PDA

View Full Version : Digitalt Screenshots og hosting av bilder.

SoulSeth
15th December 2005, 12:40
Hadde denne på NANO, og tenkte det kunne vært greit å ha den her også..

Screenshots og hosting av bilder.

Siden noen trenger bare å vite hvordan man tar et screenshot, noen hvordan man tar et snaphot av en film, og noen hvor/hvordan en hoster bilder, deler jeg opp denne tutorialen i tre deler.

Screenshots

Det skal lite til for å ta et screenshot av hva som ligger på skjermen din.

1) Først må du passe på at det du vil ta bilde av ligger øverst.

2) Når alt ligger slik det skal er det bare å trykke på "PrtScrSysRq" (Print Screen SysRq på noen tastatur) knappen.

http://img508.imageshack.us/img508/5521/keyboard0yb.jpg

3) Nå som du har tatt et screenshot av det du ville ha, åpner du et bilderedigeringsprogram (Photoshop, Paint, osv), åpner et nytt dokument, og limer inn bildet (enten gjennom menyen eller ved å trykke Ctrl+V).

4) Ok, hvis du ville ha et screenshot av desktopen din så er det eneste igjen å lagre bildet som en .jpeg. Hvis du har bare lyst på en spesiell del av screenshoten din må du ta i bruk select verktøyet. De vises vanligvis som en prikete firkant.

http://img509.imageshack.us/img509/5925/tools5fq.jpg

5) Etter du har selectet det du vil ha må du kopiere det (gjennom menyen eller ved Ctrl+C), lage en ny fil (Ctrl+N) og lime det inn (Ctrl+V). Så er det bare å lagre filen som en .jpeg.

Snapshots i VLC Player

Hvis du skal ta et screenshot av en mpeg fil, eller lignende, trenger du et avspillings program med mulighet for å ta screenshots, selv bruker jeg VLC player.

1) For å ta et screenshot i VLC player trenger du bare å høyreklikke på skjermen.

2) Velge snapshot i drop-down menyen (det hjelper også hvis filmen er satt på pause).

http://img293.imageshack.us/img293/1108/snap1og5.jpg

VLC player lagrer snapshoten som et bilde i en egen mappe. Plasseringen av denne mappen kan finnes, og forandres på, ved å gå til "Settings > Preferences > Video".

http://img501.imageshack.us/img501/4773/snap2xq3.jpg

Hosting av bilder.

Japani har sin egen flotte bildetjeneste. Det er den absolutt raskeste måten å vise bildene sine til brukere på Japani.
En god forklaring finner du i denne tråden (http://forum.japani.no/showthread.php?p=205252#post205252).

Tutorial for Mac brukere

curtsey of sortulv

Vi har shift+command(/apple)+3 som tar et bilde av hele skjermen og legger det på skrivebordet, shift+ctrl+command(/apple)+3 som tar bile av hele skjermen, men som oppfører seg som printscreen på Windows. Du kan enten åpne det i Preview.app eller Photoshop.

Så har man shift+command(/apple)+4 som gir deg muligheten til å markere området du vil ta et bilde av. Trykker du space kan du ta et bilde av hele det valgte vinduet (menubar og docken fungerer som egne vinduer i denne modusen). Dette bildet legger seg på skrivebordet. Shift+ctrl+command(/apple)+4 oppfører seg som printscreen. Også her kan du trykke space for å ta bilde av et vindu.

Ellers vil jeg helst oppfordre til at man bruker thumbnails. På denne måten slipper man tung loading av sider med mange bilder, og man slipper at tabellene blir brutt og voldtatt. Horisontal scrolling suger veldig.

Kanzoutsu
22nd December 2005, 13:08
fint at du legger ut sånne her ting! men har hatt en del problemer når det gjelder hosting av bilder. jeg gjør alt akkurat sånn som du skriver det, men når jeg trykker på 'host it!' knappen får jeg opp 'finner ikke server'... noen ide om hva jeg gjør feil?

SoulSeth
22nd December 2005, 13:36
Tror det er helst internetten din eller serveren som det er feil med da. Det eneste jeg kan foreslå er å vente litt, og prøve igjen senere. ^^

Du kan også prøve å melde deg inn i http://photobucket.com/, og se om de vil la deg hoste bildene dine.

sortulv
22nd December 2005, 14:40
La meg tillegge hvordan man tar screenshots på Mac:

Vi har shift+command(/apple)+3 som tar et bilde av hele skjermen og legger det på skrivebordet, shift+ctrl+command(/apple)+3 som tar bile av hele skjermen, men som oppfører seg som printscreen på Windows. Du kan enten åpne det i Preview.app eller Photoshop.

Så har man shift+command(/apple)+4 som gir deg muligheten til å markere området du vil ta et bilde av. Trykker du space kan du ta et bilde av hele det valgte vinduet (menubar og docken fungerer som egne vinduer i denne modusen). Dette bildet legger seg på skrivebordet. Shift+ctrl+command(/apple)+4 oppfører seg som printscreen. Også her kan du trykke space for å ta bilde av et vindu.

Ellers vil jeg helst oppfordre til at man bruker thumbnails. På denne måten slipper man tung loading av sider med mange bilder, og man slipper at tabellene blir brutt og voldtatt. Horisontal scrolling suger veldig.

SoulSeth
22nd December 2005, 14:45
La meg tillegge hvordan man tar screenshots på Mac:

La den til den første posten slik at den ble lettere å se, håper det ikke gjorde noe.

sortulv
22nd December 2005, 14:56
Det går helt greit. Bare si ifra om du ønsker at jeg skal ta noen bilder av guiden i samme slengen, så kan jeg fikse det når jeg kommer hjem.

SoulSeth
22nd December 2005, 15:05
Det går helt greit. Bare si ifra om du ønsker at jeg skal ta noen bilder av guiden i samme slengen, så kan jeg fikse det når jeg kommer hjem.

Hvis du gidder så ville det vært kjempe ^^

sortulv
22nd December 2005, 15:07
Okay. Da redigerer jeg det inn i innlegget ditt senere.

SoulSeth
28th February 2006, 23:47
EDIT: Nå som DW har laget sin eget hostingsprogram har jeg bare lagt til noen screenshots siden prinsippet er helt likt som imageshacks.

p33r
1st March 2006, 13:30
godt jobbet SoulSeth!

Narutard#1
30th May 2006, 20:57
På min må jeg trykke funksjon-knappen og så prt sc... Men jeg fikk det til ;D
whohoey

Aznakh
31st May 2006, 08:58
Flott med tutorial for oss mac-brukere (jeg kunne det fra før, men tsktsk, LIKESTILLING! =D ok, så kunne jeg ikke eple+shift+ctrl.)

Good work, both of you.

Forøvrig holder jeg meg nok til enten bildr.no eller imageshack.us, siden dw-hostingen har maks filstørrelse 500kb...

Sharingan
31st May 2006, 10:48
Forøvrig holder jeg meg nok til enten bildr.no eller imageshack.us, siden dw-hostingen har maks filstørrelse 500kb...

Eller man kan bare bruke photobucket.com ...

Shukihode
31st May 2006, 15:49
Eller man kan bare bruke photobucket.com ...

Bruker selv photobucket. Problemet med photobucket dog, er at siden er til tider treg og du må bruke "refresh" innimellom for at siden skal oppdatere seg skikkelig.
Ellers en helt O.K bildehost.

Sharingan
29th June 2006, 13:19
Bare lurte på en ting, når jeg bruker photobucket så resizer den bilder automatisk. Er det mulig å hindre dette, eller må jeg bruke en annen host?

SoulSeth
29th June 2006, 20:07
Har null erfaring med photobucket, men jeg vet at imageshack.us ikke har det problemet med mindre du vil. ^^

Shukihode
30th June 2006, 12:20
Bare lurte på en ting, når jeg bruker photobucket så resizer den bilder automatisk. Er det mulig å hindre dette, eller må jeg bruke en annen host?

Hvis filen er over en viss størrelse(husker ikke den i farten) så blir bildet automatisk resizet for å komme under limiten.

En løsning på problemet er om du har tilgang på photoshop så kan du bestemme kvaliteten på bildet hvis du lagrer som jpeg. På denne måten kan du redusere filstørrelsen uten å måtte resize bildet ditt.

Sharingan
4th July 2006, 11:50
Hvis filen er over en viss størrelse(husker ikke den i farten) så blir bildet automatisk resizet for å komme under limiten.

En løsning på problemet er om du har tilgang på photoshop så kan du bestemme kvaliteten på bildet hvis du lagrer som jpeg. På denne måten kan du redusere filstørrelsen uten å måtte resize bildet ditt.
Størrelsen var 1 MB, veldig lite med andre ord...
Har desverre ikke redigeringsprog. men vil heller ikke ødelegge kvaliteten på bildet, dermed flytter jeg meg over til imageshack...

Sensei
4th July 2006, 12:11
Har desverre ikke redigeringsprog. men vil heller ikke ødelegge kvaliteten på bildet, dermed flytter jeg meg over til imageshack...
Masse bilder på over 1 MB er failure i internettsammenheng. (stort sett)
Tar jo ti dager å laste ned nettsider med masse store bilder på. D:

Skaff deg heller et redigeringsprogram om du skal senke kvaliteten. Finnes nok av gratisverktøy som gjør det.

Sharingan
4th July 2006, 12:30
Masse bilder på over 1 MB er failure i internettsammenheng. (stort sett)
Tar jo ti dager å laste ned nettsider med masse store bilder på. D:

Skaff deg heller et redigeringsprogram om du skal senke kvaliteten. Finnes nok av gratisverktøy som gjør det.
Jepp, hvis man hadde andre internetttilganger enn telefonlinje... Kan laste det ned hos en venn da...

Shukihode
4th July 2006, 15:35

Grensen pleide å ligge på ca. 500kb, men jeg ser de har økt den til 1MB. Men som Sensei sier så er så store filer for det meste bare til irritasjon på nettet. Det gjelder å finne et kompromis mellom kvalitet og filstørrelse. ;)

SoulSeth
26th May 2007, 20:55
Oppdatering: La til hvordan å ta et snapshot i VLC player, og hvordan å finne det. Samt ryddet opp første posten.

Zagabatsuu
30th January 2009, 23:50
Asså, asså. Hvis du har et gigantisk bilde som du kanksje ikke helt vet hvordan du rezizer midt på natta som man hvil legge ut, kan man bare stappe det inn i tråden uten å bekymre seg? Jeg har sett mange sånne derre 'Image has been rezized. Original image is noexnoe'. Er det tilfelle i de fleste tråder? Eller er jeg bare dum nå?:cip:
Da mener jeg tegninger og sånt. Men DET ER IKKE MEG SOM SKAL LEGGE UT TEGNINGER. NEIDA. :sorte:

Tyblazitar
31st January 2009, 00:27
Asså, asså. Hvis du har et gigantisk bilde som du kanksje ikke helt vet hvordan du rezizer midt på natta som man hvil legge ut, kan man bare stappe det inn i tråden uten å bekymre seg? Jeg har sett mange sånne derre 'Image has been rezized. Original image is noexnoe'. Er det tilfelle i de fleste tråder? Eller er jeg bare dum nå?:cip:
Da mener jeg tegninger og sånt. Men DET ER IKKE MEG SOM SKAL LEGGE UT TEGNINGER. NEIDA. :sorte:
Det er bare å poste, ja, alle bilder blir automatisk resizet. ;)

Amaye
31st January 2009, 23:57
o0o0o0o
Jeg visste faktisk om det med printscreen duppeditten, men sp kom alt det andre og jeg er ingen nerd med sånt og det var så mye info med en gang at hjernen min bare skrudde seg av og da satt jeg her, mnen det er fint at du skriver om sånt!! du hjelper folk!!