PDA

View Full Version : Feedback Ros og Ris til Desucon 8 2013

dramensboy
2nd July 2013, 12:16
//jeg fant ikke dene enda så jeg starter den sel\\

Ros og Ris
debe trårn er met for at dere skal kune si og diskutere hva dere syntes om desucon 8. men alkritk skal vere kosndtruti.

(min personlige mening om desucon 8)
over alt mener jeg at dete conet hvar meget velyket sel om det er mye rom for forbedringer selig på det utsene mesige. for kruet syntes jeg jore en utrolig god jobb. men det burde hvet fler opp slag med programet på. å noe som jeg mener vilkelig at dere må jobbe mase med er pynt/lokalene i seg sel for di hvar ikke så koselige selig ganene å stend området for det h ar ikke det mest koselige omrodet jeg har set. så da foreslir jeg at dere kan til neste år hene opp banre å anen pynt i takene får å få det til å bli mer koselig. et gøl beleg hade ikke skadet heler. men det å fa romet til å vilke midre er nok ikke domt. å neontokyo stanen gi dem mere plas for der var det trankt.
å så komer jeg så klat til å nene ingangs køne da. di må dere jobe mere med får å kome en hal time eter at det starter å fortsat måte stå en 30 til 45 minutetr for å kome inn er surt. så jeg foreslår at dere deler ut alle arbon å slikt før det stater. eller at vi kan hente arm bonene før det starter. slik at selve ingans køen fra det oppner går fort. ^_^
r

Neko-mimi
2nd July 2013, 14:23
Har også litt ris og ros til Desucon i år! :)

Begynner med litt ris og hva som kan gjøres bedre!
- Del ut armbåndene mens folk står i køen, så slepper dere at det tar så lang tid for å komme inn fordi alle må sjekkes i inngangen. Dette kan gjøres på forhånd uten problemer, dere gjorde jo dette på Desucon i fjor, så hvorfor gjøre det anderledes i år?
- Lokalene virket veldig kalde og flyplass-aktige, det var ikke særlig koselig følelse over dem. Kom hjem med en følelse at jeg hadde vært en helg på en flyplass med kostymer og show, og det er kanskje ikke helt meningen?
- Det var veldig vanskelig å finne programmet, ikke alle har android eller iphone, og ikke alle har med seg ipad eller lignende. Print ut programmet så folk kan få det med seg rundt omkring uten å måtte laste det ned med fancy apper.
- Sovesal er kjempeflott, men jeg og 2 venner ble jagd ut da vi prøvde å slappe av midt på dagen. Venninna mi har epelepsi og holdt på å besvime i gangen. Skaff mer crew og la folk sove midt på dagen dersom de trenger det!
- Kommunikasjon!!!! Dette er en ting som har gått igjen siden det første Desucon jeg var på (Desucon 3). Dere må bli flinkere til å snakke sammen i crew, det å bli sendt hit og dit og få feil beskjeder og motsigelser er utrolig slitsomt, og skaper masse forvirring og frustrasjon.
- Prøv å holde dere til tidsskjemaet, det gjør også ting såå mye enklere for alle! spesielt de som er deltagere i f.eks cosplaykonkurransen.

Så hva som var bedre i år enn andre år!
- Lokalene! Det var absolutt et smart trekk å flytte til varemessa. Mye bedre luft, større plass og det ble aldri så varmt at jeg måtte gå ut for å puste. Det var enkelt å komme frem og tilbake til oslo med tog, og nærme både butikk og restauranter! Flott med parkeringsplass på utsiden også.
- Soveplass er alltid et pluss for oss studenter med lite penger, og det synes jeg dere bør fortsette med! Fikk ikke vært med på kveldsprogrammet, men synes det gir connet en litt mer intim og koselig stemning for de som overnatter. Også bra med aldersgrense på soveplass!
- Flere stands og artstands enn tidligere er også gøy, selv om noen av standsene kunne trengt litt mer plass. Det hadde også vært gøy å se litt mer variasjon i stands som kommer, slik at ikke alle selger det samme. Men flott at flere og flere dukker opp!
- Flotte gjester i år, og mange lærerike programposter!
- Crewet var hyggeligere i år, og virket mer engasjerte enn tidligere. Selv om jeg var nok litt masete synes jeg infodisken var veldig hyggelige og hjelpsomme selv om det ble litt feilbeskjeder angående konkurransen. Dette er så klart tilgitt da det ordnet seg allikevel!
- Dommerne og dere som styrte med cosplaykonkurransen var fantastiske! Så utrolig hyggelige og dere ordnet så masse for meg! Det er jeg så utrolig glad for at dere gjorde det mulig for meg å faktisk være med i finalen før jeg reiste hjem. Stor stor applaus til dere som ordnet dette! <3<3

Wrolin
2nd July 2013, 15:27
Ris og ros!

- Er enig med kommentar over! Det var utrolig slitsomt å ikke kunne slappe av i sovesalen, hvertfall når man ikke har andre steder å ta til seg. De som sov over på hotell hadde muligheten til å kunne gå dit når de ønsket en pause, men vi som skulle overnatte i sovesalen måtte vandre timesvis uten noen sted å ta oss et lite pusterom. Jeg reiste med natt tog til Lillestrøm fredagsnatt til lørdag, og da med lite hell på å sove noe særlig. Synes det var ekstra surt da vi måtte komme oss ut til kl 10-11 på søndag, og ikke fikk gå dit før klokka 17 igjen.

- Programmene jeg så på dro med seg en god irritasjon også med det at dere ikke holdt tidene, og det blir ganske irriterende å sitte en god stund i forveien OG for så å vente enda lengre for ingenting er klart. Derfor så jeg ikke så mange av programmene for jeg ville ikke bruke mesteparten av tiden på Desucon til å vente.

- Synes lokalene i seg selv var ganske sterile (som sagt ovenfor), og ble skuffet over mangelen på dekorasjon. Ville følt meg mye mer velkommen om det var lagt opp til et mer "festival" preg, men ble heller til at jeg følte jeg vandret i et uendelig stort tannlegekontor. Det hadde vært veldig hyggelig med sitteplasser utenfor salene og de ellers små kaféene slik at ikke folk hele tiden måtte ende opp med å sitte rett på det harde gulvet.

- I brukerundersøkelsen har jeg allerede skrevet en god del ting jeg ble skuffet over. En ting jeg kunne hvertfall tenke meg at det var Desucon flyers, STORE kart over lokalet og hvor alt ligger sammen med programpostene. Mobilen jeg har i bruk nå hadde ikke muligheter til å bruke Desucon appene, og noe som ble tungvint når jeg måtte gå overalt før jeg endelig fant hvor jeg skulle.

dramensboy
2nd July 2013, 21:20
jeg må si meg helt enig med de over. selv om det er nok klart alt.
men den appen viste jeg faktisk ikke om før nå så det er klat at dere må bli flikere til å kome ut med slik info

Foxen
2nd July 2013, 22:11
Inntrykket mitt av Desucon har ikke forandra seg. Mennesker går rundt i sirkler og tar bilder og blir tatt bilde av... det er det eneste som skjer.
Utrolig uinteressante events.
Events blir avlyst og rokkert på - rot.
Jeg ser ikke poenget i å snakke dårlig engelsk på scena.
Syke priser i kioskene.
Art-standene slet med å få solgt ting sammenliknet med i fjor.
Sterilt miljø. Var som å gå i en lagerhall.
Det siste jeg vil klage på er været, og det er vel det eneste Desucon ikke kunne ha gjort noe med...

Creds til positivt crew og godt humør på cosplayerne.

Desucon burde ha satt noen i crewet til å stå på Oslo S.

PrincessMidna
2nd July 2013, 22:46
Desu bestemmer ikke prisene på kioskene, de har alltid vært skyhøye og vil alltid forbli det; det er noe Norges Varemesse bestemmer.

Jeg er enig i tomme/bare vegger, men betongvegger er da virkelig ikke lette å henge opp ting på? Har vært på forskjellige messer der før, og det har nesten ikke vært noe på veggene.

Forsinkelser skjer hele tiden på Desu, det kalles "Desu-tid"...

Mine tre største klager er:
- Temperaturen. Altfor kaldt. Jeg fryser mye normalt sett, men det er ikke gøy å delta på cons og da fryse hele tiden.
- Lite med sitteplasser i gangene. Ja, det har alltid vært dårlig med det, men det finnes mange (ink meg selv på lørdag) som ikke har mulighet til/har lett for å sitte på gulvet.
- Synes Storsalen burde vært større. Det er rett og slett ikke god nok plass til at alle kan sitte og se på programpostene, og selv om de får plass er det ikke lett å se hele tiden på div store/høye cosplays (f.eks høye hatter/hodeplagg/horn)

Foxen
2nd July 2013, 23:00
Desu bestemmer ikke prisene i kioskene, men det hindrer ikke dem fra å selge drikke og mat selv til priser som ikke gir lommeboka angst.
Ved Oslo kongressenter er det i alle fall mulig å gå og spise uten å bruke et halvt dagsbudsjett på et rundtstykke. Jeg orka ikke å gå ut rundt
og se ved varemessa da det hølja ned, så er ikke kjent med hvordan det står til med spisesteder i nærheten av der.

Man trenger ikke nødvendigvis å henge opp ting på veggene for å sprite opp tilværelsen.

At forsinkelser "hele tiden" skjer på Desucon burde de snart få gjort noe med. Ting har en lei tendens til å slutte å fungere hele tida.

Temperaturen inne var for øvrig helt passelig, for en gangs skyld.

jannzky
2nd July 2013, 23:10
Det at artstand slet med å selge tror jeg skylder at halvparten solgte det samme...Ikke desucon sin feil det. Jeg gikk 4 tusen i pluss.

Det jeg har av klager er egentlig at det var litt kjølig, dyrt i kioskene, crewest snakket ikke helt med hverandre da artstandene skulle registrere seg 5 min før folk skulle inn og skulle gjerne ønske at artstand-passene hadde noe dekor på seg i stedet for en hvit firkant med snor....Men det er detaljer :)

Men det var HERLIG med stor plass rundt artstandene i forhold til i fjor der vi gikk oppå hverandre. Crewet virker hyggeligere i år også :)

Sensei
3rd July 2013, 00:09
Desu bestemmer ikke prisene i kioskene, men det hindrer ikke dem fra å selge drikke og mat selv til priser som ikke gir lommeboka angst.Faktisk bestemmer Mattilsynet at Varemessa ikke har lov til å gi Desucon lov til å selge egen mat inne på Varemessa, så sånn er det, dessverre. :) Det var de samme reglene som gjaldt når Desucon holdt til i OKS.

Foxen
3rd July 2013, 00:25
Faktisk bestemmer Mattilsynet at Varemessa ikke har lov til å gi Desucon lov til å selge egen mat inne på Varemessa, så sånn er det, dessverre. :) Det var de samme reglene som gjaldt når Desucon holdt til i OKS.

Så dere har ikke snakket med Mattilsynet selv?

Dadaph
3rd July 2013, 00:29
Okey, har mye å si her.
Starter med litt ros:
Lokalet var stort nok i år. Ikke like mye trengsel som før, stort og åpent. Greit med avstand også, 10 minutter med tog istedenfor 10 minutter gange er helt greit.

Så litt ris.
Dette var fjerde året mitt på rad med artstand. Utvalget mitt var større enn noensinne, likevel lå det bare halvparten(eller under) med kontanter i kassa, i forhold til i fjor. I tillegg hadde prisen for stand mer enn fordoblet seg.
Litt billigere artstandbilletter tror jeg hadde vært greit. Føler meg tvunget til å gå for liten artstand om jeg kommer tilbake neste år, og da blir utvalget mitt betydelig mindre.

Hvorfor jeg solgte dårligere vet jeg ikke, men jeg har flere teorier:
1: mindre gjennomstrømming av folk. Oss med store artstander, satt langt bak i salen, der det gikk lite med folk(i forhold til der de små artstandene var, hvor mange stadig gikk mellom inngang/garderobe/outland/neo-tokyo/scene). Klart, det er vanskelig å sørge for at like mange folk går overalt. Men hva med å for eksempel ha plassert en populær butikk som feks Neo-Tokyo(som alltid hadde lange køer) bakerst, der Nordic Garrison var? Det kunne kanskje trukket flere folk til å gå i området mellom der og scenen, og fått flere til å kikke på artstander. Jeg snakket med flere av standene rundt meg, og samtlige i dette området hadde dårligere salg enn normalt.
2: mellomrom mellom artstandene førte til at veldig mange bare gikk/løp/hoppet imellom, fremfor å ta tiden til å gå rundt. Selv da vi satt opp stoler/bagger for å sperre, hjalp det lite. Dytt artstandene inntil hverandre. Både mer sosialt for oss som sitter der(vanskelig å prate med sidemannen når vedkommende sitter 3 meter unna), og tvinger flere folk til å gå runden. Av erfaring vet jeg at mange kjøper mine ting på impuls.
3: sørg for at folk har tilgang til kontanter. På lørdagen streiket minibanken. jeg opplevde at mange kom og spurte om jeg tok kort, eller sa de hadde kjøpt, dersom de hadde hatt kontanter. De fortalte videre at de ikke klarte å ta ut, da minibanken ikke virket. På søndagen overhørte jeg crew som sa at denne var tom for kontanter. Søndags-salget var også noen hakk bedre, og da så jeg også noen av ansiktene som lovte at de ville kjøpe på lørdagen. Vet ikke hvor mye dette er i crews kontroll, men det er veldig viktig for oss vanlige dødelige som ikke kan akseptere kortbetaling, at folk kan ha tilgang til kontanter.

Det var også veldig kaldt, med mye trekk. Sikkert behagelig for iallefall noen cosplayere med tunge drakter(hvordan det var for de som gikk rundt og viste mye bar hud, vet jeg ikke), men for oss som satt stille på stand nesten hele dagen, var det bikkjekaldt. Jeg satt nærmest og skalv i perioder. Samboeren min pådro seg feber og forkjølelse på lørdagen, og da jeg selv også frøs og i tillegg var overstresset nok på grunn av andre ting, valgte vi å ta en tidlig kveld. Dag to var vi riktignok bedre kledt, men det er begrenset hvor mye ullundertøy man skal trenge når det er 20 grader ute. Vi frøs mindre da vi satt og ventet på toget hjem på søndagen, utendørs, i duskregn.
Dette fører også innpå stressfaktorer. Man har ofte veldig mange forventninger til et con som dette, spesielt for oss som sitter på stand. Ofte gjør man forberedelser i siste liten, eller overtenker ting. Mange har sikkert jobb/skole, og har dermed liten tid å gjøre ting på. Dette er naturlig, og er noe jeg opplever med alle con jeg er på.
Det som derimot er unikt med Desucon, er hvordan det ikke engang er mulig å reservere standplasser. Dette er noe som var fullt mulig tidligere år(2010), og som virker som en selvfølge alle andre steder jeg har hatt stand(i det minste at de sier hvor man skal sitte på forhånd). Når flere av oss har ønsker/krav, ikke om hvor i lokalet vi vil være, men hvem vi vil sitte ved siden av, blir dette en veldig unødvendig stressfaktor. Spesielt når artstands slipper inn klokka 8, hele 3 timer før ting åpner. Ingen bruker så lang tid på å pakke ut og sette opp en slik stand. Det er unødvendig, spesielt når det nærmest tvinger oss opp altfor, altfor tidlig. Nevnte jeg at vi allerede var så stresset(stress også som følge av at vi vet vi må skyndte oss for å få plasser ved siden av hverandre) at vi sovnet først ved 4-5-tiden? To timer ekstra søvn kunne vært den lille ekstra energien vi trengte for å ikke føle feberen(som jeg nevnte over) komme krypende.
Jeg har sett mange rare begrunnelser på hvorfor det er så stor jobb å skrive noen navn på lapper og legge dem ut på bord i forveien, men jeg kjøper det ikke helt. Har noen forslag til hvordan det enkelt kan gjøres, til senere:
1: når man bestiller stand, send en email, der man har to ønsker for stand-naboer. Et viktig ønske, og et "helst"-ønske. Når alle er bestilt, setter en person i crew seg ned, ser på forslagene, og kommer opp med en løsning. Denne informasjonen sendes så til stands og alle som har med stands å gjøre. Lapper settes opp. Dette er et kvarters ekstra jobb for en person, og kan gjøre ting veldig mindre stressende for veldig mange andre.
2: Arangøren setter alle stands på tilfeldige plasser og sier "SÅNN ER DET! Men dersom dere vil bytte, kan dere gjøre det dere imellom", og dermed kan vi med stand fint ta å snakkes oss imellom, i god tid før Desucon. Ikke like greit for oss, men likevel noe vi kan gjøre på forhånd
3: Blanding av 1 og 2, arangøren åpner for ønsker, og kommer med et endelig forslag, og etter det er det opp til oss med stands å bytte oss imellom.
Uansett disse tre punktene, så tar det en person fem minutter å skrive noen navn fra en liste på lapper, og enda fem minutter å legge dem på rett bord. Dette er hvordan det normalt gjøres, og jeg kommer ikke over hvorfor det skal være så mye vanskeligere på Desucon.
I det minste, om dere fortsetter som nå: ikke tving oss til å være der to timer før nødvendig. Bruker en time på å sette opp standen om jeg er treg. Hadde fint holdt om jeg hadde vært der 10.

Så har vi programmet.
Hadde en medhjelper, så jeg forlot standen min i ny og ne, for å kikke.
Det var likevel vanskelig å finne frem til noe. Jeg fant omsider programmet, men ingen informasjon ved programmet om hvilke rom som var hvor. Kart over bygget, fant jeg i Informasjonen, men der var det ikke noe program, så vidt jeg så. Visste ikke om appen før jeg leste i denne tråden, men den hadde uansett ikke hjulpet meg, da jeg ikke har smart-telefon og ikke umiddelbare planer om å skaffe en(liker telefoner hvor batteriet varer en uke, av praktiske årsaker).
Hadde vært veldig greit å printe ut enkle oversikter: kart og program, og hengt dem opp sammen på flere steder, godt merket.

Synes også det var lite interessant på programmet i år. Av personlig interesse, skulle jeg gjerne bare vært på Let's Play-posten(men kom meg ikke dit da det var den ene timen hvor det faktisk var litt aktivitet rundt standen, men slikt skjer). Det var derimot lite annet. Cosplay dominerte, men jeg har lite interesse av cosplaying. Liker gaming, men da jeg tittet inn i gamer-rommet, var det kun en stor skjerm, og der ble det spilt Starcraft. Godt spill, for all del, men variasjon? På tidligere Desucon, mener jeg å huske flere TVer med bredt utvalg av slåssespill og diverse. Var rett og slett ingenting som interesserte meg personlig på programmet i år, og det skuffet meg veldig. Cosplay er veldig kult, absolutt. Imponert over veldig mange av draktene i år. Skulle bare ønske det også var mer.

Sist men ikke minst, synes jeg crew kunne kommunisert bedre. Det er sikkert mange flinke folk i crew, og samtlige jeg har pratet med, har vært veldig hyggelige. Må bare understreke dette, da det ikke er her problemet ligger.
Men for å hente mitt eksempel fra virkeligheten: på lørdag var jeg overstresset, nær feber, og ville hjem tidlig. Jeg lurte på et så enkelt spørsmål som om ting kunne stå igjen, eller om alt måtte ryddes. Jeg antok svaret jeg ville få var "la duk og slikt ligge, men ta med verdisaker", men helt sikker kunne jeg ikke være. Jeg har vært på festivaler der ALT, inkludert bord, måtte ryddes vekk for kvelden, så tenkte jeg fikk spørre for sikkerhetsskyld.
Huket tak i en tilfeldig crew jeg så, hun visste ikke, men ba meg spørre en annen crew vi så litt lengre unna, han var travelt opptatt med å plukke søppel. Han visste heller ingenting, men ba meg gå til crew-området, ut i vestibylen og mot venstre. Jeg gikk dit, og personen som satt vakt der, ba meg gå og snakke med stand-crewet, inne i stand-salen et sted. Jeg fant ingen der, så gikk bort til noen crew som satt ved en stand. De ba meg gå til informasjonen, og pekte meg ut i retning scenen. Jeg fant naturligvis ikke informasjonen der, og måtte så tilbake for å spørre medhjelperen min om han vsste det. Han sendte meg heldigvis i riktig retning.
I informasjonen snakket jeg med en person jeg kjente. Hun visste heller ikke, men ville prøve å kontakte en som hadde med stands å gjøre. Det virket ikke som de klarte dette, før rett person tilfeldigvis kom gående forbi.
Han fortalte meg svaret jeg egentlig var på jakt etter hele tiden(men som jeg egentlig bare trengte en enkelt bekreftelse på).
Med litt mer informasjon hos crew på slike ting, kunne jeg kanskje unngått å ha følt meg som sprettball i 10-15 minutter.

Jeg regner med å komme tilbake neste år(da med liten stand og dårligere utvalg, for å teste vannet på nytt). Om trenden fra i år fortsetter, vet jeg dessverre ikke hvor mye mer jeg orker, men jeg håper, og tror, dette er startvansker som følge av nytt lokale.
Mye ris, men det er ment konstruktivt. Ønsker Desucon alt det beste, og da vil jeg bidra med mine negative erfaringer, som det dessverre var mange av i år.

Samboeren min postet artstand-billettene mine fra 4 Desucons på Facebook for å vise hvordan kvaliteten på trykket hadde gått ned, mens standprisen hadde gått opp. Mange mistolket dette som en kritikk av et luksusproblem, men for meg er det en fin sammenligning med hvordan jeg føler oss med stands har blitt tatt vare på. Fra reservering av plasser, til høyere priser og krav om å møte flere timer for tidlig.
Det har alltid vært problemer, men jeg føler ikke problemene har blitt tatt skikkelig tak i, og i år merket jeg dem bedre enn noensinne.

Mikrofiber
3rd July 2013, 12:16
For meg var desucon helt fint. Hadde fursuit så det med kjølig lokale var helt greit, men når jeg tok den av ble det jo svinkaldt. Ellers om nevnt masse over litt farge/deko kunne gjort seg og program slått opp på veggger etc. samt kart :D Ellers superkoselig ^^ Bra lokale og god luft. Kort avstand til spisested og dagligvarebutikk (De var i nærheten så veldig lett å få takk i grei prisa mat).

Synd med været, men folk kunne ha tatt med paraply og sjekket værmelding på forhånd.

Ellers ser jeg frem til neste år og håper det blir enda bedre <3

Roar
3rd July 2013, 18:33
Hei!

Vi setter pris på all feedback til Desucon 8, både ris og ros. Da det er mange meninger å ta hensyn til, og for å gjøre en mest mulig rettferdig vurdering av tilbakemeldingene som kommer inn, setter vi pris på at dere svarer på vår spørreundersøkelse som dere finner her (survey.concrew.no/index.php/533898/lang-nb?utm_source=desuno&utm_medium=social&utm_campaign=D8_survey).