PDA

View Full Version : Definisjon av cosplay?

Rosafrosk
29th July 2009, 12:49
Før trodde jeg at Cosplay bare var å kle seg ut som japanske figurer/stiler. Men når jeg leser mer her, virker det som at det (må være?) er spesielle og bestemte figurer (til og med med navn osv.) som blir brukt som cosplay. Er det da ikke cosplay hvis man bare kler seg ut som noe med forskjellige trekk fra japanske figurer?

Jeg liker godt de japanske skoleuniformene, men dette er vel ikke cosplay heller...eller er det det, siden jeg går kledd sånn i Norge?

Hva er forskjellen på harajuku og cosplay?

Hehe...ble visst litt forvirret av dette jeg :P

CatgirlMe
29th July 2009, 13:46
Cosplay kommer fra ordene "costume" og "play", og betyr vel egentlig det at man kler seg ut som noen, og oppfører seg som den karakteren eller personen. Strengt tatt så er alle utkledninger et cosplay, men de som oftest bruker ordet er de som kler seg ut som anime eller spillkarakterer. Gjerne kler folk seg ut som sin favorittkarakter fra en serie. Man kan lage sine egne kostymer og fremdeles si at du cosplayer, uten å måtte cosplaye en bestemt karakter slik jeg har forstått.
Hvis man bruker en skoleuniform som et kostyme, så er det et cosplay, mens hvis man bruker det til hverdags, uten den hensikt å kle seg ut, så er det en del av din personelige stil vil jeg nok si.
Forskjellen på Harajuko og cosplay.. "Harajuko" er et sted, og blir brukt for å beskrive de mange forskjellige klesstilene som folk går med på akkurat det stedet. Harajuko er derfor mange personlige klesstiler, det er ikke kostymer slik som cosplay. Enkelt sagt, cosplay er at du later som du er noen andre/kler deg annerledes fra slik du gjør til vanelig, mens harajuko er mange klesstiler/ikke kostymer.

Håper du forstår det jeg prøver å forklare XD Jeg følte at jeg skrev litt rotete nå, men men...
Det er gjerne andre som klarer å gi et bedre svar enn meg.