PDA

View Full Version : Vinnerene av Tegnekonkuransen

Ukusoberu
26th March 2009, 18:10
Her er resultatet fra tegnekonkuransen vi hadde nå i februar/mars. :)

Førsteplass og gavekort på 1000kr går til Trond fra Oslo:
http://www.outland.no/_upl/1reader.jpg

Andreplass og gavekort på 500kr går til Wictoria aka Wictoriabenno fra Oslo:
http://www.outland.no/_upl/2devoutland.jpg

Tredjeplass og gavekort på 250krgår til Knut Vegard fra Oslo:
http://www.outland.no/_upl/3jackdempsey-nett.jpg

Fjerdeplass og gavekort på 150kr går til Ola fra Oslo:
http://www.outland.no/_upl/4outland.jpg

Femteplass og gavekort på 150kr går til Ørjan fra Raufoss:
http://www.outland.no/_upl/5elf2.jpg

I tilegg til gavekortet så blir alle disse bildene printet i større format, rammet inn og hengt opp i butikken. :D

Til alle som ikke vant: Bra jobbet og takk for alle de kule tegningene vi fikk :) Vi kommer til å stille ut tegningene deres her noen uker. Jeg tror ikke jeg får plass til alle desverre og ikke de tegningene som er 18+. Det var uansett veldig mye bra potensiale og det var ikke lett å kåre topp 5. Jeg håper mange av dere vil fortsette og utvikle dere som tegnere og kanskje vinne konkuransen vår neste gang. :D

Ukusoberu
26th March 2009, 18:13
Hvis noen av vinnerene som henger her på forumet ønsker at jeg skal knytte opp brukernavnet deres med tegningen de har laget, så send meg en mail til østbanehallen med brukernavnet. :)

Ann Christin
26th March 2009, 18:37
Og hvis noen av de har deviant art så vil kanskje det også være intresse for noen :D

Hetakoso
26th March 2009, 22:43
Ok nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke vant, haha xD Disse tegningene var geniale, utrolig bra. Førsteplassen var helt utrolig og resten av tegningene var også fantastiske ^^, Målet mitt får være å bli i alle fall halvparten så flink som disse ~ ^^

Gilen
26th March 2009, 23:22
mektig imponert over førsteplassen :) hyggelig med fjerdeplass!

Byakko-kun
27th March 2009, 06:08
Fornøyd med femteplass! Men jeg er ikke fra Trondheim, jeg skulle bare hente gavekortet der =p Er fra Raufoss.

Om noen er interessert i deviantarten min så er den byakko-kun.deviantart.com. Hadde vært knall om dere kunne henge opp det under tegninga mi på østbanehallen. Kanskje jeg hadde fått litt flere besøk ;D

wictoriabenno
27th March 2009, 08:37
Jeg er super førnøyd med andre plass iallefall! Første plass er heeelt fantastisk! Elsker stemmninga i bildet og hele pakka! Vet noen om han har en DeviantArt side eller noe? skulle likt å se om han hadde noe mer spennende!:)
min deviantart er: www.eroticatyphon.deviantart.com

Quakeulf
27th March 2009, 09:40
Førsteplassen var vel fortjent, men resten... sukk. :(

Jeg vet jeg ikke brukte all verdens tid på mitt bidrag men jeg har ikke all verdens tid heller lenger så jeg forventet ikke å vinne.

Yumegirl
27th March 2009, 11:06
Quakeulf: ... det var vel kanskje derfor du ikke vant? =P Så ikke helt poenget med monologen der. Jeg er helt enig i at førsteplassen var utrolig bra, men hvorfor mener du ikke at de andre var fortjent? "Sukk" kan bety så mangt... =P

Jeg synes det var bra fortjent, jeg! Alle har jobbet godt med sine bidrag og jeg synes det er et godt utvalg av forskjellige stiler og konsepter.

Gratulasjoner og vennlige dunk i ryggen til alle. 8)

Edit:
Jeg blir ikke noe klokere av den grunn, er jeg redd. Det var også derfor jeg ba deg utdype posten din.

Quakeulf
27th March 2009, 11:30
Yumegirl, les en gang til hva jeg skrev.

Shadowleaf
27th March 2009, 11:43
Førsteplassen var vel fortjent, men resten... sukk. :(Jeg ser ikke at dette kan tolkes i noen positiv sammenheng.

Så å be noen lese innlegget ditt en gang til gjør nok ikke tolkningen noe annerledes med mindre du gir en fyldig forklaring på hva personen har gått glipp av.

Quakeulf
27th March 2009, 12:14
At jeg ikke forventet å vinne? Yumegirl trodde jeg var nedfor fordi jeg ikke vant, men jeg forventet ikke å vinne. Det står i innlegget mitt, det er bare å lese det på nytt om du ikke tror meg.

Yumegirl
27th March 2009, 12:23
Jeg tolket det sånn utifra den første posten din, men greit nok.

Det jeg fortsatt lurer på er hvorfor du ikke synes de andre var fortjent? Jeg synes som sagt "sukk" var litt lite å gå på. Dersom du ikke ville gå inn på det i utgagspunktet ser jeg ikke poenget med å skrive det i innlegget.

Byakko-kun
27th March 2009, 12:24
Det hun snakket om var jo mest "sukket" ditt.

Virker som du sier "jeg prøvde ikke noe særlig og brukte ikke noe særlig tid, men burde ihvertfall kommet over de andre piece of shit tegningene som var der".

Skal ikke si noe om min egen, men jeg syntes nå at de fleste av tegningene fortjente plassen sin. Om det ikke var dette du mente er det sikkert lurt å rette opp det, siden det akkurat nå virker som du har en rimelig høy hest å stige ned fra.

Quakeulf
27th March 2009, 12:24
Jeg tror jeg skal sukke mer, da får jeg masse oppmerksomhet!

*sukk sukk sukk sukk* :nya:

For å utdype videre:

Jeg er ikke spesielt fornøyd med vinnerne bortsett fra førsteplassen, men mine kriterier for vinnerbidrag og hva som ble innlevert fungerer like godt som kaldt vann i kokende olje. Om Outland har enkelt tilgjengelig alle bidragene så vil jeg gjerne ta en revurdering av disse.

Mine kriterier er som følger:

1. Er dette nyskapende? Hva er frekvensen av forekomsten av et slikt verk som dette?

2. Er det godt utført? Viser skaperen forståelse for de gode komposisjonsprinsippene?

3. Tar det seg bra ut i butikken, for hva vil det eventuellt si om butikken som fora for norske illustratører?

Shadowleaf
27th March 2009, 12:41

For å utdype videre:

Jeg er ikke spesielt fornøyd med vinnerne bortsett fra førsteplassen, men mine kriterier for vinnerbidrag og hva som ble innlevert fungerer like godt som kaldt vann i kokende olje. Om Outland har enkelt tilgjengelig alle bidragene så vil jeg gjerne ta en revurdering av disse.

1. Er dette nyskapende? Hva er frekvensen av forekomsten av et slikt verk som dette?

2. Er det godt utført? Viser skaperen forståelse for de gode komposisjonsprinsippene?

3. Tar det seg bra ut i butikken, for hva vil det eventuellt si om butikken som fora for norske illustratører?Fascinerende. Så du sier at de heller burde ha fulgt dine kriterier i stedet? Det synes jeg er en smule arrogant.

Du skal dog ha takk for utdypningen. For selv om jeg skjønte på det første innlegget ditt at du var misfornøyd med vinnerne utenom førsteplassen, så ville jeg nok ikke skjønt at du var misfornøyd fordi de ikke fulgte dine kriterier.

Quakeulf
27th March 2009, 12:53
Hvem sier at det er mine kriterier? Hva om jeg har lest de en annen plass (http://en.wikipedia.org/wiki/Kitsch)?

sortulv
27th March 2009, 13:08
Dessverre er du verken dommer eller ansatt i Outland, så da er ikke disse kriteriene noe annet enn smålig sutring fordi du tapte mot plebeiere.

Heika-sama
27th March 2009, 13:10
Hvem sier at det er mine kriterier? Hva om jeg har lest de en annen plass (http://en.wikipedia.org/wiki/Kitsch)?

Så lenge de ikke er definert av Outland er de uinteressante. Outland har da vitterlig lov til å velge selv hva de har som kriterier. Og det eneste kriteriet de hadde var at det var relatert til butikken, som de naturlig nok selv burde være de beste til å dømme. ;p

Å klage på vinnerne får deg bare til å høres bitter ut, imho.

Og så får jeg legge til en gratulasjon til alle vinnerne! JEG synes dere fortjener det, alle sammen. :nya:

Byakko-kun
27th March 2009, 13:12
Vel, om man tenker på at de aller fleste mangaer, animeer og ting de generelt selger på outland er fantastisk stereotypisk, kliske-aktig og gjort tusen ganger før, så vil jeg ikke si du må være en stor samtidskunstner for å tegne noe relevant til butikken. Vi snakker om fantasy og science fiction her.

Jeg skjønner hva du mener og hvor du vil med det, men jeg syntes ikke disse kritereiene passer denne konkurransen. Dette er kommersiell kunst, ikke noe som skal få deg til å tenke og filosofere over din plass i samfunnet eller noe slik.

Chiyo
27th March 2009, 13:16
Hvem sier at det er mine kriterier?

Eh.. du? :ikkemeg:

Uansett, godt jobbet allesammen! Utrolig fine og proffe tegninger. Jeg sendte ikke inn mitt bidrag i tide, og ser nå at det ikke hadde spilt noen rolle om jeg hadde det. Disse her ligger waaay over mine blyanttegning-skill :D

Yumegirl
27th March 2009, 13:17
Om Outland har enkelt tilgjengelig alle bidragene så vil jeg gjerne ta en revurdering av disse.

3. Tar det seg bra ut i butikken, for hva vil det eventuellt si om butikken som fora for norske illustratører? Hvem sier at det er mine kriterier? Hva om jeg har lest de en annen plass?

I så fall synes jeg ikke du bør snakke om at du "gjerne tar en revurdering" og deretter komme med en liste der du lister opp kriteriene dine. Som du selv skrev var dine kriterier. ;)

Nøyaktig hva Outland har lagt til grunn for valg av vinnere vet jeg ikke noe om. At du kanskje er uenig i dette og har din egen mening om hva de burde ha sett etter er greit nok. Men dette var ikke din konkurranse, og dermed hadde heller ikke din mening noen innvirkning på valgene som ble gjort.

Forøvrig får linken din meg til å tenke litt. Vi ser jo mye forskjellig kunst og får dermed inspirasjon fra mange steder. (Kunstnere på Deviantart kan være ett eksempel.) Noe av det jeg liker best er å se alle de forskjellige stilene de forskjellige menneskene har. Det kan hende at siden man lar seg inspirere kan det hende noe vil ligne litt også - men ville du si at et fantasy-bilde med skapninger som alver o.l. er kitsch fordi det eksisterer mange fantasybilder fra før av? Hva om de er realistiske? Er realisme kitch? Realisme er det mange som har gjort før.

Jeg sier ikke at det er noe "fasitsvar" på dette, men jeg er interessert i å høre hva du mener.

Edit:

Om legger ut alle på nett har ikke noe med om de er "ærlige" eller ikke å gjøre, det er et valg de tar. Igjen: din mening hadde ikke noe å si, og dermed står de helt fritt til å gjøre som de vil - legge ut bare vinnerne, eller legge ut alle, som gir deg muligheten så du kan se og dømme for deg selv.

Edit reason: Bullshit utdypning fordi naive folk ikke kan tenke seg til ting selv

Gå etter saken, ikke etter personen.
...vel...

Quakeulf
27th March 2009, 13:18
Sortulv:
Du trodde virkelig at jeg ville ha innflytelse på en konkurranse som allerede er avsluttet? Du må tro bedre om meg enn jeg hadde trodd. :cip:

Heika-sama:
De kan gjøre som Manga University gjorde med sine konkurranser: Legge ut alle bidragene på nett. De fikk flere hundre bidrag men var såpass ærlige oppriktige at de la ut alt for det.

Hvis dere tror jeg er bitter eller noe så overtolker dere og legger alt for mye i det jeg skriver enn det jeg egentlig skriver. Hvor mange ganger må jeg egentlig påstå at jeg ikke forventet å vinne og ikke har noe mer å si om det? Dette føles som personangrep om jeg skal si såpass fordi det virker som om dere vil ha meg til å tilstå noe jeg ikke har noen formening om. Gå etter saken, ikke etter personen.

sortulv
27th March 2009, 13:23
Og saken er den at når man fortsetter å skrive innlegg som lett fremstår og tolkes som klagende, samtidig som det ble påpekt/kommer frem at en selv tapte konkurransen, virker det som om vedkommende som forfatter dem er en dårlig taper, og forsøker å trekke ned vinnerne ved å hevde seg selv. Folk ville reagert like negativt dersom Kagebushin_no_mordi_fan743 hadde gjort det samme.

Quakeulf
27th March 2009, 13:26
Jeg sier ikke at det er noe "fasitsvar" på dette, men jeg er interessert i å høre hva du mener.Det finnes ikke noe fasitsvar på det, men om det finnes en sjanger det eksisterer veldig mye av hvor alt ligner mye på hverandre og hvor det ikke finnes så mye innovasjon i utførelsen av de forskjellige objektene, så føles det dødt og lite givende. Jeg vet at å lage noe helt "nytt" i kunsten nå er tilnærmet umulig med den inflasjonen av skaperverk vi har per dags dato, men det finnes fortsatt de få som lager ting som skiller seg kraftig ut fra mengden som ofte da tilhører en sjanger som de kanskje vil bryte med, men som opplever at sjangeren får en ny "boost" og at flere vil følge etter, og det er da man har en utvikling. Jeg liker utvikling, og jeg vil slå et slag for utvikling uansett hva.

Heika-sama
27th March 2009, 13:29
Sortulv:
Du trodde virkelig at jeg ville ha innflytelse på en konkurranse som allerede er avsluttet? Du må tro bedre om meg enn jeg hadde trodd. :cip:

Heika-sama:
De kan gjøre som Manga University gjorde med sine konkurranser: Legge ut alle bidragene på nett. De fikk flere hundre bidrag men var såpass ærlige oppriktige at de la ut alt for det.

Hvis dere tror jeg er bitter eller noe så overtolker dere og legger alt for mye i det jeg skriver enn det jeg egentlig skriver. Hvor mange ganger må jeg egentlig påstå at jeg ikke forventet å vinne og ikke har noe mer å si om det? Dette føles som personangrep om jeg skal si såpass fordi det virker som om dere vil ha meg til å tilstå noe jeg ikke har noen formening om. Gå etter saken, ikke etter personen.

Førsteplassen var vel fortjent, men resten... sukk. :(

Du bør kanskje også tenke litt over hvordan det du skriver ser ut for andre og hvilke kommentarer som er unødvendige, for om du ikke noe mente noe særlig med det var det veldig unødvendig å i det hele tatt nevne det. Måten du bare hentyder til misnøye med et "sukk" gir et veldig overlegent inntrykk.

Jeg skjønner heller ikke helt hva det har med saken å gjøre at manga university la ut alle bidragene på nett? Er det uærlig å ikke publisere alle bidragene man får i en konkurranse også nå da? Jeg har ikke inntrykk av at dette har vært en SÅ stor konkurranse heller.

Det er en uskyldig tegnekonkurranse for en butikkjede, ikke for verdens største tegneuniversitet eller noe sånt heller.

Og jeg hadde reagert på samme måte selv om det hadde vært noen andre enn deg som skrev det du har skrevet i denne tråden. ;)

Quakeulf
27th March 2009, 13:30
Og saken er den at når man fortsetter å skrive innlegg som lett fremstår og tolkes som klagende, samtidig som det ble påpekt/kommer frem at en selv tapte konkurransen, virker det som om vedkommende som forfatter dem er en dårlig taper, og forsøker å trekke ned vinnerne ved å hevde seg selv. Folk ville reagert like negativt dersom Kagebushin_no_mordi_fan743 hadde gjort det samme.

Du holder deg ikke til tråden om diskusjon rundt vinnerne med dette innlegget, du går etter meg. La tolkningen av innleggene mine ligge i hodene til de som leser det, jeg bryr meg ikke. Jeg står alltid 100% for det jeg sier, jeg håper du gjør det samme.

Vennligst slett dette og ditt innlegg etter dette så tråden kommer på spor igjen.

Byakko-kun
27th March 2009, 13:31
Er vel ingen som ber deg tilstå noe som helst. Du blir bare informert om at når du poster slik så "fremstår" du som om det er det du mener. Når du i tillegg sier du føler du har blitt utsatt for personangrep må jeg egentlig le litt. Det du i bunn og grunn har sagt i denne tråden er at 2.-5. plass er uoriginale og uinspirerte tegninger som aldri skulle vært blandt topp 5. Det er greit at du syntes det og det er greit at du føler at du må fortelle dette til alle, selv om det får deg til å se ut som en *pip*, men da må du tåle at folk reagerer negativt på det også.

Quakeulf
27th March 2009, 13:35
Du bør kanskje også tenke litt over hvordan det du skriver ser ut for andre og hvilke kommentarer som er unødvendige, for om du ikke noe mente noe særlig med det var det veldig unødvendig å i det hele tatt nevne det. Måten du bare hentyder til misnøye med et "sukk" gir et veldig overlegent inntrykk.Da er det din tolkning, og dette blir synsing og er dermed ikke mye relevant til selve tråden. Jeg foreslår at vi sletter disse meldingene og går gjennom innleggene og sletter det som ikke har direkte med diskusjonen rundt bidragene å gjøre.

Er vel ingen som ber deg tilstå noe som helst. Du blir bare informert om at når du poster slik så "fremstår" du som om det er det du mener. Når du i tillegg sier du føler du har blitt utsatt for personangrep må jeg egentlig le litt. Det du i bunn og grunn har sagt i denne tråden er at 2.-5. plass er uoriginale og uinspirerte tegninger som aldri skulle vært blandt topp 5. Det er greit at du syntes det og det er greit at du føler at du må fortelle dette til alle, selv om det får deg til å se ut som en *pip*, men da må du tåle at folk reagerer negativt på det også.Skriv heller hva du mener om bidragene enn hva jeg mener. Du går etter meg, ikke etter innleggene.

Jeg foreslår at disse innleggene slettes og alt som er igjen er direkte knyttet til diskusjonen rundt bidragene og ikke rundt tolkningen av hvordan min personlighet er. Kom heller med forsvar til bidragene om du liker de enn å synse over det jeg skriver.

Heika-sama
27th March 2009, 13:41
Da er det din tolkning, og dette blir synsing og er dermed ikke mye relevant til selve tråden. Jeg foreslår at vi sletter disse meldingene og går gjennom innleggene og sletter det som ikke har direkte med diskusjonen rundt bidragene å gjøre.

Så det at du ikke var fornøyd med vinnerene er IKKE synsing? Og det at så mange reagerte på det du skrev tilsier vel at det ikke bare er meg som tolker det sånn.

Jeg sier som Byakko-kun: om du ikke vil ta hensyn til hvordan det du skriver kan tolkes får du tåle at folk reagerer.

Om du har forslag til moderering foreslår jeg at du rapporterer innlegg du ikke føler hører hjemme, da diskusjon rundt moderering I HVERT FALL ikke har noe direkte i tråden å gjøre.

PeoplePerson
27th March 2009, 13:41
Wow, her ble det stor diskusjon, gitt! o.o
Kan dere ikke bare si at de er KJEMPEBRA, selv om du egetlig ikke mener det? Jeg mener, hva er vitsen med sånne kommentarer, de vant jo tross alt, da må de jo være gode. Selv om du ikke liker dem trenger du ikke slenge dumme ting etter dem.
Så la være, sier nå jeg.

For jeg liker allesammen, jeg :)

Byakko-kun
27th March 2009, 13:44
Kan dere ikke bare si at de er KJEMPEBRA, selv om du egetlig ikke mener det? Jeg mener, hva er vitsen med sånne kommentarer, de vant jo tross alt, da må de jo være gode. Selv om du ikke liker dem trenger du ikke slenge dumme ting etter dem.
Så la være, sier nå jeg.

Syntes ikke det er noe vits i å si de er KJEMPEBRA om man ikke mener det. Man kan godt si at noe er dårlig og gjerne hvorfor, men når man oppsummerer det hele i "*sukk*", så har det en rimelig stor effekt, noe denne tråden beviser.

Men takk for at du liker det ;)

Tyblazitar
27th March 2009, 13:45
Gratulerer til alle vinnere! Førsteplassen var særlig imponerende, men alle var flotte. Godt med variasjon blant topp-5 også. ^^

Og, for å slenge meg inn i diskusjonen: Siden du, Quakeulf, åpenbart ikke mener at 2.-5. plass fortjente plasseringen, har du da selvfølgelig sett mange andre bidrag til konkurransen? Hvis du ikke vet om fire andre som hadde fortjent det mer etter dine kriterier forstår jeg i alle fall ikke hvordan du kan forvente at andre ikke skal tolke innleggene dine som at du synes du selv burde vært på topp-5.

PeoplePerson
27th March 2009, 13:46
Jaja, men liksom, jeg mener, jeg syntes kanskje at det er litt sårende for de som har laget dem? Siden de har sikkert brukt lang tid og mye "krefter" på det, da syntes jeg det er dumt å si at de ikke fortjente det, for det gjorde de. ;)

Shiraishi
27th March 2009, 13:48
Så la være, sier nå jeg.

Man må da få lov til å være ærlig? Jeg synes faktisk ikke 2.~4.-plass var noe særlig pene. Det har med min smak å gjøre, og ikke noe jeg kan forandre - eller noe jeg vil prakke på andre. Den eneste grunnen til at Quakeulf får så mye motbør er jo selvsagt fordi han deltok i konkurransen.

Quakeulf
27th March 2009, 13:49
har du da selvfølgelig sett mange andre bidrag til konkurransen?
Nettopp det, jeg har ikke sett andre bidrag, og det er det jeg gjerne vil.

Og å takle kritikk er noe alle må gjøre. Det er en fin egenskap om man kan takle negativ kritikk fordi det viser at man er voksen og har forståelse. Blir man sur og tverr av negativ kritikk viser man en veldig uprofesjonell og barnslig holdning.

SoulCandy
27th March 2009, 13:51

Og å takle kritikk er noe alle må gjøre. Det er en fin egenskap om man kan takle negativ kritikk fordi det viser at man er voksen og har forståelse. Blir man sur og tverr av negativ kritikk viser man en veldig uprofesjonell og barnslig holdning.

Og du påstår at din holdning til dei andre bidragene var modent og profesjonelt?

Quakeulf
27th March 2009, 13:53
Man må da få lov til å være ærlig? Jeg synes faktisk ikke 2.~4.-plass var noe særlig pene. Det har med min smak å gjøre, og ikke noe jeg kan forandre - eller noe jeg vil prakke på andre. Den eneste grunnen til at Quakeulf får så mye motbør er jo selvsagt fordi han deltok i konkurransen.

Selvfølgelig er alle sånne konkurranser subjektive og alt folk mener om det vil også være subjektivt, men det går an å opprette retningslinjer som kan hjelpe for å få ting bedre på plass. Det behøver ikke å være noen spesiell agenda, bare noe som skiller bra fra dårlig etter visse kriterier som er universelle for progresjon innen kunsten. Vi har da kommet oss et visst stykke siden hulemaleriene, og jeg synes flott vi kan komme oss et stykke til.

Og du påstår at din holdning til dei andre bidragene var modent og profesjonelt?

Ja. Å være kritisk og misfornøyd er helt vanlig. Det er ikke alt folk er glad i heller, og for å gå innpå deg så finnes det sikkert ting du ikke liker så godt heller som du føler du bare må uttrykke deg selv om.

PeoplePerson
27th March 2009, 13:54
Jeg syntes ærlig talt dette ikke er noe å diskutere, vant man ikke, vant man ikke. Liker man dem ikke, liker man dem ikke. Men jeg syntes dette burde handle om VINNERNE, ikke hva vi syntes eller gjør, etc.

(Hvis dere forstår hva jeg mener XD )

Tyblazitar
27th March 2009, 13:55
Du må bare synes at de ikke var pene, selvfølgelig, men du sier ikke at de ikke fortjente plassen sin, uten å vite hva de konkurrerte mot.

Vel, det står i den første posten at Outland vil henge opp mange av bidragene, så da er det bare å vente og se. Inntil da vil jeg si det er feil av deg å si at noen ikke fortjente plassen uten å ha sett mer enn 6.

Og ja, folk må takle kritikk, men det går an å gi litt mer konstruktiv kritikk enn en felles "sukk" på fire forskjellige bilder.

Ukusoberu
27th March 2009, 13:55
Godt å se at vinnerene våre gjør inntrykk :P

Når det kommer til å legge ut alle innleggene så kommer jeg ikke til å gjøre det. Det har litt med at vi har fått in ca 30 digitale innslag og ca 20 tegninger tegnet for hånd. Som nevnt så var det ikke lett å velge vinnerene, vi var flere dommere og kun første og andreplass ble enstemning vedtatt. Resten var det også diskusjon om i gruppa. Jeg kunne godt tenkt meg til å vise alle tegningene som var i finalen her, men 4 av tegningene som var der var tegnet/malt for hånd.

Som jeg har nevt tidligere så har jeg lyst til å ha en uststilling her på outland hvor jeg henger opp flere enn bare vinnerene. Det slo meg i ettertid at jeg kanskje ikke hadde plass til alle, men alle som var med i finalen kommer til å henge der.

Quakeulf
27th March 2009, 14:00
Ukusoberu:
Flott, alltid fint å vite hva dommerne har gjort og hva dere skal gjøre med resten av bidragene.

Godt å se at i hvert fall Outlands representanter takler debatten bedre. :3 "All oppmerksomhet er god oppmerksomhet" i det hele. :lur:

wictoriabenno
27th March 2009, 18:03

For å utdype videre:

3. Tar det seg bra ut i butikken, for hva vil det eventuellt si om butikken som fora for norske illustratører?

Okeij, siden jeg er på andre plassen her kan jeg si at jeg ble dypt fornærma, og jeg annser faktisk det her som person angrep, enten en vil det eller ikke. Punkt nr 2, er ganske fornærmende for mange,for jeg og ( jeg antar) de andre brukte faktisk lang tid på å både tenkte ut komposisjon, og jeg har brukt MANGE timer på dette, og ikke minst å finne ut hvor det egna seg å ha så mange elementer i ett bilde. SÅ at noen kommer å sier ting som det her gjør meg rasende. Det er helt greit at man ikke trenger å synes at 2-5 plass var noe bra, for det har med enhver smak å gjøre, men unnskyld meg, og gå ut å fornærme er ikke bra. Burde jo skjønne at det blir reaksjoner av det.

Det hadde vært noe annet om man hadde gitt konstruktiv kritikk, noe mange har vanskelig heter med. Jeg vet også at ikke alle kan like alt her i hele verden, men da holder man det som regel for seg selv, men mindre en har noe spesifikk konstruktivt å komme med.
Om man ikke liker stilen til folk, burde man bare ti stille, for det har ikke man noe med.
Og nyskapende er ikke alltid nødvendig for bra tegninger! :)

Tar det seg bra ut i butikken? har det noe som helst med konkuranssen å gjøre? Hadde det vært en konkuransse der folk skulle lage en "poster" som skulle representere Outland ville det vært noe helt annet!

"Og å takle kritikk er noe alle må gjøre. Det er en fin egenskap om man kan takle negativ kritikk fordi det viser at man er voksen og har forståelse. Blir man sur og tverr av negativ kritikk viser man en veldig uprofesjonell og barnslig holdning." Som sagt, er den aller første kommentaren du kom med ikke ansett som kritikk. Det er person angrep.

Jeg aner rett og slett ikke hvorfor du valgte å gjøre det på denne måten, men ja, jeg er fornærma. Mitt råd til alle er at den burde tenke nøye gjennom om det du gir er konstruktiv kritikk eller ikke. Og spørre deg selv; har dette noe med proposjoner, fargekontrast, det gyldene snitt eller generelle feil å gjøre, eller kritiserer jeg nå stilen til en person? Jeg har desverre sett at enkelte har en tendens til å ikke gi konstruktiv kritikk.
Og liker man ikke ting, hold det for deg selv... Det er et prinsipp jeg har for meg selv iallefall når det gjelder ting jeg ikke liker, jeg prøver alltid å finne i det minste en liten ting jeg liker med tegningen. Jeg tenker som så at folk har følelser, og bryr seg til en viss grad om hva andre tenker. Selvfølgelig blir jeg lei meg når du så og si impliserer at det jeg lager er stygt. Ville noen blitt særlig glad om dette var noe en fikk høre om dine verk? De fleste bruker vel lang tid på arbeidet sitt, gjør de ikke? Har du da lyst at en person skal komme å slenge bare negativt om det du har brukt lang tid på, glede osv? Det er en helt annen sak om du kan gi kritikk på proposisjoner, anatomi, det gyldne snitt og what ever, så lenge det ikke har noe med personer stil å gjøre! :)
Burde kanskje hatt en "mal" her på japani, om hva konsktruktiv kritikk er og ikke er!:D

Det er viktig å ta hensyn til folks følelser, jeg syns alle, inklusive meg selv, fortjente å komme på de plassene som man gjorde! Alle har brukt mye glede og energi på dette! :) Og det er fabelaktig med konkuransser! Vi vil ha mer!:D

Aki
27th March 2009, 18:55
Først og fremst vil jeg gratulerer til vinnerne, skulle gjerne bidratt selv,men så langt kom man ikke:S

Det å si at noen av disse tegningene ikke var pene syns jeg man burde holde for seg selv. Da går man jo direkte til kilden og det er sårende.
Det syns jeg rett og slett bare er frekt, det passer seg bare ikke i en konkuranse. :trist:
Jeg synes at kreativiteten og budskap i bilder har mye å si for hva som skal til for å vinne.

Quakeulf
27th March 2009, 18:58
Om folk ikke liker det jeg lager så tar jeg det ikke personlig. Det er ikke så veldig profesjonelt. Kritikk vil alltid forekomme fordi noen vil alltid ikke like det du lager og det er bare sånn det er når vi er så mange mennesker på denne kloden med så mange ulike retninger innen kunst og tegning og alt det der. Du får bare tåle kritikken, mer kan jeg ikke si om det.

Mine beste venner er også de som kritiserer meg mest for å si det sånn.

Aki
27th March 2009, 19:01
Men det finnes jo da en mellomting:)

wictoriabenno
27th March 2009, 19:05
Om folk ikke liker det jeg lager så tar jeg det ikke personlig. Det er ikke så veldig profesjonelt. Kritikk vil alltid forekomme fordi noen vil alltid ikke like det du lager og det er bare sånn det er når vi er så mange mennesker på denne kloden med så mange ulike retninger innen kunst og tegning og alt det der. Du får bare tåle kritikken, mer kan jeg ikke si om det.

Hmm.. tror du misforstod litt. Det som skjedde her var jo egentlig stilkritikk i og med at du ikke likte noen ting? var det ikke?
Og seff kan ingen like alt, det sa jeg jo også, at ingen kan like alt du lager. Men, man må tenke seg nøye gjennom hva kritikk er. Konstruktiv kritikk får jo jeg også av mine beste venner seff. Men det er ingen som sier til meg: jeg syns bildet ditt var stygt, likte ikke bildet i det hele tatt.
Og du har forresten ikke gitt meg noe som heter kritikk... Bare krenkelser. Det er lurt, før man begynner å gi kritikk til folk, at man finner ut hva det egentlig er. Det finnes nok mye om: hvordan gi kritikk uten å fornærme, men faktisk gjeldene kritikk. Bare titt litt rundt på nettet, så står det litt der hva konstruktiv kritkk er for noe:)
Og det er ikke veldig profesjonelt å si at man ikke liker noe, da er man bare negativt innstilt. man greier som regel alltid å finne en del som er bra gjort eller noe.

Byakko-kun
27th March 2009, 19:10

Ok nå høres jeg ut som et "kvinnfolk", men det var ikke det du sa, men måten du sa det på. Jeg føler meg ikke fornærmet over at du ikke likte min tegning i det hele tatt. Jeg skjønner absolutt at alt innen kunst er subjektivt og du på ingen måte prøvde å personlig fornærme meg eller noen av de andre.

Men "sukk" er en veldig uprofesjonell kommentar. Spesielt fra kunstner til kunstner. Vennene mine også sier kanskje at tegningene mine er "uinspirerte, uinteressante eller rett og slett stygge", men de himler ikke med øynene og er overbærende slik du framsto.

Grunnen til at jeg kanskje gjentar meg selv er ikke fordi jeg syntes du skal si "unnskyld", men heller skjønne at det er greit å kritisere og mislike, men måten du gjorde det på skapte mange reaksjoner.

Quakeulf
27th March 2009, 19:13
wictoriabenno:
Problemet er at om jeg skal gi det du har laget konstruktiv kritikk så vil det ta fryktelig lang tid fordi både komposisjon og fargebruk er det jeg ville ha kommentert på. Å legge ut om komposisjon og fargebruk er to av de mest kompliserte tingene å gi tilbakemeldinger om fordi de er alfa og omega i et hvert bilde som skapes. Å gi detaljkritikk som anatomi er bare en brøkdel av dette, fordi det er så mye som spiller inn i den helhetlige komposisjonen. Jeg kan i hvert fall si at jeg har hatt flere tegnekurs hvor jeg på 5 minutter har gitt bilder bedre farge ved enkle grep i Photoshop (som er nøyaktig det programmet er laget for), men å smitte denne kunnskapen over til folk har jeg slitt intenst med fordi folk ikke bryr seg så mye om det de lager når de lager det. Jeg har mistet litt håpet på å kunne fortsette å hjelpe folk fordi i min erfaring har det ikke nyttet i mer enn svært få av tilfellene. De fleste vil ikke vise forbedring fordi de mener at de selv er gode nok, og ikke tør å eksperimentere på noen som helst måte. Vis at du ikke er redd for å tørre og prøve og lage ting som ikke ligner på alt det andre, så kan du med den nye kunnskapen din gå tilbake til å lage sjangerting, men denne gangen vil du forhåpentligvis gjøre det med litt nyere øyne.

wictoriabenno
27th March 2009, 19:15
Grunnen til at jeg kanskje gjentar meg selv er ikke fordi jeg syntes du skal si "unnskyld", men heller skjønne at det er greit å kritisere og mislike, men måten du gjorde det på skapte mange reaksjoner.

Ja, jeg er veldig enig i akkurat dette som du sier. Men jeg vet ikke, kan det kalles direkte kritikk? nå hentyder jeg til den første kommentaren. Det kom vel mere heller kritikk etterpå?
Det er bare så viktig å ikke gi kritikk på en feil og fornærmende måte, men konstruktivt, så man kan forbedre seg, og ikke "gi opp" å tegne fordi noen har sagt til en at alt ser forfærdelig ut. :)

quakeulf:
"
wictoriabenno:
Problemet er at om jeg skal gi det du har laget konstruktiv kritikk så vil det ta fryktelig lang tid fordi både komposisjon og fargebruk er det jeg ville ha kommentert på. Å legge ut om komposisjon og fargebruk er to av de mest kompliserte tingene å gi tilbakemeldinger om fordi de er alfa og omega i et hvert bilde som skapes. Å gi detaljkritikk som anatomi er bare en brøkdel av dette, fordi det er så mye som spiller inn i den helhetlige komposisjonen. Jeg kan i hvert fall si at jeg har hatt flere tegnekurs hvor jeg på 5 minutter har gitt bilder bedre farge ved enkle grep i Photoshop (som er nøyaktig det programmet er laget for), men å smitte denne kunnskapen over til folk har jeg slitt intenst med fordi folk ikke bryr seg så mye om det de lager når de lager det. Jeg har mistet litt håpet på å kunne fortsette å hjelpe folk fordi i min erfaring har det ikke nyttet i mer enn svært få av tilfellene. De fleste vil ikke vise forbedring fordi de mener at de selv er gode nok, og ikke tør å eksperimentere på noen som helst måte. Vis at du ikke er redd for å tørre og prøve og lage ting som ikke ligner på alt det andre, så kan du med den nye kunnskapen din gå tilbake til å lage sjangerting, men denne gangen vil du forhåpentligvis gjøre det med litt nyere øyne."

Jeg har også lang erfaring med alt dette du prater om, og ja, jeg har gått både skole og kurs i noen år. Så alt dette er ting jeg vet. Jeg er ganske sikker på at du ikke har undersøkt komposisjonen godt nok i dette bildet, og jeg sier ikke at ting ikke kunne vært bedre, det jeg sier er at; jo, jeg har faktiskt jobbet med komposisjon i bildet, og brukt tid på å planlegge ting. Inklusivt brukt det gyldne snitt. Så du tar isåfall feil. Kanksje kunne jeg laget komposisjonen annerledes, ja for å behage "visses" øyne bedre. Siden du har hatt en del tegnekurs antar jeg at du vet om alle de forskjellige komposisjonene som fins? ;)
Jeg har jobbet mye med farge, og jeg sier fremdeles ikke her at jeg er best eller noe, sånn som visse andre prøver å fortelle. Jeg har valgt fargene bevisst og tenkt på blandt annet kalde farger som "hører" sammen på fargeskalaen, og brukt farga skalaen som et hjelpe middel etter alt jeg har lært. I tilegg har jeg brukt komplimentær kontraster også, om du vet hva det er da? Jeg antar det siden du er så belært.
Dine kommentarer hjelper ikke folk når du bare sier negative ting. Det burde jo også du skjønne da mann...

Og en viktig ting med meg: jeg tror ALDRI at jeg er best, og ikke kan bli bedre. Og vet du hvorfor? Fordi da kan jeg bare slutte å tegne, for da har jeg nådd alle mine mål og har ikke mer å tegne for. Om jeg trodde jeg var best i alt, og kunne alt, da ville jeg ha stoppet å tegne for lenge siden, og sånn er det bare. Så jeg fortrekker at du lar vær å prøve å virke så klok og hele pakka. Du kjenner jo ikke meg og min framgangsmåte. Ikke vet du hva jeg forbedrer fra gang til gang.
Jeg eksperimenterer alltid, men det vet jo ikke du noe om, for du har ikke fulgt med meg og mine tegninger. jeg føler ikke at dine kommentarer er konstruktive i det hele tatt. De er destruktive faktisk. Noe som er veldig uprofesjonelt, så syns det er rart du så og si kaller deg det.

Jeg lager alltid ting med nye øyne og prøver å forbedre meg fra gang til gang, fordi jeg er ikke "der" enda som jeg pleire å kalle det. Men om du tror din kommentar skulle gi meg det der å se ting med nye øyne tar du feil. Lær deg å gi kritikk på en annen måte der det funker istedet.

Byakko-kun
27th March 2009, 19:24
For å komme inn på noe annet så kjøpte jeg de to første av Ral Omega Grad (blue dragon) mangaene på outland for gavekortet i dag! Digger både kunsten og historien i denne mangaen! Synd den er så kort.

Hva brukte dere andre gavekortet på?

wictoriabenno
27th March 2009, 19:31
For å komme inn på noe annet så kjøpte jeg de to første av Ral Omega Grad (blue dragon) mangaene på outland for gavekortet i dag! Digger både kunsten og historien i denne mangaen! Synd den er så kort.

Hva brukte dere andre gavekortet på?

Jeg har ikke hentet mitt gavekort ennå:) Men jeg skal gjøre det i morgen kanskje! Jeg har planer om å kjøpe en alt for sen julegave til venninna mi og en John Howe bok!:D

Hvilken tegning er din forresten?

Byakko-kun
27th March 2009, 20:01
Jeg har ikke hentet mitt gavekort ennå:) Men jeg skal gjøre det i morgen kanskje! Jeg har planer om å kjøpe en alt for sen julegave til venninna mi og en John Howe bok!:D

Hvilken tegning er din forresten?

Den på 5. plass. Likte tegningen din ;)

wictoriabenno
27th March 2009, 20:05
byakko-kun: ååååh, er det du som har den? Syns den er så fin!:) Elsker teksturen du har i bildet og jeg syns det er et veldig "japansk-look" over bildet! Typisk japanske farger :D

Aridima
30th March 2009, 01:19
Trond sin er helsikkes awesome!!! 0_0

Akamaru
30th March 2009, 05:21
Wow! Disse tegningene er helt utrolige!
Hadde en liten tanke om å delta selv, men nå som jeg ser vinnerne så er jeg glad jeg ikke giddet, for dette hadde jeg aldri slått :P

Quakeulf; Som de andre sier, måten du sier ting på er litt feil, du oppfører deg litt som du er gud her...
Og jeg som hadde respekt for deg som tegner før...

_AkaSasuke_
30th March 2009, 06:14
*helt målløs* :forvirra: derfor vant jeg ikke med den usle-not-photoshop
greia min x3 ._. wuw... førsteplassen så klin ekte ut helt til jeg fant ut
at den var tegnet... :cip: alle de andre var kjempe awesome too!

Outland Østbanehallen
31st March 2009, 18:49
Vil bare informere dere alle om at jeg har fått opp alle vinnerene i vinduet vårt her på Østbanehallen nå. Jeg fikk det egentlig opp på lørdag, men siden jeg ikke har fått noen merkering opp om hva bildene i vinduet er og hvem som vant hvilken plass, så ventet jeg med å si fra til jeg kom på jobb igjen i dag. Jeg hadde tenkt å få det fikset i dag, men desverre fikk jeg ikke tid, men tenkte jeg skulle si fra likevel. :) Så da håper jeg de som bor i Oslo hvertfall kommer innom og titter på bildene mens de er der.

*helt målløs* derfor vant jeg ikke med den usle-not-photoshop
greia min x3 ._. wuw... førsteplassen så klin ekte ut helt til jeg fant ut
at den var tegnet... alle de andre var kjempe awesome too!

For det om ikke alle kunne vinne så syntes jeg det var hyggelig å få så mange tegninger som vi gjore. :) Håper vi får like mange deltagere neste gang. Jeg tror det er flere også som kanskje ikke vant denne gangen, men som kan vinne neste gang hvis de fortsetter å utvikle seg som tegnere.

*edit* Jeg (ukusoberu) skrev tydeligvis med østbanehallen kontoen hved en feiltakelse (autocomplete). Ikke at det har så mye å si. Jeg pleier bare ikke bruke den siden jeg ikke kan logge på med den hjemme.

SuperSmoothie
4th April 2009, 08:38
De var jo knallfine alle sammen..Kommer jeg med en håndtegnet tegning >_< Jaja..Bedre lykke neste gang ^^

Ukusoberu
16th April 2009, 19:44
For de som er interesserte så fikk jeg nettsiden til han som vant førsteplassen. Den er på http://32713.vgb.no/. Han sa at det er en midlertidig side med en blog og noen skisser, men at han jobber med en ny side hvor han da også vil få lagt ut mer av arbeidet sitt.

TownyTuff
18th April 2009, 01:32
Personlig synes jeg alle var veldig flotte, min håndtegnede lille ting hadde ingenting å stille opp med. :3 Selv om enkelte overrasket meg litt, ettersom jeg ikke så helt sammenhengen med Outland først. Likevel, supert arbeid av alle sammen som kom med! Jeg skal avstå fra kritikk for nå, for jeg kommer ikke på noe å plukke på i farta uansett, og de har jo allerede vunnet.

As for Quakeulf-debatten: Jeg hadde virkelig ikke blitt overrasket om Quakern hadde kommet med på lista, jeg ble kjempeimponert, men til sist er det likevel Outland som avgjør, uansett hva deltagerne mener er rett eller galt. Jeg velger derfor å tenke på den han laget som en hemmelig 6. plass, og ikke gå til angrep på noen av sidene. ;) Kanskje er det fordi jeg alltid har beundret tegningene til Quakeulf, men jeg har ikke tenkt til å gå til noe personangrep som de fleste andre har gjort, hvor enn arrogant han kanskje hørtes ut. Ja, det var litt mer enn nødvendig å velge å simpelthen sukke til 2.-5. plass, men jeg velger også å tro han ikke mente noe videre sårende med det. Kall meg hva dere vil, men jeg tar ikke side i denne diskusjonen. Jeg ser begge siders argumenter ganske klart.