PDA

View Full Version : Hvordan syr man så det blir folder?

Elfhybrid
18th January 2009, 23:36
Hvordan syr man når man skal sy folder i noe?
Nå tenkte jeg først og fremst på gardiner,da jeg har et enormt kjøkkenvindu som har sånn liten gardingstang på nederste halvdel av vinduet. Syns det blir litt kjedelig med helt rett gardin der.

Men lurte på hvordan man syr folder i skjørt også.. (Tenkt å begynne å sy dukkeklær. (For hånd i første omgang.))

Akamaru
19th January 2009, 00:52
Ok, jeg skal prøve å forklare det :P Dette er i allefall slik jeg kan det.

http://i39.tinypic.com/11i06rr.png (crappy tegning i Paint xP)

Du tar er stykke stoff som skal bli den delen som er foldete, det bør være ca 50% bredere enn den ferdige gardinen (skjørtet) og du gjør slik som på tegningen, lager folder med jevne mellomrom og setter en knappenål på de stedene markert med rød strek. Så tar du et stykke stoff som brettes dobbelt (grønn strek) og der du lager en smal brett nederst (slik at ikke stoffkanten vises på gardinen). Denne bretter du utenpå foldedelen og syr en rett linje med symaskinen. Pass på at det øverste stykket har en "lomme" slik at du får igjennom gardinstangen :P
Også viktig å brette inn alle kanter av stoffes og sy slik at ikke det er løse tråder overalt! Dette bør du gjøre før du syr sammen te to stoffbitene.

Håper det er forståelig!

EDIT: Du kan eventuelt gjøre det slik med foldene i stedet, kommer an på hva du foretrekker:

http://i42.tinypic.com/azifd3.png

Playelf
19th January 2009, 12:47
Den første måten er enklere i min erfaring, men personlig synes jeg den andre måten blir penere.

Akamaru
19th January 2009, 14:04
Ja, det er også min erfaring. Den første går helt greit til skjørt, da det kommer til å "flagre" litt uansett, men på en gardin som er helt stille er det penest med den andre måten :3

Elfhybrid
19th January 2009, 23:21
Ah,det forsto jeg ! Supre greier, tusen takk :D

ekitten
20th January 2009, 15:16
Om du heller vil ha minifolder/rynker sy to rette sømmer øverst på stoffbiten som skal rynkes, la det henge igjen lange nok tråder til at du kan dra i de. Du burde først teste ut hva slags rett søm(kombinasjon av sømlengde, trådspenning osv) som passer til stoffet du bruker, ellers så kan det ende med at stoffet ikke vil rynke seg og du bare ryker trådene når du drar.
Om du skal lage klær til dukker, så tenkt at det er vanskellig å sy småting og få det til å se tilsvarende menenskestørrelse. Derfor anbefaler jeg at du heller bruker rynker enn folder når du lager lolitaskjørt/skjørt som går mye ut, til dukker.

Elfhybrid
21st January 2009, 00:17
Ehm..jeg går for de metodene jeg forsto,jeg. Men takk likevel.