PDA

View Full Version : Event Temperaturmåler: Laiv/rollespill

saaivu
3rd June 2007, 17:32
Denne tråden skal bare fungere som en måler for hvordan stemningen er til å bli med på et aldri så lite laiv/rollespill. Jeg og en kamerat snakket om hvor gøy det var en gang vi var med på et slikt laiv, og fikk lyst til å gjøre det igjen. Problemet er bare at det arrangeres ikke så ofte at vi får det med oss. Derfor fant vi ut at vi like godt kan arrangere et laiv selv.

Så hva er et laiv? Et annet ord for det er rollespill der vi entrer en annen rolle i en gitt tid. Det letteste er vel egentlig at dere leser selv hva det er:

http://no.wikipedia.org/wiki/Laiv

Sist gang jeg og min venn var med, var vi ninjaer i to dager og vi hadde det så gøy at vi fikk lyst til det igjen. Vi har skissert følgende scenario for laivet:

Et land er kastet ut i kaos etter regjeringsskifte ved statskupp. En motstandsallianse ble formet umiddelbart og arbeider for å styrte den sittende regjeringen. Laivet utspiller seg i en vital periode der alt kan avgjøres. Motstandsalliansens posisjon er røpet og regjeringssoldatene beveger seg for å omringe området de befinner seg i.

Foreløpig hadde vi tenkt å dele inn i tre grupper, men hvis vi plutselig ser at vi får nok deltakere så kan vi lage to grupper til:
- Regjeringssoldater
- Opprørsbevegelsen
- Ninjaer(med nok deltakere så deler vi ninjagruppen i to)
(- Merchendaries: Frie sjeler som ikke tilhører noen side, men gjør det som gagner dem best. Foreløpig ikke med.)

Det er ikke snakk om godt og ondt mot hverandre, men motstridende viljer, pluss ninjaene som slår seg sammen med dem som klarer å overbevise dem.

Husk at dette kun er på planleggingsstadiet, men hvis stemningen er der, ser vi for oss at det blir arrangert på sensommeren/høsten. Nordmarka egner seg godt som "lekeplass" da vi har stort areal å bevege oss på. Med nok deltakere kan dette bli ordentlig gøy. Se for deg at du er en regjeringssoldat som står og vokter leiren slik at ingen snikende ninjaer eller opprørssoldater kommer inn. Eller at du er en snikende ninja som bruker mørket som gjemmested når du lister deg fram til fiendens leir, og fortløpende tenker ut en måte å lure vakten på. Eller kanskje du vil være opprørssoldat som diskuterer med de andre om hvordan dere skal få lurt regjeringssoldatene inn i en felle.

Så hva synes dere? Hadde dere blitt med om dere hadde hatt muligheten? Og hvilken av gruppene ville dere helst tilhørt?

Jarlaxle
3rd June 2007, 18:43
Alltid gøy å se at det er flere laivere på forumet. :)
Jeg personlig har vært med på en 4-5 laiver, hovedsakelig bare fantasy laiver med rundt 20 deltakere, men også 2 litt større (men likevel ikke så bra eller morsomme) laiver med rundt 100 deltakere. Jeg tror jeg uten tvil kan si at en av de kuleste tidene jeg har hatt var en helg hvor jeg spilte en mørkalv på en laiv, og jeg endte opp med å lure alle de andre deltakerene til å gjøre hva jeg ville! Det var en heeelt ubeskrivelig deilig følses å lyve til dem for så å se de gjøre akuratt som jeg hadde planlagt. :8D: Ahh... det var tider det.

Uansett: jeg sitter med nokså mange spørmål etter å ha lest posten din saaivu, skjønner det er tidlig ennå på planleggingstadie men håper du kan svare på noe. :)
- Hvilken tidsperiode har dere tenkt at denne laiven skal foregå i? Og kanskje enda viktigere hvor langt har den kommet teknologisk?
- Er det en verden full av "super krefter" som magi eller ninja teknikker ala Naruto stil?
- Har dere tenkt at handlingen skal finne sted rundt en liten "by" (i laiven altså) eller noe sånt, eller blir det bare tilfeldige steder i skogen? EDIT: gah! nevermind, så det nå. Og høres ut som et logisk sted. :)
- Er dere bare 2 stk som skal arrangere den?

Kan bli et spennende prosjekt, men husk at det tar _VANVITTIG_ mye tid å planlegge en laiv, spesielt hvis du skal skrive roller for alle deltakerene. Og hvis du ender opp med å få i stand noe så må du huske at de aller aller fleste kommer til å prøve å løse sin karakter sin oppgave/problem i løpet av den første natten. (andre natten er alle utslitte og ligger å sover! :P)

Uansett; ønsker deg lykke til og blir spennende å se om det blir noe av. Selv har jeg sansynligvis ikke mulighet til å delta grunnet jobbsituasjon.

saaivu
3rd June 2007, 21:35
Ja, beklager at jeg glemte informasjon om tidsperiode og slike ting. Vi hadde tenkt å slå sammen flere tidsperioder, men ingen skytevåpen. Det blir hovedsaklig sverd og slike håndvåpen. Hver av de motstridende gruppene har sin særegne fordel. Regjeringssoldatene har bedre våpen, mens opprørssoldatene har langt bedre spesialteknologi(fordi de kan tøye loven for å skaffe det). Hvis vi ender opp med to ninjagrupper så vil også de få hver sin fordel. Angående hva slags verden det skal skje i, så er både jeg og min venn enige om at vi ikke vil ha så mange magiske elementer i den. Det blir så realistisk som mulig.

Det laivet vi var med på, gikk ut på at hver skrev sin egen rolle innenfor rammene satt av den gruppen de tilhørte. Vi syntes det fungerte bra så vi kjører det nok slik denne gangen også.

Jeg tror jeg har informert om alt vi vet til nå. Takker for input-en. Kan nok være at jeg kommer til deg og spør hvis jeg står fast, Jarlaxle.

Ingen
3rd June 2007, 22:17
jeg er veldig med hvis det blir.. regner med at du har sett litt på laiv.org (http://www.laiv.org)
legger man ting ut i klaenderen kommer det ofte nok folk. pass gjerne på at det ikke krasjer med andre ting.

og hva slags laiv tenker dere? en natt med hack n slash eller stemning? og skal dere skrive rollene til folk?

uansett lykke til. jeg blir med om det passer, lurt å si ifra om dato i god tid.

Shadowleaf
4th June 2007, 09:36
Joda, dette høres lovende ut. Jeg blir med.

Har ikke vært med på "Laiv" før, så det kan bli en interessant opplevelse. (<-- Ahahaha! Nybegynner!)

marlee
4th June 2007, 14:50
Jeg har heller aldri vært med på laiv, men har hatt lyst siden jeg hørte om det første gang da jeg var ca 13 år.
Bare for et par dagen siden skulle jeg sjekke om det var noe rollespillmiljø i Moss, men her blir det jo servert på sølvfat!

Count me in :)

Varg
22nd August 2007, 02:12
Ja, jeg er veldig med på laiv. Har alltid hatt lyst til å prøve det

Kawada
22nd August 2007, 02:50
Jeg er alltid klar for laiv (har drevet med det siden jeg var 14), men det kan ikke understrekes nok at det ikke er en lett oppgave å arrangere det. Mye jobb og mye stress, men veldig morro om en klarer å lage noe bra.
Kjenner også en god haug med laivere, og en nevneverdig prosent av disse er storfan av alt japansk, så bare si ifra så kan jeg rekrutere spillere (evt. IS'er, dvs. Instruerte Spillere). Noen av dem sitter også med en del utstyr samt evnen til kostymemaking...

Men jeg legger merke til at med unntak av den siste posten var dette en diskusjon som foregikk i juni; er det fortsatt planer?

Cyazu
22nd August 2007, 09:01
Har ikke vært så mye borti Laiv før, men har spilt litt online RP, synes det høres ut som en fin idé. Go for it!

Robisiux
22nd August 2007, 16:01
Hoho laiv har jeg hatt lyst til å bli med på i åresvis :P
Men det har aldri blitt noe av, da. :(

saaivu
22nd August 2007, 22:16
Ja, nå er det slik at jeg er litt usikker på om vi klarer å arrangere det ettersom han andre som skulle være med flyttet til Trondheim. Men om det er noen her som har lyst til å bruke litt tid på å skape et morsomt laiv ser jeg ingenting i veien for at vi kan gjøre det. Om noen er interessert i å være med å planlegge så bare send meg et PM så vi får diskutert litt rundt det.

FoxFenris
23rd August 2007, 17:14
Har ikke vært med på "Laiv" før, så det kan bli en interessant opplevelse. (<-- Ahahaha! Nybegynner!)

JAAAaaa! Jeg er 1000 med, har alltid hatt lyst til å være med på lavi.

ler også av deg løvet, Ahahahahahahahahaha......ha!

Om det er noe jeg kan gjøre så bare dra meg inn, så skal jeg se om jeg klarer det.^^

kaede
15th September 2007, 21:28
OOOO! Dette Hørtes sinnsykt kult ut! Jeg har kjempelyst til å være med på rollespill, har aldri vært det før.... Spennende historie også!

elin1801
15th September 2007, 22:52
laiv ja. det har jeg sikla etter lenge, men ikke fått muligheten til å prøvd enda. flaut, men hvis det blir noe av her, så ser jeg på deltakelse med stor interesse =D

Ikendo
17th September 2007, 13:13
Har aldri hørt om laiv før :flau: Men det høres kjempegøy ut ^^ Hvis det blir arrangert, kommer jeg garantert!

Yerug
17th September 2007, 19:41
Jeg er ærlig. Dette blir litt for rart for meg :)
Men hvis noen greier å leve seg såppas inn, bare gjør det :P

Solnar
17th September 2007, 21:35
hvor mye spiller realisme inn? av det jeg har sett av laiv, løper man rundt og skriker damagen man slå/kaster for....personlig syns jeg dette høres teit ut.....

saaivu
17th September 2007, 22:59
hvor mye spiller realisme inn? av det jeg har sett av laiv, løper man rundt og skriker damagen man slå/kaster for....personlig syns jeg dette høres teit ut.....

Ingen som tvinger deg til å være med. Meningen med "så realistisk som mulig" er at vi ikke vil ha med magiske elementer og trolldom (det synes jeg også blir ganske teit, ettersom man må late som man blir truffet av noe som ikke er der. Skytevåpen er sløyfet av samme grunn.)

Solnar
18th September 2007, 06:36
Ingen som tvinger deg til å være med. Meningen med "så realistisk som mulig" er at vi ikke vil ha med magiske elementer og trolldom (det synes jeg også blir ganske teit, ettersom man må late som man blir truffet av noe som ikke er der. Skytevåpen er sløyfet av samme grunn.)

det var ikke negativt ment, lurte bare på hvor realistisk det var

kaede
23rd September 2007, 17:48
Hvis det blir noe av kommer sannsynligvis Anayokari også... ^__^

Ibaru
24th September 2007, 17:27
Laiv er gøy!!! men.. ja! Man bør ha litt kostyme og sånn selvfølgelig!! :ja:

the missing nin
3rd October 2007, 22:34
det var ikke negativt ment, lurte bare på hvor realistisk det var

Det kommer ann på personene som er med. Finnes noen som absolutt ikke greier (/gidder) å spille rollene sine...

Personelig så DIGGER jeg laiv. Har drevet med det siden 13 års alder, men harbare vært med på fem stk. :flau: Ble mere Yu-Gi-Oh på meg etterhvert, tok veldig mye av tida mi. (Kremt kremt: Sjekk ut profilen min for internett side YGO spillere)
Grunnen til at jeg syntes det er noe sinnsykt kult er pga at det er en god del skuespill i bildet. Målet mitt er å bli skuespiller her i livet og laiv er en FLOTT og kjempe morsom improvisasjons "øvelse". Så jeg ser egentlig mere på laiv som skuespill enn rollespill... Eller, det hørtes rart ut..? :forvirra: Samma det, kult er det i allefall. Ihvertfall hvis alle spiller rollene sine ordentlig!

Uansett, jeg husker bare to av laivene mine, de andre har bleknet bort. Jeg het Cirel i begge de to. den ene var en vellykket laiv på festningen i Elverum og den andre var egentlig bare en kjapp en jeg tok med vennene mine. Jeg møtte orker og barbarer, alver og dverger. Noen av lederene utfordret meg til og med i "Ringen". Hadde mange kule nådestøt der!^^ Men hendte seg at jeg tapte og. Jeg ble etterhvert gift med en halv-alv... Pga at rollen min likte å flørte med kvinner fra andre stammer... Og hennes rolle... Nja, skal ikke nevne den på denne siden her, barn i forskjellige aldre vettu. Det skjedde like før slutten så det ble ikke så mye ut av det, men det ble en hel masse kule konflikter i klanen min!

Men alle laivene jeg har vært på har vært flotte, og jeg skal på en nå den 13 oktober. Der er jeg lederen av en klan! Løvens skjold^^ Har også bestillt meg korsfarer drakt til laiven fra www.faraos.dk Masse flotte kostymer og sverd der.

Drone
9th October 2007, 12:07
Jeg må slå meg med. Jeg Syntes det høres veldig gøy ut, men jeg har liksom ikke hørt om det før. :flau: Må bare sette meg mer inn i det, ellers syntes jeg hørtes gøy ut! Håper det blir noe av!