PDA

View Full Version : Litteratur Trenger hjelp med og finne lese stoff

Ichigo
23rd September 2006, 23:29
Har utrolig lite og lese,faktisk ingen ting. Så derfor lurer jeg på om noen her har noe fantasy bøker og anbefale. Så dere slipper og anbefale noen jeg har lest skal jeg lage en liste :

The time wheel - Sagaen om Belgarion - sagaen om paksenarion - den siste nattekriger - harry potter - Nartnia - Horngudens tale. det var alle jeg kom på,eller alle jeg har lest... men har jo selvsagt lest andre bøker innen krim og da. Men i alle fall,jeg trenger bøker for og leve...!! krimm bøker kan også akksepteres,bare det ikke er de gørr kjedelige bøkene om gamle men som møtes på barer osv

Sensei
24th September 2006, 00:10
Spør om faren din har bøker av Alistar MacLean, eventuelt lån på biblioteket.

Mr.Mag
24th September 2006, 11:05
Spør om faren din har bøker av Alistar MacLean, eventuelt lån på biblioteket.

Det er vell ikke akkurat fantasy bøker. Men for all del, det er kjempekule bøker.

Hailene
24th September 2006, 11:22
Jeg vil annbefale Eragon av Christopher Paolini også Eldest som er toern. Det kommer en bok til der, men husker ikke når. I tilegg kommer første boka på kino 15 desember:)
Annbefaler også the Bartimaeus trilogy av Jonathan Stroud, den kommer i tre bøker og er utrolig spennende og morsom.
Den siste serien jeg vil annbefale er skrevet av Raymond E. Feist og heter The riftwar saga og oppfølgeren Serpentwar sagaen. Han har også skrevet flere bøker, har ikke lest dem enda, men de er sikkert å annbefale;)

Melkerullpushern
24th September 2006, 11:43
Ja Eragon er drit bra. Det som er imponerende med boken er at Christopher Paolini bare var 15 år da han skrev boken.

Orersama
24th September 2006, 11:45
The Chronicles of Thomas Covenant the Unbeliever(Tvileren i norsk utgave) av Stephen R Donaldson, for en heller dyster, men spennende fantasy.

Jeian
24th September 2006, 12:38
Firmaets Mann, eller The Firm som den heter på engelsk, er en dritbra krimbok som jeg anbefaler å lese! Det er kommet ut film om den også, men har ikke sett den ennå, daO_O

Howl
24th September 2006, 13:45
synes du kan slutte litt med fantasy å heller lese litt av Bukowski og Murakami. Akkurat nå leser jeg The Motel Life av Willy Vlautin som bare finnes på enegelsk, og det er også noe å anbefale. Men vis du er interessert i eventyr og fantasy burde du lese sjørøverromanen Prins Faisals Ring

Toby Christ
24th September 2006, 18:57
Jeg vil anbefale "Ringenes herre" og "Silmarillion" av JRR Tolkien og "Hitch-hiker's Guide to the Galaxy" av Douglas Adams.

The Chronicles of Thomas Covenant the Unbeliever(Tvileren i norsk utgave) av Stephen R Donaldson, for en heller dyster, men spennende fantasy.

Jeg husker da jeg leste serien som tolv og fant en artikkel i The Guardian om hvordan det var science fiction-sjangerens ekvivalente av Sartre. ^^

Ichigo
24th September 2006, 19:55
har selvsagt lest LOTR men glemte og skrive det :d

SoulSeth
24th September 2006, 21:01
Jeg ville anbefalt alt av Terry Pratchett, hvis du liker fantasy. Han er som en satirisk J.R.R. Tolkien, og har skrevet en god del booker ogsaa. Foretrakk selv dem med trollmannen Rincewind.

Gusj
24th September 2006, 21:59
"De fire og han som gjør galt verre" - beste norske serie eg har lest på lenge. Hysterisk morsom. Begynner ein stad mellom Molde og Ålesund, forfattaren er sunnmøring. Ventar fortsatt på bok nummer tre.
Men kvifor står det at tråden er starta av Sensei?

Howl
24th September 2006, 22:33
"De fire og han som gjør galt verre" - beste norske serie eg har lest på lenge. Hysterisk morsom. Begynner ein stad mellom Molde og Ålesund, forfattaren er sunnmøring. Ventar fortsatt på bok nummer tre.
Men kvifor står det at tråden er starta av Sensei?

jo de bøkene skal være bra, bruttern gikk i styr over de. Selv så liker jeg bedre don beat, beat og bukowski. Gonzo også. Litt underground amerikating. Drikking. Ting som passer til Tom Waits som soundtrack!

Vadjro
25th September 2006, 09:19
Du må lese Abarat bøkene av Clive Barker8D , bok nummer 1 og 2 har kommet ut nå (det skal være fire totalt). Det er illustrerte fantasy bøker (forfatteren har malt selv) og handler om ei jente som blir fraktet til Abarat via havet i Minnesota:O ? ja, et hav Minnesota.
Abarat er en parallell verden hvor hver øy representerer en time, litt forvirrende i begynnelsen, men du kommer fort nok inni det^^

Ja dette er uten tvil den beste norske serien ever:wow: , har lest både Begynnelsen og Fortsettelsen, og venter nå på Slutten? som har blitt utsatt og utsatt, i nesten et år nå

Sharingan
25th September 2006, 09:51
"De fire og han som gj&#248;r galt verre" <-- Approved
"Eragon" <-- Simply the best
"Hitchhikers guide to the galaxy" <-- Mad props, mad props!

Mongy
26th September 2006, 15:55
Jeg ville egentlig bare ha tatt meg en tur ned p&#229; biblioteket, tatt frem en bok og lest vaskeseddelen p&#229; boken og sett om den er noe bra &#229; lese.
(For de som ikke hvet hva en vaskeseddel er, s&#229; er det teksten som er skrevet bakp&#229; boken..!)
De aller fleste bra b&#248;kene jeg har lest, (fant selvsagt noen kjedelige, da<_< ) har jeg funnet ved bare &#229; g&#229; p&#229; biblioteket. Kommer ikke p&#229; noen b&#248;ker da, har s&#229; lett for &#229; glemme:trist:

Nabachi
26th September 2006, 16:45
Eragon og Eldest ja! De er et must!
Htichhiker.
Garth Nix sine b&#248;ker. S&#230;rlig Mester Mandag etc b&#248;kene.

Metris
17th October 2006, 12:01
"Maya" av Jostein Gaarder er vel ogs&#229; litt fantasy, og ja, bra er den, s&#229; les den om du har tid. Rundt 400 sider s&#229; den vil nok holde deg okkupert en stund.

~Amanda

Nattereven
17th October 2006, 13:38
Tom Egeland - Ulvenatten
Dante Alighieri - La Comedia Divina (episk dikt)
Battle Royal (jeg fant f&#248;rst i dag ut at det faktisk er en bok)
Hvite Niggere - Ingvar Ambj&#248;rnsen
Den Digitale Festningen/Iskaldt Bedrag - Dan Brown (b&#248;kene er veldig like :/)

Edit: S&#229; f&#248;rst n&#229; at det var fantasy du var ute etter. Bare glem dette, for ikke noe av dette er fantasy...

Nabachi
17th October 2006, 14:43
&#197;ja, glemte nesten denne.
Bartimaeus trilogien av Jonathan Stroud.

Heika-sama
17th October 2006, 15:01
Dersom du liker vampyrer kan jeg anbefale the Vampire Chronicles av Anne Rice (Interview with the Vampire er eneren).
Eller Sagaen om Darren Shan, som jeg også syntes var underholdende :)

Ichigo
17th October 2006, 15:10
Fantasy,krim kommer egentlig p&#229; det samme.... leser jo en bok om d&#248;dsleiren Auchwitz... litt g&#248;y og lese lit om Nazi'ene.... men takk for alle tipsene!

Skal faktisk lese Bartimeus-trilogien. Vi fikk den gratis p&#229; skolen i sjette klasse... ganske bra egentlig!

Edit. kan skrive De Fantasy b&#248;kene jeg har lest s&#229; det blir lettere for dere og tipse...

Lord Of The Rings,Tidshjulet,sagaen om belgarion,sagaen om paksenarion,horngudens tale,Narnia (leste faktisk Prince Caspian p&#229; enge&#248;lsk*stolt*) og ... mhmm.... ja... det var alle....

Jeian
17th October 2006, 16:07
Tre fantasy-bøker du kan lese er Ruben Eliassens "Phenomena"-triologi.
Den er egentlig ganske bra, men du leser de ut så fort:( Andre bøker du kan lese er Philip Pullmanns triologi som hete "Den Mørke Materien" Den leser man ikke så fort ut. Utrolig bra bøker!

Hailene
17th October 2006, 16:51
Har nettopp startet p&#229; The first tale of einarinn, av Juliet E.McKenna. Den virker hvertfall veldig bra s&#229; langt som jeg har kommet s&#229; vil anbefale den^^

Nattereven
17th October 2006, 17:09
Ooo... Jeg kom p&#229; en. Vampire Hunter D.

Howl
21st October 2006, 13:30
Hvis du liker fantasi s&#229; er det nesten et must &#229; lese Michael Ende med Momo, og Den Undelige Histororien! DU burde ogs&#229; lese Dune av Frank Herbert!