PDA

View Full Version : Anime Fillers

Shirokage
26th May 2009, 22:59
Ok, jeg har noe som graver i hodet mitt og jeg gjerne vil ha forklart.

Det er så å si uungåelig å legge merke til misnøyen om fillers når man er inne i anime verdenen. Spørsmålet mitt er.....what's the big deal?

Jeg klarer bare ikke å se hvorfor fillers er så mislikt. Det er ekstramateriale du aldri har sett før. Det er da bare spennende? Det krydrer. Til avkobling for å se alt hvor du allerede vet hva som kommer til å skje fordi du har lest det, så er fillers bare genialt i mine øyne. Du blir gitt en storyline hvor du ikke vet hva som kommer til å skje og det blir faktisk spennende å se hvordan det slutter.

Hvorfor i all verden er folk misfornøyd med det? O_O

Ceceiliapus
26th May 2009, 23:06
Det har kanskje noe med kvaliteten på fillerne og gjøre også da?

Noen filler-episoder tilfører ikke konseptet til historien noe i det hele tatt. Andre kan løfte en serie opp et hakk eller to. Et eksempel på at litt filler-stoff og enkelte avvik fra mangaen kan funke er Yu Yu Hakusho eller de første episodene av Rurouni Kenshin. Ellers har jeg begynt å se FMA (den første animen altså, ikke Brotherhood) og kvaliteten på filler-materialet der svinger vel litt opp og ned. Men det går greit likevel.

Så lenge fillerne ikke ødelegger helt for den historien som skal fortelles, overlever jeg i alle fall. Og slutten på en anime kan godt være forskjellig fra slutten i mangaen... Bare den er like bra ^^

fiiup
26th May 2009, 23:08
Min personlige grunn er at fillere har som regel elendig plot, dårlig karakter design og er lagd av den enkle grunn at serie skaperen er enten klossete, lat eller liker å irritere.
I tillegg så bidrar fillere sjeldent noe til hovedplottet, og hovedplottet er jo det jeg personlig vil se.

Shirokage
26th May 2009, 23:13
Ok... Men jeg liker å se på anime generelt, så om det er hovedplottet elelr et helt annet plot eller noe som ikke har noen sammenheng så er det fortsatt morsomt å se på. Selvom serier med høy kvalitet er mer fornøyelige så er lav kvalitet like dugelige. Jeg ser på fordi det er spennende, og litt dårligere animasjoner og grunnidé forander ikke spenningen mye så lenge det er godt formidlet. Og formidlingen kan være god uansett om den er amatørmessig eller helproff.

Exona
26th May 2009, 23:17
Personlig så har jeg ikke noe sånn veldig sterkt hat forhold til fillers. Jeg tror det har veldig mye å gjøre med at mitt første møte med fillers var via One Piece, som vanligvis har en viss kvalitet over fillerene (på den tiden visste jeg heller ikke at det fantes noe som het fillers, men det er en annen sak). Jeg har også "gleden" av å ha holdt meg unna det værste av fillers i Naruto/Bleach, da jeg slutta med Bleach etter den første arcen, og Naruto har jeg lagt på hylla mens leken fortsatt er god.
Det jeg kan si, er at det i Naruto ofte blir litt mye flashbacks. Allerede i andre episode har vi flashbacks fra første episode (midt i episoden, ikke noe på starten som oppsummering eller noe sånnt). Hvis man skal kunne nyte en serie fullt ut så burde sånne øyeblikk helst ikke være der, da de ofte er med på å drøye det, for igjen da å skape "cliffhanger". Men igjen, det er jo det som er definisjonen på fillers; noe de legger til i animen for å øke avstanden mellom anime/manga.

Det er tider når det er irriterende med fillers. Det finnes selvfølgelig gode fillers, og enkelte show er så usammenhengene at de omtrent er en filler serie i seg selv. Selv ser jeg også på flashbacks som en type filler (se over).

Shirokage
26th May 2009, 23:38
Personlig så har jeg ikke noe sånn veldig sterkt hat forhold til fillers. Jeg tror det har veldig mye å gjøre med at mitt første møte med fillers var via One Piece, som vanligvis har en viss kvalitet over fillerene (på den tiden visste jeg heller ikke at det fantes noe som het fillers, men det er en annen sak). Jeg har også "gleden" av å ha holdt meg unna det værste av fillers i Naruto/Bleach, da jeg slutta med Bleach etter den første arcen, og Naruto har jeg lagt på hylla mens leken fortsatt er god.
Det jeg kan si, er at det i Naruto ofte blir litt mye flashbacks. Allerede i andre episode har vi flashbacks fra første episode (midt i episoden, ikke noe på starten som oppsummering eller noe sånnt). Hvis man skal kunne nyte en serie fullt ut så burde sånne øyeblikk helst ikke være der, da de ofte er med på å drøye det, for igjen da å skape "cliffhanger". Men igjen, det er jo det som er definisjonen på fillers; noe de legger til i animen for å øke avstanden mellom anime/manga.

Det er tider når det er irriterende med fillers. Det finnes selvfølgelig gode fillers, og enkelte show er så usammenhengene at de omtrent er en filler serie i seg selv. Selv ser jeg også på flashbacks som en type filler (se over).

Jeg skjønner, men nå skal det nå nevnes at i første episode av One Piece litt ut i episoden er det et flashback av tidligere i episoden :P

p33r
26th May 2009, 23:57
En enkel regler for fillere:
* Du kan ikke utvikle karakterer mer enn noe som forsvinner når filler er ferdig.
* Du kan ikke bevege noe plott som er relatert til noe større utenfor filler-bobblen.

(Dette er de reglene man må følge for å unngå å ødelegge hovedplotte eller karakterene)
Kombinasjonen av disse to resulterer ofte i archs som føles meningsløse ettersom de ikke hadde noen reel grunn til eksistere (alle glemte alt som skjedde, alle nye karakterer dør etc.). De fleste studioer ser også på filler som en vedlig ypperlig måte å spare penger på og derfor til å ansette en helt annen person til å skrive historien, gjerne en billig en!

Resultatet blir langdryg, kjedelig, uviktig og bortkastet ting som ikke gir noe mening i det store og hele.

Exona
27th May 2009, 00:16
Jeg skjønner, men nå skal det nå nevnes at i første episode av One Piece litt ut i episoden er det et flashback av tidligere i episoden :P
Det kan godt hende. Det er år og dag siden jeg så den episoden, så... Det var min første anime tross alt, og da tenker man ikke noe særlig over "oi, dette skjedde jo før i episoden", men heller "whoa, detta var kult å se animert" (hadde lest de 3 første bøkene på norsk, så jeg hadde en viss anelse om hva som skulle skje så tidlig. La merke til at starten var helt annerledes bland annet).

Det har også hendt at jeg har trodd at ting som egentlig er manga materiale var filler (Davy Back arcen i One Piece. Dårligste arcen til dags dato i den serien.. Den filler arcen med dragen var faktisk bedre enn den arcen.. Men nok om det.), mens jeg trodde at arcer som G8-arcen faktisk var manga materiale (ble skikkelig overrasket over å få vite at det var filler).

På en annen side:
I Gintama så har de ofte episoder som er tydelig filler, fordi de snakker om nettop det... Hvordan drøye så lenge som mulig osv.. De har ofte også fine stillbilder av huset der de holder til, hvor de bare har lagt stemmer oppå. De har også hatt diskusjoner om hvorfor man lager fillers, hvor man får se en fin animasjon med manga/anime som går langs en vei, hvor da anime tar innpå manga, men da får vi forklaring på at da trenger man fillers.
Men igjen, Gintama er omtrent en fillerserie i seg selv (i hvertfall de første 50 episodene eller så (vet ikke hva det tilsvarer i mangaen jeg)..). Alt i alt tho, så er den en god favoritt blandt alle seriene jeg har sett.

ilifin
27th May 2009, 00:21
Fillers er en måte å bremse ned, forsøke å selge mer, fullføre en sesong, gi andre ansatte en hvilepause eller dedikere vekk et team til noe annet, mens et holder på med noe som ikke behøver like god animasjonen. Fordi det er av den simple grunn innhold som på en eller annen måte ikke har noe med den faktiske originalhistorien å gjøre, eller innhold som blir laget fordi man har gått tom for originalhistorie, er fillers en byllepest.

Det er mange eksempler.

Rurouni Kenshin. Animen tok igjen mangaen, begynte på et latterlig subplot som ingen husker noe av, fordi det rett og slett ikke var noe å huske overhodet: ren og skjær drit som ble skrevet av noen som ikke var nær nok karakterene.
Bleach. De jævla dukkene. Siden de ikke klarer å skrive de ut av serien, er de fortsatt med. Way to go.
Fullmetal Alchemist. Serien snur ting plutselig på hodet og lager en *film* som fortsetter makkverket de allerede laget, og igjen fordi de ikke hadde mer materiale å animere.

Det er en felles greie på mine eksempler; noen har måtte lage noe og fått møkkajobben med å gjøre det og prøve å få det til å virke underholdende til man har mer materiale å jobbe med, eller man har fått jobben med å lage en slutt på en serie fordi man kan ikke bare avbryte en sendeslot man har fått tildelt på japansk TV; har man først 52 stk 30minutters bolker, så må man bruke de. Mange serier lider av denne skjebnen at de har fått tildelt en viss periode å sende på, og må dermed fullføre seg selv om de ikke har mer materiale å lage før de er ferdige.

Hvorfor starte å lage en anime av noe når man vet man ikke har nok innhold til å fullføre en god sesong anime? You tell me, Japan.

Så har man de "lette" fillerne. Man husker de gjerne godt, og mange tror lett at det faktisk er en del av hovedhistorien (og i noen tilfeller på haremserier er det det). Vi snakker om de klassiske beach-fillerne! Hele casten drar på stranda og du får se de i lettkledd prakt. Det er mange greier man kan se på som "beach-filler", gjerne en tur til et utebad, en tur til et badeland, en MUSIKAL der karakterene plutselig oppdager sangstemmene sine, det er mange av de.

Alt de har til felles er at de gjerne er i serier som du sitter og venter på at det kommer i, rett og slett på grunn av innholdet. Det, eller det er en serie som vil ha liiitt bedre salgstall, og hva gjør ikke litt ekstra pupp for å få noen flere DVDer solgt?

Det jeg vil frem til er at filler blir et nødvendig onde mens Japans animasjonsindustri halter seg gjennom kvartal etter kvartal. De må finne ting å animere, fortsette eksisterende lange serier og fullføre sendesporene sine innenfor tidsrammer. Jeg kan ikke si jeg er spesielt glad at de er der, men jeg må ærlig talt innrømme at jeg skjønner hvorfor de må, og har sympati med at de sliter med markedet sitt der borte, mye takket være seg selv.

2re
27th May 2009, 16:40
Jeg HATER ikke fillers, men de er ekstremt irriterende til tider.

Nå for tida ser jeg på One Piece og når det kommer fillers der blir jeg irritert fordi det er som regel akkuratt når det skjer noe spennende som jeg har venta på å finne ut hvordan det endte og jeg har ikke lest mangaen D:

Men jeg må si at One Piece har litt mye flashbacks, hvertfall etter episode 300, husker ikke så godt de før det. De har det på starten og en million utover i episoden, spesielt rundt 350-360ish, har ikke kommet så mye lengre enn det.

Toby Christ
27th May 2009, 17:10
Ok... Men jeg liker å se på anime generelt, så om det er hovedplottet elelr et helt annet plot eller noe som ikke har noen sammenheng så er det fortsatt morsomt å se på. Selvom serier med høy kvalitet er mer fornøyelige så er lav kvalitet like dugelige. Jeg ser på fordi det er spennende, og litt dårligere animasjoner og grunnidé forander ikke spenningen mye så lenge det er godt formidlet. Og formidlingen kan være god uansett om den er amatørmessig eller helproff.

Akkurat her så virker det som om du liker anime ut av prinsipp, så det kan godt hende at du simpelthen tiltrekkes av sjangeren. Da er det vel ikke så rart at du ikke bryr deg med fillere da det er anime uansett. Det som forvirrer meg er at du likestiller høy og lav "kvalitet" ved å si at de er like "dugelige". Hva legger du i ordet "kvalitet" når du tenker på anime?

Jeg personlig skiller mellom kvalitet spesielt når det gjelder underholdningsverdi, så når jeg sier at jeg liker en serie med høy kvalitet så mener jeg at den har høyere underholdningsverdi enn andre serier jeg har sett. Da får ordet kvalitet en mening for meg som jeg kan gjenkjenne meg i. Og når du tar i betraktning både det P33r og ilifin skrev om hva som inngår i "fillers" fra et produksjonssynspunkt så er det simpelthen mer sannsynlig at de er av lavere underholdningsverdi. Det er ikke noe iboende med ordet fillers som er ille, men det er sjeldent at jeg har likt de. Det eneste unntaket jeg kjenner til var en curry-orientert filler i Naruto.

Midnight
30th May 2009, 16:07
Selv syns jeg fillere er greit, særlig hvis det er et humoristisk avbrekk i en seriøs serie.
Har sett Prince of Tennis, som har en god del morsomme fillere, i chibi-stil til og med, noe som bare gjør dem bedre. I tillegg gjør de andre ting enn bare å spille tennis i de episodene også.

Fillere behøver ikke ha noe å gjøre med hovedplottet, det kan bare være for gøy.
En ting jeg liker med noen fillere, er at vi får se figurene i ganske morsomme og uvanlige situasjoner vi sikkert ikke hadde sett dem i i en vanlig episode.

Kamon
1st June 2009, 15:08
Jeg foretrekker ofte at serien ikke skal ha så fryktelig mye fillere, men dette kommer også litt an på hvordan de er gjennomført. Personlig synes jeg for eksempel One Piece har klart det ganske greit med tanke på fillerne. De fleste er puttet mellom 2 arcs, slik at de ikke avbryter det spennende som skjer. Samtidig er de lagt slik at de virker som en naturlig del av historien.

Den serien som fillers irriterer meg mest i er Naruto. Spesielt fillerne i Naruto Shippuuden har vært ille. Hadde de bare lagd en ny liten historie innimellom hadde det vært greit nok. Problemet er at fillerne i denne serien, og sikkert i mange andre, gjør hovedpersonen til en total idiot.