PDA

View Full Version : Nyheter Smileys (LES!)

Imbefalath
9th March 2007, 08:21
I den siste tiden virker det som om bruken av smileys har eksplodert her på forumet. Derfor må jeg be de dette gjelder om å roe ned på bruken; en post hvor 1/3 av tegnene er smileys er ikke lett å lese og det er som oftest bare irriterende.
Nå som warning-systemet er tilbake er det dessuten mulig å få warnings for "misbruk av smiley", så for deres egen del: Tenk litt over hvor mange smileys dere egentlig trenger i teksten deres.
Jeg sier selvsagt ikke at dere ikke skal bruke smileys i det hele tatt, men det er forskjell på å bruke én i slutten av en setning, og å bruke dem som en erstatning for all form for tegnsetting.

Takk for oppmerksomheten. (....;))

topdog
9th March 2007, 14:47
skrevet nedi notat boka.. i guideboka også btw..::P:

Havok
9th March 2007, 15:23
Og med det i tankene har jeg lagt til mulighten å legge til smilies automagisk vis QuickReply boksen. :P

Aznakh
9th March 2007, 15:30
:riight:
'Nuff said.

Litt mer seriøst: syns det er bra at dere slår litt ned på slikt!
Smileyer er alt for lett å misbruke!
(er det ikke mulig å sette en øvre grense for smileyer per post?)

Howl
9th March 2007, 18:33
hva med å ikke bruke smileys i det hele tatt, men heller bruke sånne her: :P ? At ikke bruke smileyene deres, fordi de ikke er noe fine. :3?

Reila
9th March 2007, 19:21
hva med å ikke bruke smileys i det hele tatt, men heller bruke sånne her: :P ? At ikke bruke smileyene deres, fordi de ikke er noe fine. :3?

Hear, hear ;D

Toby Christ
9th March 2007, 19:43
Jeg mener at de er distraherende hvis misbrukt, og så kommer det an på personlig smak. Noen medlemmer her på forumet er meget søte i bruken av smileys og skuffer meg ikke i det hele tatt. At noen bruker det for mye er langt ifra noen skandale, men et tegn på at medlemmene har mer de ønsker å si.

Vil dere være så snille og dele det med oss? Jeg er fryktelig nysjerrig av meg. ;3

Issa-san
16th June 2007, 21:48
Ohkay.. I tillfelle jeg er en av disse personene som sender utrolig mange smilyer, skal jeg prøve å skjerpe meg, og tenke over hvor mange smilyer jeg har skrevet i meldingen før jeg sender...! >_>

Sensei
16th June 2007, 22:02
hva med å ikke bruke smileys i det hele tatt, men heller bruke sånne her: :P ? At ikke bruke smileyene deres, fordi de ikke er noe fine. :3?Det er fortsatt smileys. Det er det samme om jeg skriver: "Hei :) jeg heter Sensei :D og jeg liker ikke fisk :nei:" eller om jeg skriver "Hei ;D Jeg heter sensei ^___^ og jeg liker ikke fisk D:"

Det som er viktig er at dere husker å få med punktum og komma.
En smiley er ikke erstatning for normal tegnsetting, og som nevnt, prøv å begrense generell bruk av smileys. Det holder lenge med én til to smileys maks pr avsnitt.

Tyblazitar
16th June 2007, 22:12
Litt relatert: En på et annet forum jeg er på sendte faktisk en mail til språkrådet angående smilies, verd å lese:

Hei!

Jeg vet at dette sikkert høres ut som et useriøst spørsmål, men jeg og en del
andre lurer på om man skal plassere smileyer foran eller bak en eventuell
tegnsetting i en setning hvor et slikt middel er nødvendig for å optimalt øke
forståelsen av setningens mening?

Mvh. Torbjørn

SVAR: Her har vi lite å holde oss til, for bruken av smilefjes står det ikke noe
om i skriveregelbøker. Den hører ikke til i tradisjonell språkbruk.

Likevel gjelder noen generelle regler. Hvis du skal bruke et utropstegn etter en
setning, skal det tegnet stå rett etter det siste ordet i setningen, uten
mellomrom. Et smilefjes må komme etter utropstegnet - med ett mellomrom før
fjeset.

Tilsvarende blir det hvis setningen slutter med et punktum. Smilefjeset må komme
etter punktumet - med ett mellomrom før fjeset.

Dersom smilefjes skal brukes, syns jeg for min del det er best at det står der
teksten begynner. Det gir en god start på lesningen, og jeg slipper å få en
blandet følelse i de tilfellene der teksten slutter med noe negativt som liksom
skal oppveies av et slags smilende ansikt.

Vennlig hilsen
Jostein Stokkeland, rådgiver