PDA

View Full Version : Artstand Undersøkelse for desucon stand

jannzky
1st April 2013, 15:31
Jeg skal ha stand på deuscon 8 og har nå laget en plush som jeg kunne tenkt å selge der.

EDIT :

Fikk laget i mindre størrelse :)
http://bloggfiler.no/jannzky.blogg.no/images/1658652-7-1365352295864.jpghttp://bloggfiler.no/jannzky.blogg.no/images/1658652-7-1365352374015.jpg

Størrelsen blir nå da ca 33cm høy.
Kommer til å bli laget uten arr og andre typer øyne også :)

Nytt spørsmål : Hvilke farger ville vært fine for den?

Katsura
1st April 2013, 15:37
Synd at jeg ikke kommer i år, for en sånn en kunne jeg faktisk ha tenkt meg :<
Men størrelsen virker veldig bra, ikke for stor og ikke for liten. Andre farger kunne vært hvit, svart, rød og blå. Prisen er jeg ikke så sikker på. Du får regne litt på det, hvor mye du må ha for at du skal gå i null og kanskje noen kroner over det igjen. Men for min egen del ville 200 kr kanskje ha vært maks, så ett eller annet sted mellom 100 og 200 kanskje :)

Kroenen
1st April 2013, 16:31
Nå har jeg veldig lite greie på plush "bamser" .. Men hvis jeg skulle hatt noe sånt så er en grei størrelse greit å ha, så lenge du som selger vil bruke såpass lang tid på å lage de, for det vil nok ta litt tid å lage en av de der? :)
Samt angående farger så er alle de mest sentrale fargene ok, som Katsura skrev over: hvit ,svart, rød og blå. Kanskje prøve noe freshe farger som f.eks oransj, lilla, rosa :) mange muligheter :)

Angående pris så er det at du må sørge for at du som sagt ikke går i minus, og at du tjener noen kroner på det selv også så det blir et salg for deg :)
Skal se ann om jeg kanskje kjøper en på Desu8 :) Og tenker en pris mellom 100-200 er nok det beste for alle som er på messa, sånn at de fleste som har lyst på en sånn har råd, og er plushen mindre så kan man syke i prisen :)

gullfisk
1st April 2013, 16:57
Er kanskje ikke akkurat min greie, men er enig med kommentarene til de andre. Det kunne kanskje være aktuelt med noen mindre, litt billigere versioner også?

Katsura
1st April 2013, 17:10
Dersom du kan lage mindre, kan det jo være nøkkelringer f.eks? Kan tenke meg det er en del som vil ha en slik en på nøkkelringen sin

gullfisk
1st April 2013, 18:49
Dersom du kan lage mindre, kan det jo være nøkkelringer f.eks? Kan tenke meg det er en del som vil ha en slik en på nøkkelringen sin

Det ville vært kult. Men de blir laget for hånd, så det er kanskje litt vanskelig?

JannPass
1st April 2013, 19:17
Den var så søt! :O Om du selger den på desucon, så vil je kjøpe en :3

gullfisk
1st April 2013, 19:22
Forresten, hva slags andre ting kommer du til å selge?

jannzky
1st April 2013, 20:03
små og store ugler, små ponier, 2 store reinsdyr, noen pokemon plush, luer hovedsakelige med pokemon tema, hvis jeg rekker det så selger jeg også første kapittel av tegneserien, noen par kopper og musematte med mine design, pengepung og jeg tar art-comission. Jeg har også laget en del pins av fleece med hodet til kaninen.

Gud vet hvor mye mer jeg får laget innen desucon...

Fridator
1st April 2013, 21:03
Jeg ville kanskje foretrukket litt mindre størrelse slik at den passer bedre på en hylle, men du får se an litt på hvor smått det er mulig å lage ting uten at det blir for vanskelig. Om du har mønsteret til originalen, kan du kopiere mønsteret i forminsket eller forstørret størrelse dersom du vil lage flere varianter. Nå vet jeg av egen erfaring at smått ikke nødvendigvis betyr mindre arbeidskrevende med tanke på prisen, så jeg vil tro at totalprisen egentlig ikke reduseres nevneverdig fordi du bruker like lang tid.

Det har allerede blitt foreslått å ta seg betalt etter hvor mye man trenger for å gå i null pluss litt ekstra (dvs. selvkostkalkyle (http://merkur4.cappelendamm.no/c394217/merkurmodul/vis.html?tid=394234)), jeg har utbrodert denne litt:

Direkte kostnader (alt du trenger for å lage den konkrete gjenstanden, materialer, lim, sytråd, knapper osv.)
+ Indirekte kostnader (alle kostnader som ikke kan spores tilbake til en konkret gjenstand, dvs. strøm, symaskin, husleie osv.)
+ Lønn (til deg som laget gjenstanden)
= hvor mye det kostet å lage den konkrete gjenstanden
+ Indirekte kostnader for salg (pris for artstand, reise til conet osv.)
= hvor mye hver gjenstand kostet deg totalt. Selger du for denne prisen, går du i null.
+ Fortjeneste (hvor mye skal du tjene på gjenstanden?)
= salgspris

Skal du legge på merverdiavgift er det et eget punkt etter salgspris, men jeg regner med at det ikke er relevant i dette tilfellet. Du trenger selvfølgelig ikke regne med flere indirekte kostnader enn du finner nødvendig, men det kan være lurt å få med artstandprisen og ev. reisepris.

Nå skrev jeg alt for lang forumpost igjen...

p33r
1st April 2013, 21:53
Selvkostkalkyle (økonomisk prissetting)
Når jeg ser en så fin post kan jeg nesten ikke dy meg. La meg supplere med litt psykologisk prissetting/prisstrategi:

Økonomisk prisseting gir deg i essens det minste du kan ta for en gjenstand, problemet ligger i hvor mye skal fortjenesten være på?

Til dette tar vi i bruk en kjekk liten psykologisk effekt, mennesker husker stort sett noe vi kaller en "referansepris" for en type produkt. F.eks vet jeg at en normal cola koster ca. 20kr. Referanseprisen er ett fint midtpunkt og folk blir ofte litt negative om noe ligger veldig over referanseprisen. Så vidt du ikke på liv og død må selge ut alt du har lønner det seg heller ikke å være under referanseprisen. Referanseprisen kan finnes ut ved å spørre ett par folk folk ganske enkelt "hvor mye betalte du sist for en X" eller bare se på hva slike ting pleier å gå for.
(Det er ofte meningsløst å spørre folk om hvor mye de ville vært villige til å betale for produkt X, de fleste svarer ganske vilkårlig på det)

I tillegg er det kjekt å finne ut hva den dyreste X pleier å koste, dette er i essens toppen av prisen du kan ta for en enhet. (Husk at det du lager er håndlaget og tilgjengelig kun ett spessielt sted, så det bør nok være litt dyrere enn en generell ting).

Mulige priser blir da altså

Minste pris: Økonomisk pris (det som Fridator nevnte)
Mellomste pris: Referansepris (det som folk husket å sist betale for en X)
Topppris: Den høyeste prisen du kan finne en X for, eller noe som gjør det samme som en X.

Da bør det være litt enklere å velge en pris som ligger ett eller annet sted mellom der.

PS: å legge til 9kr på alle priser (f.eks 49, 39 osv.) gjør dem ikke superbillige, da virker det bare som ett tilbud. Spar 9-prising til FAKTISKE tilbud! 8, 7 og 6 er like gode tall å ha på slutten om du vil ha "mindre enn hundre kroner"-effekten. 45, 48 osv. er helt passable priser som ikke får deg til

Bundling
Så litt om bundling, det å kombinere to forskjellige varer til en vare. Bundling (kun 120kr for en bamse og ett bilde) bør helst brukes når du har to typer varer folk ofte ikke kjøper seperat, men som appelerer til samme type person. (F.eks en Bleach plushy og en Naruto tegning). Sammlede prisen må være en del lavere enn om du legger sammen begge prisene. En god måte å selge ut ting du eller sikke helt blir kvitt, men ikke la sammlede prisen gå under selvkostkalkylen, da taper du jo penger :>

jannzky
1st April 2013, 22:05
Kommer nok til å gjøre noen bundling greier ja. Gjorde det i fjor og.
Kanin-plushen er faktisk en plush i tegneserien min så hvsi jeg rekker å få det printet ut i tide å blir det vel en bundling med den.

Forventet aldri å få så lange poster som svar! utrolig! :)

Var ikke for lang den! Hjelper kjempemye.l Trodde ikke jeg skulel få mye til svar engang, så dette er jo kjempebra :)

gullfisk
1st April 2013, 23:03
Bare ett lite tips som tillegg til det p33r har sagt, angående sluttall. Du er på et con. Det er lurt å la prisene slutte på 5 eller 0, da det gjør det enklere med vekslepenger. :)

JannPass
10th April 2013, 23:18
Kanskje den plushen i svart, med røde øyne og røde sting :3
Rød med svarte øyne
eller lilla me svarte/rosa øyne

noen forslag tel farge og slikt :) hjelp fra ei venninde xD for hu vil at je skar kjøpe en tel hu om du skar selge slike :3

jannzky
14th April 2013, 13:04
skal nok lage noen til desucon :) Kan godt lage en og holde den av for deg om du vil

JannPass
14th April 2013, 13:53
Det hadde vært fint :) For meg så kan je velge fra mange farger, men ville vært fint om du kunne laget en til venninden min med en av de forslagene je skrev tidligere :)

Mikrofiber
14th April 2013, 16:28
Jeg skal ha stand på deuscon 8 og har nå laget en plush som jeg kunne tenkt å selge der.

Det jeg lurer på er :

1. hvor stor bør den være? Er den på bilde for stor?

2. Hvilke andre farger kunne vært akutelle for den?

3. Hvor mye synes du en sånn plush burde bli solgt for?

Den på bilde er 44cm lang og 22cm bred.
Grønnfargen ble ikke så fin på bilde, men jeg lover at det er en kjempefin grønnfarge i virkeligheten :)
http://bloggfiler.no/jannzky.blogg.no/images/1658652-8-1364315722128.jpghttp://bloggfiler.no/jannzky.blogg.no/images/1658652-8-1364315747910.jpg

Takker for alle svar!

Fin størrelse! Synes en prsi på 300-500 burde passe. Ikke under ihvertfall. Å ta kun 100 kr ville ikke dekket alt arbeidet bak :/
Kan du lage andre plushies og av andre dyr men samme fasong ?

gullfisk
14th April 2013, 16:58
Fin størrelse! Synes en prsi på 300-500 burde passe. Ikke under ihvertfall. Å ta kun 100 kr ville ikke dekket alt arbeidet bak :/
Kan du lage andre plushies og av andre dyr men samme fasong ?

Selv om man for så vidt kan argumentere at de er verdt mye fordi de er håndlagde, blir de ikke solgt (i større mengder) for 300-500kr på Desucon. De fleste av oss har ikke ekstremt mye penger, og vil gjerne ikke bruke mer enn et par hundre på ting og tang. Et sted mellom 100 og 300 (med hensyn til den utregningen som er nevnt tidligere) er mer realistisk, hvis det skal være noe håp om å få solgt flere.

Mikrofiber
14th April 2013, 17:26
En MLP plush kan koste opp til 1k men folk kjøper dem :/ Synes ikke pris burde bestemmes etter folk sin lommebok.

En ide er jo å ta commisions for plushes s kan de som har råd kjøpe om det er et prob og så kan du heller selge noen litt mindre og billigere på desucon : ) ?

gullfisk
14th April 2013, 17:47
Jeg tror kanskje du har et noe urealistisk forhold til penger...

Hvis noen ønsker å selge noe på et con, så MÅ de faktisk ta hensyn til folk sine lommebøker. Hun betaler for å ha et bord, og hun ønsker nok å tjene tilbake pengene hun punger ut for det (og gjerne reisepengere også). Hvis man har tenkt å selge noe til en slik pris at nesten inger har råd til det, er det nok bedre å selge det på internet.

jannzky
14th April 2013, 19:22
Dette er de rosa og lillafargene jeg har nå :)
http://i239.photobucket.com/albums/ff262/jannzky/COLOURS_zps059c9924.jpg (http://s239.photobucket.com/user/jannzky/media/COLOURS_zps059c9924.jpg.html)

jannzky
14th April 2013, 19:25
Jge lagde en nå i halvparten så stor størrelse som jeg kommer til å selge for 120 kr. Da blir de ikke så dyre som en stor en :)
Hva slags andre dyr tenkte du på?

jannzky
14th April 2013, 19:27
Fik halvert størrelsen på den så jeg kan få solgt den billigere på desucon :) Så kan heller folk bestille hvis de vil ha en stor versjon.

jannzky
14th April 2013, 19:29
Lager de i halvparten så store så kan de bestille om de vil ha dem større :) Skal så klart selge mye annet rart og som er billigere.

gullfisk
14th April 2013, 19:39
Det høres smart ut. Du kan jo også kanskje lage en tråd under salg-seksjonen for bestillinger av de større.
Å ta med noen som er større og som ikke er bestilt går sikker også bra; ikke alle er med på forumet her, og hvis de koster 200-300kr kommer nok noen til å kjøpe dem.

Mikrofiber
14th April 2013, 20:09
Sue litt hensyn må man ta, men det skal ikke bestemme alt for da underbetaler man seg.

Noen mindre plushies til en rimeligere pris enn de store høres jo ok ut :D Kosedyr flest er jo på sånn 20cm og oppover.

JannPass
16th April 2013, 08:48
Dette er de rosa og lillafargene jeg har nå :)
http://i239.photobucket.com/albums/ff262/jannzky/COLOURS_zps059c9924.jpg (http://s239.photobucket.com/user/jannzky/media/COLOURS_zps059c9924.jpg.html)

Venninden min ville ha den rosa fargen nr 2 på bamsen, nr 4 på øyne og svarte sting.. Kan dette la seg gjøre? :)
Je kjem tel å kjøpe antagelig uansett og har itte et spesielt ønske om farge :) Je ser hå du får laget og bestemmer meg ut ifra det :)

jannzky
16th April 2013, 15:40
Det er ikke noe problem :) Skal bli laget og lagt av til deg ;)

JannPass
16th April 2013, 20:21
Okei, tusen takk :D Btw je kjem tel å gå i Kiba cosplay, fra naruto, den yngste versjonen ^^ Men kjem tel å spørja etter den når je kjem tel standen :)