PDA

View Full Version : Hjelp Noen spørsmål om bestilling på ebay, toll og paypal

Rinrin
1st July 2010, 11:03
Heisann. Jeg vurderer å bestille mitt neste kostyme da jeg ikke er spesielt flink til å sy. I den sammenheng har jeg sett på et par kostymer på ebay og har noen spørsmål.

Har noen bestilt fra en selger som kaller seg "cosplay.space"? Selgeren har 100% positive tilbakemeldinger så da bør det vel være ganske trygt, men jeg synes det alltid er greit å få hørt litt for sikkerhets skyld.

Denne biten i smått er blitt svart på, lar den bare stå for ordens skyld:
Det som bekymrer meg mest med å bestille ting over internett er toll - hva er deres erfaringer med bestilling fra ebay/andre sider og toll? Jeg har hatt noen dyre overraskelser tidligere.. Og hvordan fungerer merverdiavgift på ebay? Er det inkludert i prisen eller er det noe som må legges på i tillegg?

Så var det paypal, fordi man trenger paypal for å betale. Hvordan lager man en paypal-konto, hvor mye koster det og hvordan fungerer det?

Jeg vet at jeg spør om ganske mye, men setter veldig pris på svar. Har prøvd å søke litt på forumet men da fant jeg ikke svar. Beklager likevel dersom det er en superhjelpsom tråd jeg har oversett.

copycat-chan
1st July 2010, 11:13
jeg vet ikke helt hvordan det er men når jeg bestilte korsetter fra england så var tollstatsen på klær og sånt på 10,7 % dvs på alt du bestiller totalt.
mva er jeg usikker på men det smarteste er vell bare å regne med at man får det uansett, standard mva på varer er 25%

Amaye
1st July 2010, 11:42
Å lage paypal konkto koster ingen ting. Jeg vil egentlig anbefale det, for det skal være sikrere enn å måtte oppgi *kontonr?* andre ting hver gang du måtte bestille. Jeg tror jeg har fått toll på 25% av hva gjenstanden min kostet eller noe...
ble hvertfall myeT.T*

Madz
1st July 2010, 11:45
Tror det er sånn at hvis en gjenstand koster over 200kr, må du betale 25% i toll.
Det jeg gjør derimot, er å sende en epost til selgeren og ber han/hun om å merke tingen som bare 100kr eller rundt den prisen. Kjøpte 5 mangaer en gang til "5$" :P

Snedvig
1st July 2010, 12:28
Bøker er tollfri, så det var ikke nødvendig. Plater, klær og DVD-er er det moms på, og så er det en avgift (120 kroner, sist jeg så etter) på tollbehandlingen. Pakker under 200 kroner er avgiftsfri men - HA HA - hvis en pakke inneholder én CD til 50 kroner og bøker for 151 kroner, må du betale moms på CD-en, ettersom pakken totalt er over 200 kroner.

Balto
1st July 2010, 12:43
Det meste av informasjon + tolltrariffen finner du på www.toll.no :)

Rinrin
1st July 2010, 14:30
Det meste av informasjon + tolltrariffen finner du på www.toll.no :)

Jeg ville ikke spurt om toll her dersom jeg fant frem på den siden. Har prøvd flere ganger uten hell. Overser sikkert bare noe men har søkt og lett og ikke funnet ut av det.

Og den ene gangen jeg trodde at jeg hadde det fikk jeg en ugrei overraskelse. :,D

Balto
1st July 2010, 14:55
Det skal ei heller være et problem å ringe f.eks. tollavdelingen til posten (ikke tollere, men de svarer på spørsmål) eller rett til tollvesenet (gratis og de svarer på spørsmål presist).

Sober
1st July 2010, 15:35
Jeg ville ikke spurt om toll her dersom jeg fant frem på den siden. Har prøvd flere ganger uten hell. Overser sikkert bare noe men har søkt og lett og ikke funnet ut av det.

Og den ene gangen jeg trodde at jeg hadde det fikk jeg en ugrei overraskelse. :,D

Hvis du ser på forsiden der det står "Nyttig for privatpersoner:", altså - deg. Og "netthandel", dvs, akkurat det du har spurt om, så dukker det opp på magisk vis opp alt du trenger å vite.

Det tar hele 2 sekunder. Det tar sikkert lengre tid å klikke på en link enn det tar å lage en hel post om emnet med spørsmål vil jeg tro.

Rinrin
1st July 2010, 17:06
Hvis du ser på forsiden der det står "Nyttig for privatpersoner:", altså - deg. Og "netthandel", dvs, akkurat det du har spurt om, så dukker det opp på magisk vis opp alt du trenger å vite.

Det tar hele 2 sekunder. Det tar sikkert lengre tid å klikke på en link enn det tar å lage en hel post om emnet med spørsmål vil jeg tro.

Mange takk. Da har jeg funnet ut noe nytt: jeg må faktisk være blind og seende samtidig på merkelig vis. Et av mine særtrekk er evnen til å overse ting som er så synlige at det gjør vondt å tenke på det i ettertid.

Men hvis du hadde lest posten min nøye ville du merke at det ikke er det eneste jeg spør om. Å kalle den "en hel post om emnet" blir derfor feil. ;)

Balto
1st July 2010, 18:03
Toll.no er tross alt lagt opp på lik linje med politi/politiet.no slik at alle skal kunne forstå og lett finne frem. :)

copycat-chan
2nd July 2010, 12:10
tollsatsene varierer i forhold til hva slags vare du kjøper eller importerer
på klær er det generelt 10.7% (dette har jeg skjekket ut tidligere på tollvesenet sine nettsider)
men ting er forskjellige i tollsats som sagt så koster bøker ingen ting i toll. for å finne ut de forskjellige satsene så kreves det heavy loking på tollvesent sin hjemmeside

Aslak
2nd July 2010, 13:58
Har noen bestilt fra en selger som kaller seg "cosplay.space"? Selgeren har 100% positive tilbakemeldinger så da bør det vel være ganske trygt, men jeg synes det alltid er greit å få hørt litt for sikkerhets skyld.

Så var det paypal, fordi man trenger paypal for å betale. Hvordan lager man en paypal-konto, hvor mye koster det og hvordan fungerer det?

Hvis selgeren har 100% positive tilbakemeldinger så kan du gå ut ifra at det er trygt å handle der. Det finnes jo sikkert alltids en og annen dårlig opplevelse, men det gjør det jo med alle butikker. både på nett og IRL.

Paypal koster ingenting. Man lager en konto ved å gå på paypal.com og trykke på "opprette konto" eller tilsvarende. Så har du valget om du vil bruke paypal som en ekstern bankkonto, der fu overfører ting til og bruker, eller om du vil direktelinke bankkortet ditt til paypalkontoen. Da funkerer det som når du trekker kortet i en virkelig butikk, og du trekkes for det nøyaktige beløpet på kortkontoen din. Den sistnevne muligheten er desidert lettest, siden du slipper å logge inn og mase med banken din hver gang du skal kjøpe noe.

Håper det svarte på spørsmålene dine.