PDA

View Full Version : Litteratur Eragon (kan inneholde spoilere)

Sharingan
6th November 2006, 09:58
Jeg har nå fått bladd meg igjennom denne utrolig fete boka og må si jeg er imponert. Jeg hadde aldri i verden trodd at en fjortenåring kunne ha skrevet en så bra (språklig og innhold) som dette!
Så nå vil jeg vite hva du synes om boken, samtidig som jeg ønsker svar på ett par spørsmål:
Spoilerene er bare for de som har lest ferdig den første boka, skal det skrives om bok nummer to, marker det!

1. Er virkelig tvillingene så skumle/onde som boka skal ha dem til å være?
2. Shades er skumle ting... Hva synes du om Durza?
3. Saphira kan fly, men iflølge Brom kan hun også sprute flammer etterhvert: Så hvorfor har hun ikke gjort det så langt som jeg har kommet?
4. Hvorfor er Eragon så spesiell? Han kan scrye i søvne, han har ufattelig power, han kan tilogmed utmanøvrere tvillingene!

Cutter
6th November 2006, 16:33
Hvor langt har du lest? Hva har skjedd?

Hailene
6th November 2006, 16:50
Jeg har nå fått bladd meg igjennom denne utrolig fete boka og må si jeg er imponert. Jeg hadde aldri i verden trodd at en fjortenåring kunne ha skrevet en så bra (språklig og innhold) som dette!
Så nå vil jeg vite hva du synes om boken, samtidig som jeg ønsker svar på ett par spørsmål:
Spoilerene er bare for de som har lest ferdig den første boka, skal det skrives om bok nummer to, marker det!

1. Er virkelig tvillingene så skumle/onde som boka skal ha dem til å være?
2. Shades er skumle ting... Hva synes du om Durza?
3. Saphira kan fly, men iflølge Brom kan hun også sprute flammer etterhvert: Så hvorfor har hun ikke gjort det så langt som jeg har kommet?
4. Hvorfor er Eragon så spesiell? Han kan scrye i søvne, han har ufattelig power, han kan tilogmed utmanøvrere tvillingene!

Christopher Paolini var faktisk femten da han skrev denne boka;D
Kort hva jeg mener om spørsmåla dine...
1. Jeg personlig synes ikke tvillingene er så skumle, men jeg tror de har et ondt gen i seg. Å gjøre/oppføre seg mot Eragon slik de har gjort hittil er ikke akuratt veldig snillt. Og at han ikke får tak i de på slutten av boka gjør dem også litt mistenksomme.
2. Jeg mener Durza var en farlig kandidat, det står også i boka at det bare er to stykker som har greid å drept en shade og overlevd så det sier vel litt. Men han hadde litt problemer da han slåss mot Eragon på slutten.
3. Det finner du ut når du leser ferdig boka^^
4. Han er spesiell fordi han er en Dragon Rider og har fått kreftene sine fra en drage^^ Hadde vel vert litt teit om han hadde vert svakere enn tvillingene hadde det ikke... Han er vel ikke så mye sterkere enn de i enern siden han måtte ha litt hjelp fra Saphira med de øvelsene på slutten av boka.

deLirious
6th November 2006, 18:02
Saphira kan fly, men iflølge Brom kan hun også sprute flammer etterhvert: Så hvorfor har hun ikke gjort det så langt som jeg har kommet?[/s]

1. Ja! Men Eldest Spoiler.
2. Han er ganske badass... tilogmed etter hans død... men Eldest spoiler.
3. Eldest Spoiler!
4. Han er spesiell fordi *Eldest spoiler*

Har du noen flere spørsmål? :P

Nabachi
7th November 2006, 06:23
Lol, blir mange eldest spoilere her også ja, har lest bege to 3 ganger. Venter med spenning på tre'ern.
Men litt om Christopher Paolini. Han var 15 år da han begynte å skrive, men første kapitelet var ferdig først når han var 16, nesten 17. Ga da ut Eragon da han var 20, og eldest når han var 22. Filmen kommer snart, CLICKY (http://www.eragonmovie.com/), ser absolutt ut som en av de beste filmene som kommer.(får alltid frysninger av traileren)
Gleder meg masse til å se den!!

Sharingan
7th November 2006, 08:28
Christopher Paolini var faktisk femten da han skrev denne boka;D
Kort hva jeg mener om spørsmåla dine...
1. Jeg personlig synes ikke tvillingene er så skumle, men jeg tror de har et ondt gen i seg. Å gjøre/oppføre seg mot Eragon slik de har gjort hittil er ikke akuratt veldig snillt. Og at han ikke får tak i de på slutten av boka gjør dem også litt mistenksomme.
Ja, jeg vil mene det at det er litt tvilsomt av dem å stikke av posten sin, særlig ettersom det kom et angrep "tilfeldigvis" rett under der de skulle være!

2. Jeg mener Durza var en farlig kandidat, det står også i boka at det bare er to stykker som har greid å drept en shade og overlevd så det sier vel litt. Men han hadde litt problemer da han slåss mot Eragon på slutten.
Nja, rent personlig mener jeg at Eragon hadde dritflaks, hadde det ikke vært for Arya som knuste den stenen, så hadde aldri Eragon drept Durza. Durza lektte med Eragon hele tiden! Han kunne enkelt ha drept ham hvis han ville det...

3. Det finner du ut når du leser ferdig boka^^
*snerr* Er ferdig... Er allerede på side 100 i andre boka... Bare pass deg ;p

4. Han er spesiell fordi han er en Dragon Rider og har fått kreftene sine fra en drage^^ Hadde vel vert litt teit om han hadde vert svakere enn tvillingene hadde det ikke... Han er vel ikke så mye sterkere enn de i enern siden han måtte ha litt hjelp fra Saphira med de øvelsene på slutten av boka.
Alene så er han ikke så sinnsykt sterk at det gjør noe, men med Saphira så kan han slå bortimot de fleste (tenom alver da selvsagt)..

Hvor langt har du lest? Hva har skjedd?
Man er på side 100 i andre boka og det fortsetter å øke stadig vekk, så det er bare å diskutere!

Hailene
7th November 2006, 11:27
Nja, rent personlig mener jeg at Eragon hadde dritflaks, hadde det ikke vært for Arya som knuste den stenen, så hadde aldri Eragon drept Durza. Durza lektte med Eragon hele tiden! Han kunne enkelt ha drept ham hvis han ville det...

*snerr* Er ferdig... Er allerede på side 100 i andre boka... Bare pass deg ;p

Ja, men han var dum som ikke gjorde det;p

damn... er bare på side 31 nå jeg...*grr*
men nå har jo jeg også lest den fra før da:P

Sharingan
7th November 2006, 11:30
Ja, men han var dum som ikke gjorde det;p

Nja, han kunne rett og slett ikke gjøre det. Hvordan skulle Galbatorix kunne få Eragon over på sin side hvis han var død?

damn... er bare på side 31 nå jeg...*grr*
men nå har jo jeg også lest den fra før da:P
Joda, men du sa du skulle lese den før meg, så nå får du henge i ;)

Nabachi
7th November 2006, 14:08
Hvordan tror dere filmen blir?

Sharingan
8th November 2006, 11:55
Før jeg hadde hørt om Eragon så jeg plakaten og det var nok til å få meg opphisset! Og når jeg i tillegg har lest boken så er det klart at den kommer til å bli bra. Har sett traileren og masse postere og den ser super ut!

Hailene
10th November 2006, 11:28

jeg tror filmen kommer til å mangle mye av det som står i boka. Lurer særlig på hvordan de skal få til samtalene mellom Eragon og Saphira. På filmen har Eragon ganske blondt hår og i boka har han jo brunt. Og Ayra blir også blond i filmen selv om hun har ganske mørkt hår. Det er også mange andre småting som det går ann å pirke på, sånn som den 'talen' han holder på trailern og Saphira spruter flammer...(selv om Saphira ikke spruter flammer annet enn med den krystallen). Men likevel er jeg ganske positiv til filmen, for jeg vet de ikke kan ha den nøyakti lik boka og jeg synes trailern så ganske spennende ut. (så den fem ganger på rad første gangen^^)

Sharingan
10th November 2006, 14:53
jeg tror filmen kommer til å mangle mye av det som står i boka. Lurer særlig på hvordan de skal få til samtalene mellom Eragon og Saphira. På filmen har Eragon ganske blondt hår og i boka har han jo brunt. Og Ayra blir også blond i filmen selv om hun har ganske mørkt hår. Det er også mange andre småting som det går ann å pirke på, sånn som den 'talen' han holder på trailern og Saphira spruter flammer...(selv om Saphira ikke spruter flammer annet enn med den krystallen). Men likevel er jeg ganske positiv til filmen, for jeg vet de ikke kan ha den nøyakti lik boka og jeg synes trailern så ganske spennende ut. (så den fem ganger på rad første gangen^^)
Jeg og Hailene hadde en diskusjon om dette på vei til skolen en dag:
*Vi tror ikke de kommer til å fikse all den indre konflikten i boken.
*Kommer spesialeffektene til å være bra?
*Men GUD så najse skuespillere!

Nabachi
10th November 2006, 16:13
Jau, forfatteren selv er medregissør og spiller med i kampscenen inne i fjellet.

Sharingan
11th November 2006, 10:06
Jau, forfatteren selv er medregissør og spiller med i kampscenen inne i fjellet.
Det at forfatteren er en del av crewet gir ihvertfall en følelse av at man ikke dropper så sinnsykt mye av boka + at han sikkert ikke hadde gått med på noe kritiske endringer ;)

Hvordan skal forfatteren klare å nøste sammen alt i en bok? Han må skrive om:
*Hvem eragon sine foreldre er, hvordan de levde
*Murtagh -->Eragon
*The last battle
*Hva skjer med Galbatorix
*Klekker noen andre av eggene?
*Kanskje det tilogmed dør noen fler

(laget i samarbeid med Hailene)

retrolord
20th November 2006, 11:01
jeg har sett reklame for filmen. man visste aldri at det kom fra en serie.
men hvor mange bøker er det?? siden hele storyen ser ganske rå.!
jeg elsker sånne filmer, masse mystikse vesner og magi. og ikke minst sverd og rusting.

gleder meg til filmen! :) ;_=

Sharingan
20th November 2006, 11:05
jeg har sett reklame for filmen. man visste aldri at det kom fra en serie.
men hvor mange bøker er det?? siden hele storyen ser ganske rå.!
jeg elsker sånne filmer, masse mystikse vesner og magi. og ikke minst sverd og rusting.

gleder meg til filmen! :) ;_=
Serien er på tre bøker ;-; Hadde håpet at det blir fler ;)

retrolord
20th November 2006, 11:10
ahhh takk sharingan... da må jeg neste starta å lese de...
får håpe de som har lest den ikke blir skuffet av filmen da
kan man skaffe de i outland?

Hailene
20th November 2006, 11:48
ahhh takk sharingan... da må jeg neste starta å lese de...
får håpe de som har lest den ikke blir skuffet av filmen da
kan man skaffe de i outland?

Den tredje boka har ikke kommet enda. Husker ikke akuratt nå sånn ca når den kommer. Angående hvor du får tak i bøkene så får du hvertfall tak i de på Norli. Regner med at du også kan få tak i de på Outland.

Sharingan
20th November 2006, 12:45
Den tredje boka har ikke kommet enda. Husker ikke akuratt nå sånn ca når den kommer. Angående hvor du får tak i bøkene så får du hvertfall tak i de på Norli. Regner med at du også kan få tak i de på Outland.
Den tredje boka kom en gang på starten av 2007! Det skal lite til for å IKKE finne det på Outland, ellers så er de ganske billige på Norli (pocketformat) med 99 kroner per bok!

ClassicF90
6th December 2006, 22:14
Elsker Eragon og Eldest<3<3<3
Venter n&#229; i spenning p&#229; bok 3^_^
Utrolig hva en ung hjerne kan komme p&#229;...:P

Sharingan
7th December 2006, 08:12
Elsker Eragon og Eldest<3<3<3
Venter nå i spenning på bok 3^_^
Utrolig hva en ung hjerne kan komme på...:P
Premieren på filmen er som sagt 15 desember, så det er bare å glede seg allerede ;)

ClassicF90
7th December 2006, 11:06
Premieren på filmen er som sagt 15 desember, så det er bare å glede seg allerede ;)

^__^ glede meg sykt^__^

Nabachi
10th December 2006, 09:20
Joa, fikk endelig forh&#229;nds bestilt billeter til Eragon den 14 desember ^^.
Tullete system de har her. De har nemlig noe som heter G/C (Goldclass) hvor bare folk over 18 for lov til &#229; se filmer (grunnet alkohol servering mm.). S&#229; klart s&#229; vises Eragon KUN p&#229; G/C den f&#248;rste uken (ironisk nok, siden dette er vel egentlig en film som er siktet mot ungdommen...) M&#229; reise hele veien til den andre siden av byen for &#229; se den :(. MEEEEEN det er verdt det :D

fetch fox
10th December 2006, 15:50
Det har v&#230;rt ganske s&#229; mye hype rundt boken og filmen Eragon... Jeg s&#229; et intervju med forfatteren p&#229; CNN for en stund tilbake og vurderer n&#229; &#229; plukke opp boken. Grunnen til at jeg vurderer det er at jeg foretrekker b&#248;ker som ikke baserer seg p&#229; en verden bygd opp av elementer som ikke finnes i den virkelige verden. Men hvis noen gir meg en s&#230;skilt god grunn til &#229; lese akkurat denne boken, samt se filmen derp&#229;, s&#229; vil jeg nok f&#229; gjort det.

Sharingan
10th December 2006, 18:19
Det har vært ganske så mye hype rundt boken og filmen Eragon... Jeg så et intervju med forfatteren på CNN for en stund tilbake og vurderer nå å plukke opp boken. Grunnen til at jeg vurderer det er at jeg foretrekker bøker som ikke baserer seg på en verden bygd opp av elementer som ikke finnes i den virkelige verden. Men hvis noen gir meg en sæskilt god grunn til å lese akkurat denne boken, samt se filmen derpå, så vil jeg nok få gjort det.
Ehm, en god grunn kan være at han skrev den når han var fjorten... Og hvis Hollywood vil lage en film av den allerede etter et år, så beviser det at den er bra...
Hvis ikke får du et klippekort på klemmer hos meg hvis du leser den :P

fetch fox
10th December 2006, 18:29
Visste ikke at Christopher Paolini skrev Eragon når han var fjorten... boken kom jo først ut i 2002. Og Paolini er nå 23... Jaja, får vel skaffe meg bok en da. Kan ikke skade å sjekke den ut^^

Nabachi
14th December 2006, 11:32
Ok, har n&#229; sett filmen og har en ting &#229; si. SKUFFET!!
For det f&#248;rste, alt gikk jo s&#229; fort! Kampene lignet noe som var tatt ut fra barnetv, Det som skulle v&#230;re det storslagne slaget i fjellet, var patetisk lite, og besto mest av bare et par trebroer som ble dyttet over. Dessuten s&#229; skiftet st&#248;rrelsen hele tiden. Durza ble drept ved at Eragon ble slengt fra saphiras hale mot durza... Og hele slaget varte i 5 minutter.
N&#229;r Brom d&#248;r, noe som skal v&#230;re trist, jeg f&#248;lte ingenting.. Joda du kommer litt n&#230;rme innp&#229; skuespillerne, men n&#229;r han d&#248;de s&#229; satt du der og tenkte, &#229;ja, han d&#248;de, ferdig med det...
Telepatien mellom Saphira og Eragon var kanskje det som irriterte meg mest, det f&#248;ltes helt klumsete ut...
Murtagh var den eneste som imponerte meg litt, mest fordi han lignet litte grann p&#229; hvordan jeg hadde forestilt meg ham, en kul, m&#248;rk og mystisk gutt.
Galbatorix sitt slott... verste av alt. Hvis noen ahr sett The Wizard of Oz, hvordan trollmannen sitt slott er designet, s&#229;nn s&#229; det ut. En stor m&#248;rk ujevn stein med en stol opp&#229;, ved siden av s&#229; var det en digital flamme...

++:
Murtagh, kul type, eneste som sl&#229;ss som en man!
Saphira sin animasjon, ganske stilige fly scener.
Durza som overbeviste oss om at han var den perfeksjonerte ondskap.

--:
Resten, dette var en skam for boken!

Kan vel legge til at s&#248;sterene mine elsket den, men de har ikke lest boken. Kan hende at jeg forventet meg s&#229; mye og ble veldig skuffet.
terningkast 2 av 6

Nabachi
14th December 2006, 13:48
Bor nede i Australia, hadde premiere idag.

ClassicF90
14th December 2006, 18:07
uansitt kor mange som har sett an og sagt an e skuffanes (gjelde og prosent), så vil eg se an sjøl. Bryr meg heller ikje om terningkast.

min egen meining, det e den så telle!

Sharingan
15th December 2006, 08:39
uansitt kor mange som har sett an og sagt an e skuffanes (gjelde og prosent), så vil eg se an sjøl. Bryr meg heller ikje om terningkast.

min egen meining, det e den så telle!
Det blir som å dømme filmen som avisene gjør. De slakter filmer som er bra og lovpriser filmer som er dårlige! Make your own opinion I say!

Nabachi
15th December 2006, 10:42
Ja, og det har jeg gjort...

Otarun
15th December 2006, 15:20
Dette er en utrolig genial bok. Jeg har riktignok ikke lest den ferdig enda, men det g&#229;r nok kjapt:) Skal for&#248;vrig ogs&#229; se filmen p&#229; s&#248;ndag.

Sharingan
15th December 2006, 15:21
&#197;ja, dumme jobben gjorde at jeg ikke kunne se den p&#229; l&#248;rdag, men skal nok f&#229; tatt meg tid til den i l&#248;pet av neste uke ;)

Otarun
18th December 2006, 08:29
Da har man lest boka og sett filmen. Og jeg m&#229; innr&#248;mme, filmen var skuffende:( Den hadde mange feil i forhold til boka men kan v&#230;re artig &#229; se uansett. Den passer best for de som ikke har lest boka.

Sharingan
18th December 2006, 08:40
Da har man lest boka og sett filmen. Og jeg må innrømme, filmen var skuffende:( Den hadde mange feil i forhold til boka men kan være artig å se uansett. Den passer best for de som ikke har lest boka.
Oi... Altså, jeg skal se den... Det er ikke det, men det er litt demoraliserende at folk slakter den før jeg ser den da om du skjønner :P
Men jeg skal se om jeg får skrevet et langt innlegg om filmen senere etter at jeg har sett den, om diverse feil og slik ;)

ClassicF90
18th December 2006, 16:59
Men jeg skal se om jeg får skrevet et langt innlegg om filmen senere etter at jeg har sett den, om diverse feil og slik ;)

Det med å lese hva som er feil og slikt, er kanskje litt kjekkere å gjøre etter en har sett filmen...
ellers ødelegger en litt av opplevelsen, for da vet vi som ikke har sett den enda men SKAL se den litt av hva som kommer...
synes det holder at dere skriver at det er noen feil i forhold til boka, men dere trenger ikke å gå nærmere inn på hva de er. i hvert fall ikke i denne tråden.. Lag heller en ny tråd som de som vil kan besøke...

Jeg har lest boka, men vil gjerne se selv hva som er feil, for jeg har enda ikke fått sett filmen, og jeg vet ikke når jeg får tid...

Er det noen som vet hvilken dag som er den siste den går i sandnes/stavanger??

Nabachi
19th December 2006, 02:11
jeg puttet da spoiler tags rundt?
det burde da holde.

Sharingan
19th December 2006, 09:30
jeg puttet da spoiler tags rundt?
det burde da holde.
Jeg synes du var flink jeg ;)

Det med å lese hva som er feil og slikt, er kanskje litt kjekkere å gjøre etter en har sett filmen...
ellers ødelegger en litt av opplevelsen, for da vet vi som ikke har sett den enda men SKAL se den litt av hva som kommer...
synes det holder at dere skriver at det er noen feil i forhold til boka, men dere trenger ikke å gå nærmere inn på hva de er. i hvert fall ikke i denne tråden.. Lag heller en ny tråd som de som vil kan besøke...

Jeg har lest boka, men vil gjerne se selv hva som er feil, for jeg har enda ikke fått sett filmen, og jeg vet ikke når jeg får tid...

Er det noen som vet hvilken dag som er den siste den går i sandnes/stavanger??
Legg bare en spoiler tag rundt så går det greit ;)

Du kan sjekke når den går på filmweb.no ;)

Strawhat musician
20th December 2006, 21:45
hvorvidt filmen er bra eller d&#229;rlig f&#229;r v&#230;re opp til enkeltpersoner &#229; avgj&#248;re. det er det som er s&#229; fint med samfunnet v&#229;rt i dag, man kan si si egen mening. ja, det er mye som er tatt bort og forandret i filmen, men den fungerer, og ga i hvert fall ikke meg en f&#248;lelse av at noe manglet for at man skulle skj&#248;nne sammenhengen. s&#229; hvis du har lyst til &#229; se den, se den, ikke bry deg om "slaktinga".

Zeppelin
22nd December 2006, 13:18
Skal pr&#248;ve &#229; ikke spoile her :)

S&#229; filmen med klassen, og personlig synes jeg den var sinnsykt d&#229;rlig. Lo meg ihjel p&#229; helt feil steder i filmen. Selv om Jeremy Irons bragte den opp litt.

Det var mange ulike meninger om den, noen elska den, noen syntes den var grei og noen syntes den var d&#229;rlig.

Nabachi
22nd December 2006, 13:42
Skal prøve å ikke spoile her :)

Så filmen med klassen, og personlig synes jeg den var sinnsykt dårlig. Lo meg ihjel på helt feil steder i filmen. Selv om Jeremy Irons bragte den opp litt.

Det var mange ulike meninger om den, noen elska den, noen syntes den var grei og noen syntes den var dårlig.

Enig :ja:
De fleste som syntes den var bra har ikke lest boken.

ClassicF90
22nd December 2006, 21:50
Nå har eg endelig fått sett filmen:P

Den va bra, men ja, det var møye så var forandra fra bogå, men nå e nå ikje bogå så veldig liden heller. Någen forandringer var unødvendige, men andre måtte nok te for at filmen ikje sku bli for lang, og det kan ha litt med budsjettet og.

Eg elske bogå, og eg syntes filmen var bra, men e nok best for de så ikje har lest bogå.

deLirious
27th December 2006, 23:15
Jeg har sett filmen.

Det er skremmende hvordan en film kan vare s&#229; lenge, og allikevel sitter du igjen med absolutt ingenting. N&#229;r rulleteksten kom, husket jeg ikke lenger hva jeg hadde sett. Og jeg har lest boka, og likte den tilogmed. De interessante karakterene jeg hadde blitt kjent med og f&#229;tt et forhold til fra b&#248;kene, var plutselig kjedelige og totalt uinteressante.

I tillegg vil jeg uffe meg over alt det un&#248;dvendige som ble lagt til/forandret fra b&#248;kene, alle "f&#248;ler" plutselig at Eragon har funnet egget, eller Arya er av en eller annen grunn ved bevissthet n&#229;r de begraver Brom? Hun skulle ikke v&#230;rt der engang!! (Ja, veit jeg er s&#229;nn "holde-seg-til-boka nerd")

Bl&#230;h p&#229; Eragon-filmen!

Sharingan
28th December 2006, 12:28
Anygay, jeg skal se filmen p&#229; fredag tenkte jeg... (alts&#229; i morgen). Jeg tok meg ogs&#229; den friheten &#229; lese det som st&#229;r inni spoilertaggene deres! S&#229; da kommer jeg nok med en grundig forklaring av forskjellige ting som jeg syntes var bra/d&#229;rlig p&#229; l&#248;rdag ;)

And fur teh record: *Kl&#248; p&#229; Gaaras Jar of Dirt*

Zaikon
30th December 2006, 20:24
Jeg har ikke lest boka, Har lyst til det, men leser HP b&#248;kene, og det tar tid n&#229;r man er meg xD Filmen var i seg selv bra, men ALTFOR KORT! OMG! Og du fiikk heller ikke akkurat bli kjent med de forskjellig personen ordentlig, de var p&#229; en m&#229;te uten sjel :S Det er min mening...

Sharingan
30th December 2006, 21:18
H&#229;&#229;kei, det var en del som var utelatt fra boka. Werecaten til Angela, treningen til Eragon, og hva i /h/ gjorde Brom i Gil'Ead? Men for &#229; v&#230;re helt &#230;rlig m&#229; jeg si at jeg likte filmen til tross for dens mangler. Greit nok, slagscenene var ikke like intense som dem kunne ha v&#230;rt, men for meg er det nok &#229; se hvordan Eragon reiser igjennom dunkle skoger og bratte fjell for &#229; n&#229; Varden. Jeg synes at Durza, Brom og Murtagh gjorde en glimrende jobb jeg! Durza var jo ond nok til &#229; v&#230;re konge!
Menmen, n&#229; tenkte jeg at jeg skulle slakte en del argumenter imot filmen :P
Hailene sa til meg at Arya ikke hadde blitt forgiftet n&#229;r Eragon kom til Gil'Ead. Feil, hun hadde blitt forgiftet men den hadde ikke f&#229;tt noen effekt enn&#229;, ettersom Durza ikke hadde utl&#248;st den.
Hun sa ogs&#229; at Ajihad ikke d&#248;r. Hvor ser du det? Det er ikke noe som kommer klart frem. Vi vet faktisk ikke om han lever eller ikke, fordi vi ikke s&#229; han p&#229; slutten av filmen.
De fleste her har sagt at filmen var d&#229;rlig... Jeg skj&#248;nner ikke hvorfor... Greit nok at man ikke fikk se oppveksten til Safira, men det f&#229;r da v&#230;re grenser p&#229; hvor negative man kan v&#230;re ;) Ser man en film som er basert p&#229; en bok, s&#229; er det naturlig &#229; bli skuffet fordi det ikke er som man har forestilt seg. Alle danner bilder n&#229;r man leser en bok, s&#229; det er klart at de ikke blir like som de som er fra filmen.
Men jeg synes at de har tolket boken fint og gjort en god jobb. Hovedpoengene i boken er med og det er bra nok for meg... Og hvordan kan dere vite at man ikke f&#229;r m&#248;te Werecatene i Eldest? For alt vi vet s&#229; er alt det som de har utelatt (som kan ha en betydning for historien) med i de f&#248;lgende filmene...

"It won't be your cousin we're fighting, and it won't be with sticks..."

"You there... You did not get me the boy didn't you? *kill* ...You there... Congratulations, you've just been promoted!"
"Ehehehe, your the rider? I expected more... Well, MORE! Ehehehe...

Feil i forhold til boka:

* I filmen vil faktisk Murtagh til Varden. I boka er han dritredd for dem...
* I filmen summoner Durza et beist ved hjelp av flammer og kjemper med Eragon p&#229; den. Men i boka kjemper de p&#229; bakken!
* I boka drar de innom en venn av Brom for &#229; finne en vei til Ra-zacene. Men det kommer ikke klart fram i filmen, der ser man bare Brom ha en samtale med en ukjent person. Men i boka er de der i flere dager mens de bor hos ham.
* I boka er Ra-zacene innhyllet i kutter og lager kneppende lyder med nebbene sine. Men i filmen er det biller som dekker dem, samtidig som dem ikke lager noen lyder.
*I boka blir ikke Ra-zacene drept, de lever videre for &#229; bortf&#248;re kona til Roran.
* I boken blir det forklart hvorfor Saphira bare kan reise om natten og det blir forklart i ganske klar tale. Men i filmen blir det bare nevnt.
* I filmen f&#229;r vi ikke vite at Brom var Saphira sin forrige drageridder.
* I filmen f&#229;r vi ikke h&#248;re noe som helst om det derre ildvannet som Ra-zacene bruker.
* I boka blir det forklart at Ajihad d&#248;r, men i filmen f&#229;r man ikke vite det.
* Werecaten til Angela er ikke meeeed D: *sutre sutre*
* I filmen blir Murtagh holdt fanget og blir n&#248;dt til &#229; r&#248;mme midt i kampens hete, i boka blir han befridd for &#229; v&#230;re soldat.
* I boken t&#229;ler ikke Eragon &#229; bruke magi fordi det tapper s&#229; sinnsykt mye styrke av ham. Men i filmen bruker han det ganske mye, selv om han egentlig ikke burde t&#229;le det. I landsbyen hvor han m&#248;ter Angela bruker han Brisingr p&#229; to urgaler, og besvimer. Senere bruker han Brisingr mot v&#229;pnene som Durza slenger mot ham og klarer fint &#229; bruke magi rett etterp&#229;. Where did he get so strong D: ?
* I boka blir Murtagh og tvillingene bortf&#248;rt p&#229; slutten av slaget og "drept". Men i filmen eksisterer det ikke noen tvillinger og Murtagh er der n&#229;r Eragon v&#229;kner.
* I filmen klarer Eragon og Murtagh s&#229;vidt &#229; slenge seg inn i fossen f&#248;r de blir tatt av Urgalene. Men i boka drar de f&#248;rst til feil foss.
* I samme scenen skal dem ogs&#229; bli forfulgt av Kull og ikke Urgaler. Men Kull h&#248;rer vi ikke noe om i filmen...

deLirious
30th December 2006, 21:45
Og hvor var det blitt av Isidar Mithrim? Jeg så alltid for meg Farthen Dûr som en skikkelig storslagen by, alà Moria fra Ringenes Herre, men i filmen var det bare en liten hule...

Jeg må bare rette på en ting, Sharingan, Saphira var ikke Broms forrige drage, men den dragen Brom hadde het Saphira... var sikkert det du mente though. Og da kan jeg nevne at i filmen vet allerede Saphira hva navnet hennes er, mens i boka nevner Brom en masse dragenavn, og Eragon velger det han liker best.

Jeg synes de ødela litt av Saphiras personlighet i filmen, hun virker så sterk og intelligent allerede fra fødselen, mens i boka oppfører hun seg veldig barnslig og virker litt tenåringsaktig til tider. :lur:

Og ja, hvor var tvillingene? Ser for meg Samuel L. Jackson x2!

Nabachi
31st December 2006, 06:13
Vel, det jeg ikke likte med den var mest at den strevde for &#229; oppn&#229; noe som den ikke klarte. Spesialeffektene var f&#248;rsteprioritet virket det som, og mens skuespillet var s&#229; som s&#229;, s&#229; var det mest kulissene som irriterte meg. Det ble liksom som en "ringenes herre" fra bollywood.(ikke misforst&#229; her).
Det brydde meg ikke s&#229; mye om den var riktig i forhold til boken. De presset in altfor mye handling i &#233;n film. Og Farthen D&#251;r var stusslig, ikke noe mer, bare stusslig. Hvor ble det av det storsl&#229;tte slottet, og de vakre husene.
Nei, en skam, og hvis de lager flere, s&#229; b&#248;r det skjerpes in p&#229;... sterkt...

Sharingan
31st December 2006, 18:43
Jeg er enig i at Farthen Dur var irriterende... S&#229; for meg det digre slottet... Men akk, s&#229; ble det en landsby alikevel, pluss at vi ikke f&#229;r se noe av byen bare utsiden...

hitsuji
7th January 2007, 20:59
Er også lagt inn i eldest, og stortrives der.
Nå har vel alle fans sett filmen..bortsett fra meg. Jeg ble advart mot å se den, fordi den tydeligvis "ødela hele magien rundt boka"..

Men har nettoppp lest en bok som heter "the fifth sorcerer". Syns selv den er dritbra, men den har litt mer avansert engelsk enn eragon. Den inneholder også mer av magi, men mindre av drager, (så er det også the chosen one).

Noen andre som har lest den?,
eller noen som faktisk kan annbefale eragon filmen?

Sharingan
8th January 2007, 08:12
Er også lagt inn i eldest, og stortrives der.
Nå har vel alle fans sett filmen..bortsett fra meg. Jeg ble advart mot å se den, fordi den tydeligvis "ødela hele magien rundt boka"..

Men har nettoppp lest en bok som heter "the fifth sorcerer". Syns selv den er dritbra, men den har litt mer avansert engelsk enn eragon. Den inneholder også mer av magi, men mindre av drager, (så er det også the chosen one).

Noen andre som har lest den?,
eller noen som faktisk kan annbefale eragon filmen?
Nåja, jeg kan faktisk anbefale Eragon filmen. (og hvis du vil bli sikekr så kan du lese anmeldelsen på savegame.no ;))

Og når det gjelder den andre boken, så er jeg faktisk sikker på at ihvertfall en annen her leser den boken. Så et tips er å lage en ny tråd om den, så skal du se at du får svar :)

ShizukaChi
6th November 2010, 15:34
Jeg liker så godt Eragon, noen som har lest Brisingr?

Det kommer jo en fjerde bok ut, men... når kommer den?! Jeg vil vite forsettelsen daaa... Er jo dødens spennende.

Veriun
6th November 2010, 21:44
Får sikkert et par folk på nakken for dette, men:

Jeg hater Eragon. : D

Det er en sinnssykt overvurdert, på det beste middelmådig serie som ikke fortjener halvparten av all oppmerksomheten den har fått. Jeg gir blaffen i om det var en femtenåring som skrev den (forresten, Paolini begynte å skrive Eragon da han var femten - den var ferdig da han var atten-tjue), det er ingen unnskyldning for alle logikkhullene som får serien til å ligne en sveitserost. Gjett hva? Tusenvis av tenåringer skriver historier. Noen av dem blir til og med ferdige. Den eneste forskjellen mellom disse tenåringene og Paolini er at Paolini ble publisert fordi foreldrene hans gjorde det for ham. Hadde de ikke gjort det hadde boka neppe blitt plukket opp av Knopf. Historien er Star Wars i en likblek imitasjon av Ringenes Herre, alle er idioter bortsett fra Sloan (som i og for seg også er en idiot fordi han åpner en slaktebutikk midt i Huttiheita), og jeg har heiet på Galbatorix siden bok én. Murtagh burde vært helten etter min mening; det hadde gjort historien mye mer interessant. Jeg mener, Eragon oppfører seg som en psykopat, spesielt i Brisingr, han får alt servert på et sølvfat (dragetatoveringscenen i Eldest, anyone?), og magisystemet er så fullt av hull at en sil holder vannet bedre. Forholdet mellom Eragon og Safira er sjokkerende urettferdig, tatt i betraktning at det skal være så dypt og blablabla, og jeg kan ikke finne et eneste originalt konsept som ikke suger.

tl;dr: Eragon funker fint om du vil slå av hjernen din i et par timer, men gir deg hodepine hvis du forsøker å finne noen logisk sammenheng i virvaret. Serien er det perfekte eksempel på hvordan fantasy ikke skal skrives (null research, figurer tynnere enn pappkartong, plagiat og uoriginalt plott), og den bringer absolutt ikke noe nytt til bordet som vi ikke har sett før.

Filmen var den rene komedien. "I'm the rider, and I say we go!"

Sharingan
6th November 2010, 21:59
Får sikkert et par folk på nakken for dette, men:

Jeg hater Eragon. : D

Det er en sinnssykt overvurdert, på det beste middelmådig serie som ikke fortjener halvparten av all oppmerksomheten den har fått. Jeg gir blaffen i om det var en femtenåring som skrev den (forresten, Paolini begynte å skrive Eragon da han var femten - den var ferdig da han var atten-tjue), det er ingen unnskyldning for alle logikkhullene som får serien til å ligne en sveitserost. Gjett hva? Tusenvis av tenåringer skriver historier. Noen av dem blir til og med ferdige. Den eneste forskjellen mellom disse tenåringene og Paolini er at Paolini ble publisert fordi foreldrene hans gjorde det for ham. Hadde de ikke gjort det hadde boka neppe blitt plukket opp av Knopf. Historien er Star Wars i en likblek imitasjon av Ringenes Herre, alle er idioter bortsett fra Sloan (som i og for seg også er en idiot fordi han åpner en slaktebutikk midt i Huttiheita), og jeg har heiet på Galbatorix siden bok én. Murtagh burde vært helten etter min mening; det hadde gjort historien mye mer interessant. Jeg mener, Eragon oppfører seg som en psykopat, spesielt i Brisingr, han får alt servert på et sølvfat (dragetatoveringscenen i Eldest, anyone?), og magisystemet er så fullt av hull at en sil holder vannet bedre. Forholdet mellom Eragon og Safira er sjokkerende urettferdig, tatt i betraktning at det skal være så dypt og blablabla, og jeg kan ikke finne et eneste originalt konsept som ikke suger.

tl;dr: Eragon funker fint om du vil slå av hjernen din i et par timer, men gir deg hodepine hvis du forsøker å finne noen logisk sammenheng i virvaret. Serien er det perfekte eksempel på hvordan fantasy ikke skal skrives (null research, figurer tynnere enn pappkartong, plagiat og uoriginalt plott), og den bringer absolutt ikke noe nytt til bordet som vi ikke har sett før.

Filmen var den rene komedien. "I'm the rider, and I say we go!"

Det jeg synes er morsomt er at du skriver som om du hater boken/serien fordi du hater forfatteren og hans arbeidsmetoder. Men alikevel har du absolutt ingen eksempler eller kilder. Dette igjen gjør at din post ikke holder vann. Du må gjerne skrive mer utfyllende, men dette er vel rene skjæret hatet uten begrunnelser.

Ibelin
6th November 2010, 23:02
Lurer selv når fjerde bok kommer...den siste ble jo delt opp sant?

Veriun
7th November 2010, 00:14
Det jeg synes er morsomt er at du skriver som om du hater boken/serien fordi du hater forfatteren og hans arbeidsmetoder. Men alikevel har du absolutt ingen eksempler eller kilder. Dette igjen gjør at din post ikke holder vann. Du må gjerne skrive mer utfyllende, men dette er vel rene skjæret hatet uten begrunnelser.

Oops. Du har helt rett. :< *Luske bort i skammekroken*
La meg se...

Our story is set in a world dominated by a vast, evil Empire. Now this Empire wasn't always evil - it was once ruled wisely by an order of mystical warriors. However, one of their order turned to the Dark Side, and since then, he has ruled with an iron fist.
This germinated with the rage inside him from seeing someone close to him killed by a barbaric tribe, was fed by the order refusing his demands, inspiring a deep resentment towards them, and flowered when he was taught dark secrets by an evil figure that gave him power greater than any other member of the order.

The story opens with a beautiful-yet-kickass princess, heir to a faction allied with the Rebellion, who is fleeing Imperial forces with something that will be of great help to the Rebel cause. This something is so important, in fact, that it could spell the Empire's defeat. She is captured, (by one of the Emperor's chief lieutenants, no less) but not before she can send away the object she was carrying to an old ally who is currently in hiding in a remote region. It is out of the hands of the Empire, for now, and the princess can only hope that by chance (or perhaps fate) the object will reach safe hands.

We then meet our protagonist, a poor farm boy who lives with his uncle's family (having been left in their care as a baby), in a far corner of the Empire. On the cusp of adolescence and adulthood, he dreams of leaving the farming life and seeking a great destiny in the world.

He comes across the thing sent by the beautiful-yet-kickass princess, is able to unlock it, and visits the local crazy old man (who may be more than he appears) to find out more. As it turns out, this crazy old man is in fact a wise old man - he is one of the few surviving members of the ancient order of mystical warriors! He tells the protagonist the tale of the order and how they were wiped out. He informs the protagonist that his father was a reknowned member of the order, and that he and his father trained together. He moved to the area around the time of the protagonist's birth so that he could watch over the boy's development.

The forces of the Empire are still hot on the trail of the object, and while the protagonist is away from home, they burn down his uncle's farm, murdering his uncle. This causes the protagonist to return to the wise old man, vowing to seek justice, and adventure; a move that will eventually lead him into direct conflict with the Empire itself. Together they set off on their quest, first travelling to a nearby settlement to gain transportation.

The wise old man gives the protagonist a weapon which originally belonged to his father, and begins to tutor him in the mystical arts, in which the protagonist shows a remarkable proficiency. He may, in fact, be the one destined to bring back the ancient order and bring peace and harmony once more.

Along the way, they meet a gruff yet lovable rogue, who turns out to be fiercely loyal, despite his proclaimed selfishness. (This character is one of the most popular in the series, wheras the protagonist is often seen as rather irritating.)

The protagonist begins "seeing-from-afar" the beautiful-yet-kickass princess, who has been kept prisoner and is being tortured for information on the whereabouts of the Rebellion's HQ. Obsessed by her beauty, the protagonist vows to rescue her.

Travelling to a location where he will be able to contact the Rebellion, the protagonist is captured, although he finds out that the beautiful princess is imprisoned in the same fortress. He and his friends manage to escape with the princess, encountering a major agent of evil along the way. They escort her back to the Rebel hideout, along with the thing that could help the Rebellion win their struggle against the Empire.

Along the way, the wise old man is killed in battle protecting the protagonist.

They manage to evade the enemy and arrive at the Rebellion's HQ; however, the enemy has been able to track them and now knows the location of the rebel base. The protagonist pledges his support for the Rebel cause, and they immediately begin preparing for an epic battle between good and evil as the Empire musters forces to crush the Rebellion.

The protagonist fights valiantly in the battle, but the Rebels seem to be losing the day. That is until the protagonist, aided by one of his friends who arrives at precisely the right moment to cause a distraction, heroically destroys a noun of great power, causing a really big, impressive piece of craftwork to spectacularly explode. This wipes out the Empire's command structure, allowing the remaining Imperial forces to be easily routed and destroyed.

I den første boka: Ordene har all makt. Faktisk så stor makt at hvis du bare sier noe, så skjer det. (Eks. når Eragon roper "Brisingr" uten å tenke eller konsentrere seg, og det kommer ild.)
I den andre boka: Nei, ordene spiller ikke så stor rolle, det er intensjonen som teller. Så hvordan kunne Eragon da ha forbannet Elva, når han ikke mente noe slikt i det hele tatt?
Det er også ufattelig lett å misbruke dette systemet, og reglene er ikke definerte. Hva hindrer noen i å si "Galbatorix' hjerte, stopp!" eller "dø, Galbatorix!"? Hvordan kan alvene bruke språket som et vanlig språk, hvis man ikke kan lyve i det? Og hvordan kan de bruke det som et språk hvis alt de sier, skjer?

Diverse logiske feil jeg kommer på når jeg sitter her:

-Hvorfor har Karvahall en slakter? Landsbyen er da altfor liten til at det er økonomisk gunstig.

-Forholdet mellom Eragon og Safira er bare fail. Hva får Safira ut av det? Ingenting. Eragon hører nesten aldri på det hun sier, hennes mening teller ikke, hun er bare noe Eragon bruker for status og anerkjennelse. Selv når hun er liten blir hun brukt som "balsam for Eragons frustrasjon". Hun gir Eragon råd nå og da, men han hører sjelden på dem (kommer spesielt fram i filmens "I'm the rider, and I say we go!"-scene, selv om den ikke dukker opp i boka). For å spinne litt videre på det, hvorfor laget dragene en avtale med alvene? Alvene får awesome magi og jadda, og dragene får... æren av å bli pakkesler og ridedyr? De hadde allerede intelligens, så hva fikk de ut av avtalen?

-Eragon lærer å lese på ei uke. Nuff said.

-Gullrustning (i bok 3)? Hadde Hrothgar et ønske om å dø, eller hva?

-Vi får stadig høre om hvor ond Galbatorix er, men den eneste grunnen til at han avr ond var fordi... ja, han kverket drageridderne, men det var flere enn ham som var misfornøyd og dessuten var drageridderne en haug kyniske idioter. Fyren hadde mistet en del av seg selv (den opprinnelige dragen), og vandret halvt utsultet og utslått gjennom villmarken i månedsvis, og så nekter de ham en ny drage sånn uten videre? Det er dragen som velger ridderen; med hvilken autoritet kan de nekte ham å prøve å få en ny? Det sies ikke noe om hvordan de styrte Alagaesia, bare at det var en "gyllen tid" elns.
Ja, han har skatter... men hvilket rike har ikke dét? Pengene må komme fra et sted. Grunnen til at han bruker så mange ressurser på kamp er fordi Varden slåss mot ham, så han må selvfølgelig beskytte riket sitt. Ergo høyere skatter og mulig tvangsrekkrutering inn i militæret for å få nok forsvar. Så langt er det Varden som står for alle ødeleggelsene etter det jeg har sett. Og de ble slått ut av fjorten stykker, så de kan umulig ha vært særlig smarte eller organiserte... og bortsett fra de høye skattene har folk det rimelig bra. Broms historie om drageridderne høres ut som ren propaganda for meg.

-Eragons familie skal være fattige, men de spiser kylling til frokost, Eragon har sitt eget soverom med masse unødvendige ting, de har råd til å kjøpe godteri og de har masse grønnsaker og til og med noen husdyr? Wtf?

-Når Eragon forsøker å prakke på Sloan drageegget i begynnelsen av bok 1, påstår han at den garantert er verdt mye, og oppfører seg som en bortskjemt drittunge når Sloan ærlig sier at han umulig kan motta shiny steiner som betaling hvis han skal ha håp om å drive med økonomisk fortjeneste. Når Eragon kommer hjem og onkelen spør om steinen er verdt noe, er Eragon plutselig ikke sikker. Men det er greit, for Sloan er (av en eller annen grunn) ooooond.

-I bok 3 sender han en blind og torturert Sloan i eksil til alvene, et folk han ikke kjenner, ikke kjenner språket til og som ikke forstår ham. Han nekter ham til og med å se datteren sin igjen og forklare seg. Han tar loven i egne hender og lyver om dette til Sloans pårørende.

-Også i bok 3 dreper han en ung gutt som ber for livet sitt, bare fordi han er en av Galbatorix' soldater. Han kunne ha slettet hukommelsen hans, gjort seg selv og Arya usynlige, etterlatt ham i villmarken... men neeeeiiii.

-Alver er vegetarianere, men Arya går i lær. Øh.

-Roran dreper alene 193 folk... med en hammer. Som han tok fra en smie elns.

-Jeg kan ikke peke ut en eneste original ting med serien. Unntaket er kanskje den rare dyrealven i Brinsingr, men Paolini gjør ikke noe med konseptet så vidt jeg ser. Det føles bare som, "Se så original jeg er!"

-Eragon kan ikke drepe maur eller fugler, men å massakrere fiendtelige soldater? Kjør på!

Ibelin
7th November 2010, 01:25
^ men kan ikke andre ha glede av bøkene selv om du ikke liker dem? Alle har forskjellige meninger, ofc, men du burde kanskje være åpen for at andre liker dem selv om de ikke helt faller i smak for deg? : p

Veriun
7th November 2010, 12:02
^ men kan ikke andre ha glede av bøkene selv om du ikke liker dem? Alle har forskjellige meninger, ofc, men du burde kanskje være åpen for at andre liker dem selv om de ikke helt faller i smak for deg? : p

Jøss da, jeg har ikke noe ønske om å drive korstog mot Eragon eller de som liker serien. Folk må da få lese det de vil. : D Hvis det var den vibben jeg ga, beklager jeg. Var ikke sånn jeg mente det.

Ibelin
7th November 2010, 12:41
Haha så lenge du innrømmer at du er åpen for andre meninger enn din egen er det helt greit : ) Men bare føltes litt sånn ut, så jeg bare måtte si ifra ^^

Porphyra
8th November 2010, 00:45
Jeg har et spørsmål om Eragon: Skal flere av bøkene bli filmatisert? Noen som vet?

Sharingan
8th November 2010, 08:11
Jeg vil ikke påstå at det vil komme flere filmatiseringer med tanke på hvor heftig Eragon filmen egentlig floppet. Dette er alikevel litt dumt da eneren endte på en måte som ville tilsi at det kommer en oppfølger, men den gang ei :|

Ibelin
8th November 2010, 12:20
^ eneste som fikk den til å tilsi at det kom noe oppfølger var hvordan Eragon og arya forlot hverandre, ellers ville jeg sagt at historien var ferdig.
Jeg synes virkelig at filmen burde bli laget på nytt av noen som virkelig forstår boka og historien, og kan greie og filmatisere den rett, så det også kan komme oppfølgere. Det er virkelig for synd at den filmen skal ødelegge så jævla mye, når det er så stort potenisal til å få en mye bedre film ut av boka...

ShizukaChi
12th November 2010, 16:39
Noen som vet når 4. bok av Eragon-syklusen kommer ut??

jeg er så keen på å lese den, jeg er spent på hvordan det ender...

Ibelin
12th November 2010, 17:24
^ Lurer på det selv. Men som jeg forstod det har han delt opp 4 boka i to deler, så det kommer to bøker til.

Avnia
19th November 2010, 19:48
Ang. flere eragon filmer så blir det ikke. Forfatteren var så missfornøyd med den første at han nekter noen å lage flere filmer. Regisøren av Eragon fikk visst beskjed fra hollywood at han ikke hadde noe mer der å gjøre.

Ibelin
21st November 2010, 01:51
Ang. flere eragon filmer så blir det ikke. Forfatteren var så missfornøyd med den første at han nekter noen å lage flere filmer. Regisøren av Eragon fikk visst beskjed fra hollywood at han ikke hadde noe mer der å gjøre.

Det liker vi! Og det er så sant, regissøren har virkelig ikke noe der å gjøre. Den hadde potensial til å bli bra, men seff greier de og ødelegge hele greia.

Eragon
21st April 2011, 19:08
Jepp. Det er så synd at de kjempe gode bøkene (Den eldste og brisinger) ikke blir lagd film om.

Jepp, den kommer i 2012.

Altså den 4 boka The empire kommer i 2012 eller 2013:wow:

Ibelin
26th April 2011, 08:19
Inheritance kommer ut 8 november hvertfall i år

sweetyhamdi
26th April 2011, 10:29
Jeg har lest alle tre boke og det er bra jeg mener jeg liker å lese og boken var lange så jeg gleder meg til boke fire, men jeg glemt alt so når boke fire kommer må jeg leste fra første boke

Eragon
21st November 2011, 20:03
Jeg tror jeg har lest alle bøkene fire fem ganger nå. De er jo så bra skrevet og intens spennende!
Jeg og vennene mine har en Eragon klub. Vi sammles hos en venn og snakker,leser osv. om Eragon!
Derfor lurer jeg på om noen av dere vil starte en Eragon klubb med meg her på Japani?

Bakiye
21st November 2011, 20:39
Har en venninne i klassen som leser Eragon serien , hun sa hun hadde kjøpt bok 4 nå ? Kan hende hun mente på engelsk eller no sånt ? Er på bok nr 3 nå , er halvveis ferdig :D Tenkte jeg skulle se filmen snart ;)

Eragon
22nd November 2011, 16:54
Ja. men vis du skal se filmen, må du vere klar over at filmen er mye dårligere en boka! Jeg husker jeg ble skikerlig
skufet over filmen når jeg så den. men jeg kunne fortsat ønske det kom en film nr.2

Khreii
22nd November 2011, 17:17
Har en venninne i klassen som leser Eragon serien , hun sa hun hadde kjøpt bok 4 nå ? Kan hende hun mente på engelsk eller no sånt ? Er på bok nr 3 nå , er halvveis ferdig :D Tenkte jeg skulle se filmen snart ;)
Bok 4 kom ut 8 november på engelsk, men jeg er ikke sikkert på om den ble oversatt til norsk ennå.
Som Eragon sa, filmen er mye dårligere enn boka. Så vidt jeg vet, fikk filmen en del negativ kritikk. Kjempemye av storylinen er forandret, og personlig så syntes jeg at filmen var litt kjedelig... MEN det kan jo hende du liker den, så jeg skal heller ikke si at du ikke burde se den!

Eragon
23rd November 2011, 16:20
Det er verdt og se den ja, men det er lurest og se filmen først så ikke opplevelsen fra boken blir ødelagt.
Når jeg var på bokhandelen sist sa hun at den hadde kommet ut på norsk nå og at den var utsolgt?
men når jeg var på en annen bokhandel, sa han (som khreii sa) at den kom ut i november!

ok

Bakiye
25th November 2011, 08:54
Har tenkt meg på bokhandleren snart , tenkte jeg skulle spørre da :)

Eragon
26th November 2011, 16:46
ok, fortell oss hva dem sier der da?

Bakiye
26th November 2011, 19:22
sier ifra når jeg har vært der ;)

jeg så filmen igår, skjønte hva dere mente med dårlig. Den var bra, på forskjellige måter, men det var mye fra bøkene som ikke var med. De kunne heller laget flere filmer :) De fikk liksom ikke tatt med alt..

Ixiaz
29th November 2011, 12:14
Eragon sin film klarte helt på egen hånd å få meg til å innføre en boikott på ALLE filmer basert på bøker jeg har lest og liker. Jeg nekter PLENT å se dem.

Side note: Siste boken i serien er ute nå. Slutten er.....ja... tjaaa... :gonk:

Bakiye
8th December 2011, 15:13
Mamma var der , hun sa hun bare hadde funnet på engelsk :)