.

# Ronny Wiltersen går sammen med broren Frank (George) om å drive den svært suksessfulle moro-butikken hans, «Wiltersens værste».

# Hans kone, Hermine, fortsetter å kjempe for rettighetene til undertrykte magiske vesener, og begynner å jobbe i magidepartementets avdeling for oppsyn og kontroll med magiske vesener. Etter hvert begynner hun i avdelingen for magisk justis.

# Lulla Lunekjær (Luna Lovegood) får vi ikke vite noe om i epilogen til den siste boka. Men i nettmøtet forteller Rowling at hun ender opp som en berømt naturforsker innenfor det magiske samfunnet. Hun gifter seg dessuten med barnebarnet til Salamander Fisle (Newt Scamander), den tilsvarende berømte naturforskeren og forfatteren av boka «Fabeldyr og hvor de er å finne».

Hentet fra http://www.dagbladet.no/kultur/2007/07/31/507600.html =)

Står ikke noe om foreldrene, men tror de var Auroraer =)

Thamus
2nd August 2007, 13:22
Har dem veldig klart i hodet mitt som auroraer begge to, men er ikke sikker på når jeg fikk denne informasjonen når jeg tenker meg om.

Toby Christ
2nd August 2007, 13:44
Har dem veldig klart i hodet mitt som auroraer begge to, men er ikke sikker på når jeg fikk denne informasjonen når jeg tenker meg om.

Rent bortsett fra å være medlemmer i føniksordenen så har jeg ikke funnet noe. Det er flere ivrige fans som har brukt år og dag på å gjette seg frem, men de vet ikke noe sikkert.

Det er jo fullt mulig at siden James var så dumstridig at han ville bli en auror, men jeg tror at Lily var autoritetsfiguren i forholdet, så han måtte isåfall ta permisjon eller slutte da de fikk Harry. ;)

Narutokun
2nd August 2007, 15:15
Much agree på alt det der.

Likte ikke at vi ikke en gang fikk vite hvem som drepte dem. :<

Her får man mange svar som ikke blir nevnt i bøkene, i intervju med J.K:
http://www.mugglenet.com/app/news/full_story/1156

Jeg synes boka var veldig fin, men jeg synes fortsatt at 5. boka er den beste Trass Sirius sin død......

Var veldig skuffa over at Hedvig og wiltersen duoen skulle splittes :( men det føltes nesten som om J.K hadde lyst å ha en annen slutt, men da fansen hadde blitt så skuffet valgte hun å ikke drepe verken harry, hermine eller ronny..