PDA

View Full Version : Anime Film?

Centi
6th September 2006, 19:01
På skolen har vi et fag som vi kaller KuHa, kort for kunst og handverk. I år fikk vi selv velge hvilken gruppe vi ville være på, og siden det ikke ble noe av tegning pga "liten etterspørsel", ( T_T ) så fikk jeg andrevalget mitt, film. Der skal vi se på forskjellige filmer og analysere dem, eller noe sånt. Så jeg fikk overtalt læreren til å vise en anime en gang!
Men så har det seg slik at jeg ikke vet om så mange anime-filmer...
Så jeg har et spørsmål: kan dere foreslå noen filmer? Det må så klart være enkeltstående filmer, ikke basert på en serie eller noe sånt, slik at man ikke trenger noe bakgrunnshistorie. Og det ville vært fint om det ikke hadde vært en typisk barnefilm, slik at de i klassen får se at det ikke er bare for unger, slik at de blir interessert...
Så, noen forslag?

PS: Jeg blir nødt til å kjøpe denne filmen, så det må finnes en DVD med engelsk (norsk?) tekst.

Saint
6th September 2006, 19:43
Anbefaler da at du går for en Studio Ghibli-film.
Mulige filmer:

Princess Mononoke
Chihiro og heksene
Howl's Moving Castle

Sistnevnte får du på Platekompaniet for litt mindre enn en hudrelapp, og da er denne med norsk tekst. :D

Aznakh
6th September 2006, 20:33
Akira er en klassiker ingen kan gå glipp av, Grave of the Fireflies er beste krigsfilmen som er laget (objektivt, men sant?), Cowboy Bebop er übertøff, nesten alt av Studio Ghibli er makeløst, i likhet med Hayao Miyazakis filmer, Ghost in the Shell (både 1 og 2) er bra, og det finnes mye annet og, men dette er mine anbefalinger.

For ikke å glemme Jin-Roh (The wolfbrigade) og Perfect Blue!

Centi
6th September 2006, 21:10
Tusen takk for forslagene, skal se om jeg finner ut mer om dem!
Men er ikke Cowboy Bebop basert på en serie?

Howl
6th September 2006, 21:37
Akira, den første CHost In The Shell, My NEighbor Totoro, Spirit Away og Steam Boy er gode filmer. Steamboy er det litt spredte meniger om da!

Melkerullpushern
6th September 2006, 21:37
Se Akira, den er drit bra

Aznakh
6th September 2006, 21:50
Tusen takk for forslagene, skal se om jeg finner ut mer om dem!
Men er ikke Cowboy Bebop basert på en serie?

Jo, det er jo opprinnelig en serie, men jeg så filmen FØR serien, ingen problemer. Forstod jo litt mer etter å ha sett serien, men det var ikke noe problem.

4000
6th September 2006, 22:49
Jeg vil anbefale Hotaru no Haka/Grave of the fireflies foran de fleste andre. Jeg tror ikke "vanlige" skoleelever ville se verdien i flotte filmer som perfect blue eller akira, og de fleste ville kanskje finne ghost in the shell kjedelig. Som nevnt er Hayao Miyazaki helt super, og Grave of the Fireflies er nok den filmen som vil bli oppfattet minst barnslig og vil gjøre et sterkt inntrykk på de fleste som gidder å følge med

Centi
7th September 2006, 08:37
Tusen hjertelig takk, alle sammen, jeg setter stor pris på dette!
Skal ta med noen av forslagene på skolen i dag og snakke litt med læreren, så får vi se om vi finner ut noe.
Men det er fortsatt lenge til denne filmen skal bli vist fram, så det er bare å fortsette!

Aznakh
7th September 2006, 08:55
Jeg vil anbefale Hotaru no Haka/Grave of the fireflies foran de fleste andre. Jeg tror ikke "vanlige" skoleelever ville se verdien i flotte filmer som perfect blue eller akira, og de fleste ville kanskje finne ghost in the shell kjedelig.

Ikke min erfaring. Jeg tror mange setter mer pris på Akira enn Grave of the Fireflies. Jeg har (faktisk :O ) noen kamerater som har sett både Akira, Cowboy Bebop og Ghost in the Shell, alle disse pleier som regel å banne litt hver gang jeg snakker om, refererer til eller holder på med manga/anime.

Hvordan er den filmgruppen? Flest jenter, flest gutter? Hva slags filmer liker de? Er de åpne for mye rart, eller forventer de hollywood-klassikere på løpende bånd? (med den siste der mener jeg komersielle bestselgere. Som gjerne får 2-ere overalt... :riight: )

Centi
7th September 2006, 15:11
Filmgruppen består av 20 stykker, omtrent halvparten gutter og jenter. Heldigvis er ikke de verste fjortisene der, så jeg tror de er åpne for det meste, så lenge det ikke er av typen, skal vi si... InuYasha, Sailor Moon, Dragonball, slike ting? ;)

Howl
7th September 2006, 16:18
Akira sier jeg da.

Ichigo
12th September 2006, 16:48
hmmm... Princess mononoke no doubt! brae filmen... første anime-filmen jeg så faktisk:D

Princess mononoke = Spennende,har faktisk mening,spennende og bra :D

Mr.Mag
12th September 2006, 16:51
Personlig syns jeg Akira er værste tørr-pinnen...

Ta med Naruto :D

Eller..?

Kid_Omega
12th September 2006, 18:05
Dere burde se Kite, uten tvil :D

Seriøst, Akira er kjempe bra og det er vel Spirited away også. Alt som kommer fra studio ghibli er vel egentlig veldig bra.

Centi
19th September 2006, 14:38
Da er valget ned til to!

Den første filmen vi så på KuHa, var Kill Bill. Der var det en aldri så liten anime-scene. Læreren foreslo at jeg kunne finne en film som var laget av samme folka. Jeg fant Ghost in the Shell, og vi bestilte den. Men etterpå fikk fetteren min og en felles venn overtalt henne til å vise Spirited Away i stedet. Men vi avbestilte ikke, så vi kunne ha noe å velge mellom.
Vi har ennå ikke sett noen av dem, så jeg er ikke sikker på hva det blir til...
Men siden læreren er på kurs fram til fredag, fikk jeg lov til å ta vare på Ghost in the Shell-DVDen så lenge. Altså ta den med meg hjem og se på og kose meg. Bonus! :D

Yuiko
20th October 2006, 22:14
Ett ord, tre stavelser: Akira!! Den er råbra og definitivt ingen film for småbarn! ;)

Ifrit
20th October 2006, 22:18
Hotaru no haka... Grave of the Fireflies.

Yuiko
20th October 2006, 22:18
Personlig syns jeg Akira er værste tørr-pinnen...

WTF?! Akira er jo bare den desitert råbeste animè-filmen EVER (kanskje bortsett fra Sprirted Away...)!! XD

dyk
21st October 2006, 01:42
hehe i go formen, og eni med alle som har sagt no her, men , sånn som jeg skjønner det trenger du no å analysere, og da burde du kikke innom "le portrait de petite cossette", spesiell serie på 3 episoder, men den kan man gå i dybder på, den har alt a visuelle effekter til, story som du kan analysere hehe, spesiell som sagt, men sjekkn ut, den er verdt det^^