PDA

View Full Version : Multiplattform Spør en gamer

Havok
13th January 2009, 23:51
Lager denne tråden for at dere skal ha muligheten til å spørre meg spørsmål om alt som har med spill å gjøre. Så hvorfor bry seg om hva jeg har å si?

Jeg har jobbet i spillbransjen i ca. 11 år nå. Jeg driver en spillbutikk, og er skribent for GameReactor. Jeg har levd for spill så lenge jeg kan huske. Og jeg mener selv jeg har ganske god peil. :P f9s

Regler Dere kan stille spørsmål og jeg svarer på dem
Om jeg sier noe som er feil kan dere godt påpeke dette
Denne tråden er ikke for å diskutere hvilken av konsollene som er best, etc.
OBS! Jeg svarer ut av egen erfaring, samt hva jeg personlig mener om noe. Så om dere er uenig har dere all rett til å være det. Hold dog tråden hyggelig og alt er vel.

Så sett i gang. :link:

P.S. Dere kan godt prøve å spørre meg om strategier, og løsninger. Men tråden omhandler mest om generelle spørsmål om spillindustrien, selskapene, uviklerne, og spillene generelt. Ikke hvordan man skal klare X når du er i Y og har skaffet Z etc. :P For sånt har man www.gamefaq.com (Skader ikke å spørre, hvem vet, hvis ikke jeg kan det så kan du banne på at noen andre vet det). :mud:

Myrddon
14th January 2009, 00:05
kult! ^^

Hvilken spill butikk er det du jobber i da?

Oh og hvis du har spilt Dead Space, når du er kommet til motor rommet(tror jeg) på det skipet som kræsjet inn i romstasjonen. Hvordan får du ødelagt alle kretsene for de greiene som beskytter deg mot de periodiske flammene stopper rett foran den første kretsen?

Havok
14th January 2009, 00:23
kult! ^^

Hvilken spill butikk er det du jobber i da?

GAME på Sandvika Storsenter

Oh og hvis du har spilt Dead Space, når du er kommet til motor rommet(tror jeg) på det skipet som kræsjet inn i romstasjonen. Hvordan får du ødelagt alle kretsene for de greiene som beskytter deg mot de periodiske flammene stopper rett foran den første kretsen?

Gjorde meg ikke klar nok faktisk, men mente ikke spørsmål om strategier og sånt. Å holde styr på alt sammen er ikke veldig simpelt. :P Forsto ikke helt hvor du er i spillet dog?

Myrddon
14th January 2009, 00:31
Sanvika storsenter, nærmeste du kommer amerika i norge hehe.

Det er greit, fant en walkthrough. og det var her jeg var: På rundt 7:31 (http://www.youtube.com/watch?v=t-jf20TMjlY)

Anime-Demon
14th January 2009, 00:33
Greit eg spør? :)
Veit du noe om: One Piece Unlimited Adventure spillet til wii kommer ut i Norge?

Havok
14th January 2009, 22:07
Sanvika storsenter, nærmeste du kommer amerika i norge hehe.

Det er greit, fant en walkthrough. og det var her jeg var: På rundt 7:31 (http://www.youtube.com/watch?v=t-jf20TMjlY)

Nja, er da ikke så ille på Sandvika.. >_>

Greit eg spør? :)
Veit du noe om: One Piece Unlimited Adventure spillet til wii kommer ut i Norge?

Nå er det ikke så veldig mange One Piece spill som lanseres i Europa dessverre. Naruto er nok hakket mer populært både her og i USA. Jeg tørr faktisk ikke si om det kommer eller ikke, men siden lanseringen av spillet i USA var for nesten 12 måneder siden så ser det ganske mørkt ut. :/ Dessuten er ikke Atari så veldig stabile for tiden, og de var leverandøren for One Piece i EU regionen før.

FlashWalk
16th January 2009, 22:27
Øhm.. Greit at jeg spør om noe? ^^

Vet noen om Kingdom Hearts Birth by Sleep kommer til europa?
Det ville vært VELDIG fint å vite ^^

Takk på forhånd :)

Ann Christin
16th January 2009, 22:44
GAME på Sandvika Storsenter

Da syntes jeg du må si ifra om du trenger flere ansatte, ettersom jeg allerede har vært og plaget deg.

Men for å spørre noe helt randomly som har med spill å gjøre.. Har du testet noen tøffe spill i det siste som kommer ut snart som er verdt å få med seg?

Ulrik
16th January 2009, 23:44
Da syntes jeg du må si ifra om du trenger flere ansatte, ettersom jeg allerede har vært og plaget deg.

Men for å spørre noe helt randomly som har med spill å gjøre.. Har du testet noen tøffe spill i det siste som kommer ut snart som er verdt å få med seg?

Å jobbe på GAME på Sandvika Storsenter er den mest ettertraktede jobben for gutter i hele vestregionen, for å si det sånn er det enklere å rykke opp fra 2. divisjon i fotball.

Men nok om det, jeg vil faktisk vite litt om din egen mening: Hvilken spillutvikler tror du overrasker mest i neste generasjon?

Ann Christin
16th January 2009, 23:52
Å jobbe på GAME på Sandvika Storsenter er den mest ettertraktede jobben for gutter i hele vestregionen, for å si det sånn er det enklere å rykke opp fra 2. divisjon i fotball.

Derfor har en jente med to års erfaring (med ett som sjef) fra GameStop en liten fordel :p

Ulrik
17th January 2009, 00:03
Derfor har en jente med to års erfaring (med ett som sjef) fra GameStop en liten fordel :p

Å være jente er en klar fordel her, helt riktig- OG ha jobbet i spillbutikk fra før av. Det er ikke akkurat poenget synes da jeg. Husk bare på hvor mange unge hjerter du knuser ved å takke ja til den jobben. Jeg hjalp en venn av meg med søknader i høst der GAME var en av de, og GAME fortalte at de får inn flere søknader enn det er arbeidsplasser på Storsenteret. Til én stilling. Men ok, jeg skjønner tegningen: "It's a hard life, roll with it or get out".

Yuri
17th January 2009, 09:43
Jeg har et spørsmål:

- Cirka hvor mye penger bruker du på spill ( i måneden)? :cip:

(edit: Synes jeg bruker alt for mye penger på spill, så må finne ut om jeg bruker mer enn 'normalt' XDD)

Havok
21st January 2009, 09:29
Øhm.. Greit at jeg spør om noe? ^^

Vet noen om Kingdom Hearts Birth by Sleep kommer til europa?
Det ville vært VELDIG fint å vite ^^

Takk på forhånd :)

Som det er med de fleste JRPG spill, så blir som oftest Europa nedprioritert. Grunnen er enkel. Å lansere et spill som har veldig mye tekst i seg her i Europa krever at den også ikke bare blir oversatt til Engelsk, men Tysk, Fransk, Spansk, Italiensk etc. Så det er en del spill som rett og slett tar en evighet å komme hit. For øyeblikket er det ingen dato for spillet i verken EU eller USA, så det er ikke lett å si.

Resident Evil 5, Street Fighter IV, The Sims 3. Du burde egentlig gi meg et konsoll å fokusere på. Sånn helt generelt blir lista ganske lang. :P

Men nok om det, jeg vil faktisk vite litt om din egen mening: Hvilken spillutvikler tror du overrasker mest i neste generasjon?

Hvis vi skal se på rent utvikler nivå; Så tror jeg at Capcom blir en av de helt store igjen. De har gitt ut toppspill etter toppspill. Blizzard Entertainment vil nok også gå av med en slags seier. Er egentlig et ganske godt og vanskelig spørsmål. De fleste utviklere blir på en måte tilsidesatt til fordel for selskapene som utgir spillet (som er to forskjellige ting).

Nå eier jo Electronic Arts og UbiSoft de fleste små, da utviklingsstudio blir stengt i hytt og pine grunnet økonomien. Blandt annet går det rykter om at BlackBox (Skate 2) som eies av EA går dunken. Ensemble Studios (AoE, AoM, Halo Wars) som var underlagt Microsoft ble lagt ned i fjor og listen er ikke liten hvis jeg skulle fortsette å ramse dem opp. Så jeg vet faktisk ikke. Capcom og Blizzard er på en måte begge deler, så de vil jo overleve uansett, samme med Nintendo og Microsoft Games Studio. Disse er på en måte utviklere, men har luksusen av å være en utgiver også.

Square-Enix er også en utvikler som brøyter vei når det kommer til teknologi og kvalitet. Dog de fleste spill de har gitt ut i det siste har vært under par, tror jeg at FFXIII vil hjelpe selskapet opp igjen.

Jeg har et spørsmål:

- Cirka hvor mye penger bruker du på spill ( i måneden)? :cip:

(edit: Synes jeg bruker alt for mye penger på spill, så må finne ut om jeg bruker mer enn 'normalt' XDD)

Ikke mye faktisk, jeg får de fleste spillene. :P Kan gå noen måneder før jeg kjøper noe. Men, når jeg var yngre kjøpte jeg nok 1-2 spill i måneden i gjennomsnitt. På det verste var det oppi 5-6, men så var det perioder jeg ikke kjøpte noe også. :)

luffy933
27th January 2009, 21:25
Har lyst til å høre noen andres mening om Half-Life 1 vs Half-Life 2
Personlig så liker jeg Half-Life 1 best fordi jeg har vokst opp med det, og jeg mapper/scripter og lager noen mod's til det.
Liker også storyline'n på 1'rn bedre, den er lett og leve seg inn i og
tilbyr mange utfordringer!
Half-Life 2 er greit nok, mapping er dessverre litt vanskligere der, selv om mulighetene
er mye større.
Storyline'n ble litt tynn, og liker egentlig ikke at den blir strekt over flere "episodes"
But oh well, thats my opinion, now i want to hear yours :3

Takan
27th January 2009, 21:38
Personlig så liker jeg Half-Life 1 best fordi jeg har vokst opp med det, og jeg mapper/scripter og lager noen mod's til det.
Liker også storyline'n på 1'rn bedre, den er lett og leve seg inn i og
tilbyr mange utfordringer!
Half-Life 2 er greit nok, mapping er dessverre litt vanskligere der, selv om mulighetene
er mye større.
Storyline'n ble litt tynn, og liker egentlig ikke at den blir strekt over flere "episodes"
But oh well, thats my opinion, now i want to hear yours :3

Jeg har spilt begge spillene og jeg må si at jeg likte Half-Life 2 bedre altså.. Den har liksom en litt mer solid storyline enn Half-Life, hvor man drar til andre planeter for å kåle.. Meen, når det er sagt er hele serien helt fantastisk..

Jeg syntes valves løsning på etterfølgeren til Half-Life 2 er ganske bra jeg.. Det gjør at vi blir matet med et nytt spill i serien hvert 1.-2. år istedet for å måtte vente mye lengre på ett eneste spill.. Pausen mellom Half-Life og Half-Life 2 var 6 år, og vi måtte nok ha forberedt oss på en enda lengre vente periode på en evt etterfølger av Half-Life 2 som ikke kom episodevis..

Jeg driver ganske aktivt med level design til Half-Life 2 (Source spill generelt) og jeg syntes det er herlig.. Har dog ikke fått gjort så mye det siste halvåret av personlige grunner, men det vil ordne seg til sommeren! :D

Porphyra
5th February 2009, 18:34
Vet ikke helt hvor saklig dette spørsmålet er, men vet du noe sted man kan få tak i det første Dark Cloud spillet til PS2? Det eneste jeg finner er Dark Chronicles (Dark Cloud 2) og Dark Cloud til amerikanske Playstation 2. Så om du vet om en butikk/nettside e.l. som tar inn bestillinger på spill, så hadde jeg blitt veldig glad :D

Dadaph
5th February 2009, 19:10
Hvor fant du Dark Chronicles? Det er på lista over PS2-spill jeg ser etter hver gang jeg blar innom PS2-hyllene i en butikk.

Personlig så liker jeg Half-Life 1 best fordi jeg har vokst opp med det.
Jeg liker også eneren best. Synes det henger bedre sammen helhetlig. Toeren føles litt oppstykket på en måte, dessuten mangler den det episke klimakset som eneren hadde.
Å bare skyte en fyr i en heis føltes litt...antiklimatisk, mot slutten av eneren der du etter mange tøffe utfordringer på en fremmed planet må kjempe mot to store bosser.
Men skal nevnes at HL2-episodene, iallefall den andre, også er ganske gode.

luffy933
5th February 2009, 20:04
Må si meg helt enig Dadaph, en fyr i en heis er ikke akkurat den "final showoff'n" du ønsker dei, da er det bedre å ta Gonarch/Big Momma og Nihlanth :D

HaRLe
5th February 2009, 20:08
Vet ikke helt hvor saklig dette spørsmålet er, men vet du noe sted man kan få tak i det første Dark Cloud spillet til PS2? Det eneste jeg finner er Dark Chronicles (Dark Cloud 2) og Dark Cloud til amerikanske Playstation 2. Så om du vet om en butikk/nettside e.l. som tar inn bestillinger på spill, så hadde jeg blitt veldig glad :D

Jeg føler for å svare på dette. Butikker tar nok garantert ikke inn spill så gamle som Dark Cloud. Og hvis du ikke har funnet spillet på brukt-avdelinger i spillbutikker så anbefaler jeg deg å spørre på Kjøp/Salg-forumet, eller sjekke qxl eller finn e.l. Kanskje du alt har prøvd dette? Vet play.com har det inne på playtrade, men såvidt jeg vet så kan de ikke sende til Norge.

Veldig morsomt spill dog. Jeg har det selv, men er ikke heeelt sikker på om jeg vil selge det ^^;

Porphyra
5th February 2009, 20:12
Jeg har spurt på forumet her inne, og jeg har sjekket QXL og eBay og alt annet jeg har kunnet komme på. Enten har de det ikke, eller så er det feil sone.
Hehe, skjønner deg godt. Men hvis du skulle bli lei det og føler for å selge det, husk meg da :P

Myuu
23rd February 2009, 19:27
har sett etter Project zero 4, til wii. men er ikke helt sikker på hvor en kan bestille, noen råd?

Kelloggs
23rd February 2009, 20:51
har 2 spørsmål her:
1: har lurt på hvor kan jeg finne spillet Mortal Kombat vs DC til 360? har lett overalt men finner den ikke i noen butikker, og den skal ha kommet ut hit forlengst i følge releasene.
2: Og har du fått vite noe om når tales of symphonia 2 kommer ut hit?

Edit: Ja her fikk jeg mye til svar ja-_-'

Lemmings
15th March 2009, 17:53
Jeg vet ikke om du svare på dette, men here goes.

Jeg hadde tenkt å gå på NITH - Norges Informasjonsteknologiske Høyskole og ta Teknisk Spilldesign der, for det var det som appelerete mest etter en vurdering av katalogen dems.
Men, for noen måneder siden fant jeg ut at NITH ikke lengre hadde den linjen, men i samme slengen har jeg hørt at det er like greit å ta Spillprogrammering. For da lærer man omtrent det samme, bare litt mer programmering. Har du noen formening om dette?

Biggs
15th March 2009, 19:41
Lemmings: Det kan jeg muligens svare på =) Siden jeg går på NITH nå, på Spillprogrammering =)

Teknisk spilldesign finnes på en måte fortsatt, den har bare slått seg sammen med Kreativ Spilldesign og blitt til linjen: SpillDesign =)

Spilldesign er jo da for den som gjerne vil være med å utvikle og designe spill gjennom å bygge opp levler, historiefortelling, og man lærer hvordan man utvikler spilll. =)
Spillprogrammering er mer for den som ønsker å kode selve spillene, her inkluderer det mer grafikkprogrammering, bygging av spillmotorer og lignende. Man lærer også mer Fysikk og Matte rettet mot spill.

Begge linjene har litt leveldesign og AI design, Spillprogrammering har noe mer AI design.

Så ja det er en del av det samme, men som sagt Spillprogrammering har en del mer programmering og slikt som ligger grunnleggende i spillet og får spillet til å fungere, mens Spilldesign har mer med å lage innholdet i spillet =) Så kommer jo alt ann på hva du mest har lyst til å drive med.

Jeg anbefaler jo spillprogrammering, men det er nok trolig fordi det er der jeg selv går =) men hvis du opprinnelig hadde sett deg ut Teknisk Spilldesign, så tror jeg kanskje Spilldesign er noe for deg =D Men siden første året er likt for alle på NITH, så kan du søke på den ene linjen, og hvis du etter det ene året har funnet ut at du liker noe annet bedre, så kan man flytte over til den andre linjen =) det er ikke noe problem =)

Håper dette kanskje hjalp litt =D

Lemmings
15th March 2009, 23:12
Tusen takk, dette var til meget stor hjelp!

Biggs
15th March 2009, 23:37
Null problem =)
les også mer om de forskjellige linjene på www.nith.no. =)

Svenningen
20th April 2009, 22:16
kan du anbefale/vet du om noen turn based spill til nintendo ds, UTENOM pokemon?
vil gjerne ha ett.. ikke strategy heller

Konohamaru97
29th April 2009, 21:24
kan du anbefale/vet du om noen turn based spill til nintendo ds, UTENOM pokemon?
vil gjerne ha ett.. ikke strategy heller

Du kan jo kjøpe det mest åpenbare, FF...

Men uansett.
Jeg leter etter et, hva kaller mann det... aner ikke, så prøver meg fram.
Et spill på pc, som er liksom wow, bare en player (eller ikke online) hvis dere skjønner.
Hvor mann da kann bestemme hvordan karakteren utvikler seg i forhold til hva man gjør og trener på.
(f.eks. Starter som peasant, og kan da trene i forskjellige ting og utvikle seg)

Det må jo ikke være helt likt, bare noe i den duren, liksom.
Takk takk.:santa:

Svenningen
29th April 2009, 21:56
ett rollespill?

mass effect
the elder scrolls serien <- skikkelig stilige spill
fable 1 og 2

men hvilke ff spill til ds er turn based?
echoes of time var ikke det.. :/

Soryouken
29th April 2009, 22:36
Final Fantasy Tactics 2. (Dette er dog turn based strategy)
Final Fantasy 3
Final fantasy XII: Revenant Wings.

Det var de jeg kom på

Svenningen
29th April 2009, 22:56
er turn based jeg er ute etter da =) :3

skal se etter det imorra, mulig innkjøp til lørdag da :P

Kvitveis
30th April 2009, 01:00
har sett etter Project zero 4, til wii. men er ikke helt sikker på hvor en kan bestille, noen råd?

Kanskje jeg kan gi deg et svar. xD Så vidt jeg vet har ikke Project Zero 4 kommet ut i Europa ennå. :cip: Spillet skal ikke utgis i Nord-Amerika heller, så det virker som om du må prøve å bestille fra en japansk webside eller noe lignende. Jeg vet ikke om det går an å spille den japanske versjonen uten å ha moddet Wiien, slik som man evt. må med en PS2. :forvirra:

Dadaph
30th April 2009, 02:25
Svenningen:
Final Fantasy III og IV til DS, veldig klassiske, men begge er veldig gode, to av de beste spillene i serien(det beste er selvsagt V, som du kan få på GBA). Riktignok kjører IV et system som ikke er HELT turbasert, men du kan sette på sånn at du får betenkningstid når du velger angrep, magier eller gjenstander.
Dragon Quest IV(Chapters of the Chosen) og V(Hand of the Heavenly Bride) er også klart anbefalingsverdige, selv har jeg falt veldig for sistnevnte.

Konohamaru97:
Might and Magic VI og VII
Disse er fra andre halvdel av 90-tallet, og kan virke utdatert grafisk, men om du aksepterer det, kan jeg anbefale dem på det absolutt varmeste. De er trolig de beste RPGene jeg noengang har spilt på PC.

Kurodai
15th May 2009, 01:35
Som (forhåpentlegvis:P) nokon av dykk veit, så kjem Pokémon Platinum ut nå neste fredag. Og eg funderer litt på prosedyren for innkjøp av slike spel. Eg bur nemleg i distriktet og min nærmaste spel-forhandlar er ein Elkjøp-butikk. Men det virker som om dei er veldigt treige med å få inn slike varer?:(

Biggs
15th May 2009, 02:37
Som (forhåpentlegvis:P) nokon av dykk veit, så kjem Pokémon Platinum ut nå neste fredag. Og eg funderer litt på prosedyren for innkjøp av slike spel. Eg bur nemleg i distriktet og min nærmaste spel-forhandlar er ein Elkjøp-butikk. Men det virker som om dei er veldigt treige med å få inn slike varer?:(

Vel prosedyren blir vel lik for det spillet som for de fleste andre spill vil jeg tenke meg? =) Enten må du jo dra til et sted med en bedre spillbutikk enn elkjøp, eller få noen andre til å kjøpe for deg og sende til deg, eller så ville vel jeg anbefalt nettet. =)

for eksempel fra play.com (utenlandsk nettbutikk) eller fra cdon.com kanskje? =)

Fra Cdon.com så regner jeg nok med at de sender spillet enten dagen før eller samme dagen som det kommer ut hvis man har bestilt det, og dermed vil det ikke ta så alt for lang tid før det er framme, over helgen tenker jeg.

Link til spillet på cdon (http://cdon.no/spill/pokemon_platinum_version-4152859)

Frakten er på ca 30 kroner tror jeg det var.

MikeLXXXVIII
15th May 2009, 15:18
Hvis du har visa/bankkort så er det mye bedre å bestille fra et sted som selger amerikanske ds spill, selv om det blir toll avgift så får du spillene før europeisk utgivelses dato og 100 kroner billigere (eller mer selv med tollavgift).

Play-Asia.com (for amerikanske/japanske spill), xplay.no (gode tilbud og norsk!), movietyme.com,

Kurodai
15th May 2009, 16:11
Har alltid foretrukket å kjøpe ting i butikkar, sidan det er det eg er mest vandt til. Men det er kanskje ikkje så dumt å kjøpe det over nettet istedenfor. Gløymer alltid at eg har den moglegheiten også.:8D:

MikeLXXXVIII
16th May 2009, 02:08
Vel for det meste så gir du bare butikken mer ekstra unødvendig penger ville jeg sagt :P, men vær varsom hvis du skal bestille fra nettet. Må sjekke hvilke selskaper gir best service/pris/til å stole på..osv...

Play.com (nevnt av noen andre), playx.no og Play-Asia.com... er til å stole på (har handlet hos dem flere ganger).

Biggs
16th May 2009, 02:15
Vel for det meste så gir du bare butikken mer ekstra unødvendig penger ville jeg sagt :P, men vær varsom hvis du skal bestille fra nettet. Må sjekke hvilke selskaper gir best service/pris/til å stole på..osv...

Play.com (nevnt av noen andre), Xplay.no og Play-Asia.com... er til å stole på (har handlet hos dem flere ganger).

Jeg må bare si det at den siden du nevner Xplay.no, den er jo ingenting. =P sikker på at det er riktig addresse?

xplay.no (http://xplay.no/) =O

MikeLXXXVIII
16th May 2009, 02:38
beklager! mente
http://www.playx.no/

blander ting!
De har mange tilbud, ihvertfall for eldre spill som ikke selges så godt. Så et godt sted for å handle for mindre pris.

Vel en ting jeg lurte på om vi "gamere" kunne samarbeide om, på ulike forumer så finner du threads hvor man sier ifra om tilbud eller hvor å få spill billigst fra rundt om i Europa, så hadde vært kanskje fint å lage en lignende sak rundt disse forumene? sånn av folk kan få den samme spillegleden men spare også penger.. (siden spilling kan være en dyr hobby)

et eksempel,

http://www.playx.no/product-1-45203-2-0-0.html

Breath of Fire Dragon Quarter er et veldig sjeldent og ettertraktet spill, som er mer verdt ubrukt enn 100 kr :P

HALL
16th May 2009, 04:22
Do gamers get drunk when playing Leisure-Suit Larry?
Do gamers feel gangsta when playing Grand Theft Auto?
Do gamers eat shrooms to be like Mario?
Do PS3 feel like he is doper than PCP?
Do my old X- Box turn into a 360 if I toss it around my room?
Do I play Killer 7 right now?
Who killed Mr. Wunkler?