PDA

View Full Version : Teknisk Generelle PC-spørsmål

Pages : [1] 2

Imbefalath
11th June 2007, 17:40
Fra nå av skal alle spørsmål relatert til PCer foregå i denne tråden.
Dette er imidlertid et forsøk på å se om det fungerer. Hvis det blir for mye rot og uorden skal vi se på alternative løsninger. Men inntil da skal altså PC-problemer diskuteres her.

Kim
12th June 2007, 01:53
Okei. Jeg har et stort problem med min pc. Jeg har Intel core 2 med 2 ghz pg 1024 ram. Jeg har et dritt skjermkort ved navn Radeon 9200 PRO 128mb. Dette spørsmålet er mest for gamere; Vel jeg har alltid brukt geforce fx5200 på den gamle pcn som gikk til h*****E, det var en AMD 2400+ med 2,4 ghz. Der fikk jeg 100 fps på cs glatt. På den nye pcn, altså intel core pc med radeon9200 får jeg ikke 100 fps. Så spørsmålet mitt er; er det selve pcn som er komplett ubruklig eller er det skjermkortet som er fakked in the headz (jeg skjenner folk med samme skjermkort bare med 256 mb som får 100 fps) Btw: Jeg har prøvd og sette inn det gamle skjermkortet, men det passet ikke inn i hovedkortet! Og jeg har spillt cs en stund så jeg kan alle kommandoene osv, det er garantert ikke noe i cs. Jeg vill også legge til at den nye pcn fikk jeg tilbake av det firmaet der jeg leverte pcn til reperasjon, og hvis jeg ikke får fikset dette problemet for en billig penge stikker jeg opp til butikken med balltre og moser de. Så pliz hjelp meg!

NothgaliC
12th June 2007, 02:04
Instillingene i CS gjetter jeg på. Og med det oppsettet der får du en veldig smal flaskehals på grunn av skjermkortet ditt. Mulig det er grunnen og. Kan også være ramen.

Skal også nevne at ramen på skjermkortet har veldig lite å si. Det er faktisk mer et salgstriks.

Kan også være drivere. Prøv å oppdater driverene dine.

Og hvor høy FPS får du nå?

Sensei
12th June 2007, 08:11
Skjermkortets RAM har faktisk en del å si på blant annet hvor mange teksturer du klarer å ha i bruk på en gang, men du skal opp på veldig høy oppløsning før du trenger mer enn 256MB. Mer RAM på skjermkortet betyr i hvertfall at du slipper å ta i bruk RAM fra systemet. 128MB burde uansett holde til CS i lange baner, da det ikke er all verden med teksturer og grafikk generelt. Regner med at det er instillingene i CS som er satt for høyt for at skjermkortet skal klare å levere 100FPS.

ilifin
12th June 2007, 10:00
Største spørsmålet som ingen stiller er om Uchiha Kim her har skrudd av vsync slik at man får FPS over refresh-raten til skjermen, som jeg tviler er på 100hz ;)

Kim
13th June 2007, 16:02
okei, jeg har alt mellom 30-100 fps, spørs om jeg ser inn i veggen/møter folk osv. Den dropper hele tida. JA jeg har slått av vertical sync, kjører 640x480 med 120 hz. kjører ikke no spess i launchoptions utenom -noforcepams eller hva faan osv. som har med sensen og gjøre. og når jeg sier at jeg kjører 120hz så mener jeg ikke at jeg har -freq 120 i launchoptions, men har refreshlock istedet.

Jarlaxle
2nd May 2008, 22:45
*prøver å sparke liv i en gammel tråd grunnet stort behov for hjelp*

Ok, trenger help.
Jeg har en Dell XPS M1710, en 2 år gammel ((på den tiden reklamert som)) "spill laptop". Problemet nå er at jeg har problemer med skjermkortet (vel, jeg antar det er skjermkortet). Når jeg spiller spill som krever litt (ikke direkte mye) av 3D kortet, som f.eks WOW, klarer ikke maskinen å generere alle "grensene for flater", finner ingen bedre måte å forklare det på. Dette kan midlertidig løses ved å minimere (legge det ned på taskbaren altså) spillet og så åpne det igjen. Skal skaffe et screenshot når jeg kommer over det igjen. Men dette er egentlig ikke det store problemet.

Problemet er at jeg får blåskjerm helt uten forvarsel, men ofte etter det har vært mye av feilen beskrevet over, med følgende melding;
***Hardware malfunction
Call your hardware vendor for support
NMI: parity check/memory parity error
System has halted***
Har prøvd å kontakte Dell over email, men den har vært nede i over 6 uker nå. Jeg gjorde alt jeg kunne for å ikke få med noen forsikring når jeg kjøpte pcen, så tviler på jeg kan få Dell til å reparer uten noen kostnader for meg.
*EDIT*: Dette skjer mye oftere når pcen er varm enn når den er kald.

Alt dette koker ned til noen få spørsmål;
1. Noen som har erfaring med fagfolk som kan reparere en laptop? Koster det mye? Tar det lang tid? Er det til å stole på?
2. Noen som vet om programmer som kan feilsøke skjermkort/hardware?
3. Forslag for ny laptop som takler spill bra? (øvre prisgrense 15.000 kr)

På forhånd takk.

Sensei
2nd May 2008, 23:07
jeg lurer med en gang på om du har prøvd å legge inn nye drivere? Antar at det ikke er driver-relatert ut ifra det jeg ser på feilmeldingen, men det pleier å lønne seg å prøve å legge inn nye drivere i alle fall.

Om spørsmål én: Jeg har drevet litt med reparering av laptopper selv, siden jeg jobber med slike ting, og det er stort sett ikke så veldig vanskelig. Nå kjenner jeg ikke til hvordan m1710-serien til Dell er bygs opp, men det burde ikke være helt umulig. Å få en fagmann til å fikse på det, når reklamasjonstiden er over vil nok koste deg langt mer enn det maskinen er verdt idag.

Spørsmål 2: Dell pleier å legge ved en standard partisjon du kan boote på manuelt, som inneholder alt du trenger av muligheter for å teste maskinen for ALLE mulige feil som kan oppstå, med mindre du har formatert og slettet den partisjonen. Ellers har du programmer som everest og PC wizard, som kan brukes. Kommer ikke i farten på noe bedre.

Spørsmål 3: har ikke all verden med erfaring med spilling og laptopper, da jeg selv bruker stasjonære til akkurat det, men en ny XPS kan jo være å vurdere? Har selv gode erfaringer med Dell-PCer, så jeg har en tendens til å velge Dell. Ellers er det veldig opp til deg hva du vil ha. IMO ser de nye XPS'ene veldig bra ut på papiret når det kommer til ytelse/pris. :)

Danieru-kun
3rd May 2008, 00:18
Jeg spør et enkelt spørsmål:
Hvilket skjermkort har du?
(ikke slett denne som spam, det er viktig å vite)

Jarlaxle
3rd May 2008, 00:33
Skjerm kortet er et NVIDIA GeForce Go 7900 GS.

Oppdaterte nettopp driveren for skjermkortet, men hjalp ikke. Tror (hovedsakelig basert på feilmeldingen) at det er et hardware problem.

ilifin
3rd May 2008, 00:58
Du bør kjøre en memtest på RAMen din. Typiske metoder å gjøre dette på er å boote maskina på en gentoo install CD og skrive "memtest" eller "memtest86". La den gå en liten stund, og gir den noen Errors, så er det noe av minnet ditt som er defekt.

Melkerullpushern
3rd May 2008, 09:08
Jeg vet ikke om dette er riktig, men jeg mener å ha hørt at bærbare ofter for blåskjerm hvis man ofte setter dem i hvilemodus. Mange som bare klapper ned skjermen i stede for og skru av pcen. Som sagt, jeg vet ikke om dette stemmer, husker ikke engang hvor jeg har hørt det.

Gruffaloo
4th May 2008, 00:48
Det kan være RAMen din som sagt over eller de kan også være et problem med kjølinga på skjermkortet ditt siden du sier det skjer oftere når den er varm. Hvis du ikke kan åpne pc'en selv og skifte RAM eller skifte kjøling eller eventuelt skjermkort så må du nokk ha den inn på reprasjon, dette kan eller kan ikke koste og ta lang tid. Dette kommer helt an på det verkstedet du sender den til. Du kan jo høre med de du leverer den til om de kan gi deg pris og tids anslag. Er ikke noe vits i at de skal ta grisemye penger på å bruke 3 mnd på og skifte deler.

Alt i alt ville jeg kjøpt ny laptop siden pc markedet er så billig for tiden, har ikke noe tips men det er jo bare og stikke innom et par butikker å se etter det som passer deg best.
Hvis du har 15k og bruke har du mye og velge i.

Alchemist
4th May 2008, 04:02
Hadde et helt likt problem her for litt siden viste seg at det var ram`en, bluescreen når det ble "litt for mye for den" virka det som. Kjøpte bare en ny 2GB(gamle var 1GB) så funka det billig for tida uansett.

Alienware har jevlig bra gaming laptoper, men de på bestilles fra USA da.. Ellers har jeg hørt Toshiba Satellite spill laptopene skal være bra, bare pass på å få deg en laptop med min 2GB ram, å skal du ha med noen av 8xxx serien Nvida skjermkort til laptop så er 8600 et minimum, alt under av 8000serien er seriøst søppel.

Har et egen problem, tviler på at jeg kansje får noen andre svar her en oss alle andre, men verdt et forsøk: kjøpte nytt hovedkort, skjermkort og PSU, jeg å en til som har bygd litt pc satte detta sammen etter boka, starta opp alt starter normalt av vifte/HDD/DVD rom, men ingen ting kommer opp på skjermen,.. ingen post/bios oppstart..

har prøvd:
Å resette BIOSen / clear CMOS.
Skjermkortet korrekt montert.
Dobbeltsjekk at alt er koblet riktig.
Fjern alle kort og enheter som ikke trenger å være der.
Kryss-sjekking.
ECC/REG minne.
still nothing...
Trodde pcen fikk kansje for lite strøm så satte den opp et annet sted i huset med egne kontakter rett i veggen(mye sjøteleding her oppe).
Skjermen virker perf, kobla en HP vista Laptop på den nå som midlertidig.
Googla det, finner bare svar som ber meg gjør det alt har gjort.
Ringt halve kommunen rundt å hørt med folk, de tror det samme som jeg har alt prøvd..

any1? får jeg ikke fixa det innen imorra får jeg bare ringe komplett på mandag... imens får det bli det mye anime på Mac`en, å HP laptopen kobla opp som en stasjonær til å spille WoW/1.6 med 30FPS -.-

Toby Christ
4th May 2008, 05:56
Hm, jeg kan vel prøve å spørre dere om dette. Det er litt komplisert å forklare det iogmed at jeg har dårlig peiling på pc. Menmen.

PC-en har fungert rimelig bra uten noen tidligere problemer på dette temaet. For en uke siden lot jeg den stå på en stund, og da jeg kom tilbake på rommet mitt, cirka en halvtime senere, så det ut til at det var en masse døde pixler på skjermen. De er ikke døde, men det ser ut til at de er forskjøvede, slik at visse fargede pixler som skal ligge i et korrekt mønster er nå spredt utover skjermen. Noen av de ligger også i mønstre, og de arter seg avhengig av hva for et program jeg kjører.

Til å begynne med var hele skjermen tildekket av hvite pixler som så ut til å dekke skjermen i bølger, men så satte jeg ned på de mange grafiske innstillingene på windows desktop, og det har minimalisert hvor mange pixler jeg ser i vanlig windows desktop.

Det er derimot slik at når jeg ser film eller prøver å kjøre et spill så vil naturligvis dette kreve mer av skjermkortet, og derfor kommer jeg tilbake til steg en, hvor hele skjermen er dekket av pixler.

Vet noen hva dette problemet forårsakes, og om det kan "rettes på"? Jeg tar godt imot anbefalingen om å skaffe ny pc, for skjermkortet er ikke akkurat egnet til å spille med, men det har ikke vist problemer i noen av spillene jeg har installert før, og jeg hadde ikke installert noen nye spill da jeg først oppdaget problemet.

Jeg lurer på om det skjedde med en windows-update som pågikk meg ubevisst mens jeg var borte, og som ikke har blitt rettet på.

Jeg har en toshiba med windows vista, 32bit-operasjonssystem og et Mobile Intel 945 express chipset family (http://www.intel.com/support/graphics/intel945g/). Jeg tenker at feilen ligger i oppdateringen til skjermkortet et sted, men aner ikke hva det dreier seg om, om det så er pixel-shader eller bare om kortet ikke strekker til, eller noe helt annet. På nettsiden til skjermkortet er det rapportert mange feil (http://www.intel.com/support/graphics/intel945g/#anchor2) med kortet, men ingen er helt likt mitt problem, selv om et problem (http://softwarecommunity.intel.com/isn/Community/en-US/forums/thread/30231789.aspx) som rammer World of Warcraft-spillere er helt identifiserbart i spillet. Deres problem eksisterer derimot ikke i vanlig windows desktop.

Cyazu
4th May 2008, 15:10
Jeg vet ikke om dette er riktig, men jeg mener å ha hørt at bærbare ofter for blåskjerm hvis man ofte setter dem i hvilemodus. Mange som bare klapper ned skjermen i stede for og skru av pcen. Som sagt, jeg vet ikke om dette stemmer, husker ikke engang hvor jeg har hørt det.

Jeg slår aldri av min, bare putter den i dvale og den får blåskjerm liek annenhver dag. :P

Sensei
4th May 2008, 16:09
Jeg vet ikke om dette er riktig, men jeg mener å ha hørt at bærbare ofter for blåskjerm hvis man ofte setter dem i hvilemodus. Mange som bare klapper ned skjermen i stede for og skru av pcen. Som sagt, jeg vet ikke om dette stemmer, husker ikke engang hvor jeg har hørt det.Jeg har brukt utelukkende hvilemodus i 5 år, så jeg føler jeg har motbevist dette da jeg aldri har opplevd blåskjerm. Det nærmeste min PC har vært avslått er restart etter oppdateringer og installasjon av programmer. :)

Sober
4th May 2008, 17:23
Hei! Bærbaren min "fryser" i 5-6 sekunder av og til, for så å bli normal igjen, dette skjer ganske ofte (2 ganger om dagen). Noen av dere som vet hva som kan være feil?

Gruffaloo
12th May 2008, 17:55
Litt vanskelig og si om du ikke kan komme med mere informasjon om akkurat hva som framprovoserer problemet, men det kan være at pc'en har vært inaktiv en liten stund og at disken i den sovner slik at når du utfører en oprasjon som ikke ligger lagret i RAMen så vil disken bruke litt tid på og spinne opp og lese av. Det trenger ikke være dette but its my best guess for now;)

Anathea
1st June 2008, 16:28
Menyene mine vises fra høyre til venstre i stedet for venstre til høyre i Vista hos meg, slik som dette her (http://www.dwimg.com/files/ea85kz1ta9i3hi26ld6s.jpg).
Det er stygt og irriterende, og jeg vet ikke hvordan jeg skal fikse det.

Noen som har en løsning? :shoop:

Yuri
3rd August 2008, 05:25
PC-en min har i det siste laget en rar lyd.
Dette skjer av og til når jeg bare har den på, spiller et spill, eller nettopp sluttet av et spill. Selv har jeg hatt en mistanke om at det kan være det nye skjermkortet jeg puttet inn for drøyt to måneder siden (Gigabyte GeForce 9800 GTX 512mb). Jeg begynner å lure på om det kan være noe feil med det, eller at jeg har satt det inn feil? Merker ingenting av dette når jeg sitter foran PC-en utenom en uvanlig summelyd. Jeg ga "tilfeldigvis" PC-en et svakt kakk på toppen da den lagde denne summelyden, og da sluttet den. O_o. Jeg kan svært lite om data og slikt, så jeg aner rett og slett ikke hva årsaken kan være. Så om noen har noen ideer om hva det kan være, vil jeg gjerne høre ^^

Yatch
3rd August 2008, 05:46
hmm.. kan være en vifte som skjærer mot noe..

Sharingan
3rd August 2008, 11:51
Det høres mest sannsynlig ut som om viften din vibrerer når den roterer, mot noe annet. Dete r derfor den gir en litt merkelig lyd. Ikke et helt uvanlig "problem".

pretense
3rd August 2008, 14:33
Når du får lyden kan du "kjenne" på kabinettet hvor det er krafig vibrasjon. Ofte kan en løs skru eller løse ting som får lov til å vibrere mot kabinettet gi ekstra lyd. Et annet tips er å rense viftene for støv med jevne mellomrom siden det ofte kan være en kilde til ekstra viftestøy.

Danieru-kun
3rd August 2008, 16:31
Her er en ting som funker for mitt skjermkort..
Jeg har HD3870x2, og når det blir ekstremt kaldt, så lager det BRÅK.

Uansett.. det jeg gjør, er å ta fingeren min på midten av skjermkort vifta, og stoppe den helt, så tar jeg fingeren bort og får den til å surre igjen.. Da lager den ikke lyd lengre.. Hvis det ikke funker en gang, gjør jeg det en gang til, og da bruker det å fungere.. :P

Prøv å se om det hjelper..

Mr.Mag
21st August 2008, 16:43
Jeg sender ut en link på msn. Hvordan fikser jeg dette?

Sensei
21st August 2008, 20:09
Det var da voldsomt til utfyllende informasjon. :P

Hva slags link er dette? Spam av noe slag? Isåfall tipper jeg at det er msn hos deg som er infisert av et virus (eller noe sånt) av noe slag. Vanskelig å gi noe konkret hjelp uten at jeg vet hva slags link det er snakk om. Hva linker det til osv.

marilla
21st August 2008, 20:40
Det er mange msn-virus av den typen. Jeg er usikker på om løsningen avhenger av hvilket virus du har, men det kan hende f.eks. ad-aware kan ta den http://lavasoft.com/products/ad_aware_free.php . Prøv å laste ned det, scanne, og la den ta det den finner. Bruk webmessenger eller noe sånt i mellomtiden, jeg har ihvertfall ikke hørt om folk som har klart å spre virus derfra. But i might be wrong. :3

Nariuz
21st August 2008, 21:11
Ah, det er et irriterende virus xD Det er ikke så enkelt å fjerne det fordi det er for det meste helt likt. Men den enkleste metoden kan være å bytte til noe annet enn Windows live messenger.

Kan for eksempel prøve pidgin (www.pidgin.im) eller amsn (www.amsn-project.net) dette vil fikse problemet :)

marilla
21st August 2008, 21:23
Og bare for å ha det klart - måten du får det på er at du enten har trykket på en link som noen har pastet med noe som ligner på "Hey, i found ur pic on facebook, lol *fake link*" eller "hey, is this you? -> *sende bilde som heter navn.jpg.exe" eller noe sånt. Som en tommelfingerregel - når folk sender ting til deg som du er LITT usikker på, spør om de faktisk sendte det.

Danieru-kun
21st August 2008, 23:29
Nei nei nei.. Måten du blir kvitt MSN-virusser på, er:

1. Reinstaller MSN
2. skift MSN passord..

Sensei
22nd August 2008, 09:01
Som neppe hjelper noen ting om viruset er litt intellektuelt oppbygd. (Med mindre du sletter alle skjulte filer og mapper som henger igjen, og renser registeret først, noe som kan være mer arbeid enn det er verdt.)

Ellers kan jeg foreslå SuperAntiSpyware (http://www.superantispyware.com/) som et antispyware-program som har kommet veldig den siste tiden. Har fått mer sansen for det en Ad-aware. :)

Nemii
14th September 2008, 21:12
Jeg trenger litt hjelp...

Noen filer på den eksterne hardisken min er skrivebeskyttet og jeg aner ikke hvordan jeg fjerner det :S

Noen som har peiling?

Makkuro
17th December 2008, 22:53
Har litt problemer med MSN. Får beskjed om at den er midlertidig utilgjengelig, men det har stått det i flere måneder nå. Noen forslag?

Rounin
17th December 2008, 23:01
Jeg trenger litt hjelp...

Noen filer på den eksterne hardisken min er skrivebeskyttet og jeg aner ikke hvordan jeg fjerner det :S

Noen som har peiling?
Du kan prøve å høyreklikke på filene og velge "Properties" ("Egenskaper" på norsk, kanskje?) fra kontekst-menyen som kommer opp. Der skal det være mulig å gjøre filene skrivebeskyttet via en avkrysningsboks.

Du kan også se etter om det finnes en skrivebeskyttelse på selve den eksterne disken din.

Har litt problemer med MSN. Får beskjed om at den er midlertidig utilgjengelig, men det har stått det i flere måneder nå. Noen forslag?
Kanskje Windows Firewall eller en firewall i routeren din blokkerer for tilkoblingen? I så fall må du inn og tukle med firewall-innstillingene. Da trenger du kanskje hjelp av noen som kjenner prosessen trinn for trinn.

Makkuro
17th December 2008, 23:05
Det funket visst ikke. Det som er rart er at den gamle MSN virker (7.0) men ikke den nye

Rounin
17th December 2008, 23:24
Desto større grunn til å tro at det er Windows Firewall som blokkerer...

Prøv Control Panel->Windows Firewall->Allow a Program through Windows Firewall for å se om det dukker opp der, for eksempel.

Makkuro
17th December 2008, 23:30
Brannmuren tillater programmet, men jeg får fremdeles ikke kontakt. Det er heller ikke noe annet program som blokkerer MSN

Sensei
18th December 2008, 11:00
Har du prøvd å reinstallere msn? Gammel og ny versjon? Det kan tenkes at det er et problem med MSN i seg selv. Siden Microsoft er flinke til å tvinge folk over på de nye versjonene sine. MSN 7.0 er jo flere år gammelt.

Makkuro
18th December 2008, 16:28
Det har jeg prøvd mange ganger, jeg har slette alle filer som har lignet på messenger filer flere, men kommer meg ikke noe videre.

Cyazu
20th December 2008, 00:56
Det er på tide at me skaffer meg et nytt skjermkort... Har tittet litt rundt, og kommet frem til at dette kan være et rimelig valg: Asus Radeon HD 4850 512MB GDDR3 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=354887&view=detailed#ProductTabs). Noen som mener dette er et dårlig valg?

Colaholic
21st December 2008, 00:06
Det er på tide at me skaffer meg et nytt skjermkort... Har tittet litt rundt, og kommet frem til at dette kan være et rimelig valg: Asus Radeon HD 4850 512MB GDDR3 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=354887&view=detailed#ProductTabs). Noen som mener dette er et dårlig valg?

Ser bra ut det, men har hørt at en annen modell er bedre, kommer ikke på hva den heter, men det du har valgt ser også ut til å være et bra valg, løp å kjøp. :D

Khang
21st December 2008, 03:08

generelt er det et veldig bra valg ( har det samme kortet ). Med mindre du leter etter toppnivås kortene. jeg tror det er det grafikkkortet som du får mest yttelse per kroner nåtildags.

Cyazu
21st December 2008, 06:24
generelt er det et veldig bra valg ( har det samme kortet ). Med mindre du leter etter toppnivås kortene. jeg tror det er det grafikkkortet som du får mest yttelse per kroner nåtildags.

Skulle gjerne hatt et toppnivå kort, men det strekker pengene rett og slett ikke til. <.<

Tusen takk for tilbakemelding, begge to. <3

Hansi
23rd December 2008, 22:52
Skulle gjerne hatt et toppnivå kort, men det strekker pengene rett og slett ikke til. <.<

Tusen takk for tilbakemelding, begge to. <3

Jeg kjenner ikke deg, vet ikke noe om PCen din, og jeg vil ikke bli flamet for dette.. men..

Pass på og sjekk om du har PCI-express port på hovedkortet ditt, så du ikke risikerer at du må kjøpe nytt hovedkort for at hardwaren skal passe. (Har skjedd meg i mine yngere dager)

Cyazu
24th December 2008, 00:15
Jeg kjenner ikke deg, vet ikke noe om PCen din, og jeg vil ikke bli flamet for dette.. men..

Pass på og sjekk om du har PCI-express port på hovedkortet ditt, så du ikke risikerer at du må kjøpe nytt hovedkort for at hardwaren skal passe. (Har skjedd meg i mine yngere dager)

Bruker GEforce 7600 nå, så ja, jeg har PCI-e port på hovedkortet. ^-^

Sensei
24th December 2008, 01:08

Pass på og sjekk om du har PCI-express port på hovedkortet ditt, så du ikke risikerer at du må kjøpe nytt hovedkort for at hardwaren skal passe. (Har skjedd meg i mine yngere dager)Med mindre man har PC som er mer enn 5 år gammel vil jeg si at sjansen for å ha noe annet enn PCIe er det samme som null. AGP har vært dødt lenge. :)

Hansi
24th December 2008, 01:58
Med mindre man har PC som er mer enn 5 år gammel vil jeg si at sjansen for å ha noe annet enn PCIe er det samme som null. AGP har vært dødt lenge. :)

Ja, såklart.

Hang meg litt opp i "På tide med", og jeg bytter selv bare om PCen min trenger det.. Sist gang var vel for 3 år siden nå, og var da jeg fikk det problemet.

Gjemmer meg bak "Better safe, than sorry" ^^'

Danny
24th December 2008, 02:11
Det har jeg prøvd mange ganger, jeg har slette alle filer som har lignet på messenger filer flere, men kommer meg ikke noe videre.

Jeg hadde det samme problemet som deg. Hvis du har AVG Antivirus så er det feilen.
Hvis du har AVG:
Gå til Control Panel og åpne Firewall instillingene. Klikk på 'exceptions', og skru av beskyttelse av MSN

Lokenagi
24th December 2008, 02:51
Bruker GEforce 7600 nå, så ja, jeg har PCI-e port på hovedkortet. ^-^

det du må sjekke er om du har pci-e 1.0 eller 2.0, problemet ditt vis du har 1.0 er at da får du ikke akkurat utnyttet kortet ditt fullt ut vis du kjøper et 2.0, men du vil kunne bruke det uten problemer.

Også det med kortet du vurderer å kjøpe, jeg har hørt mye bra om det, og kan si at det antagligvis vil være et bra kjøp til den prisklassen. jeg har storebroren (altså 4870) og er meget fornøyd med hva det gjør, så lillebroren burde ha litt futt det også.

Jikap
24th December 2008, 03:41
Med mindre man har PC som er mer enn 5 år gammel vil jeg si at sjansen for å ha noe annet enn PCIe er det samme som null. AGP har vært dødt lenge. :)

*har ikke PCI-express port på hovedkortet* >_<

... Det må være et mirakel at PCen min kan vise 720p HD filmer med et såpass utdatert grafikk kort som Nvidia FX5200 ^^;

Er vel snart på tide å få seg en ny PC... ;>_>

Sensei
25th December 2008, 00:35
det du må sjekke er om du har pci-e 1.0 eller 2.0, problemet ditt vis du har 1.0 er at da får du ikke akkurat utnyttet kortet ditt fullt ut vis du kjøper et 2.0, men du vil kunne bruke det uten problemer.

Også det med kortet du vurderer å kjøpe, jeg har hørt mye bra om det, og kan si at det antagligvis vil være et bra kjøp til den prisklassen. jeg har storebroren (altså 4870) og er meget fornøyd med hva det gjør, så lillebroren burde ha litt futt det også.Men nå har ikke forskjellene vært spesielt store enda i praksis, så om han har PCIe 2.0 eller ikke har fint lite å si. (Kanskje fem til ti prosent om han kjøper et skikkelig dyrt kort). Har man PCIe fra før er ikke det alene verdt prisen for nytt HK...

*har ikke PCI-express port på hovedkortet* >_<

... Det må være et mirakel at PCen min kan vise 720p HD filmer med et såpass utdatert grafikk kort som Nvidia FX5200 ^^;

Er vel snart på tide å få seg en ny PC... ;>_>Video rendres hovedsakelig av CPU og ikke skjermkortet, med mindre skjermkortet har støtte for akselerasjon av video-formatet du ser på. (Nye skjermkort har støtte, men ikke gamle). Så videoen du ser er nok belastet på CPUen din, tenker jeg. ;)

Cyazu
1st January 2009, 17:23
Etter å ha hatt en litt større opprydning på harddisken, hvilket inkluderer sletting av programmer man ikke bruker eller ikke vet hva gjør, (:cip:) merket jeg i dag det ubehagelige faktum at iPoden min ikke lenger vil kommunisere med iTunes. Ettersom det eneste Apple programmet jeg slettet, var noe som "Apple mobile device", antar jeg at det er dette jeg trenger. (jeg har iPod, ikke iPhone, hvordan skulle jeg vite at det var nødvendig? T.T). Er det noen som vet hvordan jeg kan få dette re installert? Har søkt etter det på nettet, men ikke funnet noe relevant. Please, help me. :(

Sensei
1st January 2009, 18:29
Har du prøvd å innstallere iTunes på nytt?

Cyazu
1st January 2009, 18:37
Prøvde å reparere det med installasjonfilen, det gav ingen resultater, så holder på å re installere nå.

Grimmjow
16th January 2009, 01:02
Hvis ikke det funket, prøv å laste ned nyeste quicktime, gå til legg til/fjern programvare, fjern den gamle quicktime'n, reinstaller den nye, restart, se om problemet er fikset.

Cyazu
16th January 2009, 18:22
Det fungerte fint med å re installere så det er no need. =^-^=

Grimmjow
16th January 2009, 20:49
Kek nice ^_^

Demiveemon
23rd January 2009, 10:32
Spørsmål spørsmål:

Har muligens noen form for spyware innstallert - har ikke sett mye til de vanlige symptomene, men bare for å være på den sikre siden planlegger jeg å installere windows på nytt (jada, ville heller prøvd linux, men med null erfaring + bærbar med de hardwareproblemer det etter sigende kan medføre...).

Problemet er (sjølsagt) at jeg har en heil haug med greier som jeg gjerne skulle ha tatt en backup av. Det ligger for det meste i "dokumenter"-mappa, og spørsmålet er rett og slett: Er dette trygt? Jeg laster ikke ned filer dit, og det aller, aller, aller meste som ligger der er bilder og tekstfiler,

Sensei
23rd January 2009, 10:34
Du tar jo bare backup av det du vet hva er selvsagt. :)

Demiveemon
23rd January 2009, 10:45
Ja, det var jo latterlig enkelt :shaun: Må ærlig innrømme at jeg spør fordi jeg har absolutt null peil på hvor på disken malware installeres og hvordan det evt. kan skjules. Takk for kjapt svar, i alle fall :)

Sensei
23rd January 2009, 12:22
Det legges som regel i registeret, i programfiler og windows-mappen, samt brukerens innstillinger. Det går sjelden eller aldri ut over mine dokumenter-mappen, med mindre du har lastet ned ting i mapper der.

Danieru-kun
23rd January 2009, 14:25
Det du kan gjøre først er å laste ned programmer som Spybot S&D, og Adaware..
Begge er gode programmer som jobber om hverrandre i å utrydde de fleste trussler :3

Hvis du har lyst å bli sikra mot sånt i fremtiden, kan Norton Internetsecurity være noe for deg, siden de som kom ut i år, og i fjor har innebygget Spyware søking i sitt virus søk..

for å ta backup: koble til en ekstern harddisk, og dra over de filene du vil ta vare på :P

Demiveemon
23rd January 2009, 15:52
Takk for tipsene, men jeg fikk en smule *host* noia når jeg prøvde å finne en løsning på egenhand i går kveld. Siden vi faktisk kan havne i trøbbel med internettleverandøren vår, så sater jeg heller på å heilgardere meg først som sist :ermm:

Men jeg skal vurdere Norton. Har Norman viruskontroll, men veit ærlig talt ikke hvor god den egentlig er.

Grimmjow
23rd January 2009, 16:00
hvorfor kan dere havne i trøbbel med isp'en deres?

Sensei
23rd January 2009, 16:47
Fordi ISPer sperrer linja om de merker at det går mye virustrafikk på den (f.eks).

E_chan
27th January 2009, 18:15
Trenger litt hjelp. Dt har skjedd noe rart med lyden på PC'en. Selv om jeg har på maks volum overalt så kommer det ingen lyd. Det funket helt greit tidligere i dag. Skjønner ikke hva som har skjedd.
Setter pris på all hjelp jeg kan få :)

Sky_king
28th January 2009, 20:15
Har du sjekket om det er oppdateringer tigjengelige for driverene til lydkortet ditt?

Gruffaloo
28th January 2009, 21:07
Trenger litt hjelp. Dt har skjedd noe rart med lyden på PC'en. Selv om jeg har på maks volum overalt så kommer det ingen lyd. Det funket helt greit tidligere i dag. Skjønner ikke hva som har skjedd.

Har du prøvd å se i volumkontrollen på windows om digitallyd osv står av?
Enkelte programmer som feks divxplayer skrur ned denne når du muter lyden i programmet men ikke tilbake når det avsluttes.

Hansi
30th January 2009, 01:01

Start - control panel - Sound and audio devices.

Om volume er helt ok, så sjekk hva som er "Default device", på "Audio".

phyconinja
15th February 2009, 13:25
Hvor har det blitt av dvalemodus? Jeg vet jeg hadde dvalamodus på pcen for et par uker siden, men plutselig var den borte. Dette skjedde med en kamerat også, er det microsoft som fant ut at de skulle fjerne den ved en oppdatering eller no?

Sensei
15th February 2009, 18:08
Du har sikkert bare deaktivert den. Du kan slå den på igjen i panelet for strømstyring i kontollpanelet.

Det er ganske vanlig at programmer som skal rydde opp på disken din deaktiverer dvalemodus for å spare diskplass, da det tar omtrent 2-3GB å ha det aktivt.

Også litt nysgjerrig på om du ikke blander sammen dvalemodus og hvilemodus?

phyconinja
15th February 2009, 18:54
Aha, takker. Er fortsatt veldig usikker på hvordan det ble deaktivert. Kan ikke huske å ha kjørt noe program som skal rydde opp disken før det forsvant.

Nei, jeg vet forskjellen. Innimellom liker jeg bare å sette maskinen i dvalemodus når jeg skal ta med meg pcen over lengre avstander, men ikke gidder å skru den av.

Yuri
16th February 2009, 00:33
Har et problem med skjermkortet tror jeg. Derfor spørr jeg om noen på Japani har en løsning. Det er altså ledningen som går fra skjermkortet til skjermen, om den blir f.eks flyttet litt på, skjer det noe rart med skjermen, den "sklir" liksom litt utover (altså bildet på skjermen). Jeg har et Nvidia GeForce 9800 GTX 512 MB.
Noen som vet hva som er galt o,o?

pretense
16th February 2009, 15:04
Det høres ut som kontaktfeil i skjermkabelen. Du kan prøve å bytte den ut, eller bevege litt forsikig på den mens skjermen er på for å finne ut akkurat hvor "knekken" er. Hvis dette gir resultater er det nok ikke noe galt med skjermkortet i alle fall, og problemet løses ved at du rett og slett skifter skjermkabelen. :)

Yuri
17th February 2009, 00:16
Det høres ut som kontaktfeil i skjermkabelen. Du kan prøve å bytte den ut, eller bevege litt forsikig på den mens skjermen er på for å finne ut akkurat hvor "knekken" er. Hvis dette gir resultater er det nok ikke noe galt med skjermkortet i alle fall, og problemet løses ved at du rett og slett skifter skjermkabelen. :)

Jeg skiftet stilling litt på ledningen, og det ble forskjell. Problemet er at selv om ledningen ligger i ro, så forandrer skjermen seg etter en stund. Får vell prøve å finne en ny ledning (tror den jeg har begynner å bli noen år : P)

Cyazu
17th February 2009, 00:51
Er det DVI eller RGB kabel du bruker? DVI er veldig følsom for det meste egentlig, hvis jeg for eksempel får litt for mye bøy på den jeg har blir skjermen lilla. ^^

GnarKiLL
17th February 2009, 11:12
Jeg ville prøvd med en annen skjerm, om det ikke går å bytte ledning da. Utgangen på skjermkortet skal jo tåle en del siden det ikke er noen pinner på det. Er kabelen skrudd skikkelig fast?

Exona
21st February 2009, 03:03
Noen som vet hvorfor [Fn]+[PrintScreen] knappen bugger seg til tider? Bugger seg, som i at det ikke kommer opp noe når jeg paster det i photoshop. Det er ikke noe stort problem, men det er veldig plagsomt til tider.
Bruker laptop (HP Compaq 6710b) om det hjelper noe.

Hansi
21st February 2009, 05:28
Noen som vet hvorfor [Fn]+[PrintScreen] knappen bugger seg til tider? Bugger seg, som i at det ikke kommer opp noe når jeg paster det i photoshop. Det er ikke noe stort problem, men det er veldig plagsomt til tider.
Bruker laptop (HP Compaq 6710b) om det hjelper noe.

Kanskje funksjon-knappen er litt løs? eller kanskje du rett og slett bommer på print screen? ;P

E_chan
24th April 2009, 01:08
Har et problem med PC'en igjen. Plutselig i går morges forsvant bakgrunnsbildet mitt. Må logge meg ut og inn for at det skal komme tilbake. Så etter en stund skjer det samme igjen. Dette skjer bare oftere og oftere. Det forsvinner, slik at bakgrunnsfargen kommer fram. Har tatt bilde, så dere skjønner hva jeg mener. Aner virkelig ikke hva jeg kan ha gjort for at det har blitt sånn. Setter stor pris på all hjelp, for dette er et irriterende problem.

http://img207.imageshack.us/img207/1991/utennavnk.png

Exona
24th April 2009, 01:34
Hvis ikke hukommelsen min svikter meg helt, så er det en ny funksjon de la inn i XP for litt siden, som visstnok skal forhindre piratkopier.
Så enten har du en piratkopiert XP versjon, eller så tar jeg helt feil. ^_^

Sharingan
24th April 2009, 09:49
Hvis ikke hukommelsen min svikter meg helt, så er det en ny funksjon de la inn i XP for litt siden, som visstnok skal forhindre piratkopier.
Så enten har du en piratkopiert XP versjon, eller så tar jeg helt feil. ^_^

Aldri hørt, ei heller merket.

Har et problem med PC'en igjen. Plutselig i går morges forsvant bakgrunnsbildet mitt. Må logge meg ut og inn for at det skal komme tilbake. Så etter en stund skjer det samme igjen. Dette skjer bare oftere og oftere. Det forsvinner, slik at bakgrunnsfargen kommer fram. Har tatt bilde, så dere skjønner hva jeg mener. Aner virkelig ikke hva jeg kan ha gjort for at det har blitt sånn. Setter stor pris på all hjelp, for dette er et irriterende problem.
Om jeg ikke tar grundig feil så er dette et problem som oppstår etter at maskinen har vært i enten dvalemodus eller etter at skjermspareren har blitt deaktivert?

1. Control Panel.
2. Display Properties.
- Desktop tab.
- Customize Desktop.
- Web (tab).

Inne i dette vinduet skal absolutt _alt_ være unhooket.
Restart pcen, burde være fikset, lag gjerne en post til om det ikke funker..

Hvis det er feilen jeg tror det er, så skjer den i Windows XP Home Edition fordi den ikke takler .jpeg som bakgrunn, så den prøver å konvertere filen over til .bmp. Dette er en bug som Microsoft har vært klar over og endret i senere versjoner av XP..

Sensei
24th April 2009, 10:20
Problemet Exona beskriver eksisterer det, Sharingan, så det var et godt gjett, men det er nok ikke det som skjer i dette tilfellet. Fordi da blir nemlig bildet slik som vist i dette (http://blogs.chron.com/techblog/archives/2008/08/got_a_pirated_copy_of_xp_expect_to_be_nagged.html) blogginnlegget. (Med slik fin tekst nederst til høyre.)

Har mer tro på Sharingans forslag. Prøv og se om det hjelper. :)

E_chan
24th April 2009, 16:51
Kan du legge om instruksene slik de vises på norsk. For tror ikke jeg kommer riktig fram.
Går inn på skrivebord så på utseende og temaer, men klarer ikke å finne noen side hvor jeg kommer noe videre.

Sensei
27th April 2009, 09:17
Veien du ser etter skal være noe slikt som. Egenskaper -> Skrivebord -> Tilpass Skrivebord -> Web/Internett

Sitter ikke på XP (hvem med sunn fornuft gjør vel det idag :lur:) så det er tatt på hukommelsen etter det som er typisk windows-oppbygging. Mulig oversettelsen ikke er helt 100%.

E_chan
29th April 2009, 10:57
[img=http://img520.imageshack.us/img520/994/utennavnd.th.png] (http://img520.imageshack.us/my.php?image=utennavnd.png)

Alt er unhooked. Så hva er problemet? Hvorfor forsvinner ikke det hvite?

EDIT:Har XP fordi man må ha XP professional pga. skola.

Sensei
29th April 2009, 13:06
Bruker skolemaskinene domene? For da er det nok en feil i profilen som gjør det. Ta å snakk med IT-ansvarlig på skolen din.

Friera
3rd May 2009, 15:24
Edit: Fant det ut...

Kurodai
6th May 2009, 23:05
Har ein gammal serie som eg gjerne vil ta vare på, men eg er redd den tar ganske stor plass på datamaskina mi (bærbar).:( Derfor har eg lenge lurt på om eg kanskje burde brenne den over på cd/dvd-plater. Men er det då ein spesiell type eg burde bruke?

Sharingan
7th May 2009, 00:45
Har ein gammal serie som eg gjerne vil ta vare på, men eg er redd den tar ganske stor plass på datamaskina mi (bærbar).:( Derfor har eg lenge lurt på om eg kanskje burde brenne den over på cd/dvd-plater. Men er det då ein spesiell type eg burde bruke?
Hvis det er en serie som du skal ta vare på så er det ingen spesiell plate du behøver å bruke.. Derimot hadde det vært noe du skulle tatt vare på imidlertidig så kunne du brukt en plate hvor du kunne skrevet over innhold..

Men iogmed at du skal bruke denne til ren engangslagring så er det bare å kjøpe en rull =)

Cyazu
7th May 2009, 00:47

Det spørs helt på hva slags DVDer og/eller CDer laptoppen din støtter. Det pleier å stå på spilleren.
Vanligste DVDformatet er vel DVD + R om jeg ikke tar helt feil. :)

Kurodai
7th May 2009, 01:55
Har også vore litt redd for at cd/dvd'er ikkje har plass nok, og at det blir ca. to episodar på kvar. Men sidan dykk ikkje brast i latter, så tar eg det som eit teikn på at slikt går ann.:8D:
Sjølv veit eg sanneleg ikkje om dataen min har begrensningar når det kjem til typer, med det har eg aldri opplevd før i alle fall.

Men takk for hjelpa, begge to! No skal eg snart ut og handle. ^_^

Sensei
7th May 2009, 09:13
Ser ikke helt hva du mener med ca to episoder? DVDer er da på nesten 5GB pr plate. Det eneste du må være obs på er at CDer og DVDer ikke har uendelig holdbarhet, de vil gå istykker av seg selv over tid. Billige merker har kanskje en levetid på rundt 10 år, mens dyrere plater skal kunne være en del lenger.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=310506

Aldri hatt et eneste problem med Verbatim, både som CD og DVD. Har brent hundrevis. :p
Dessuten skal de ha ganske god holdbarhet ved riktig oppbevaring.

Melkerullpushern
7th May 2009, 21:31
pc'n min er frisk for to dager siden kastet den opp virus og programer i et sett hehe nei fikk ordnet på det har hat pc siden jeg var født så jeg greier meg men jeg skjønner ikke vista eller noe annet fra windows untatt XP XD sjønner linux og delvis XP bruker ikke anti virus så når jeg finner utat det er noe strange så søker jeg litt rundt i filene mine til jeg finner problemet :D litt langtekelig men går jo fint isteden for å ha på et virus program som varsler meg om at japani kan være farlig O_o japani farlig ? haahahaha og alle andre sider X( sort sett grunet reklame som leder til virus sider osv .
jeg har jobbet med pc'n min i tre år nå det er en asus barebone som jeg har kjøpt nye deler til stadig vekk for ca et 4 mnd siden kjøpte jeg meg nytt skjerm kort :3 det svei litt i lomma men , neste jeg skal kjøpe blir en ny cd rom den jeg har nå er en av de få delene som forsatt er orginale jeg har ikke byttet harddisk ennå men er ganske fornøyd med den ennå :3 har vel ca 90 GB igjen ennå har bare musikk ca 60 GB og nødvendige ting og spill XP

DEN SOM RØRER MIN ASUS KAN BEGYNNE Å GRAVE ! heeh he

Dette var vel en ganske unødvendig post. Men du bør ha virusprogramvare på PCen din da du ikke klarer å merke alt som er virus å skadelige filer. Jeg vil anbefale deg å skaffe AVG som i tillegg til å være virusprogram har antispyware, e-mailscanner, linkscanner, search shield osv. Du kan skaffe en gratisværsjon av AVG her http://free.avg.com/ Det trenger ikke bare å være virusprogrammer som gir deg advarsler om at internettsider kan være skadelige, men også nettleverandør.

Kurodai
7th May 2009, 21:41
Ser ikke helt hva du mener med ca to episoder? DVDer er da på nesten 5GB pr plate.
Dei CDane vi har heime er tydlegvis CDar og ikkje DVDar, med plass til 700Mb minne. Å det var eg tenkt til å bruke for formålet nemnd ovanfor.:flau:

Aldri hatt et eneste problem med Verbatim, både som CD og DVD. Har brent hundrevis. :p
Dessuten skal de ha ganske god holdbarhet ved riktig oppbevaring.
Då går eg for det! Fant desverre ikkje den du nemnde hos Elkjøp (som er min lokale forhandlar) ettersom eg ikkje handler over internett. Men der var gode alternativer også.;)

Archy
15th May 2009, 09:43
Dette var vel en ganske unødvendig post. Men du bør ha virusprogramvare på PCen din da du ikke klarer å merke alt som er virus å skadelige filer. Jeg vil anbefale deg å skaffe AVG som i tillegg til å være virusprogram har antispyware, e-mailscanner, linkscanner, search shield osv. Du kan skaffe en gratisværsjon av AVG her http://free.avg.com/ Det trenger ikke bare å være virusprogrammer som gir deg advarsler om at internettsider kan være skadelige, men også nettleverandør.

Jeg går ikt på mitt andre året på vidregående og alle i klassen min inkludert læreren min anbefaller Avg (den gratise versonen) selv synes jeg den versonen funker fett så asålutt den er verdt å bruke:ja:

kikujiro_do_work
15th June 2009, 22:55
Skrivebordsikonet mitt for papirkurv er blitt borte.
husker ikke når dette skjedde, men jeg finner den i utforsker.
Noen som har noen tips?

viddy
15th June 2009, 23:16
Skrivebordsikonet mitt for papirkurv er blitt borte.
husker ikke når dette skjedde, men jeg finner den i utforsker.
Noen som har noen tips?
Du har nok bare slettet den!
Du kan få den tilbake ved å gå på Kontrollpanel, Skjerm, den ANDRE arkfanen fra venstre (jeg husker ikke hva den heter). Så har du en "Ikoner" knapp der et sted. (Jeg regner med det er Windows XP du snakker om.)

kikujiro_do_work
15th June 2009, 23:22
Det var jo så greit at jeg nesten ble litt flau.
Var vista forresten, samme hvor dårlig det måtte være.
Takker så mye for hjelpen!

viddy
15th June 2009, 23:30
Det var jo så greit at jeg nesten ble litt flau.
Var vista forresten, samme hvor dårlig det måtte være.
Takker så mye for hjelpen!
Jeg foretrekker faktisk Vista! Men virker som folk flest har XP, så jeg tok utgangspunkt i det siden du ikke fortalte hva du brukte ;-) Men bra du fant ut av det!

Skjervik
16th June 2009, 19:03
Vista er jo greit det sålenge det ikke er Basic. Jeg har Basic og hadde det ikke vært for at jeg ikke gidder å legge inn nytt OS hadde jeg bytta.
Er så mye bugs og ukjent bullshit. Blokkerer nesten alt uansett hva jeg gjør.
Ikke greit å lage cracks til spill på et slikt OS :(

E_chan
19th June 2009, 10:48
Jeg trenger hjelp. Skjermen er så stor i forhold til hvordand den skal være, som om jeg har den på en power point presentasjon enda jeg ikke har det. Har skjekket og skjerminnstillingene er som om det bare skal være vanlig skjerm, men har hatt en "større" skjerm før, slik at ikonene er mindre... Bilder som før passet er for store. Har ikke peiling på hva det er som gjør det, men vil ha tilbake den gamle skjermen.
Her er et bilde for å prøve å forklare bedre:
http://img31.imageshack.us/img31/5038/utennavnm.th.png (http://img31.imageshack.us/i/utennavnm.png/)

phyconinja
19th June 2009, 11:15
Prøv å still på oppløsningen, se om det hjelper.

E_chan
20th June 2009, 01:34
Det står på høy oppløsning. Det som får skjermen til å virke så stor er at skrivebordsikonene er så store. Hvordan endrer jeg størrelsen på dem?

EDIT: Fikk endret det. Men takk for hjelpen :)

Konata-screaming-fangirl
23rd June 2009, 01:02
Jeg har ingen lyd på dataen min, Det er frustrerende...jeg trenger lyd

dette er problemet jeg har ikke lyd på dataen og den lille høytaleren i hjørnet er ikke der den skal være. HJELP O.O...:gråte:

wlkr
23rd June 2009, 01:40
Har du pleid å ha lyd? Har du reinstallert operativsystemet? Har du sjekket at driverene til lydkortet er installert? (høyreklikk på min computer -> velg egenskaper -> maskinvare tab'en -> enhetsbehandling. Hvis det er noen gule ikoner med ? på lista så mangler du en driver)

Høytaleren i systray'et kan bli skjult av at Windows skjuler lite brukte ikoner, har du skjekket det? Du kan få fram alle ikonene ved å trykke på pilen mot venstre til venstre for alle ikonene.

Et annet sted å sjekke er kontrollpanelet -> egenskaper for lyder og lydenheter. Her kan du stille volum, sjekke at vising av volumikonet er skrudd på, og andre innstillinger.

Rounin
23rd June 2009, 02:07
Dessverre er nok dette for lite informasjon til å vite hva problemet ditt er.

Har det for eksempel vært lyd på PCen din før? Og i så fall, hva annet har endret seg siden da? Har du installert noe ny programvare? Oppdatert Windows?

Det virker som om du kanskje har et lydkort som ikke støttes automatisk av Windows, og trenger å installere en såkalt driver som finnes på en CD fra fabrikanten eller lastes ned fra Internet. Men det er og blir gjetning.

Kurodai
2nd July 2009, 23:54
Prøver å konvertere nokre MKV-filer til vanlege videoklipp, som kan spelast av på t.d. Windows Media Player. Desse filene er henta frå ein "torrent-pakke" og konverterast kvar for seg. Det artige er at dei to fyrste fungerar fint, medan hos resten hamner "lyden bak bilete" om dykk skjønner kva eg meiner. Så er det noko eg er uheldig med, eller er det feil ved filene?

ilifin
3rd July 2009, 12:06
Prøver å konvertere nokre MKV-filer til vanlege videoklipp, som kan spelast av på t.d. Windows Media Player. Desse filene er henta frå ein "torrent-pakke" og konverterast kvar for seg. Det artige er at dei to fyrste fungerar fint, medan hos resten hamner "lyden bak bilete" om dykk skjønner kva eg meiner. Så er det noko eg er uheldig med, eller er det feil ved filene?Hvor kjapp er PCen din? Husk at avhengig av oppløsning og kvalitet på videofila, så krever den mer og mer av din PC. Typisk feil er da at CPUen ikke er rask nok til å rendere videoen, mens lyden går helt fint. Du bør også fjerne alt du har av kodekpakker (SPESIELT forbanna søppelet som heter N-Lite) og VLC, og få installert CCCP (http://cccp-project.net/) istedet.

Skjervik
3rd July 2009, 12:20
(SPESIELT forbanna søppelet som heter N-Lite) og VLC, og få installert CCCP (http://cccp-project.net/) istedet.

Jeg har nå hatt VLC i ca 2 år. På Gamer PC'n og nedlastnings pc'n...
Gamern er hardcore og best i test og det ekke måte på, Men nedlastningspcn er noe jeg fikk i 2002 tror jeg...
Finnes mobiltelefoner som er bedre enn den... Men aldri hatt problem med VLC på den. Alt går smooth... Jeg vil si at filene du har lasta ned er fuck'ed :)

Yatch
3rd July 2009, 12:56
Mitt problem:
prøver å installere Windows 7 RC (offisiell build fra microsoft sine sider)
booter opp pc'n fra DVD'en jeg brente, og kommer til den delen av installen hvor jeg skal velge hvilken disc jeg skal installere OS'et på.. hvor den ikke finner noen harddisker _whatsoever_, med mindre jeg velger å browse etter drivere osv, hvor den da finner 1 av 3 disker.
alle harddiskene er S-ata, og motherboardet er Asus P6T6 WS Revolution.
noen forslag? :P

ilifin
3rd July 2009, 14:08
Jeg har nå hatt VLC i ca 2 år. På Gamer PC'n og nedlastnings pc'n...
Gamern er hardcore og best i test og det ekke måte på, Men nedlastningspcn er noe jeg fikk i 2002 tror jeg...
Finnes mobiltelefoner som er bedre enn den... Men aldri hatt problem med VLC på den. Alt går smooth... Jeg vil si at filene du har lasta ned er fuck'ed :)Jeg aner ikke hva du prater om når mener filene mine er "fuck'ed" mens jeg snakker om kvaliteten bak gjengivelsen av video som levert av programvaren som konverterer dataen til bilde. VLC er notoriskt kjent for å ikke få det til effektivt nok og veldig gode til å ikke følge datamaskinens fargeprofiler. Ytelsen fra VLC mot HD-filer er på nært halvparten så god som f.eks. CCCP, og CCCP er den ENE pakka der ute som ikke inneholder masse ræl som du ikke trenger.

Kurodai
3rd July 2009, 15:21
Hvor kjapp er PCen din? Husk at avhengig av oppløsning og kvalitet på videofila, så krever den mer og mer av din PC. Typisk feil er da at CPUen ikke er rask nok til å rendere videoen, mens lyden går helt fint. Du bør også fjerne alt du har av kodekpakker (SPESIELT forbanna søppelet som heter N-Lite) og VLC, og få installert CCCP (http://cccp-project.net/) istedet.

Pcen er nok litt treig, så kanskje det vil fungere betre om eg prøver å auke farte ved t.d. å fjerne nokre unødvendige program?
Henger desverre ikkje heilt med når du nemner "kodepakker", "N-lite" og "VLC".:blush: Sjølv bruker eg eit enkelt konverteringsprogram som heiter AllToAvi (trur eg), men bør det erstattast av CCCP?

Sharingan
3rd July 2009, 15:32
N-Lite og VLC er ikke konverteringsprogrammer, dette er pakker som "oversetter" filene dine så dine mediespillere (type Windows Media Player) kan spille av disse uten problemer.

ilifin
3rd July 2009, 15:38
Pcen er nok litt treig, så kanskje det vil fungere betre om eg prøver å auke farte ved t.d. å fjerne nokre unødvendige program?
Henger desverre ikkje heilt med når du nemner "kodepakker", "N-lite" og "VLC".:blush: Sjølv bruker eg eit enkelt konverteringsprogram som heiter AllToAvi (trur eg), men bør det erstattast av CCCP?

N-Lite og VLC er ikke konverteringsprogrammer, dette er pakker som "oversetter" filene dine så dine mediespillere (type Windows Media Player) kan spille av disse uten problemer.Anstendige og ordentlige programmer bruker de directshow-basert dekoderne som kommer med CCCP for å føre datastrømmen over til et annet format. Har man ikke en god base for å overføre strømmen til det andre formatet, får man dette problemet. Ærlig talt har jeg ikke en gang hørt om dette AllToAvi, da jeg ville brukt VirtualDub til å konvertere mellom formatene.

Kurodai
3rd July 2009, 20:26
Har fått det til no. Viste seg at programet er i stand til å takle det at audio kjem bak/foran video, ved hjelp av eit par endringar ved innstillingane...
Men takk for merksemda. Kjennest litt betre når ein har andre med seg!^^

E_chan
10th December 2009, 12:59
Prøvde å avinstalliere Trend Microsoft OfficeScan fra datan ved hjelp av en guide på internett. Men det viser seg at prorammet fremdeles er på datamaskinen og nå kan jeg verken installiere eller avinstalliere programmet. For å avinstalliere programmet trenger jeg et passord jeg ikke har. Mistenker at programmet blokkerer tilgangen til Wow også ettersom jeg ikke klarer å logge inn på WoW lengre. Ellers blir WoW blokkert av firewallen jeg har på datan, men jeg vet ikke hvordan jeg skal endre dette.
Hvordan kan jeg få fikset dette problemet? Er det en løsning å formatere PC'en? Men må jeg også da installiere Windows XP Professional 2003 på nytt på PC'en?

Archy
17th December 2009, 12:25
Prøvde å avinstalliere Trend Microsoft OfficeScan fra datan ved hjelp av en guide på internett. Men det viser seg at prorammet fremdeles er på datamaskinen og nå kan jeg verken installiere eller avinstalliere programmet. For å avinstalliere programmet trenger jeg et passord jeg ikke har. Mistenker at programmet blokkerer tilgangen til Wow også ettersom jeg ikke klarer å logge inn på WoW lengre. Ellers blir WoW blokkert av firewallen jeg har på datan, men jeg vet ikke hvordan jeg skal endre dette.
Hvordan kan jeg få fikset dette problemet? Er det en løsning å formatere PC'en? Men må jeg også da installiere Windows XP Professional 2003 på nytt på PC'en?

ja det skal da gå ann å legge inn XP pro 2003, er det en bærbar pc? vis det er det så kan det være enda lurere å legge inn win 07 32bit (den nye) så slipper du alle de småtingene som må instaleres (driverene).

Raimy
27th December 2009, 00:38
Jeg skal kjøpe ny PC snart (ENDELIG). En Acer Aspire Timeline, men er litt usikker med grafikkkort. Siden jeg åsså skal spille The Sims 3 på den.

Denne: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=111131

Edit: Funker TS3 på Windows 7? :S

Vel, som jeg oppfatter det så er grafikkortet av typen ATI Mobility Radeon HD 4330 HyperMemory (Hva enn det nå betyr...)

Men TS3 støtter disse modellene:

9500, 9600, 9800
X300, X600, X700, X800, X850
X1300, X1600, X1800, X1900, X1950
2400, 2600, 2900
3450, 3650, 3850, 3870
4850, 4870

Melkerullpushern
27th December 2009, 05:21
Jeg skal kjøpe ny PC snart (ENDELIG). En Acer Aspire Timeline, men er litt usikker med grafikkkort. Siden jeg åsså skal spille The Sims 3 på den.

Denne: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=111131

Edit: Funker TS3 på Windows 7? :S

Vel, som jeg oppfatter det så er grafikkortet av typen ATI Mobility Radeon HD 4330 HyperMemory (Hva enn det nå betyr...)

Men TS3 støtter disse modellene:

9500, 9600, 9800
X300, X600, X700, X800, X850
X1300, X1600, X1800, X1900, X1950
2400, 2600, 2900
3450, 3650, 3850, 3870
4850, 4870

Sims 3 skal kunne kjøre fint på den, Windows 7 er ikke noe problem.

Kurodai
28th December 2009, 00:14
Har fått meg iPod Classic til jul, så no driver eg å flytte på musikk-samlinga mi. Og då er det slik at eg har manuelt laga eit album med songar henta frå både her og der. Desse greier eg å organisere i rett rekkefølgje på data'en, men når eg sender den til iPoden (eller iTunes-biblioteket) forandrer den rekkefølgja!? Nokon som har opplevd liknande, eller veit kva som kan vere gale?

Sensei
28th December 2009, 01:05
Hvordan har du organisert dette på dataen? Sortert i mapper og endret på filnavnene?

iTunes og de fleste andre programmer som baserer seg på bibliotek, benytter seg av informasjonen som er lagret i filene, ikke hva selve filene heter. Jeg har ikke så altfor god oversikt over programmer som lar deg jobbe med taggene i mange filer på en enkel måte, men Tag&Rename (http://www.softpointer.com/tr.htm) har jeg brukt en del, og har vært strålende fornøyd med det. Takler også så og si alle formater. Ulempen er at det ikke er gratis.

Et annet alternativ kan være http://www.mp3tag.de/en/, det er i det minste gratis.

Kurodai
28th December 2009, 11:50
Til no har eg valgt ei musikkfil, gått inn på "egenskaper", valgt "samandrag" og så organisert det der. Men det kan vere at eg må gå "djupare" i fila enn det... Skal prøve på den sida du foreslo.

Domo arigato, Sensei!^^ Det fungerte som alle tiders!

Sensei
29th December 2009, 02:55
Flott å høre. :) Fra og med nå kommer du til å tre inn i rekkene av mennesker som virkelig irriterer seg over at alle andre tagger musikken sin feil etter dine egne standarder. :3

Tanja
31st December 2009, 03:16
Har noen et forslag til en god pc som takler nyere spill og bilderedigering for ca. 5000 kr? Laptopen Raimy skal kjøpe ser fristende ut, men stasjonære pc'er er kanskje større og sterke enn laptoper? Kan ikke noe særlig om det tekniske ved data så jeg vurderer sterkt å kjøpe en ferdig pc iallefall, ikke i deler.

Melkerullpushern
31st December 2009, 06:22
Du bør helt klart velge en stasjonær datamaskin, men om du kan prøv å gå litt opp i prisklasse da du vil få en mye bedre maskin.
http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10394 Dette er en maskin til ca 5000, men da må du være kjapp.

Tomken
31st December 2009, 15:40
Har noen et forslag til en god pc som takler nyere spill og bilderedigering for ca. 5000 kr? Laptopen Raimy skal kjøpe ser fristende ut, men stasjonære pc'er er kanskje større og sterke enn laptoper? Kan ikke noe særlig om det tekniske ved data så jeg vurderer sterkt å kjøpe en ferdig pc iallefall, ikke i deler.

Jau, stasjonær er sterkere, men er nå greit å ta med seg pcen der man vil og :]

Danieru-kun
6th January 2010, 06:14
Jau, stasjonær er sterkere, men er nå greit å ta med seg pcen der man vil og :]

Det er da fult mulig å ta med seg den statjonære også..
Ta kabinettet under armen, og skjermen+tastaturet+musen+ledninger i en sekk.. Voila! :D

Though, hvis du vil ha en gaming PC, så bør du gå for en stasjonær, du får ingen PC du kan spille på noe særlig tunge spill på til 5k...

Raimy
7th January 2010, 18:18
Jeg har fått PC'en min (Wohooo!) Men har problemer når jeg skal laste systemet (Kommer etter en liten stund etter at den Vista "stripen" har kjørt.
Det står "Fail to get image's DAT file."

Cyazu
7th January 2010, 18:30
Jeg har fått PC'en min (Wohooo!) Men har problemer når jeg skal laste systemet (Kommer etter en liten stund etter at den Vista "stripen" har kjørt.
Det står "Fail to get image's DAT file."

Wohoo! Nedtur når sånt skjer med ny PC. :<
Problemet kan antagelig løses ved formatering, men det letteste hadde vel egentlig vært å levere den inn på garantien.

(Jeg utelukker ikke at det kan finnes andre metoder, har ikke særlig peiling på Vista :nya:)

Raimy
7th January 2010, 18:35
Hva er formatering? Men jeg får spørre nettbutikken etter råd :/

Cyazu
7th January 2010, 18:36
Hva er formatering? Men jeg får spørre nettbutikken etter råd :/

Formatere, er at du sletter alt på harddisken og installerer windows på nytt, men det er ganske stress. ^^
Spør om hjelp der du kjøpte den du. :3

Raimy
7th January 2010, 18:47
Isåfall... Hvordan formaterer jeg den?

Edit: En på NUF tipset meg om å kjøre recovery. Da skal det kunne fikses ved å trykke på noen knapper, men han sa ALT + F10. Men det funket ikke D:

Raimy
8th January 2010, 00:34
Sorry for at jeg dobbelposter, men er det kanskje et annet navn for "User's guide"?
Et som ark nevner at det finnes et som "Acer eRecovering" og at jeg skulle se i guiden for mer informasjon.
Jeg finner ikke guiden D: jeg har letet i haugen på bordet ved siden av, og eska.

Sensei
8th January 2010, 08:51
Brukermanual? Hustigveiledning? Acer programvaren tror jeg er så som så... Den er vel for backup av filer, ikke hele operativsystem. :p Det høres på meg litt ut som om du har fått en maskin som ikke har blitt korrekt satt opp. Hvilket vil tilsvare en "dead on arrival". Jeg anbefaler deg å ringe support hos de du kjøpte av.

For å formatere den er du nødt til å ha en CD med operativsystem, eller starte på en egen partisjon med filene på. Jeg kan ikke Acer så veldig godt så jeg vet ikke hvordan de bygger opp maskinene sine, men ofte er det at man trykker F12 for å få opp boot-menyen og velge recovery der. Har aldri vært borti at man må trykke på Alt i tillegg. Bare F-taster.

Raimy
8th January 2010, 18:49
Den måtte sendes tilbake... Så nå går der ca 5 nye dager før jeg får (Fredag) D:

Men nå har vi bedt om Windows 7 :nya:

Raimy
27th January 2010, 20:27
Ok... De har innstalert ny som image greie, men har et problem med den jeg bruker nå ><

Sølte litt vann på den, så etter en stund døde den og nekter å våkne -.- Ja, har tatt ut batteriet.

What to do? :S

Sensei
28th January 2010, 10:34
Ta den fra hverandre mest mulig, sett den slik at eventuelt vann kan renne av den. Vent et døgn.

Prøv så å slå den på. Om den ikke starter da, har du mest sansynligvis ødelagt maskinen og da er det ikke så mye å gjøre, med mindre garantien din dekker vannskade. Du må nok ringe support igjen, dessverre.

Melkerullpushern
28th January 2010, 17:36
Vil ikke garantien forsvinne om man skrur pcen fra hverandre? Hvor mye vann er det egentlig snakk om?

Sensei
29th January 2010, 10:48
Vil ikke garantien forsvinne om man skrur pcen fra hverandre? Hvor mye vann er det egentlig snakk om?

Ikke så lenge du ikke bryter noen garantisegl. Forutsatt at du klarer å skru den sammen igjen riktig da. :p

Raimy
29th January 2010, 17:10
Vel, sølte ikke SÅÅÅH mye vann (Den har overlevd før bla juice, biola feks)

Den starter jo lissom på en måte, kommer dure lyden åsså kan den komme til den stripen. Så bare *Pooof* så er den av.

Men tror ikke det er så mye å spørre support om siden den er 4 år gammel (HP Pavilion dv5000) og den er nesten skrap uansett :/

Jeg mangler 2 taster åsså :nya: men skal all deles ikke ha hp -.- Vil ha en macbook air :nya:

Lokenagi
29th January 2010, 18:08
Jeg mangler 2 taster åsså :nya: men skal all deles ikke ha hp -.- Vil ha en macbook air :nya:

Først og fremst når du skal ha deg en ny datamaskin må du først tenke på hva du skal bruke den til. Hvis du spiller mye spill er det lurest å kjøpe en Pc, ettersom det ikke lages så mange spill til mac. Men det bteyr ikke at den ikke kan spilles på :). Uansett, etter min menig ville en macbook-air vært noe bra kjøp, eneste den er god for er slankheten, og kjære brød (hihi). Selv ville jeg kjøpt meg en vanlig Macbook hvis jeg skulle ha meg en mac. Men hvis du bestemmer deg for å kjøpe deg en ny pc allikevel vil jeg anbefale deg å kjøpe en Dell maskin, har en selv og er veldig fornøyd med den.

Raimy
29th January 2010, 18:19
Først og fremst når du skal ha deg en ny datamaskin må du først tenke på hva du skal bruke den til. Hvis du spiller mye spill er det lurest å kjøpe en Pc, ettersom det ikke lages så mange spill til mac. Men det bteyr ikke at den ikke kan spilles på :). Uansett, etter min menig ville en macbook-air vært noe bra kjøp, eneste den er god for er slankheten, og kjære brød (hihi). Selv ville jeg kjøpt meg en vanlig Macbook hvis jeg skulle ha meg en mac. Men hvis du bestemmer deg for å kjøpe deg en ny pc allikevel vil jeg anbefale deg å kjøpe en Dell maskin, har en selv og er veldig fornøyd med den.

Hvis du ser litt lengre bak i emnet (Slutten av forrige side) så ser du at jeg har kjøpt en acer aspire timeline 15,6.

Air skal være skolepc siden jeg plages med motorikken og må skrive på pc, så hvorfor ikke en air? :D (Må være lett siden jeg drasser med den overalt)

Hvis jeg ikke skulle kjøpe air så har jeg kjøpt en pro :nya:

Faren min har en ganske ny og bra dell, men den er en murstein i vekten :S

Lokenagi
29th January 2010, 18:34
Hvis du ser litt lengre bak i emnet (Slutten av forrige side) så ser du at jeg har kjøpt en acer aspire timeline 15,6.

Air skal være skolepc siden jeg plages med motorikken og må skrive på pc, så hvorfor ikke en air? :D (Må være lett siden jeg drasser med den overalt)

Beklager, jeg så ikke det. Men ja kjøp deg heller Macbook pro, hvis du kjøper en 13" vil du ikke legge så mye merke til vekt når du har den i sekken eller baggen du bærer. Jeg bruker dog sekk til og fra skolen, men brukte bag før og det var ikke tungt etter det jeg husker.

Raimy
29th January 2010, 18:49
Hvis skal kjøpe prå så blir en 15" -.-

Melkerullpushern
29th January 2010, 18:55

Såvidt jeg har hørt er Maboock Air ganske sjør, å det høres ut som om du har hatt en del uhell når det kommer til pc.

Khang
29th January 2010, 19:19

Jeg er en hardcore Applefanboi, og selv mener jeg at Macbook Air er noe søppel. Den koster flesk, og har for mange mangler. Synes at du heller burde kjøpe en MBP eller en vanlig Macbook.

Siden dette skal være en skole"PC", så mener jeg at macbook / macbook pro egner seg mye bedre til den slags bruk, med tanke på at batteriet varer i 7timer. :) jeg pleier som regel å la min MBP stå på hele skoledagen, uten å trenge å tenke på å lade den.

I tillegg mangler macbook air LAN-port (inngang til internett kabel) og CD-rom. En vanlig Macbook / Macbook Pro er mye kraftigere enn Macbook air og den koster mindre.

Men hvis du faktisk ønsker deg en lettere maskin, så skal jeg ikke hindre deg i å kjøpe en Macbook Air, men jeg tror ikke at en macbook pro er i nærheten så tung som faren din sin Dell :p
En Macbook Air veier 1,36kg og en macbook pro 13" veier 2,04kg, så det er ikke så mye forskjell.

Raimy
29th January 2010, 20:29
Jada -.- kan vel kjøpe pro da...

Raimy
2nd February 2010, 20:34
Dere? Jeg har kommet meg på nett med den nye (Endelig) men lite problem med den linja der start og sånt står. Programmene er lissom klemt inn i høyre hjørne, jeg vil ha de vanlig som spredt på hele den der program-linja :S

Kurodai
7th February 2010, 13:10
Er det nokon her som har erfaring med flimring på dataskjermen? Skjermen begynte heilt utan vidare med dette i går. Det vekslar mellom regelrett flimring, forskyving av skjermbilete, fargekaos og tradisjonell "TV-snøstorm". Hadde dette vore ein TV hadde eg trudd det var dårleg forbindelse, men eg har bra nettverk og sjølve data'en fungerar bra.
Det einaste som fungerar er å løfte på data'en, skyve på skjermen, etc. Men dette fungerar berre midlertidig.:trist:

Sensei
7th February 2010, 13:47
Høres ut som en dårlig kontakt i skjermen. Prøv å dytt litt kun på skjermkabelen for å se om det gjør noe utslag. (Har du CRT-skjerm?)

SoulCandy
7th February 2010, 13:56
Høres ut som en dårlig kontakt i skjermen. Prøv å dytt litt kun på skjermkabelen for å se om det gjør noe utslag. (Har du CRT-skjerm?)

Sensei, husker du den private laptopen eg hadde som blei sendt til reparasjon pga flimring og nuller og fekk motherboard bytta ut? :P Nå har den begynt med dei samme symptomene som Kommandantens data.

Ikkje noko kontakter bak skjermen her.:P

Kurodai
7th February 2010, 15:20
Eg brukar ein bærbar pc, derfor kan eg ikkje prøve ledningane til skjermen (om du då ikkje meinte at eg skulle prøve å demontere den). Veit desverre ikkje om eg har CRT-skjerm eller ikkje...

Sharingan
7th February 2010, 15:39
Eg brukar ein bærbar pc, derfor kan eg ikkje prøve ledningane til skjermen (om du då ikkje meinte at eg skulle prøve å demontere den). Veit desverre ikkje om eg har CRT-skjerm eller ikkje...

Har du laptop har du definitivt ikke CRT skjerm.

Sensei
7th February 2010, 19:37
Da er det ikke CRT, nei. Du spesifiserte ikke at det var en bærbar og jeg antok den var stasjonær. :p

Jeg kan likevel med ganske stor sikkerhet si at det nok er dårlig kontakt i en ledning tilhørende skjermen. Siden det er en bærbar PC må du frem med skrutrekker om du skal fikse det selv.

Raimy
12th February 2010, 23:10
Jeg har et problem med acer crystal eye webcam, kommer bare opp "camera not found!" når jeg skal bruke det offline. Men på msn går det helt fint å bruke det.

Noen smartinger som vet? :S

Veleda
13th February 2010, 11:31
Har du drivern da? Hvis ikke så er den her: http://download.cnet.com/Acer-Crystal-Eye-webcam/3000-2110_4-188685.html

Raimy
13th February 2010, 18:02
Takk, har lastet ned :D

Menne, må man gjøre noe videre etter nedlasting? For det virker ikke enda :(

Jeg er fullstendig noob i data -.-

Raimy
19th February 2010, 17:23
OOO, du store japaniguder! Vil dere si at denne PC,en er bra? http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/SATL450D144/toshiba-satellite-l450-d144

Siden jeg spør er, jeg skal ha ny skolePC nå, og jeg må holde meg innenfor en grense på max 5000kr :/

Egentlig likte jeg den ganske godt selv, men jeg liker ikke helt vekten :S

Solnar
20th February 2010, 01:54
Hva skal du bruke denne pc'en til? Skal du f.eks bruke denne til spilling også? Trenger du mye hdd plass? Ser mye på film osv osv. Hvis du bare skal loke og har en annen pc du skal bruke til vanlig ting hjemme er jo en mini-pc mye bedre. Hva spesefikt ønsker du deg av pc'en din?

Simen
20th February 2010, 21:14
Da har vi hatt en liten opprydding i tråden og minner folk på å følge reglene og lese førstepost før de poster: Denne tråden skal handle om spørsmål relatert til pc, og kun dette. Diskusjoner eller krangler utenfor dette er uønsket, og for temaer som ikke går under "generelle pc-spørsmål" (som f. eks diskusjoner relatert til Mac vs. PC) kan tas i en egen tråd.

Raimy
22nd February 2010, 13:49
Hva skal du bruke denne pc'en til? Skal du f.eks bruke denne til spilling også? Trenger du mye hdd plass? Ser mye på film osv osv. Hvis du bare skal loke og har en annen pc du skal bruke til vanlig ting hjemme er jo en mini-pc mye bedre. Hva spesefikt ønsker du deg av pc'en din?

Skal egentlig bruke til skriveredskap på skolen, men jeg er så kresen på utsende åsså -.-

Jeg vil at den skal være lett (Og så kom jeg ikke på mere XP)

Sensei
22nd February 2010, 14:35
Om du hovedsakelig skal bruke den til å skrive på, og ikke trenger mer rå ytelse enn at du kan kjøre 3-5 programmer om gangen (word, msn, nettleser og lignende enkle applikasjoner), så burde jo en netbook være midt i blinken, forutsatt at vekt er viktig.

Da er det isåfall egentlig bare å velge og vrake i det som er hos f.eks komplett (http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11156&mfr=&filter=A00140.-11.).

Om du vil ha noe med litt mer kraft som fortsatt er lite og lett vil PCer som f.eks Dell Inspiron 11z (http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=no&cs=nodhs1&kc=NRSZ1102&l=no&m_30=321942&oc=N00Z1102&rbc=N00Z1102&s=dhs) være et godt valg. Fordeler her er bittelitt større skjerm, kraftigere CPU, 2GB RAM (det standard netbooks gjerne bare har 1GB).

Ellers har komplett (http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11156&mfr=&filter=PRICE.2500-5000.A00140.11-12.) en del å velge i også blandt den type maskin.

Raimy
22nd February 2010, 15:16
Glemte god levetid på batteri :S

Sensei
22nd February 2010, 17:27
Da kjøper du en av de jeg viste til med 6-celler eller mer på batteriet. Alle slike små PCer har relativt god batteritid. 6-celler på slike maskiner vil stort sett gi meget god batteritid.

Raimy
22nd February 2010, 22:20
Har funnet en dell :P

Men jeg har trykket på noe som gjør at smileyer ikke vises på msn, for eks hvis man trykker inn Kombinasjonen for :) så blir det bare kombinasjonen.

What to do? :S

CatgirlMe
22nd February 2010, 22:37
Jeg har en engelsk msn, så jeg vet ikke om jeg har oversatt alt til norsk. Dessuten har jeg Mac, men slik jeg husker så skal det være likt.

Gå inn på preferences/forandre personelige instillinger > utseende, og vær sikker på at du har krysset av "vis emoticons i samtaler"

(på msn'en min er det preferences > appearance > show emoticons in instant messages )

TheKaizokuCheese
25th March 2010, 18:47
Okai, help needed.. -.-
For en måned siden begynte plutselig backspacingen eller generell flytting av markøren å gå veldig tregt når jeg skulle skrive noe, uansett program. Det varte en liten stund, så ble det bra igjen, men idag når jeg slo på pcen var problemet der igjen.
I tillegg lagger musepekeren i perioder, og den kan f. eks begynne å klikke helt vilt og random :S
Har prøvd å slå av både touchpaden og den trådløse musa, men det var ingen av dem som var årsak til det.
Det hjelper å restarte datamaskinen for å bli kvitt muselaggingen for en stund, men markøren min flytter seg like langsomt i alle programmer hele tiden.. og vi snakker tregt.. 2-3 flytt pr sek av og til.
Noen som har opplevd noe lignende eller som kommer på en opplagt løsning?

legolars
29th April 2010, 20:58
Jeg har tenkt til å køpe en PC som har disse Specsene:

Intel® Core™ i7 920 2.66GHz (8MB Cache) Quad Core Processor

Dual 1GB GDDR5 ATI Radeon™ HD 5670 CrossfireX™ Enabled

3GB Triple Channel 1333MHz DDR3

Jeg har tenkt på å oppgradere RAM til 6 GB men hvet ikke om det er verdt det. og kasnkje oppgradere prossersoren til:
Overclocked Intel® Core™ i7 930 (3.36GHz, 8MB Cache)

Skal jeg kjøpe den første eller oppgradere? koster 1674 dollar for oppgradert og 1300 uten oppgradering.

Corinth
29th April 2010, 22:10
Okai, help needed.. -.-
For en måned siden begynte plutselig backspacingen eller generell flytting av markøren å gå veldig tregt når jeg skulle skrive noe, uansett program. Det varte en liten stund, så ble det bra igjen, men idag når jeg slo på pcen var problemet der igjen.
I tillegg lagger musepekeren i perioder, og den kan f. eks begynne å klikke helt vilt og random :S
Har prøvd å slå av både touchpaden og den trådløse musa, men det var ingen av dem som var årsak til det.
Det hjelper å restarte datamaskinen for å bli kvitt muselaggingen for en stund, men markøren min flytter seg like langsomt i alle programmer hele tiden.. og vi snakker tregt.. 2-3 flytt pr sek av og til.
Noen som har opplevd noe lignende eller som kommer på en opplagt løsning?

Du bør sjekke hvilke prosesser som går i bakgrunnen. Trykk ctrl+alt+delete og trykk deg videre til "prosesser" Da får du en oversikt over de programmene som går i "bakgrunnen". Hvis du ser et program som tar opp veldig mye av ressursene(prosessor og ram) så er det mest sannsynlig problemet. Og du kan enten avslutte prosessen eller forsøke å avinstallere det programmet.

Jeg har tenkt til å køpe en PC som har disse Specsene:

Dual 1GB GDDR5 ATI Radeon™ HD 5670 CrossfireX™ Enabled

3GB Triple Channel 1333MHz DDR3

Jeg har tenkt på å oppgradere RAM til 6 GB men hvet ikke om det er verdt det. og kasnkje oppgradere prossersoren til:
Overclocked Intel® Core™ i7 930 (3.36GHz, 8MB Cache)

Skal jeg kjøpe den første eller oppgradere? koster 1674 dollar for oppgradert og 1300 uten oppgradering.

Hvis du ikke allerede har SSD disk anbefaler jeg heller å legge de ekstra pengene i en rask hardisk. Men hvorfor oppgir du kostnad i dollar? Anbefaler og å kjøpe i Norge slik at du får standard norsk garanti å reklamasjonssrett.

legolars
29th April 2010, 23:43
Jeg har tenkt til å bruke den til gaming, og vil ikke bruke så mye på harddisk.
og jeg ikke tenkt til å kjøpe i norge pga. det koster ca 5000kr ekstra.. jeg får også med 1års garanti på datan hvis det skulle skje noe. Jeg lurte egentlig bare på om Specsene var bra, eller om jeg skulle oppgradere. Jeg bygger den ikke selv heller.. det er en alienware som det går ann å velge Specsene på før du kjøper. HDD som følger med er 500GB - SATA-II, 3Gb/s, 7,200RPM, 16MB Cache HDD

TheKaizokuCheese
4th May 2010, 17:16
Du bør sjekke hvilke prosesser som går i bakgrunnen. Trykk ctrl+alt+delete og trykk deg videre til "prosesser" Da får du en oversikt over de programmene som går i "bakgrunnen". Hvis du ser et program som tar opp veldig mye av ressursene(prosessor og ram) så er det mest sannsynlig problemet. Og du kan enten avslutte prosessen eller forsøke å avinstallere det programmet.
.

!! Det funka jo det :D

Danieru-kun
4th May 2010, 21:03
!! Det funka jo det :D

Eller bare trykke: ctrl+shift+esc
Så slipper du den irriterende blå skjermen :P

Jeg har tenkt til å bruke den til gaming, og vil ikke bruke så mye på harddisk.
og jeg ikke tenkt til å kjøpe i norge pga. det koster ca 5000kr ekstra.. jeg får også med 1års garanti på datan hvis det skulle skje noe. Jeg lurte egentlig bare på om Specsene var bra, eller om jeg skulle oppgradere. Jeg bygger den ikke selv heller.. det er en alienware som det går ann å velge Specsene på før du kjøper. HDD som følger med er 500GB - SATA-II, 3Gb/s, 7,200RPM, 16MB Cache HDD

Du glemmer at siden du bestiller den i utlandet så kommer det garantert til å være flere hundre, kanskje et par tusen kroner i Toll....
Nå vet jeg ikke hvordan toll opererer, men jeg bestilte et par sko fra utlandet som koster 500kr, de måtte jeg betale 300kr i toll for...

Sensei
6th May 2010, 09:42
Jeg ville nå heller valgt tilsvarende deler hos en norsk nettbutikk som komplett.no, da får du også stort sett 3-5 års garanti på alle delene, slipper 25% moms i forbindelse med import. Og faktisk ikke så ille priser. Alienware er jo også grisedyrt i forhold til den faktiske ytelsen. Bling-faktoren på Alienware er kostbar. :p

Riggen min er kjøpt på komplett.no og består av:
Sapphire ATI Radeon 58701GB
Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB
650W MIST strømforsyning
ASUS P6T Deluxe V2 Hovedkort
ASUS Xonar DX/XD Lydkort
30GB SDD til OS
Western Digitial Caviar® Green 2TB til lagringsplass og store programmer.

Har vel tilsammen kostet meg rundt 11k for denne riggen (den gang, kjøpte stort sett når delene var ganske nye og dyre) og jeg forventer å ha den i hvert fall 3 år før jeg føler et sterkt behov for å oppgradere det. Man kan fint få tilsvarende ytelse ved å kjøpe et hovedkort som ikke er så overkill og droppe eksternt lydkort blandt annet. :p Kan få svært god gamingytelse for godt under 10k i norske butikker, og da med 3års garanti eller mer på delene.

legolars
6th May 2010, 12:38
Jeg ville nå heller valgt tilsvarende deler hos en norsk nettbutikk som komplett.no, da får du også stort sett 3-5 års garanti på alle delene, slipper 25% moms i forbindelse med import. Og faktisk ikke så ille priser. Alienware er jo også grisedyrt i forhold til den faktiske ytelsen. Bling-faktoren på Alienware er kostbar. :p

Riggen min er kjøpt på komplett.no og består av:
Sapphire ATI Radeon 58701GB
Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB
650W MIST strømforsyning
ASUS P6T Deluxe V2 Hovedkort
ASUS Xonar DX/XD Lydkort
30GB SDD til OS
Western Digitial Caviar® Green 2TB til lagringsplass og store programmer.

Har vel tilsammen kostet meg rundt 11k for denne riggen (den gang, kjøpte stort sett når delene var ganske nye og dyre) og jeg forventer å ha den i hvert fall 3 år før jeg føler et sterkt behov for å oppgradere det. Man kan fint få tilsvarende ytelse ved å kjøpe et hovedkort som ikke er så overkill og droppe eksternt lydkort blandt annet. :p Kan få svært god gamingytelse for godt under 10k i norske butikker, og da med 3års garanti eller mer på delene.

Takk for tipset :P jeg snakket med en som kan veldig mye om PC og han sa det samme. skulle få hjelp til å bygge også

Grantre
21st May 2010, 12:49
Ok, jeg har et virkelig rart problem. Bruker en ThinkPad SL300 med Windows 7 Pro. Vel... plutselig da jeg kom hjem i dag hadde vidunderet bestemt seg for å være uregjerlig. Ingenting dukket opp på virussøket (NOD32).

Shift fungerer ikke.. optimalt. En god del av tastene (O, A, E deriblant) ser ikke ut til å like å brukes samtidig med shift-tasten. Dette er, som dere kan tenke dere, litt frustrerende. edit: Eksternt tastatur fungerer. Begge shifttastene på laptoptastaturet fungerer ikke. Merkelig. Har sett litt rundt på nettet og sett at dette er ikke er et ukjent problem. Må nok ned til Datakjeden en tur, ja. Ser ut at å bytte internt tastatur er den eneste måten å få ordnet det på.
Sleep-funksjonen fungerer ikke. Det tar noen få sekunder før den starter opp igjen etter at den har satt seg i hvile. Jeg har prøvd å endre på Power Management-innstillinger til diverse enheter via Device Manager, uten videre hell. Ikke noe stort problem, bare en mindre irritasjon, siden jeg bruker dvalemodusen ellers.

Tusen takk for all hjelp!

Sharingan
21st May 2010, 13:25
Spørsmålet er vel om problemet vedvarer hvis du for eksempel restarter pc med batteri _ute_.
KJenner du om det er smuss under tastene, ser du eventuelt smuss? Virker tastene noen ganger eller det ikke mulig å produsere store bokstaver i det hele tatt?

Grantre
21st May 2010, 14:02
Angåede tastaturet: Intet smuss eller lignende under, utrolig nok. De tastene som er påvirket, fungerer kanskje 1/100 ganger. Det er som om kontakten til shift-knappen er mer eller mindre ødelagt. Men, jeg har ringt inn til Lenovo og Datakjeden om saken - må igjennom en garantifornyelse før jeg får sendt den inn via Datakjeden. Litt av et byråkrati, men bedre enn å ha kun ett år med garanti. Det var den eksamenslesingen...

Og hvilemodusen: Jeg skal prøve det du foreslo, men har ikke mulighet til det før senere siden jeg behøver den nå ift. garantifornyelsen. Takk for tipset!

Raimy
6th August 2010, 03:47
Vet noen hvordan man gjør avi filer mindre i størrelse? har en video på 5,74 GB men skal gjøre den om til 300 MB

CatgirlMe
6th August 2010, 04:14
Vet noen hvordan man gjør avi filer mindre i størrelse? har en video på 5,74 GB men skal gjøre den om til 300 MB

Da må du ha en videokomprimeringsprogramvare. (puh, langt ord!)
Du kan finne dette på google ved å søke "avi compressor", for å få opp programmer som kan gjøre om .avi filer. Det finnes helt sikkert gratis programvare for slikt, men det kan være de legger et "watermark" over videoen, så om du ikke finner en bra gratis programvare så må du nok kjøpe.
Husk også at om du komprimerer en video (det vil si, gjøre den mindre i størrelse) så mister du nok automatisk en god del av kvaliteten.
Eventuelt så går det an å dele filen opp i flere deler.

Anyia
24th October 2010, 18:30
Hei, jeg kjøpte meg nylig sånn ledning til å koble mellom pc og tv, men etter et par klikk så viste tven "Ustøttet videoformat". Er det noen som vet noe om dette, evt. kan hjelpe meg?

Sensei
24th October 2010, 19:52
Hadde vært fint om du kunne forklart hva "en sånn ledning" er. HDMI? Det finnes flere forskjellige kabler man kan bruke for å koble til TVen. Hadde også vært fint om du kunne gitt en grundigere beskrivelse av hva du gjør og hva "et par klikk" innebærer.

Anyia
24th October 2010, 21:46
"Et par klikk" er nettopp det jeg ikke husker. Ellers hadde jeg jo forklart mer tydelig av hva jeg gjorde. Og kanskje klart å fikse det selv .. Men ja. Jeg tror jeg kludret med noe størrelser på skjermen eller noe. 1200x780 osv.? Også klarte jeg jo å velge å ha selve pcskjermen svart mens tvskjermen var den eneste som hadde bilde når de var koblet sammen. Nettopp derfor det var så problematisk når "Ustøttet videoformat" kom opp ..
Står bare Monitor Cable VGA, DVB-T .. hvis det sier noe? Jeg har virkelig ikke peiling på kabler. Det er jo ikke HDMI, men RGB/PC input på tven, med sånne skruer på hver side? orz

Sensei
24th October 2010, 23:10
VGA, ja, da er vi jo litt nærmere. Hva slags TV har du? Og hvilket skjermkort? Jeg foreslår å prøve å sette oppløsningen til noe lavt, typ 1024x768 eller 800x600, bare for å se om du får opp et bilde da. Noen TVer støtter ikke alltid høye oppløsninger, selv om de fleste flatskjermer støtter vesentlig mer enn de jeg nevnte.

En annen ting som er verdt å prøve er å oppdatere driveren skjermkortet ditt, ofte er det mange rare feil i drivere og ofte er problemer løst i en nyere versjon. Dette krever dog at du vet hvilken produsent du har. Det er enten ATI/AMD eller nVidia, tenker jeg. Du finner driveroppdateringer til de her (http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx) og her (http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us).

Om du er usikker på hva du har kan du gjøre følgende: Høyreklikk på min datamaskin i startmenyen og velg "Behandle". Deretter velger du "Enhetsbehandling" og ser hva som står under fanen for "skjerm". Mest sansynligvis står det Ati Radeon <noe> eller nVidia Geforce <noe>. Last ned og installer oppdatert driver til skjermkortet fra linkene jeg ga.

Anyia
25th October 2010, 00:18
Det står ingen av delene D: "Generisk PnP-skjerm". Står noe med skjermadaptere over og, men jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre?

Når det kommer til hvilken tv vet jeg ikke annet enn at det er en Toshiba Regza 42'', og skjermkort har jeg ingen peiling på.
Kanskje jeg burde få noen til å ta en kikk på det?

Sensei
25th October 2010, 00:46
Du er i feil fane. Min feil, jeg har ikke helt oversikt over hva de norske navnene er. Da jeg bruker engelsk selv, må jeg prøve å huske sånn ca hva det er på norsk. Se om du har noen andre faner relatert til skjerm. Skjermadapter, video, etc. Det bør være i et av dem.

Sharingan
25th October 2010, 01:04
Du er i feil fane. Min feil, jeg har ikke helt oversikt over hva de norske navnene er. Da jeg bruker engelsk selv, må jeg prøve å huske sånn ca hva det er på norsk. Se om du har noen andre faner relatert til skjerm. Skjermadapter, video, etc. Det bør være i et av dem.

Det Sensei er ute etter står under fanen "Skjermadapter" sliksom vist i spoilertagen.

http://img706.imageshack.us/img706/1606/herkk.png

Anyia
27th October 2010, 19:45
Det står Mobile Intel(R) 945GM Express Chipset Family under Skjermadaptere .. det er visst ingen av delene.

Sensei
27th October 2010, 22:11
Da er det Intel du har. Burde nevnt det som en mulighet også. Se om du finner oppdateringer her (http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&keyword=%22945GM+Express%22). Du nevner ikke hvilket OS du har, så jeg kan ikke peke deg nærmere enn dette. Prøv å oppdatere og se om det hjelper :)

Anyia
6th November 2010, 23:20
Fant oppdatering, sitter og ser på tven min as we speak!
Takk så mye, dere!

Raimy
10th January 2011, 21:48
Hey igjen, skulle spørre om dere visste om noen bra stasjonær PC (Bare kabinett) til max 6000?
Ikke jeg som skal ha det, er foreldrene mine. Og det er på tide siden den de har nå er treg og bråker like mye som et sagbruk.
Og spesifikasoner for de er vel bare mye GHZ (Det er vel hastigheten?) siden den brukes ikke så mye, bare til nettbank og sånn.

Niru
11th January 2011, 09:24
Hva skal de bruke den til? Er det 6000 + skjerm?

Edit: Denne (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617484) Virker grei. Mye lagringsplass til musikk og slikt. Kan se om jeg finner noe mer senere

Edit2: Hvis dere kan hive på 500kr ekstra, så får dere en veldig god PC av kvalitet som kommer til å vare en stund. Ferdigbygd fra Fujitsu, HP og slikt er bare plastikkræl bestående av det billigste av det billigste. Komplett bygger PC-erav kvalitet tilsvarende det datanerdene bygger på gutterommet.
http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10173

Ghz har noe å si på hastigheten ja, men det er er en rekke andre roller som også spiller inn. Det er enkel logikk når man først forstår det, men det er en del å sette seg inn i. Jeg kunne sikkert ha forklart deg, men med mindre du er interessert i å høre, hadde du havnet i drømmeland ganske fort. :3

Raimy
11th January 2011, 19:53
Hva skal de bruke den til? Er det 6000 + skjerm?

Edit: Denne (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617484) Virker grei. Mye lagringsplass til musikk og slikt. Kan se om jeg finner noe mer senere

Edit2: Hvis dere kan hive på 500kr ekstra, så får dere en veldig god PC av kvalitet som kommer til å vare en stund. Ferdigbygd fra Fujitsu, HP og slikt er bare plastikkræl bestående av det billigste av det billigste. Komplett bygger PC-erav kvalitet tilsvarende det datanerdene bygger på gutterommet.
http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10173

Ghz har noe å si på hastigheten ja, men det er er en rekke andre roller som også spiller inn. Det er enkel logikk når man først forstår det, men det er en del å sette seg inn i. Jeg kunne sikkert ha forklart deg, men med mindre du er interessert i å høre, hadde du havnet i drømmeland ganske fort. :3

Nei, de har liksom alt. Er bare selve maskinen som må byttes ut.
De kan sikkert betale litt mer så lenge den funker og er bra : P

Niru
12th January 2011, 02:37
Tror jeg ville gått for den komplett pc-en, den siste jeg linket til. Da har dere noe som funker i 4-5 år, kanskje 8 år tilogmed istedet for en som sannsynligvis tar kvelden iløpet av 2-3 år x)

Raimy
20th January 2011, 09:03
Uhm... Hvordan bruker man RAR filer som egentlig er musikkfil? Har det inne nå på PC'en og vil gjerne spille av, men kommer jo bare opp sånn at windows ikke kan åpne filen fordi den ikke vet hvilket program som skal brukes.
Så må jeg laste ned noe for å liksom kjøre den? *Hjelpeløs dataunge*

Sensei
20th January 2011, 09:11
Du må bruke winrar og pakke opp fila. .rar er i praksis det samme som .zip.

ilifin
20th January 2011, 09:47
Letteste og mest lovlige måten for å få pakket opp filer er å installere 7-Zip (http://www.7-zip.org/). Denne spiser de fleste komprimerte filer og lar deg lett pakke de ut.

Tornadochicken
1st February 2011, 22:32
Nylig kjøpt en ny pc~ Jeg lurer på om jeg skal bruke pc'en for det meste bare på strøm og la batteriet være ute fra pc'en eller er det en annen måte jeg burde bruke for å holde batteriets levetid på topp? ^^

Niru
1st February 2011, 22:40
Det lønner seg sikkert å ta ut batteriet. Skal du ikke bruke det på lenge, kan du lade det opp til 80% og legge det i kjøleskapet.

Tornadochicken
1st February 2011, 23:27
I KJØLESKAPET!? :O Vel jeg kommer vel til å bruke det sånn hver helg eller annenhver helg...

Niru
1st February 2011, 23:48
Den kalde temperaturen gjør at batteriet tappes sakte, og det magiske tallet er av en eller annen grunn 80%. Men hvis du skal bruke batteriet så sjeldent i helgene, er det nok ikke vits. Da holder det å ta det ut og ha det ved siden av.

For å si det slik, er det mye rart som foregår. Mange som har hatt problemer med å redde ut data fra en dødende harddisk, har putta den i fryseren. :3

ilifin
2nd February 2011, 13:40
Dette... er gammel overtro. Batterier ikke slik lenger. Eneste du trenger virkelig bry deg om er å kalibrere batterilevetid-sensoren. Dette gjøres ved to-tre full-ladinger og utladinger av batteriet slik at batteriet kan se når det dør og hvor lenge det går før det dør, og når det er helt fullt og ikke.

Niru
2nd February 2011, 17:43
Da er det ting jeg ikke har fått med meg. En del utsagn om gammel teknologi henger gjerne igjen en stund. Blant annet faren min går fortsatt rundt og syter om at Norton er det verste virusprogrammet som finnes, og da snakker han om Norton 2005.

ilifin
2nd February 2011, 19:41
Dessverre er det fortsatt tilfelle! Ikke bare tar ikke Norton alt, den degraderer ytelsen til maskinen din såpass at du ikke får noe igjen for pengene overhodet.

Niru
2nd February 2011, 20:24
En test utført av hw.no for ca. ett år siden viste at nyeste Norton har forbedret seg siden den gang. Et av de verste tilfellene jeg har vært borti var da en maskin gikk som sirup etter at eieren hadde avinstallert norton. Jeg fant ut at man måtte laste ned et tredjepartsprogram og kjøre det for å få det helt bort, og etter det gikk maskinen 10 ganger raskere. O.O

Det verste er at maskiner kommer solgt med 30-dagersversjon av dette rælet. Det er det første jeg tar bort de få gangene jeg kjøper ferdigbygget, så installerer jeg Avast.

Sensei
2nd February 2011, 21:55
Avast.:/

Microsoft Security Essensials > *
^-- beste anno 2011 for lettvektig AV som ikke dreper maskina di og/eller plager deg som faktisk klarer å finne virus.

fanzypantz
3rd February 2011, 00:11
Combo Fix :)

Mantropolix
15th February 2011, 22:45
Siden det snakkes om Antivirus Programmer, Vil jeg anbefale Nod32 Antivirus.
Har brukt det i 4 år og har aldri hatt noe som helst problemer med virus på disse årene.
Bruker veldig lite ram og cpu også slik at PC´en ikke blir noe tregere av at den kjøres i bakgrunnen og samtidig
scanner maskinen for virus.Med Norton hakket spillene da den scannet i bakgrunn og PC´en var nesten
ubrukelig fordi den brukte så sabla mye av alt mulig. Samtidig var det enkelte virus som den ikke klarte fjerne og
jeg fikk også advarsler om virus da det viste seg og ikke være det.Da Norton skulle scanne maskinen min
måtte jeg bare vente til den var ferdig, for under en scan kunne jeg ikke gjøre noe annet en surfe på nett med PC´en.
Med Nod32 Kan jeg spille,surfe på nettet eller ha flere programmer som kjører samtidig uten problem.
Det tar samtidig Mindre tid med en full scan også en det gjorde med Norton.
Samtidig tar Nod32 mindre HD Plass også som jeg synes er veldig bra.

PrincessMidna
16th February 2011, 16:02
Her på jobben legger vi inn AVG Free på PC'er til kunder som ikke har en annen type antivirus som de bruker.
Selv bruker vi Norton
*er ikke så veeeeldig glad i Norton akkurat, men...*

stjarni__
28th February 2011, 16:07
Noen som har støtt på problemet med at navigering i firefox via piltaster, pg up/dn, home/end endrer måte å oppføre seg på? Etter en litt ufrivillig keysmash har piltastene insistert på å flytte en markør som ikke var der før etter bokstaver, linjeskift og slikt, eller etter samme mønster som tab-knappen om jeg ikke setter markøren i en tekst; page down fungerer som end mens page up, i likhet med home, ikke gjør noe, og selv om end tilsynelatende virker som den skal, følger den bunnen av tumblr-dashet mitt.
Er, ja. Noen som har vært borti det før eller vet hvordan jeg får ordnet det?

Raimy
9th March 2011, 22:37
Hvordan skifter man bakgrunn på win7, den bakgrunnen når man skal skrive passordet til pcen? (Lei av den blå bakgrunnen med noen linjer og en fugl)

Og...

Jeg har visst lastet ned noe teit (Kom rett etter at jeg oppdaterte firefox). Den ene tingen er at denne siden kommer hver gang jeg lager ny fane http://www.bigseekpro.com/video2down/%7B4694901A-3199-4E3E-8FDD-994677D7ECB7%7D?s_src=newtab
Den andre er at det kom en linje med stygge blå smileyer på facer'n når jeg skal skrive status, som liksom skal si hvordan jeg føler meg.

Kjenner dere til problemet og har det andre sånn her etter siste firefox oppdateriing?

Sensei
9th March 2011, 22:48
1: http://tweaks.com/software/tweakslogon/

2: Høres ut som om du har installert noen toolbarer. Gå gjennom listen for "avinstaller programmer" i kontrollpanelet. Ta vekk det du ikke trenger. Er du usikker kan du kanskje legge ut et bilde av listen du har.

Raimy
9th March 2011, 22:53
*Sjekker nå*

Sensei
9th March 2011, 22:55
Åh, jeg glemte. Du bør også sjekke listen for addons i Firefox, noen av dem kan havne i en av fanene der.

Xarien
10th March 2011, 01:11
Jeg har visst lastet ned noe teit (Kom rett etter at jeg oppdaterte firefox). Den ene tingen er at denne siden kommer hver gang jeg lager ny fane http://www.bigseekpro.com/video2down/%7B4694901A-3199-4E3E-8FDD-994677D7ECB7%7D?s_src=newtab
Den andre er at det kom en linje med stygge blå smileyer på facer'n når jeg skal skrive status, som liksom skal si hvordan jeg føler meg.

Kjenner dere til problemet og har det andre sånn her etter siste firefox oppdateriing?

Du kan og for sikkerhetsskyld forsøke å kjøre SpyBot Search & Destroy bl.a. for å se om du har klart å få noe du egentlig ikke vil ha på maskina.

emilnoev
15th March 2011, 22:33
Eg håper virkelig at noen kan hjelpe meg!!
Eg skulle åpne et program med daemon tools og eg trykka på bruk altid dette programmet....
Nå er vil alle programma mine åpne seg i daemon. og eg kommer ikke inn på noen av de.
alle programma har daemon tools logoen på seg! kan eg fikse dette uten å gå igjenom ett og ett program?
pliiisss hjelp!:on2long::on2long:

fanzypantz
15th March 2011, 22:37
høyreklikk-trykk velg standarprogram. da kan du velge hm.. er det .exe filer du har klart å ordne med?

emilnoev
15th March 2011, 22:43
alle programmene eg har på pcen er umulig å åpne, alle programma prøver liksom å åpne seg i daemon tools :(

fanzypantz
15th March 2011, 23:28
http://www.askvg.com/solution-exe-files-always-open-with-notepad-or-other-applications/
http://www.computing.net/answers/windows-2003/all-exe-files-open-only-one-program/7902.html
http://www.winhelponline.com/blog/restore-exe-file-asso-windows-7-vista-incorrectly-associated/
les disse eller lignende tråder om problemet. :P eller noen her kan forklare ordentlig på norsk :P er det feil på alle program iconer liksom? sjekka om de er i orden i directoriet?

Tornadochicken
16th March 2011, 00:05
aha! Jeg har hatt det problemet selv en gang, ihvertfall noe lignende. Problemet er at du har åpnet en .exe fil i et annet programm noe jeg gjorde med wordpad >w< Det skal jeg aldri gjøre igjen.
Uansett så gikk pc'en min apeshit når jeg skulle starte på nytt siden ALT startet i wordpad så den pc'en vet jeg ikke hva som skjedde med... uansett har du prøvd å...starte på nytt? owo' kan hende det fører til døden på pc'en din da men xD

(Jeg har ikke peiling på pc rett på meg vis det er noe galt ^^')

Sensei
16th March 2011, 00:43
Den siste lenken som fanzypantz kommer med burde være svaret på problemet ditt. Bruk filen du finner på http://www.winhelponline.com/fileasso/exefix_cu.reg og åpne den.

You need to delete the UserChoice key above using a REG file or a script. Download exefix_cu.reg, and save it to Desktop. Right-click on the REG file and choose Merge.

VampireUchiha
29th March 2011, 20:22
vet ikke om det er det rette stedet å spørre, men jeg prøver. når jeg skal se en video fra Veoh.com kan jeg bare se 5 minutter. det står at jeg må laste ned Veoh Web Player og nå har jeg prøvd å laste det ned minst 20 ganger! det vil ikke virke.... noen som kan hjelpe meg?

Tornadochicken
30th March 2011, 19:34
Gahd! Pc'en min driver å henger seg på nesten alt. Det er slik at når jeg driver med noe (Nettlesing, spill o.l.) så stopper den opp i noen få sekunder og kommer tilbake igjen, og dette skjer VELDIG ofte. Utrolig irriterende, men hva kan jeg gjøre? Pc'en er nesten ny (Antagelig: +1måned gammel), bærbar Asus g73 jw

Gorerotten
30th March 2011, 20:37
Hvor mye ram har du da?

Utrolig vanskelig å hjelpe uten spesifikasjoner egentlig :/ just saying.

Tornadochicken
30th March 2011, 20:59
Hvor mye ram har du da?

Utrolig vanskelig å hjelpe uten spesifikasjoner egentlig :/ just saying.

6gb ram, intel core i7 2.93 gHZ. Den har aldri slitt med noe før den bare begynnte sånn når jeg hadde glemt å skru av pc'en når den var på et spill o3o men den var ikke varm da heller...

Gorerotten
30th March 2011, 21:07
Sporadiske pauser bruker som regel å skyldes mangel på ram men det ser ikke ut til å være ditt problem (dette kan også skyldes feil på HDD). Men du kan ta å sjekke pcen for Virus og Spyware/Malware.
Update av hardware drivere kan også være en løsning samt sjekke om det er noen updates til windows (om det er det du bruker)

Å rydde litt i registeret kan også hjelpe
http://www.eusing.com/index.html

I verstefall bare legg inn OSet på nytt.

Tornadochicken
30th March 2011, 21:23
Ser ut som det var noen registry errors som forårsaket det, kjørte avg tuneup og det hjalp!

Gorerotten
30th March 2011, 23:02
Awesome...

Xarien
3rd April 2011, 06:25
vet ikke om det er det rette stedet å spørre, men jeg prøver. når jeg skal se en video fra Veoh.com kan jeg bare se 5 minutter. det står at jeg må laste ned Veoh Web Player og nå har jeg prøvd å laste det ned minst 20 ganger! det vil ikke virke.... noen som kan hjelpe meg?
Det er denne du har forsøkt å innstallere ?
http://ll-appserver.veoh.com/static/downloads/client/VeohWebPlayerSetup_eng.exe

Feilmeldinger? Screenshot av hva som går galt osv. hadde vært til god hjelp.

Tornadochicken
8th April 2011, 17:22
Uhmmm sorry at jeg plager deg igjen men det varte bare en kort stund...owo nå har jeg prøvd å rydde i registeret, sjekke for virus og t.o.m. reinstallert windows. Jeg har sjekket og det viser seg at pc'en min klarer unreal tournament 3 og bulletstorm uten slike pauser men Half-life og Counter Strike for eksempel har pauser. Kan dette ha noe med nettverkskortet å gjøre?

Mantropolix
14th May 2011, 00:37
Uhmmm sorry at jeg plager deg igjen men det varte bare en kort stund...owo nå har jeg prøvd å rydde i registeret, sjekke for virus og t.o.m. reinstallert windows. Jeg har sjekket og det viser seg at pc'en min klarer unreal tournament 3 og bulletstorm uten slike pauser men Half-life og Counter Strike for eksempel har pauser. Kan dette ha noe med nettverkskortet å gjøre?

Det kan være at du har for dårlig skjermkort , kanskje det er på tide bytte til et bedre ?
Behøver ikke nødvendigvis alltid være mengden ram du har på motherboardet ditt som er problemet.
Hva slags skjermkort du har og hvor mye ram det er på det er også viktig.Vis du vet hva slags skjermkort du har og hvor mye ram det er på det så kan du skjekke hva CS og HL krever av skjermkort.
Noen ganger kan det faktisk være at man har for treg Monitor også som gjør at bildet kan hakke eller gi pauser.
I enkelte tilfeller holder det bare og velge en dårligere skjerm oppløsning i spillet og det løser seg.

Gorerotten
14th May 2011, 00:53

Høres ut som en flaskehals på skjermkortet. Vist du har for kraftig skjermkort kan det hende at CPU'e ikke klarer å ta imot all informasjonen da kan det oppstå pauser. Dette går den andre veien også.
Men Half-Life og Counter-Strike kjører samme motor og den begynner å bli ganske gammel så jeg tviler på at motoren er laget for GPU'er slik som UT3 og Bulletstorm men heller CPU basert så det kan være en ide å sjekke om det er CPU'en det er noe galt med.

Mantropolix
14th May 2011, 01:03
Høres ut som en flaskehals på skjermkortet. Vist du har for kraftig skjermkort kan det hende at CPU'e ikke klarer å ta imot all informasjonen da kan det oppstå pauser. Dette går den andre veien også.
Men Half-Life og Counter-Strike kjører samme motor og den begynner å bli ganske gammel så jeg tviler på at motoren er laget for GPU'er slik som UT3 og Bulletstorm men heller CPU basert så det kan være en ide å sjekke om det er CPU'en det er noe galt med.

Det du mener er vel at cpuen kan være for treg aka for gammel for skjermkortet ?

Gorerotten
14th May 2011, 01:48
Det du mener er vel at cpuen kan være for treg aka for gammel for skjermkortet ?

Jupp eller vice versa. Har selv en Amd Athlon II X2 250 ~3ghz og et MSI GTX 560ti Kort (Twin Frozr). Har egentlig ikke noen problemer med spill men la merke til at på Crysis 2 så fikk jeg sporadiske pauser hvert 30-40min som varte i noen sekunder. Dette kan skyldes memoryleaks fra motoren men jeg holder med at det enten er flaskehals da jeg kjører alt på max og i full HD. Spillet krever vel 3gb med RAM også om jeg ikke tar helt feil og 3 gb RAM is all i got. Men spillet går ellers glatt i ca 30-40fps.
Spill som Bulletstorm har jeg ingen problemer med. Sjekk forresten om det er nok strøm i pc'en da dette kan ha en stor innvirkning på hvordan GPU'en fungerer.

Kiyo
4th June 2011, 14:36
Hei,

Jeg er ikke helt sikker på om dette spørsmålet passer her, men det har no med data så jeg prøver allikvel:

Jeg driver og jobber med et prosjekt i IT, hvor vi jobber med tabeller i mySQL server.
Problemet mitt er at når jeg skal koble to tabeller sammen ved bruk av fremmednøkler så får jeg alltid en feil melding
(kan gå dypere inn på det om noen har noen peiling på sånt)

Jeg har fulgt alt av hjelpebøker jeg har fått på skolen men klarer allikvel ikke finne ut feilen min
Har heller ingen mulighet til å spørre læreren min i og med at det skal leveres inn..på mandag ..8D

FEIL MELDINGA: http://i0.tagstat.com/image06/d/2a4a/000q000ziFa.png
Mysql siden : http://i5.tagstat.com/image06/d/2a4a/000r000ziFa.png

Rounin
4th June 2011, 17:03
Noen forslag:
http://forums.mysql.com/read.php?22,19755,231184#msg-231184
http://forums.mysql.com/read.php?22,19755,224106#msg-224106
http://forums.mysql.com/read.php?22,19755,226009#msg-226009
http://verysimple.com/2006/10/22/mysql-error-number-1005-cant-create-table-mydbsql-328_45frm-errno-150/
http://forums.mysql.com/read.php?22,19755,269381#msg-269381
http://forums.mysql.com/read.php?22,19755,62287#msg-62287
http://forums.mysql.com/read.php?22,19755,196710#msg-196710
http://forums.mysql.com/read.php?22,19755,261609#msg-261609
http://forums.mysql.com/read.php?22,19755,261671#msg-261671
http://forums.mysql.com/read.php?22,19755,421076#msg-421076

Hentet herfra: http://forums.mysql.com/read.php?22,19755,373154#msg-373154

binding_ID er en varchar[45], og det er ikke haket av for Binary eller den tingen til venstre, men det er haket av for "not null". Kan det hende at hva det nå er du prøver å assosiere den med ikke har samme type?

Kiyo
5th June 2011, 01:33
De skulle være helt like ja, men takk for hjelpen :3
Skal skjekke ut og lese på linkene i morra ^^
Vi får håpe jeg får det til x)

Porphyra
18th June 2011, 00:24
Aner ikke om dette blir riktig, men jeg prøver. Jeg bare lurer på lover i Norge angående fildeling? Driver selvsagt med en del nedlasting av serier jeg ikke får tak i andre steder, men kjæresten driver og skremmer meg med rykter om at det har blitt like strengt som i Sverige med nedlasting. Altså at man kan få skyhøy bot dersom man blir tatt for nedlasting. Men så har jeg lest at det er opplasting, ikke nedlasting, som er det strengeste.

Noen som kan hjelpe meg? Har jeg grunn til å bli skremt eller kan jeg fortsette å laste ned seriene mine?
(Skulle gjerne fått lastet ned de siste episodene jeg mangler av Game of Thrones, for eksempel...)

Gorerotten
18th June 2011, 01:13
Slapp av det er ikke så ille som det høres ut. I Sverige så har man litt andre lover en Norge så om man først blir tatt for fildeling i Sverige så kan det bli nasty. I Norge derimot... hvordan skal jeg formulere dette. Byråkratihelvete... ja det var ordet. Det skal godt gjøres å bli tatt for fildeling i Norge og blir man først tatt så blir man ikke dømt. En casual fildeler som deg driter politiet i, det er release gruppene og serverne de vil ha. Men uansett... Tv serier er litt gråsone. Man har lov til å ha opptak av det om det har gått på tv men ikke gi det videre. Man har vel lov å laste det ned så lenge det ikke har blitt gitt ut på Dvd/Blu-Ray.

Selv så laster jeg ned plenty av spill og filmer... MEN jeg kjøper det meste. Jeg laster som regel ned spillene først og prøver dem i noen timer. Demoer gidder jeg ikke da de ikke sier så mye om spillet. Liker jeg spillet jeg har lasta ned går jeg og kjøper det. Samma med filmer. Kjøper faktisk så mye filmer og spill at jeg ikke har dårlig samvittighet av å lastened.

Porphyra
18th June 2011, 02:21
Ah, så herlig å få dette oppklart. Jeg kjøper som regel alt av filmer og serier jeg også, så lenge jeg har mulighet til å få tak i det og pengene strekker til. Men da serier gjerne koster en del, synes jeg det er greit å laste ned og se om jeg faktisk synes det er bra, istedenfor å bruke hundrevis av kroner på noe jeg aldri kommer til å se på likevel. Så jeg har ikke dårlig samvittighet for å laste ned litt jeg heller, da det faktisk blir kjøpt senere uansett. Takk for oppklaring! Da tar jeg sjansen på å laste ned et par episoder til, og kjøper så serien når den kommer ut på DVD ; )

Mettiz
9th August 2011, 00:10
Heisann :) Håper dere kan hjelpe meg med et lite lydproblem. Jeg Har prøvd flere ganger å koble pcen min (acer med windows 7) til tven min (en samsung) med en hdmi kabel. I begynnelsen fungerte lyden bare avogtil, men i det siste har det ikke fungert i det hele tatt. Fikk det faktisk til i går, leste en post på nettet om at jeg måtte inn på lyder -> avspillingsenheter -> angi "Realtek HDMI" output som standarenhet. Prøvde dette i dag, men nå kommer det bare lyd fra pcen...Noen som har noen tips?

Sensei
9th August 2011, 00:31
Hvilke enheter har du å velge mellom utover Realtek HDMI?

Mettiz
9th August 2011, 00:46
kan bare velge mellom realtek digital output og speakers. Den andre er ikke på listen lenger, men var der i går...

Sensei
9th August 2011, 09:48
Den er nok bare et valg når du har plugget i HDMI-kabel. Prøv å oppdatere driverne herfra (http://www.realtek.com/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=24&PFid=24&Level=4&Conn=3&DownTypeID=3&GetDown=false).

Du skal i hvert fall ha denne som er merket "Vista, Windows7 Driver (32/64bits) Driver only (Executable file)".
Om det høres kjent ut for deg at du har et ATI-grafikkort, så laster du ned HDMI-driveren for ATI også. Jeg tror egentlig du har det. Du kan sjekke det enten ved å se om du har et Catalyst Control Center-ikon nede i høyre hjørne, sammen med ikonet for lyd og nettverk. Alternativt kan du høyreklikke på Min Datamaskin og velge Behandle. Deretter velger du Enhetsbehandling og ser hva du har under Skjerm.

Mettiz
10th August 2011, 18:11
Oppdaterte driveren, men ingenting skjedde. Prøvde å koble pcen til tven, men kommer fortsatt lyd fra pcen...prøvde å laste ned HDMI-driveren for ATI og ATI Mobility Radeon HD 5650 men da fikk jeg beskjed om at "ingen driver ble støttet av denne driverpakken". What to do now? O_o

Sensei
10th August 2011, 18:13
Er du sikker på at du har Radeon HD 5650 da?

Mettiz
10th August 2011, 18:51
http://i64.photobucket.com/albums/h180/Mettiz/Utennavn-1.png
er det det står.. :beskjed:

Sensei
10th August 2011, 19:58
Last ned herfra (http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx) og se om det hjelper. Du skal velge Notebook, Radeon HD, 5xxx-series og den versjonen du har av windows 7. Du ser om du har 32 eller 64-bit ved å høyreklikke på min datamaskin og velge egenskaper.

Mettiz
10th August 2011, 20:11
Prøvde det, men da fikk jeg denne mld:http://i64.photobucket.com/albums/h180/Mettiz/Utennavn2.png