PDA

View Full Version : Hva er Aicon?

Izuma
5th December 2008, 00:13
http://dwimg.com/files/hq9zyb5kls2b8exwxmci.png

Aicon er Norge sitt sitt første convention for alt som har med "Boyslove" å gjøre, også kjent som Shonen-Ai. Boyslove og Shonen-Ai er den delen av japansk populærkultur som bygger fascinasjonen ved homofile forhold mellom menn. Det mest brukte navnet på dette er "Yaoi", selv om yaoi egentlig er den mer seksuelt rettede grenen av sjangeren.

Det kommer til å bli avholdt i samme helg som Soracon, en gang tidlig på sommeren. I tillegg vil også Aicon, i likhet med Desucon og Soracon sitt Maid-crew, ha sitt eget Butler-crew.

Isanasan
19th December 2008, 21:10
Hvordan spørr man en søster som ikke liker det siden hu blir kvalm av det om å kunne være med?
Jeg vil gjærne være med så skal (kansje) dra med kusina mi hvis jeg får lov...
Hjelp meg!!!:confused:

Theriza
20th December 2008, 00:25
Kan jo bare "glemme" nevne at det er et shonen-ai con...si at det bare er soracon du skal på, og det varer i 2 dager...

Ellers kan du jo prøve å si rett ut at du liker dette, har lyst til å dra og at hun må respektere dine meninger...men det kan gå veldig dårlig...

Isanasan
20th December 2008, 14:16
Jeg tror nok det kan gå dorlig ja...
Takk for tipset!!
Jeg kan si at det er soracon i to dager ja...
Får se om det går...

Playelf
21st December 2008, 10:50
Kult...må prøve å komme:)

Har jeg forstått det riktig sånn at det er samme helg som soracon, men ikke samtidig?

Theriza
21st December 2008, 11:07
Riktig, Soracon er en dag, Aicon er en annen...er ikke sikker på hvilken som er først da...

kaede
25th December 2008, 22:29
Aicon vil slik jeg har forstått det være dagen før Soracon. Altså Aicon på lørdag og Soracon på søndag. I fjor prøvde man seg på utedag lørdagen, men dessverre har Norge for ustabilt vær til at noe slikt fungerte. ^__^

KiraTakuto
3rd January 2009, 10:56
Jeg må komme på Aicon! Men det er ingen som vil bli med.. Og jeg vil ikke ha med meg mamma eller noe.. Noen jeg kan være med der :-D ??

Theriza
5th January 2009, 00:11
Du kan jo dra med oss, vi blir ganske mange fra Larvik som drar...må se litt på overnatting og sånt, men det kan vi ordne med seinere.

KiraTakuto
5th January 2009, 19:21
JA! Vi kan snakkas på forumet :D Can't wait!

Maryon
7th January 2009, 10:57
Hvordan spørr man en søster som ikke liker det siden hu blir kvalm av det om å kunne være med?
Jeg vil gjærne være med så skal (kansje) dra med kusina mi hvis jeg får lov...
Hjelp meg!!!:confused:

Kjipt. Det er på sånne tidspunkt man ønsker at man var eldre... men må hun være med deg inn a? Kun du ikke sende henne på shopping eller noe?

Eller...

Finn alle som er fra Drammen som er på forumet! Bli venner med dem, møt dem, la dem møte familien din så de vet hvordan de er og sånn! Hvem vet, kanskje du får lov hvis det er i en gruppe med noen som er voksne som er med eller noe...
Litt innviklet, men det er vel verdtet forsøk, men kanskje blande de to? Finne noen fra Drammen som du kan være på con'et med og sende søstern din på shopping? :todanya:

CatgirlMe
23rd January 2009, 15:50
Har det blitt bestemt en dato for Aicon?
Jeg har fått med meg at det skal være samme helg som Soracon, men noen annen informasjon har ikke blitt lagt ut.
Det hadde fått flott å få vite akkurat når det skal være, siden de fleste av oss reiser en del i sommerferien, og ikke vil at sydenturen skal krashe med Ai og Sora, og en god del av oss (i alle fall familien min, pluss en del andre jeg vet om) pleier å begynne å planlegge sommerferien omtrent på denne tiden av året.

Izuma
26th January 2009, 17:45
Det er ikke en offisiell dato enda, men som det står i førsteposten i denne tråden, så blir det tidlig i sommerferien.

NaruStine
26th January 2009, 18:23
eg skal senda mamma på shopping ellers så tar eg bare med ein bok til ho XD for eg har ikkje lyst til å sei til ho kva Aicon handler om :P

Narutard#1
1st February 2009, 00:22
åhgud! JEG KOMMER!!!
Dette har jeg ventet lenge på <3<3<3

Amaye
1st February 2009, 02:45
Skal bestille cosplay til det snart!!! KAWAII!! Jeg gleder meg, første gang jeg blir med på noe sååånt:3

Mimiko
1st February 2009, 16:42
Jeg kommer i allefall! MEN må vrikelig vite tidspunkte så snart som mulig, så jeg kan planlegge andre ting også til sommeren. Så de ikke krasje og blir bort kaste peng for XD! (som for eksemple bestille kostyme eller lager en, men fant ute etter hvert at det er samme dato som så reiser til syden. Der kom skuffen da! :gråte:)

iichii
3rd February 2009, 16:53
Har kjempe lyst å komme men hvordan overtaler man en "gammeldags" mor om å få reise til Oslo for å være med på det hun ville kalt for "kostyme party".

Trenger et mirakelråd hvis ikke må jeg nok vente til neste år...

ragonzul
3rd February 2009, 21:02
Lillesøstern min kan få til nesten hva som helst av slike ting, men vet ikke hvordan i det hele tatt. Beklager, det hjelper akuratt ikke =S.

! Hun er i samme alder som deg

Silli-zicuni
4th February 2009, 15:42
Har kjempe lyst å komme men hvordan overtaler man en "gammeldags" mor om å få reise til Oslo for å være med på det hun ville kalt for "kostyme party".

Trenger et mirakelråd hvis ikke må jeg nok vente til neste år...

Vel, du kunne jo bare prøve å forklare henne at dette er noe som betyr mye for deg. Du trenger jo nødvendigvis ikke fortelle henne at Aicon er et yaoi-con og sånn, ettersom Soracon er samme helgen og du kan gjemme deg litt bak det hvis moren din ikke synes noe om yaoi. Også, det skjer jo bare sånne store ting to ganger i året, og det er jo bare i Oslo. Det er jo ikke som om du kommer til å farte frem og tilbake hele tiden selvom du vil på et con en gang i halvåret.

Uansett er det et utrolig fint miljø på sånne treff, og en kjempefin sjanse for deg å møte fler med like interesser og sånn! Det er jo langt mer enn et "kostyme party". Man får så mye venner og positive ting ut av det! Prøv og se om du får henne til å forstå hva du føler. Hvis det ikke går, få henne til å legge frem hvorfor hun ikke synes du burde dra.

Oslo er jo en stor og skummel by å være alene i, men det er mange snille, snille folk her som åpner dørene sine rundt cons for folk som kommer fra et stykke unna, og du ville nok ikke trengt å være alene!

Amaye
4th February 2009, 16:35
Er det fremdeles ikke bestemt en tid?

Silli-zicuni
5th February 2009, 16:25
Jo, men det er ikke blitt annonsert enda. Det vil bli gjort pent og synlig når datoen blir annonsert, så ingenting å uroe seg for :3

Aridima
10th February 2009, 13:59
Ett spørsmål bli det noen fanartstands på aicon?

Izuma
10th February 2009, 20:28
Det blir mulighet for å kjøpe seg et bord og ha fanart-stand, ja.

Aridima
11th February 2009, 10:18
Det blir mulighet for å kjøpe seg et bord og ha fanart-stand, ja.

Okei da vet jeg det takk ;)

Saber
26th February 2009, 19:13
Når får vi vite tiden? Fint for oss som må gjøre litt på cosplaye og vite om vi må få panikk eller om det er lenge igjen :P

UchihaAlita
26th February 2009, 20:32
Er det aldersgrense? håper ikke det ,for det er veldig lite sansynlig at en 12 åring kommer inn da... men jeg er kanskje 13 da....

airbaginky
26th February 2009, 21:09
aldersgrense er 14 mener jeg på...

UchihaAlita
26th February 2009, 23:14
T-T da kommer jeg ikke inn, men jeg tror ikke det gjør noe å lyve om alderen med et år :ikkemeg:

Izuma
27th February 2009, 09:44
Man må framvise legitimasjon ved inngangen :cip:
Cosplayere trenger ikke å bekymre seg, det er en god stund igjen enda.

Chiyo
6th March 2009, 08:45
Pleier 13-14-åringer vanligvis å ha slik legitimasjon? Mange som ikke får bankkort før de blir 15. Skal en bli nødt til å ha med pass eller fødselsattest da? :cip:

Silli-zicuni
6th March 2009, 14:51
Ja 8D PASS ER FINT!!

Saber
6th March 2009, 16:55
Pass er leit å rote bort :P

AkiChan
10th March 2009, 15:30
Jeg skal flytte i sommer men håper at jeg rekker Ai og Soracon før jeg forlater oslo liksom T AT

TownyTuff
10th March 2009, 22:13
Håper vi får vite en dato snart! Greit å vite om det kommer til å kræsje med eventuelle andre sommerplaner. Blir kjipt om man planlegger noe og det må avlyses eller flyttes på. Om ikke annet, så i det minste et hint om måned, eller i hvertfall om det er før eller etter midten av sommerferien!

Og som nevnt, vi cosplayere vil jo gjerne vite hvor travelt vi har det. :flower:

Biggs
11th March 2009, 13:51
Eventuelt angående det med identifiskasjon, hvis man ikke har det så kan man alltids skaffe seg Postens ID-kort =) tilgjengelig for alle. =)

MaLink
11th March 2009, 16:03
jeg kommer! et Yaoi con er bare kult!

Saber
11th March 2009, 17:49
Hvorfor gir dere ikke ut en dato, hvis dere vet det?

Issa-san
17th March 2009, 23:33
"cosplayere trenger ikke bekymre seg" .... for legitimasjon, mener du? :3
Hvaaa da om en 12 - 13 åring velger å cosplaye.. ville det ikke da være lett å snike seg inn, uten å vise legitimasjon? X33

Bare spørsmål ~! :cip: xD

Izuma
18th March 2009, 08:31
De trenger ikke bekymre seg for å ikke klare å lage cosplayet i tide. Alle må vise legitimasjon ved inngangen, uansett.

Saber
18th March 2009, 16:11
Mitt spørsmål er fortsatt ikke besvart :P

Jeg har en hel sommer som må planlegges, så hadde vært greit å vite når det er :P
Skal på en go del i sommer :P

Anime-Demon
18th March 2009, 17:33
Samme her så hadde våre greit å vite ^^

Silli-zicuni
19th March 2009, 08:43
Alt til sin tid dere~ Tolmodighet. Dere kommer til å få vite det i tide, bare slapp av.

Legitimasjon burde ikke være et problem for mange~ De fleste har enten bankkort, skolebevis, sesongkort på tusenfryd eller et annet type kort. Hvis ikke de har det, tviler jeg på at det er noen som IKKE har pass~

ghostlily
19th March 2009, 18:16
åååh! Jeg har så UTROLIG lyst til å gå! :D
jeg bare håper det ikke blir mellom 1. juli - 9. juli, da er jeg i Island..

Moogle
19th March 2009, 18:58
O_O flere her som drar til Island gitt WOW (trodde nesten jeg var den eneste)
noen som har en ide på hvor man kan putte legitimasjon på et cosplay uten lommer? -.-'
dette blir nok mitt største problem til aicon -.-'

Khang
19th March 2009, 19:16
O_O flere her som drar til Island gitt WOW (trodde nesten jeg var den eneste)
noen som har en ide på hvor man kan putte legitimasjon på et cosplay uten lommer? -.-'
dette blir nok mitt største problem til aicon -.-'

hvor har du lommeboken/pengene, nøklene dine eller togbiletten din? ^^
jeg tror det bare er nødvendig å vise legitimasjon når du skal slippes inn ^^
evt kan du la noen andre passe på det under con'et

ghostlily
19th March 2009, 22:10
uummm.. men må man melde seg på på forhånd? Og hvor mye koster det å komme inn? :3

Moogle
20th March 2009, 15:25
uummm.. men må man melde seg på på forhånd? Og hvor mye koster det å komme inn? :3

jeg tror neppe at du skal melde deg inn, men det koster sikkert 50 kr å komme inn det gjorde det førre år pluss det bruker å være det på de fleste conna

ghostlily
20th March 2009, 16:57
jeg tror neppe at du skal melde deg inn, men det koster sikkert 50 kr å komme inn det gjorde det førre år pluss det bruker å være det på de fleste conna

'kay, thanks :3

Kattiam
8th June 2009, 14:20
Jeg gleder meg til Aicon! :ja: Er det laget et program enda?

Sharingan
8th June 2009, 14:24
Jeg gleder meg til Aicon! :ja: Er det laget et program enda?

Programmet holdes hemmelig inntil videre, da det ikke er hundre prosent klart ennå =) Men ta det med ro, dere skal få vite det så snart det er klart.

Amaye
9th June 2009, 13:40
Hvis man skal kjøpe pakkepris*Blitt nevnt i en annen tråd* gjør man det på forhånd?

Skjervik
11th June 2009, 12:05
haha. Sa til fattern at jeg skulle til Oslo og ta bilder av tog. Huff. Hadde han visst jeg skulle på noe slikt hadde han foretrukket å hengt meg.

nei. Dette gleder jeg meg til! Jeg kommer til å fly rundt med kameraet og hvis noen vil ha spesifiserte bilder er det bare å huke tak i meg! Jeg kommer nok til å vasse rundt etter en Kiba greie. (Tror jeg..)

jadb
16th June 2009, 22:10
Må man kle seg ut som gutt på Aicon eller er det det samme reglene som soracon? Må være utkledd som gutt for å være med på konkurransene?

Izuma
16th June 2009, 22:12
Nei, man må ikke være utkledd som gutt, det velger du selv. De fleste ville nok cosplaye gutt siden det er et shonen-ai convention men det er på ingen måte påbudt.

jadb
16th June 2009, 22:24
Ok.. Men da får jeg ikke vært med på konkurranse?

Izuma
16th June 2009, 22:29
Du kan selvsagt delta på skit-konkuransen med noen andre som en jente hvis du vil, det er som sagt ikke noe krav at du er kledd ut som gutt.

jadb
16th June 2009, 23:10
Um.. Er litt grønn her nå.. Skit-konkurranse? Hva er det?

Izuma
16th June 2009, 23:26
Skit/fanservice-konkurransen er den eneste konkurransen Aicon har så langt.

Fanservice-konkurransen er nå gjort om til en vanlig ”skit-konkurranse”, altså en konkurranse der folk opptrer på scenen med små skuespill. Vi vil selvsagt gjerne fremdeles ha boyslove-skits, men dette er ikke lenger et krav. Gruppen kan være på maks seks personer, men dere må levere inn manuskriptet deres og eventuell musikk minst 2 dager før arrangementet, og deretter bli godkjent. Hvis manuskriptet ikke blir levert i tide blir dere diskvalifisert. Hver gruppe får 3 minutter på seg på scenen og innholdet på skitten skal ikke ha elementer som ikke passer for barn under 15 år. Påmeldinger skal sendes via en privat melding til Izuma. Her skal det stå hvor mange og hvem som er med, hva det skal handle om og om dere trenger noe teknisk assistanse. En kontaktperson er også nødvendig.