PDA

View Full Version : Tegneguide

Harleqin
21st March 2006, 23:04
Heisann godt folk.
Jeg har merket at det er blitt en (relativt) stor interesse for å legge ut tegningene sine her på forumet. Det her er jo selfølgelig noe jeg synes er kjempebra. Ikke bare blir det morsommere å besøke forumet, men man får jo inspirasjon til å tegne selv.

Det jeg likevel har sett er at noen av dere sliter litt med proporsjoner, der vet ikke helt hvor i fjeset nesa bør sitte, armene er litt for lange etc. Derfor har jeg bestemt meg for å hjelpe dere å så mye jeg kan, og det jeg har lyst til å ta for meg nå er hvordan man tegner et fjes(slik jeg gjør det, er ingen ekspert på manga :S).

Siden jeg ikke akkurat har vært noe aktiv i det siste så er dette midt lille bidrag til samfunnet. Kommer sikkert til å supplere den etterhvert.

http://image.dirtyworker.com/images/4489Hode2.JPG

---------------------------------------

Figur 1

Start med å lage en avlang, litt eggformet running på arket. Denne sirkelen kommer til å være utgangspunktet til hodet.

Figur 2

Del opp hodet horisontalt(vannrett) først to deler som vist, streken du nå har satt går over der øynene kommer til å sitte.
Den underste halvdelen av hodet deler du på nytt horisontalt i to. Her kommer nesen til å sitte.
For å finne ut hvor munnen kommer til å sitte så deler du den nederste delen av dette igjen(mellom nesestreken og haken).
Til slutt setter du en strek ovenifra og ned som krysser alle de strekene du nylig satte av. Denne streken representerer midten av fjeset. Med alle disse strekene på hodet er det mye enkelere å få proporsjonene riktige i forhold til hverandre.

Figur 3

Her har jeg valgt å sette på nesen, ørene, og jeg har også markert kinnben, kjeve etc. Du kan også prøve å få til hodeformen slik du vil ha den.

Nesa: Neseryggen starter helt oppe ved øynene og følger hodet nedover til den treffer krysset punktet vi avsatte i stad mellom haken og øynene.

Ørene: Ørene går fra streken som markerer nesa til streken som markerer øynene. Legg også merke til at kjeven alltid slutter ved øret.

Figur 4

Her er det bare finpussen igjen. Selve øynene, håret, munnen osv kommer på her. Ellers er det bare å friske opp strekene, fjerne alt det overflødige etc.

Øynene er det kanskje noen som lurer på, kan sikkert legge til en mer detaljert guide senere, men prøver nå likevel:
http://image.dirtyworker.com/images/3271%F8yne.JPG
Som dere kanskje ser har jeg satt av en liten sirkel midt på krysset som markerer øynene. Der sirkelen ender på begge sider begynner øynene, dette er en enkel teknikk for å få øynene til å bli like langt fra sentrum av fjeset.

Håret: Den øverste delen av hodet deles i tre horisontale deler hvor håret går over den øverste delen.

Munnen: Regelen med å sette munnen midt mellom nesa og haken er først og fremst på ordentlige mennesker, jeg mener å ha lagt merke til på manga at munnen er flyttet litt mer mot nesen, men det er vel en smakssak tenker jeg.

Legg merke til at denne guiden var relativt kort(er sent), så gjerne still spørsmål hvis det er noe dere lurer på. :ja:

Ayra
22nd March 2006, 09:47
fin guide det der ^.^
god forklaring av metoden du bruker osv =)
selv bruker jeg noe av samme metode, men har mest fra "how to draw mange" bøkene....
-------------------------------
jeg har foresten alerede lagdt ut en slik tråd.. nesten i hvertfall....
her er den hvis noen er interisert http://www.japani.no/forum/showthread.php?t=506
eller enda enklere den siden som jeg har lært en del fra http://www.howtodrawmanga.com/tutorial.html

Shikaru
22nd March 2006, 16:11
Da må du nok øve mer på metoden Ayra
No offence though. :b bare en liten syk spøk av meg i dag.

Edit: Og ja. Veldig fint at du la den ut her.
selv er jeg langt ifra noen anatomi mester, så øvelse gjør som oftest mester.

Harleqin
22nd March 2006, 17:06
hvis det er stemning for det kan jeg nok sikkert legge ut flere av disse små guidene også, tok meg 30 minutter liksom. :3

Narutard#1
22nd March 2006, 19:32
Vi vil gjerne ha flere guider ^_^ Både fra deg og flere 8D

-----------------------------
og Shikaru: fy på deg, ikkeno flaming... ;)

Sharingan
23rd March 2006, 09:48
Veldig fin tutorial på how to draw manga! *Printe ut bilder*

Aimenaru
23rd March 2006, 14:51
bra med sånne sider/o/ ^^ jeg bruker samme metode når jeg tegner som harleqin viste. og det hjelper også^^ for de som har problemer, så burde de prøve den metoden!8D

Naruto's_Alucinor
27th March 2006, 02:24
^_^ Flott! *tegner av*
Har letet etter en god Manga-tegning guide lenge nå. Endelig fant jeg en. ^^

jannemor
30th March 2006, 20:33
Altså. Nå har jeg prøvd ut detta her. Satte meg ned og virkelig prøvde.
Men når man ikke kan tegne at all er det dessverre ikke mye håp vil jeg si.
Det ble ikke bra alikevel. Proporsjonene på ansiktet var jo der.. Men alikevel..
Det så liksom ikke bra ut ..
Skal sies at det ble bedre på ark enn med mus da, siden jeg i tillegg skjelver veldig på hånda, og det da funker veeldig dårlig å tegne med mus :/
Men, jeg tror jeg snart gir opp hele tegne-greia!

*tilbe dere som er flinke til å tegne* :)

Antony
30th March 2006, 20:46
Altså. Nå har jeg prøvd ut detta her. Satte meg ned og virkelig prøvde.
Men når man ikke kan tegne at all er det dessverre ikke mye håp vil jeg si.
Det ble ikke bra alikevel. Proporsjonene på ansiktet var jo der.. Men alikevel..
Det så liksom ikke bra ut ..
Skal sies at det ble bedre på ark enn med mus da, siden jeg i tillegg skjelver veldig på hånda, og det da funker veeldig dårlig å tegne med mus :/
Men, jeg tror jeg snart gir opp hele tegne-greia!.

*tilbe dere som er flinke til å tegne* :)

Det tror jeg kanskje er brudd på Den Først Tegneregel - Ikke gi opp!
Skam deg, jente ^^ Øvelse gjør mester.

Mulm
30th March 2006, 21:05
Veldig fint initiativ, og bra tutorial! Stjerne i boka etc ^^

jannemor
30th March 2006, 21:48
Det tror jeg kanskje er brudd på Den Først Tegneregel - Ikke gi opp!
Skam deg, jente ^^ Øvelse gjør mester.

Jaa, jeg vet jo det da.. Og jeg gir jo aldri helt opp.
Jeg bare tar lange pauser :p
Blir alltid så skuffa når jeg ikke får til det jeg vil.

Men en utrolig bra guide. Og som sagt, den funka jo til et visst punkt :D

Harleqin
30th March 2006, 22:57
Jaa, jeg vet jo det da.. Og jeg gir jo aldri helt opp.
Jeg bare tar lange pauser :p
Blir alltid så skuffa når jeg ikke får til det jeg vil.

Men en utrolig bra guide. Og som sagt, den funka jo til et visst punkt :D
mm, samma her as. hvis noe ikke funker så gir jeg ganske lett opp. likevel er den eneste måten å få til en fin strek på å tegne mye. da "ligger" det litt mer i hånda etterhvert, selv om man aldri blir flink nok(imo)

takk btw, til alle dere som synes den var fin =)