PDA

View Full Version : Feedback Desucon Lokalet !

kirbymaster
7th February 2012, 20:09
Hey alle sammen !
Desucon er fantastisk, og det vet vi. men det er en ting som jeg syntes er litt dumt. Og det er Desucon Lokalet.
Ifjor var det ganske så tettpakket med folk, og det var ganske trangt. og når jeg fikk vite at Desucon skulle holdes på samme lokale, så bare lurer jeg på "hvorfor ? " Finnes det ikke bedre lokaler som det kan bli holdt på ? sier ikke at Oslo Kongressenter er dårlig, bare litt for trangt , med tanken på at det kommer flere og flere hvert år som går c:
plz, do something about it D:

p33r
7th February 2012, 20:17
For å svare kort og kjapt på det:

Vi skulle så gjerne, men det er veldig få andre alternative lokaler å velge mellom. Man kunne gått til Spektrum, men da måtte vi minst dobblet billettprisen og da kommer det plutselig mange færre folk (som gjør hele flyttinga meningsløst i utgangspunktet). Norges varemesse har samme problem bare koblet opp med at man også må reise ut av Oslo. Alternativene på gode lokaler i Oslo er få og OKS har en god del gode ting ved seg: Det er mange små rom som lar oss variere programmet godt, det er midt i oslo så det er lett å finne og det er innen gangavstand fra NeoTokyo og Outland (som vist har blitt en "pilgrimsreise" som folk setter pris på).

Det vi gjør (og gjorde sist år) er å begrense antall billetter som vi selger for å sørge for at det ikke blir uforsvalig fult og utnytte den plassen vi har bedre. Det er en god del ubrukt plass på Oslo Kongressenter som vi kan dra nytte av.

kirbymaster
7th February 2012, 21:09
oki, Tusen Takk for svar ^^

Thormawk
8th February 2012, 00:16
Jeg vil se:

-More stands
-Better ventilation
-More random medics with water for thirsty kids
-Ero stands
-A ball that's more than one slow dance
-More the the cute girls
-More of last year

Men jeg syns det er fint at Desu er der det er. Det gjør det litt mer exclusive enn andre conventions syns jeg.

-just my two cents

sortulv
8th February 2012, 01:39
Jeg vil se:
- en god grunn til at de forslagene ikke ble skrevet på norsk.
- når resten av innlegget var det.

- mine to øre

Dosu-kun
15th February 2012, 00:04
Jeg vil se:

- Naruto Shippuden ultimate ninja generation turnering/konkuranse ting.
- spill turnering/konkuranser som IKKE er samme tid som cosplay konkuransen (blir enten eller, noe som er litt kjipt)

mest cosplay og spill-relatert.

jeg vil også VELDIG VELDIG VELDIG gjerne ha tilbake cosplay konkuransen slik den var før 2011... vel, eneste dumme sist desu med konkuransen var to runder, ikke kvalifikasjon, semi-finale og så finale. det irriterte meg ganske mye, og gav ikke folk sjansen til å vise seg in-character på scenen. Jeg likte at dere hadde nye dommere det året også. sorry hvis det sporet litt av, men det er noe jeg tror flere vil si seg enig i (siste cosplay delen)

Gomfs
25th June 2012, 20:44
bla bla bla

"man vil så gjerne ha større lokalet" er noe som er blitt sagt i mange år nå og man er på vei mot en vegg der antallet folk som har interesse av å komme kontra hvor mange man kan få inn går skeis i favør til førstnevnte at det ville vært økonomisk å investert i et større plass...
jeg vil nok sakt at den veggen burde ha vært møtt for lenge siden der at antall folk som ville kommet om man hadde økt størrelsen på plassen ville gjort at man kunne holdt samme prisen på billettene for å komme i mål. (men det er kun min mening)
om man i tillegg inkluderer de klassiske Outland folka som eks Warhammer folka sammen samt Marvel\DC Comics fansa og order til slik at de kan få sin "plass" burde man lett kunne doblet antallet folk kontra i dag pr.dag iom at det sikkert er del hundre som ikke kommer inn fra før av...

et annet problem i dag er at med OKC er at det er alt for mange små rom og heller mindre god "utnyttelse" av plassen til å spre folk ut, er for mange populære stands\shows i samme rom som gjør at for mange pakker seg inn i de rommene...

om man ser på "pilgrims-turen via Outland og NeoTokyo" og derfor så er eksempel 10-15min turen ut av oslo til lillestrøm litt "problematisk" for lokal-folk. men nå trenger ikke de den "pilgrims-turen" iom at de bor steinkastet unna de butikkene og for oss som bor litt lengre unna og ikke har mulighet til eks tog så da å komme seg til lillestrøm og få parkert kontra Oslo sentrum omtrent på himmel\helvete nivå både i letthet og pris. og som jeg husker går ikke toget så langt unna oppi lillestrøm, så litt guiding og skilting om rutetider så burde det være lett å kommet seg til sentrum og gjort unna den "pilgrims-handelen"
seff kan det omgåes om man tar en skikkelig spansk en og parkerer på IKEA og tar gratis-bussen inn eller på parkeringsplassen til universitetet og banen inn ^^

seff er dette kun mine tanker som datt ut akkurat nå, så ta ting med litt salt :P

PrincessMidna
25th June 2012, 21:11
Har også lenge lurt på dette med ikke å kunne ha det på Norges Varemesse..
Skjønner at det ble problematisk i fjor og i år (med tanke på at Oslo S ble stengt dag to på Desu og buss for tog er noe absolutt HERK), men likevel...
De av oss som har vært på London MCM Expo kan skrive under på at det er langt mindre sentralt enn Varemessa, spesielt for de av oss som ikke har bodd i nærheten eller reist med folk som har vært der før...
Varemessa derimor er UTROLIG lett å finne fram til. Stort pluss med å kunne hatt det der er også med tanke på kø. IKKE gøy å stå utendørs i kø hvor man enten koker eller blir kliss våte. Da er det heller bedre med muligheten til å stå innendørs isteden (London Expo har en egen hall/sal avsatt til kø)
Merket at det var så godt som hele tiden helt horribelt å kunne se på utvalget på flere av standene, me mindre noe populært foregikk (som cosplay-konken og auksjonen). Jeg kjøpte ingenting i år, bl.a pga at det var så vanskelig å komme fram.

Jeg skjønner det med penger, men hadde ikke det vært å foretrekke over vanskeligheter med å komme seg fram og det med cosplays som vil konstant risikere å bli ødelagt pga tettpakkede mengder...?

Ibelin
25th June 2012, 21:13
Jeg har aldri skjønt problemet med Norges Varemesse. Det er absolutt ikke vanskelig å komme seg dit, og å punge ut med maks 100 kr for å komme seg fra oslo og tilbake ser jeg egentlig ikke problemet i, om folk allerede har tatt seg bryet til å spare for å komme seg på desu. Der er det parkeringsmuligheter, det er maks 5 min å gå fra togstasjonen, og det er ekstremt gode lokaler å holde sånne conventions på!
Jeg tipper vel desu blir i Oks neste år også somd et høres ut som her, men det begynner å gå fra å være "okei bare denne gangen" til å være et helvette å faktisk være på desu. Blir det fler enn i år kommer det til å bli et helvette neste år, for det var ikke okei i år i det hele tatt med plass...
Det begynner å bli latterlig på en måte.

EliseM
26th June 2012, 00:35
Jeg ser at det er flere som foreslår Norges Varemesse (i Lillestrøm) som alternativ til Desucon neste år.
Dette er nok den beste ideen- og etter å ha vært på Desucon hvert år siden Desucon 4, og jeg/vi ser jo at det bare blir større og større hvert år. Jeg vet ikke om det er dyrere eller ikke, men jeg tror alt som Varemessen har å tilby gjør opp for det.

Hvordan komme seg dit.
Det er enkelt å komme seg dit fra Oslo, det går tog til Lillestrøm hele tiden. Fra Gardermoen er det kortere til Lillestrøm enn Oslo s.
Når man har kommet til Lillestrøm med tog er det kort avstand til varemessen, og her kan det kanskje også bli markert med plakater og folk som viser vei eventuelt.

Det er mulig å stå i kø inne i lokalet istedenfor å stå ute i glo-varmen eller regnet. Og vi er ikke i veien for biler slik som vi er hvert eneste år på Desucon.
Det er parkeringsplass der, og plass til å kunne slippe av folk der.

Det er mulighet for mange små "rom" og større saler for scene og lignende. Dette kan også være greit for stands siden dette gir mer plass! Og det er noe Desucon virkelig trenger! Det er alltids stappa fullt rundt standene, så at de får litt luft er nok en god ide.

Kongressenteret har alltid hatt problemer med at det er alt for varmt, med få rom, små rom og masse masse folk som står tett i tett, tror varemessen kan løse dette problemet, og vil gjøre det mer menneskelig for de som går i furry-suites og de som går i store varme cosplays.

Og ja. hei. Jeg skriver for mye. Men jeg tror det virkelig er en god ide, og jeg ser veldig mange andre som mener det også.
Kan vi få vite hvor mye dyrere det hadde vært å hatt det på varemessa i Lillestrøm? Tror ikke at vi trenger alle "delene" av varemessen heller :)
Det er i hvert fall billigere enn å ha det i spektrum. Og Desucon som er et slikt stor convention (hva? Skandinavias størrste?) kunne virkelig ha trengt det.

Jawsum
26th June 2012, 01:46
Når det blir vist så mange "klager" på at lokalet er for lite, burde jo de ansvarlige ta dette til seg en gang for alle. Istedenfor å skylde på at de ikke kan satse på større pga penger, og heller senker antall billetter til salgs, hvorfor ikke heller faktisk satse? Det er jo ingen god forklaring lengre, når det helt åpenlyst er så stor interesse for dette. Lokalet var jo alikevel alt for lite.. Å senke antall billetter til salgs virker motsigende, når man skulle tro det ville vært fint med mest mulig besøkende. Jeg forstår det er umulig på et så lite sted som Kongressenteret, men da burde man heller kanskje våge og endelig ta steget fult ut å satse på et større sted (og da heller øke prisene litt.) My two cents.

Amaye
26th June 2012, 11:24
Har også lenge lurt på dette med ikke å kunne ha det på Norges Varemesse..
Skjønner at det ble problematisk i fjor og i år (med tanke på at Oslo S ble stengt dag to på Desu og buss for tog er noe absolutt HERK), men likevel...
De av oss som har vært på London MCM Expo kan skrive under på at det er langt mindre sentralt enn Varemessa, spesielt for de av oss som ikke har bodd i nærheten eller reist med folk som har vært der før...
Varemessa derimor er UTROLIG lett å finne fram til. Stort pluss med å kunne hatt det der er også med tanke på kø. IKKE gøy å stå utendørs i kø hvor man enten koker eller blir kliss våte. Da er det heller bedre med muligheten til å stå innendørs isteden (London Expo har en egen hall/sal avsatt til kø)
Merket at det var så godt som hele tiden helt horribelt å kunne se på utvalget på flere av standene, me mindre noe populært foregikk (som cosplay-konken og auksjonen). Jeg kjøpte ingenting i år, bl.a pga at det var så vanskelig å komme fram.

Jeg skjønner det med penger, men hadde ikke det vært å foretrekke over vanskeligheter med å komme seg fram og det med cosplays som vil konstant risikere å bli ødelagt pga tettpakkede mengder...?

Jeg ser at det er flere som foreslår Norges Varemesse (i Lillestrøm) som alternativ til Desucon neste år.
Dette er nok den beste ideen- og etter å ha vært på Desucon hvert år siden Desucon 4, og jeg/vi ser jo at det bare blir større og større hvert år. Jeg vet ikke om det er dyrere eller ikke, men jeg tror alt som Varemessen har å tilby gjør opp for det.

Hvordan komme seg dit.
Det er enkelt å komme seg dit fra Oslo, det går tog til Lillestrøm hele tiden. Fra Gardermoen er det kortere til Lillestrøm enn Oslo s.
Når man har kommet til Lillestrøm med tog er det kort avstand til varemessen, og her kan det kanskje også bli markert med plakater og folk som viser vei eventuelt.

Det er mulig å stå i kø inne i lokalet istedenfor å stå ute i glo-varmen eller regnet. Og vi er ikke i veien for biler slik som vi er hvert eneste år på Desucon.
Det er parkeringsplass der, og plass til å kunne slippe av folk der.

Det er mulighet for mange små "rom" og større saler for scene og lignende. Dette kan også være greit for stands siden dette gir mer plass! Og det er noe Desucon virkelig trenger! Det er alltids stappa fullt rundt standene, så at de får litt luft er nok en god ide.

Kongressenteret har alltid hatt problemer med at det er alt for varmt, med få rom, små rom og masse masse folk som står tett i tett, tror varemessen kan løse dette problemet, og vil gjøre det mer menneskelig for de som går i furry-suites og de som går i store varme cosplays.

Og ja. hei. Jeg skriver for mye. Men jeg tror det virkelig er en god ide, og jeg ser veldig mange andre som mener det også.
Kan vi få vite hvor mye dyrere det hadde vært å hatt det på varemessa i Lillestrøm? Tror ikke at vi trenger alle "delene" av varemessen heller :)
Det er i hvert fall billigere enn å ha det i spektrum. Og Desucon som er et slikt stor convention (hva? Skandinavias størrste?) kunne virkelig ha trengt det.

THIS SO MUCH!!!

Folk som sier det er vanskelig: Toget til Lillestrøm tar TI HELE MINUTTER. Det går nesten ALLTID TOG TIL LILLESTRØM. Varemessa ligger RETT VED SIDEN AV TOGSTASJONEN. Problem? Egentlig ikke.
Desu har vokst seg til den størrelsen at dere må bytte lokaler. OKS er altfor lite!! Varemessa er gedigen!! Kanskje det ikke går med penger og sånt, men for guds skyld, større lokaler neste gang!!

Aridima
26th June 2012, 12:15
Ja Norges varemesse er utenfor oslo men hvorfor ikke bruke litt budsjett på egne "Desu" busser til varemessen- oslo S. Har hvert på andre cons i utlandet som har dette systemet.
Folk får transport frem og tilbake (transporten behøver ikke å hvære gratis) , og med det får man flere besøkende. Og uansett som de andre sier er ikke Norgesvaremesse ikke vanskelig å finne frem til. Desucon blir bare større og større og det er på tide og forandre litt.

Beast
26th June 2012, 16:06
Bare noen kommentarer til dere som ikke ser problematikken i å ha Desucon på Norges Varemesse fra en som etter en del år med laiving har lært seg å se på de pratiske og logistiske problemene først (jeg er på ingen måte noen offisiell representant for Desucon, jeg kjenner bare lusa på gangen fra mine erfaringer i forhold til arrangering av laiv) :

1. Har noen av dere noen som helst peiling på hvor mye det koster å arrangere et con, og har dere sett regnskapet til Desucon spesifikt, ettersom en del av dere ser ut til å vite bedre hva de har budsjett til enn de som faktisk arrangerer det?
2. Har dere tenkt på det logistiske helvete dette vil medføre for arrangørene og crew?
Husk at det både i forbindelse med opp- og nedrigg blir fraktet ganske store mengder utstyr til og fra Desucon-arangørendes hovedkvarter, som mest sannsynlig har base i Oslo, og selv med den nåværende korte avstanden, så tar det sikkert en del tid på en tur, og hvis man da må reise fra lillestrøm til Oslo for hver tur, så kan man jo lett se hvor mye tid dette vil sluke, og som igjen forårsaker at man kanskje må betale et par ekstra dagers leie av lokalet, bare for å få rigget opp og ned. Det sluker tid og penger som kunne vært brukt på å lage kule programposter til oss deltagere.
I tillegg drives Desucon av en gjeng frivillige som ikke nødvendigvis finner penger i doskåla hver dag, og disse må dermed også fraktes til og fra både i forkant, etterkant og under con'et, til tider også på svært sene eller tidlige tidspunkt (når et con er over for dagen, så kan man gjerne regne med at crew blir igjen i en del timer for å fikse og forberede til neste dag). Leie av turbuss koster fort mellom 3000-8000 for en tur (litt avhengig av hvor mange og hvor langt, men mange har en slags minimumspris på noen tusenlapper). Da kan man kjapt regne seg frem til et veldig stort tall dersom man trenger to turer om dagen (en til og en fra) i fire dager.... Hvis man da i tillegg skal leie busser for å frakte deltagere i tillegg, så tør jeg ikke engang tenkte på regningen.

Dette er bare de første tingene jeg kommer på i farta.

Dosu-kun
26th June 2012, 16:51
aggressivt...
Som jeg sa på topicet om "hva som kunne vært bedre": selvom det er fantastisk at desucon har så mange "followers" og "fans" nå, så synes jeg at det burde være en grense på hvor mange som kan være inne (det vil også si: ikke selg fler billetter enn det dere har plass til inne på kongressenteret).

det er flere problemer med at det er overfylt. trang luft, varme, og cosplays kan bli ødelagt pga folk som ikke tar hensyn til hvor de går. selv har jeg bare vært med på desucon 4 gangen (de fire siste), og de to første gangene var fantastiske. nå vet jeg såklart ikke (som Beast "aggressivt" påpekte (ikke vondt ment) ) hvordan det er med penger og slikt for arrangørene, og jeg skjønner at det koster penger; men det trengs kanskje å balanseres litt på hva man skal bruke disse pengene på for at besøkende skal ha det trivelig og koselig.

eks: som jeg nevnte, sett en grense på hvor mange som kan komme, dvs antall billetter som selges (kjipt, jeg vet, men må kanskje gjøres). hvilket betyr at det er mindre penger å BRUKE for arrangørene, men kan da bestemme seg for å kanskje droppe noe som koster penger... f.eks konserter eller noe slikt (jeg vil tro at det koster ekstra penger å få folk til å komme å spille musikk). nordic garrison (personlig synes jeg de er en del av desucon selv nå, og det er fantastisk, jeg synes de skal bli), galtvort tingene (om det koster penger å få de til desucon vet jeg ikke, og jeg har ikke besøkt stedet så jeg vet ikke hvor populært det er, eller om det i det hele tatt var noe slikt i år).

alt i alt, bruke penger på det viktigste, men også passe på at det ikke blir for fullt på connet med (igjen, som sagt) et visst antall besøkende.
Jeg så at det var noen som ikke kom inn fordi "nå er det ikke plass", og slikt kommer det hele tiden til å være. men det blir nesten en ting man må se på som et alternativ for at det skal bli koselig på desucon (ikke at det ikke var koselig, det har bare blitt mer og mer stress å komme seg rundt i lokalet de to siste årene)...

Beast
26th June 2012, 17:15
Forøvrig var det slettes ikke meningen å være aggressiv, men heller å gjøre folk bevisste på at det gjerne er særdeles mange praktiske og logistiske faktorer som ofte ikke tas med i beregning fordi den gjennomsnittlige Con-deltager som regel ikke affekteres av dem. Og folk flest, særlig dem uten erfaring med den praktiske siden av større arrangement har ofte svært lite begrep om hvor omfattende det gjerne er (tro meg, jeg har måttet påpeke for en fersk laivarragør en gang at også laivdeltagere trenger et sted å gå på do iløpet av en langhelg). ;)

EliseM
26th June 2012, 17:36
Vi vet at det koster mye for nytt lokale og alt det som kommer med!
Men vi ser flere fordeler enn ulemper med det.

Jeg vet om flere som mente dette var det mest uhyggelige Desucon de hadde vært på på grunn av mye folk, lite lokale og VARMT OVER ALT

Aslak
26th June 2012, 18:33
nordic garrison (personlig synes jeg de er en del av desucon selv nå, og det er fantastisk, jeg synes de skal bli)

NG koster ingenting.

Ibelin
26th June 2012, 18:53
Så klart koster det Beast! Men samtidig, hvis du bare ganger opp 250kr pr billett på 5000 mennesker, så er det endel. Jeg aner ikke hva det koster for å leie lokaler, men det burde da snart være mulig for dem å bytte til noe større. Dette med å ha busser til varemessa fra oslo er bare dumt, for en tur for 30 kr ish fra oslo til lillestrøm greier folk å koste på seg, og det er 5 min å gå til varemessa.
Om crew tar med seg biler og gidder og sponse med å kjøre ting til lokalene, burde det kunne gå også.

Jeg husker da jeg var på første desu, desucon 3, og da kostet det 20 kr og komme inn. Nå er det billigste 250 kr. Det vokser seg ekstremt stort og fort nå, så å ha det på OKS til neste år ser jeg som bare latterlig, for da burde de kun selge billetter som de har plass til antall folk inne i bygget. Jeg kan umulig tro de mister folk om det blir større plass å være på! Det vinner jo bare alle på.
Men hva vet vel jeg, jeg har jo ikke peiling på budsjettet dems eller hva ting koster å leie inn.

En ting jeg vet er at jeg nesten vegrer meg fra å oppleve et sånt skjør som det var som i år, maken til lite respekt på cosplay i trange folkemengder og sånt er virkelig ikke kult.

Echu-chama
26th June 2012, 19:00
Så klart koster det Beast! Men samtidig, hvis du bare ganger opp 250kr pr billett på 5000 mennesker, så er det endel. Jeg aner ikke hva det koster for å leie lokaler, men det burde da snart være mulig for dem å bytte til noe større. Dette med å ha busser til varemessa fra oslo er bare dumt, for en tur for 30 kr ish fra oslo til lillestrøm greier folk å koste på seg, og det er 5 min å gå til varemessa.
Om crew tar med seg biler og gidder og sponse med å kjøre ting til lokalene, burde det kunne gå også.

Jeg husker da jeg var på første desu, desucon 3, og da kostet det 20 kr og komme inn. Nå er det billigste 250 kr. Det vokser seg ekstremt stort og fort nå, så å ha det på OKS til neste år ser jeg som bare latterlig, for da burde de kun selge billetter som de har plass til antall folk inne i bygget. Jeg kan umulig tro de mister folk om det blir større plass å være på! Det vinner jo bare alle på.
Men hva vet vel jeg, jeg har jo ikke peiling på budsjettet dems eller hva ting koster å leie inn.

En ting jeg vet er at jeg nesten vegrer meg fra å oppleve et sånt skjør som det var som i år, maken til lite respekt på cosplay i trange folkemengder og sånt er virkelig ikke kult.

^. Mange opplever også å måtte begrense kostymene sine eller la deler ligge hjemme i frykt for at de skal bli ødelagt, og slik burde vi absolutt ikke trenge å ha det.

Ibelin
26th June 2012, 19:07
Absolutt. Vet ikke om noen så meg, men jeg gikk som venusaur, og vant 3.plass i outfitkonkurranse. Jeg kan ikke holde telling på hvor mange ganger jeg og mine to venninner måtte forme bladene på nytt fordi noen hadde dratt de med seg når de skviser seg forbi. Jeg skal absolutt ikke legge skylden på alle, for til tider måtte man bare presse seg fram, selv meg, men det var fortsatt mange som virkelig ikke viste hensyn selv om det var ganske så åpen plass! Men mest var på grunn av plassmangel og store mengder.
Det er bare trist om folk må drite i cosplay de vil gå i fordi de er altfor store for hva man tørr ta på seg i frykt for at det blir ødelagt.

Aridima
26th June 2012, 19:15

Jeg har ikke peling om priser men viss du sier det koster ca 30 er jo en veldig bra pris jeg synes også å ha det på OKS passes ikke , Norges varemessen ligner mere på et con lokal enn noe annet .

Ibelin
26th June 2012, 19:17
Jeg har ikke peling om priser men viss du sier det koster ca 30 er jo en veldig bra pris jeg synes også å ha det på OKS passes ikke , Norges varemessen ligner mere på et con lokal enn noe annet .
Nei altså, prisen var 20kr på desucon 3, og nå har det gått opp til 250. Jeg bare pointer det ut i forhold til at connet vokser, og samtidig er det jo fler og fler som er villige til å betale mer for å komme seg inn.

Aridima
26th June 2012, 19:19
Nei altså, prisen var 20kr på desucon 3, og nå har det gått opp til 250. Jeg bare pointer det ut i forhold til at connet vokser, og samtidig er det jo fler og fler som er villige til å betale mer for å komme seg inn.

Jeg mente buss blletten til Norges varemesse XD.

Ibelin
26th June 2012, 19:21
Jeg mente buss blletten til Norges varemesse XD.

haha der ser du hvor borte jeg er. Beklager!!
Ja nei det er noe ca sånn : p det tar 10 min fra oslo til lillestrøm, men mindre man bommer og hopper på tog som stopper på alle stasjoner før lillestrøm, men ellers enn det 10-12 min.
Så er det knappe 5 min å gå til varemessa

Jawsum
26th June 2012, 19:38
Og så kommer heller ikke alle besøkende fra Oslo, men fra andre steder i landet. Så for flere er det kanskje tom kortere til Lillestrøm enn til Oslo. Uansett er ikke denne "distansen" en god unnskyldning. Jeg også forstår det koster mye penger å leie et lokale og at det er en risk, men er ikke denne risken verdt det? Istedenfor at folk skal komme ut med dårlige erfaringer fra et con som kunne vært mye bedre med bare større plass.

Aridima
26th June 2012, 19:39
haha der ser du hvor borte jeg er. Beklager!!
Ja nei det er noe ca sånn : p det tar 10 min fra oslo til lillestrøm, men mindre man bommer og hopper på tog som stopper på alle stasjoner før lillestrøm, men ellers enn det 10-12 min.
Så er det knappe 5 min å gå til varemessa

Nei det går greit :)
10-12 min det er ikke så langdt tid det,
Håper de tar dette i betrakning.

p33r
26th June 2012, 19:40
Som en av organizerene kan jeg jo skyte inn at ett av våre klareste mål for neste år er å evaluere lokaler til neste års store con! Så dette er ett hett tema blant crew :P (det ble diskutert

Jeg ser at det finnes primært to hovedløsninger:
* Leie en større hall, f.eks en sports-arena, spektrum, lillestrøm varemesse (som også har en del små møterom osv.)
Mine umiddelbare tanker:
Noe av konseptet til Desucon er å få inn så mye innhold og program som mulig så man kan oppleve noe med vennene sine, om man bare ønsker å "henge" kan man jo fint gjøre det på Youngstorget. En stor hall (f.eks spektrum) gjør dette mye vanskeligere og vil skvise ut nesten alt "nisjeprogram" vi har ettersom vi mangler rom å ha dem i. Spørsmålet er egenltig: hva vil dere gjøre på Desucon? Om det er helt greit at Desucon bare er shopping og cosplaykonkurranse er jo dette ett alternativ.

I tillegg viser utregningene våre at billettprisen (om alt annet forblir likt) må omtrent dobble for å få det til å gå rundt. Det kommer heller ikke "mange flere folk" selv om vi leier nytt lokale, det er kun ca. 400-500 som ikke får billetter på dagen. Det er ikke nok til å dekke ett mye større lokale uten å øke prisene. På Oslo Kongressenter har vi også gode avtaler som gjør at vi kan gjøre veldig mye arbeid selv, mens andre store lokal-aktører krever at du leier dems teknikkere/riggere for ting. Det blir fort dyrt.

* Å spre arrangementet over flere forskjellige lokaler rundt om kring.
Mine umiddelbare tanker:
Dette skaper problemet med navigasjon, folk har problemer med å bare navigere oslo kongressenter. Hvis vi skulle sendt stort sett mindreårige rundt om kring i Oslo uten å passe på dem tror jeg det fort vil skape mye problemer. Dette øker også kostnadene, men her kan man være mer fleksible med hvor "mye" ekstra lokale vi leier. Vi prøvde ut dette ett år med å ha program på subscene sammtidig som Desucon som eksperiment. Det viste seg å være veldig vanskelig å informere om, motivere folk til å dra og krevde veldig mye ekstra logistikk. I tillegg mister man litt "norges største convention"-følelsen om alt er spredt rundt på den måten.

(For å gjøre posten litt kortere har jeg ikke tatt med valget "selge mindre billetter", som vi selvfølgelig også vurderer)

Ingen av disse problemene er umulige å løse og alle valgene er mulige. Jeg bare tenkte det kan gi litt med kjøtt på beina til debatten, og det er nok mange fordeler jeg ikke har tenkt på. Vi kommer uansett til å endevende alle lokaler i mils omkrets for å finne en løsning: Vi vil også ha mer plass!

Ibelin
Angående store og fantastiske cosplay som går i stykker: Er det ikke det vi har Coscon til? Masse plass, mye mer cosplay-tilpasset våpenregler og mer fokus/vakting på cosplayere. Desucon kan ikke være alt for alle.

Ibelin
26th June 2012, 20:04
Vel får håpe dere kommer fram til noe løsning som faller i smak for det fleste hvertfall : p
Jeg tenker ikke store fantastiske cosplay, men bare generelt litt større cosplay enn bare noen få plagg. Jeg hadde absolutt ikke noe stort, men det var fortsatt nesten umulig å bevege seg rundt.
Jeg skjønner at Coscon er mye mer cosplay relatert, men mitt ville ikke passet inn der, og uansett burde det jo være mulighet for at folk kan gå i relativt store ting selv om det ikke er like stort fokus på det : ) Det er jo fortsatt en stor del av desu.

kemmalynk
26th June 2012, 20:10
En stor hall (f.eks spektrum) gjør dette mye vanskeligere og vil skvise ut nesten alt "nisjeprogram" vi har ettersom vi mangler rom å ha dem i.

Spektrum påstår at de har siderom: http://www.oslospektrum.no/arrangementer.131990.no.html

Jeg har prøvd å regne litt på dette! Det koster snaut en million å leie Spektrum for en dag, og det er inkludert riggere/crew. For alt jeg vet kan man kanskje få rabatt hvis man leier den for en hel helg? 280 x 5000 = 1, 4 millioner, så ja, dere ville måtte øke prisen til 400 kroner for hele helgen, i alle fall dersom dere tror at antallet ville holde seg stabilt på 5000. Men er det egentlig noen grunn til å tro at det vil det? Har inntrykk av at Desucon øker nokså jevnt og trutt for hvert år som går.

Jeg vet ikke om Spektrum er en for ambisiøs arena for Desucon slik det er nå, men det virker i alle fall som om det bør finnes en bedre løsning snart. Vi var mange som opplevde at lokalet gjorde opplevelsen mye mindre hyggelig enn det kunne ha vært. Og at 4-500 folk ikke fikk lov til å komme inn på grunn av plassmangel synes jeg er veldig trist! Det er mange skuffede folk, det.

onigiri
26th June 2012, 20:12
Angående store og fantastiske cosplay som går i stykker: Er det ikke det vi har Coscon til? Masse plass, mye mer cosplay-tilpasset våpenregler og mer fokus/vakting på cosplayere. Desucon kan ikke være alt for alle.

Men et minus med coscon er at mange av oss som reiser langt bare har tid eller økonomi til å dra på et con og da er det jo veldig synd om vi da ikke kan bruke cosplay som vi har brukt lang tid på nettop fordi en er redde for at det skal gå i stykker.

p33r
26th June 2012, 20:16
Jeg har prøvd å regne litt på dette! Det koster snaut en million å leie Spektrum for en dag, og det er inkludert riggere/crew. For alt jeg vet kan man kanskje få rabatt hvis man leier den for en hel helg?

Rigging opp og ned dagen før og dagen etter faktureres også som "dager". Så en helg Desucon på spektrum ville vært 4 dager + vakter (vi kan ikke bruke ConSec der). Siderommene på Spektrum var (sist gang jeg var på befaring) ikke veldig egnet til den type program vi pleier å kjøre. Og å øke billettprisen til 400kr er ganske dristig (og går litt inn i min filosofi om at Desucon skal være en "starter" for nye fans), og burde etter all teori redusere etterspørselen etter billetter. Det er altså økonomisk veeeeldig risky å regne med en økning i besøkende og en økning i billettpris. På det beste kutter vi veksten vår (noe vi regner med at vi gjorde med økningen i år) og på det værste går vi ned i antall besøkende.

Jeg er sikker på at vi finner en god løsning og bare for å få dette sagt: Vi vil også har mer plass! Mer Desucon til folket! :D

kemmalynk
26th June 2012, 20:49
Jeg tviler for all del ikke på at dere er ivrige etter å finne en løsning! Håper bare at alt lar seg ordne til neste år, siden årets Desu rett og slett var litt av en nedtur pga. plassmangelen og varmen.

Rigging opp og ned dagen før og dagen etter faktureres også som "dager".

Jøss, virkelig? Det var da voldsomt. Grunnen til at jeg kjenner til prisnivået i det hele tatt er at jeg selv hadde anledning til å sjekke hvor mye leien for én dag var - vi ble sitert 600 000 for arenaen, tror jeg det var, og 350 000 for crew. Det ble aldri nevnt noe om dager før og etter, men så fant vi da også ut nokså for at vi ikke skulle bruke Spektrum, så kanskje bookingansvarlige aldri kom så langt som til å si "Å, forresten, det var en liten detalj til..." :-)

Uansett, det er litt av et arbeide dere tar på dere, så lykke til med planleggingen fremover!

Aslak
26th June 2012, 20:54
Ibelin

Så med dette sier du basically at folk som legger tid, sjel, svette og blod i å drive norsk cosplay fremover ikke er velkomne på Desucon? Om det er prioriteringen fra dere bør dere kanskje ikke bruke cosplaykonkuransen som trekkplaster og søndagens store "event"? Ikke alle bor i Oslo og kan bruke tusenvis for å dra på et con (Coscon) når de allerede har vært på Desucon tidligere på året. Her mister dere kunder om noe.

Selv om dere prøver å fremme Coscon som det store "cosplayeventet", må dere innse at det fortsatt er Desucon, og vil nok bli det en stund fremover. At cosplaydeltagere blir behandlet dårlig, og at de nå og tydeligvis nedprioriteres på Desu kan umulig være en særlig konstruktiv holdning. Personlig har jeg sluttet å cosplaye, og delta i konkuranser på Desu, etter at jeg, via besøk på flere utenlandske cons, har innsett hvor utrolig lav prioritering det virker som vi faktisk har for dere på Desu. :ned:

Echu-chama
26th June 2012, 20:59
Jaja, virker ikke som det er så mange som benytter seg av de ymse programpostene på Desu uansett (dog alt er relativt) - ta feks. foredraget til Elffi, det var kanskje 30-40 folk som så på, av totalt 4000 besøkende. Jeg vet at dere vil tilby så mye som mulig, men jeg vil også si at det er en dum idé å prioritere 1 time underholdning for 40 folk over større plass med mindre muligheter til slikt. Det er også slik at man ofte ikke får med seg 80% av programpostene når man er på Desucon også, så jeg vil vel tro at det ikke blir så alt for mange som klager (utenom de 40 som faktisk møtte opp og var der).. Så derfor kan man vel sette steder med mindre 'små rom' i litt bedre lys? Det er ikke 10 ymse programposter som utgjør Desucon, det er folket ._.;;

Ibelin
26th June 2012, 21:12
Uh, så ikke bare skal crew jobbe gratis i 4 dager, (opprigg på fredag 6-10timer, program på lørdag er 8t + sikkert 2t før og etter=10-12t, program på søndag er 12t pluss sikkert 1-2t både før og etter der også = 14-16t.((Noe som gir 30-38t arbeid, og tilsvarer nesten 5 arbeidsdager à 8t faktisk) men de skal ta med seg bilen sin og kjøre flyttelass gratis også? Jaggu.
Beklager, det var jo ikke ment som å kaste på folk undvendig mye jobb, please ikke ta det sånn. Det jeg mente var at f.eks typen min sponset med å ta med sin bil inn til oslo for å kunne hente og kjøre ting fram og tilbake. SELV om han jobbet mye. Om det blir et større event, på større plass, tipper jeg vel at man trenger flere mennesker, og av alle disse har endel biler. Jeg mener da at kanskje noen står for ansvar å kjøre ting dit de skal, og ikke nødvendigvis ha mange ekstra timer med jobbing! Det var bare en kommentar på noen tidligere som mente at det ble veldig mye å måtte flytte ting til varemessa. Var ikke mer enn det

Å ha billigere besøksbilletter hadde vært gull for å gi litt flere folk innblikk i hvor kult det er på desucon, men da snakker du igjen om å slippe inn ENDA flere folk som ikke vet hvordan man oppfører seg rundt kostbare og skjøre kostymer. Jeg vet ikke om større plass gjør denne situasjonen noe bedre egentlig.
Scenesalen er ALT for liten til antall deltagere og det er fryktelig skuffende å ikke få sett cosplayfinalen etc.
Jeg synes heller ikke dte er så ille vanskelig å finne frem til norges varemesse, og jeg synes disse oslo-folka er alt for bortskjemte med at de MÅ ha alt i sentrum, en annen ting er jo om man får til alle disse små-eventsene, forum, konkurranser, foredrag etc som man har muligheten på oks. UTen at jeg vet hvor godt alle disse er besøkt.
Jeg mente ikke at man skal ha billigere billetter igjen, jeg bare tok med som eksempel på at Desucon vokser fort, og flere folk fortsetter jo og betale selv om prisene vokser.
Større plass vil nok hjelpe litt, kanskje ikke på de som har null respekt for cosplay, men hvertfall så man slipper å stå i store mengder hvor man må skvise seg fram i med cosplay på, noe jeg opplevde uttallige ganger i år.

Dotti
26th June 2012, 21:13
Går det ikke ann å søke støtte fra staten om midler for å holde con på varemessa? eller vil ikke de hjelpe? tenker da på Frifond eller lignende.

p33r
26th June 2012, 21:28
Så med dette sier du basically at folk som legger tid, sjel, svette og blod i å drive norsk cosplay fremover ikke er velkomne på Desucon?
Selvfølgelig er dere velkommene og prioritert, vi tar Cosplay på Desucon seriøst og ingen skal behandles dårlig. Jeg føler at det legges veldig mange ord i munnen min i denne posten.

Grunnen til at jeg nevner Coscon er at i motsettning til Desucon kan vi på Coscon tilpasse HELE arrangementet til alle kostymebehov, rett og slett fordi hele arrangementet er bygd opp for akkurat det. Det betyr ikke at dere ikke skal være velkommene og prioriterte på Desucon!

Sensei
26th June 2012, 22:33
Spektrum påstår at de har siderom: http://www.oslospektrum.no/arrangementer.131990.no.html

Jeg har prøvd å regne litt på dette! Det koster snaut en million å leie Spektrum for en dag, og det er inkludert riggere/crew. For alt jeg vet kan man kanskje få rabatt hvis man leier den for en hel helg? 280 x 5000 = 1, 4 millioner, så ja, dere ville måtte øke prisen til 400 kroner for hele helgen, i alle fall dersom dere tror at antallet ville holde seg stabilt på 5000. Men er det egentlig noen grunn til å tro at det vil det? Har inntrykk av at Desucon øker nokså jevnt og trutt for hvert år som går.Og om prisene går opp og det kommer like mange eller færre folk, så går antagelivis Desucon konkurs uansett og det blir ikke mer Desucon ever again. Vet ikke om det er til det beste for hverken deltagere eller arrangører å spekulere i en økning i antall deltagere og samtidig sette opp prisene og leie et vesentlig dyrere lokale. Det er ganske mange hensyn som må tas, og jeg er sikker på at de som jobber med dette gjør det de kan for å løse det, men de må nok dessverre holde seg til realiteten (men den vet ikke jeg hva er da jeg ikke er arrangør for Desucon).

Uansett: Jeg vil tro at alle er enige i at Desucon på OKS er bedre enn ingen Desucon (i verste fall). :)

Bare for å gjøre regnestykket mer riktig for Oslo Spektrum, så snakker vi der om (sett at det kommer 5000 deltagere og spektrum koster en snau million pr dag):
Leie av lokaler: ca 950000 pr dag. Desucon trenger 4 dager á ca 3800000. Om vi deler dette på 5000 deltagere må hver eneste billett koste 760 kroner for å gå i null. Og dette er før man leier nødvendig utstyr, samt utgiftene knyttet til programposter... Det er selfølgelig mye mer som spiller inn på budsjettet enn dette alene, både utgifter (f.eks krever Spektrum at du leier deres egne teknikere) og inntekter (sponsorer m.m.), men det gir et grovt bilde av hva lokalet faktisk koster for et så omfattende arrangement som Desucon. Og ville noen betalt 760 kroner for å være på Desucon? Ville 5000 personer betalt en slik sum? Hadde det kommet 10000 deltagere om man satte prisen til 400? Tørr man gamble på at det kommer 5000 flere deltagere enn forrige år når man dobler billettprisen fra forrige års pris?

Jeg ser ikke helt at Norges Varemesse skal være noe billigere heller. Store lokaler koster skjorta og kroppen den sitter på. :P

Skreech
26th June 2012, 23:57
Går det ikke ann å søke støtte fra staten om midler for å holde con på varemessa? eller vil ikke de hjelpe? tenker da på Frifond eller lignende.

Det går jo ann å prøve. :p

Uansett, om billettene for et todagers Desucon kommer over 300-400 vet ihvertfall jeg at jeg ikke hadde orket å dra helt fra Trøndelag hvert år, som jeg har gjort de siste årene (fattig student</3)

Jawsum
27th June 2012, 10:44
Jeg personlig syntes 300-400kr er en helt reasonable pris. Til og med for meg som må ha ekstra reiseutgifter da jeg ikke bor i Oslo-området. Hvis man virkelig vil på et con, så vet man jo om dette i rimelig tid og kan derfor spare opp penger. Jeg er selv en megafattig student, og det gikk fint for meg (og jeg betalte 500kr pga stand). Så dere har my thumbs up for høyere pris/nytt lokale.

sorcerer
27th June 2012, 10:59
Så med dette sier du basically at folk som legger tid, sjel, svette og blod i å drive norsk cosplay fremover ikke er velkomne på Desucon? Om det er prioriteringen fra dere bør dere kanskje ikke bruke cosplaykonkuransen som trekkplaster og søndagens store "event"? Ikke alle bor i Oslo og kan bruke tusenvis for å dra på et con (Coscon) når de allerede har vært på Desucon tidligere på året. Her mister dere kunder om noe.

Jeg føler vel man mer prøvde å fortelle deg at det er coscon som er cosplayeventet, spesielt siden dette også er kvalifikasjon til eurocosplay. Så hvis man "driver cosplay fremover med blod, svette, tid og sjel", og bare har anledning til ETT con i norge, burde man kanskje prioritere CosCon istedenfor :)

Selv om dere prøver å fremme Coscon som det store "cosplayeventet", må dere innse at det fortsatt er Desucon, og vil nok bli det en stund fremover. At cosplaydeltagere blir behandlet dårlig, og at de nå og tydeligvis nedprioriteres på Desu kan umulig være en særlig konstruktiv holdning. Personlig har jeg sluttet å cosplaye, og delta i konkuranser på Desu, etter at jeg, via besøk på flere utenlandske cons, har innsett hvor utrolig lav prioritering det virker som vi faktisk har for dere på Desu. :ned:

Det er jo trist, jeg føler at desucon er et viktig arrangement for å fronte cosplay, japansk subkultur, anime, manga og alle avsporinger deri for veldig mange som fra før av ikke vet hva dette er. Og da er det vel engang slik sett kanskje et sted på veien tatt et valg om at desucon er for alle disse, og man kan ikke fokusere like mye på cosplaydelen som man kan på coscon, som da ER et cosplayevent(NETTOPP fordi man har innsett at fokuset på dette på desucon ikke kan bli det mange ønsker). Det burde vel ikke være så vanskelig å skjønne. Desucon blir ikke det samme uten fantasirike, dedikerte cosplayere, men det blir heller ikke det samme uten muligheten til mingling, treffe nye og gamle venner og kjente, cosplayforedrag, japanskkurs etc.

Dosu-kun
27th June 2012, 12:12
Jeg personlig syntes 300-400kr er en helt reasonable pris. Til og med for meg som må ha ekstra reiseutgifter da jeg ikke bor i Oslo-området. Hvis man virkelig vil på et con, så vet man jo om dette i rimelig tid og kan derfor spare opp penger. Jeg er selv en megafattig student, og det gikk fint for meg (og jeg betalte 500kr pga stand). Så dere har my thumbs up for høyere pris/nytt lokale.

problemet med dette er at folk som er under 18 år (hvilket tilsvarer over 50% av desucon vil jeg tro) har problemer nok med å få lov til å dra på desucon. om de må spørre om 3-400kr fra foreldrene også, så tror jeg vi mister enda flere folk, som gjør at prisøkningen og et større lokale er bortkastet.
og før noen sier det (for jeg har en følelse at noen tenker det), så er det ikke bare-bare å skaffe seg en jobb å tjene opp pengene selv.

Aslak
27th June 2012, 13:17
Jeg føler vel man mer prøvde å fortelle deg at det er coscon som er cosplayeventet, spesielt siden dette også er kvalifikasjon til eurocosplay. Så hvis man "driver cosplay fremover med blod, svette, tid og sjel", og bare har anledning til ETT con i norge, burde man kanskje prioritere CosCon istedenfor :)
Det er jo trist, jeg føler at desucon er et viktig arrangement for å fronte cosplay, japansk subkultur, anime, manga og alle avsporinger deri for veldig mange som fra før av ikke vet hva dette er. Og da er det vel engang slik sett kanskje et sted på veien tatt et valg om at desucon er for alle disse, og man kan ikke fokusere like mye på cosplaydelen som man kan på coscon, som da ER et cosplayevent(NETTOPP fordi man har innsett at fokuset på dette på desucon ikke kan bli det mange ønsker). Det burde vel ikke være så vanskelig å skjønne. Desucon blir ikke det samme uten fantasirike, dedikerte cosplayere, men det blir heller ikke det samme uten muligheten til mingling, treffe nye og gamle venner og kjente, cosplayforedrag, japanskkurs etc.

Det er ikke verdig når cosplay-deltagere blir kastet ut av storsalen før finalen, inn i en trengende folkemengde, der kostymer blir revet i stykker, og folk driver å besvimer siden crew ikke gjør en døyt for å sørge for at de faktisk får tid/rom/luft til å forberede seg, slik at en fra Nordic Garrsion faktisk må steppe inn og rydde folk unna før en av de større kostymene går i bakken av utmattelse.

Jeg har full forståelse for at Coscon er eventet man skal cosplaye på høyt nivå på, men når de har en brøkdel av deltagerne Desucon har, vil man gjerne bruke kostymene på Desu og. Jeg har deltatt på begge tidligere, og er en forholdsvis aktiv cosplayer selv, til tross for min trassige oppførsel iht. konkuranser arrangert av Desu i de senere år. Og jeg ville mye heller brukt et stort kostyme på Desu, rett og slett pga. måten man får vist seg frem.

Echu-chama
27th June 2012, 13:43
problemet med dette er at folk som er under 18 år (hvilket tilsvarer over 50% av desucon vil jeg tro) har problemer nok med å få lov til å dra på desucon. om de må spørre om 3-400kr fra foreldrene også, så tror jeg vi mister enda flere folk, som gjør at prisøkningen og et større lokale er bortkastet.
og før noen sier det (for jeg har en følelse at noen tenker det), så er det ikke bare-bare å skaffe seg en jobb å tjene opp pengene selv.

Problemet er at folk under 18 år nå til dags ikke klarer å ta en runde med støvsugeren og hjelpe litt hjemme før man spør om penger, eller faktisk spare dem selv ved å jobbe som avisbud o.l. Selv fikk jeg biletten min betalt i år fordi jeg hjalp til med snekring av pergola, fordi det var bare jeg som var liten nok til å kunne feste taket med skruer - så jeg jobbet 5 timer 2 dager og der var den biletten. Det er faktisk ikke så vanskelig å skaffe seg litt penger, ta en telefon til tanter onkler og spør om de trenger noe gjort, eller sett opp en annonse.

Dessuten er ikke 3-400 kr så veldig mye (dog alt er relativt) for en gjennomsnittsfamilie. Sier ikke at alle kommer fra hjem for de har råd til å bruke 400 kr på aktiviteter til barna, men vil tro at selv familier med dårlig råd vil ha råd til en bilett om man feks. starter sparingen nå, og setter av 30 kr i måneden. Det er ikke så mye som skal til.

Jawsum
27th June 2012, 14:03
Problemet er at folk under 18 år nå til dags ikke klarer å ta en runde med støvsugeren og hjelpe litt hjemme før man spør om penger, eller faktisk spare dem selv ved å jobbe som avisbud o.l. Selv fikk jeg biletten min betalt i år fordi jeg hjalp til med snekring av pergola, fordi det var bare jeg som var liten nok til å kunne feste taket med skruer - så jeg jobbet 5 timer 2 dager og der var den biletten. Det er faktisk ikke så vanskelig å skaffe seg litt penger, ta en telefon til tanter onkler og spør om de trenger noe gjort, eller sett opp en annonse.

Dessuten er ikke 3-400 kr så veldig mye (dog alt er relativt) for en gjennomsnittsfamilie. Sier ikke at alle kommer fra hjem for de har råd til å bruke 400 kr på aktiviteter til barna, men vil tro at selv familier med dårlig råd vil ha råd til en bilett om man feks. starter sparingen nå, og setter av 30 kr i måneden. Det er ikke så mye som skal til.

^^^^ This. So much.

p33r
27th June 2012, 14:04
Vår erfaring fra tidligere arrangement (Soracon, Coscon osv.) er enkel: setter du opp prisen kommer færre folk.

Dette er egentlig ikke ett tema som trengs å diskutere. Økning i billettprisen betyr enten en mindre vekst eller en mindre besøkermasse. Folk vil alltid veie pris mot hva de får igjen for det, Desucon er intet unntak.

Beast
27th June 2012, 14:08
(...) og folk driver å besvimer siden crew ikke gjør en døyt for å sørge for at de faktisk får tid/rom/luft til å forberede seg, slik at en fra Nordic Garrsion faktisk må steppe inn og rydde folk unna før en av de større kostymene går i bakken av utmattelse.

Er det virkelig crewet sin oppgave å sørge for at folk har vett nok til å ta være på seg selv (gå ut en tur og trekke litt luft, drikke vann, spise osv)? De er da strengt talt ikke foreldrene til alle deltagerne. Igjen, så kan jeg ikke snakke på vegne av noen andre enn meg selv her, men når man selv velger å lage et ustyrtelig varmt kostyme og gå i det midt i juni, så må man da ha vett nok til å forstå at det blir varmt og man derfor trenger mer væskeinntak enn vanlig for å holde ut i varmen. Det virker noe infantilt å dytte det ansvaret over på en gjeng som gjør sitt beste for å sørge for at flest mulig har det bra, men som selvfølgelig ikke kan holde øye med alle. Desucon er da et con, ikke en barnehage. Beklager om jeg virker litt krass, men dette høres bare ut som den totale ansvarsfraskrivelse av amerikanske dimensjoner....

sorcerer
27th June 2012, 14:19
Litt enig i det også, selv i utkant-norge koster en kinobillett 100-150,- og så skal man gjerne ha brus og godteri også.

Aslak
27th June 2012, 16:44
Er det virkelig crewet sin oppgave å sørge for at folk har vett nok til å ta være på seg selv (gå ut en tur og trekke litt luft, drikke vann, spise osv)? De er da strengt talt ikke foreldrene til alle deltagerne. Igjen, så kan jeg ikke snakke på vegne av noen andre enn meg selv her, men når man selv velger å lage et ustyrtelig varmt kostyme og gå i det midt i juni, så må man da ha vett nok til å forstå at det blir varmt og man derfor trenger mer væskeinntak enn vanlig for å holde ut i varmen. Det virker noe infantilt å dytte det ansvaret over på en gjeng som gjør sitt beste for å sørge for at flest mulig har det bra, men som selvfølgelig ikke kan holde øye med alle. Desucon er da et con, ikke en barnehage. Beklager om jeg virker litt krass, men dette høres bare ut som den totale ansvarsfraskrivelse av amerikanske dimensjoner....

Når folk får beskjed om et crew at de skal få komme inn tidligere for å snakke med dommere og at de bare kan vente der, men så får beskjed av andre crew om at de må ha seg ut for her har de ingenting å gjøre, hadde du tatt sjansen på å gått bort fra stedet i tilfelle du ikke kommer deg tilbake igjennom det folkehavet som samlet seg forran døren? Virkelig? Jeg har selv vært frivillig på en rekke arrangementer, og de siste årene har jeg arrangert selv, men virkelig, når deltagere får så vidt sprikende beskjeder, du kan ikke forvente at det ikke kommer klager.

Jeg er helt sikker på at crew gjorde sitt beste med det de hadde (info), men når hvert crew virker som de har forskjellig info og det bare blir ei smørje av forskjellige beskjeder som flyver hit og dit, ødelegges selvfølgelig inntrykket.

Amaye
27th June 2012, 19:55

Når folk får beskjed om et crew at de skal få komme inn tidligere for å snakke med dommere og at de bare kan vente der, men så får beskjed av andre crew om at de må ha seg ut for her har de ingenting å gjøre, hadde du tatt sjansen på å gått bort fra stedet i tilfelle du ikke kommer deg tilbake igjennom det folkehavet som samlet seg forran døren? Virkelig? Jeg har selv vært frivillig på en rekke arrangementer, og de siste årene har jeg arrangert selv, men virkelig, når deltagere får så vidt sprikende beskjeder, du kan ikke forvente at det ikke kommer klager.

Jeg er helt sikker på at crew gjorde sitt beste med det de hadde (info), men når hvert crew virker som de har forskjellig info og det bare blir ei smørje av forskjellige beskjeder som flyver hit og dit, ødelegges selvfølgelig inntrykket.

Jeg må si meg veldig enig med Aslak her. Som en cosplayer har jeg deltatt på både DesuCon og CosCon sine konkuranser, OG JA, CosCon er selve cosplayconet, MEN desuCon er fremdeles det største conet hvor man vil vise seg frem, etc.
Men både CosCon og DesuCon har sine feil ang. informasjon. Om man trenger vann er det nesten umulig å få henta det ettersom lokalene er STAPPFULLE og man får beskjed om ditten og datten. Husker et DesuCon(04) da cosplayerne ikke fikk lov til å forlate rommet vi stod i engang! Heldigvis kom folk med vann til oss, men allikevel... Om man bare hadde hatt en medic som kom med vann til cosplayerne ville det ikke være like horribelt å måtte stå på et sted i påvente av informasjon. Og dette med store, varme kostymer = Ikke alle har en kropp de vil vise frem og finne de mest bikiniformede cosplayene som er.. Enkelte kan ikke sy og lager derfor rustninger, men siden Desu er Desu blir dette umulig..

Så om du vil ha en hel haug av cosplayere løpende rundt i bikini, er det så mye å forlange å få litt vann levert til de små sjelene som må stå i et rom i evigheter?

p33r
28th June 2012, 12:23
Sånn før dette blir til en debatt om cosplayere eller ikke (noe som sikkert passer utmerket for en annen tråd, men dessverre er helt off-topic her):
Vi har en god del idèer for plass på Desucon neste år. Det kommer til å ta oss en del tid å utrede nøyaktig hva vi skal gjøre.

Vi er fullstendig klare over at Desucon trenger mer plass. Lokalene begrenser også hva vi kan gjøre, men vi har ingen planer om å satse Desucon sin fremtid på å "regne med" at det kommer masse flere folk eller at vi kan sette opp prisene så mye vi føler for. Det går imot alt jeg kan om god planlegging.

Dere får bare gi oss litt tid og stole på oss :P

(Og til dere som har hatt dårlige erfaringer med crew, vi ville satt veldig pris på om dere sender disse til info@desucon.no så vi kan ta tak i det og finne ut hva som gikk galt. ALLE besøkende på Desucon, uavhengig om de er cosplayere, furries eller helt standard besøkende skal behandles ordentlig)

Beast
29th June 2012, 11:16

Nei, jeg hadde sørget for å ta med meg en stor vannflaske. ;)
(Jeg antar at vi snakker om muligheten til å holde seg hydrert, ettersom det var det jeg snakket om i utgangspunktet: jeg aner ikke hva slags beskjeder som ble gitt, og føler derfor ikke at jeg kan uttale meg om det.)

Men, det er klart at det sikkert burde vært satt frem vann til deltagerne, og jeg er rimelig sikker på at det er en tilbakemelding som crew og arrangører har notert seg. :)

Jeg var ikke tilstede på Cosplaykonkurransen, og vet heller ikke hva slags beskjeder crewet hadde fått eller gav til andre deltagere, men jeg skjønner veldig godt frustrasjonen dersom man får sprikende beskjeder. Dette er jo slikt som jeg tror arrangørene svært gjerne vil ha tilbakemelding på, slik at det kan gjøres bedre neste gang. ;)

Jeg må si meg veldig enig med Aslak her. Som en cosplayer har jeg deltatt på både DesuCon og CosCon sine konkuranser, OG JA, CosCon er selve cosplayconet, MEN desuCon er fremdeles det største conet hvor man vil vise seg frem, etc.
Men både CosCon og DesuCon har sine feil ang. informasjon. Om man trenger vann er det nesten umulig å få henta det ettersom lokalene er STAPPFULLE og man får beskjed om ditten og datten. Husker et DesuCon(04) da cosplayerne ikke fikk lov til å forlate rommet vi stod i engang! Heldigvis kom folk med vann til oss, men allikevel... Om man bare hadde hatt en medic som kom med vann til cosplayerne ville det ikke være like horribelt å måtte stå på et sted i påvente av informasjon. Og dette med store, varme kostymer = Ikke alle har en kropp de vil vise frem og finne de mest bikiniformede cosplayene som er.. Enkelte kan ikke sy og lager derfor rustninger, men siden Desu er Desu blir dette umulig..

Så om du vil ha en hel haug av cosplayere løpende rundt i bikini, er det så mye å forlange å få litt vann levert til de små sjelene som må stå i et rom i evigheter?

Ikke putt ord i munnen min, er du snill. :)

Jeg har aldri sagt at alle skal kle seg i bikini og jeg skjønner selvfølgelig at mange ikke føler seg komfortabel i svært avslørende eller lettkledde antrekk, det ville ikke jeg gjort, ihvertfall. ;)

Poenget mitt er ikke at man absolutt må tilpasse kostymet til temperaturen, heller det at man må ta litt ansvar for seg selv dersom man bestemmer seg for å ha et kostyme man vet vil bli varmt/stort/utfordrende å gå i, istedet for å beregne seg utelukkende på at andre skal gjøre det for deg.

Når jeg vet at jeg kommer til å ha et kostyme som vil bli varmt, så sørger jeg alltid for å ta med meg stor vannflaske som kan fylles opp når som helst og som jeg kan ha på min person til enhver tid, da enten som en del av kostymet, hektet på kostymet eller i en veske/bag eller stor lomme. Jeg passer også alltid på å få i meg et minimum at to liter vann iløpet av dagen (vanlig gjennomsnittlig anbefalt vanntilførsel ligger rundt 1,5 liter, og når man er varm og i aktivitet, så øker denne mengden). Det vil i de fleste tilfeller sørge for at man står relativt godt rustet selv om man blir veldig varm og/eller det er dårlig luft. I tillegg er det selvfølgelig et sjakktrekk å spise jevnlig. ;)

Det er mye et crew kan gjøre for å legge forholdene til rette (og der står vi alle frie til å sende tilbakemeldinger på hvordan de kan bli bedre på dette ved å sende mail til e-postadressen som vi har fått oppgitt ovenfor), men vi som deltagere må også kunne ta ansvar for oss selv. :)

Mikagu
6th July 2012, 17:10
Bare noen kommentarer til dere som ikke ser problematikken i å ha Desucon på Norges Varemesse fra en som etter en del år med laiving har lært seg å se på de pratiske og logistiske problemene først (jeg er på ingen måte noen offisiell representant for Desucon, jeg kjenner bare lusa på gangen fra mine erfaringer i forhold til arrangering av laiv) :

1. Har noen av dere noen som helst peiling på hvor mye det koster å arrangere et con, og har dere sett regnskapet til Desucon spesifikt, ettersom en del av dere ser ut til å vite bedre hva de har budsjett til enn de som faktisk arrangerer det?
2. Har dere tenkt på det logistiske helvete dette vil medføre for arrangørene og crew?
Husk at det både i forbindelse med opp- og nedrigg blir fraktet ganske store mengder utstyr til og fra Desucon-arangørendes hovedkvarter, som mest sannsynlig har base i Oslo, og selv med den nåværende korte avstanden, så tar det sikkert en del tid på en tur, og hvis man da må reise fra lillestrøm til Oslo for hver tur, så kan man jo lett se hvor mye tid dette vil sluke, og som igjen forårsaker at man kanskje må betale et par ekstra dagers leie av lokalet, bare for å få rigget opp og ned. Det sluker tid og penger som kunne vært brukt på å lage kule programposter til oss deltagere.
I tillegg drives Desucon av en gjeng frivillige som ikke nødvendigvis finner penger i doskåla hver dag, og disse må dermed også fraktes til og fra både i forkant, etterkant og under con'et, til tider også på svært sene eller tidlige tidspunkt (når et con er over for dagen, så kan man gjerne regne med at crew blir igjen i en del timer for å fikse og forberede til neste dag). Leie av turbuss koster fort mellom 3000-8000 for en tur (litt avhengig av hvor mange og hvor langt, men mange har en slags minimumspris på noen tusenlapper). Da kan man kjapt regne seg frem til et veldig stort tall dersom man trenger to turer om dagen (en til og en fra) i fire dager.... Hvis man da i tillegg skal leie busser for å frakte deltagere i tillegg, så tør jeg ikke engang tenkte på regningen.

Dette er bare de første tingene jeg kommer på i farta.

du har et stort poeng der. broren min har jobbet i crewet fra siden første con, og han har måtte komme hjem og tilbake med ting og utstyr de trenger, og jeg tviler ikke på at han ikke er den eneste som måte løpe fram og tilbake. heldigvis for han så bor vi bare 2 T-bane stasjoner unna kongress senteret. jeg tror også at det å ha desucon i Norges varemesse vil skape et problem for både crewet, transport og finansieringen.

Mikrofiber
27th January 2013, 22:27
Folk bør da være smart nok til å huske på å spise å drikke selv. Klarer man dette hjemme hele året rundt ja da klarer man det iløpet av to dager også
Skal personlig på et con neste år som kalles Eurofurence og det koster omlag 3/4000 men folk kommer fremdeles.
Håper dere vurderer å endre location. Ikke til så langt unna, men ha større plass.
Kanskjse te hotell ens der dere kunne kombinere soving og con. Et fast bestemt antall folk som kan booke rom osv på hotellet og X antall andre billetter for folk som bor på andre hotell.

Dunno om dette var helt relevant, men ok ^^"

Mottonbunchie
21st February 2013, 12:07
Men hva om Desucon hadde flyttet seg til et sted hvor det var stor plass både innendørs og utendørs? da kunne man jo satt opp slik at noen events og stands blir utendørs så det blir en del mer plass inne. Jeg personlig merket at med så mange folk ble det alt for dårlig luft inne, og jeg måtte presse meg ut over 10 ganger så jeg ikke skulle svime av eller lignende. Om dere skulle flyttet til et slikt sted slipper lokalet også alt kaoset med at folk skal løpe over veien når biler kjører frem og tilbake.. Noen som vet om et slikt sted i Norge rund Oslo området? Jeg personlig hadde ikke hatt noe imot å måtte betale hundrelappen mer for eksempel en to-dagers bilett om så prisen måtte settes opp. :D

nightshadow
22nd February 2013, 12:33
Jeg har personlig aldri vært på noe Con i Norge, men jeg har veldig lyst til å dra på DesuCon om det blir større lokale. Jeg tror det er mange andre (som meg) som ikke gidder å dra fordi man hører overalt at det er altfor trangt.

Men er det noen andre måter som Desucon kan "tjene" penger på?
F.eks; Tar dere betalt for stands? Har dere sponsorer som kunne vært interessert i å hjelpe til med mer støtte? Hva med å arrangere det på en stor uteplass? (-ja været i Norge er kjipt, men problemer er til for å løses er det ikke?)

Mikrofiber
13th March 2013, 16:36
Synes desucon crewet kunne ha spurt andre con om råd ; ) London Expo, Anime Boston, Anthrocon, Anime Expo osv. Eller ja . TRangt, men lite andre gode alternativer ;/ Sure det hadde vært kult med Norges varemesse, men ja. Det med å få all ting Til stedet kan være kinkig. Man må jo åsså tenke på evnt ulykker som kan skje og at helsepersonell burde være så nært som mulig i tilfelle noe alvorlig oppstår.

Men gleder meg til å se hva dme kommer frem til i år.

Vet at Anthrocon som nevnt holder til her på dette hotellet
http://www.pelican-travel.net/zPutImg.php?act=hotelImg&frCd=newyork&fileNm=NEWYORKWT+P.jpg
(Det er kanskje ikke et anime con, men con nonetheless + ca like mange deltakere som desucon har)
Veldigåpent og virker greit. Folk kommer selv om prisa er litt høye , men tror ikke desu burde satse på å sette prisene til opp til Tusen klassen da : P