PDA

View Full Version : Manga One piece blitt dårligere? (spoiler advarsel)

Hemen
21st February 2011, 12:27
Vel jeg fant denne posten i et svensk forum : Orginal tekst :
En gång i tiden skulle jag hålla med dig.

För ett tag sen skulle jag inte säga emot dig.

Men nu om dagar? Herregud, snälla.

One Piece började långsamt gå neråt i och med Enies Lobby, och sen dess har takten ökat till joggning till spurt till raketmotor. Oda's designs har sällan varit ortodoxa, men de har också heller aldrig varit direkt fula, utan oftast bara löjliga eller clownaktiga. Hans nya designs är helt enkelt horribla. Samma degradering har hänt med hans teckningar. Jämför hans första spread med hans nyliga homage till den:

http://images2.wikia.nocookie.net/__cb20100420194241/onepiece/images/1/1b/C1a.jpg

http://images2.wikia.nocookie.net/__cb20100930142834/onepiece/images/b/b4/One_piece_reunion.jpg

Hans kläder har ungefär samma mängd detaljer i veckan och dylikt, men han har tydligen glömt bort hur kläder faller på personer under de åren han tecknat. Hans ansikten och kroppar har blivit mer stereotypiska, där kropparna på kvinnorna nu ser ut som animefierade supermodeller och ansiktena blivit mycket mer strömlinjeformade i sitt utseende. Det han blivit bättre på är armar och bakgrunder, men det är rätt stora förluster gentemot hans mjuka, unika stil han hade i början.

Och själva historien? Serien är inte ens längre äventyr, utan strider och klyschor som ligger med varandra. Alla separeras och serien har ett time skip där det passar på att trycka in alla training arcs som man tyckt om serien precis för att den inte haft, varefter allas design gick från mellan "solida" och "utmärkta" till att gå mellan "dugliga" och "herregud vad fan". Striderna är lika väluttänkta som alltid, skrik och vrål och slå motståndaren i nyllet ofta. Vissa påpekar att serien måste ha training arcs för att alla motståndare är så starka, men problemet ligger då i att Oda introducerade ett trettiotal absurt löjligt starka karaktärer på ungefär 15 minuter, och nu ska de nästa 5 åren av serien spenderas på att spöa dessa.

Serien har gått från att vara en av genrens (om man kan kalla shounen-slåss-serier för en genre) starkare till att vara en lik de andra, även fast avtagandet av kvalitet knappast avspeglar sig i försäljningssiffrorna.

Och nog fan är väl det ändå jävligt deprimerande. oversatt tekst:
På et tidspunkt, ville jeg enig med deg.
En stund siden jeg ville ikke krangle med deg.

Men nå dagene? Herregud, takk.

One Piece begynte å sakte gå nedover i Enies Lobby, og siden da satsen økes til jogge til sprint til rakettmotor. Oda's design har sjelden vært ortodokse, men de har heller aldri vært rett og slett stygg, men mest bare dumt og klovn-like. Hans nye design er rett og slett fryktelig. Det samme nedbrytningen har skjedd med hans tegninger. Sammenlign sin første sprer seg til hans siste hyllest til det:

http://images2.wikia.nocookie.net/__...s/1/1b/C1a.jpg

http://images2.wikia.nocookie.net/__...ce_reunion.jpg

Hans klær er omtrent den samme mengden detaljer i ukene og slikt, men han har tydeligvis glemt hvordan klær faller i mennesker gjennom årene han har signert. Hans ansikter og kropper har blitt mer stereotype, hvor likene av kvinner nå ser ut som animefierade super modeller og ansikter har blitt mye mer strømlinjeformet utseende. Der fikk han bedre på armene og bakgrunner, men det er noen ganske store tap mot hans glatte, unike stil han hadde i begynnelsen.

Og selve historien? Serien er ikke engang lenger eventyr, men kamper og slagord som er med hverandre. Alle er separert og serien har en tid hoppe over hvor det passer i å skyve all trening buer at du likte serien bare fordi det hadde, da alles design gikk fra "solid" og "excellent" til å gå mellom "operative" og "oh herregud hva i helvete". Kampene er like godt gjennomtenkt som alltid, rope og skrike og slå motstanderen i ansiktet ofte. Noen peker på at serien skal ha opplæring buer til alle motstanderne er så sterke, men problemet er derfor å Oda innført tretti absurd latterlig sterke karakterer i ca 15 minutter, og nå de neste fem årene av serien er brukt på å thrash dem.

Serien har gått fra å være en av sjangeren (hvis du kan ringe Shounen-kampene serie for en genre) sterkere til å være som de andre, selv om fallende i kvaliteten knapt gjenspeiles i salgstall.

Og sannsynligvis faen det er fortsatt jævla deprimerende.

Er enig: Dere eller uening?
Jeg er uenig joa nami har fått større pupper, hva så det er jo bare bra? Og historien og kvaliteten har blitt enda bedra. Ace og Whitebeard sine død var episke og uforventet, enda uforventet da Shanks kom i krigen. Ja, serier som naruto og bleach har dårligere kvalitet. One Piece som har vært i over 13 år har ikke fått verre kvalitet. Svenske fyren tar feil kampene, og historie er ikke det samme. Og det to år tidsksifte der Luffy og crewet skulle ha mer trening var for at Luffy skulle ha klare seg bedre i kamper, siden de er i andre halvdel av grandline ikke en syk overpowered superhelt. Jah, det er min mening.
SÅH hva mener dere? Og jeg heller ikke sett at one piece har blitt værre etter enies lobby. One Piece har alltid levert bra kvalitet og historier.

Er dere enig eller uening?

dondes
21st February 2011, 18:36
uff, skulle ønske jeg kunne komme med innspill her, har lest og sett one piece siden det startet!

men problemet mitt er at jeg greier ikke å forstå svensk! >_< hadde nok med å lære meg norsk at både nynorsk, svensk og dansk ble satt på sidelinja!

Hemen
21st February 2011, 19:57
Ok, her er teksten oversatt :
På et tidspunkt, ville jeg enig med deg.

En stund siden jeg ville ikke krangle med deg.

Men nå dagene? Herregud, takk.

One Piece begynte å sakte gå nedover i Enies Lobby, og siden da satsen økes til jogge til sprint til rakettmotor. Oda's design har sjelden vært ortodokse, men de har heller aldri vært rett og slett stygg, men mest bare dumt og klovn-like. Hans nye design er rett og slett fryktelig. Det samme nedbrytningen har skjedd med hans tegninger. Sammenlign sin første sprer seg til hans siste hyllest til det:

http://images2.wikia.nocookie.net/__...s/1/1b/C1a.jpg

http://images2.wikia.nocookie.net/__...ce_reunion.jpg

Hans klær er omtrent den samme mengden detaljer i ukene og slikt, men han har tydeligvis glemt hvordan klær faller i mennesker gjennom årene han har signert. Hans ansikter og kropper har blitt mer stereotype, hvor likene av kvinner nå ser ut som animefierade super modeller og ansikter har blitt mye mer strømlinjeformet utseende. Der fikk han bedre på armene og bakgrunner, men det er noen ganske store tap mot hans glatte, unike stil han hadde i begynnelsen.

Og selve historien? Serien er ikke engang lenger eventyr, men kamper og slagord som er med hverandre. Alle er separert og serien har en tid hoppe over hvor det passer i å skyve all trening buer at du likte serien bare fordi det hadde, da alles design gikk fra "solid" og "excellent" til å gå mellom "operative" og "oh herregud hva i helvete". Kampene er like godt gjennomtenkt som alltid, rope og skrike og slå motstanderen i ansiktet ofte. Noen peker på at serien skal ha opplæring buer til alle motstanderne er så sterke, men problemet er derfor å Oda innført tretti absurd latterlig sterke karakterer i ca 15 minutter, og nå de neste fem årene av serien er brukt på å thrash dem.

Serien har gått fra å være en av sjangeren (hvis du kan ringe Shounen-kampene serie for en genre) sterkere til å være som de andre, selv om fallende i kvaliteten knapt gjenspeiles i salgstall.

Og sannsynligvis faen det er fortsatt jævla deprimerende.
SÅ :
Er enig: Dere eller uening?

Hemen
21st February 2011, 20:07
Sorry for dobbelpost igjen men : Har oppdatert førstepost med oversatt og min mening.

dondes
22nd February 2011, 09:11
jeg tror jeg aldri har lest en manga som har vart så lenge (dragonball, bleach, kenshin, etc) der han som tegner den ikke forandrer deg. det er bare slikt det er, for det er mennesker som tegner det. hadde det vært en maskin så hadde stilen være den samme. folk forandrer seg, lærer seg forskjellige ting og tegner anderledes. husker han som gjorde kenshin foklarte det slik da han svarte på et lesebrev som ble trykket i en av bøkene.

men akkurat som i den tråden der de snakker om anime og om det har blitt dårligere med tiden, så er det uansett en subjektiv mening, hva jeg syntes er min mening og hva du syntes er din, ingen er riktigere enn den andre. man kan jo diskutere og argumentere hvorfor man syntes det man syntes, men man kan ikke til slutt si "ok, du hadde rett", med mindre du forandrer mening! :D

så ja, jeg er enig i at serien ikke ser ut som den gjorde i begynnelsen, men etter +10 år så hadde jeg ikke forventet noe annet! historien er fortsatt like bra, og det er det viktigste for meg! :)

Hemen
22nd February 2011, 18:07
Enig med dondes, oppdatert posten med quote så dere skal skjønnne hvilken som er min og ikke min..

Nå noen andre?

maruti
22nd February 2011, 19:00
Kan du poste lenken til det svenske forumet så jeg faktisk kan lese det som står? Det er fryktelig å lese ting som ikke er bra oversatt.

Hemen
26th February 2011, 22:31
Jeg har nå oppdatert første posten med den orginale teksten. Og link er :http://smashfonticulus.ecommunity.se/viewtopic.php?p=56362#56362 Nå er dere enige eller uenige?

maruti
26th February 2011, 23:00
OBS OBS PERSONLIGE MENINGER!!!

Fluktuerende synes jeg. Jeg synes at One Piece har blitt kjedelig, men det er fortsatt en manga jeg vil lese, men akkurat der de er nå i historien synes jeg det er uinteressant og blir ikke så veldig spent til neste kapittel. Men One Piece har vært sånn helt fra starten synes jeg, noen ganger en den fryktelig kjedelig, andre ganger er den fantastisk, men dette er noe som nesten alle serier lider av.

At tegnestilen har forandret seg er ikke så rart, og som regel merker man det ikke så tydelig før man sammenlikner noe gammelt med noe nytt. Personlig synes jeg at den nye stilen er søtere, men jeg plages som vanlig på at nesten alle de populære shonen-seriene har fått mye tykkere strek (ex. Bleach, Naruto). Svensken som skrev det innlegget skriver dessuten som en slask, og mener at Oda har mistet teken på hvordan klær faller, men han har faktisk blitt flinkere til det, og har alltid tegnet foldene "feil" med vilje.

I tillegg til at han rakker ned på Odas karaktersdesign, men den har faktisk ikke forandret seg så mye (i alle fall på mange bikarakterer og skurker). Ja, Luffy og gjengen har fått flere detaljer på klærne sine og nye kule arr, men de har alltid vært lette å kjenne igjen uansett hva, og det er faktisk det som teller mest.
Kan også påpeke at "den mjuka stilen" trådstarter forstatt finnes, men er bedre gjemt bak anatomi og klær.

For å summere: jeg synes svensken er dum i hodet, men jeg er ikke helt uenig med ham.

Hemen
14th March 2011, 21:47
Jeg er enig, men nå begynner One Piece arcen å bli interesant. Gleder meg til neste kapittel : D One Piece har blitt fra arc til arc blitt mer interesant. Helt siden fra alabasta arcen har jeg ikke merket en kjedelig arc. One Piece blir bare mer og mer spennende. Selv om dette er One Piece sitt 14 år. Mangaen har endret seg det gjør alle mangaer som har eksistert så lenge, men den har bare endret seg for det bedre. Nå hva mener dere andre?

Sgt. Hamster
20th March 2011, 16:12
Syns ikke One Piece er dårligere på noen måte. Den der Impel Down tingen var døll, men bortsett fra det, syns jeg One Piece holder standarden

Faith94
20th March 2011, 17:44
Jeg vet i hvert fall én ting: jeg gleder meg fortsatt like mye til hver ny episode som jeg alltid har gjort, basta

Critical IX
21st March 2011, 08:20
Jeg vet i hvert fall én ting: jeg gleder meg fortsatt like mye til hver ny episode som jeg alltid har gjort, basta

Kunne ikke vært mer enig. Fantastisk serie.

MHS93
25th March 2011, 15:00
eg kom over One Piece for 5 år siden og har fra første stund likt den (okey ikkje så godt i starten men eg likte den bedre ut i historien^^'). Siden har eg følgt godt med på både animen og mangaen, Stilen ser vi alle at har forandret seg en del, men eg liker den nye stilen deira selv om der er enkelte nye detaljer eg ikkje liker helt (men eg aksepterer dei). Det som i grunnen har gjort at eg liker one piece så godt er egentleg historien og ikkje tegnemåten (historie 70%-80% tegnestil 20-30%). Eg synest det er noe med historien som skiller seg ut fra andre serier og eg elsker humoren til Oda og måtene han fremstiller ting på ^^ Eg synest ikkje at one piece på noen måte er blitt dårlegare og eg kommer til og følge med på den i ein god stund enda :3