PDA

View Full Version : Anime Vintersesongen 2010

Tyblazitar
12th January 2010, 23:59
Da har vintersesongen begynt for fullt. Hva ser dere, hva er bra og hva er dårlig?

Ta en titt her (http://chartfag.files.wordpress.com/2010/01/winter-09-10-v3fixed.jpg) for en grei oversikt av sesongens serier.

Selv har jeg fått begynt på følgende serier:

Dance in the Vampire Bund
Første episode var absolutt noe for seg selv, og jeg mener det på en positiv måte. Alt tyder på at SHAFT og Shinbo lager en ny suksess. Jeg liker også stemmene i serien, særlig hovedkarakteren. Muligens beste serie denne sesongen.

Durarara!!
Basert på bøker fra forfatteren av Baccano!, og med Brains Base på animasjonen, dette kan ikke gå galt. Første episode lover godt.

Ookami Kakushi
Jeg elsket Higurashi og hatet Umineko, så jeg er ikke helt trygg på Ryukishi07 her, men førsteepisoden virker ganske bra, og animasjonen er mye bedre enn tidligere. Må dog vente litt med å si for sikkert at jeg vil like denne serien.

Hanamaru Youchien
Søt og fin serie av typen "søte barn gjør søte ting", eventuelt "Kodomo no Jikan uten seksuelle undertoner". Virker ganske fin, men ikke noe ekstraordinært.

Chu-Bra!!
Det var mange ecchi-serier denne sesongen, men denne har en god porsjon humor i tillegg. Ser ut til å bli en skoleklubbserie med mye undertøy og humor på.

So Ra No Wo To
Forventet K-on, men virker mye mer seriøs. Basert på førsteepisoden er den helt grei, men får nå se hvordan plottet bygger seg opp.

Den eneste andre serien jeg har planer om å begynne på er Katanagari, da jeg har mye fra forrige sesong jeg ikke har sett enda.

p33r
13th January 2010, 00:24
Jeg og fiiup lagde en podcast om første del av denne sesongen her: http://forum.japani.no/showthread.php?t=20770. Det er våre intrykk og meninger om seriene.

Charbutsu
13th January 2010, 01:35
Sesongen ser ikke så altfor god ut, men det er såklart noen unntak. Det som ikke var dårlig virker veldig lovende ihvertfall, da.

(Har sett første episode av alle jeg lister opp, rangert etter hvor godt jeg likte dem; fra dårligst til best)

Chu-Bra!!
LOLI. Det var bittelitt humor i den, men ikke mye god humor. Ganske generic ecchi, ja, men det var ihvertfall et litt mer originalt plott. Gir den tre episoder, og dropper den vel etter det. EDen (eller så var det OPen, en av dem ihvertfall), var veldig søt, og Minorin gjorde en god jobb med trusefetisheren sin stemme.

Omamori Himari
Hørte at mangaen var god, men første episoden var skuffende. Hvilket veldig generic, og stemmen til hovedpersongutten var forferdelig. Hadde seiyuuen satt fast en agurk elns. i halsen? o.o Gir den tre episoder.

Seikon no Qwaser
Haha, virker litt... dum. Som om alt som har med handlig å gjøre er en unnskyldning for å vise hovedpersonene som suger på pupper. Gir den tre episoder.

So?Ra?No?Wo?To
Denne var faktisk ikke så aller værst. Kjempefint tegnet (karakterdesignet var litt K-ON!, men det er greit), og kjempegod bakgrunnsmusikk. Får se om den holder seg slik.

Ookami Kakushi
Ryukishi07 er alltid koselig (selvom jeg fortsatt ikke har sett Umineko. Vet ikke om jeg orker da, har hørt at den er utrolig dårlig), og synes den første episoden virket god nok. Litt for lik Higurashi, men vi får se videre om det fortsetter.

Det var veldig interessant, og en veldig original måte å introdusere en serie på. Det er jo SHAFT som står bak, så skulle ikke overraske meg om det blir en av årets beste.

Durarara!!
Jeg er dessverre en av de få som fortsatt ikke har sett Baccano!, men jeg er ihvertfall veldig fornøyd med hvordan den første episoden av Durarara!! var. Det var litt mye som skjedde med en gang, og det var en litt brå start, men det gjorde bare seerne bare mer nysgjerrig imens de prøvde å finne ut av spørsmålene som dukket opp i hodet etterhvert i løpet av episoden. Åpningssangen var veldig god, og passer til den litt hyperaktive stemningen. EDen var forferdelig. Hørtes ut som noe et boyband hadde gulpet opp. Brains Base gjorde en fantastisk jobb (som forventet) med animasjon. Bakgrunnsmusikk var veldig god. Overall den serien jeg ser mest fram til hittil.

Skrev ikke så altfor detaljert om alle seriene (fordi jeg er ganske trøtt atm.), men det er ihvertfall det jeg har sett hittil. Hanamaru Youchien skal sees når jeg får tid. Katanagatari har spesiell tegnestil, så det blir interessant. Også er det basert på en light novel av samme forfatter som Bakemonogatari, og det er vel en god ting.

Oteckeh
13th January 2010, 02:29
Durarara!!
Jeg elsket faktisk første episode. Jeg er virkelig ikke glad i shounen, men denne fikk meg til å smile og jeg tror jeg klappet i hendene et par ganger.
Animasjonen og karakterdesignet var supert, åpnings-animasjonen var veldig Baccano og fikk meg i et godt humør~ Den store Horo plakat-tingen gjorde meg også veldig glad. Seiyuu castet til denne serien er også en hel del win. Jeg har savnet stemmen til Mamoru Miyano~ <3

Chu-Bra!!
Ja, jeg så faktisk første episode. Jeg er ikke videre imponert og jeg kommer nok ikke til å se denne så veldig lenge. Skal prøve å se den et par episoder til, men mer tror jeg ikke jeg orker. Eneste som er litt gøy er at jeg også er veldig glad i undertøy. Jeg smiler ca. liker stort som fancy-pantsu-chan når jeg handler undertøy selv.

Hanamaru Youchien
Jeg likte første episode veldig godt! Denne er veldig meg. Søt, slice of life serie med barn som gjøre søte og rare ting.

Så er det et par av favoritt seriene mine som har tredje-sesonger denne sesongen.

Hidamari Sketch x ???
To nye karakterer flytter inn! De virker spennende og jeg gleder meg til å bli bedre kjent med dem~ Ellers er serien akkurat sånn den skal være. Får aldri nok Hidamari Sketch~

Nodame Cantabile Finale
Denne har ikke startet enda, men jeg skal se den. Nodame er en mine absolutte yndlings serier så jeg gleder meg masse masse masse!

Jeg har tenkt litt på å se på So?Ra?No?Wo?To, men jeg er fortsatt litt usikker synes jeg følger nok serier allerede. Men hvis jeg hører masse positivt om den blir jeg nødt til å se den likevel, da~

Sakujo
13th January 2010, 06:59
Så langt har jeg begynt på flere serier enn jeg hadde tenkt, men til gjengjeld er det i alle fall fem serier som har potensiale. Prøver å ignorere Omamori Himari og Baka to Test to Shoukanjuu.

So Ra No Wo To (sett to episoder)
K-ON! (http://dwimg.com/files/lgm0thw8sedsm3y1wsqt.jpg) i militæret med trompeter i Spania/Frankrike/Sveits med spisepinner. Likte musikken og stemningen. Jeg senser noe generisk blandet med noe originalt blandet med et slags forutsigbart plot. Og den kan ende opp blandt de bedre seriene i sesongen.

Chu-Bra!! (sett to episoder)
Denne tar temaet sitt så seriøst at det av og til hender at den kan minne om en opplysningsserie. Men så begynner man å tenke på alderen til disse stakkers barna, og på hvor unaturlig det hele arter seg. ER IKKE BJØRNEUNDERTØY GODT NOK NÅ LENGER?

Ladies versus Butlers!
Jeg hørte at denne var sensurert, men det gjaldt tydeligvis ikke den utgaven jeg så. Og hadde den vært sensurert så hadde det ikke vært mye igjen å fordype seg i, for å si det sånn. Kan ende med drop.

Durarara!! (Hvorfor kan de ikke lage en sesongstandard på antall uropstegn?)
Fin stemning. Stor satsing, med tanke på seiyuene. Fint kildemateriale. Forsto ikke helt hva det gikk i, men det er jo totalt irrelevant uansett. Kommer til å følge med.

Ookami Kakushi
Minnet veldig om Higurashi, men er til nå en smule mindre forvirrende enn sistnevnte. Stoler på Ryukishi07 og liker denne typen serier, så jeg kommer garantert til å følge med her. Håper bare at det ikke blir mye fokus på battle shounen-aspektene. "Less is more" når det kommer til horror.

Likte faktisk den lange første delen av første episode best (i motsetning til halve Internett), men jeg går ut ifra at den ikke er representativ for serien. Derfor vanskelig å si hvor bra serien blir, men jeg kommer garantert til å følge med på den. Shinbou er fantastisk, men mangaen serien er basert på er et usikkerhetsmoment. Men som sagt, positivt førsteinntrykk. Og hører jeg Nakata Jouji i en vampyrserie?

Hanamaru Youchien
Kodomo no Jikan tar skrittet videre til... barnehagen! (Altså steget.) Heldigvis blir mengden fanservice justert deretter. (Altså, det blir selvfølgelig mindre.) Og det ender opp med å bare være søtt. Positiv overraskelse.

Seikon no Qwaser
Brystsuging. Jeg hørte at denne var sensurert, og det gjaldt tydeligvis den utgaven jeg så. Enten det, eller så vektlegger kameraet katolsk middelalderkunst framfor de avgjørende scenene. Til gjegjeld var også åpningsscenen, bondagen, haremet og karakterene (spesielt skurken) som tatt fra en hentai, så jeg tror at kirketemaet også denne gangen døde forgjeves til fordel for syndene. Allen Walker har forresten også fått en ny arrogant personlighet tilpasset sjangeren. Så hva skal jeg si? Seriøs og generisk ikke-shounen på sitt mest nyskapende? Hvor lenge jeg følger med på denne kommer helt an på plottet.

Katanagatari
Fin OP. Gleder meg til jeg får bilder til manuset.

Acylia
13th January 2010, 10:16
So Ra No Wo To
Musikken og stemningen i showet er flott. :) Kommer nok til å følge med på denne. Vi får hvertfall se noen episoder til :D

Durarara!!
Jeg elsket den første episoden. Det var bare selve følelsen jeg fikk av å se på. Stemningen, dialogen, musikken og karakterene var veldig interessante og fikk meg til å ville se mer. Kommer garantert til å følge med.

Rett og slett veldig glad i SHAFT. Og første episoden var interessant. Kommer nok til å følge med MINST noen uker til.

Nodame Cantabile Finale
Elsket førstesesongen, likte andresesongen, og kommer garantert til å se denne også.

Ookami Kakushi
VELDIG glad i Ryukishi07's verker. Umineko-animeen var dessverre ganske skuffende, men det endrer ikke det faktum at jeg elsket SN'en. Kommer nok til å følge med på denne, ja.

Katanagatari
Ser veldig interessant ut. Kommer nok hvertfall til å se de tre første episodene.

Ellers er jeg litt småskuffa over sesongen. Men så er det jo vinter, da... så det blir forhåpentligvis bedre til våren. Utenom disse følger jeg fortsatt med på FMA, Kimi ni Todoke. :) Passer meg egentlig bra at det ikke er så ALTFOR mye å se, egentlig. Siden det er litt hektisk med skole. :D

Uibeke
13th January 2010, 10:22
Jeg skal se Ookami Kakushi etter jeg har sett ferdig Umineko :3

YnSvale
13th January 2010, 16:39
So?Ra?No?Wo?To er den eneste serien jeg har sett noe av denne sesongen, ingen av de andre fattet interessen min da jeg sjekket bilder og plotoppsummeringer. Det var først og fremst de herlige tegningene som gjorde at jeg så første episode. Nå, etter å ha sett andre episode, klarer jeg fortsatt ikke bestemme meg om serien er bra eller ikke. Så langt har det vært en litt merkverdig blanding av presentasjon av kjedelige, stereotypiske karakterer, og relativt ukreative plot i hver episode, men samtidig hinting til et mye mer spennende og interessant plot der de utforsker hva som egentlig skjedde under denne store krigen, og i tiden etterpå. Jeg kan ikke si om jeg vil se den ferdig eller ikke, men jeg kan si at jeg i alle fall vil se et par episoder til, og følge med på de overanalyserende (men meget underholdende) spekulasjonene på 4chan. Jeg håper virkelig at fokuset vil gå vekk fra de dagligdagse begivenhetene og trompetspilling, etter at karakterene er ferdig introdusert. I så fall kan denne serien bli en av de store.

Madz
13th January 2010, 19:04
Seriene jeg har begynt å følge med på:

Ble veldig overrasket, positivt, av første episode, kul stil.

Durarara!!
Jeg er egentlig ikke en stor fan av shounen serier, men første episode av Durarara!! virket veldig[I] interessant. Interessante karakterer, Horo pappfigur, en dude som kastet en automat, og en spennende historie! Har ikke sett Baccano, men om Durarara!! fortsetter slik, så må jeg nesten ta en titt på den også.

Hanamaru Kindergarten

Ventet spent på denne, og så den med en gang den ble tilgjenlig ^^
Og det er jeg glad jeg gjorde, for denne serien er jeg sikker på vil bli min favoritt i vintersesongen. Supersøte chibi karakterer og god humor, gleder meg veldig til neste episode! Hiiragi i kattedrakt er hnnng!

Serier jeg skal se:

So Ra No Wo To

Ser [I]veldig K-ON ut, og veldig moe ut, som jeg er helt passiv for. Ser interessant ut, og det er mye snakk om det på 4chans /a/, tar en kikk snart tenker jeg.

Ookami kakushi

Jah, er jo stor fan av både Ryukishi07 og Peach-Pit. Og jeg elsker Higurashi og Umineko, så dette er et must for meg å se.

Forresten, noen som har informasjon om at K-ON skal bli licensed?

Adamant
13th January 2010, 20:10
Med unntak av den nye Cobra-serien ser de piss ut alle sammen. Jaja, fint vi fikk en god serie denne sesongen, da.

Amaye
16th January 2010, 17:56
Jeg skal se Ookami Kakushi!!
Første episode var litt forvirrende men Ryukishi07(rart navn) lager fine animer og jeg liker dem:nya:

Charbutsu
17th January 2010, 01:42
Sesongen ser ikke så altfor god ut, men det er såklart noen unntak. Det som ikke var dårlig virker veldig lovende ihvertfall, da.

(Har sett første episode av alle jeg lister opp, rangert etter hvor godt jeg likte dem; fra dårligst til best)

Chu-Bra!!
LOLI. Det var bittelitt humor i den, men ikke mye god humor. Ganske generic ecchi, ja, men det var ihvertfall et litt mer originalt plott. Gir den tre episoder, og dropper den vel etter det. EDen (eller så var det OPen, en av dem ihvertfall), var veldig søt, og Minorin gjorde en god jobb med trusefetisheren sin stemme.

Omamori Himari
Hørte at mangaen var god, men første episoden var skuffende. Hvilket veldig generic, og stemmen til hovedpersongutten var forferdelig. Hadde seiyuuen satt fast en agurk elns. i halsen? o.o Gir den tre episoder.

Seikon no Qwaser
Haha, virker litt... dum. Som om alt som har med handlig å gjøre er en unnskyldning for å vise hovedpersonene som suger på pupper. Gir den tre episoder.

So?Ra?No?Wo?To
Denne var faktisk ikke så aller værst. Kjempefint tegnet (karakterdesignet var litt K-ON!, men det er greit), og kjempegod bakgrunnsmusikk. Får se om den holder seg slik.

Ookami Kakushi
Ryukishi07 er alltid koselig (selvom jeg fortsatt ikke har sett Umineko. Vet ikke om jeg orker da, har hørt at den er utrolig dårlig), og synes den første episoden virket god nok. Litt for lik Higurashi, men vi får se videre om det fortsetter.

Det var veldig interessant, og en veldig original måte å introdusere en serie på. Det er jo SHAFT som står bak, så skulle ikke overraske meg om det blir en av årets beste.

Durarara!!
Jeg er dessverre en av de få som fortsatt ikke har sett Baccano!, men jeg er ihvertfall veldig fornøyd med hvordan den første episoden av Durarara!! var. Det var litt mye som skjedde med en gang, og det var en litt brå start, men det gjorde bare seerne bare mer nysgjerrig imens de prøvde å finne ut av spørsmålene som dukket opp i hodet etterhvert i løpet av episoden. Åpningssangen var veldig god, og passer til den litt hyperaktive stemningen. EDen var forferdelig. Hørtes ut som noe et boyband hadde gulpet opp. Brains Base gjorde en fantastisk jobb (som forventet) med animasjon. Bakgrunnsmusikk var veldig god. Overall den serien jeg ser mest fram til hittil.

Skrev ikke så altfor detaljert om alle seriene (fordi jeg er ganske trøtt atm.), men det er ihvertfall det jeg har sett hittil. Hanamaru Youchien skal sees når jeg får tid. Katanagatari har spesiell tegnestil, så det blir interessant. Også er det basert på en light novel av samme forfatter som Bakemonogatari, og det er vel en god ting.

Har sett noen andreepisoder + Baka to Test to Shoukanjuu og Ladies versus Butlers!.

Chu-Bra!! (2 episoder)
Samme lolistuffet i andre episode pluss bittelitt loldrama. Faren til undertøysfetishjenta virker litt pedo.

Seikon no Qwaser (1 episode)
Andre episode har ikke kommet enda. Ikke at jeg venter så veldig på den, da.

Ladies versus Butlers! (2 episoder)
NEINEINEI. Generisk som fy. Sanae Shikikagame var grei, tho. Hun med det grønne håret.

Omamori Himari (2 episoder)
Etter den andre episoden gikk serien et hakk opp på lista. Den hadde kanskje ikke vært så altfor ille hvis den hadde blitt gjort av et annet animestudio. ZEXCS er ikke så altfor gode animatører, leppene til karakterene beveger seg utenom at de sier noe osv. Ser ut som noe som kunne vært laget på sent 90-tallet.

Weiss Survive R (4 episoder)
Det var egentlig den første serien fra vintersesongen som jeg startet på, men jeg glemte å liste den opp forrige gang. Ikke så mye som har skjedd enda, men den er, sånn som den første sesongen av serien, underholdende til en viss grad.

So?Ra?No?Wo?To (1 episode)
Keion~.

Ookami Kakushi (2 episoder)
Jeg vet nå at vi kommer til å oppleve Higurashi igjen. Jeg elsket Higurashi, men det blir feil hvis den skal kopiéres enda en gang.

Baka to Test to Shoukanjuu (2 episoder)
Det var en veldig positiv overraskelse! Historien er morsom og original, og en av de komediene som hittil ikke lukter generisk på lang vei. Mye god humor, og jeg håper det fortsetter sånn. Det er lett at det kan gå nedover etterhvert i historien. (Seitokai no Ichizon, anyone?) Jeg liker OPen, og animasjonen til den er veldig godt timet. EDen er veldig original, på en positiv måte.

Dance in the Vampire Bund (1 episode)
Jeg må få sett den andre episoden snart. o.o

Durarara!! (2 episoder)
Veldig interessant måte å introdusere en karakter på, nemlig Izaya. Jeg er ganske sikker på at det var derfor de satt opp historien om hun jenta med selvmorsdtankene. I tillegg så fikk vi vite mer om Celty.

Så overall liste over hva jeg har likt best hittil (1=best, 10=dårligst):

1. Durarara!!
2. Dance in the Vampire Bund
3. Baka to Test to Shoukanjuu
4. Ookami Kakushi
5. So?Ra?No?Wo?To
6. Weiss Survive R
7. Omamori Himari
8. Ladies versus Butlers!
9. Seikon no Qwaser
10. Chu-Bra!!

Har fortsatt igjen å sjekke ut:

- Hanamaru Youchien
- Katanagatari (Egentlig OVA, men den er på 12 episoder, så skriver den like så godt opp)

obitobi.
17th January 2010, 12:52
har iallfall hørt at bakuman skal bli til anime.har lest mangaen. handler om to gutter som drømmer om å bli mangaka. har også hørt at kon sesong 2 kommer.

Tyblazitar
17th January 2010, 21:52
har iallfall hørt at bakuman skal bli til anime.har lest mangaen. handler om to gutter som drømmer om å bli mangaka. har også hørt at kon sesong 2 kommer.
Bakuman kommer ikke før i oktober, så den har lite å gjøre med vintersesongen. :p

Sakujo
18th January 2010, 02:00
Skal i alle fall klare å stå imot Omamori Himari etter alt det dårlige jeg leser om den.

Baka to Test to Shoukanjuu (to episoder)
Fantastisk konsept, ganske morsom. Ellers håper jeg den ikke blir mer seriøs, da historien og karakterene ikke er dens sterke side (som forventet av en slik serie).

Weiss Survive R (fire episoder)
Bedre enn første sesong, med mer humor og tydeligvis mer eksplisitt materiale. Virker som det er mindre fokus på det dumme spillet. Likevel sier det ikke så mye, da første sesong ikke var direkte bra.

De foreløpig beste (ser ikke bort fra at Hanamaru Youchien kan ta innpå):
Durarara!! (to episoder)
Ok, jeg er overbevist. OP-en minner om Baccano!, og jeg liker den. Spesielt fortellermåten og stemningen, og kanskje også tematikken.

Ookami Kakushi (to episoder og previewet til den tredje)
Det er veldig mange av de innfødte som liker hovedpersonen. Som virkelig liker hovedpersonen. Karakteren Issei er skummel. Og Isuzu har yanderepotensiale.

Dance in the Vampire Bund (to episoder)
Fortsatt ikke helt overbevist, men jeg har funnet nye grunner til å frykte Mina Tepes. Den karakteristiske Shinbou-stilismen er dog absolutt på plass. Leser at den til nå ikke følger mangaen, men jeg stoler på Shinbou.

Og når du ikke trodde det kunne bli bedre:
Seikon no Qwaser (NY OG USENSURERT)
OMG. Det hele gir en helt ny mening. (NB: Dårlig kvalititet på webcasten.)

p33r
20th January 2010, 23:15
Og vi avbryter deres vanlige sendinger for å gi dere del 2 av vår podcast om vintersesongen. Vi tar for oss Qwaser (This will be good) og Chu-Bra (oh lord).

Linken til tråden er her: http://forum.japani.no/showthread.php?t=20880 - kos dere.

Jikap
28th January 2010, 04:05
Kataganatari
Ser veldig lovende ut, og ser ut til å være min favoritt denne sesongen. Bare synd at det skal være en episode i måneden. (men hver episode er 50 minutter! ;) )

Dance of the Vampire Bund
Synd at den ikke følger mangaen (som jeg har lest en del av, og liker godt), men det ser ut som om det kan bli en god serie allikevel...

So Ra No Wo To
God serie, som mange har sagt før meg. Minner veldig om K-on, med litt Strike Witches innblandet >_>

Durarara!!
Ser også veldig lovende ut, kommer til å følge med på denne også ^^

Nodame Cantabile: Finale
Merkelig nok har jeg ikke plukket denne opp enda, men kommer garantert til å se på denne etterfølgeren ^^;

fiiup
30th January 2010, 00:58
Og vi avbryter deres vanlige sendinger for å gi dere del 3 av vår podcast om vintersesongen. Stikkord for denne gangen er: Se alt annet enn det vi har sett.

Linken til tråden er her (http://forum.japani.no/showthread.php?t=20992): http://forum.japani.no/showthread.php?t=20992 - kos dere.

Tyblazitar
30th January 2010, 07:49
Fikk endelig sett første episode av Katanagatari, og jeg må si at den ser svært bra ut. Jeg liker at den har lange episoder, jeg liker karakterene, jeg liker plottet, jeg liker svært godt animasjonen, jeg liker faktisk måten et nytt studio har behandlet Nishio Ishins svært dialog-drevne stil (selv om SHAFT muligens gjorde det litt mer spennende). Muligens sesongens beste.

Etter fire episoder av Ookamikakushi, synes jeg også denne ser mer lovende ut. Ja, den er en skamløs Higurashi-kopi, men Ryuzaki07 ser i det minste ut til å ha gått bort fra "alt skjer om igjen på forskjellige måter"-gimmicken, så man får en ganske annerledes pacing enn Higurashi og Umineko. (Dette er dog bare en antagelse basert på pacing så langt, det kan selvfølgelig hende at det blir det samme gamle likevel. :p)

Sakujo
30th January 2010, 16:33
Katanagatari
Veldig rett fram, med masse dialog. Håper nesten ikke at det blir en "ett sverd per episode"-formula. Likevel var det mye jeg likte her. Dialogen er delvis underholdende og bærer serien sammen med karakterene, animasjonen er bra og litt spesiell, og jeg tror rett og slett jeg må skylde på noe så vagt som stilen. Er tross alt mannen bak Bakemonogatari det er snakk om her, for det ser ut til å bli en kjærlighetshistorie med masse dialog.

Kaitou Reinya (tre episoder)
Jeg klarer ikke å se om denne serien er beregnet på barn eller de litt eldre. Så jeg velger å se den som en overdreven superskurkparodikomedie med korte episoder som egentlig er reklame. For den er faktisk litt morsom.

Oppdateringer:
Durarara!! (fire episoder)
Karakterene er den største drivkraften i denne serien, som ikke har noen åpenbare svakheter. Musikk, animasjon, stemmer og fortellermåte (altså forskjellige fortellere med forskjellig fokus i hver episode til nå) er alt på høyt nivå. Endelig satses det på kvalitet.

Ookami Kakushi (fire episoder)
På animasjonssiden er ikke denne serien på topp, men som en plotdreven puslespillserie i horrorstil viser den stort potensiale. I tillegg til at musikken imponerer har den til og med noen unike sider. Håper bare ikke at mysteriet viser seg å være for opplagt eller likt Higurashi.

Ryuzaki07 ser i det minste ut til å ha gått bort fra "alt skjer om igjen på forskjellige måter"-gimmicken, så man får en ganske annerledes pacing enn Higurashi og Umineko. (Dette er dog bare en antagelse basert på pacing så langt, det kan selvfølgelig hende at det blir det samme gamle likevel. :p)
Har heller ingen sikre kilder, men jeg leser på MAL at dette skal være tilfellet. Altså annerledes pacing.

CatgirlMe
1st February 2010, 01:09
Ookami kakushi:
Er helt enig i at den startet tregt, men det lå noe plott i luften og surret, og i episode 3 så tok det seg endelig opp. Enda mer plott i episode 4, og nå kan jeg ikke vente på episode 5! Creepy folk er creepy, og jeg er forvirret og vil vite mer!! :hello:

So ra no wo to Har bare sett første episode, men tenker å se videre om jeg får tid. Den virket veldig søt, og jeg likte veldig godt animasjonen og musikken :D Minner meg mye om K-ON, men i mitt syn så gjør det ingenting :nya: Må faktisk også si at jeg liker uniformene veldig godt, de ser behagelige ut >u<

Baka to test: så litt av episode 3, fordi det var det jeg fant på youtube. Merket at det var mye humor der, men jeg lo ikke. Satt stenansikt hele tiden, og etter å ha sett 12467 scener jeg egentlig har sett før i andre animeer, så ga jeg opp. For generisk. Mulig at det er fordi jeg hoppet rett til episode tre, men pengeproblemer og airhead venner og småteite øyeblikk appelerer ikke til meg. Kan være jeg rett og slett har vokst fra sjangeren også, for alt jeg vet.

Har lyst til å se:

Durararararara: Fordi alle sier den er så bra. Men først må jeg nok se Baccano! :cip:
Seikon no Quazer: Bare fordi jeg er nysgjerrig på hvor fælt sensurert den er, og fordi jeg liker måner og gotisk arkitektur. Men jeg er redd for å ødelegge synet mitt på Allan Walker, så jeg tror egentlig jeg skal frastå.

Edit: Ok, har sett Durarararara!!, og den er awesome! :hello: Elsker karakterene, historien er spennende, og musikken og animasjonen er også bra.

Charbutsu
2nd February 2010, 00:06
Og nå har jeg sett enda mer av sesongen, så her copypaster jeg en oppdatering jeg postet på et annet forum.

Hurra, vintersesongen er flytende bæsj. Noen få unntak, men mestparten er bare ren drit.

Kjapp gjennomgang av det av sesongen jeg har sett:

AWESOME.:

1. Durarara!! (3 episoder)
Beste serien denne sesongen, og ender nok opp som en av kandidatene for årets beste. Fantastisk animasjon, karakterer, musikk, historie og stemning. Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg elsker den.

2. Dance in the Vampire Bund (3 episoder)
SHAFT er tøft. Denne kan både gå oppover og nedover. /facepalm på ulvetransformeringen, men vi får se om det kanskje ikke var så dumt likevel. Håper for guds skyld at det ikke blir mere lolititfanservice.

3. Baka to Test to Shoukanjuu (3 episoder)
Veldig positiv overraskelse. Morsomt plott. Jeg er også veldig glad for at den ikke tar seg selv så utrolig seriøst, selvom noen av seerne dens dessverre gjør det.

Greie serier:

4. Sora no Woto (3 episoder)
HVORFOR sløser de bort et SÅ høyt budsjett på moe? o.o Den er veldig koselig, og har veldig god atmosfære, og fantastisk musikk og animasjon, men den kan gå kraftig nedover hvis det fokuseres for mye på moe osv. Hvis den klarer å holde seg slik den er nå, til tross for K-ON!-karakterdesignet, kan det være at den ender opp som en god serie. Haha, dette er forresten tredje sesongen på rad med en serie som starter på "Sora no-". (Sora no Manimani i sommer i fjor, Sora no Otoshimono i høsten i fjor, og Sora no Woto nå)

5. Hanamaru Youchien (3 episoder)
AWW. Så søtt, men samtidig så uetisk.

NEINEINEINEINEINEINEINEI--:

6. Ookami Kakushi (3 episoder)
Hah, litt morsomt at denne startet på 4. plass og sank seg ned hit. Jaja. Serien virker som enda en Higurashi, bare med utrolig kjedelige, uinteressante karakterer og homofil voldtekt.

7. Weiss Survive R (4 episoder)
Andre serien av Weiss Survive. ...og jeg som håpet på at det ikke ville komme mer, så jeg slapp å føle trangen til å se det også, for kompletthetens skyld. Men, neida. Hittil virker det som om de bare laget en ny serie for å bare lage en ny serie. Dessverre - og jeg hater å innrømme det - så er den, sånn som den første serien, bittelitt underholdende til en viss grad.

8. Omamori Himari (3 episoder)
Huff. Dessuten blir jeg plaget av forferdelig animasjon. Har hørt mye bra om mangaen, så det er synd at animeen skulle ende opp slik. Kunne kanskje hatt håp hvis den ble gjort av et annet studio.

9. Ladies versus Butlers! (4 episoder)
Generisk og kjedelig. Karakterene ser faktisk en liten smule tilbakestående ut noen ganger.

10. Chu-Bra!! (4 episoder)
Jeg føler meg så pedofil når jeg ser på dette. Og slutten av den fjerde episoden viste til at serien begynner å ta seg opp i en enda mer seksuell retning.

11. Seikon no Qwaser (3 episoder)
Folk som får krefter ved å suge melk ut av damepupper. Om ikke det var ille nok, så kan man jo såklart nevne den forferdelige sensureringa. Droppes mest sannsynlig snart - er vanskelig å få med seg hva som skjer i den sensurerte versjonen, vanskelig å få tak i den usensurerte. Og dessuten er serien crappy nok fra før.

Katanagatari skal fortsatt sjekkes ut. (Egentlig OVA, men den er på 12 episoder, så skriver den like så godt opp)

Vi kan ihvertfall glede oss til våren! Arakawa Under the Bridge (SHAFT), K-ON! 2, Angel Beats! (Key) og Black?Rock Shooter er serier jeg ser veldig fram til.

miechan
12th March 2010, 10:15
Ookami Kakushi

Oi, er det samme forfatter? :forvirra: Det hadde jeg ikke fått med meg, nei. Umineko er ikke den beste, men jeg ga den en sjanse og så den allikevel. Den var utrolig bra i begynnelsen, men den dabbet av. Higurashi er aaaalt for lang. Holder på med den nå. Ryukishi07 holder på med en ny serie som kommer, har jeg hørt.

Hanamaru Youchien
Er kjempesøt, men av og til litt kjedelig i lengden. Bra den bare er på 12 episoder. Hadde den vært mye lengere tror jeg ikke at jeg hadde sett den ferdig.