PDA

View Full Version : [Desucon] Sikkerhet, våpen og cosplay

Roar
25th March 2009, 17:20
Det er ett spørsmål vi får om igjen hvert år, og det er hvordan vi forholder oss til våpen som hører med cosplay. Det er selvsagt et viktig tema, ettersom våpnene gjerne er helt essensielle for kostymen. For oss som arrangerer er det allikevel et hensyn å ta til sikkerheten. Man kan ikke risikere at [...]

Les mer... (http://www.desu.no/2009/03/25/sikkerhet-vapen-og-cosplay/)

ragonzul
25th March 2009, 20:14
Hva med noe midt i mellom? For eksempel, bruk regelværket før med denne løsningen, dvs: Hvis våpnene ikke går gjennom "godkjenning" eller er i tvil så kan de byttes inn mot kviteringer brukt i Hovedscenen/photoshoot, skulle ikke være så mye vanskeligere å gjennomføre, det trengs derfor heller ikke at Vakt Chief må være tilstede for å få godkjenning, siden "tvilsome" våpen blir byttet inn mot kvitering. Klager kan da for eksempel medføre i at våpene blir konfiskert.

CptCalico
25th March 2009, 22:09
Hoi, den regelen der reduserer sannelig antallet kostymer som er artige å cosse!

Eh, inkluderer dette også 'skyte'våpen?

marilla
25th March 2009, 22:52
Såvidt jeg har skjønt er ingenting fastsatt enda, så dersom du kan komme med gode forslag til regler som gjør det enkelt for cosplayerne OG vaktene mtp sikkerhet, så vil de helt sikkert tas til etteretning.

ragonzul
25th March 2009, 23:18
Hoi, den regelen der reduserer sannelig antallet kostymer som er artige å cosse!

Eh, inkluderer dette også 'skyte'våpen?

Det de har kommet med er en idee over hvordan de skal håndtere "Våpen" saken. Før (i tidligere treff/cons har det vært slik at våpen som kan skade andre er ikke tilatt, dvs store våpen som er harde og eller skarpe. Ett eksempel er jo ett "fake" samurai-sverd av stål (kan skade noen med eller uten vilje), derimot ett samurai-sverd laget av myk gummi ville gått igjennom Vakta (siden skaden den eventuelt ville ha gjort noen som helst ville ha vært minimal). Den reglen er jo generelt sett greit, men samtidig er det mange våpen du ikke kan ta med deg fordi formen eller dimensjonene til våpenet gjør det umilig å lage uten bruk av harde gjenstander. Siden det har kommet med mange spørsmål rundt denne saken har de som sagt, kommet opp med denne ideen for å få tilbakemelding fra oss.

Angående skytevåpen ville det nok gå greit så lenge de ikke skyter prosjektiler av noen slag (som for eksempel softgun) eller er store og av tungt og/eller hardt matriell

Chiyo
25th March 2009, 23:23
Vennligst definer "Våpen".

ragonzul
25th March 2009, 23:34
Jeeg ville tro det er alt som kan bli tatt til bruk som våpen, men ville ha tatt til betraktning om gjenstanden som skal brukes hadde som hensikt å være ett våpen eller ikke.

Ett våpen er jo nemlig det et våpen, en gjenstand som skal til hensikt å skade andre. I cosplay og annent liknende er ikke gjenstandene direkte sett ett våpen men har som hensikt å etterlikne ett våpen, men om den kan bli brukt som ett våpen blir det klassifisert som ett våpen (siden gjenstanden den skal etterlignes er et våpen og "kopien" kan skade andre, da er det ett våpen.)

I forbindelse med Treffet har det ikke så mye å si om det er snakk om våpen eller ikke men om gjenstanden du tar med er sikker å ta med inn på ett sted fult av folk uten at den KAN skade andre.

CptCalico
26th March 2009, 00:32
Det ville være et skritt i riktig retning hvis våpenet er tilfredsstillende låst til antrekket, dvs at sverdet er tilfredsstillende bundet til skjeden eller at skytevåpenet sitter fast i hylsteret, gjerne med en diskret plaststrip av den typen som må klippes av for å løsnes. Da slipper samuraiene å se ut som fiskere, gunslingerne som bønder osv. Dette har jeg sett gjort på enkelte laiver, og det er faktisk en eldgammel presedens - når vikingene hadde sine Lagating gikk alle med sverd som hadde status til det, men de var bundet til slirene med 'fredsbånd'. Den som tok det av hadde brutt tingfreden og lå tynt an...

Men det blir en tristere con uten alle de herlige sverdene sist som var på størrelse med garderobeskapdører!

Yumegirl
26th March 2009, 10:18
Jeg reagerer litt på dette med "nulltoleranse". Jeg synes at om man har et våpen laget av noe såpass ufarlig som gummi eller lignende mykt materiale (f.eks. papp), da burde det være lov. Å ta alt under samme kam sånn synes jeg blir litt dumt. At man ikke kan ha med en bokken, derimot, den er jeg med på. =P

Kvitteringene er vel en god idé. Men jeg synes som sagt det burde gjøres unntak for ufarlige våpen som de nevnt over. Også "skytevåpen" (uten prosjektiler av noe slag).

Jeg synes også ideen om å ha våpenet "låst til antrekket" kan være bra, men jeg lurer på hvordan dette fikses under photoshooten...? Posing uten å kunne trekke sverdet/holde våpenet er vel litt stuslig? Sånn sett synes jeg kvitteringene er en bedre idé.

p33r
26th March 2009, 10:49
En av de kule tingene med kvitterings-idèen er at det er mulig å sette opp et eget "cosplay-område" hvor det er lov å bære våpen og kun cosplayerene kan pose og bli tatt bilder av med våpen, men de må leveres tilbake før du forlater området. Dette skaper en god sikkerhet men gir deg alle muligheter til å pose og vise deg frem.

Men jeg sier som det er sagt tidligere i posten: Vi tar cosplay dønn seriøst. Uansett hva vi ender opp med å gjøre vil det være utrolig gøy å cosplaye på Desucon.

Chiyo
26th March 2009, 12:09
En av de kule tingene med kvitterings-idèen er at det er mulig å sette opp et eget "cosplay-område" hvor det er lov å bære våpen og kun cosplayerene kan pose og bli tatt bilder av med våpen, men de må leveres tilbake før du forlater området. Dette skaper en god sikkerhet men gir deg alle muligheter til å pose og vise deg frem.

Men jeg sier som det er sagt tidligere i posten: Vi tar cosplay dønn seriøst. Uansett hva vi ender opp med å gjøre vil det være utrolig gøy å cosplaye på Desucon.

http://pics.livejournal.com/teranm/pic/0001f49q/s320x240

Så irriterende! Jeg mener at hvis jeg først skal bruke et halvt år på å lage denne her, så vil jeg ihvertfall ha friheten til å gå rundt med den selv. Hvis ikke så vet jeg ikke om jeg gidder å begynne engang... det blir liksom litt meningsløst D:

Og nå vet jeg at disse reglene ikke gjelder for Soracon (ennå), men ville en oversizet nøkkel laget av papp blitt definert som våpen? Det er jo ikke en våpen-etterligning en gang! Men hvis en papp-nøkkel hadde blitt tillatt så hadde alle med inndratte skumgummi-sverd blitt forurettet. Og hvis man likevel skal forby alt så kan man likesågodt begynne å ta inn staver, paraplyer og store hatter i tillegg!

Ja, jeg vet at jeg overdriver, men jeg syns de tidligere reglene har fungert bra. Og om noen virkelig føler seg så ekstremt truet av av et papp-sverd på en cosplay-convention, så får de heller holde seg hjemme og ta en paranoid-pille.

/end rant.

p33r
26th March 2009, 12:23
Det skal nevnes at de tidligere reglene ikke har fungert bra, på Desucon 3 ble det knapt sjekket våpen fordi vi ikke hadde ressurser til det, på Desucon 2 ble cosplayere sluppet inn evig senere, på Soracon trengte vi 10+ vakter for å sjekke alt. At ingen er blitt skadet hittil er ren flaks.

Men selvfølgelig skal du få bruke cosplayet ditt og få vist deg frem! Det er jo derfor jeg foreslår et cosplay-posing område og man har cosplay konkurransen, vi gjør alt vi kan for å gjøre det så enkelt som mulig å bruke hele kostymet så mye som mulig. Men når du snakker om å ha 4000-5000 folk må vi selvfølgelig tenke på sikkerhet :P

Selve definisjonen av våpen kommer sikkhertsansvarlig fiiup tilbake til med en klarering.

Men vi ønsker deres innspill og tanker, pøs løs, dette er kun et forslag.

Chiyo
26th March 2009, 12:38
Da lurer jeg på, vil det ta mindre ressurser å ha et område hvor cosplayere med våpen får oppholde seg enn godkjenning i døren? Et slikt område krever jo at det alltid er et sett med vakter ved det området som kan slippe inn og ut cosplayere og ordne og håndtere våpnene dems. Og tilogmed der så må en jo sjekke om våpenet faktisk kan være farlig for andre cosplayere eller ikke. Jeg ser ikke problemet. Begge alternativer vil kreve nøye planlegging og mye ressurser, så hvorfor gjøre det så vanskelig?

Og for the record, cosplay handler ikke bare om å "pose å vise seg frem". Det handler like mye om å henge sammen med vennene dine og ha det moro med dem/ eller en eventuell cosplay-gruppe. Og om man har brukt mye tid, krefter og penger på å komplettere et kostyme, inklusive våpen og acessories, så vil man helst ha friheten til å være en helhet, uten å måtte oppholde seg på et begrenset område. Jeg syns at et eget "cosplay-området" nesten blir litt dyrehage-aktig, for å si det rett ut. "oooh, se på cosplayerne! Du kan ta bilder av dem men ikke gå for nær, de har skumle våpen =O"

caeur
26th March 2009, 13:03
Hadde det vært mulig å forhåndsregistrere "våpen" i så tilfelle? Eller blir dette minst like krevende?

Cosplayerne vil gjerne ha friheten til å kunne boltre seg rundt i hele kostymet, med tilbehør, og det kan bli en del klager om en må oppholde seg på et designert område om en har våpen som et del av kostymet...

Men. Det går an å gjøre som på laiv - når en laiver har en ikke lov til å ta med eller lage replika av våpen som kan skade andre. Om en tar utgangspunkt i å bruke "pædda" våpen, altså lage/ta med våpen i materiale som f.eks. skumgummi eller harmløs latex så burde det ikke kræsje med regler og sikkerhetstiltak... Om en passer på at våpnene som tas med er forsvarlig polsret og ikke skadelige så skulle det jo ikke være noe problem å slippe våpenbærende cosplayere ut blant resten. :P

Det går også an å lage en liste over elementer sikkerhetsvaktene skal se etter når en tusler gjennom kontrollen - da blir jobben enklere for de som skal utføre den og man, som cosplayer, kan ikke krangle...
Pro tip: lag en mal på hva som er lov og hva som ikke er lov når det kommer til våpenlaging, også får folk føye seg etter denne.

CptCalico
26th March 2009, 14:02
Det er egentlig bare en løsning her som vil gjøre mest mulig deltakere og publikum glade og gi brukbar sikkerhet, og det er klare regler om at våpenet må være mykt - og at det skaffes funksjonærer nok til innsjekkingspunktet. Skaff flere folk til akkurat den ene timen da det er maks press i døra! Om dere ikke har nok folk på rede hånd så spør etter folk på 18+ i laivermiljøet - eller politiskolen, eller gardenskolen, eller vektertrenerkurs f.eks - og betal dem med gavekort på Outland eller noe sånt. Enkelte av oss her inne på Japani er 18 og vel så det og kan sikkert også kose oss i døra en times tid. Hvis det drøyer til 11 før dørene åpnes neste gang har jeg gjespet meg gjennom fire timer ettet togankomst til Oslo innen den tid og er klar for noe å gjøre.

Shinke
26th March 2009, 15:12
Forslag til løsning:

Folk uten våpen slipper inn klokka A
Folk med våpen må vente til Klokka B

Yumegirl
26th March 2009, 15:49
Det er jo derfor jeg foreslår et cosplay-posing område og man har cosplay konkurransen.
...jeg liker denne idéen dersom det først skal være strengt. Men som sagt: la de med eventuelle skumgummivåpen få traske rundt med dem.

Pro tip: lag en mal på hva som er lov og hva som ikke er lov når det kommer til våpenlaging, også får folk føye seg etter denne.
Dette synes jeg er en veldig god idé! Dersom man ikke følger disse reglene (eller våpnet er av en sånn type at man må bruke tre eller lignende), da får man regne med at man blir nødt til å ha kvittering og bare kunne bruke det ved pose-området og under konkurransen.

...og Chiyo, så lager vi vår egen photoshoot gathering der man kan traske rundt med de cosplayvåpnene man vil. ;)

caeur
26th March 2009, 19:29
Forslag til løsning:

Folk uten våpen slipper inn klokka A
Folk med våpen må vente til Klokka B

Også en god idé. Det går, f.eks. an å sette opp to innganger. På festival, når en skal inn på konsertområdet, så får de ute vesker gå inn en bestemt plass, mens de med må gjennom et sjekkpunkt. En kan bruke det samme prinsippet når en skal slippe folk inn på con'ene også, og har sikkerhetsvaktene en mal å gå etter på hva som er tillatt av våpen, og hva som ikke er lov burde prossessen gå rimelig fort unna. ;)

Og som CptCalico nevnte over her, så er det sikkert flere deltakere over 18 som kunne tenke seg å hjelpe til i døren på å avklare hva som er lov av våpen og ikke. Det er jo ikke verre enn å registrere de som vil hjelpe til på forhånd.

Porphyra
27th March 2009, 12:13
Jeg ser det er snakk om å ha et cosplay-område hvor det er lov å pose og vise frem det man har av "våpen", men blir ikke det ganske vanskelig på Soracon? Hvis det er et uteområde, skal man liksom gjerde inn folk som har cosplay med våpen da? Da blir det litt som et dyrehage-opplegg, som nevnt før her...

Uansett, hvis det blir slik som det er sagt her, med eget område, da har jeg et litt mer personlig spørsmål; jeg kommer til å cosplaye Kenshin, og har et sverd laget av tre. Men som in-character, bruker jo ikke han det sverdet noe særlig, så da lurte jeg på om det hadde vært en mulighet å ha sverdet festet i beltet uten å ta det frem? Og hvis jeg vil posere og veive rundt med våpenet, så går jeg heller til det bestemte området.
Det gjelder sikkert flere, da mange av karakterene har våpen...
Hvorfor er det ikke lov med tresverd egentlig? xD

Tyblazitar
27th March 2009, 13:20
Sånn jeg ser det burde det ikke være noen problemer forbundet med våpenetterligninger lagd av papp, skumgummi og lignende, da de ikke er mer skadelige enn for eksempel paraplyer, som nevnt tidligere. Jeg forstår jo at man må være alvorlige når det gjelder sikkerhet, men det blir å overreagere. Om det derimot er snakk om bokken eller andre lange ting lagd av tre eller metall, synes jeg p33r sin løsning høres bra ut.

Angående skytevåpen synes jeg ikke det skal være noe problem så lenge de ikke faktisk virker. :p

En ting jeg synes vaktene kan være flinkere med er å være forsiktig med våpnene. Skal det testet hvor hardt noe er, er ikke den beste løsningen alltid å begynne å slå rundt med det. Jeg har hørt erfaringer fra sist Desucon hvor cosplayere opplevde at våpen nesten ble ødelagt på grunn av hardhendt "testing" av vakter.

Nanaki83
27th March 2009, 14:01

dette er en kjempeidé. jeg har masse tilgang til å lage forskjellige ting. men jeg vet aldri om det er lov å bruke det.
kanskje litt off topic men, er det f.eks lov å bruke lexan til sverd?

p33r
27th March 2009, 14:21
Regler for våpen på tidligere Desu/soracons har tidlgiere stått her:

http://cosplay.no/conventions

Nanaki83
27th March 2009, 18:03
jeg sjekket der sist. sendte til og med mail til dem for å høre om jeg kunne ta inn sverd-etterlingingen min. dem sa det skulle være greit. men når jeg møtte opp og viste den frem (etter å ha lett etter noen som kunne godkjenne den, som jeg ikke fant, men som jeg fikk godkjent under tvil plutselig etter å ha spurt 5 vakter) så hadde det vært fint med f.eks en liste med materialer som er godkjent å lage cosplay-våpen ut av. og for den saks skyld, gi alle vaktene informasjon om dette og en liten opplæring i hva dem kan og ikke kan godkjenne.

Aslak
4th April 2009, 05:01
Hva med meg da? Som har en drakt som langt overgår eventuelle våpen i masse/hardhet? Må jeg ta av deler av den og da eller? :P

Dralan
4th April 2009, 23:07
Jeg må si at ideen med å begrense våpen slik som noen her tenker på her er rett og slett idiotisk.

Det er meget merkelig at visse folk tror det er et problem her når det ikke har vist seg å være et problem på noen andre cosplay convensjoner eller andre eventer som sci-fi konvensjoner og lignende som jeg noensinne har hørt om.

Ja, man bør ha vakter som kjapt kan sjekke over våpen ved inngangen, men det er faktisk en ganske enkel sak. Det tar ikke lang tid å kunne finne ut av om et våpen er farlig for omgivelsene eller ikke.

Laiv-norge er blitt et ganske stort miljø og innen Laiv er våpen så godt som alltid til stede i store antall. Vi har aldri hatt noen store problemer med våpen på laiver i Norge. Selvsagt vil det forekomme at noen tar med våpen som ikke er tillatt, men sålenge man har noen som sjekker våpen ved ingangen vil disse våpenene tatt vare på inntil Cosplayeren skal hjem og han/hun kan få det tilbake igjen. Ved laivene blir våpen sjekket når folk kommer og det ser alltid ut til å gå bra.

Trenger man noen som kan sjekke våpen burde det være en smal sak å finne. På forrige desucon så kjente jeg igjen over 10 laivere ved siden av meg selv som var godt oppi 20 årene så det er flere av oss på desucon som har erfaring med sånnt. Det er også flere av oss som har lang erfaring med kampsport og scene-kamp og har holdt på med våpen i mange år. Det er heller ikke vanskelig å få andre laivere til å kunne hjelpe til på en sånn tilsteldning som desucon om man virkelig ønsker deres hjelp.

Det jeg vil anbefale er å lage et tydelig regelverk på hva som er lov og ikke lov av våpen og andre effekter. Ved siden av det å ha et tydelig regelverk skal man ha et ha et sett med våpensjekke vakter ved inngangen i tillegg til de vanlige vaktene. Og noen av våpensjekkerene bør også gå rundt på området og følge med underveis og eventuellt spørre om en nærmere kikk om noen har noe som ser farlig ut underveis på Desucon.

Når en vanlig vakt ser at noen har våpen eller store effekter ( store tydelige ting som ikke er våpen ) ved inngangen ber han personen gå til siden til en kø hvor våpen vaktene sjekker og godkjenner våpen og lignende ting for dagen.

Isteden for å merke alle disse effektene hver for seg om de er godkjente eller ei ville jeg heller ha valgt å stemple de som vandrer med godkjente våpen. Så hvis en vanlig vakt lurer på om man har godkjent utstyr kan man bare vise stemplet. De som ikke har det blir isåfall fratatt sitt våpen inntil en våpen sjekker har godkjent det. med dette så vil kostymen og effektene se bra ut uten store lapper og lignede som "ødelegger" for utseende av kostymet/våpen/effektene til cos playeren.

Det er ingen tvil om at våpen og lignede er en stor del av veldig mange cosplay costymer og det vil virkelig bli en dårligere event om cosplayerene ikke kan ha sitt fulle kostyme med alle effekter sålenge de ikke virkelig er skadelige for andre.

Personlig så valgte jeg å ikke lage et våpen til min kostyme ved forrige desucon men det var mer pga mangel på tid for å få det til å passe inn. Men jeg må da også inrømme at kostymet mitt så litt mindre effektfullt ut og litt mindre stilig ut uten våpen..

Om det blir så strenge våpen begrensninger eller null tolereanse vil mange ikke gidde å lage et ordentlig kostyme og flere vil la være å komme på grunn av at det er både tåpelig og ødeleggende for fantasien, gleden og hele innlevelsen å begrense det så mye. Når folk først har bestemt seg for noe de virkelig ønsker å være ved en event som Desucon er det skikkelig ødeleggendes for hele gleden ved å stå på hvis de ikke kan lage det så "realistisk og fullstending" som karakteren de portretterer er i fantasien.

/rant ferdig nå .. puh..

Mtani
4th April 2009, 23:52
Om det blir så strenge våpen begrensninger eller null tolereanse vil mange ikke gidde å lage et ordentlig kostyme og flere vil la være å komme på grunn av at det er både tåpelig og ødeleggende for fantasien, gleden og hele innlevelsen å begrense det så mye. Når folk først har bestemt seg for noe de virkelig ønsker å være ved en event som Desucon er det skikkelig ødeleggendes for hele gleden ved å stå på hvis de ikke kan lage det så "realistisk og fullstending" som karakteren de portretterer er i fantasien.

/rant ferdig nå .. puh..

This! So much THIS! Noen ganger er våpenet nesten hele kostymet. Og kan en ikke ta det med seg, så ødelegger det mye av gleden. Da dropper jeg heller Desucon og reiser til en annen con. Jeg bor i nord-norge, så med billettpriser til conen, fly og overnatting, så er det nesten det samme for meg om jeg drar til en norsk con eller til en i utlandet. Desucon må huske på at de har konkurranse selv om de er så godt som enerådene i Norge.