PDA

View Full Version : Tegne Konkuranse 2: Tegn Harder

Ukusoberu
5th June 2009, 13:52
Det blir en ny tegnekonkuranse allerede nå, men med en twist. Denne gangen skal man lage en tegneserie. Her er det som står på plakaten:

- Outland inviterer til tegneseriekonkurranse!

Vi oppfordrert både etablerte tegnere og ferske amatører til å sende inn bidrag.

Innleveringsfrist: 1. August.
Tegneserien kan være i farger eller sort/hvitt.
Format: 17 cm (b) x 26 cm (h)
Tema og sjanger står man fritt til å velge selv.
Sideantallet må være på mellom 1 til 10 sider.
Bidrag leveres til oslo@outland.no. Vi ber i første omgang om lavoppløste filer. (Vinnerne vil senere bli bedt om å levere en høyoppløst fil av tegneserien.) Dersom man ikke har mulighet til å levere på mail kan man sende en CD-rom til Outland AS, Jernbanetorget 1, Østbanehallen, 0154 Oslo.
Vinnerne vil bli premiert med gavekort, samt få serien på trykk i et blad som deles ut i alle Outlands avdelinger.

Juryen vil bestå av ansatte i Outland AS.

Ansatte i Outland eller deres familie har ikke anledning til å delta.

Lykke til!

Elfhybrid
5th June 2009, 14:51
Sinnsykt kult!
Er det noen regler forresten? Ikke vold,nakenhet eller annen styggedom? ;p
Og lavoppløselig er ...hvor lavt? ;)

Dadaph
5th June 2009, 15:17
Går ut fra at det ikke spiller noen rolle hvordan vi tegner så lenge formatet er skalerbart og passer til 17x26cm...(pleier å være sånt, avhengig av materialer er det tross alt lettere å tegne stort og så krympe).

Lavoppløselig...er vel snakk om en jpg/png-fil som er lesbar nok til bedømming. Stor nok til at skriften kan leses.

Skal få se om jeg får tid og ideer. Høres moro ut, men skal flytte nå, og får vel begrenset tid til å tegne i sommer.

Aki
6th June 2009, 00:47
Dette skal jeg prøve meg på :) høres utrolig spennendes ut, må bare finne ut noe lurt å tegne om da (:

Ukusoberu
6th June 2009, 13:43
Går ut fra at det ikke spiller noen rolle hvordan vi tegner så lenge formatet er skalerbart og passer til 17x26cm...(pleier å være sånt, avhengig av materialer er det tross alt lettere å tegne stort og så krympe).

Lavoppløselig...er vel snakk om en jpg/png-fil som er lesbar nok til bedømming. Stor nok til at skriften kan leses.

Skal få se om jeg får tid og ideer. Høres moro ut, men skal flytte nå, og får vel begrenset tid til å tegne i sommer.

Hørtes riktig ut alt sammen. :)

Izuma
7th June 2009, 09:43
Hva bedømmes og settes mest fokus på? Originalitet? Historie? Tegningene selv?

Dadaph
7th June 2009, 20:20
Er det lov å sende inn flere bidrag?

Elfhybrid
9th June 2009, 19:37
Ett bidrag per pers?

Dadaph
9th June 2009, 22:51
Hvor står det? Lest gjennom flere ganger nå.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har et (upublisert) samarbeidsprosjekt fra tidligere som begge involverte mener er perfekt å sende inn til denne konkurransen.
Men i tillegg kunne jeg tenke meg å lage noe eget...sett at jeg får tid og får en ide jeg blir fornøyd med..

Elfhybrid
10th June 2009, 00:07
Jeg sier ikke at det er det,jeg lurer også...Har en del ideer som kunne tenkes at jeg har lyst å prøve meg på .. Men..

Ukusoberu
12th June 2009, 13:45
Det som blir lagt vekt på i tegneserien er helhetsinntrykket.

Det blir bare lov til å sende inn ett innslag denne gangen.

Adamant
13th June 2009, 20:14
Hva om samarbeidsprosjektet sendes inn under den ene skaperens navn, og den andre lager et eget bidrag i tillegg, går det an?

Ukusoberu
18th June 2009, 19:23
Det burde ikke være ett problem.

Yuri
18th June 2009, 19:33
Utrolig kult! Dette skal jeg definitivt være med på, siden jeg nylig startet på et lite tegneserie prosjekt. :3

Felisaur
19th June 2009, 08:19
Awh, 1 - 10 sider? Da er den jeg har allerede for lang x) Får vel lage en ny en da.
Men hva er 17x26 i pixels? På datan min er det ikke noe program som går i cm i hvertfall.

Yuri
19th June 2009, 14:12
Kan hende jeg tar feil, men i følge photoshop er 17x26 cm det samme som 2008x3071 pixler.

Har også et spørsmål. Ska tegneserien vi lager ha noen form for framside? I såfall, telles den på de 10 sidene som er maksimum sideantall? Kan framsiden være i farge og resten sort/hvitt?

Dadaph
19th June 2009, 15:20
Det viktigste er forholdet mellom høyde og bredde. Dersom forholdet stemmer, kan det bare skaleres i de størrelsene du selv vil. Er selvsagt en fordel å tegne stort og scanne i høy oppløsning. Så kan det heller forminskes.

Adamant: har ombestemt meg, får ikke tid til å lage eget bidrag, så vi sender inn vårt.

Ukusoberu
25th June 2009, 17:31
Kan hende jeg tar feil, men i følge photoshop er 17x26 cm det samme som 2008x3071 pixler.

Har også et spørsmål. Ska tegneserien vi lager ha noen form for framside? I såfall, telles den på de 10 sidene som er maksimum sideantall? Kan framsiden være i farge og resten sort/hvitt?

Ha en lett synlig tittel på serien, hvis den har en tittel, men trenger ikke ha en framside.

Quakeulf
27th June 2009, 03:16
Da var mitt bidrag ferdig. :nya:

http://quakeulf.suxos.org/gallery/albums/colonthree/kolontrelove.png

Det skulle være letteste sak i verden å slå meg. Jeg brukte ikke mye tid på dette, skrev "fullbyrdet" feil og kan ikke få gjort så mye mer med det heller. =3

Yuri
5th July 2009, 20:08
Da var mitt bidrag sendt! :cip:

Hetakoso
11th July 2009, 22:17
Bare lurte på om teksten må være på norsk? Går engelsk også bra?

Ukusoberu
14th July 2009, 14:44
Vi ser hellst at man leverer på norsk. Jeg personlig skriver bedre engelsk enn norsk, så skulle likt å tillate det, men hvis vi tillater engelsk så må man kanskje tillate andre språk også. Samtidig så skal disse trykkes opp i ett norsk blad, og leveres ut gratis. Det er da en fare for at en del yngre lesere vil plukke dette opp, og flesteparten av de vil kun forstå norsk. Jeg kan i sammenheng med dette nevne at alle som har med nakne mennesker i serien sin får ikke komme med i dette bladet. Quakeulf sin er ganske mild, så mulig den går greit, men noen av de andre mer grafiske innslagene vil ikke bli tatt med. :)

Dadaph
14th July 2009, 14:46
Min og Adamant sitt samarbeidsprosjekt levert.
Skulle nå gå gjennom sensuren ettersom fyren har truse.

Elfhybrid
1st August 2009, 02:12
mitt sendt på mail nå :D

NightButcher
8th August 2009, 18:47
Når bli vinneren annonsert?

DaChan
18th August 2009, 00:39
uh.. Når får vi vite når tegnekonkurransen er ferdig og hvem vinnerne er ? >_<

Ah.. hadde et spørsmål til.. Jeg leverte inn et bidrag.. men så glemte jeg å nevne at tegneserien min må leses fra høyre til venstre(akkurat som på et vanlig manga)... Gjør det noe??? X_X!! *stresse

Ukusoberu
21st August 2009, 15:40
I følge annsvarlig så har hun prøvd å se om de skal leses feil vei, og har nok fått det med seg. I framtiden kan det være greit å si fra likevel, med mindre det er en kun manga konkuranse.

Siste ansatt kom tilbake fra ferie i dag og fikk sett gjennom tegneseriene, så jeg håper å få gitt svar i løpet av mandag/tirsdag neste uke.

obitobi.
5th September 2009, 11:17
har vinnerne blitt annonsert?

Dadaph
5th September 2009, 15:47
Jeg har gratulert en av vinnerne, så tydeligvis :)

Yuri
5th September 2009, 16:11
Isåfall, hadde det vært fint om dere annonsere det på Japani også /nya. Vi er alle nyskjerrige :3

Ukusoberu
5th September 2009, 17:49
De som har vunnet har fått beskjed. Siden jeg ikke har vert her, og siden hun som hadde annsvaret for konkuransen denne gang ikke er på jobb, så får jeg ikke sjekket hvem som vant for dere. Vi skal også få vinnerene trykket opp i ett eget blad. Det jeg desverre vet, er at de som hadde 'for' mye vold og blod i sine tegneserier ble også ekskludert. På lik linje med de som hadde for mye nakenhet og sex. Dette har, som nevnt tidligere, med at dette skal trykkes i ett blad og deles ut gratis, hvor også barn kommer til å plukke disse med seg.