PDA

View Full Version : Brettspill Go??

jouunin
13th December 2005, 17:22
I det nye nummeret av Shonen Jump var det en artikkel som fanget min oppmerksomhet, nemlig artikkelen om Go. "Dette så artig ut, det må jeg jo få prøvd!" tenkte jeg, men greia er at jeg ikke orker å finne en Go-klubb før jeg har fått prøvd skikkelig, hvis dere skjønner, og da tenkte jeg at jeg prøver online først.

Men den internettadressen i bladet til en go side går ikke å spille online på, så jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg å finne en side jeg kan spille på, kanskje hvis dere spiller, spille mot meg også:P

På forhånd takk
-Jouunin

Mulm
13th December 2005, 19:58
Litt off-topic kanskje, men det finnes en animeserie på 75 episoder som omhandler nettopp Go; Hikaru no Go. Om du er interessert kan du kanskje få noe ut av den, da det er go-leksjoner for begynnere på slutten av mange av episodene, blant annet :P Jeg spiller dessverre ikke selv, så har ingen tips der...heheh.

Shikaru
13th December 2005, 20:17
fant spillet på yahoo et eller annet en gang i tida.
i Hikaru No Go spiller han online en stund, men fant alldri ut hva websiden het :P

Nihon
13th December 2005, 20:59
Jeg har nettop starta på Hikaru no Go, og den er å anbefale. Jeg så et Go sett i Outland en gang^^

jouunin
13th December 2005, 22:17
men bare så vi får tråden på rett kjør igjen så er det ikke Hikaru no Go jeg spør om;)
Les den første posten dere;)

Strangle
13th December 2005, 22:58
http://kgs.kiseido.com/en_US/download.xhtml

Denne klienten synes jeg er en av de beste. Spilte litt før, kom til 23 kyu eller no sånt, og plutselig spilte jeg ikke mer. Er et utrolig dypt og spennende spill når du kommer inn i det, anbefales på det sterkeste.

Nihon
13th December 2005, 23:14
Merk:

Jeg så et Go sett i Outland en gang^^

Det spillet skal jeg laste ned. Mamma har Go på Mobilen også, og den ruuuler^^

epp
14th December 2005, 03:44
Hvis du ikke kan noe om GO, og har lyst til å finne ut mere vil jeg annbefale å ta en tur på http://playgo.to/interactive/

Selv kjøpte jeg et GO-board på en spillbutikk i Oslo for en stund siden. Eneste problemet er at jeg ikke har noen å spille mot :(

WarBird
14th December 2005, 06:16
Som tidligere nevnt i threaden, er Kiseido.com en bra, og mye brukt igo server(Lurer på hvorfor man kaller spillet for go i europa/amerika, når det heter igo i Japan(og Wei qi i kina)). Ellers så har Yahoo også igo, men nivået er ikke så høyt som på kiseido.

Registrerte en ny account på kiseido nå, nick "warbird" så om du vil spille en gang og finner meg, så bare si ifra :) var ca 6kyu før, men har ikke spilt på ca 1 år :(

Rounin
14th December 2005, 13:00
Men hva med gamle Hikaru no Go da? Var det bare rent estetisk at de kalte det Go og ikke Igo?

Jeg gremmes forresten fortsatt over dette spillet; computeren slår meg fortsatt på 7x7, og på 9x9 tar den meg med 5 i handicap. Rent hat.

WarBird
14th December 2005, 13:12
Tipper det bare er estetisk ja. I vanligtale sier man igo.

7x7? finnes det no sånt? hehe.

SoulSeth
14th December 2005, 13:38
Jeg har et igo brett og steiner, og spiller hver gang jeg klarer å få vennene min med. Men dette skjer veldig sjeldent, så jeg spiller online og mot pcen med pandaIgo programmet som lar meg gjøre begge..

Panda Igo kan finnes her:
http://www.pandanet.co.jp/English/

Nihon
14th December 2005, 13:39
Det skrives bedre med Kanji hvis det står Igo.
Det er nok derfor.

WarBird
14th December 2005, 13:44
Det skrives bedre med Kanji hvis det står Igo.
Det er nok derfor.

hva mener du med "bedre"?
碁 VS 囲碁

Nihon
14th December 2005, 16:14
Kanskje fordi 囲 ser du som et Go brett? xD

Strangle
14th December 2005, 16:48
Registrerte en ny account på kiseido nå, nick "warbird" så om du vil spille en gang og finner meg, så bare si ifra :) var ca 6kyu før, men har ikke spilt på ca 1 år :(

Oi, da er du ganske god da. Hadde noen kamerater fra et spill som var på 2 og 3 kyu, var sinnsykt gode.

Hehe, husker en kamp der jeg spilte mot en 23 kyu, og jeg hadde et stort overtak, plutselig "forsvant" han i 5-6 min, for så å komme tilbake og spille som en 15+ kyu. Han kom tilbake sterkt, men jeg vant :). Utrolig gøy.

sketch
15th December 2005, 13:27
heter ikke igo 'paduk' på koreansk? XD

har selv prøvd igo, og har vært på besøk hos go klubben i oslo, men jeg har aldri fått spillt noe særlig XD

Ifrit
15th December 2005, 17:43
Begynte å spille i dag, på Kiseido. Tar en stund å få hodet ordentlig rundt spillet... Mister lett oversikten og gjør masse feil.

Shikaru
15th December 2005, 20:38
Spillte i dag. Mot en som har spillt i 1 år ellerno.
Han er kinesisk og er ganske god =P

jouunin
15th December 2005, 21:47
spilte mot en på 1 dan idag på Panda Igo idag, jeg tapte så det sang:P
Anyways, jeg har fått registrert meg på Panda Igo, heter jouunin der også er BC (tror det betyr beginner elns)

Shikaru
15th December 2005, 22:03
Jeg er registrert som shikaru.
Tapte så det suste jeg også.
http://home.no/mangadbz/Go.jpg

SoulSeth
16th December 2005, 00:03
spilte mot en på 1 dan idag på Panda Igo idag, jeg tapte så det sang:P
Anyways, jeg har fått registrert meg på Panda Igo, heter jouunin der også er BC (tror det betyr beginner elns)

Skal huske det til neste gang jeg er på nettet. Men først må jeg få PCen min tilbake...

Strangle
16th December 2005, 00:41
Vet du på hvilket kyu/nivå du ligger på Shikaru? Hvis du kjenner noen som er gode burde du spille en kamp, så gå gjennom kampen etterpå, og se hva som var feil, eller kunne bedres, en av de beste metodene for å lære :)
Han du spilte mot var god, ser ut som om alle gruppene dine er døde, unntatt den store som strekker seg over brettet, men den dekker minimalt med områder.

Rounin
16th December 2005, 01:21
Angående koreanske navn på go har vi følgende:

바둑 -badug/paduk og
위기 (圍棋/圍碁) - oegi, av kinesiske weiqi.

Jeg er ingen ekspert på kinesiske tegn, men det er slett ikke umulig at den siste er en eldre versjon av den japanske skriftmåten.

Shikaru
16th December 2005, 07:24
Vet du på hvilket kyu/nivå du ligger på Shikaru? Hvis du kjenner noen som er gode burde du spille en kamp, så gå gjennom kampen etterpå, og se hva som var feil, eller kunne bedres, en av de beste metodene for å lære :)
Han du spilte mot var god, ser ut som om alle gruppene dine er døde, unntatt den store som strekker seg over brettet, men den dekker minimalt med områder.

Første gang jeg spillte :P Skal spille mer mot han siden.
Han sa jeg ikke var så dårlig for første gang.

Strangle
16th December 2005, 15:24
Ganske bra til å være første gangen :). Skal prøve å komme inn, du kan finne meg der som konival.

La oss avtale en tid, så kan vi spille :P

Shikaru
16th December 2005, 18:58
Her er min andre :\ Still owned.
Men det er ikke å vinne som gjeller i det spillet syntes nå jeg.
Bedre å tape og lære, enn å bare spille for og vinne :)
http://img164.imageshack.us/img164/6374/secondgogame0dm.jpg

Toffen
17th December 2005, 14:52
Kanskje fordi 囲 ser du som et Go brett? xDEller som bondesjakk? :)

Jeg og en venn har diskutert litt om å kanskje prøve dette spillet Go, eller Igo. For min egen del så har ikke greid å makket meg selv til å hverken laste det ned eller lese om det, så jeg tenker jeg velger å se Hikaru no Go først så jeg får kanskje et lite innblikk om hva det dreier seg om. Pluss at jeg får enda en animeserie på resuméet.

Ifrit
19th December 2005, 06:14
Har begynt å se på HnG jeg også, får meg til å forstå en del mer om spillet. Spilte mot en 13k i dag, og greide å ta en gruppe på 16 hos ham... tapte så det sang, men det må da telle for noe.

Nihon
19th December 2005, 21:10
Eller som bondesjakk? :)

Jeg og en venn har diskutert litt om å kanskje prøve dette spillet Go, eller Igo. For min egen del så har ikke greid å makket meg selv til å hverken laste det ned eller lese om det, så jeg tenker jeg velger å se Hikaru no Go først så jeg får kanskje et lite innblikk om hva det dreier seg om. Pluss at jeg får enda en animeserie på resuméet.
Prøv å lese også :)
Det skal jeg gjøre først :lur:

Får vell kjøpe et brett neste gang jeg er i Kristiania!

Strangle
19th December 2005, 22:13
http://playgo.to/interactive/

En liten nybegynner guide, så du kan lære deg det grunnleggende :)

Tapte en kamp igår, med 1.5 poengs forskjell, etter kampen så jeg et punkt som hadde gjort så jeg hadde vunnet, enten mistet han 5, eller 7. Var irritert etterpå.

Rounin
20th December 2005, 07:21
Det går i litt mer gradvis forbedring på denne kanten. Etter å ha forsøkt i månedsvis å slå maskinen på 9x9 og 13x13 og med alle slags handicap, har jeg nå endelig slått maskinen på 7x7. :D

Strangle
20th December 2005, 13:59
http://img482.imageshack.us/img482/3155/gokamp28wm.png

Kampen jeg snakket om, E7 hadde vært seier, fortsatt irriterert!

TheMaister
31st December 2005, 17:58
Hey! Et emne om Igo!
Jeg spiller Go i hvertfall på 12-15 kyu. Er ikke sikker, men jeg spiller på nivå med Gnu GO på max vanskelighetsgrad.
Jeg ble introdusert til Go av HnG som de fleste har blitt.
Utrolig bra serie!
I tillegg var jeg i NM i oktober eller noe i år. Morsomt! Jeg kom på 23. plass eller noe. :p
Jeg spiller ikke så mye Go lenger, men jeg tar gjerne en utfordring av noen her. :p