PDA

View Full Version : Spørsmål Ærlig talt, dere kan ikke mene dette alvorlig?

Adamant
19th June 2009, 18:53
Jeg tok en titt på programmet her. Det er TO poster på programmet som vil være til allmenn interesse - foredrag om oversettelse fra Egmont, og tegneserieskaperkurs/foredrag av TSO. Alt annet er av typen "filmfremvisning", "videospillturnering", "utkledningskonkurranse", og den slags fyllmasse - greit nok, man kan vel ikke kreve allverdens av slike uetablerte seminarer.

Problemet er... hvordan i hule helvete har dere klart å sette opp de to eneste foredragene på hele opplegget SAMTIDIG, så folk må velge ett av dem? Dette er bare komisk dårlig planlegging. Hva i alle dager tenkte dere på?

Skjervik
19th June 2009, 18:59
Jeg tok en titt på programmet her. Det er TO poster på programmet som vil være til allmenn interesse - foredrag om oversettelse fra Egmont, og tegneserieskaperkurs/foredrag av TSO. Alt annet er av typen "filmfremvisning", "videospillturnering", "utkledningskonkurranse", og den slags fyllmasse - greit nok, man kan vel ikke kreve allverdens av slike uetablerte seminarer.

Problemet er... hvordan i hule helvete har dere klart å sette opp de to eneste foredragene på hele opplegget SAMTIDIG, så folk må velge ett av dem? Dette er bare komisk dårlig planlegging. Hva i alle dager tenkte dere på?

Passet vel best slik?
Det man må tenke på når slikt gjelder;
*I forhold til resten av dagen.
*Hva som passer for de som skal holde foredragene.

Men jeg er enig med deg at de kunne vært endra litt, Men om du liker best foredragene kan det hende at en annen liker det andre best.
Uansett åssen man gjør det er det alltid noen som ikke får hva de vil :)
Slikt er det bare å leve med. Man får bare ta med seg hva man rekker som man har mest lyst til og ha det gøy!
Og som et tips til deg;
Kast kron eller mynt!
-Skjervik :hvisduskjønner:

Dadaph
19th June 2009, 18:59
Jeg er enig. De to eneste programpostene av personlig interesse foregår samtidig.

Kommer til å gå på Egmont selv om jeg kommer. Men jeg kjenner TSO og han er veldig interessant å høre på. Trist å måtte velge når det foregår så lite jeg synes er interessant ellers.

Jorg
19th June 2009, 22:15

allmenn interesse = din interesse?

det er faktisk andre enn deg som skal på dette conet og de liker faktisk såkalt "fyllmasse". synd at det du vil ha med deg er på samme tidspungt, men sånt kan skje og det er ingen grunn til å rakke ned på seminaret.

Rockshoujo
19th June 2009, 22:58

Dette er ikke et seminar på lik linje som andre seminarer. Dette er en Anime/Manga/Cosplay con. Og de fleste er nok interessert i filmfremvisning, videospillturnering, kostyme konkurranse, stand'sa med ting å få kjøpt og det å møte venner og bare være sosial.

Snedvig
20th June 2009, 03:07
Jeg er litt enig med henne; det er to programposter som henvender seg til omtrent det samme segmentet, og de foregår samtidig. Men det er jo mye som skal gå opp når man setter opp et program, så hvem vet hvorfor det har blitt slik!

Nodoka
20th June 2009, 03:10
Livet er fullt av valg. Nå er det nå sånn at det er slik det er blitt og da er det bare å velge.

PiggyZ
20th June 2009, 12:57
Jeg kan filme TSO mens dere sitter og ser på Egmont, og så samles vi i en sal ved siden av etter Egmont og ser på opptaket fra TSO etterpå :nya:

Shiraishi
21st June 2009, 00:49
Som ansvarlig for programmet ser jeg meg nødt til å delta. Ikke bare fordi jeg ønsker å forsvare meg selv - jeg liker å debattere med folk som engasjerer seg i det jeg gjør. Jeg ønsker enhver tilbakemelding velkommen. Denne tilbakemeldingen var likevel av en ordlyd jeg ikke uten videre kan akseptere som et velment forsøk på å gi konstruktiv kritikk...

Først og fremst må jeg understreke at Soracon fra begynnelsen har vært tiltenkt Japani og brukerne av forumet, med deres preferanser. Dette betyr at hovedfokus ligger på anime og manga, og dernest ting som kan relateres til dette. Dette skiller seg fra Desucon, der vi har forsøkt å presentere et bredere lag av japansk kultur. Videre har Soracon fra unnfangelsen hatt en rolig og "chill" profil. Vi har altså satset på et event som er lett og underholdende, ikke saklig, seriøs, etc.

At vi har masse innhold som ikke er forenlig med "seriøse foredrag av allmenn interesse" betyr bare at jeg har lyktes i å sette opp et program som gjenspeiler Soracons profil. Det at vi stemples som "komisk dårlige" fordi vi har et tydelig fokus er et - unnskyld - komisk dårlig forsøk på å rakke ned på programmet, og biter ikke.

Riktignok gjelder hovedkritikken i førsteposten i at vi har plassert alle to emnene av såkalt allmenn interesse på samme tidspunkt. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke har tatt høyde for at disse allmenninteresserte skal få glede av alt de ønsker å få med seg. Jeg har ikke mottatt slik kritikk tidligere. Videre er det noe uklart hva som kan defineres som "av allmenn interesse" og ikke. Det er derfor ikke like enkelt å tilpasse programmet til denne interessen som det er for f.eks. cosplay. Cosplayere har tidligere klaget på at de ikke får vært på resten av arrangementet, og tidsplanen i år er faktisk justert for delvis å imøtegå dette.

Jeg vil også føye til at fenomenet der folk må velge og vrake på programmet er langt fra noe nytt i con-sammenheng. Det er vel praktisk talt umulig at et oppsett med flere rom der ting kjøres parallelt imøtegår alle besøkendes preferanser 100%. Om en omrokkering fører til at flere får en bedre opplevelse av conet, er det selvsagt at det bør gjøres. Om dette gjelder for årets program tør jeg ikke svare på.

Jeg påstår ikke at programmet jeg har laget er det beste mulige alternativet. Men jeg ser ikke at utspillet i førsteposten nevner hvordan ting kunne forbedres. Et av mine mottoer er "Er man mot noe må man også være for noe". Det at dette mangler er også en grunn til at jeg ikke kan ta kritikken som et seriøst forsøk på å forbedre kvaliteten på programmet.

Adamant
21st June 2009, 16:00
Jeg påstår ikke at programmet jeg har laget er det beste mulige alternativet. Men jeg ser ikke at utspillet i førsteposten nevner hvordan ting kunne forbedres. Et av mine mottoer er "Er man mot noe må man også være for noe". Det at dette mangler er også en grunn til at jeg ikke kan ta kritikken som et seriøst forsøk på å forbedre kvaliteten på programmet.

Ah, beklager.
"Det kunne forbedres ved å ha disse to programpostene på forskjellige tidspunkt".
Jeg skjønner at folk som vil være med på utkledningskonkurranse vil få med seg foredrag de også, men å plassere begge to samtidig bare for å få dyttet dem inn foran konkurransen hjelper ingen. Nå er ALLE nødt til å velge mellom disse to, uansett om de er med på konkurransen eller ikke.

Det er klart at folk må velge hva de vil ha med seg på slike seminarer, men når man bare har to foredrag å tilby, må det da være mulig å ikke plassere disse to samtidig.
Jeg har også meget vanskelig for å tro at det er flere seminardeltakere som prioriterer å se et par episoder av en TV-serie de antakelig har sett før over et foredrag de faktisk har interesse av.

Toby Christ
21st June 2009, 19:15
Herregud, det hadde vært altfor enkelt å hoppe på bølgen av kritikken her, men la det bare være sagt at du har en elendig fremgangsmåte for å få viljen din på. Det er ikke bare kritikk, det er noe du må faktisk ta til deg fordi det har slått fullstendig feil både hos arrangørene og deltakerne. Forøvrig tar det mindre energi å gå rett på sak.

Saken er ikke hva du tror er allmennt, men hva arrangørene - de som sitter med all informasjonen fra tidligere konferanser - tror er allmennt. Hvis det faktisk viser seg at folk ville helst være med på foredragene så kan de muligens rotere på timeplanen. Men dersom noen faktisk bryr seg om det så spør de deltakerne om det er tilfellet.