PDA

View Full Version : Mat Koreansk mat - oppskrifter, opplevelser, tips

Sakuya
6th February 2012, 16:28
Det er sikkert andre enn meg som har prøvd seg på koreansk mat før, så da tenke jeg kanskje vi kunne dele oppskrifter, tips og triks og lignende? Er jo fortsatt litt vanskelig å få tak i ingredienser her i Norge, så kan jo hende det er noen som sitter på noen lure idéer! Kanskje dere også har noen restauranttips på hvor man kan spise koreansk i Norge? Fortell, fortell!

Jeg tenkte jeg kunne starte med å dele en oppskrift jeg prøvde for ikke så lenge siden på retten Dak galbi (닭갈비).

http://dwimg.com/files/82586205435799751068_thumb.jpg (http://dwimg.com/viewer.php?file=82586205435799751068.jpg)

Ingredienser, steg 1

500 gr. kyllingfileet
2 ss risvin (kan byttes ut med mirin)
¼ ts malt ingefør
3 klyper pepper

Ingredienser, steg 2

3 ss gochujang
1 ss finhakket hvitløk
1 ss koreansk chilipulver
1 ss soyasaus
1 ss brunt sukker
1 ss koreansk currypulver (kan erstattes med karri)
½ revet løk

Ingredienser, steg 3

1 middels stor søtpotet
1 middels stor gulrot
¼ kålhode, i strimler
Ca. 10 sesamblader hvis man får tak i det, kkaenip på koreansk.
300 gr. tteok
Salat, lollo eller rapid.

Preparasjon

- Rens kyllingen for eventuelle urenheter i kaldt vann, og kutt den så opp i kuber. Kubene skal ikke være større enn en munnfull, siden det er meningen disse skal passe oppi salatbladene.
- Ha kyllingen i en bolle, og tilsett resten av ingrediensene fra steg 1. La blandingen stå i 15 minutter.
- I en annen bolle, bland alle ingrediensene fra steg 2 for å lage chilimarinaden. Hell denne over i bollen med kyllingen og marinaden fra steg 1, og la stå i minimum 1 time.
- Skrell grønnsakene. Skjær søtpoteten og gulroten i tynne skiver, og kålen (og eventuelle sesamblader) i tynne strimler. Pass på at tteok-kakene ikke er for lange eller for tykke, de skal også passe i salatbladene. Hvis de er for store, kutt disse litt også.
- Ha chilimarinaden over kyllingen og bland godt. La stå i ca. 1 time.

Steking

- Ha grønnsakene i den forvarmede pannen, og hell så kyllingblandingen over.
- Forvarm wokpannen slik at den er god og varm før du har oppi ingrediensene. Tilsett litt sesamolje for steking, eventuelt olivenolje hvis du foretrekker dette.
- Ha alle grønnsakene og tteok-kakene i pannen, og ha så kyllingen oppå. Rør godt under steking. Skru ned platen på svak varme når kyllingen er ferdigstekt.
- Dersom du bruker komfyr, og ikke bordstekeplate, skru platen helt av og sett stekepannen med varmeunderlag på bordet. Blandingen skifter farge til oransj-aktig under steking.

Dak galbi serveres med salatblader, ulike typer banchan, ssamjang og eventuelt ris.

lillapus
26th June 2013, 21:16
tintin er en god resturant.
:todaninja: