PDA

View Full Version : Anbefalinger av bøker

Burny
21st July 2010, 23:30
Lurer på om noen kan anbefale noen science fiction og fantasy bøker. Og noen gode tegneserier eller grafiske noveler.

Akamaru
21st July 2010, 23:47
Av egen erfaring kan jeg anbefale Shannara-bøkene skrevet av Terry Brooks (fantasy), hva som helst skrevet av Terry Pratchett(fantasy med masse humor) og Douglas Adams (sci-fi med masse humor).

Tyblazitar
21st July 2010, 23:52
Anbefaler sterkt A Song of Ice and Fire-serien, skrevet av George R. R. Martin. Første av til nå fire bøker heter A Game of Thrones. Fantastisk fantasy-serie med utrolig bra karaktergalleri, brutal og down-to-earth, men til tider episk, og ganske så fri for vanlige fantasy-klisjeer.

Burny
22nd July 2010, 00:00
Har også tekt til å kjøpe feed

Yunaleah
22nd July 2010, 00:03
Artemis Fowel, av Eoin Colfer.
De fire og han som gjør galt verre, av Hans Frederik Follestad ^^,

Burny
22nd July 2010, 00:09
Har lest artemis fowl bøkene. Har noen lest feed ? er den bra ?

Aslak
22nd July 2010, 10:27
Alt av Eric Nylund er episk! Sci-Fi.

Hvis du liker litt avanserte bøker kan jeg jo anbefale Stephen Erikson med hans Malazan Book of the Fallen serie. Den ble faktisk ikke utgitt i USA på mange år, siden den ble dømt til å være for vanskelig for amerikanske lesere av forlagene. De er noen utrolig godt skrevne bøker da!

PrincessMidna
22nd July 2010, 11:33
Anne Bishop, hvis du vil ha litt mer voksne bøker igjen. Black Jewels (Trilogy) er den beste (startet som en trilogi, er nå åtte bøker, nummer ni kommer ut mars neste år). Leser også Ephemra-serien hennes, som består av Sebastian og Belladonna, er på bok 2 nå. Har hørt at Tir Alainn trilogien er veldig bra, men har ikke lest den enda.

Eller Stephenie Meyer's The Host (sci-fi)

Jiraaiya
22nd July 2010, 16:39
Wheel of time serien av Robert Jordan ;)

Bellatrix
23rd July 2010, 02:50
Ender's game av Orson scott card! Sci-fi på sitt beste. Er både overflatisk underholdende, men har også dype undertoner og spørsmål om menneskets natur. + slossing i vektløs tilstand og en stor episk kamp mot aliens/buggers. It is awzm xD Get to the battleschool! Det er flere bøker i serien, men de foregår mange år senere i Enders liv så de er ganske adskilt.

tanketom
24th July 2010, 12:32
Ville ha sjekka ut «I, Robot»-serien av sci-fiens gudfar, Isaac Asimov om du vil ha litt klassisk sci-fi. Eg veit den delar tittel med den Will Smith-filmen, men den har lite med den å gjere, eg lovar!

Selena
24th July 2010, 13:01
Tegneserien; Transmetropolitan

Aslak
28th July 2010, 09:17
Ville ha sjekka ut «I, Robot»-serien av sci-fiens gudfar, Isaac Asimov om du vil ha litt klassisk sci-fi. Eg veit den delar tittel med den Will Smith-filmen, men den har lite med den å gjere, eg lovar!

Har vel egentlig alt med filmen å gjøre. Siden filmen baserer seg og plotet på Asimovs robot-lover... men det er jo bare nitpickery :8D:

Erica
28th July 2010, 09:48
The Belgariad-serien av David Eddings, den består av 5 bøker. Utrolig bra, og jeg var oppriktig lei meg da jeg leste ferdig siste boka.

retrolord
31st July 2010, 17:38
anbefaler å lese Neal Asher bøker :) veldig bra sci fi . mye action, mye som skjer, utrolig skapninger, herlig ideer . han har laget sitt eget universe av AI og Mennesker.
han har en del bøker av universet sitt.
Cormac serien og noe annet.
jeg leste ut 3 boka nå av Cormac og gleder meg til neste.

Edgeworth
28th November 2010, 12:37
Tegneserien; Transmetropolitan

This!

Wheel of Time er også nice om du liker digre bøker. Er vel bare #8 og #10 som skiller seg litt negativt ut.

Og så bør du sjekke ut Scott Pilgrim. Eventuelt se filmen først. :)

tanketom
28th November 2010, 12:55
Har vel egentlig alt med filmen å gjøre. Siden filmen baserer seg og plotet på Asimovs robot-lover... men det er jo bare nitpickery
Filmen «I, Robot» er basert på eit skript som heiter «Hardwired» som har ingenting med Asimovs verker å gjere. Ettermanusforfattar Alex Proyas tilførte robotlovene i etterkant, og baserte Will Smith sin karakter bittelitt på Elijah Baley som opptrer i nokre av novellene i boka «I, Robot». I tillegg la han til nokre karakterar som er med i bøkene, men gjorde dei meir sexy, og la dei i same tidslinje.

Boka «I, Robot» er ei novellesamling som spreier seg ut over mange hundre år, og fortel små, fantastiske historier som utfordrar hjernen din, og røskar i logikksansen din. Filmen «I, Robot» er ein ganske standard actionfilm — med robotar i seg — og eit svakt plott som berre av og til visar glimt av Asimovs storheit.

Difor føler eg at eg med ganske stor backing kan seie at nei, filmen har veldig lite med boka å gjere. Difor kan eg kraftig anbefale boka — sjølv om ein ikkje likte filmen :P

Beast
28th November 2010, 14:10
The Gone-Away World av Nick Harkaway! Fortelleren i denne boka er "sidekick'en" til barske og heroiske Gonzo Lubitch, og sammen drar de ut for å slukke brannen i Jorgmund Pipa, den som gjør verden relativt normal å leve i etter krigen der alt gikk veldig... bort. Dette er et seriøst eventyr fult av useriøsiteter, ninjaer, pirater og nye, spennende måter å lage flapjacks på som inkluderer stor gulvplass og flammekaster. Harkaways debut er en upretensiøs og uforpliktende go'-bok full av humor og minneverdige karakterer og øyeblikk! Anbefales på det sterkeste!

oliyzia
28th November 2010, 14:19
En god fantasybok på nynorsk (!) er Song for Eirabu av Kristine Tofte. Den er inspirert av norrøne myter, veldig god. Etter tre avsnitt tenker du ikke over at den er på nynorsk mer, så verdt å gi en sjanse selv om du er allergisk mot nynorsk :p

SoulCandy
28th November 2010, 16:06
Anbefaler klassikeren Jorden Rundt på 80 dager av Jules Verne på det aller sterkeste. Min favorittbok gjennom tidene. :nya:

Tsubasa
29th November 2010, 11:41
Bøker av Mercedes Lackey som utspiller seg i Valdemar, og en bokserie på fire bøker av Cecilie Dart Thornthon som ender med boken Fallowblade andbefaler jeg sterkt hvis man liker fantasy =3

tromter
6th December 2010, 09:23
Fantasy: Sjekk ut Terry Pretchett's Discworld serie, en fin blanding av humor og fantasy. Jeg vil anbefale serien om døden, da kan man velge om man vil starte med Mort eller Reaperman, startet selv med Reaperman som er en av favorittene mine ^^

Sci-fi: Om du forsatt kan telle H. P. Lovecraft's horror som sci-fi (noen er uenige der) så kan jeg presse det inn, anbefales også. Om ikke så har jeg ei bok jeg så vidt har begynnt med ved navn Debatable Space. Lånte den bort til en som leser raskere enn meg (hurra for dystleksi), og når han var ferdig sa han kun "gled deg".

og ja, jeg går bare utifra at du endten har lest eller allerede blitt anbefalt Tolkien eller Douglas Adams, så derfor skal jeg ikke mase om det

stigomaster
24th December 2010, 12:50
Eg har lese dei første to bøkene i «2001»-tetralogien til Arthur C. Clarke og vart ganske fenga av dei. Den første boka vart skriven samstundes som filmen «2001: A Space Oddyssey» vart filma, og dei tre andre bøkene skreiv han seinare. Det er topp scifi!