PDA

View Full Version : Nervøs/usikker/sjenert foran en convention? Får du ikke lov å reise? LES DETTE!

Shookiemonster
11th May 2012, 12:24
Noen førstegangsconvention- og/eller cosplayere her som er litt usikker/sjenert/nervøse for å dra på en convention ala Desucon? Kanskje en har litt usikre/bekymrede foreldre? Da er denne posten noe for dere!

Det fine med cons som f.eks Desucon, Banzaicon o.l er at det er HØY sosialfaktor der, selv for en som ikke er så sosial av seg. Det er en fin anledning til å koble av fra en ellers så boring/A4 hverdag samtidig som man får seg en opplevelse man ikke får hver dag og helg uansett. Det er mange som sier og mener at foreldre er teite som ikke lar en gå på convention. Det er dog veldig forståelig at de er slik, men EGENTLIG har foreldre ingen solide grunner for å nekte barnet sitt å ha seg en sosialrik, rusfritt, gledelig, smilevekkende, spesiell og ikke minst høyst vennskapelig arrangement/opplevelse. Uansett kjønn, rase og legning. Er rimelig sikker på at en hver forelder vil se barnet sitt være sliten men akk så glad og lykkelig av seg etter en herlig helg med convention. For enkelte foreldre er en convention "unormalt" da de ser så og si blindt på dette, spesielt her til lands. Det er derimot ikke så vanskelig å få de til å innse samt gi de gode grunner/argumenter for at en skal få lov å reise på en convention. Har du prøvd?

Det er også mange som er bekymret for hvordan en skal komme seg til og fra conet. På et slikt treff som f.eks Desucon, så er ikke det noe problem, egentlig. Enkelte ganger arrangeres det til og med grupper hvor alle condeltakere er velkommen å være med på reisene. Og uansett, hvis det er så mye urolighet hos foreldrene, kan de jo selv arrangere noen som henter/kjører deg til og fra buss/togstasjonen. Det er dog som regel alltid flere som skal til og fra samme sted, spesielt i forbindelse med Desucon. Da er det jo bare kjekt å sitte der å bable om helgens happening med likesinnede enn å sitte der for seg selv å derpe. Om man ikke VIL ha tid for seg selv da, selvfølgelig. Det selv om man ikke kjenner hverandre. Er du en person som ikke er en drittsekk/sosialt skremmende, så vil ikke du ha noe problem med å finne deg folk å være med. Uansett, HA KONTAKT MED DE SOM HAR ANSVARET FOR DEG! Ikke bryt avtaler. DA blir det bare drit ut av det!

Så joda, foreldre kan kanskje være vanskelig å ha med å gjøre når det kommer til det å reise en hel helg på cons, men de er ikke teite for det om de nekter/er usikker. De vil, som regel, ditt beste, og siden de ikke helt vet hva det å dra på cons vil si og har for noe betydning for en, så vil det være safe for de å nekte ungdommene sine å dra på cons. Men igjen; det handler om å gi de en reality check. Legge fakta foran de; Cons er høyst sosialt, uavhengig om en har sosial angst eller ei. Cons er RUSFRITT, iallefall her til lands. Cons er ikke noe som skjer HVER helg. Cons gir en mer livserfaring (tenk!) og cons kan gi mange flere livsmuligheter, venner og kontakter. Og selvfølgelig er cons både moro og spennende.

Foreldre har derfor ingen grunner til å nekte en å dra på en convention, med mindre de har virkelig gyldige grunner da, selvfølgelig. Så og si alle er velkommen på en convention! Sånn er det bare. Er de i tvil? Snakk med de! Ikke rop. ;)

Så ja, det ordner seg som regel. Måtte folk komme seg på cons! Lykke til! :)

Marshmellow
11th May 2012, 12:28
Foreldre har derfor ingen grunner til å nekte en å dra på en convention, med mindre de har virkelig gyldige grunner da, selvfølgelig.

..what. "Himmelen er ikke blå, med mindre den er blå da, selvfølgelig."

Tornadochicken
11th May 2012, 13:19
..what. "Himmelen er ikke blå, med mindre den er blå da, selvfølgelig."

Jeg tror hva han mener er at et argument at "du kan bli overfalt bare med en gang du kommer til oslo" ikke akkurat er en veldig god grunn for å nekte deg siden det er ikke sikkert vil skje (Vet jeg er dårlig med eksempler), mens viss de ikke lar deg dra til oslo kanskje fordi du er veldig sårbar for forurensning og ikke tåler det i det hele tatt så er jo det en tydelig og god grunn.

Shookiemonster
11th May 2012, 13:34
^-- Det t-chicken skrev. :p Var igrunnen det jeg mente, ja.

Marshmellow
11th May 2012, 13:56
Jeg tror hva han mener er at et argument at "du kan bli overfalt bare med en gang du kommer til oslo" ikke akkurat er en veldig god grunn for å nekte deg siden det er ikke sikkert vil skje (Vet jeg er dårlig med eksempler), mens viss de ikke lar deg dra til oslo kanskje fordi du er veldig sårbar for forurensning og ikke tåler det i det hele tatt så er jo det en tydelig og god grunn.

Da må'n jo skrive det, da.

Men nei. Man trenger ingen grunn for å nekte noen noe.

"Mamma, kan jeg gå på kino?"
"Nei, liker ikke hvordan kino-systemet er."

Ingen god grunn, men grunn nok.

Dosu-kun
11th May 2012, 15:06

ikke for å være douche eller no, men det shookie skrev går under kategorien "sunn fornuft" syns jeg...

Men jeg er veldig enig i det shookie skriver, og HVIS det er noen som har dette problemet vil jeg anbefale å vise dette topicet til dem slik at de kan se hva slags folk vi er, for ikke å snakke om at det er folk som vil at andre skal trives så godt som mulig.

dbk96
11th May 2012, 19:27

Marshmellow har faktisk rett i det. Foreldrene dine bestemmer over deg. De trenger ingen grunn til å nekte deg å gjøre det. Det er et faktum.

Shookiemonster
13th May 2012, 13:53
Nok henge seg opp i smådetaljer nå, takk. Takker dog for korreksjon av skrivefeil.

Men ja, som Dosu skriver, så er denne ment for de som ikke har det bare bare å komme seg på en convention mtp. skeptiske/usikre foreldre. Er ment for å være til hjelp, altså. :)

stjarni__
5th June 2012, 13:14
Marshmellow har faktisk rett i det. Foreldrene dine bestemmer over deg. De trenger ingen grunn til å nekte deg å gjøre det. Det er et faktum.

Jeg vet ikke med deg, men "back in the days" da jeg ikke var myndig og foreldrene mine ville nekte meg å dra på f.eks. cons (eller kino) og hadde argumenter for hvorfor som jeg ikke syntes holdt, utfordret jeg som regel dem med saklige argumenter. I kinoeksempelet ville det vært naturlig å svare at "Ja, jeg hører hva du sier og respekterer din rett til å ha den holdningen, men du er ikke meg, mamma, og jeg har ikke noe imot kinosystemet. Jeg er et fritt tenkende individ og kan gjøre meg opp min egen mening om kinosystemet." (Saken hadde vel vidre blitt om moren ville tillate at hennes midler ble investert i kinosystemet, men dersom den kinolystne ungdommen/barnet hadde egne penger som var blitt gitt til dem, f.eks. lommepenger eller gaver, eller som betaling for eget arbeid, har moren heller ikke noe særlig hun skulle sagt der heller.)

Poenget mitt kan vel summes opp med å sitere FNs barnerettighetserklæring: "Barn har rett til å bli hørt i saker som angår barnet." Barnets egen fritid er da definitivt noe som angår barnet. At foreldre/formyndere har forsørgeransvar for barnet sitt betyr ikke at de har noen som helst rett til å kontrollere det eller prakke på det deres meninger.

Til dere som evt. har visse problemer med å overtale foreldrene deres om å få dra på con uten at foreldrene gir dere noen skikkelige, solide grunner til at dere ikke får lov: Stå på deres, vær saklige, og gjør deres beste for å informere foreldrene/formynderne deres om hva con handler om. Vis dem programmet, vis dem nettstedet der mest informasjon om conet er samlet. De fleste voksne vet ikke hva fantacy/sci-fi/animanga-cons går ut på, og er engstelige for å sende barna sine til arrangementer de ikke vet noe om. Om det er storbyen Oslo som er problemet, kan det ofte virke betryggende på voksne å vite at du reiser med flere (du har kanskje venner som også vil dra?), og om du får med deg en som er litt eldre som kan 'passe på' dere, er det i de fleste voksnes øyne et stort pluss. Lykke til med overtalingen!

Shookiemonster
5th June 2012, 15:47
Flott innlegg, stjarni! Godt at ei som vært borti lignende deler erfaringer med andre muligens er i samme situasjon. Og ja, er spesielt viktig det at man er saklig, informativ og det å stå på valgene, men også interessene deres. Det ordner seg nok om man bare har en nice fremgangsmåte. :)

Lykke til, ja!

Buckethead
15th June 2012, 17:08
Hvor gamle er de fleste som pleier å være på desucon? Det virker som om de fleste er under 20?

Jeg vet veldig lite og oppdaget dette forumet i dag. Jeg vurderer å gå, men de har ennå ikke gitt ut all infoen, så jeg sitter fortsatt på gjerdet om jeg bør dra eller ei. Jeg mener ikke å si noe i mot de som er under 20, men om de fleste som kommer fortsatt går på vgs. så er Desucon kanskje en litt annerledes "crowd" enn det jeg er vant til. Er det mest tenåringer som kommer eller hva?

stjarni__
16th June 2012, 20:56
@Buckethead: Desucon tiltrekker seg et bredt, blandet publikum, og selv om du finner mange under 20, finner du også mange over 20 og vel så det. Arrangementet har vokst seg betydelig større med årene, og det er vanskelig å gi noen gode anslåelser på fordeligen av delatkere med hensyn på aldersgruppe, mye fordi de under 20 later til å kunne sees (og høres) i litt større grad enn de over 20 når man vandrer rundt i lokalet. Retningslinjer og regler som er laget av hensyn til de yngre deltakerne er der for å sikre at de har mulighet til å delta, men det betyr absolutt ikke at deltakerne kun består av yngre persoer.

Jeg vil nok personlig råde deg til å delta, i alle fall på en av dagene, i og med at du tydelig vis ikke har så lang reisevei. Deltakere og crew er generelt sett veldig aksepterende, åpne, og veldig koselige, og sjansen er stor for at du treffer på både jevnaldrende, eldre og yngre mennesker som kommer til å sikre at Desuopplevelsen din blir en god og hyggelig en!

Will_o_wisp
16th June 2012, 22:22
@Buckethead: Du har fått godt svar av stjarni__ allerede men føler likevel at jeg kan tilføye at jeg kjenner flere personer over tjue som skal delta, meg selv inkludert. I tillegg har jeg opplevd at det ofte ikke har noe å si da de fleste, uansett alder, er veldig imøtekommende og sosiale. Alder blir en ting en ikke bryr seg så mye om.

Hvor stor andel som er over tjue kan nok ingen svare på men tror neppe du vil få problemer med å finne noen i tilsvarende alder om du dukker opp =)

Kake
17th June 2012, 14:28
En fin post Shookie :)

@Buckethead - Kan også føye til at i år blir det et arrangement for de over 18. etter selve Desucon arrangementet på lørdagen :)

kittypetro
18th June 2012, 21:57
Jeg har en historie som passer litt inn her tror jeg. På Soracon 09 skulle jeg være Rikku fra FFX-2 (som jeg skal bruke igjen nå på søndagen på årets desucon) da dette hendte bodde jeg fremdeles hjemme hos min mor som faktisk er overaskende kul når alt kommer til alt. Hun kjørte meg til togstasjonen, tok godt tak i meg og sa følgende

Den jakka du har på deg nå har du på deg fram til du er på kongress senteret, eller til du er sammen med en relativ stor gruppe. Jeg er glad i deg, men du får ike lov til å gå rundt i Oslo sentrum ikledd bikini topp og miniskjørt alene, er det klart? Fint, glad i deg, ha det fint i dag da

Og så gikk jeg på toget

Nå som jeg er litt mer voksen synes jeg kanskje at hun overreagerte litt, men mødre har jo en tendens til å gjøre det uansett