PDA

View Full Version : Filmer Harry Potter og Halvblodsprinsen (film)

marlee
19th July 2009, 11:54
Jeg kan ikke tro at ingen har laget en tråd om dette ennå!

Som en som har lest alle bøkene etterhvert som de kom ut, og vokst med serien (tok igjen Harry aldersmessig ved sjuern) syns jeg dette var den absolutt beste filmen så langt.

For det første hadde manusforfatter Steve Kloves bortimot klart å følge historien til punkt og prikke, og inkludere mye mer enn jeg hadde trodd. Dessuten elsker jeg måten filmen var løst på. Alle anmeldere og journalister påpeker hvor mørk den var. Joda, det var en mørk film, men det som preget den aller mest, og gjorde at jeg likte den så godt, var all ironien som var lagt i den. Humoren var gjennomsyrende på en veldig bra måte. Det at Snape, Flitwick og McGonagall får lov til å være så stiliserte og urealistiske karakterer er i mine øyne bra. Jeg syns også det var fint at det var såpass mye fokus på Malfoy, og syns ikke det gjorde noe at planen hans blir avslørt nesten helt i begynnelsen, i motsetning til i boka, der vi ikke får vite hva han driver med før i siste kapittel.

Når det er sagt, likte jeg ikke helt forholdet mellom Snape og Dumbledore. Nå vet jeg ikke hva de som ikke har lest boka vil si om det (jeg likte ikke at de inkluderte den scena fra minnet til Snape der han sier at han kanskje ikke vil drepe Dumbledore likevel, fordi det er så mye å be om. Nølingen før han skal utføre "henrettelsen" er dessuten alt for avslørende.), men jeg syntes at det heller burde vært mer fokus på forholdet hans til Harry. Den scena fra boka hvor han ber om å få ta en titt på alle skolebøkene til Harry burde vært med, og Harry burde gjemt den på samme måte som i boka. Jeg skjønner ikke hvorfor de tok med Ginny på det hele. Når det gjelder Ginny er det klart at hun var helt feil skuespiller til rollen. Jeg er glad de ikke byttet henne ut, men det viser jo bare at man ikke burde begynne å filmatisere en serie før alle bøkene er kommet ut.

Jaja. Nok ranting fra min side. Jeg har en del ting til å utsette på filmen *host*kornåker*host*, men alt i alt var jeg veldig fornøyd. Skulle ønske det var Yates som hadde laget alle filmene.

Hva syns dere?

Dadaph
19th July 2009, 14:52
Får lyst til å se den. Har lest og likte alle bøkene, selv om jeg vel ikke er den største HP-fanen. Synes derimot stort sett alle Harry Potter-filmene til nå har vært enten dårlige eller veldig middelmådige. Bare Prisoner of Azkaban jeg virkelig likte.

Men hører fra flere at denne skal være bedre, og ikke minst mørkere(noe jeg liker).

Går den utekstet noe sted? Jeg plages vanligvis ikke av undertekster, men navnene i Harry Potter er så idiotisk oversatt at jeg blir helt satt ut selv om jeg prøver å ikke lese.

jadb
19th July 2009, 15:07
Oh! Jeg vil se den!! ^_^

Så bra at det blir to filmer fra siste boka!

Amaye
19th July 2009, 15:14
Skal se den i kveld...Personlig har jeg likt bøkene bedre enn filmene, men filmene er ganske brae de og^^,

Kommodeskuff
19th July 2009, 15:19
Tja, vel. Ble egentlig litt småskuffet av denne filmen, fordi traileren var så utrolig bra :P Synes kanskje filmen ble litt rotete og litt lite Harry Potter-ish.. Og skuespillerprestasjonene var veldig varierende. Synes det var langt fra den beste av filmene ( jeg synes at både 3ern og 4ern var bedre). Men jeg er enig i at måten humor ble brukt på var bra!

Theriza
19th July 2009, 22:45
Likte filmen, den holdt seg mer til boka enn jeg hadde forventet. Fikk også igjen Halvort-følelsen, som jeg ikke har fått fra en film siden 2ern (i motsetning til andre her likte jeg verken film nr. 3 eller 4. # fordi det er yndlingsboka mi og jeg synes ikke den ble retferdiggjort som film + hele "gompeklær på Galtvort oplegget ødela hele stemningen for meg. Nr. 4 fordi jeg synes de hadde fjernet en alt for stor del av handlinga. Det er detaljer som gjør HP til en bra serie, detaljer og karakterer, som ofte blir luttet veldig ned på i filmene)

Men synes de klarte det bedre denne gangen. Spesialeffektene var herlige, og det tok seg tid til å ta med mindre viktige scener og øyeblikk. Skjønner heller ikke poenget med kornåker-scenen, men ettersom det nesten er det eneste vi får se av to av mine favorittkarakterer skal jeg ikke klage.

Synes desverre dat manglet litt på slutten...epic battle anyone?

Yuiko
19th July 2009, 22:55
marlee: Veldig enig med deg i at Yates burde regissert alle filmene. Det blir så store forskjeller mellom settet og slikt når det er en masse forskjellige regissører.

Jeg syns denne filmen var kjempebra, men jeg tror den kunne virke noe forvirrende på folk som ikke har lest boka. En del ting ble ikke forklart ordentlig (som det med Voldemorts forbindelse med hulen der de finner den falske malacruxen), men det er absolutt en film verdt å se, hvertfall for fansen. ^^

Jeg syns også det var bra at de fokuserte såpass mye på Malfoy, men jeg syns godt de kunne gjort både scenen inne i hulen og Humlesnurrs død mer dramatisk. Og det med kornåkeren var også temmelig random, ja... >__>

Lonely Wolf
19th July 2009, 23:05
jeg har lest alle hp-bøkerne, og er e stor fan! jeg skal se den nye filmen i morgen, gledet meg til å se filmen i over ett halvt år! jeg har altid vert en hp-fan!

Elfhybrid
20th July 2009, 03:11
Som de fleste vet,er jeg en stor HP fan.

Jeg syns de hadde løst overgangen fra bok til film glimrende,men den ble litt rykkete,og uten flyt av og til,antagelig fordi de gjorde sitt beste med å få med alle nøkkelscenene.

Lengre hadde den vært enda bedre,men jeg syns den var awesome.

Takashi
20th July 2009, 12:00
Noe av det første jeg la merke til da jeg så filmen var selve filmingen, kameravinklene og sånn, som jeg synes var helt fantastisk bra gjennomført! Det likte jeg VELDIG godt! Men jeg synes ikke de har holdt seg så SYKT mye til boka som det virker som enkelte av dere skal ha det til.. (Uhm, *host*kornåker*host*, bl.a., ja) Dessuten er jeg også enig med disse kritikerne som sier det er "mer klining en hekser og trollmenn".
Greit nok at karakterene vokser og blir eldre, men det var liksom så sinnsykt _mye_ av det, i forhold til all actionen som foregår i boka, som jeg savnet å se på lerrettet. (Blant annet Dumbledore's død? Hva SKJEDDE med begravelsen og Phoenix' sang og alt det der? Og EPIC FIGHT MELLOM ELEVENE OG DEATH EATERS!? Synes også det var teit at Harry drakk ALL Felix-drikken, siden han egentlig gir Ginny og Hermione og dem resten under den siste fighten der... Hmm.. Var det jeg kom på i skrivende øyeblikk..)

Ikke misforstå, jeg synes filmen var gørbra, men som vanlig blir man litt skuffet ettersom det er mange ting man har sett for seg fra boka som ikke kommer med.

Nevnte jeg forresten at jeg var på førpremiera og fikk klem av både James og Oliver Phelps? :link: Hø hø hø hø...!

Amaye
20th July 2009, 12:31
Takashi: Jeg er VELDIG enig...
Den ble liksom ikke helt harry potter-ish...

Uibeke
20th July 2009, 12:33
Jeg skal lese boka omigjen før jeg utdyper meg noe særlig i dette. (Kommer sikkert til å glemme å gjøre det..men)

Anyway.. Jeg må si at skuespillerprestasjonene alt i alt har blitt bedre, spesielt Daniel, Rupert og Emma har blitt brukbart bedre siden den forrige filmen. Jeg har nå også begynt å like "nye" Dumbledore, og må inrømme at han passer som Dumbledore han også, selvom Richard Harris var best :P
Nevøen til Ralph Fiennes(Voldemort), som spilte Tom Riddle som barn var genial. De hadde absolutt funnet riktig person, jeg satt nærmest i frykt for den lille ungen som oppførte seg så..kan jeg si sadistisk? x3 Likte også skuespilleren til prof. Slughorn.

Jeg også synes det mangler masse fra boka som jeg synes var viktig, men at Yates og manusforfatterne har klart å røske sammen "det viktigste" og fått en absolutt bra film ut av det. Synes at filmen var veldig hakkete, og scenen i begynnelsen kunne de absolutt ha spart seg for xD. Litt for mye romantikk og sånt for min del, men.

Og før jeg glemmer det: Snape! Jeg har alltid mislikt han littegran, men i denne filmen. Damn. Alan Rickmann ER Severus Snape. Maken til skuespillerprestasjon skal man leite lenge etter :3

Takashi
20th July 2009, 12:43
Mikey: Jeg sier meg veldig enig med deg! SNAPE! Altså, jeg har aldri likt han (Alan Rickman er elsk, men Snape, blaeh), men relativt tidlig i filmen lenge jeg meg mot venninna mi og sa "Er det bare meg, eller er Snape liksom... Kjekk..?" Han så skikkelig gammeldags og hansome ut! (hvis du skjønner hva jeg mener med 'gammeldags')

Voldemort som ung var genial. Men var det nevøen til Fiennes? Han yngste? Wow.. Synes derimot at de burde ha brukt samme Riddle som i 2ern til han mellomste.
Dumbledore.. Vel, han er ok, men likte han første best... x3 trodde forresten også at de skulle gjøre enda mer ut av det med hånda til Dumbledore og ringen og minnene og sånn.

Uibeke
20th July 2009, 12:58
Mikey: Jeg sier meg veldig enig med deg! SNAPE! Altså, jeg har aldri likt han (Alan Rickman er elsk, men Snape, blaeh), men relativt tidlig i filmen lenge jeg meg mot venninna mi og sa "Er det bare meg, eller er Snape liksom... Kjekk..?" Han så skikkelig gammeldags og hansome ut! (hvis du skjønner hva jeg mener med 'gammeldags')

Voldemort som ung var genial. Men var det nevøen til Fiennes? Han yngste? Wow.. Synes derimot at de burde ha brukt samme Riddle som i 2ern til han mellomste.
Dumbledore.. Vel, han er ok, men likte han første best... x3 trodde forresten også at de skulle gjøre enda mer ut av det med hånda til Dumbledore og ringen og minnene og sånn.

Skjønner hva du mener. Jeg har absolutt aldri likt Snape i det hele tatt, men nå. Damn. Mannen er genial! Gleder meg til å se sjuern og høre : Nei! Seriøst! Er Snape snill?! :3

Yep. Det var nevøen til Ralph Fiennes. Synes de ligner litt også jeg da:p Mja. Der er jeg forsåvidt enig med deg. Det å bytte personer er unødvendig, og han som spilte Tom Riddle som ung i Chamber of Secrets funka jo. Han var jo quite handsome as well :ja:

Richard Harris var den beste Dumbledore, indeed. :3
Jeg tror kanskje at vi får vite mer om Dumbledore osv i sjuern og åttern. Skal mene å ha lest at de tar med begravelsen til Dumbledore i sjuern. Det er best den blir bra <_<

Jeg kan forresten ikke huske at de har nevnt Regulus Black i det hele tatt i filmene? Altså, om hvordan han ble Death Eater osv? Nå er det en stund siden jeg så firern da, men alikevel. Det er liksom ikke så åpenbart at han er R.A.B, ettersom vi omtrent ikke har hørt om han i filmene.

Takashi
20th July 2009, 13:37
Dette er PAIN å skrive på iPhone... >_<

Skjønner hva du mener. Jeg har absolutt aldri likt Snape i det hele tatt, men nå. Damn. Mannen er genial! Gleder meg til å se sjuern og høre : Nei! Seriøst! Er Snape snill?! :3

Åhåhåhåhå, jaaa! Det er jo folk som bare har sett filmene også, så det blir... 8D mwah, genialt! Men Rickman er den eneste som kunne spilt Snape spør du meg. :)

Yep. Det var nevøen til Ralph Fiennes. Synes de ligner litt også jeg da:p Mja. Der er jeg forsåvidt enig med deg. Det å bytte personer er unødvendig, og han som spilte Tom Riddle som ung i Chamber of Secrets funka jo. Han var jo quite handsome as well :ja:

Handsome ja! =D han var jo konge! Synes han som spilte kunne minne litt om han i toern, da (som jeg ALDRI har huska navnet på), så på en måte er det greit, men skuespillerbytte generelt er jeg ikke særlig for.

Richard Harris var den beste Dumbledore, indeed. :3
Jeg tror kanskje at vi får vite mer om Dumbledore osv i sjuern og åttern. Skal mene å ha lest at de tar med begravelsen til Dumbledore i sjuern. Det er best den blir bra <_<

Er dette dine egne spekulasjoner, eller har du lest det noe sted? (ikke det om begravelsen) dersom de tar begravelsen i sjuern mister de jo tid til å ta med andre ting da.. Eneste jeg tenker på med det. Men om de likevel klarer å presse inn alt, i tillegg til begravelsen, er det jo bare knall!

Jeg kan forresten ikke huske at de har nevnt Regulus Black i det hele tatt i filmene? Altså, om hvordan han ble Death Eater osv? Nå er det en stund siden jeg så firern da, men alikevel. Det er liksom ikke så åpenbart at han er R.A.B, ettersom vi omtrent ikke har hørt om han i filmene.

Noes, de har såvidt hva jeg har fått med meg, ikke nevnt noe særlig om han.. Jeg så firern her om dagen, og etter hva jeg husker tror jeg ikke han ble nevnt én gang. Gleder meg til å se hvem som skal spille han ^^

PUH! ENDELIG ferdig!

Lonely Wolf
20th July 2009, 21:58
har nettop kommet hjem etter å ha sett den nye hp-filmen på kino! innmari morsom! den var litt anderledes enn boken, men den var super-kul!

jadb
21st July 2009, 00:43
Har nettopp sett den selv. For ca 6 timer siden ^_^

Likte den veldig godt for jeg huska ikke boka så godt siden det er så lenge siden jeg har lest den. Litt flaut å ha så dårlig minne, men kan være fint og. For da blir jeg ikke så kritisktil filmen. Prøver uansett som regel å ikke forvente så mye og også huske på at dette er noe annet enn boka. Og bare tenke at det er bra i seg selv at noen lager filmer fra bøkene. Selv om jeg tenker ofte jo lengre jo bedre og skulle gjerne hatt at hver bok deles inn i to filmer. ^_^

Jeg syns filmen var underholdende. Enig i at det er synd med nesten ingen kampscener og at det med kornåkeren var litt rart. Men likte all humoren som var i denne. :D

Gleder meg til de siste!

Lonely Wolf
21st July 2009, 17:27
jeg synes de ''romantiske'' scenene var så utrolig morsomme! ikke rart at ronny ble lei av hun lavendel etter vert! x3

Ukusoberu
21st July 2009, 19:05
Jeg var positivt overrasket over filmen, siden jeg hadde lest en del lunkne reviews. Hovedsakelig var jeg redd for at midtdelen av filmen ville bli veldig langtrukken av kjærlighetsscener og usaklig virrvarr (ut i fra hva jeg hadde hørt), men syntes de fikk riktig mengde av alt. En del av klagene jeg har sett er at filmen var for mørk. For min del synes jeg bare det er positivt, men forstår at det er ett større problem for mødre og yngre seere.

Jeg synes uansett at Alan Rickmann eier genrelt som skuespiller, og synes det er synd at han har fått en del mindre screen time enn han hadde i de første filmene. Han fikk vel litt mer i denne filmen enn de forige par filmene uansett.

Lonely Wolf
21st July 2009, 19:36
jeg tror jeg likte denne filmen best av alle de andre filmene! ^^

Synox
21st July 2009, 23:08
Både morsomste og mørkeste filmen på en gang, det er jo bra å få til. Lenge siden jeg leste boka, så en del er nok glemt, selv om jeg tror jeg merket de største forandringene uansett (bortsett fra kampene på slutten, merkelig nok, før jeg ble minnet på dem her). Synes endringene var gjort bra, spesielt starten, som var en god måte å få ting til å skje på ganske fort, i motsetning til om de hadde fulgt boka. Likte av en eller grunn ikke at det var Luna som fant Harry på toget, selv om dette egentlig var av liten betydning. Etter jeg ble minnet på kampscenene, kunne jeg ønske de hadde gjort filmen 15 minutter lengre, i tillegg til den ekstra tiden de hadde fått på å kutte ut kornåkerscenen. Hadde nok fått puttet litt kampstoff da.

Mye humor gjorde at tenåringsdramaet fungerte bra. Rons falske forelskelse var knallmorsom, og ellers var det vel fyllepratet til Slughorn og Hagrid (som ikke virket særlig stor i denne filmen, han var da større før?) det beste.

Det denne (og de siste filmene forøvrig) ikke klarte så bra, var å vise at tiden gikk. Etter to-tre scener etter de ankom skolen, hadde det gått mange uker, til tross for at det føltes som det hele fremdeles foregikk på samme dag. Men dette er vel et ganske lite og uviktig problem.

Ellers var også skuespillet generelt veldig bra (er dårlig til å bedømme skuespillertalent, men noen utmerket seg for meg likevel). De beste var Alan Rickman, og de som spiller Bellatrix og Slughorn. Og Draco, kanskje. Tror jeg. Var i alle fall glad over å få se såpass mye av ham, og fikk nesten litt sympati med ham på slutten. Når det gjelder Tom Riddle, er skuelspilleren fra andrefilmen, Christian Coulson, 30 år nå. Tror det var bedre å bruke en ny.

Posten her er såpass lang at den burde at en avslutning eller konklusjon eller noe sånt, men drit i det.

Bellatrix
21st July 2009, 23:43
jeg ble positivt overrasket over denne filmen xD.
mye pga at jeg jeg hadde ærlig talt veldig lave forventninger til denne. til tross for en spennende trailer.
Kvaliteten har gått nedover etter hver film ca, uansett om det har vært spennende trailere.

jeg synes filmen som en helhet ble hakkete og bar preg av at de måtte kjappe seg til neste scene. samme som både 4 og 5.
som f.eks i 4 så forlenget og forbedret de dragescenen enda den skulle jo være kort.

nå la de til ting som ikke har vært der overhodet.
de kunne fint droppet åkerscenen og forlenget en god del andre scener

ellers så siklet jeg masse over Snape nok en gang :3 han var bare herlig
Desverre var det virkelig tilbakestående at de ikke fikk med seg "don't call me a coward!"
og hvor i helvete ble det av epic death eater fighten ? -.-'
oh HAI. *killdumble* cyalatrsnxbuhbye

alt for lite bellatrix ._.
det kunne jo blitt så jævlig bra og spennende. igjen, fuck åkerscenen.

jeg synes den delen i hulen og flammehavet var epic :D
selv om jeg ikek kunne la vær å tenke smeeaagoool når inferiene kom XD

MEN hva skjedde med håret til narcissa? hun så jo ut som en grevling joo :'D FAIL

jeg var også på førpremieren (H)
måtte kjøpe bilett svart o.o hadde flaks gitt
rosa hår og kappe ftw!
meh, myemyemye mer burde nevnes, men jeg gidder ikke nå xD

copycat-chan
22nd July 2009, 08:01
til denne filmen så hadde jeg ikke høye froventninger i det hele tatt pga at de som lager hp filmene alltid utelater scener som er bra.

men jeg ble faktisk overasket, filmen var ikke dårlig selv om det var noen scener som var lagt til og fjernet. men noe av det som irriterte meg mest i filmen var fargene, for husuniformene ser nesten helt svarte ut men hvis man tenker tilbake til film 1 så er de mye mer fargerike. og så er det det at er ikke avada kedavera trylleformelen grønn?? i filmen så var den blå *tsk tsk*

men ellers en bra film

ilifin
22nd July 2009, 08:38
Jeg likte filmen, men at den nye komponisten nærmest har kopiert halvparten av sangene til FF8 og FF10 skuffet meg litt. Jeg kunne sitte i salen og HØRE hvilke sanger som var enten veldig stor inspirasjon eller nærmest plagiat fra begge spillene. Usikker om det var noe FF7 der eller ei, men jøssemeg så mye fra FF8 og FF10. Har ikke vært sånn i de tidligere filmene.

tanketom
22nd July 2009, 09:17
I dei tidlegare filmane (iallfall 1-3) har det vore John Williams, mannen bak bla. Star Wars, Indiana Jones, Supermann, E.T og Jaws-filmmusikken.

Eg syntest filmen var ok, men dei strevde litt for hardt med å få med det aller, aller viktigaste IMHO. Filmen var full av relativt korte scener, som gav lite spelerom for pustepausar eller dvelande augneblink.

Men, filmen var nok den mest imponerande visuelt sett hittil. Gode effektar! Samtidig tapar den seg på feilcasting. Harry Potter ser ut som han blir tvungen til å smile, og Ginny tykkjer eg vert veldig uttrykkslaus. Det er vel bakdelen med å byrje casting før ein veit kor viktig rolla vert i slutten av bokserien..

Elfhybrid
22nd July 2009, 09:22
Er enig i en del av kritikken. Men likevel,epic.

marlee
22nd July 2009, 21:46
Noes, de har såvidt hva jeg har fått med meg, ikke nevnt noe særlig om han.. Jeg så firern her om dagen, og etter hva jeg husker tror jeg ikke han ble nevnt én gang. Gleder meg til å se hvem som skal spille han ^^

Man ser jo bilde av ham i seksern, på hylla til Slughorn. Vet ikke vha han heter, men de kommer nok til å bruke han samme.

Likte av en eller grunn ikke at det var Luna som fant Harry på toget, selv om dette egentlig var av liten betydning.

Helt enig! Først og fremst fordi det kommer godt fram i sjuern at uansett hvilken trylleformel du bruker, så kan du ikke trylle av noen usynlighetskappa!. Til nød hadde det funka hvis hun hadde snublet over ham i stedet for å se ham med brillene sine, men det ultimate hadde vært hvis Snape fant ham i stedet. En ting filmen ikke får fram er hvor mye Snape faktisk hater Harry.

Jeg likte filmen, men at den nye komponisten nærmest har kopiert halvparten av sangene til FF8 og FF10 skuffet meg litt. Jeg kunne sitte i salen og HØRE hvilke sanger som var enten veldig stor inspirasjon eller nærmest plagiat fra begge spillene. Usikker om det var noe FF7 der eller ei, men jøssemeg så mye fra FF8 og FF10. Har ikke vært sånn i de tidligere filmene.

Åj, flaut!

I dei tidlegare filmane (iallfall 1-3) har det vore John Williams, mannen bak bla. Star Wars, Indiana Jones, Supermann, E.T og Jaws-filmmusikken.

Jeg tror han bare lagde til den første, men at komponisten fra de andre filmene har benyttet seg av flere av temaene hans.

Så filmen omigjen i går, og la merke til en del kule ting. Jeg skjønte første ikke at det var Ollivander de kidnappet i begynnelsen, men det var awesome. Dessuten så jeg at de to andre dødseterne i astronomitårnet var det slemme søskenparet som dukker opp igjen i sjuern. Det var også kult at de gjorde det, er så typisk filmene å drite i hvordan folk uten replikker ser ut og kontinuitet forøvrig.

En ting som filmen dog taper veldig på er at Harry faktisk har blitt etterlatt minimalt med informasjon om Horcruxene. I boka får han jo ganske gode hint om hva de forskjellige kan være, mens i filmen sier Dumbledore at det kan være hva som helst, for eksempel en bok eller en ring. Med tanke på dette skjønner jeg ikke helt hvordan han skal klare å løse oppgaven sin, det virket jo umulig selv i boka.

En annen ting jeg lurer på hvordan de skal løse er Ronnys eldre bror Bill. Han later jo til å være droppet fra filmene, men har jo sammen med Fleur Delacour en nokså viktig rolle i sjuern.

Uibeke
22nd July 2009, 22:22
Man ser jo bilde av ham i seksern, på hylla til Slughorn. Vet ikke vha han heter, men de kommer nok til å bruke han samme

Ja. Men vi får ikke vite så mye om han i filmene. Ikke det at vi fikk vite så mye i bøkene heller, men da fikk vi i allefall vite mer om Regulus. Da jeg leste ferdig seksern så var en av de jeg trodde var R.A.S, faktisk Regulus. Som HP-nerd synes jeg de utelater veldig mye informasjon. :P

tanketom
22nd July 2009, 22:40
Jeg tror han bare lagde til den første, men at komponisten fra de andre filmene har benyttet seg av flere av temaene hans.
Litt off-topic, men eg sjekka Wikipedia, og den seier dei tre første: "In the new millennium, Williams was asked to score the film adaptation of the widely successful book series, Harry Potter. He went on to score the first three installments of the franchise."

Yuiko
22nd July 2009, 23:56

Jeg ELSKER John Williams, skulle ønske han hadde komponert for flere av filmene. Musikken i 1ern er bare fantastisk. <3

marlee
23rd July 2009, 22:39
Ja. Men vi får ikke vite så mye om han i filmene. Ikke det at vi fikk vite så mye i bøkene heller, men da fikk vi i allefall vite mer om Regulus. Da jeg leste ferdig seksern så var en av de jeg trodde var R.A.S, faktisk Regulus. Som HP-nerd synes jeg de utelater veldig mye informasjon. :P

Jeg bare mente at det er vel ikke så spennende å se hvem som skal spille ham, når vi allerede har sett fyren :P

Det ble jo åpenbart for alle norske lesere hvem det var da han het R.A.S. i den norske versjonen i stedet for R.A.B. Det første jeg gjorde da jeg la hånd på den norske versjonen var å bla opp på siste side for å sjekke nettopp dette.

Litt off-topic, men eg sjekka Wikipedia, og den seier dei tre første: "In the new millennium, Williams was asked to score the film adaptation of the widely successful book series, Harry Potter. He went on to score the first three installments of the franchise."

Ok, du vinner :)

ivaz
24th July 2009, 04:11
en av de bedre Harry Potter filmene, men blealikevel litt skuffa. syntes altformye var utelatt og spesielt synes jeg det ble lagt alt for liten vekt på tilbakeblikk ogvoldemorts historie som vel mer eller mindre halve boka handlerom. men men, en film er jo tidsbegrensa. god film men det er vanskelig å leve opp til boka.

myrvann
29th July 2009, 08:23
Jeg har ikke lest igjennom traaden enda, saa jeg vet ikke om dette har blitt tatt opp.. Men hvordan skal Harry kunne vite om Ravnklos diadem.. (err, tiara?) naar det eneste han har sett av roterommet er Ginny og en svart fugl?

Men alt i alt liker jeg filmen. Jeg harsett den to ganger, en gang sammen med noen venner ogen gang sammen med en tysk jente som kleip meg hver gang Snape var paa skjermen (selv kloeyp jeg tilbake hver gang Draco viste seg.. Noe som var ganske ofte. Tom Felton blir bare kjekkere og kjekkere)
Det var mange ting jeg ikke likte, som foreksempel av Bill og fleur er glemt og 'I am the halfblood prince' scenen kom helt ut av det blaa (selv om scenen i seg selv - smaa figurer og stort slott var nydelig). Det ble litksom litt 'Luke I am your father)(...Og Don't call me a coward!!!1elllevee). Og jeg savner Harry og Hagrid vennskap! Ville ikke Harry ha brydd seg om noen satte fyr paa hytta til Hagrid dersom det var en sjanse for at han kunne ha vaert der?]
Huff, jeg pirker for mye..
Men jeg likte filmen!
Moerk, ja. Men ogsaa med mange morsomme scener (Poff)
Selv om musikken skuffet meg..

.. Jeg savner ogsaa en trist Tonks som blir glad naar hun blir sammen med Remus.. Men jeg liker ikke Tonks i filmen, saa det er vel greit.

EDIT:
Naa som jeg kom paa det:
Hva i helvete var den skolisse saken?

marlee
29th July 2009, 21:32
EDIT:
Naa som jeg kom paa det:
Hva i helvete var den skolisse saken?

For ikke å snakke om den scena på The Three Broomsticks hvor Ron påpeker at Hermione har skum på leppa og det ser ut som ho begynner å gråte, wtf?

stjarni__
30th July 2009, 11:33
Har ikke sett filmen enda, meen er skeptisk til hele sulamitten :3 Harry Potter-filmene gikk i dass med firern in my opinion, fordi historiene blir så lange og komplekse og eventfulle at det er klin umulig å lage én film som gjengir én bok. I tråd med at filmene hittil har blitt verre jo lenger ut i serien man har kommet, venter jeg egentlig at denne kommer til å være mer rotete og random enn femern. :K

Elfhybrid
31st July 2009, 02:17
Om jeg skal være tro mot bøkene,så ....er jeg enig.
Men,til tross for det..elsker jeg filmene.

Så den ennå en gang idag. Tom Felton. Sukk.
Og Snape...nå først begynner jeg å få sympati for ham.

Amaye
1st August 2009, 00:43
Jeg synes bøkene er best uansett...Filmene har liksom mistet litt av "potter" - effekten...

Yndlingskarakter: Severus Slur...*Jeg har tilogmed en replica av tryllestaven hans*
Jeg ble så inderlig lei meg etter hva som skjer i siste bok..Ble skuffa over at Harry faktisk overlevde

Uibeke
1st August 2009, 01:19
Jeg synes bøkene er best uansett...Filmene har liksom mistet litt av "potter" - effekten...

Yndlingskarakter: Severus Slur...*Jeg har tilogmed en replica av tryllestaven hans*
Jeg ble så inderlig lei meg etter hva som skjer i siste bok..Ble skuffa over at Harry faktisk overlevde

Ah! Jeg er så sinnsykt enig. Men om Harry ikke hadde overlevd så hadde jobben til Snape vært forgjeves, og det er det siste jeg ville at skulle skje. Nå var jeg passe fly forbanna fordi han døde og. Synes virkelig at det var nok av Rowling å drepe Dumbledore, Fred, Tonks, Lupin, Mad-Eye, Dobby, SIRIUS osv. Men nei, hun måtte absolutt ta Snape også. Akkurat da jeg begynte å få sansen for han. Jeg ble nesten litt irritert da jeg fikk vite alt det Snape har gjort for Harry:p kun fordi han var forelska i Lily. Dumbledore visste virkelig hvilke strenger han skulle spille på.

Amaye
1st August 2009, 01:21
Ah! Jeg er så sinnsykt enig. Men om Harry ikke hadde overlevd så hadde jobben til Snape vært forgjeves, og det er det siste jeg ville at skulle skje. Nå var jeg passe fly forbanna fordi han døde og. Synes virkelig at det var nok av Rowling å drepe Dumbledore, Fred, Tonks, Lupin, Mad-Eye, Dobby, SIRIUS osv. Men nei, hun måtte absolutt ta Snape også. Akkurat da jeg begynte å få sansen for han. Jeg ble nesten litt irritert da jeg fikk vite alt det Snape har gjort for Harry:p kun fordi han var forelska i Lily. Dumbledore visste virkelig hvilke strenger han skulle spille på.

Meeeen, en ting må man ikke glemme!!
Hun fikk faktisk ikke lov til å drepe harry...Hun fikk restriksjoner fra forlaget...

Uibeke
1st August 2009, 01:23
Meeeen, en ting må man ikke glemme!!
Hun fikk faktisk ikke lov til å drepe harry...Hun fikk restriksjoner fra forlaget...

Ou Men i svarte. Du tuller? Oo Herrejemini. Det er ikke rart at Mugglenet har gitt ut en bok om hvorfor Harry Potter burde ha dødd. Altså, han "dør" jo i boka. Men hele den sullamittem med at den sjuende horcruxen er i han osv ødela en del. Men Harry Potter-serien skal vel ha litt moral den også. "Kjærlighet overvinner alt" osv.

Amaye
1st August 2009, 01:27
Ou Men i svarte. Du tuller? Oo Herrejemini. Det er ikke rart at Mugglenet har gitt ut en bok om hvorfor Harry Potter burde ha dødd. Altså, han "dør" jo i boka. Men hele den sullamittem med at den sjuende horcruxen er i han osv ødela en del. Men Harry Potter-serien skal vel ha litt moral den også. "Kjærlighet overvinner alt" osv.

Det er i hvertfall hva jeg har hørt...Men men..Tror nok litt av grunenn var at det er så mange småe barn som har begynt å se/lese bøkene/filmene...Derfor kunen de liksom ikke bare drepe han sånn uten videre...Men men..Hun gav i hvertfall en god nok grunn til hvorfor han lever...I hvertfall en grunn, om den ikke er god..<_<

Takashi
1st August 2009, 03:06

Owh, jeg husker jeg GRÅT SKIKKELIG når Fred døde! Og det hadde liksom vært litt glemt (eller fortrengt), frem til jeg leste det der, og det gjorde skikkelig vondt inni meg! Særlig nå som jeg har møtt dem live og hele pakka! ): Jeg HATER Rowling for å ha drept Tonks OG Lupin.. Var liksom greit (på en relativ måte) med Mad-Eye, Dobby, Snape og Dumbledore. Det med Sirius følte jeg bare MÅTTE komme, så det var ikke et så svært sjokk. Trist, men ikke sjokkerende.
Greitgreit, Snape gjorde masse for Harry kun fordi han var forelska i Lily, men... Snape er Snape. Meh. (Alan Rickman derimot, HEY YOU! :link:)

coolwolf730
1st August 2009, 03:21
Må si jeg likte filmen ganske godt, selv om jeg syntes boken var mye bedre :D

Det var absolutt en bra film, de holdt seg ganske bra til boken synes jeg, men jeg ble sykt skuffet over at de ikke tok med den delen der føniksordenen og noen av elevene møtte på dødseterne i borgen D8<
åå jeg ergrer meg sånn...hadde sittet å gledet meg som en unge til å få se Lupin igjenn (siden det er yndlingspersonen min i hele serien *w* )

Men men... den var nå bra allikevell da :8D:
litt skuffende på noen steder men...bra,
selv om film nr. tre fortsatt er favoritten min ^^

Ureshii94
1st August 2009, 11:00
HVOR VAR SLUGHORNS BART?! D: det er det som jeg finner mest irriterende. -_-'
Er det så utrolig vanskelig for dem å gi ham en diger bart?! o.O Og dessuten har de fortsatt ikke klart å gi Harry og Hermione riktig hår >.> Hermione har jo skikkelig velfrisert hår i filmene, men skal jo egentlig ha stort og rufsete hår o.O og Harry har jo kort hår som ligger rett ned, men skal jo egentlig ha dette håret som står til alle kanter T.T det dreper meg virkelig T.T Og de har fortsatt ikke klart å gi Harry grønne øyne... Shame shame!! D:

Sakujo
2nd August 2009, 20:47
Har etterhvert begynt å stille mindre krav til at filmadapsjoner skal være helt like originalen, så denne var absolutt bra. Problemene synes jeg ligger i prioritering, og at dette fører til en hakkete variasjon mellom uviktige scener (kornåker, som folk har sagt, og karaktereren der?) og hovedplottet. Heldigvis kom hovedpoengene fint fram, og filmen var som oftest estetisk fin å se på. Også noen bra skuespillere. Tenker at det kanskje virkelig kan bli bedre å lage to filmer av siste boka.

Har ikke sett filmen enda, meen er skeptisk til hele sulamitten :3 Harry Potter-filmene gikk i dass med firern in my opinion, fordi historiene blir så lange og komplekse og eventfulle at det er klin umulig å lage én film som gjengir én bok. I tråd med at filmene hittil har blitt verre jo lenger ut i serien man har kommet, venter jeg egentlig at denne kommer til å være mer rotete og random enn femern. :K
Ser poenget ditt, og vil tro at dette er hovedgrunnen til de problemene jeg merker meg. Men det virker på meg som at Harry Potter-filmene også varierer mye etter regissøren. De to første synes jeg var de verste, for å si det slik.

Og videre, om Deathly Hallows-filmene, sier wikipedia: "In July 2009, John Williams, composer of the first three film's scores, said that he will return as long as it fits with his schedule.[15] (http://the-leaky-cauldron.org/2009/7/14/david-heyman-on-possible-return-of-john-williams-to-score-deathly-hallows-films)"

Det er fortsatt håp for musikken!

Grimmjow
3rd August 2009, 10:24
Er det så utrolig vanskelig for dem å gi ham en diger bart?! o.O Og dessuten har de fortsatt ikke klart å gi Harry og Hermione riktig hår >.> Hermione har jo skikkelig velfrisert hår i filmene, men skal jo egentlig ha stort og rufsete hår o.O og Harry har jo kort hår som ligger rett ned, men skal jo egentlig ha dette håret som står til alle kanter T.T det dreper meg virkelig T.T Og de har fortsatt ikke klart å gi Harry grønne øyne... Shame shame!! D:

hehe, ble litt skuffa over slughorn's utseende jeg også. han så helt annerledes ut enn det jeg hadde sett for meg :(

marlee
3rd August 2009, 21:30

I den scena hvor harry vinner felix felicis-eliksiren har Hermione for en gangs skyld riktig hår. Da jeg så det tentke jeg bare: hvorfor ser ho ikke alltid sånn ut?!?

http://api.ning.com/files/yrGjXwTPaoJPkYIClzkd1oAcl5hZaWILVtBeRZQheH6e1BUs2Z HALfOAqz1Zye28X*50gYnLIAGBthZ9PiLWQdltB8*F-BcR/Utennavn.jpg

Her ser ho hvertfall litt ut som ho skal...

Ureshii94
4th August 2009, 11:57
I den scena hvor harry vinner felix felicis-eliksiren har Hermione for en gangs skyld riktig hår. Da jeg så det tentke jeg bare: hvorfor ser ho ikke alltid sånn ut?!?

http://api.ning.com/files/yrGjXwTPaoJPkYIClzkd1oAcl5hZaWILVtBeRZQheH6e1BUs2Z HALfOAqz1Zye28X*50gYnLIAGBthZ9PiLWQdltB8*F-BcR/Utennavn.jpg

Her ser ho hvertfall litt ut som ho skal...

Ja, jeg ble litt positivt overrasket et par ganger, men jeg syns nå fortsatt ikke de har greid utseendet til mange av karakterene veldig bra :/
Men var nå bra at hun hadde riktig hår et par ganger :3