PDA

View Full Version : Filmer Beste Sci-fi filmen(e)?

Pernille
1st November 2010, 17:25
I likehet med zombie tråden, hva er den beste sci-fi filmen du har sett?
Skriv gjerne flere om gangen og hvorfor du liker den!

Akkurat nå sier jeg District 9, den hadde action og litt gørr, men samtidig kunne jeg føle med personene. Håper de lager en oppfølger : D

Soryouken
1st November 2010, 17:32
Det er veldig vansklig å si.
Men jeg må gå for "Equilibrium". Bare fordi den har helt fantastisk fighting, og historien om et samfunn som er uten følelser og hvor følelser faktisk er kriminelt er kult.
Og Christian Bale er bare rå tøff.

Porphyra
1st November 2010, 21:59
Independence Day? Er vel en av få filmer jeg kan se om og om igjen uten å gå lei. Signs er også en av favorittene. Og The 4th Kind selvfølgelig. Jeg hater virkelig ugler etter den filmen...

SoulCandy
1st November 2010, 22:07
Wall-E <3 Også likte eg veldig godt The Fifth Element.

tanketom
1st November 2010, 22:41
Kjem litt an på kva definisjonen av sci-fi er, men eg har alltid vore svak for td. Blade Runner eller Det Femte Element. Men Star Wars-filmane (dei tre) vil for meg alltid trone øverst, ikkje berre som eit fantastisk eksempel på "The Hero With A Thousand Faces", men som ein fantastisk rom-opera! Sex, evil, and spaceships!

Madz
2nd November 2010, 01:09
Må si meg helt enig med District 9, utrolig stilig og bra blanding av dokumentar og actionfilm!
Mange som sammenligner den med Avatar, men jeg foretrekker fremdeles D9 stort fremfor Avatar!

Tyblazitar
2nd November 2010, 01:37
Hvis man regner Star Wars som sci-fi, vil franchisen generelt alltid ha en spesiell plass hos meg, selv om jeg blasfemisk nok må innrømme å foretrekke de nye filmene, da jedi/sith-delen av universet er den jeg interesserer meg mest for.

Ellers må jeg si meg enig i Equilibrium. En bra lagd film i alle aspekter, og jeg er svært svak for Brave New World-aktige dystopier.

Amaye
2nd November 2010, 09:23
Bare en!?

IMPOSSIBLE, I say!

Meeen man har jo Aliens.. *spesielt Aliens VS. Predators med hun gravide dama:3*
Independence day(som noen allerede har sagt), STAR WARS!! Star trek... Hmm... Star Gate også.. *uansett hva folk sier, SG er fiiinfinfinfin*

ilifin
2nd November 2010, 09:27
Inception. Helt klart, og uten sidestykke.

Rounin
2nd November 2010, 09:35
Av de som ennå ikke er nevnt vil jeg trekke frem Minority Report. Den er et godt stykke film.

Porphyra
2nd November 2010, 16:06
Ah, må nok legge til en godfilm til her, ja... Stargate. Den originale filmen med Kurt Russell. Og Ra <3

Pernille
2nd November 2010, 16:12
Personlig regner jeg sci-fi som det meste som ikke er i en ordinær nåtid og ikke er om alver og magi og sånt. Og det bør ha noe teknologi eller romvesen saker i seg og..
jeg vet ikke jeg, er det noe helt riktig definisjon av utrykket?

En annen film som ikke har blitt nevnt er Moon, tror ikke så mange har hørt om den, men jeg synes den var stilig :3

dondes
2nd November 2010, 16:57
de fleste sci-fi filmer som jeg syntes er gode har blitt nevnt allerede, men tenke jeg skulle nevne et par till:

Serenity - filmen som følger historien til "Firefly" serien. digger sci-fi/cowboy themen, a la cowboy beebop! :P

Abyss - undervannsfilm med aliens..

close encounter of the third kind - digger den old school sci-fi feelingen til den filmen, å kommunisere med musikk er jo helt rått!

Moon - film fra i fjor, hadde noen mind twisting moments!

the thing - classiker! ;)

men ja, en definisjon på sci fi hadde jo vært noe, back to the future serien, a clockwork orange, mad max 1 og 2, the matrix, jurasic park.. de kan jo være med de og, på en måte! :P

Hmm
2nd November 2010, 16:58
Personlig regner jeg sci-fi som det meste som ikke er i en ordinær nåtid og ikke er om alver og magi og sånt. Og det bør ha noe teknologi eller romvesen saker i seg og..

definasjonen på sci-fi ligger i navnet, science fiction. fiction er oppdikting, fantasi om du vil kalle det det. så for å så det enkelt, det er fantaseringer om forskjellige ellementer innen vitenskapen, dvs. liv på andre planeter, romskip, "laser stråler", og alt som har med det man tror vitenskapen kan påvise i framtiden.
kan virke litt rotete forklart, men håper du skjønner :P

dondes
2nd November 2010, 17:00

enig der, selv om jeg kan godt strekke det til "nåtid" så lenge de bruker noe "science" som er "fiction", som f.eks i back to the future 1, der handlingen foregår i nåtid, og i fortid, og de bruker teknologi som ikke eksisterer.. altso science fiction :P

tanketom
2nd November 2010, 17:13
Eg vil for eksempel kalle Steamboy sci-fi, sjølv om det er sett til fortida (rundt den industrielle revolusjon). Parallelle univers, fylt med teknologi! Har sett nok folk argumentere sterkt og heftig for at Star Wars ikkje er sci-fi, blant anna sidan filmane opnar med "A long, long time ago..". Den tolkinga vert for smal for meg :P

ilifin
2nd November 2010, 17:22
Jeg tolker science fiction veldig bokstavelig: fiksjonell vitenskap - dvs noe som vi ikke vet om at er teknologisk mulig enda, men som noen innbiller seg er teknologisk mulig. Bygge roboter som kjører på damp på størrelse med et hus... har ikke sett det enda. Heller ikke sett noen bygge lightsabers som funker enda.

Rounin
2nd November 2010, 17:43
Ja, jeg er ganske så enig med ilifin, tanketom, dondes etc. Sci-fi-genren har en ganske lang tradisjon og inkluderer flere undergenrer, og flere andre medier enn film. For eksempel kan en sci-fi-fortelling handle om en verden ganske lik verden slik den er i dag, men hvor én eller annen oppdagelse har blitt gjort som utgjør en stor forskjell. Minority Report (i alle fall filmen) er mer eller mindre et eksempel på dette, og det samme kan vi vel si om Independence Day, og kanskje District 9. Noe av poenget med denne typen fortellinger er da å utforske hva som ville skjedd hvis det var slik.

Porphyra
2nd November 2010, 18:23
Er Terminator sci-fi også da? :D

tanketom
2nd November 2010, 18:26
Men sjå til dømes på det som gjerne er kalla verdas første sci-fi-film, «Le Voyage dans la lune» (frå 1902), som i prinsippet kun handlar om månereise. Med andre ord, filmar som omhandlar fiksjonell vitskap (idet filmen vart skapt) er sci-fi-filmar.

Now, for your viewing pleasure: «Le Voyage dans la lune»

http://www.youtube.com/watch?v=7JDaOOw0MEE

Rounin
2nd November 2010, 18:46
Er Terminator sci-fi også da? :D
Nødvendigvis, ja, selv om den jo er en actionfilm i tillegg. En film kan jo godt tilhøre mer enn en genre samtidig.

retrolord
3rd November 2010, 15:48
hmmm beste sci fi filmer. Vansklig å si , det finnes mange bra sci fi filmer og mange dårlige, enten er story,skuespillerne eller effect messi.
Men favouriten er Blade runner:) den har alle de gode sci fi elementene og soundtrack som bare sitter fast i hode ditt etter filmen er ferdig.
Ikke minst Tears in the rain :)

Fredrik Urashima
4th November 2010, 12:08
De fleste her vet sikkert at jeg digger Star Wars. Det er den beste oppfinnelsen siden luft i mine øyne. Ellers er også X-files sykt bra. både film og serie.

Beast
4th November 2010, 13:27
Jeg liker veldig godt den originale filmatiseringen av "Solaris". Den amerikanske versjonen er ikke dum heller, men den mangler noe av den unike stemningen som Tarkovsky skildrer med sine sepiafarger og lavmælte dialog. "Blade Runner "er ikke til å komme unna, for min del, ei heller "The Empire Strikes Back". Jeg likte også godt "LIES.inc", men her er jeg nok inhabil ettersom jeg var med i produksjonsteamet som kostymedesigner. :P

Ellers elsker jeg filmen "Galaxy Quest" og er overrasket over at den ikke er nevnt en eneste gang! Den er jo en humorgodbit for enhver som har sett litt innen genren!

Men dersom vi kan regne med tv-serier også, står nok nyinnspillingen av Battlestar Galactica på en trone i min bok, kanskje mest fordi den både er karakterdrevet og fordi den våger å røre borti en god del temaer som er ansett som svært kontroversielle i mange land, men uten at det går på bekostning av det narrative.

Mayflower
4th November 2010, 17:34
Star Trek 2009! Kan med sikkerhet si det er en av de beste sci-fi-filmene jeg har hatt gleden av se :8D: Vil si J.J. Abrams har gjort en flott jobb med å recaste Star Trek: TOS-gjengen og å skape et nytt, spennende og orginalt plott. Gleder meg til oppfølgeren, prr ... :nya:
Star Wars og The Hitchhiker's Guide to the Galaxy kan vel også nevnes ;)
Ellers er jeg ganske fan av Alien-filmene, selv om jeg ikke er helt sikker på hvorfor... Fikk ikke kommet meg på kino for å se Predators though. Was it any good? :cip:

Pernille
8th November 2010, 17:44
Hey jeg glemte star trek, synes de gamle filmene var ganske bra også!

Jeg synes Predators var bra, ikke sånn super bra, men nok til å underholde meg i to timer :)

Sarphire
8th November 2010, 19:43
Titan A.E.!

Så denne filmen som liten en gang, og kjøpte den igjen for ikke så veldig lenge siden :3
<3 :3

Fredrik Urashima
10th November 2010, 11:22
Titan A.E.!

Så denne filmen som liten en gang, og kjøpte den igjen for ikke så veldig lenge siden :3
<3 :3

"planet Bob"
Lo så jeg grein X3

Acima
12th November 2010, 17:38
Det er så mange.. vel, ikke alle vil jeg kalle "beste" men ihvertfall noen jeg liker svært godt: Star Wars, Gattaca, Fifth Element, Starship Troopers, Titan A.E, Moon og Splice (selvom den ikke var så bra likte jeg konseptet for filmen utrolig godt, og selve Dren var lovely^^).

turn_self_off
16th November 2010, 19:47
får rekke opp en hånd for blade runner.

JRPG-Gamer
16th November 2010, 23:12
Maa si Star wars I-VI, ja ALLE, dem er 1 lang story men kjerlighet, komi, action, fantasy, sci-fi, Space war, the bad guys, the good guys, the in between guys LOL Star wars dekker saa mye NAMM NAMM :P

Som singel film trur jeg att jeg vil si Total Recall, hmm trur jeg maa nevne noen flere, hihi, event horizon, AKIRA trur jeg stopper der LOL!

Merwanor
24th November 2010, 01:22
Star Wars er jo selvsagt en stor favoritt blandt Sci Fi, åja jeg mener alle! Kommer nok alltid til å være favoritter.

Er selvsagt masse bra Sci Fi filmer, så er litt vanskelig å velge, men Star Wars har en spesiell plass i minnet. Og er som regel det første jeg tenker når jeg hører ordet Sci Fi.

Jawad
7th December 2010, 17:49
Beste sci-fi film noensinne er Star Wars episode II: Attack of the clones!! Nuff'said!

Ryko
13th December 2010, 18:06
Independence Day
Aliens
Event Horizon

så mange å velge mellom
star wars 4-6 er også prima, skjønt jeg har et stort HAT for 1-3

stigomaster
24th December 2010, 13:06
Stanley Kubrick sin 2001 må jo vera verdt å nemna. Det er lenge sidan eg såg filmen og eg var ganske liten då, men eg las boka i haust og den var herleg. HAL 9000 er skummel.

HALL
2nd January 2011, 04:06
Damn! Jeg elsker Sci-Fi. Får meg så er det ganske åpent hva som går underen genren. Jeg digger egentlig en del forskjellig. The Thing, They Live, Invasion of the Body Snatchers, Solaris, Stalker, Blade Runner, Dark City, 13th Floor, Ghost in the Shell, Akira, Star Wars, Metropolis, Fifth Element, Twelve Monkeys, Brazil, 2001, Alien, Aliens, Videodrome, Shivers, Robocop, Total Recall, Tron, Tron: Legacy and the list goes on and on over gode sci-fi-filmer.

Gorerotten
10th January 2011, 15:22
Pussig at ingen har nevnt disse filmene...

Event Horizon, Lost in Space (Gammel og Remake), Sunshine, Dune, The Day That the Earth Stood Still (ny og Remake), Sphere, Plan 9 from Outer Space :P

tanketom
10th January 2011, 23:57
Plan 9 from Outer Space :P

Stor skilnad på "Så bra" og "så dårleg at den er bra" for min del, iallfall. Plan 9 fell heilt klart i siste kategori! :P

Kva versjon av Dune er det du vil plassere blant beste sci-fi-filmar?

(Er heller ikkje så begeistra for remaken av TDtESS heller, men det er då ein anna sak.)

Gorerotten
11th January 2011, 11:31
Kva versjon av Dune er det du vil plassere blant beste sci-fi-filmar?

Må jo bare bli David Lynch sin orginal det ;)

Sparkie
12th July 2011, 08:57
Pandorum 2009 (http://www.imdb.com/title/tt1188729/")

http://www.youtube.com/watch?v=PItZ-qr9jG8

Verdt å se, men grenser kanskje mot en B-film

danarki
12th July 2011, 13:42
Pandorum er en film som har et vanvittig bra konsept men litt for dårlige skuespillere. Filmen fikk stort sett gode tilbakemeldinger og gjorde det godt på kino i USA, hvis jeg ikke husker helt feil, så om den kan kalles en B film er det isåfall i det øvre sjiktet. Personlig synes jeg det er en utrolig bra sci-fi thriller, helt klart verdt og se.

maruti
12th July 2011, 17:29
At ingen har nevnt CONTACT! Fantastisk bra film, basert på boken av Carl Sagan. Jeg fikk gåsehud.

Sparkie
13th July 2011, 10:26
Pandorum er en film som har et vanvittig bra konsept men litt for dårlige skuespillere. Filmen fikk stort sett gode tilbakemeldinger og gjorde det godt på kino i USA, hvis jeg ikke husker helt feil, så om den kan kalles en B film er det isåfall i det øvre sjiktet. Personlig synes jeg det er en utrolig bra sci-fi thriller, helt klart verdt og se.

Ganske enig med deg. Men det er et generellt kjennetegn på sci-fi filmer om dagen er at det er ganske dårlig skuespill. Merk Skyline(?), Battle Los Angeles, Predator(selv om jeg digger de)

Men så har du motparten som er Event Horizon, Transformers, Star Trek nyeste og District 9.

For de som er intressert så anbefaler jeg å se følgende serier

http://www.youtube.com/watch?v=SjroVVhe8G0

http://www.youtube.com/watch?v=LQoSCEMzJYE

Erke HBO serier, men ok underholdning:)

Haruhi
22nd August 2011, 12:15
Er glad i de typiske sci fi filmene
Star wars (de gamle)
Blade runner
Ghost in a shell
minority report
district 9
planet of the apes
vanilla sky
the matrix
fifth element

Jah, liker sci fi :D

Glup
21st March 2012, 00:44
Kan vel si at jeg personlig likte Avatar veldig godt :3
utenom dette har man Independence day som god gammel favoritt! :D

trådbumping liek a CM

Fridator
21st March 2012, 00:54
Med noen cosplay på samvittigheten, så er jeg stor fan av litt eldre sci-fi-filmer der det enda var folk inni romvesenkostymene type Star Wars IV-VI og Alien(s).

Gorerotten
21st March 2012, 01:46
Kan vel legge til The Thing 2011 med tanke på hvor Norsk den filmen egentlig er :D
Og Prometheus blir ikke feil

http://www.youtube.com/watch?v=N0WUpsErUBA

kakashi-san
21st March 2012, 07:56
Med full forståelse for at det tidligere er sagt, så er sci-fi så mangt og skal man holde seg til "non-animated" filmer her, så er jo Star Wars et soleklart valg. Utenom de filmene er det alltids The Terminator-trilogien (NEI, den fjerde filmen tells ikke, den har ikke Arnold himself!) Og jeg ser flere har skrevet The Fifth Element og må si meg enig der, en av de bedre sci-fi filmene med Bruce Willis.

Har forsåvidt Terminator (1 riktignok) og The Fifth Element på VHS hos mor mi :3

Titan-Amaranth
21st March 2012, 10:18
At ingen har Nevn Hitchhikers guide to the galaxy.

Iron Sky er min nye favoritt (ja jeg har faktisk sett den)
andre favoritter er jo Fift element, Star Wars, Star Trek.

jeg er overasket over at bare en her har sett Galaxy Quest som paroderer Star Trek og ikke minst Star trek fans (den ekstreme typen) veldig bra. for ikke gleme at den har Alan Rickman i en av hovedrollene!

andre filmer som er verdt å nevne:
Star Wreck: in the Pirkining.
Spaceballs
Star Trek: First Contact.
Evil Aliens
Mars Attacks!
og flere jeg ikke kommer på :3

Gorerotten
21st March 2012, 16:03
Og jeg ser flere har skrevet The Fifth Element og må si meg enig der, en av de bedre sci-fi filmene med Bruce Willis.

Y U NO Mention Twelve Monkeys?

kakashi-san
21st March 2012, 21:05
Y U NO Mention Twelve Monkeys?

SANT! 12 aper er også bra, men ikke så bra som The Fifth Element..

Heika-sama
21st March 2012, 21:49
Både Twelve Monkeys og Fifth Element er flotte. Bruce Willis! <3

yui_alex
24th March 2012, 15:42
Må nok si at independence day er den som alltid vil ha en sterk plass i mitt hjerte.

Av litt nyere filmer liker jeg den første transformers. Om men dette kan godt ha sentimentale grunner ettersom jeg hadde leker og såg på tv serien når jeg var veldig liten. Genialt å kunne byggge om leker på den måten.

Ukusoberu
11th November 2012, 00:40
Hoi, hvor skal man starte. Jeg tror at hvis jeg skal basere meg på hvilken filmer jeg har sett flest ganger så må det være en av:

Alien
Blade Runner
Ghost in the Shell
Children of Men

Jeg ser mange anbefaler mye undervurderte filmer i denne tråden og det liker jeg. Av nyere film så har man også In Time (samme person som gjore gattaca), Looper (bruce willis i enda en tidsreisende film) og Splice (som allerede er nevnt), som alle er verdt å se.

tormaha
26th March 2013, 16:12
Hei. Jeg synes Apenes planet særlig den elste serien på 7 filmer er en av de beste science fiction filmene. Men også den mer moderne varianten er fin, men den moderne varianten er jeg litt frustert på for slutten sluttet så spennende, det burde ha vært enda en film som flugte opp den slutten. Det hadde vært råstilig.

Ellers må jeg si at jeg Watervøld Hum sikkert feilt stavet. Men altå oversatt til norsk blir det vannverden, der hvor det omtrent ikke er noe fastland igjen på planeten. Den er spennende. Har hørt rykter om at den blir vist igjen nå i påsken. Den synes jeg er fin. Beundrer spesielt de fantastiske finessene på båten til hovedpersonen.:)

Tørminator filmene har vært nevnt før, men de synes jeg også er kjempe spennende.

Woyager er også en av mine favortt serier. og Nekst genereisjon. :)

gullfisk
26th March 2013, 19:45
Du mener Waterworld*, Terminator*, Voyager*, og Next Generation*. (Hallo? Engelsk?)

Marshmellow
27th March 2013, 00:20
Du mener Waterworld*, Terminator*, Voyager*, og Next Generation*. (Hallo? Engelsk?)

å så flink

tormaha
27th March 2013, 10:19
:blush: Så flott at du kjønte hva jeg mente Gullfisk. Jeg må bare krype til korset. Rettskriving er ikke min greie. og slett ikke på engelsk. Alle kan ikke være like flinke til alt. ;)

gullfisk
27th March 2013, 10:59
Nei, alle kan ikke det. Det er bare litt morsomt når filmene er på engelsk... Du skriver i hvert fall bra på norsk! :D (Jeg rettet det i tilfellet noen som ikke har hørt om filmene/seriene vil sjekke dem.) Er for så vidt enig i at de er gode alle sammen.

Kroenen
30th March 2013, 16:43
Tron og oppfølgeren 28 år senere: Tron Legacy :)

Samt kanskje kan adde:
- Hellboy 1 & 2
- Moon
- Aliens
-Stargate
-DUNE! osv..

Senõr Magnus
30th May 2013, 20:04
Starship Troopers, Aliens, Star Wars 1-3, Predators. alt funker

gullfisk
30th May 2013, 22:13
Starship Troopers, Aliens, Star Wars 1-3, Predators. alt funker

...mener du prequelsene når du sier "1-3"??

Aryvandaar
26th January 2014, 23:39
Jeg håper at TV serier kan gå i samme tråden. De beste sci-fi seriene jeg har sett er Babylon 5, Farscape og Firefly. Jeg har sett ganske mange sci-fi serier, men disse er de absolutt beste syns jeg, med mer realisme og bedre script og skuespill.