PDA

View Full Version : Mote CosplayHATE!

Chiyo
28th December 2010, 02:09
Let´s face it. Uansett hvor mye vi elsker Cosplay, så kan det gå oss på nervene i blandt.
Her er en tråd for oss cosplaynerder som til tider irriterer oss over cosplay og elementer ved det. ^_^

1. Fantastiske kostymer kan bli ødelagt av at cosplayeren ikke har brydd seg med en detalj, som f.eks. sko eller feil hårfarge/parykk. Det er alltid kjipt å se f.eks. en krigeralv med awesome rustning og... joggesko, serr.

2. Ikke cosplay en karakter som skal være elleve-tolv år når du er 1.80 og voksen. Bare ikke.gjør.det. o_O
Begrunnelse: Self-explanatory?

3. Til jenter som crossplayer - Ro dere litt ned med eyelineren! Sist gang jeg sjekket så hadde ikke gutter massiv svart øyesminke og mascara o_O På youtube kan man finne flere fine tutorials på hvordan man kan se mer MANRY COSPLAYAR ut XP

4. Selvom noen cosplayer en karakter du elsker/hater, så gir det deg ingen rett på å fysisk antaste/ glomptackle/ stjele cosplayprops fra eller angripe denne personen. Respekter folks grenser uansett om de er i kostyme eller ikke.

5. Til jenter som crossplayer, igjen - PLEASE BIND, or at least make an effort! ;)

6. Silkesateng bør aldri aldri brukes til annet enn tacky undertøy. THERE I SAID IT!
Begrunnelse: Vanskelig stoff å sy i som viser alle småfeil, ser ikke bra ut på bilder tatt med flash og blir altfor ofte brukt i cosplay hvor karakterens antrekk egentlig ikke skal være skinnende og blankt i det hele tatt.

Post deres egne cosplay-frustrasjoner og uenigheter. Cosplay-debatt go!

EDIT: Denne tråden er ikke rettet personlig mot nybegynnere og folk som cosplayer bare for moro skyld! Cosplay er til for å ha det gøy, om du har lyst til å cosplaye så GO FOR IT! Dette er bare en liten arena for folk som tar cosplay (litt for) seriøst, samt issues rundt temaet.

MOAR EDIT: Jeg vil be folk om å begrunne svarene sine saklig og ikke flame ^_^

Beast
28th December 2010, 09:35
Er enig i de fleste punktene, med unntak av nr. 6. Sateng er ikke en type stoff, men en betegnelse for en spesiell type vev eller stoffkonstruksjon. Da ville jeg kanskje heller si at hvis man først skal bruke sateng, bør man først og fremst holde seg unna polyester og heller velge bomull- eller silkesateng (disse puster bedre og er dermed langt mer behagelige), og for det andre, først sjekke om det er en vev som passer til akkurat det kostymet. Skal man cosplaye Chi fra Chobits kan det fungere helt supert, men det passer dårlig om man skal cosplaye Naruto.

ilifin
28th December 2010, 11:13
7. cosplayere som tror de er in-character ved å prate engelsk. Jeg kan være med på det om karakteren din er engelsktalende, men ikke om du er en random Akatsuki som skal drepre shashkei. Enten prater du originalspråket eller så kan du like godt være in-character på ditt eget språk.

Chiyo
28th December 2010, 11:32
Chi bruker jo nesten bare undertøy? :riight: Jk, I stand corrected XD

Problemet med silkesateng er at det er ekstremt få karakterer, faktisk ingen, som har supershiny klær. Det er et mareritt å sy i; du vil antageligvis bruke mer tid og krefter på å forbanne kostymet du holder på med, enn om du hadde brukt et bedre stoff. Om du faktisk skal bruke slik sateng til et kostyme (for i noen få tilfeller kan det funke) , så må du vite hva du gjør. Dette er på grunn av at siden stoffet er så glatt, så kommer ALLE småfeilene du gjør til å synes ekstra godt, og det er derfor silkesateng passer så dårlig for nybegynnere.
(pluss at det ser helt horribelt ut på alle bilder med flash >.>)

8. Men hei, jeg er picky på stoff. Jeg liker f.eks. ikke nervøs fløyel heller. *grøsse*

Ilifin: Norsk kan i de fleste tilfeller høres ganske hemmis ut da, spesielt hvis man har dialekt XD
"Nu ska æ dræp dæ Sashkæ!"

9. Jeg liker ikke når jeg brenner meg på limpistolen min :(

ilifin
28th December 2010, 11:39
Ilifin: Norsk kan i de fleste tilfeller høres ganske hemmis ut da, spesielt hvis man har dialekt XD
"Nu ska æ dræp dæ Sashkæ!"
Det hørtes enda mer hemmis ut med en som har dyp dialekt-påvirket engelsk som annonserer voldtekt av nærmeste 12-åring. Virkelig, engelsktalende cosplayere av karakterer som opprinnelig pratet et asiatisk språk blir helt feil. Kan være cosplayer selv ser på det som en flukt fra seg selv ved å prate et annet språk, men det er ikke så vanskelig. Å være in-character under tabletop rollespill er ikke vanskelig, og da er man helt greit forstått på norsk.

10. Kostymer som man ikke har tatt høyde for muligheten til å sette seg ned med. Eller som man oppdager da man setter seg for første gang på en type stol eller sofa som man finner på conet, ikke den fine stolen man brukte hjemme.

11. Mennesker som ikke ser seg for når man går med et lett skadelig kostyme, f.eks. ekstremt lange kjoler som blir tråkket på av alt og alle.

Beast
28th December 2010, 12:42
7.:
Svært gebroken engelsk på scenen er for min del ganske "cringe-worthy". Jeg har selv, ifølge aksent- og voice-coachen min på engelsk dramaskole og samtlige engelskmenn jeg kjenner og har møtt, en plettfri engelsk og en "knack" for engelske aksenter, så jeg stiller nok kanskje litt høye krav for hva jeg selv anser for å være "flytende engelsk". Kanskje jeg er arrogant, men jeg føler iallefall at min opplevelse av en persons cosplay vil være langt bedre på norsk (med eller uten brei dialekt) enn den vil være med en litt stotrende og ustø engelsk. Et selvsikkert språk og en avslappet fremtoning på scenen er langt mer stilig og appelerende for publikum. Konklusjon: Er karakteren din engelsk og du selv kan snakke god engelsk med både overbevisning og selvtillit, kjør på! Er ikke karakteren engelsk, dropp det uansett, for den blir ikke kulere selv om engelsken din er god.

8.
Speilfløyel kan være pent brukt riktig, men nervøs fløyel er noe ordentlig herk. Sistnevnte blir svært sjeldent pent. Det skal en meget erfaren syerske og et særdeles spesielt kostyme til for at nervøs fløyel skal kunne egne seg til stort annet en en "søle-trygg" duk for langbord. Det er kronglete å sy i, spesielt om man ikke har en overlockmaskin eller en god symaskin med overlockfot og sikksakkfot til elastiske sømmer. En annen ting med fløyel (av alle slag), og veldig mange andre tekstiler, for den saks skyld, er at veldig mange ikke har den fjerneste anelse om hva tråretning er eller hvordan man skal forholde seg til den. Fløyel sydd opp-ned ved en feil blir svært lite flatterende og har en lei tendens til å skli nedover.

12. Når man glemmer å farge (enten med hårfarge eller sminke) øyenbryn når man cosplayer en karakter med annen hårfarge enn seg selv (de fleste karakterer har enten sorte/mørke brune øyenbryn eller samme farge som håret), eller at man ikke tenker på å sminke resten av de synlige kroppsdelene samme farge som i ansiktet, som for eksempel hvite når man kjører på med full goth-sminke i ansiktet. Ikke bare ser det rart ut, det ødelegger kontinuiteten i hele inntrykket man gir.

Erica
29th December 2010, 15:25
Jeg er meget enig i det som er blitt sagt her, spesielt når det gjelder språk og sminke på "bortgjemte" steder. Jeg vil gjerne legge til et punkt til:

13. Kjenn din kropp og begrensningene/fordelene den har. Jeg selv har superlyst til å feks cosplaye Poison Ivy og andre tynne karakterer, men innser at åletrange drakter på meg ikke vil være spesielt flatterende verken for meg selv eller andre som ser meg. Har du litt polstring og karakteren din går i bikini synes jeg godt du kan se deg om etter en annen figur å cosplaye. Du vil vel at folk skal se hvor flott kostyme du har? De vil ikke fokusere på kostymet og arbeidet ditt når antrekket faktisk ikke passer og fettet tyter ut overalt. Sorry.

13. Kjenn din kropp-"regelen" gjelder jo selvsagt den andre veien også. Om du er veldig spinkel og lav og vil cosplaye Hagrid funker det rimelig dårlig.

Chiyo
29th December 2010, 15:40
Beast: Ops, mente selvfølgelig nervøs fløyel. Ser ut som om jeg må ta stoffeksamen på nytt X3

Erica: Agreed. Og om man absolutt skal cosplaye en karakter med en annen kroppstype/høyde så bør man i hvertfall gjøre så mye som mulig for å tilnærme seg det mann skal cosse. F.eks om du er lav kan du bruke sko med plattform/skjult plattform osv.

14. Which brings me to my next point: Kan folk slutte å bruke SLIKE SKO når de skal crossplaye menn?

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41OitD5H-iL._SL500_AA280_.jpg

Når ble det mandig å bruke stripper-boots? Greit at de gjør deg høyere, men det går faktisk an å finne sko med flat plattform og uten høye heler! o_O
(jeg har ikke sett dette blitt gjort så mye i Norge, men jeg ser seriøst disse skoene OVERALT i sånne cosplaybøker/samlinger, idgi)

Erica
29th December 2010, 15:58
Re:3. Angående sminke og klær for jenter som crossplayer gutter: det finnes mange tutorials der ute for å sminke ansiktet sitt mandigere med mer markerke haker, større øyenbryn, 5 o'clock shadows osv. Og for all del ligg unna mascaraen!

God sminke gjelder også når man cosplayer sitt eget kjønn. Jeg har sett kvinnelige karakterer som jeg var sikker på var gutter med meget dårlig sminke, hvor jeg siden har fått fortalt at dette faktisk var jenter :flau: Å smøre mest mulig på for å ligne en karakter er ikke alltid lurt. Å sminke seg slik at det ser bra ut på deg og tilnærmet likt karakteren er mye lurere. Ingen har ansikt som tegnede figurer.

Amaye
1st January 2011, 08:02
Nogenlunde enig i punktene overfor...
Men jeg synes nå at man skal cosse fordi det er gøy, ikke fordi noen må ha perfeksjon i kostymer som er lagd for moro skyld...

Editer her fordi jeg skrev feil har jeg sett-.-"

Edit:
15. Når håret stikker ut UNDEr parykken! Værsåsnill dytt det under parykken!?

Lunamoony
1st January 2011, 18:35
7. cosplayere som tror de er in-character ved å prate engelsk. Jeg kan være med på det om karakteren din er engelsktalende, men ikke om du er en random Akatsuki som skal drepre shashkei. Enten prater du originalspråket eller så kan du like godt være in-character på ditt eget språk.

Åh endelig! Jeg irriterer meg så over alle som går rund tå babler på engelsk. Det er mye mer imponerende å se noen virkelig være in-character på norsk.

Theriza
2nd January 2011, 21:38
Kan ikke være mer enig med nr. 1, det gjør vontd langt inni sjelen når jeg ser et godt cosplay som ødelegges av detaljer cosplayeren ikke har brydd seg om. En ting er å prøve og faile, for eksempel må en dårlig stylet parykk være lov, da har man i det minste gjort sitt beste. Det burde være åpenbart at svært få animekaraktere valser rundt i slitte converse.

Nervøs fløyel burde forøvrig forbys fra alle fremtidige conventions. Så en gang en cosplayer i tettsittende hvit bodysuit i nervøs fløyel (C.C fra Code Geass, google it). Drakten var bra sydd, men det er bare ikke mulig å få det til å se bra ut.

Når det kommer til sminek var jeg på forrige Alcon på et panel holdt av Tab Kimpton som omhandlet hvordan man kan kan sminke seg som cosplayer, inkludert hvordan de forskjellige kjønnene burde sminke seg avhengig av hvilket kjønn de vil være, og også andre måter å endre kroppen på for å crosplaye, til og med ned til vhordan man står og går. Det var et kjempebra panel, bra nok til at vi i år har invitert ham til Banzaicon for å holde et par panels der.

Ellers kan jeg legge til et par punkter:

16. Når folk som har kjøpt et kostyme fra hvem enn serie er hyperpopulær for øyblikket stjeler all oppmerksomheten fra cosplayere som har lagt mange timers arbeid i kostymet sitt. Det er så klart helt greit å kjøpe kostymer, cosplay er en hobby for alle, ikke bare de som kan sy, men synes alle dem som legger sjela inn i hvert kostyme burde få creds for det, uansett hvor bra kostymet er.

17. Overentusiasteske yaoi-fangirls som ikke ser hvor grensen går. Er selv glad i yaoi og har ingenting imot å se cosplayere spille på det, men når jenter står og maser om at cosplayer x skal kysse cosplayer y fordi det er deres yndlingspairing blir det litt for mye. Å spørre er greit, å sette i gang med gruppepress blir bare for dumt. Folk har intimgrenser, selv i cosplay.

18. Til jenter: Selv om karkakteren du cosplayer har store pupper som så godt som henger ut av klærne, betyr ikke at du må ha det samme for å få et godt cosplay. Fysikkens regler er veldig anderledes i anime, og ting som holder seg på plass og ser bra ut der gjør ikke nødvendigvis det i virkeligheten. Dette er noe jeg har sett mer av på cons i England. For all del, ha utringning, men det ser veldig mye bedre ut om det ikke ser ut som de skall falle ut hvert øyeblikk.

Sensei
3rd January 2011, 09:59
18. Til jenter: Selv om karkakteren du cosplayer har store pupper som så godt som henger ut av klærne, betyr ikke at du må ha det samme for å få et godt cosplay. Fysikkens regler er veldig anderledes i anime, og ting som holder seg på plass og ser bra ut der gjør ikke nødvendigvis det i virkeligheten. Dette er noe jeg har sett mer av på cons i England. For all del, ha utringning, men det ser veldig mye bedre ut om det ikke ser ut som de skall falle ut hvert øyeblikk.Sterkt uenig. Det er fantastisk. :hello:

Nuvel, det eneste jeg egentlig irriterer meg over når det blir cosplayet er alle jentene som cosplayer gutter og bruker mascara. Perfect fail. Men det er allerede nevnt. Ellers synes jeg elitisme er en uting, men det er ikke unikt for cosplaymiljøet.

Amaye
3rd January 2011, 10:42
Sterkt uenig. Det er fantastisk. :hello:

Nuvel, det eneste jeg egentlig irriterer meg over når det blir cosplayet er alle jentene som cosplayer gutter og bruker mascara. Perfect fail. Men det er allerede nevnt. Ellers synes jeg elitisme er en uting, men det er ikke unikt for cosplaymiljøet.

Føler jeg burde spørre, men elitisme? ???

Sensei
3rd January 2011, 11:49
Føler jeg burde spørre, men elitisme? ???Ja, jeg har ikke tenkt å lage noen stor debatt rundt dette, men det forekommer alltid en viss elitisme i slike miljøer. Veldig mange av punktene i tråden her er jo nettopp det, selv om det ikke er noe galt i det. At man hater folk som går med joggesko til cosplayet sitt, ikke anerkjenner de som kjøper kostymer som gode cosplayere osv. Det er former for elitisme. Jeg bare synes det er en uting om det hindrer folk i å ha det gøy. Dette er heldigvis ikke et stort problem innenfor akkurat dette miljøet. Cosplayere er ganske tolerante. :)

Amaye
3rd January 2011, 14:08
Ja, jeg har ikke tenkt å lage noen stor debatt rundt dette, men det forekommer alltid en viss elitisme i slike miljøer. Veldig mange av punktene i tråden her er jo nettopp det, selv om det ikke er noe galt i det. At man hater folk som går med joggesko til cosplayet sitt, ikke anerkjenner de som kjøper kostymer som gode cosplayere osv. Det er former for elitisme. Jeg bare synes det er en uting om det hindrer folk i å ha det gøy. Dette er heldigvis ikke et stort problem innenfor akkurat dette miljøet. Cosplayere er ganske tolerante. :)

Ahaa.. Cosplayere er veeldig tolerante selvom jeg må si at noen av punktene bare er pirkete egentlig.. Mange cosplayere som er nye etc, gjør såkalte "feil" som de punktene overfor, da er de litt slemt å stå å si at du hater slikt... Mange av oss har vel gjort det selv, tenker jeg meg?

Chiyo
3rd January 2011, 15:52
Ja, jeg har ikke tenkt å lage noen stor debatt rundt dette, men det forekommer alltid en viss elitisme i slike miljøer. Veldig mange av punktene i tråden her er jo nettopp det, selv om det ikke er noe galt i det. At man hater folk som går med joggesko til cosplayet sitt, ikke anerkjenner de som kjøper kostymer som gode cosplayere osv. Det er former for elitisme. Jeg bare synes det er en uting om det hindrer folk i å ha det gøy.

Uenig. Her hvor cosplay er en så stor del av communitiet, så må det da være rom for kritikk og tilbakemelding! =O

Og bare så det er sagt så er det ingen som spesifikt hater noen andre her, dette er IKKE en mobbetråd. Det er en tråd hvor vi cosplaynerder kan lufte våre frustrasjoner rundt temaet cosplay, om man har noen ;)

Jeg hater ikke folk som bare cosser for å ha det gøy, hallo! Jeg syns bare det er kjipt når jeg ser et cosplay som har potensiale til å være SYKT BRA bli ødelagt av f.eks. feil stoff/sko/dårlig parykk ol. :kip:

Tharanee
4th January 2011, 14:30
Uenig. Her hvor cosplay er en så stor del av communitiet, så må det da være rom for kritikk og tilbakemelding! =O

Og bare så det er sagt så er det ingen som spesifikt hater noen andre her, dette er IKKE en mobbetråd. Det er en tråd hvor vi cosplaynerder kan lufte våre frustrasjoner rundt temaet cosplay, om man har noen ;)

Jeg hater ikke folk som bare cosser for å ha det gøy, hallo! Jeg syns bare det er kjipt når jeg ser et cosplay som har potensiale til å være SYKT BRA bli ødelagt av f.eks. feil stoff/sko/dårlig parykk ol. :kip:

Enig med Chiyo.
Ikke no hat på cossere som cosser for og ha det gøy.
Jeg blir bare litt lei meg når jeg ser kostymer hvor folk har begynt og kommet et stykke også gitt opp. Halvferdige kostymer er litt trist. Da ville jeg heller spart kostymet til en bedre anledning.

Ta heller folk med storm når det er ferdig^^

Theriza
7th January 2011, 01:35
Bare for å ha det sakt, folk som kjøper kostymer kan være fantastiske cosplayere, men de som lager selv legger generelt sett mer arbeid i det og fortjener creds for det ^^

Når vi er inne på elitisme-temaet:

19. Mobbesider som er til for å henge ut og latterliggjøre dårlig cosplay. Dette er definitivt mobbing, og noe som ikke burde eksistere i cosplaymiljøet!

jadb
7th January 2011, 03:05
Enig med punkt 1-4, 10,11
Enig i 13 og forsovidt. Men det er jo egentlig mest for gøy dette her. Så er litt usikker.. <.< Men jeg liker jo best å se folk som ligner også størrelsesmessig. Ser jo best ut. Men er flere karakterer jeg kunne tenke meg å cosplaye som jeg er for liten til. F.eks Kalifa fra One Piece. Ligner veldig på henne i ansiktet. Men hun har jo timeglassfasong og er høy...

5. Hva mente du her? "Til jenter som crossplayer, igjen - PLEASE BIND, or at least make an effort!"
7. Ops... Her er jeg desverre skyldig... *rødme* Jeg trodde at folk helst ville ha det på engelsk siden de fleste snakket på det språket.. Har heldigvis bare vært på scenen en gang hvor jeg har snakket. (Og da var det imot reglene. Haha..) Jeg får desverre aldri anledningen til å spille karakteren noe mer da jeg selvfølgelig aldri kommer videre siden jeg ikke har laget kostymet selv. Men det er vle til pass for meg. Så stjeler jeg ikke oppmerksomheten fra de som virkelig har jobbet med dem. Jeg skulle gjerne gjort det, men har ikke tid. >_<

15 ... Skyldig igjen... Off.. Og jeg bruker jo tid på å fikse den. Setter opp håret mitt med alle mulige spenner, men er alltid litt pannelugg som vil falle ned i løpet av dagen og ødelegge. >_<

14. HAHAHAHA! XD

14. Which brings me to my next point: Kan folk slutte å bruke SLIKE SKO når de skal crossplaye menn?

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41OitD5H-iL._SL500_AA280_.jpg

20.At jeg alltid ser så dorky ut når folk tar bilde fordi jeg får kamera-angst og ikke klarer pose slik jeg øvde på hjemme.. *Sukk*

Erica
7th January 2011, 10:23
5. Hva mente du her? "Til jenter som crossplayer, igjen - PLEASE BIND, or at least make an effort!"

Rundt brystet. Som i Mulan og Shakespeare in love ;)

Dollscore
7th January 2011, 14:57
jeg kan virkelig si meg enig i de fleste av disse punktene ! endelig en tråd som får det fram : D

Men jeg har en teori om at det å et bra cosplay, er det nødvendig med en viss formsans.
Slik som å klare og se hvilke materialer og former som er brukt av karakteren, og hvordan det ville ha sett ut i virkeligheten.
Også med parykker, og parykkstyling, så er det handy med et godt øye for former og farger : D

Men så er jo ikke et con uten dårlige cosplay, eller folk som virkelig har prøvd, men får det ikke heelt til.
Jeg elsker dem.

Fridator
7th January 2011, 22:36
21 Synes det er flott når en cosplayer har tatt seg tid til å lage en passende prop til kostymet sitt, men jeg blir litt lei meg når jeg ser at keybladet (bare for å ta en vanlig prop jeg kom på i farten) er for stort i forhold til cosplayeren eller har for stort håndtak i forhold til resten av propen. I noen tilfeller er det jo meningen, men det virker som riktig skalering av props er noe som har en lei tendens til å bli glemt.

Vesnet
8th January 2011, 14:27
Noe jeg har irritert meg sterkt over fra tid til annen er folk som har amazing cosplay, men har crappy bilder av dem. Når en har brukt såppas mye effort med et kostyme bør en gå den lille halvmeteren for å få bilder som i det minste er skarpe og uten drepende blitz.

Tharanee
9th January 2011, 22:23
Enig med mye her.

Det som har irritert meg i det siste er når folk tar karakterer og skifter kjønn på dem. Som for eksempel og cosplayer Sasuke som jente (med egen design av orginal tøyet deres til samma bare for damer) eller masse skikkelige mannemenn karakterer til damer.. Greit at mange av mannlige karakterer er androgyne men alikvel. Her har du flotte karakterer å cosplaye også "ødelegger " du dem ved å lage en "sexy no jutsu" versjon av dem (ja mange skriver faktisk det med bilder de (frivillig) legger ut).

Av det jeg har lagt merke til skjer dette ofte med mannlig karakter til kvinne men jeg har sett motsatt og.

Værsåsnill nei T_T

Snedvig
11th January 2011, 02:14
Angående de seks første punktene her: Jeg er enig i nr. 1, delvis også i nr. 5 og SÆRLIG i nr. 4! Selv om du cosplayer, er du ikke i en anime, du er i virkeligheten, og vi skal ikke ha noe vold, stjeling eller glomping her.

Når det gjelder de andre punktene ... hmmm. Jeg prøver å se for meg en dame på 45 og 2 meter og 10 som har så mye eyeliner at hun ser ut som en panda og crossplayer en gutt på 12 i et kostyme av sateng fra topp til tå. Jeg tror det ville vært litt morsomt!

Theriza
12th January 2011, 02:58
22. Gode cosplayere som ser ned på folk som ikke er like flinke. Det er greit å ha en realistisk vurdering av egne evner, men har møtt et par mennesker, spesielt på engelske cons, som har blitt overdrevent kjepphøye og viser det godt når de snakker til andre.

Forøvrig synes jeg det aller viktigste med cosplay faktisk er oppførsel. Både oppførsel mot andre og evnen til å spille karakteren din. De aller beste cosplayerne er de som kan spille karakteren sin godt, uavhengig av hvor bra kostymet er eller hvor de har fått det fra.

Veriun
12th January 2011, 19:54
22. Gode cosplayere som ser ned på folk som ikke er like flinke. Det er greit å ha en realistisk vurdering av egne evner, men har møtt et par mennesker, spesielt på engelske cons, som har blitt overdrevent kjepphøye og viser det godt når de snakker til andre.

Urg, jeg er enig. Man vet ikke historien som ligger bak; for alt man vet har personen brukt ukevis og gjort sitt beste for det "sugne" cosplayet sitt. Kanskje det er første gangen de cosplayer. Kanskje de fikk vite om dette for en uke siden og ikke hadde tid, eller kanskje de ikke har en jobb og dermed ikke penger, etc. Eller kanskje de cosplayer bare for å ikke stikke seg altfor mye ut i regnbuemengden, og da er det liksom ikke så nøye med 100% nøyaktighet.

23. Hvor sjokkerende barnslige og ubehøvlede enkelte folk kan bli. BREAKING NEWS: Å kle deg ut som en manga/anime/spillfigur gir deg ikke rett til å oppføre deg som en drittunge på speed. Du oppnår ikke annet enn å gi et dårlig rykte til alle oss andre som faktisk oppfører oss som folk.

24. KOSTNADER UUURRRRGGGGHHH. <-- Lommeboka mi.

Amaye
13th January 2011, 10:54
24. KOSTNADER UUURRRRGGGGHHH. <-- Lommeboka mi.

Sååååenig!!!
Det skuell vært billigere å kjøpe stoff, etc>_<"

Theriza
14th January 2011, 15:14
Haha, ja. For min del blir det faktisk billigere å dra helt til drammen for å kjøpe stoff en å dra på den lokale stoffbutikken i Larvik, og det er ikke alltid dette er så lett når man selv ikke kjører bil og toget ikke stopper noe sted i nærheten av butikken -_-

Beast
14th January 2011, 17:23
Stoff og stil er en super butikk! Og de åpner en ny avdeling på Alnabru 3. februar! ^_^

Veriun
14th January 2011, 22:25
Sååååenig!!!
Det skuell vært billigere å kjøpe stoff, etc>_<"

Norsk skulle hatt et eget ord for "stoff som det du lager klær av" som engelsk "fabric". Så hadde jeg sluppet alle vitsene til faren min a la "lurer på hva barnevernet sier når de hører at du skal på Grønland og kjøpe stoff". ._.

Faith94
14th January 2011, 22:43
Denne tråden her er ikke serlig oppmuntrende for de som vil cosplaye for første gang , bare for moroskyld og ikke lager/kjøper et cosplay der alle detaljer er med

Selv har jeg lyst å prøve cosplay, men jeg gidder ikke å skaffe parykk og tatoveringer er heller ikke så lett å lage, så er faktisk ikke så sikker om jeg kommer til å gjøre det alikevel :ermm:

tanketom
14th January 2011, 22:45
Norsk skulle hatt et eget ord for "stoff som det du lager klær av" som engelsk "fabric".

«Tekstiler», for eksempel? :)

«Fabric» har for øvrig kjempemange betydningar på engelsk, meir enn berre tekstilstoff. «The internet is a fabric of computers connected by routers», td.? ;)

Amaye
14th January 2011, 22:46
Norsk skulle hatt et eget ord for "stoff som det du lager klær av" som engelsk "fabric". Så hadde jeg sluppet alle vitsene til faren min a la "lurer på hva barnevernet sier når de hører at du skal på Grønland og kjøpe stoff". ._.

HA! DEN får jeg høre ALTFOR ofte... Jasåja, skal ankaffe deg litt stoff i friminuttet i morra ja..

Denne tråden her er ikke serlig oppmuntrende for de som vil cosplaye for første gang , bare for moroskyld og ikke lager/kjøper et cosplay der alle detaljer er med

Selv har jeg lyst å prøve cosplay, men jeg gidder ikke å skaffe parykk og tatoveringer er heller ikke så lett å lage, så er faktisk ikke så sikker om jeg kommer til å gjøre det alikevel :ermm:

Akkurat dette emnet gjelder mer for de som har coplayet maange ganger, ikke førstegangscosplayere. Førstegangscosplayere er übersøte og koselige, siden de er litt i villanelse om hva de gjør=3 Så bare cosplay, bli flink, og kommenter her du og=3

Fridator
14th January 2011, 22:53
Faith94: Mitt punkt på lista var kun ment som en liten påminnese om at det kan være lurt å se hvor stor propen er i forhold til kroppen, ikke en oppfordring til at man skal måle hver enkelt bokstav som er inngravert i sverdet for å få det 110% riktig. Sistnevnte er enormt tidkrevende, jeg gjør aldri slikt selv.

Sarphire
14th January 2011, 23:40
Må si jeg er ganske enig i omtrent alt som står her ja.

Punktene gjør at jeg vet hva jeg skal holde meg unna når jeg selv skal cosplaye. Jeg er nybegynner som cosplayer, og disse punktene tror jeg kommer til å hjelpe meg. Håper jeg. ^_____^

Chiyo
15th January 2011, 02:34
jadb: ALLE er høye i One Piece! XD Idk, korsett og høye heler? =O

Jadb: 20. JEG Å! Jeg får alltid litt blandede følelser når folk spør om de kan ta bilde, for jeg VET at jeg kommer til å se komplett retardert ut på over 80% av dem XD

Faith94: Det er mange som cosplayer for første gang på cons og de fleste cosplayer generelt sett bare for å ha det gøy. Det er ingen som forventer at man skal være supahfly-cosplayar fra dag èn altså! Selvfølgelig er det lov å både eksperimentere og gjøre feil, det er da sånn man utvikler seg! =)

Vi er bare en gjeng med kostymenerder som bryr oss litt for mye om cosplay enn det som er sunt. Cosplay er vår anti-drug! Vi TRENGER å se på shiny props, bli overrasket av fantastisk arbeid, perfekte parykker og flotte detaljer. Og når vi ser potensialt amazing stuff bli ødelagt av småting så blir vi bare... lei oss! :(

Nr. 25 I think: Hater å ikke få ting til! :(
Jeg liker ikke når jeg kommer til et problem i kostymet som jeg bare... ikke aner hvordan jeg skal løse. Å ikke ha skills nok til å fikse ting får meg til å føle meg svak :C

Fridator
15th January 2011, 11:59
25: Når jeg laget dragen min, særlig hodet, tror jeg nesten ingenting gikk helt som planlagt. Fant på en masse løsninger underveis for at ting skulle virke i det hele tatt.
Avhengig/perfeksjonist jeg og, tror jeg snart har brukt like lang tid på å lage 2.0-utgaven av dragen (samme hode, men fiksa veldig mye) som på den første utgaven, selv om jeg egentlig bare tenkte å fikse problemet med at hodet var så framtungt. Om ikke annet er jeg ferdig nå, i alle fall helt til jeg finner noe som er galt som jeg bare MÅ fikse.

jadb
15th January 2011, 22:21
Åja.. Jeg mistenkte det var noe sånt, men måtte være sikker. ^_^
Takk.

Haha. Er heldig der. Jeg trenger ikke sånn for jeg er nesten flat XD
Kanskje jeg skulle cosplaya gutter.. Måtte vært små gutter så fall...

Aslak
16th January 2011, 21:49
Faith94: Mitt punkt på lista var kun ment som en liten påminnese om at det kan være lurt å se hvor stor propen er i forhold til kroppen, ikke en oppfordring til at man skal måle hver enkelt bokstav som er inngravert i sverdet for å få det 110% riktig. Sistnevnte er enormt tidkrevende, jeg gjør aldri slikt selv.

Hah, personlig synes jeg det er det som er det morsomste med prop-making :p

Fridator
16th January 2011, 22:37
Aslak: Det går mest på øyemål her, måler bare det viktigste nøyaktig. På selve kostymet mitt (rød drage) har jeg dog brukt ganske mye tid på å få skjellene på hodet til ligge likt på begge sider, så jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg her...

shadowfrights
26th January 2011, 14:55

Jeg er nok skyldig i å bruke den der litt for ofte!! XD Haha! Har aldri vært der selv, men har noen venner som liker seg veldig godt på Grønland for stoff-shopping XD

Hm, frustrerende i cosplay... Det eneste jeg kommer på er når man mister all inspirasjon og vilje til å fortsette på et kostyme man er skikkelig godt i gang med! D8

Gorerotten
26th January 2011, 18:30

Hehe ser den. Hadde en kompis som jobbet som reisende stoffselger i sine yngre dager^^: gjorde ikke saken noe bedre da han jobbet for et firma kalt "Stoff Paradiset" lol

Beast
26th January 2011, 18:55
Er ikke rart jeg konstant er blakk når alle penga går til stoff og nåler.... :P

mogcaiz
28th January 2011, 15:21
Anbefaler de som ikke er redd for å lese litt, å titte på denne siden her: http://www.sarcasm-hime.net/cosplaycrimes.html
Som lister opp gode råd på hva man IKKE bør gjøre når man cosplayer. Gode poeng er allerede nevnt her, f.eks det med skoene :)
Jeg synes rådene er en smule elitistisk ettersom det viktigste i nesten uansett sammenheng; er å ha det gøy ^^ Men det er fortsatt en god reading for de som liker å cosplaye litt for sportens skyld og.

Jeg joiner Veriun's 24: Meh... penger... :(