PDA

View Full Version : Øvrige Su-Doku

Howl
2nd April 2006, 14:29
Er det noen som har laget Su-Doku eller er det noe som har blitt til over flere år, og hvor gammelt er det:?: Grunnen til at jeg lurer, er at jeg så en reklame for en Kakuro-bok, og på den sto det "Fra folka bak SU-Duko" så det tente min nysgjerrighet. Er det også det samme med Kakuro:?:

Rounin
2nd April 2006, 16:31
Sudoku var i følge Wikipedia oppfunnet i USA, så det er godt mulig at de samme menneskene som kom opp med det senerer har oppfunnet noe annet. Jeg vil i alle fall råde deg til å sjekke Wikipedia for å se om det står noe der.

SoulSeth
2nd April 2006, 16:35
Les litt om Soduko her: http://en.wikipedia.org/wiki/Sudoku, så kanskje finner du det du leter etter ^^

Howl
6th April 2006, 12:41
Men det er noe med wikipedia som jeg ikke liker, og uansett så behøver ikke wikipedia og være riktig heller.

SoulSeth
6th April 2006, 13:07
Den behøver ikke, men den er som oftest det.

Hvis du ikke liker Wikipedia, kan du sjekke det selv, for eksempel ved å google det.^^

Mr.Mag
6th April 2006, 15:18
Det jeg har hørt, så er Sudoku Japan sitt svar på europeisk kryssord. Så jeg ville sagt at det er Japansk. Det høres ikke helt amerikansk ut.

Rounin
6th April 2006, 22:37
Hvordan kan det være japansk når det først ble pulisert i Dell Magazines i 1979? Det har riktignok et japansk navn, men det gjør det da ikke mer japansk av den grunn.

Mr.Mag
7th April 2006, 12:31
Du har nok rett. Spillet ble laget av amerikaneren Howard Gerns i 1979. Så det på google :P

Rounin
8th April 2006, 00:17
Oi sann! Jeg får nok innrømme med en gang at jeg hentet informasjonen rett fra Wikipedia, men her har Google tydeligvis overtaket. :)