PDA

View Full Version : Råd til en første gang cosplayer

denneblis
17th March 2013, 21:08
Jeg har alltid vært veldig fasinert av cosplay, men aldri før vært med på cons eller laget et cosplay kostyme. Nå har jeg meldt meg på Desucon: Fantasy og har tenkt å prøve å lage et Jon Snow kostyme til annledningen, men føler meg veldig i villrede og aner ikke hvor jeg skal starte. Noen tips til en engstelig noob?

Fridator
17th March 2013, 23:18
Jeg fant ikke umiddelbart noen tutorials for Jon Snow-cosplay, men jeg kan gi noen tips til en generell fremgangsmåte jeg bruker når jeg lager cosplay selv.

1. Når jeg har valgt karakter, begynner jeg å samle inn referansebilder som jeg lagrer i en mappe på datamaskinen. Generelt er det bra å ha store bilder i de vanligste vinklene (foran, bak og fra siden). Dersom karakteren har et referanseskjema (http://img364.imageshack.us/img364/4339/72328164lp0.jpg) er dette et godt hjelpemiddel, men det er ikke vanskelig å lage et slikt selv dersom du har godt nok utvalg av bilder. Det kan være litt vanskelig å oppdrive rene referanseskjemaer som ikke er tatt ut av filmen/spillet/e.l., men de er gjerne å oppdrive i "The art of"-bøker. I tillegg har jeg funnet mang et referansebilde på bloggene til kunstnerne som tegnet dem, for eksempel har denne kunstneren (http://nadinedraws.blogspot.no/) høyoppløselige referansetegninger av rustninger fra Guild Wars 2 på bloggen sin. Dersom du ikke finner nok referansebilder, kan man også samle inn sine egne fra kildematerialet eller bruke fanart og bilder av andres cosplay. Merk at du bør sjekke fanart og cosplay opp mot originalkilden fordi de ikke nødvendigvis er fullstendig tro mot originalen.

Om karakteren i tillegg har spesielle klær, rustning eller andre gjenstander som er intrikat designet, er det lurt å samle inn nærbilder av dette i tillegg.

2. Etter jeg har samlet nok referansebilder, bestemmer jeg hva jeg skal lage kostymet av. I ditt tilfelle er det i hovedsak snakk om ulike typer stoff, i tillegg til pels og noe skinn. Her velges også hva som skal lages fra bunnen av, hva som kan kjøpes og bygge videre på og hva som kan kjøpes og bruke uten å gjøre justeringer. Hvilket forhold mellom de tre alternativene er opp til hver enkelt, men noen ting er vanligere å ikke lage fra bunnen av enn andre (bl.a. sko). Når man har valgt materialer, gir egenskapene til materialene et visst pekepinn på hva som er mest hensiktsmessig metode å konstruere kostymet på. Dersom man kan velge mellom flere ulike teknikker, velger man det man synes er mest hensiktsmessig. Faktorer som kan spille inn her er vanskelighet, kostnad og hvordan sluttresultatet ser ut. Eksempevis kan å lime sammen stoffstykker være en rask løsning dersom man er dårlig til å sy, men det gir ikke nødvendigvis et godt resultat.

3. Etter at jeg har funnet referansebilder og kjøpt inn materialene jeg trenger, er det tid for å sette igang med selve konstruksjonen av kostymet. I noen tilfeller er det noen kostymedeler som det er hensiktsmessig å starte med før andre, for eksempel dersom det er særlig tidkrevende eller en kostymedel skal males eller lakkes og trenger tid til å tørke. Nå kommer endelig referansebildene til nytte, enten man trenger å lage mønster til klesplagg eller regne ut hvor stort et sverd er i forhold til kroppen på karakteren. Underveis pleier jeg å konsultere referansetegningene for å sjekke at jeg er på rett kurs.

4. Når kostymet er ferdig kan man endelig gi seg selv en velfortjent klapp på skulderen, men det er enda noen ting som gjenstår for å være sikker på at kostymet er klart. Her kan det være lurt å ta på seg hele kostymet og gå litt rundt innen- eller utendørs for å sjekke om det er noen justeringer som må gjøres. Det kan hende at en kostymedel sitter dårlig eller at en søm ikke holder, og det er lurt å ha ordnet dette før man ankommer conet. Dersom alt sitter som det skal og ingenting faller av er kostymet klart til å tas med på con!

Jeg håper dette kan være en start, si gjerne ifra dersom du lurer på noe mer :)

denneblis
18th March 2013, 19:07
Wow, imponert over veldig godt svar. Sender meg godt på vei.

Det jeg tenker mest på er gjennkjenbarhet. Føler ikke det mye klær eller gjennstander som denne karakteren bærer som jeg kan bruke som virkelig viser hvem jeg skal være. I utgangspunktet tenkte jeg å gå helt etter bøkene og ikke tv serien, men der er beskrivelsen veldig mangelfull og siden hver person har sin fantasi kom jeg til konklusjonen at jeg må nærme meg HBO versionen så godt jeg kan.

Utifra bilder av Jon Snow har jeg kommet frem til at jeg må lage følgende ting (selv om det føles som at han skifter klær hver eneste episode)

Svart skinnvest med armer
Svart pelskappe
Svart armour padding
Svart thighstbuske
Svarte hansker
3 stk belter (kryss over bryst og et rundt magen)
Parykk
2 stk sverd
Svarte sko som går høyt opp på leggen

Da har jeg gått til innkjøp av det læret og pelsen som jeg behøver (dyrt!!) og klipper til noe billig tekstiler som jeg kan bruke som mønster til læret. Blir veldig skummelt å starte lær klippingen. Jeg er usikker på om jeg skal gå til innkjøp av noe våpen siden det i såfall burde se ut som Longclaw. Kanskje jeg burde spørre James Cosmo om et :) Prøver også å finne ut hvordan jeg farger innsiden av saueskinnet svart på best måte.

Veldig skeptisk til hvor mye jeg rekker å gjøre til Con`et. Er ikke lang tid igjen og alt er litt vanskeligere jeg jeg trudde.

Fridator
20th March 2013, 00:49
Hyggelig at du likte svaret, bare fint å kunne hjelpe folk på vei!

Det ser ut som du har en god liste over de tingene du trenger. Med tanke på at karakterer kan se ulike ut fra episode til episode eller i bøkene sammenlignet med serien, er det som oftest enklest å bestemme seg for en versjon man holder seg til. Angående sverdet så varierer det fra person til person om man velger å ha med våpen, gjerne fordi de er vanskelige å lage om de er virkelig sære (tenk flammesverd) eller fordi de blir vanskelig å få med seg inn på et con som har våpenregler. Om du vil ha sverd i ditt tilfelle og ikke vil lage fra bunnen av, har du vurdert laivsverd? Outland Kirkegata har et godt utvalg i forskjellige utforminger og lengder, og siden Longclaw ikke har en voldsomt komplisert klinge, tror jeg du kan komme langt med å bruke et standard langsverd og modifisere håndtaket og parerstangen til å stemme overens med designet til Longclaw. Jeg husker ikke nøyaktig hvordan prisene lå i hodet, men jeg tror langsverdene lå et sted mellom 700 og 1000kr.

Utover det, hvor handlet du læret du skal bruke? Jeg trenger det til det neste cosplayet mitt, men er ikke helt sikker på hvor jeg skaffer det.

denneblis
6th April 2013, 02:17
Jeg får se om jeg finner noe sverd på outland rett før connet. Blir i tilfelle ikke noe longclaw. Blir vell da Jon før han får longclaw, selv om lærvesten er mest inspirert av det han har på seg nord for the wall. Hmm, forvirrenes. Skjønner det du sier med å velge en version..

Jeg handlet læret mitt på skinnlåven som ligger på hønefoss. Et stykke å kjøre, men de har veldig stort utvalg og nettbutikk. Vil jeg anbefalle å dra dit fysisk istedefor å ta det over nett, det å kunne ta og føle på skinnet tror jeg er veldig viktig for å finne akkurat det du vil ha. Hva skal du lage? Har akkurat gjort mange dyrebare lærepenger med lær. Er mye som er vanskelig å gjøre.

Noe jeg trenger hjelp til å skjønne. Ser at Jon Snow og mange andre karakterer i Game of Thrones ofte har to belter / lærbånd i kryss over brystet. (http://1.bp.blogspot.com/-MGS2ibMuYew/UQl2qYzwhRI/AAAAAAAATOU/T5j-8YgLxIc/s1600/jon+snow.jpg og http://images5.fanpop.com/image/photos/30900000/-Jon-Snow-jon-snow-30982433-450-450.png) Hva er funksjonen til disse?

gullfisk
6th April 2013, 08:33
Psst... Du skal på Desucon Fantasy; det er ikke lov å ta med seg ekte våpen! http://desucon.no/fantasy/praktisk-informasjon/informasjon-til-besokende/vapenregler/ Det er en skam å bruke masse penger på våpen, for så å finne ut at du ikke negang kan ta med dem inn!
Videre, for å svare på spørsmålet ditt; jeg ser ikke på Game of Thrones, men fra de bildene jeg har sett, er jeg ganske sikker på at grunnen til lærbåndene er for å holde "kappen" oppe. Uten dem ville nok "kappen" ha falt av hvis han gjorde noen brå bevegelser, bøyde seg bakover, eller lignende. :)

Fridator
6th April 2013, 15:20
gullfisk; Det var laivvåpen jeg foreslo å handle fra Outland, ikke ekte våpen. De er stort sett greie å få med seg inn dersom våpenreglene ikke sier noe annet.

denneblis; Jeg skal ikke lage noe store greier i skinn, det er lendekledet på han her (http://img5.mmo.mmo4arab.com/news/2012/04/12/gw2/rytlock2.jpg). Mulig jeg går for noe imitasjon om det er mer hensiktsmessig, eneste kravet jeg har er at det ikke ser ut som skinn også på baksiden.

Angående skinnremmen, gjetter jeg, uten å ha sjekket, at remmen fortsetter bak ryggen og kommer opp på andre siden under armen slik at kappen holdes på plass.

gullfisk
6th April 2013, 16:23
Vel, laivvåpen går vel an... Så lenge det ikke ser ut som ekte våpen "på nær eller lang avstand" (er ikke det poenget når du lager våpen selv? Et trygt våpen som ser ekte ut?), har skarpe tupper/kanter, eller er laget av "tre eller harde materialer". Jeg vet ikke hvilke våpen de har på outland, men hvis de fyller kriteriene gitt på siden; for all del kjøp dem. (Disse kriteriene er forresten tatt fra Desucon Fantasy sin side, det er ikke bare jeg som finner på dem.)

denneblis
7th April 2013, 01:31
Hvor tykt lær snakker du om? Det ser ut som ganske tykt lær, men enda fleksiblet. Tror det er veldig viktig at du faktisk kjenner på læret i en butikk for å finn det du vil ha. Ganske mye forskjellig der ute :D Du skal faktisk cosplaye som han? Eller var det bare et eksempel. Lærkledet virker i tilfelle som enkleste delen.

Fridator
7th April 2013, 12:40
denneblis; Ja, jeg har i alle fall startet på cosplayet. Om jeg blir ferdig i år er en annen sak... Takk for gode tips om lær :)

Kroenen
7th April 2013, 20:49
Hvis du trenger mer hjelp med Jon Snow costumet eller andre karakterer så er denne siden/forumet her en av de beste i verden, hvor jeg er medlem selv..
Så her finner du hjelp, se i threads og evt lag en og du vil få masse hjelp.

Trykk på denne linken så kommer du direkte til forumet med Jon Snow karakter tråden, bli medlem så kan du spørre de andre der inne :)

http://www.therpf.com/f24/jon-snow-costume-hbo-store-pics-149048/

denneblis
7th April 2013, 23:19
Omg takk Kroenen. Skulle dog gitt mye for å ha sett de bildene for 2 uker siden :P Ser ut til at jeg har endt opp med en slags bastards lærtunika, midt i mellom de to som han faktisk bruker. Jaja, må kanskje senke mine krav for mitt aller første cosplay :D

Jeg kommer nok til å skrive litt om prosessen rundt Jon Snow cosplayet mitt, med spessielt fokus på lærdommer med å jobbe med lær. Begynte å skrive såvidet på det da jeg starta, men oppdaget fort at jeg ikke kunne gjøre det og ha et ferdig outfit til DC:F. Ser at Marita Tathariel skal ha en kostyme Q&A som bl.a vil omhandle lær som jeg gleder meg til, ironisk nok kommer jeg vell til å sitte i mitt ferdige lærkostymet under det foredraget :P

Kroenen
11th April 2013, 18:45
Bare hyggeligt denneblis ;)
Ja da tror jeg du vil få et bra Q&A session når hun skal snakke om det.

Jeg har mest peiling på alt som av resin/fiberglass/plastikk, men kan til tider være behov for noen som kan noe om lær også ;)

Vi sees på Fantasy! Jeg joiner også på det du lagde forslag om på Facebook gruppa til Desu:Fantasy om at oss nye kan møtes ;)