PDA

View Full Version : design; klær, vesker ol.

netja
12th August 2009, 06:29
Er det noen her som har lyst til og bli designere og lage noe japan inspirert? kansje vi kan hjelpe hverandre med og gi tilbakemelding på forskjellige design, få ideer, kommer du så langt som og sy det kan du også vise det fram her

eneste jeg har designa som kan være tillkoblet japan er en Lolita inspirert kofte:
http://img7.nettby.no/users/n/e/t/netja/files/kofte_lolita.jpg
tenker på og gjøre den mer lolita akti før jeg skal begynne og sy... hva synes dere?

Adele
12th August 2009, 08:06
hei jeg liker godt og desine klær :P;)

Elfhybrid
12th August 2009, 12:18
den der så mer samisk ut ;D

Elbil
12th August 2009, 12:30
Same-inspirert lolita? :P

Konata-screaming-fangirl
12th August 2009, 13:15
kjæmpe søt kjole har jo sett den tegningen før men men ganbare ingrid-chan!

Elfhybrid
12th August 2009, 18:33
ja,kofte-lolita! Det kunne faktisk funka ganske bra :D

Ardisrawr
12th August 2009, 22:58
Noen tips:

Jeg skjønner ikke helt hva du har prøvd deg på, men jeg vil gjette på en sameinspirert lolitadrakt? Eller er det bare uheldig fargebruken som gjør at den ser samisk ut? og kjolen er IKKE lolita fordi du har tegnet ett lite hodebånd til den!
jeg er sikker på at du kunne kombinert begge stilene med hell vis det var det du prøvde på, men da må du sammtidig vite hva du gjør.

Noe av det vikktigste å gjøre når du kaster deg ut på noe nytt og ukjent er å skjekke ut fakkta
- Hva vil det si å kalle noe lolita?
- Kan jeg bruke knæsje farger som blått og rødt med hell?
- hvis det er belte til er det da brett eller tynt?
og mye mer.

Så les alt du kan komme over av stoff på sider som wikipedia og sider jeg ikke har peiling på hva heter men folk på japani kan tipse deg om vis de leser dette!
Her er ett lite utdrag fra wikipedia
"De fleste mener at det som definerer stilen er barnlig uskyldighet og gammeldags eleganse. Lolita er åpenbart inspirert av stilene ifra den Viktorianske perioden, og Rokokko-perioden, men du vil også finne innflytelse ifra den edwardiske perioden, og til og med noen amerikanske klesstiler ifra 40-50 tallet. Kjennetegnene til lolita er ofte de bjelle-formede skjørtene som alltid skal minst nå ned til knærne (unntak er substiler som punk lolita), underskjørt, mamelukker, sokker som når over knærne, bluse, hodepynt, blonder og platåsko (selv om flate sko også er akseptert)."- De fleste lolita kjoler har enkle basic farger eller en base som er sort eller hvit, det kommer ann på vilken undersjanger du velger, og detaljer er også som oftest veldig nøytrale eks:

- til understilene Sweet Lolita eller Amaloli velger man som oftest søte detaljer, pastellfarger, rynkekapper og blonder.

- til stilen Kurololi (som muligens er den stilen du prøvde på?) vil man ha svarte klær (kuro betyr svart) mens Shirololi somer det stikk motsatte vil man bruke hvitt. Etter det jeg har skjønt er dette to stiler som kan kombineres med andre understiler som sweet lolita og gothic lolita.

- Til Classic Lolita vil man kle seg mere voksent og klassisk, noe som tilsier lengre skjørt, småblomstrette mønstre og jordfarger som grønt, brunt og mørkerødt.

- Man ha også Punk Lolita med slitte materialer og mye skottskrutette stoffer i forskjellige farger og sikkerhetsnåler, men sammtidig litt ungdommelig og søtt. Denne stilen er inspirert av subkulturen, så det gjelder å ikke overdrive alt for mye.

- Casual Lolita er en mer avslappet stil, her er det ikke snakk om lag på lag med blonder og klærne er mer komfortable å gå i. Noe som ofte går i gjen er søte mønstre. Dette er for å sitere wikipedia "Egentlig er ikke Casual Lolita en egen stil, men derimot noe Lolita bruker de dagene hun føler seg lat eller kanskje til og med når hun skal vaske huset" jeg tror kanskje dette er en stil du kunne forsøkt å designe litt klær å vesker til? :3

Det finnes uendelig mange flere stiler men jeg orker ikke å ramse opp flere, så du får bruke din gode venn google!

Jeg ville nok også anbefalt deg å finne en byste eller en kropp du kunne forsøkt å tegne kjolen over (Helst en tegning som er stock så du ikke kan få problemer ved å bruke den som base) så du får riktig anatomi på tegningene dine, det vil gjøre at de ser proffere ut med en gang :3

Grunnen til at jeg skriver så mye, er ikke at jeg kan spesielt mye om lolita stilen, men at de aller fleste som svarer i denne og diverse andre tråder her på japani er lite saklige og poster mellom 3 og 12 ord som ikke hjelper deg noe som helst!
Så stå på!

netja
13th August 2009, 02:07
Noen tips:

Jeg skjønner ikke helt hva du har prøvd deg på, men jeg vil gjette på en sameinspirert lolitadrakt? Eller er det bare uheldig fargebruken som gjør at den ser samisk ut?

ehh... skrev jo at det var kofte som er inspirert av lotila, er litt lei av min gamle normale

og kjolen er IKKE lolita fordi du har tegnet ett lite hodebånd til den!

prøvde meg på et smykke som jeg bare farga svart/hvit

jeg er sikker på at du kunne kombinert begge stilene med hell vis det var det du prøvde på, men da må du sammtidig vite hva du gjør.

Noe av det vikktigste å gjøre når du kaster deg ut på noe nytt og ukjent er å skjekke ut fakkta
- Hva vil det si å kalle noe lolita?
- Kan jeg bruke knæsje farger som blått og rødt med hell?
- hvis det er belte til er det da brett eller tynt?
og mye mer.

Så les alt du kan komme over av stoff på sider som wikipedia og sider jeg ikke har peiling på hva heter men folk på japani kan tipse deg om vis de leser dette!
Her er ett lite utdrag fra wikipedia
"De fleste mener at det som definerer stilen er barnlig uskyldighet og gammeldags eleganse. Lolita er åpenbart inspirert av stilene ifra den Viktorianske perioden, og Rokokko-perioden, men du vil også finne innflytelse ifra den edwardiske perioden, og til og med noen amerikanske klesstiler ifra 40-50 tallet. Kjennetegnene til lolita er ofte de bjelle-formede skjørtene som alltid skal minst nå ned til knærne (unntak er substiler som punk lolita), underskjørt, mamelukker, sokker som når over knærne, bluse, hodepynt, blonder og platåsko (selv om flate sko også er akseptert)."- De fleste lolita kjoler har enkle basic farger eller en base som er sort eller hvit, det kommer ann på vilken undersjanger du velger, og detaljer er også som oftest veldig nøytrale eks:

- til understilene Sweet Lolita eller Amaloli velger man som oftest søte detaljer, pastellfarger, rynkekapper og blonder.

- til stilen Kurololi (som muligens er den stilen du prøvde på?) vil man ha svarte klær (kuro betyr svart) mens Shirololi somer det stikk motsatte vil man bruke hvitt. Etter det jeg har skjønt er dette to stiler som kan kombineres med andre understiler som sweet lolita og gothic lolita.

- Til Classic Lolita vil man kle seg mere voksent og klassisk, noe som tilsier lengre skjørt, småblomstrette mønstre og jordfarger som grønt, brunt og mørkerødt.

- Man ha også Punk Lolita med slitte materialer og mye skottskrutette stoffer i forskjellige farger og sikkerhetsnåler, men sammtidig litt ungdommelig og søtt. Denne stilen er inspirert av subkulturen, så det gjelder å ikke overdrive alt for mye.

- Casual Lolita er en mer avslappet stil, her er det ikke snakk om lag på lag med blonder og klærne er mer komfortable å gå i. Noe som ofte går i gjen er søte mønstre. Dette er for å sitere wikipedia "Egentlig er ikke Casual Lolita en egen stil, men derimot noe Lolita bruker de dagene hun føler seg lat eller kanskje til og med når hun skal vaske huset" jeg tror kanskje dette er en stil du kunne forsøkt å designe litt klær å vesker til? :3

Det finnes uendelig mange flere stiler men jeg orker ikke å ramse opp flere, så du får bruke din gode venn google!

Jeg ville nok også anbefalt deg å finne en byste eller en kropp du kunne forsøkt å tegne kjolen over (Helst en tegning som er stock så du ikke kan få problemer ved å bruke den som base) så du får riktig anatomi på tegningene dine, det vil gjøre at de ser proffere ut med en gang :3

Grunnen til at jeg skriver så mye, er ikke at jeg kan spesielt mye om lolita stilen, men at de aller fleste som svarer i denne og diverse andre tråder her på japani er lite saklige og poster mellom 3 og 12 ord som ikke hjelper deg noe som helst!
Så stå på!

takke takk for tips :D av en eller annen grunnd liker jeg og få vite når jeg er helt uti svarte natta :P heller få vite det i ide prosessen enn i design prosessen XD
skal følge tipsene dine og google er en bestevenn man må beholde :P

igjenn: takke takk

Rie-chan
16th August 2009, 15:45
er uenig i at Classic lolita er lengre skjørt. Riktignok så er classic lolita en mer ''voksen'' lolita-stil men skjørt-lengden skal allikevel ikke være lengre en 5 cm under kneet eller 5 cm over kneet. Som alle de andre lolita stilene. Eneste unntaket er aristocrat, ouji/kodona og dandy.

Hvis du ikke vet så mye om lolita fra før av så foreslår jeg at du går inn på denne :)
http://lolita-handbook.livejournal.com/

der står det meste som er nødvendig å vite om lolita. Lykke til!

Zagabatsuu
27th August 2009, 20:04
den der så mer samisk ut ;D

Det tenkte jeg på og! XD

Kanskje du kan lage folder nederst? Og på endene av ermene. Det hadde jo vært riktig nice.

miss.impossible
31st August 2009, 16:44
Bestevenninna mi er heilt oppslukt i japanske ting, så jeg lagde dette obi-inspirerte beltet til bursdagen hennes:

http://missximpossible.deviantart.com/art/Obi-inspired-Belt-135190922