PDA

View Full Version : Anime Queen's Blade

Tyblazitar
7th April 2009, 00:28
Queen's Blade: Rurou no Senshi

Aldersgrense: 18+

Queen's Blade er en av sesongens nye serier, og allerede etter første episode vil jeg si at den unektelig er det beste Japan har å by på.

Historien kan på overflaten virke enkel: en turnering blir arrangert for å finne den neste dronningen, og reglene er så godt som ikke-eksisterende. Likevel tar det ikke lang tid før man finner ut at det er mer ved serien enn en simpel voldsorgie av Battle Royale-typen. Den er satt i en fantasy-verden med overnaturlige krefter, men det er åpenbart at det er vårt eget samfunn, hvor de sterkeste styrer, som blir satirert. Monarkiske titler blir brukt, og det er i alle fall tydelig at noe demokrati ikke er sannsynlig i Queen's Blade-verdenen. Serien spør implisitte spørsmål som får en til å tenke: Er egentlig monarki en god idé? Hvorfor er de sterkeste og mektigste de som så ofte styrer, når de egentlig ikke er egnet til det?

Karakterene består i hovedsak av kvinner, og man aner et visst feministisk bakteppe ved det hele. Dette er kvinner som kjemper for en dronningtittel. Er dronningtittelen den eneste måten å bli godkjent som mektig på når man er kvinne i et mannsdominert samfunn? I fantasiverdenen virker det sånn, og spørsmålet er selvfølgelig overførbart til vår egen. De sterke kvinnetypene nekter også å bøye seg for samfunnet, vist når én kvinne gir opp arveretten til å styre familien. Har feministkampen gått for langt? Vil det føre til et samfunn hvor kjønnsrollene er de samme som for 100 år siden, bare motsatte? Ett av mange interessante samtidsspørsmål som blir belyst i Queen's Blade.

Det hele er fremført i fantastisk Arms-animasjon, godt hjulpet av episk symfonimusikk. De krigende kvinnene har fått en rekke kjente stemmer, som Hirano Aya og Kugimiya Rie, og kanalen AT-X er ikke redd for å sende innhold som kan virke støtende. Hard action, dype karakterer og interessant filosofi; denne serien har det meste. Se den første episoden og bli overbevist!

Sakujo
7th April 2009, 01:36
Jeg må si meg overbevist av OPs analyse, men har enkelte synspunkter jeg ønsker å legge til.

Den scenen der kvinnen som ble framstilt i et ganske negativt lys sine pupper eksploderer, ga meg tydelige assosiasjoner til karakterenes indre konflikter. Vi ser her karakterer som oppfører seg mildt sagt aggressivt, og det hele har en fasade av å være et nødvendig rituale for å opprettholde et slags monarki der den sterkeste kvinne styrer. Likevel, kanskje det hele også har en indre dimensjon, og det har gått så langt for noen av karakterene at deres indre psykiske lidelser og konflikter har nådd det punkt der de får må få utspill for dem når sjansen byr seg?

Vi ser her altså et samfunn som bygger opp om dette og rått utnytter seg av proletariatet, og det er tydelig at det her må en væpnet revolusjon til fra bunnen av for å i det hele tatt kunne ha noen sjanser for å la karakterenes underbevisste sjeleliv få råde fritt og naturlig. Likevel er manipulasjon, forherligende normer, psykoanalyse og størknede tankesett bare dette historisk-analytiske drama ytterste essensialitet.

Her kommer du nemlig inn på sosiale forskjeller. Du ser her et representativt utvalgt karakterer som så vidt har råd til klær, og i den grad de bruker dem er de nødig i en kvalitetsgren for seg selv. Ikke siden sist sesong av det inspirerende og verdifilosofiske Ikkitousen, der blant annet Kants versjon av det gylne prinsipp testes ut i praksis, har vi sett slik urovekkende nøysomhet. Klær kan nemlig her symbolsk ses på som avispapir, noe som kan tyde på at vi som seere skal lese dem som om de var en avis. Det ligger altså tydelig noe bak dette, som jeg allerede har vært inne på.

I det hele tatt så fremhever denne serien mye av det sosialliberalistiske, med å blant annet vise til at undertøy kan virke undertrykkende for den menneskelige seksualmoral. Hvorfor kan ikke folk respekteres som de er? Vi ser i det hele tatt mange eksempler på sarte menneskesjeler, og det mest revolusjonerende av alt er at klærnes solidhet ikke nødvendigvis har noe med sosiale klasseskiller å gjøre. Til og med de imperialistiske prinsesser har ikke noen problemer med å lette på sløret, og det ser ut som alle sliter med disse samme indre konflikter uavhengig av sosiale klasser. Er dette en humanitisering av monarkiet, eller en monarkisering av det humane? Jeg gleder meg til å se videre.

Erasouni!
7th April 2009, 11:09
Etter å ha lest dette vet jeg ikke hva jeg skal tro :S men ses skal den :P

Chiyo
7th April 2009, 11:12
Jeg ser deres resonnementer og kan si meg enig på flere punkter. Men jeg må bare få lov til å si at Queen's blade er så uendelig mye mer enn det!

Mangelen på klær kan tyde på at den globale oppvarmingen har kommet så langt at det ikke lenger er nødvendig med varme plagg. Queen's Blade viser oss en framtidsvisjon hvor klimaendringene har ført til at menneskene har blitt sett seg nødt til å fjerne all forurensing for å kunne overleve. Dette medfører som sagt fjerning av all elektronikk (med unntak av noen lyskastere), moderne fremkomstmidler og majoriteten av avkom med kromosomfeilen XY.

Likevel har førgenerasjonenes tidligere forurensing ført til at en mutasjon har oppstått hos noen enkeltindivider. Mutasjonen kjennetegnes ved navnet "syrebarm", en diagnose som er vanskelig å utnytte til sin fordel. Vi møter en sterk kvinne som har overkommet svakheten sin ved å gjøre nettopp dette. Desverre blir hun sterkt misforstått av dem hun møter på veien, og lider en tragisk skjebne.

Motebildet i Queen's Blade kan også ses på som en opposisjon mot det å bære Hijab i dagens samfunn. Individene i serien viser oss ved sine klesvalg at klær som dekker over 30% av kroppen, er å oppfatte som nærmest upassende og tydelig undertrykkende. Queen's Blade forteller oss at en ikke er nødt til å skamme seg over kroppen sin, men være stolt over sitt eget utseende. Den stiller også her spørsmål ved det materielle og får oss til å tenke over de viktige verdispørsmålene her i livet.

En anime med et flott budskap! Jeg ser sterkt frem til hvordan dette utvikler seg videre.

Revealing costume! 3+ bonus! 8D

Tyblazitar
7th April 2009, 14:30
Jeg ser at det blir tillagt mange meninger til den tilsynelatende frivillige mangelen av særlig dekkende klær, og jeg vil gjerne koble dette mer opp mot de feministiske motivene jeg nevnte i min første post. Som Chiyo sier, er damene i serien stolte av sin egen kropp, og har ikke noe imot å vise den frem, og dette står da også sentralt i dagens feminisme? Det kan også ses på fra rent praktiske vinkler; skal de slåss i den fryktelige varmen skapt av den globale oppvarmingen Chiyo kommer inn på, er det da overflødig med flere lag med klær.

Om man skal ta på seg feministteoribrillene i analyseringen av verket kommer man heller ikke utenom den så langt nesten totale mangelen av mannlige karakterer, med unntak av en kjapp replikk som omhandler faren til noen av seriens damer, som kan oppfattes som en degradering fra mannlig menneske til "kun en far". Igjen, tydelig feminisme i fotsporene til for eksempel Egalias døtre, et samfunn som er snudd på hodet for å få oss til å tenke.

Angående det tragiske syrebarm-syndromet Chiyo nevner tror jeg dette kan sammenlignes med psykisk syke i vår verden. De blir ikke forståtte, og blir presset ut av samfunnet som en følge av å være annerledes, og dette fører i tur til at de gjerne blir voldelige (jamfør studier rundt sammenheng mellom mord og psykisk sykdom). Gjennom å gjøre dette til noe kroppslig får vi en annen dimensjon på det, og det kan være lettere å tenke seg hvordan vi egentlig burde behandle disse menneskene. Hvis vi ikke lar dem utfolde seg, vil problemene deres eksplodere, som illustrert av første episode.

Jeg ser at Sakujo trekker inn sosiale forskjeller og tydelig marxisme her, men jeg vil snarere si at dette samfunnet er et slags forvridd anarki ute av kontroll, og at "dronning"-rollen nok vil vise seg å være en slags ironisk vri. Tiden vil vise, men jeg tviler på at de lite lovlydige karakterene vi møtte vil bli nevneverdig forandret av å bo i et land hvor en "dronning" har slåss seg til makten. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at om en dronning blir valgt etter hvor sterk hun er, er dette landet i overhengende fare for en omveltning fra anarki til forsøkt totalitært diktatur, hvor alle som er "annerledes" vil være særlig utsatt for negative sanksjoner.

Jeg vil forresten også komme inn på symbolbruken i serien, for eksempel denne engel-karakteren vi fikk se i flere scener, men jeg tror jeg skal vente med det til jeg ser mer og kan analysere de bibelske symbolene på en mer meningsfull måte. Jeg gleder meg virkelig til mer!

Revealing costume! 3+ bonus! 8D
<3

Erasouni!
7th April 2009, 14:31
tross alle de store ordene kjente jeg at en episode var nok. Dette ble alt for dypt for meg x)

Tyblazitar
7th April 2009, 14:33
tross alle de store ordene kjente jeg at en episode var nok. Dette ble alt for dypt for meg x)
Med fare for å virke arrogant må jeg nok si at dette ikke er en serie for alle, nei. De dyptgående spørsmålene, det innviklede plottet og flere dimensjoner av symbolikk trenger nærmest en studie for å få oversikt over, så for folk som liker simplere underholdning med vold og pupper, kan det nok være en idé å stå over.

Shinke
7th April 2009, 15:36
Det har kommet frem en del gode poenger om ting Queen's Blade skal ha ros for, men jeg føler at det er viktig å nevne at den også har noen veldig hårreisende mangler som gjør det vanskelig å sette den mot toppen av en eventuell hall of fame.

Det tar ikke lang tid før serien viser sitt sanne vulgære ansikt, da vi etter å ha sett en stund merker en krass mangel på MMB (Massive Male Bonding). Å lage en serie i våre dager uten dette viktige elementet er utilgjivelig, men Queen's Blade er desverre et eksempel på at det forekommer. Andre utbrytere og symboler på mangel på smak er Natsume Yuujinchou, Chii's Sweet Home, og Higurashi no Naku Koro ni.
Hva ER vel anime uten kraftige menn som banker løs på hverandre mens de lykkelig roper hverandres navn og bygger lojalitet og kameratskap?

Jeg synes også vi burde sette spørsmål ved mangelen på muskuløse menn i maid-kjoler.
Hvor blir det av dem? Hva er vel vitsen med papirklær uten maidguys?
Jeg er sjokkert og skuffet.

Og sist men ikke minst; serien lider av en alvorlig mangel på Mandig Hukommelsestap (phrase coined by Prof. Nodoka, ref: Guin Saga).
Hvorfor i all verden har ikke serien noen tynt kledde menn av den gigantiske sorten som våkner i vilt raseri uti skogen og dreper masse, for så å ikke huske noe av det eller helt hvem de er etterpå? Dette går rett og slett ikke ann.

Queen's Blade får til tross for et par viktige nyskapende elementer, Terningkast NULL.
En serie uten MMB, maidguys, og Mandig Hukommelsestap er som yatzy uten terninger.

Nodoka
7th April 2009, 21:02
Jeg kan fint se deres poenger i det dere skriver men med en komplisert og dyp serie som Queen’s Blade. Nå må vi jo også se på at denne er basert på et like dypt og komplisert rollespill med mange karakterer og stor samfunns kritikk på flere punkter. Det kan også være forskjell på hvordan du tolker det. En ting er sikkert er at dette er virkelig i gjennom tenkt og planlagt.

Jeg velger da å ta tak i det dere har valgt å ta frem mye her, nemlig denne konkurransen eller turneringen om du vil om å få dronning tittelen. Så kan man da spørre seg selv, ”Hva er en dronning tittel?”. Tittelen er i seg selv noe symbolsk. Opp igjennom tidene har dette forandret seg en del. Dronningen er en som står ved siden av kongen men ikke i all tid har det vært lik kontroll for de to. Jeg velger å gå til siste delen av middelalderen i Europa mer presist 1400-1500 tallet. Dette er et valg jeg velger å ta fordi når man ser på arkitekturen og bygningene ser men at dette er typisk byggestil for denne tiden. Man kan også se at murene rundt byen og det store slottet er inspirert av Europeisk arkitektur innen tidsrommet 1400-1500 tallet. Nå er dette da noe over ekstravagant da dette faktisk er fiksjon, noe det er veldig viktig å huske, at selv om dette er veldig banebrytende og dypt så er det i hovedsak fiksjon og ikke en virkelighet. Dette er viktig å ha i bakhodet når vi ser denne serien. Når vi ser på miljøet og geografien i området historien spiller seg ut på så kan man se kjennetegn på gamle hellas med det store fjellet i begynnelsen som kan være et symbol for den store Olympen, hjemmet til gudene i gresk mytologi, dette kan man også se igjen på rustningen til hovedpersonen Reina.
http://dwimg.com/files/ye49qc7thi7i6thunh8r.jpg
Siden, som jeg skrev tidligere, dette er fiksjon ser vi en blanding av kulturer innenfor senmiddelalder Europa og gamle hellas.

Dronning er en tittel som er gitt til den som leder, eller står ved siden av den som leder, altså kongen. Litt etter senmiddelalderen ser man et godt eksempel i Europa om en veldig mektig dronning med navn dronning Elisabeth den første av England (http://en.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_I_of_England). Hun var en av de mektigste dronningene i verden noen sinne og man kan trekke paralleller mellom krigerne i Queen’s Blade sine ønsker å oppnå dronning tittelen med Elisabeth 1. Sin storhet. Men ser man på fjellet som Olympos fra gresk mytologi så kan man da trekke paralleller til det gresk mytologiske verset (http://en.wikipedia.org/wiki/Greek_mythology#Greek_pantheon) som sier ”Etter å ha beseiret titanene stiger de nye gudene opp til Olympos under Zevs sitt øye.” Her kan vi se titanene som deltagere i turneringen som skal beseires og de nye gudene vinneren av turneringen som stiger opp til å bli en gud. I mange samfunn så regnes en dronning som en gudelig skikkelse.

Igjen, hvis man da velger å se på at vinneren av turneringen ikke bare oppnår dronning status men en gudestatus som gjør at man sitter i himmelen og ser ned på de nye gudene som da er menneskeheten. Da vil vinneren bli Zeus øyne. Altså Zeus. Selvfølgelig, Zeus er den ene store definisjonen på manndom. Hvordan kan en kvinne oppnå det? Hvis man ser på episoden ordentlig så vil man se det. I senmiddelalderen England så var det skamfullt for en kvinne å vise for mye hud. Spesielt for en kvinne som strever etter makt på nivå med Elisabeth 1., Men i gamle hellas var det mandig å krige i så lite klær som mulig. Det er her Queen’s Blade sitt briljante konsept prøver å lure deg. Grunnen til at karakterene kan går rundt i kostymene de gjør er ikke fordi de ikke eier skam men det er fordi det er mandig. Det er riktig samtlige karakterer kan man skrive av som mandige karakterer. Du kan tenke dette er en verden hvor man skal vinne en stor ære og bli en gud for folket. Dette er krigere som for å bli sterkere har blitt sprøytet med kvinnelige hormoner siden de var små for å få de sterkeste og mandigste krigerne. Dette forklarer grunnen til at Reina finte klarer å gå rundt uten noe på overkroppen og de store puppene de har fått som en følge av hormonene er veldig kraftige våpen som fint kan brukes til forskjellige ting. Et eksempel serien så fint viser oss er muligheten for å oppevare syre i dem. Dette blir da lett å sprute ut på et intetanende offer. Man ser også et ypperlig eksempel på male bonding i slutten av episoden som fører til en gigantisk mandig eksplosjon som ødelegger mye av byen.

Dette er virkelig et ypperlig eksempel på dannet mandighet og dyp fortellerkunst. Jeg har sett mye referanser til både gamle England og det gamle Hellas. Siden dette er fiksjon så er dette en serie med en veldig fin blanding av senmiddelalder England og gamle Hellas som forteller en nydelig historie om vennskap, søsken og makt.