PDA

View Full Version : Skyt Bonden!

SoulSeth
15th December 2005, 12:47
Denne ble laget for å vise missnøyen jeg føler for at landets bønder dreper de få ulvene som er igjen.

Tanken var at folk kunne sette dem på blanke t-skjorter for å støtte saken, eller noe i den duren...

http://www.deviantart.com/deviation/26429076/

Kommentarer o.l. velkomne.

Antony
15th December 2005, 13:13
Bra budskap i tegningen ^^
Ja, den hadde passet veldig bra på en genser/t-skjorte o.l.
Veldig fin tegning ^^

Shikaru
15th December 2005, 16:46
Kunne tenkt meg det bildet der på en t-skjorte eller lignende faktisk ja ^_^
nice done.

Narutard#1
15th December 2005, 17:21
hmm.. Jeg føler at du setter alle bønder i en bås... Jeg og hele min familie har alltid vært bønder, vi har aldri skutt ulv. Du kan gjerne syns det er teit, men jeg blir faktisk litt offended av dette bildet. Så jeg lurer på hva du mener med dette budskapet?

Sensei
15th December 2005, 17:27
Så jeg lurer på hva du mener med dette budskapet?At alt for mange bønder syter og klager, tenker jeg.

Jeg likte den. Kanskje det hadde vært en ide å få fram at det er bonden som vil skyte ulv som bør skytes. Kjenner selv noen bønder som er for å ha ulv. For det finnes bønder med fornuft. :ja:

Kakokun
15th December 2005, 17:42
kul tegning, hadde likt å ha en t-skjorte med den på.

Kamashi
15th December 2005, 17:46
La ulven leve, flott design Soulseth. Ville gjerne hatt det på en t-skjorte, men jeg omgås serdeles mange bønder på skolen, å jeg ville ha blitt redusert til et lite kjøttstykke hadde jeg gått med det motivet.

På en annen side forstår jeg litt hvordan Bøndene tenker, jeg hadde ikke følt meg trygg selv, dersom mine barn måtte gå til skolen dersom det var gråbein i nærheten. Personlig er jeg veldig glad i ulv, og menr at vi burde bevare de vi har. Sjangsen for at en ulv skulle angripe mennesker er minimal, siden Ulver er redde for mennesker, utenom når de går i flokk. En flokk med ulver har jeg ikke hørt om siden min gode bestemor var ung. Så jeg vil ikke utale meg videre om dette.

Du kunne jo ha fått det motivet på t-skjorter og solgt dem, har du sendt det bildet til noen dyre-verns organisasjoner?

SoulSeth
15th December 2005, 17:49
hmm.. Jeg føler at du setter alle bønder i en bås... Jeg og hele min familie har alltid vært bønder, vi har aldri skutt ulv. Du kan gjerne syns det er teit, men jeg blir faktisk litt offended av dette bildet. Så jeg lurer på hva du mener med dette budskapet?

Budskapet er vel at man burde ikke skyte ulv selv om den spiser en sau eller to, grunnen være at det er så få av dem igjen, noe mange bønder ikke klarer å forstå. Jeg takkler ikke noen som syntes at en sau som det er så mange av kan veies opp mot en ulv.

Hvis en ulv dreper en sau, så er det bare en dråpe i havet, samme hvis en dreper en bonde (menneske). Dreper man en ulv forsvinner 1% av ulvebefolkningen i verden...

Vær sikker på at jeg ikke mener alle bønder, men de som dreper ulver uten skam.

Håper det opplyste litt.

For det finnes bønder med fornuft. :ja:

Såklart, men de bor iallefall ikke her på Jæren ;P

Du kunne jo ha fått det motivet på t-skjorter og solgt dem, har du sendt det bildet til noen dyre-verns organisasjoner?

Hehe, nei. Jeg tror ikke det ville vært så smart for dem å gjøre bonden deres fiende ;)

Kamashi
15th December 2005, 18:02

Det finnes da vel ikke ulv på Jæren? Det finnes da fornuftige bønder på Jæren også. Min bestefar er et prakt-eksempel på det. Jobba hardt, førtidspensjonerte seg, og bor nå herrens glade dager langt borte fra alt som heter husdyr.

Hehe, nei. Jeg tror ikke det ville vært så smart for dem å gjøre bonden deres fiende

Bøndene er deres fiende

men husk, ingen bønder, ingen melkesjokolade

SoulSeth
15th December 2005, 18:11
Det finnes da vel ikke ulv på Jæren? Det finnes da fornuftige bønder på Jæren også. Min bestefar er et prakt-eksempel på det. Jobba hardt, førtidspensjonerte seg, og bor nå herrens glade dager langt borte fra alt som heter husdyr.

Nei det finnes ikke ulv på Jæren, men bønder er det mer enn nok av.

Som sagt, det finnes unntak til hver regel, men bøndene på Jæren, spesielt dagen generasjon, er beryktet for deres mangel på intelligens og måtehold når det kommer til alkohol.

Kamashi
15th December 2005, 18:37
Nei det finnes ikke ulv på Jæren, men bønder er det mer enn nok av.

Som sagt, det finnes unntak til hver regel, men bøndene på Jæren, spesielt dagen generasjon, er beryktet for deres mangel på intelligens og måtehold når det kommer til alkohol.

Kjenner bare et fåtall folk fra jæren, de fleste er okay folk, det bare de som går på "boleloftet" som faktisk er noen idiotiske bønder, karate-klubben på Bryne er også full av arogante tåper som ikkje gjør annet enn å slenge dritt etter deg, men jeg føler dette blir veldig off-topic, så jeg skal slutte der.

Narutard#1
15th December 2005, 19:33
Budskapet er vel at man burde ikke skyte ulv selv om den spiser en sau eller to, grunnen være at det er så få av dem igjen, noe mange bønder ikke klarer å forstå. Jeg takkler ikke noen som syntes at en sau som det er så mange av kan veies opp mot en ulv.

Hvis en ulv dreper en sau, så er det bare en dråpe i havet, samme hvis en dreper en bonde (menneske). Dreper man en ulv forsvinner 1% av ulvebefolkningen i verden...

Vær sikker på at jeg ikke mener alle bønder, men de som dreper ulver uten skam.

Håper det opplyste litt.

Takk, det opplyste. :)

men jeg må si meg litt uenig med deg i en ting... Du har jo rett i at hvis en ulv dreper en sau, så er det bare en dråpe i havet, men hvis ulven dreper mennesker, er den jo direkte farlig, ikke sant? Vi burer inne flerfoldige menneskelige mordere i verden, og dreper ulven mennesker, syns jeg det går alt for langt. Når ulven begynner å gå løs på husdyr og mennesker, er det klart noe galt med ulven. Den har mest sannsynlig for lite å nære seg på inne i skogen. Dermed burde ulven enten skytes(men bare i absolutt håpløse omstendigheter), eller bli flyttet til et sted med bedre levekår. Selvfølgelig, det er noe seriøst galt med folk som skyter dyr(ulv) for moro skyld! Hvis man skal drepe et dyr, bør man kunne enten spise det, eller bruke det til noe annet.

SchiZo
15th December 2005, 19:47
Noen tanker om dette med ulv og sauebønder. (Bor ikke langt unna Enebakk, om dette ringer noen bjeller, så jo, det skjer i mitt nærområde også.)

Ikke slipp husdyrene UBEVOKTET ut i ULVENS territorie.
Den var der tusenvis av år før deg, la nå de få som er igjen få lov til å være i fred. Hadde det ikke vært for rovdyr ville vi blitt oversvømmet av andre plantespisende dyr som til syvende og sist vil ødelegge beitene til dyrene dere skal passe på. Hva skjedde med økosystem? Jeg blir like frustrert hver gang en sauebonde vræler om at bjørn eller ulv har spist av flokken deres, det var DERE som slapp dem ut i villmarka, ubevoktet! I andre land har de ofte gjetere/gjeterhunder for å skremme villdyr avgårde. Det skader ikke å prøve?

Ulven vil faktisk unngå DEG, den liker vanligvis ikke mennesker, eller menneskekjøtt, det er ikke DEG den er ute etter. Det er den enorme buffeten i form av brekende ulldotter du plasserer rett under nesen dens den vil ha.

Hvis en sau ikke skulle vende tilbake fra sommerbeitet er det faktisk gode sjanser for at den rett og slett datt ned en skråning og slo seg ihjel. Sauer er ikke kjent for å være de smarteste dyrene, eller mest deksteriøse, er de?

Aznakh
15th December 2005, 21:14

Er du OG fra Jæren!? Hvor? Personlig er jeg fra Vigrestad (20 minutter nord for Bryne.)

Jeg er 100% enig med deg - dagens jærbondeungdom drikker, kjører traktor, er rasistiske, fordomsfulle og skikkelig... Hmmm... Teite rett og slett (OOoo, sterke ord:P)

Her jeg bor er nesten alle rasistiske - på overflaten.

I 9 klasse fikk vi en "importvare," som det så fint kalles her, i klassen. Han snakket ikke norsk og hadde ingen kunnskap til landet. I løpet av 1 år kunne vi kommunisere med han på flytende norsk, og ingen hadde noe mot han.

Er ganske misfornøyd med folka her på bygda. Tror nesten Vigrestad er den mest Harry plassen i Norge...

*On-topic*
Jeg er så sanktens enig! Skyt bonden, la ulven være i fred! Er ikke så veeeldig lenge siden jeg hørte at *en ulverase* (husker ikke navnet) offisielt hadde dødd ut her i Norge. Det gjør meg trist at vi i 2005 - i Norge - verdens beste land å bo i - IKKE klarer en så enkel oppgave som å ta skikkelig vare på ulven. I stedet lar vi bønder i traktor med tobakkspakken i skjorta knerte gråbein fordi den var i nærheten av sauefjøset...

Shikaru
15th December 2005, 22:12
Noen tanker om dette med ulv og sauebønder. (Bor ikke langt unna Enebakk, om dette ringer noen bjeller, så jo, det skjer i mitt nærområde også.)

Ikke slipp husdyrene UBEVOKTET ut i ULVENS territorie.
Den var der tusenvis av år før deg, la nå de få som er igjen få lov til å være i fred. Hadde det ikke vært for rovdyr ville vi blitt oversvømmet av andre plantespisende dyr som til syvende og sist vil ødelegge beitene til dyrene dere skal passe på. Hva skjedde med økosystem? Jeg blir like frustrert hver gang en sauebonde vræler om at bjørn eller ulv har spist av flokken deres, det var DERE som slapp dem ut i villmarka, ubevoktet! I andre land har de ofte gjetere/gjeterhunder for å skremme villdyr avgårde. Det skader ikke å prøve?

Ulven vil faktisk unngå DEG, den liker vanligvis ikke mennesker, eller menneskekjøtt, det er ikke DEG den er ute etter. Det er den enorme buffeten i form av brekende ulldotter du plasserer rett under nesen dens den vil ha.

Hvis en sau ikke skulle vende tilbake fra sommerbeitet er det faktisk gode sjanser for at den rett og slett datt ned en skråning og slo seg ihjel. Sauer er ikke kjent for å være de smarteste dyrene, eller mest deksteriøse, er de?

Hoho. Her er hva som skjer med gjetere som prøver å passe på sauene sine.

http://www.angelfire.com/scary/almosttooscary/finalproject.mov

SoulSeth
16th December 2005, 01:01
eller bli flyttet til et sted med bedre levekår. Selvfølgelig, det er noe seriøst galt med folk som skyter dyr(ulv) for moro skyld! Hvis man skal drepe et dyr, bør man kunne enten spise det, eller bruke det til noe annet.

Du er en kreditt til bøndene her i landet, skulle gjerne sluppet deg løs på Bryne slik du kunne prøvd å snakke litt logikk med dem. ;)

Byakugan_Hyuga: Ja jeg er fra Sandnes. Har selv opplevd hvor tilbakestående ungdom fra Bryne kan være. Husker enda da jeg våknet på et russestevne pga lyden av en som fjernet hjulkapslene på bilen våres og kastet dem ned en bakke.....og han var russe presidenten.

Narutard#1
16th December 2005, 18:21
Du er en kreditt til bøndene her i landet, skulle gjerne sluppet deg løs på Bryne slik du kunne prøvd å snakke litt logikk med dem. ;)

hehe.. Takk du;)

marlee
16th December 2005, 20:20
Hihi, ekstra morsomt. Et sentralstyremedlem i nu heter nettopp Bonden, og er et "berømt" elsk-hat-objekt. Skyt Bonden!

Neinei, fra spøk til Halvor, fint.
Selvom jeg ikke er helt enig. Jeg vil ha både i pose og sekk, bønder OG ulv, mener jeg. Derfor skal jeg gjete sauer i sommer, så kan sauene gå ute samtidig som de ikke er i fare for ulv, Fantastisk, utrolig! (i samarbeid med bønder, leezm)

Toby Christ
16th December 2005, 23:12
Ojda, er jeg den eneste på forumet som har lekt med ulv? :3

Det var en ulv som noen samer hadde tatt vare på siden den ble forlatt som valp, og det var den søteste "ville" kjøtteteren jeg hadde møtt. Det var visst bare fylkesmannen som syntes at ulven var "vill".

Til saken, og her syntes jeg at vi støter innpå norsk bonde-politikk. Siden norge ikke har mulighet til å drive en bærekraftig gårdsbruk-økonomi for å dekke landets behov og har begrenset frihet på markedet så kunne vi godt heller kontrollere bebyggelsen av gårder i territorier med vilt.

Dette blir jo et problem for de bøndene som må selge gårdene sine, men alternativet er å holde seg unna ulven og beskytte dyrene med visse anstaltninger nevnt i de lovkrav som tredde i kraft for beskyttelse av husholdsdyr og dyr på gårdsbruk. Økonomisk svikt? Ja.
Løsningen med den store løsningen i lengre intervall? Flytt bondegårder som står i slike Gehenna-soner eller fjern dem.

Tajshin
16th December 2005, 23:25

Artig hvordan du mener at et rovdyrs liv er mer verdt enn et menneskes.

Let's turn the tide of the battle eh, hvis det hadde vært milliarder av ulver i verden, og bare et fåtall sauer. Tror du ulvene hadde sluttet å drepe sauer fordi de var få? :)

(merk: Jeg har ingen stilling til hvorvidt ulven som dreper sau skal skytes, flyttes eller bli fredet, jeg synes bare den "heller et menneske enn en ulv"-bemerkningen er litt drøy. :))

Toffen
17th December 2005, 15:40
Kan jeg få bestille fire t-skjorter med det bildet på? En i størrelse Small, to i Medium og en i Large. Det hadde blitt en fin julegave ser du.

En måte å si at jeg liker bildet og ikke minst budskapet ditt på. :)