PDA

View Full Version : Introduksjon Hei allesammen!

denneblis
6th April 2013, 14:09
Prøve å gjøre et godt inntrykk ved å hilse pent på allesammen her :)

Jeg er 27 år gammel og ifra Kongsberg (Buskerud). Har vært interessert i anime / japan ganske lenge, sammen med ca alle andre geeky interesser man kan ha. Dreiv endel på med laiv, som er det nærmeste erfaringen jeg har med kostymer. Hadde tidligere en anime/japansk kultur klubb her i byen, men den har vært nedlagt et par år nå. Har få venner som deler disse interessene med meg nå, så det er nok noe av grunnen til at jeg vil ut på arrangementer. Synes det er veldig gøy å planlegge og sy kostymer, selv om jeg blir noe erta for det av andre :blush:

Gleder meg til å møte dere alle, bli kjent med dere og se de awsome cosplayene som dere har.

Milla
6th April 2013, 14:11
Hallo, velkommen skal du være :D Moro lese du har drevet med laiv! Savner det litt, men synes det er gøy å høre om folks historier!

JannPass
6th April 2013, 14:16
Heia! :D
Velkommen skar du vara ^^
Håper du får det fint her og blir kjent med mange :D

gullfisk
6th April 2013, 14:36
Velkommen, velkommen.
Håper at du finner deg til rette her, du passer nok bra inn. Og det er nok ingen her som kommer til å le av deg å lage kostymer (sannsynligvis kommer vi til å være misunnelige. xD ).
Men hva er "laiv"? (Er ganske ny med disse cosplay/convention-tingene.)

Katsura
6th April 2013, 14:47
Velkommen til forumet!
Håper du får en finfin tid her inne :)
Og det at du kan sy kostymer er en ganske praktisk og god egenskap, skulle ønske jeg fikk det til selv :/
Anyways, følg reglene og ha det morro~

denneblis
7th April 2013, 11:58
Takk allesammen

gullfisk, Laiv et en slags hybrid mellom bordrollespill og teater. Du får en beskrivelse på hvordan din karakter er (men ikke manus) og så skal du og de andre deltagerne spille ut dette. Er mange forskjellige typer laiver. Mest steriotypiske er middelalder fantasy i skauen over en helg, men jeg har vært med på 1920 mordmysterie middag, 5 dagers shinto japansk setting og en veldig krevende post apocolypisk laiv. Likheten mellom laiv og cosplay er man vanligvis må lage seg kostyme. Det er derimot mye enklere å lage laiv kostyme, siden du skal bare være en tenkt karakter med vanligvis generiske klær, mens cosplay så har du mye strengere rammer på hvordan kosymet skal se ut. Skal på laiv igjen for første gang på mange år, så det blir gøy! God forklaring? :blush:

En uke til jeg skal på desucon:fantasy og merker at jeg begynner å bli veldig engstelig. Føles litt som en presentasjon av det jeg har laget siste ukene der jeg skal bli evaluert av mange mange fremmede. Jeg er sikker på at det går bra og at alle dere er snille, men jeg skulle ønske jeg hadde noen å gå med :beskjed:

kakashi-san
7th April 2013, 12:35
Koooongsbeeeeerg! :D Jeg er også fra Kongsberg! Her, ta en pocky :dangopocky:

Anyhow; Velkommen til forumet! Følg reglene, ha det gøy og jeg håper du trives :D

Har det virkelig vært sånn klubb her i byen? For jeg har egentlig prøvd å starte opp en, men har lagt den litt på is akkurat nå, såeh xD Jeg hadde planer om å dra på DC:F selv, men da jeg har ødelagt foten min blir det vanskelig. Håper du koser deg der, for DC er FANTSTISK :D

Oh, dine topp 5 serier? :3

gullfisk
7th April 2013, 12:56
Ah, det er det de kaller LARP på engelsk? Det har jeg jo hørt om. (Klarte bare ikke å koble "laiv" med det... Det heter jo "live" på engelsk. >.> ) Høres gøy ut.
Og ja, det var godt forklart. :)

Det blir sikkert gøy på Desucon Fantasy. Skal ikke der selv, men skal på selve Desucon. Og du kan jo sjekke om du finner noen på forumet som er villig til å gå sammen med deg?

Fridator
7th April 2013, 13:43
Om du trenger noen å dra med på Desucon: Fantasy, kan du lage en forumtråd på underforumet for conet, eller kanskje poste på Facebook-siden til Desucon? Om du ikke finner noen i forkant, er det lett å bli kjent med folk på con. Når man i tillegg går i cosplay får man et naturlig samtaleemne, så ikke se bort i fra at folk du ikke kjenner hilser på deg fordi de liker kostymet ditt.

Konata-screaming-fangirl
7th April 2013, 14:34
HEI og velkommen håper du trives kjempegodt her på forumet og møter venner :3

Kroenen
7th April 2013, 19:28
Hallo Denneblis!

Velkommet til forumet!
Hvis du vil bli kjent med folk på Desucon Fantasy, så kommer jeg og er der helt ny sjæl, så kan jo bare møtes like ved evt hvis du vil bli kjent med folk og sånt.
Og du må ikke ha no press på deg om at ting må være "perfekt" med kostymer. Her kommer man som man er og sånn kostymet er denne gangen også folk sier ikke negative ting om deg.

Og du finner nok garantert flere her på forumet som deler dine intresser ;)

Milla
7th April 2013, 21:29
Wiiii kan ha vi som er nye gathering hahaha :D

denneblis
8th April 2013, 00:07
kakashi-san, yay lokalfolk. Vi må treffes en gang. Hmm, favoritt serier.. Antar det er snakk om anime siden vi var inne på temaet.
Angel Beats, Full metal alchemist, Haibane Renmei, Higurashi no naku kori ni, Spice and Wolf. Puhh, vanskelig å finne favoritter når man har sett så mye bra!

Jeg kan sikkert fortelle oi det lange og breie om laiv, men skal spare dere for det. Usikker på hvor knyttet cosplay i laiv miljøet er i norge. Demografien er nok mye av samme, og de deler kostymeinteressen, men det virker som at tilnærmingen er veldig annerledes. Høres ut som en samtale jeg vil ha med noen en gang.

Jepp, høres ut som at jeg må samle oss nye som skal på DC:F på en eller annen måte :D Blir en fin pangstart med å møte andre som er like lost som jeg er :)

Fridator
8th April 2013, 00:29
Nå gjetter jeg basert på egen erfaring, men jeg tror det ikke er så veldig stor overlapp mellom cosplay- og laivmiljøene i Norge. De er nok like demografisk, og jeg har sett at en del tar turen innom Desucon fordi de deler kostymeinteressen, men ellers er miljøene ganske separate. Som du sier er tilnærmingen også annerledes, med utgangspunkt i de jeg har møtt virker det som om laivere starter med karakterens personlighet (altså play-delen av cosplay) og tilpasser kostymet etter dette, mens cosplayerne starter med kostymet og finner ut av karakterens personlighet etterpå. Dette varierer nok en del fra person til person, jeg har også sett cosplayere som nesten legger mer i å leve seg inn i karakteren enn å få kostymet til å stemme 100%. Det er litt synd at miljøene er så separate som de er, for jeg tror de kan lære mye av hverandre både på kostyme- og innlevingsdelen selv om sluttresultatet er ulikt.

Also, kakashi-san; er kul, du burde møte han en gang.

kakashi-san
8th April 2013, 10:30
kakashi-san, yay lokalfolk. Vi må treffes en gang. Hmm, favoritt serier.. Antar det er snakk om anime siden vi var inne på temaet.
Angel Beats, Full metal alchemist, Haibane Renmei, Higurashi no naku kori ni, Spice and Wolf. Puhh, vanskelig å finne favoritter når man har sett så mye bra!

............

Jepp, høres ut som at jeg må samle oss nye som skal på DC:F på en eller annen måte :D Blir en fin pangstart med å møte andre som er like lost som jeg er :)

Ja, det må vi ;) Det er flere her på forumet som er fra Kongsberg, men det kan vi ta en annen gang. Woho, vi liker så og si de samme seriene :D Eneste jeg ikke har sett der, er Spice and Wolf. Må si Haibane Renmei og Higurashi er de mest fantastiske som du har nevt der :D (Jeg personlig Ghost in the Shell og Aria the Animation blant topp 5, de andre er hemmelig)

Og Fridator; Jeg er da ikke så kul xD