PDA

View Full Version : Tokyopop Legger Ned

Ukusoberu
18th April 2011, 17:45
Som nevnt tidligere på forumet, dvs. for noen år siden, så har tokyopop slitt lenge. Sikkert flere som husker når de begynnte å redusere manga'ene de trykket, slik som king of hell, under den økonomiske krisen for noen år siden. Det har gått bedre med firmaet siden, men nylig begynte problemene å hope seg opp for dem igjen, og nå har de kastet inn håndkledet.

Dere kan lese historien andre steder på nettet, men resultatet er at Tokyopop slutter å gi ut manga. Tokyopop har mistet en del lisenser til nye japanske firmaer som har startet for seg selv i USA. Hvilke serier dette er nøyaktig, det vet jeg ikke. Disse vil bli gitt ut på nytt igjen. Om de starter på nummer 1, eller der tokyopop sluttet av, det vet jeg ikke.

Elfhybrid
18th April 2011, 18:01
Dette var innmari triste nyheter. Kommer til å savne Tokyopop:/

interocativo
18th April 2011, 18:08
nooooooo!!!! D: de hadde så mye bra!

jeg kommer til å savne dem..

maruti
18th April 2011, 21:17
For min del synes jeg det er helt greit at de har lagt ned. De ga ut mange OELmanga, men de tok ofte rettighetene til historiene, og skaperne fikk sjelden den kontrollen de skulle ha hatt. Synd, men jeg håper at noen bedre og smartere tar plassen deres.

Ukusoberu
21st April 2011, 18:43
Man kan si mye dårlig om tokyopop, men det skal sies at de har gjort mye for å få manga ut i butikkene her i vesten, til en ok pris. Jeg mener å huske at de var de første som gav ut manga til 10 dollar stykke. Derfor kan man og si at Tokyopop har vært viktig for manga profilering i vesten. I nyere tid har man fått flere japanske utgivere som har flyttet til usa, men dette kunne ha tatt mye lengre tid hvis ikke tokyopop hadde laget grunnmuren først, og vist dem potensialet av ett marked utenfor japan.