PDA

View Full Version : Cosplay - Ikke fra Anime/Manga?

Misaki
25th May 2009, 10:22
....

Grethe B
25th May 2009, 10:41
Man kan cosplaye fra Spill :)
Har bare cosplaya 1 character fra en anime av de 4 kostymene jeg har.
Er ganske vanlig det også.
Kan foreslå å søke på cons/Cosplay Skit på Youtube. Kanskje det kan gi litt bedre bilde enn bare tekst om hvordan det er :)

Selv om det er amerikanere som cosplayer og legger ut på youtube, så er det ganske mange morsomme filmer.

Nodoka
25th May 2009, 11:58
Det er helt normalt å cosplaye alt mellom himmel og jord. Det er bare å ta på seg et kostyme.

Det er ganske normalt å cosplaye alt fra disney figurer til gundamer til pappesker osv osv. Det er ikke grenser på hva folk finner på. Det er bare å slå deg løs og cosplaye AKKURAT hva du vil.

Grethe B
25th May 2009, 16:57
Det er helt normalt å cosplaye alt mellom himmel og jord. Det er bare å ta på seg et kostyme.

Det er ganske normalt å cosplaye alt fra disney figurer til gundamer til pappesker osv osv. Det er ikke grenser på hva folk finner på. Det er bare å slå deg løs og cosplaye AKKURAT hva du vil.

U said it!
Har sett så mye rart at det er nesten helt skremmende XD
men folk synes det er gøy :)

Akamaru
25th May 2009, 16:58
Definisjonen av cosplay er vel at du kler deg ut som en allerede eksisterende karakter. Alt fra anime/manga til spill og bøker. Harry Potter-utkledning er for eksempel cosplay. Jack Sparrow telles sikkert også.

Altså karakterer som er oppdiktet. Uansett media.

Heika-sama
25th May 2009, 17:06
Definisjonen av cosplay er vel at du kler deg ut som en allerede eksisterende karakter. Alt fra anime/manga til spill og bøker. Harry Potter-utkledning er for eksempel cosplay. Jack Sparrow telles sikkert også.

Altså karakterer som er oppdiktet. Uansett media.

Er da massevis av folk som "cosplayer" eksisterende japanske artister og sånt også. Cosplay er vel egentlig bare det japanske ordet på "å kle seg ut", og det finnes vel ingen begrensninger på hva man kan kle seg ut som. ;D De bruker jo samme ordet for halloween-kostymer og det som er.

Cyazu
25th May 2009, 17:36
Definisjonen av cosplay er vel at du kler deg ut som en allerede eksisterende karakter.

Man kan jo strengt tatt casual cosplaye hva som helst, det trenger jo ikke å være en spesifikk karakter, ne? Poenget er vel egentlig bare at man kler seg ut som noe. ^-^

Misaki
25th May 2009, 19:17
Jeg tenker litt på å kle meg ut som en karakter fra World of wacraft. Med heavy armor og det hele, hehe.

Grethe B
25th May 2009, 21:24
Jeg tenker litt på å kle meg ut som en karakter fra World of wacraft. Med heavy armor og det hele, hehe.

Oi! Det hadde vært dødskult :D
Var selv Murloc, så å se noen andre WoW Cosplay hadde vært kjæmpe arti :)

Akamaru
26th May 2009, 15:10
Jeg er helt enig med dere, men selv vil jeg ikke akkurat kalle det å kle seg ut som heks for cosplay. Eller, hvis personen som kler seg ut kaller det cosplay, så er det det. Men sånn uten videre så er det mer utkledning enn cosplay. På en måte x)

Lionessy
26th May 2009, 16:25
Cosplay er vel egentlig bare det japanske ordet på "å kle seg ut"

Er ikke cosplay bare kort for costume play? :P som vil da si kostyme lek?! :innocent:

eller costume roleplay da :turned:

Heika-sama
26th May 2009, 18:50
Er ikke cosplay bare kort for costume play? :P som vil da si kostyme lek?! :innocent:

eller costume roleplay da :turned:

Jo, er kort for costume play. Har ingen kilde på det, men har hørt fra folk som har vært i Japan at japanerne kaller halloween-utkledning for cosplay også (rett meg om noen vet jeg har feil : O). Men den vestlige bruken av ordet er ikke helt den samme, på samme måte som at anime og manga bare betyr tegnefilm og tegneserie på japansk, uten kravet om at de må være laget i Japan. ;) Men det er allikevel vanskelig å konkretisere hva som kan kalles cosplay og hva som ikke kan det, ettersom det så vidt jeg vet ikke finnes noen "regler". Om man skulle hatt regler ville det mest naturlige vært at det skulle være fra noe japansk (synes i hvert fall jeg), og i så fall ville man ikke kunne kalle det cosplay å kle seg ut som Jack Sparrow. Men jeg har aldri vært borti noen som har kranglet på det.

Vesnet
27th May 2009, 09:46
Jeg har sett haugevis med gode cosplay fra annet enn anime og manga.

Marvel og DC karakterer er alltid win. Superman Batman X-men folk osv. Animasjonsserier som Avatar the last Air bender, Mummitrollet, Superjail, Captain Planet. Tv serier og filmer er også mulig. Jeg så en ganske godt utffyllt gruppe fra Scrubs på London Expo i helge. Filmer og animasjonsfilmer som Pirates of the carrabian, Star Wars, Star Trek, Disneyfilmer og liknende; Snøvit, Peter pan, Anastasia.

Jo mer kreativt jo bedre egentlig.

Tyblazitar
27th May 2009, 22:55
Jeg har sett haugevis med gode cosplay fra annet enn anime og manga.

Marvel og DC karakterer er alltid win. Superman Batman X-men folk osv. Animasjonsserier som Avatar the last Air bender, Mummitrollet, Superjail, Captain Planet. Tv serier og filmer er også mulig. Jeg så en ganske godt utffyllt gruppe fra Scrubs på London Expo i helge. Filmer og animasjonsfilmer som Pirates of the carrabian, Star Wars, Star Trek, Disneyfilmer og liknende; Snøvit, Peter pan, Anastasia.

Jo mer kreativt jo bedre egentlig.
Bare for å kverulere så er Mummitrollet en anime per alle andre enn Sharingans definisjon (vi hadde en tråd om det tidligere). Det er også lagd manga av Star Wars, så sånn sett kan man cosplaye fra SW-manga. :p

Selv må jeg si meg enig i de fleste i tråden i at cosplay kan være alt mulig. Så lenge folk kler seg ut som noe spesielt og gjerne prøver å "spille" karakteren til en viss grad, er det det viktigste. Noe litt annet blir hvordan man skal ha det i konkurranser, der pleier det ofte å være enkelte innskjerpinger på hva man kan kle seg ut som.