PDA

View Full Version : VG søndagsmagasinet: reportasje fra Desucon 08

Kiyu
23rd November 2008, 12:00
Lurer dere på hvor det ble av Desucon i media?

I søndagsmagasinet til VG (23. Nov) er det en stor reportasje fra Desucon. Løp og kjøp!

Jeg har lett på nettsiden deres men ikke funnet noe, så dere må nok gå til anskaffelse av papirutgaven. Jeg sitter ikke med den selv, men jeg ble vekket idag morges av en veldig pålitelig kilde som kom med nyheten!

Tharanee
23rd November 2008, 14:23
ooo da skal jeg hamstra noen fra jobben... *løper og kjøper*

Amardin
23rd November 2008, 14:32
har noen mulighet for å kanskje scanne det inn?... eller er det forbudt?

har ingen mulighet til å kjøpe det i dag

p33r
23rd November 2008, 14:46
Jeg plukket den opp, den var overaskende god! Jeg er til og med nevnt :cip:

Bida-san
23rd November 2008, 16:30
Nice nice! Trodde nesten at den ikke skulle komme:cip:
Treig VG er treig....Men ja, skal løpe og kjøpe^^

mogcaiz
23rd November 2008, 18:21
Takk for tipset :) Jeg var ikke på desucon, men jeg er nygjerrig på artikkelen! *kjøpeløpe*

CatgirlMe
23rd November 2008, 18:39
Trosset mørket og kulden for å kjøpe vg på en Statoil-stasjon, og jeg må faktisk si at artikkelen var ganske bra skrevet. (Selv om det var littegranne sent, kanskje..)

Trodde at det het "Otaku" og ikke "Otaki", men det er vel lett å ta litt feil av og til.

Byakko-kun
23rd November 2008, 19:36
Trodde at det het "Otaku" og ikke "Otaki", men det er vel lett å ta litt feil av og til.

Det heter Otaku, men kanskje han antok at det het "Otaki" i flertall? =p

Sober
23rd November 2008, 19:54
Vil gjerne se den, men kjoeper ikke VG til vanlig. Ingen som har lyst til aa scanne? :)

EDIT> Okatu og ikke O :)

Jikap
23rd November 2008, 19:56
Heh, den første artikkelen i hele avisen ^^
Er enig med at den var overaskene god, og større enn forventa :)
...Selv om han skrev "Otaki" istedet for Otaku ^^;
edit: han skrev "Otaki" minst tre ganger, I tillegg til "Otakier" så jeg tror ikke han bomma på tastaturet... ^^;

Vesnet
23rd November 2008, 20:36
Hey kan noen scanne det inn?
Er litt vanskelig å kjøpe VG når man er i england....
Vil seeeee

Exona
23rd November 2008, 21:18
Yey for timing med at jeg skulle ta toget i dag. ^_^ Kjøpte VG på stasjonen og leste på toget 8D
Merket også det med Otaki. Ble litt "wtf" når jeg så det, men alt i alt var det 5 gode minutter med lesing. Litt seint ute var den nok, men som man sier; better late, than never.

Sensei
23rd November 2008, 22:31
Veldig bra artikkel totalt sett. Jeg stusset litt på utsagnene til japanforsker Anders Moe though. Med forbehold om at noe kan være en smule feilsitert, så var ikke det han sa alltid like overens med mitt inntrykk. Som at Cosplay handlet om å kle seg ut og oppføre seg normalt. Såvidt jeg vet er jo Cosplay å kle seg ut å oppføre seg som karakteren man kler seg ut som. Ikke føler jeg at anime/manga alltid har avsluttende historier heller, men det er mulig han legger noe annet i avsluttende enn det jeg gjør... Mitt inntrykk er da ofte at de ikke gjør det. De fleste Slice of Life-serier tar jo for eksempel bare for seg en kort periode uten noen gitt konklusjon, føler jeg. :)

Eller fniste jeg litt av otaki, og var ellers svært positiv til denne reportasjen!

Nekochan
23rd November 2008, 22:40
Supert at det ble skrevet en artikkel om Desucon! ^^
Selv om ja.. Det var en del småfeil her og der ^^; Som Simen nevnte "Otaki", og det at cosplay går ut på at man kler seg ut og oppfører seg normalt o_O
Dessuten la jeg også merke til at Visual Kei ble kalt Visual K, og at det visstnok er en japansk stil som heter "Barbie-looken"? Aldri hørt om...
Menmen, alt i alt var det jo bra, bare for reklamens del liksom ^^ Flott at Desucon får litt mer fokus :)

T92
23rd November 2008, 23:12
Jeg styrtet ut klokka 9 om kvelden og løp til statoil for å kjøpe VG!
Jeg tror mora mi lurte litt på hva som skjedde nå...XD
Hmm, om artikkelen:
Jeg synes også det var litt rart å si at cosplay er å kle seg ut og så oppføre seg som vanlig, man skal jo være litt in-character egentlig.
At de hadde skrivefeil som "otaki" eller "visual K", er jo litt forståelig om man ikke kjenner til ordene fra før.
Ellers var det kjempepositivt at de laget en så stor artikkel om det da!! Er fint at det blir litt oppmerksomhet rundt det, så blir kanskje enda flere interessert!!

:D

Reila
23rd November 2008, 23:19
og at det visstnok er en japansk stil som heter "Barbie-looken"? Aldri hørt om...
Det kan nok refereres til gyaru, men når jeg ser på bildet ser jeg verken gyaru eller "barbie-look" XD Jeg ser bare en rødtopp/brunette med ryggen til ("personen til høyre"?)

Jeg syns også at det var en bra artikkel. Reagerte også litt på det med å oppføre seg normalt når man cosplayer, visual k og så klart otaki : P
Syns også det var en veldig fin måte å fremme det hele på, og med tre sider i tillegg (pluss to-siders bilde og greier X3)

Exirias
24th November 2008, 00:48
Fikk muttern til å kjøpe med seg VG hjem fra jobb bare for å få lest dette. XD
Enig med andre her med Otaki etc, men som sagt er det vel pga at det ikke er vanlige ord for Ola Normann. =P
Jeg er til og med nevnt i den, det var artig å se navnet sitt i avisa. XD
Neste år er det med et helt ekstra hefte om Desucon i VG, eller hur!? :D

Tharanee
24th November 2008, 01:11
har scanna inn for venninna mi ikke helt topp kvalitet men jeg kan prøve og få opp en link

Red
24th November 2008, 01:33
Hum, god nok reportasje (takker Tharanee!), men sytnes de fokuserte vel litt for mye på andre ting enn det som skjedde på Desucon. Som disse forskerne og det. Det er fint med litt background og slikt for de som ikke vet stort om kulturen, men Desucon var jo så meget mere enn det de faktisk nevnte i reportasjen.

Og, selvfølgelig, feilene, men det kan unskyldes.

Ellers så burde det være litt mere bilder av folk som faktisk cosplayet, men utenom det så syntes jeg det var utrolig bra reportasje - selv om den var utrolig sen. Yay for fri reklame til Desucon! XD

Tharanee
24th November 2008, 01:38
Oki så nå har jeg oppretta konto på flikr og uploada de scanna bildene mine av artikkelen. så til advarselen. scanner min tar ikke større enn ca et A4 ark så magasinet er litt større i høyden enn det. derfor er toppen litt kutta. du ser tekst og bilder men ikke krystallklart. dette ble gjort litt i en fei for venninna mi masa litt med og få den. så les den nyt den og var det no spesifikk du ville ha bedre scanna så får du eventuelt si ifra. (tenkte og sjekke om skolen min hadde en skikkelig fargescanner som jeg kunne bruke for og få bra bilder.

http://www.flickr.com/photos/32709757@N02/sets/72157609830051499/
ikke sikker på om dette er en direkte link men de eneste bildene på min profil er disse så det blir nok riktig

Snedvig
24th November 2008, 03:15
Næ! Og så lenge etter at alle hadde innsett at artikkelen nok hadde gått i papirkurven.

Nå er klokken to om natten, så nå er det for sent. Får se den på biblioteket i morgen, da.

Min erfaring med cosplayere er at det er litt opp og ned med dem; på en JRock-night hadde de en Mana (Moi Dix Mois) og en Kyo (Dir En Grey). Mana hverken smilte eller snakket hele dagen, men Kyo skar seg ikke med så mye som en plastgaffel. Har aldri sett en cosplayer som kunne skyte ildkuler, fly eller gå gjennom veggen, så sånn sett oppfører de seg jo normalt.

Sensei
24th November 2008, 09:10
... Så hvor har det blitt av Play-delen av Costume Play (aka Cosplay)? Cosplay er jo å kle seg ut som en karakter og oppføre seg som den karakteren ville gjort (aka In Character). Costume og Play. Det er det som utgjør Cosplay. jeg skjønner liksom ikke helt hvordan en japanforsker kan overse noe så essensielt, menmen... :/

Nodoka
24th November 2008, 10:38
Næ! Og så lenge etter at alle hadde innsett at artikkelen nok hadde gått i papirkurven.

Nå er klokken to om natten, så nå er det for sent. Får se den på biblioteket i morgen, da.

Min erfaring med cosplayere er at det er litt opp og ned med dem; på en JRock-night hadde de en Mana (Moi Dix Mois) og en Kyo (Dir En Grey). Mana hverken smilte eller snakket hele dagen, men Kyo skar seg ikke med så mye som en plastgaffel. Har aldri sett en cosplayer som kunne skyte ildkuler, fly eller gå gjennom veggen, så sånn sett oppfører de seg jo normalt.

Så din kunnskap om cosplay stammer fra norske j-rock cosplayere? Vanligvis ville man sett på opphavet som da er cosplayerne i japan. Disse legger sterk vekt på kostyme, sminke og spille rollen de er. Det er stor forskjell på å oppføre seg som en karakter i personlighet og skyte laser ut av øynene. Man skal ikke kopiere evnene til en person men man skal oppføre seg som den personen ville gjort. Cosplay er ikke så stort i Norge enda og mange missforstår akkurat sånn.

Theriza
24th November 2008, 11:24
Veldig bra artikkel, hvis man ser bort ifra de feilene som allerede er nevnt.

I even got a mention!
Ikke med navn da, men alikevell ^^

Når det gjelder bildet med Barbie-looken er det muligens en av de avis-feilene der de setter feil bilde til feil tekst. Det sto jo i innledningen under om han som kjøpte hentai-pute, så de så kanskje på den teksten og overså bildeteksten når de satt inn bildet...

Ameshini
24th November 2008, 11:31
HAHAHA, visual k!! XD

Noe feil og noen av de småintervjuene som er litt forvirrende og muligens feilinformerende (men det er vel ikke avisen sin feil), men morro!! :D

zora
24th November 2008, 12:11
HAHAHA, visual k!! XD

Noe feil og noen av de småintervjuene som er litt forvirrende og muligens feilinformerende (men det er vel ikke avisen sin feil), men morro!! :D

Ja, og de skrev jo om Visual K (hoho) under bildet av Oshare.. men jaja.
Følte meg som den værste wapsen når det står i begynnelsen at alle som er der samles for å dyrke Japan haha.

Snedvig
24th November 2008, 15:56
Så din kunnskap om cosplay stammer fra norske j-rock cosplayere? Vanligvis ville man sett på opphavet som da er cosplayerne i japan. Disse legger sterk vekt på kostyme, sminke og spille rollen de er. Det er stor forskjell på å oppføre seg som en karakter i personlighet og skyte laser ut av øynene. Man skal ikke kopiere evnene til en person men man skal oppføre seg som den personen ville gjort. Cosplay er ikke så stort i Norge enda og mange missforstår akkurat sånn.

Jeg fleiper.

Ameshini
24th November 2008, 16:41
Ja, og de skrev jo om Visual K (hoho) under bildet av Oshare.. men jaja.
Følte meg som den værste wapsen når det står i begynnelsen at alle som er der samles for å dyrke Japan haha.

Lol, word. Som om ALLE som er der glorifiserer Japan liksom XD men jaja, som sagt, morro at det havnet i avisa :)

Snedvig
24th November 2008, 16:44
Det er vel kanskje etterhvert ikke noen spesielt godt bevart hemmelighet hvem som skjuler seg bak forumpsevdonymet Snedvig ...

Jeg synes artikkelen er artig, grei nok, og med sånt som "otaki" og "Visual K" er det jo tydelig at korrekturavdelingen har hatt en rolig dag på jobben og at du ikke skal regne med at alle detaljer er helt korrekte.

Når det gjelder cosplay, lurer jeg på hvordan vi har endt opp med å skrive sånn omtrent det stikk motsatte av det jeg mener - men det er jo mange stadier mellom "oppføre seg vanlig" og "spille skuespill"; en cosplayer bruker ikke noe ferdig manuskript og holder ikke sin egen identitet hemmelig. Men jeg har vært inni kostymer selv, selvsagt tilpasser man oppførselen til kostymet, det kommer helt spontant. Journalisten har vel tenkt på performance-kunstnere, da; performance-kunstnere tar rollen lengre enn cosplayere.

Sakito
25th November 2008, 21:36
Jeg er han som holder hentai-puta.
Men jeg ble skjokker når jeg så hvor stort bilde ble.

Å bestemora mi var den som oppdaga det først :flau:

Shashi-Chan
26th November 2008, 09:19
Jeg er han som holder hentai-puta.
Men jeg ble skjokker når jeg så hvor stort bilde ble.

Å bestemora mi var den som oppdaga det først :flau:

1500,- da, fytti du må like sånna puter :P

Grattis for å komme i avisa da :nya:

hansivarstordal
26th November 2008, 11:07
Jeg fikk også mention, tjohoo:)

Dai-Suke
26th November 2008, 16:12
Leste også artikkelen. Skikkelig kult at det kom på hele forsida og baksida!
Jeg ble liksom litt mer stolt over å ha vert på Desucon nå. (^__^)

copycat-chan
26th November 2008, 16:49
kan noen være kjempesnille å scanne og putte det opp her??
jeg hadde ikke tilgang til vg *gråter*

phyconinja
26th November 2008, 17:21
kan noen være kjempesnille å scanne og putte det opp her??
jeg hadde ikke tilgang til vg *gråter*

Tuffsing :P

Oki så nå har jeg oppretta konto på flikr og uploada de scanna bildene mine av artikkelen. så til advarselen. scanner min tar ikke større enn ca et A4 ark så magasinet er litt større i høyden enn det. derfor er toppen litt kutta. du ser tekst og bilder men ikke krystallklart. dette ble gjort litt i en fei for venninna mi masa litt med og få den. så les den nyt den og var det no spesifikk du ville ha bedre scanna så får du eventuelt si ifra. (tenkte og sjekke om skolen min hadde en skikkelig fargescanner som jeg kunne bruke for og få bra bilder.

http://www.flickr.com/photos/32709757@N02/sets/72157609830051499/
ikke sikker på om dette er en direkte link men de eneste bildene på min profil er disse så det blir nok riktig

Valentine
26th November 2008, 20:29
Leste faktisk dette, moren min som oppdaget.

Hurra, vi blir kjent! \o/

Bida-san
26th November 2008, 21:21
Hehe, ja det var fin artikkel. Litt sånn småfeil, men det må man regne med, når man ikke er i miljøet. Neste år satser man på tv coverage!:P
Desucon 1 var jo på tv (i et bokprogram, men likevelXD).

Angående cosplay debatten: Cosplay går ut på å kle seg ut som og oppføre seg som karakteren. Han japanforskeren mente at man oppfører seg normalt (definisjon: som seg selv),
men man opptar jo personligheten til karakteren.
Ikke alle gjøre det såklart, men det er en del av cosplay. Jaja, kanskje han har en annen definisjon av normal daXD

- Gjør noe, strike a pose! En asiatisk jente holder mikrofonen mot munnen og beina på scenen.
Jeg antar de sikter til Kiyu her.:cip:

Myuu
26th November 2008, 22:43
jeg leste om desucon et eller annet sted, det var der det stod, med nyeaktige ord om den " manne som hadde betalt 1500 for og hvile hodet på en lettkledd anime figur, * men utenom det har jeg ikke sett noe!

Tyblazitar
26th November 2008, 22:44
jeg leste om desucon et eller annet sted, det var der det stod, med nyeaktige ord om den " manne som hadde betalt 1500 for og hvile hodet på en lettkledd anime figur, * men utenom det har jeg ikke sett noe!
Det var den artikkelen som blir diskutert her.

Snedvig
27th November 2008, 01:43
Angående cosplay debatten: Cosplay går ut på å kle seg ut som og oppføre seg som karakteren. Han japanforskeren mente at man oppfører seg normalt (definisjon: som seg selv),
men man opptar jo personligheten til karakteren.
Ikke alle gjøre det såklart, men det er en del av cosplay. Jaja, kanskje han har en annen definisjon av normal daXD

Bingo!

Rockshoujo
27th November 2008, 13:47
Jeg syntes den artikkelen var like fail som alle andre artikler om det samme emnet. Ble frustrert av en del men fikk også en god latter.

Snedvig: Både Kyo og Mana cosplayerene er venninner av meg. Mana er jo en av de enkleste og oppføre seg som å da. Men hun andre venninna mi oppførte seg som Kyo. Jeg hang sammen med henne hele tiden så det så jeg hun gjorde. Kyo driver ikke bare å kutter seg, det er bare noe han gjør når de opptrer. :)

Er enig med Sensei her, det heter Cosplay av en grunn, costume play, da skal man oppføre seg "in character", må ikke det hele tiden men når man er på scenen/blir tatt bilde av og slikt.
Jeg er av den gammeldagse cosplay sorten (begynte i 2002), og hva cosplay er ble forklart helt feil, har ikke sett noen forklare det riktig i noen magasiner/TV o.l. Cosplay er jo satt sammen av ordene costume og play, som vil si at man lager kostymet til yndlings karakterer fra serier/spill/musikk/film, kler seg ut og "blir" den personen.
Også var det disse to som sa de cosplayet J-Fashion. Det er jo ikke cosplay i det hele tatt. Men det er jo ikke VG sin feil da.
Det var utrolig rart at det ikke var bilde av cosplayerene, bare hauger av folk rundt omkring, og siden de snakket med Alexiel'en, så hadde jeg hvertfall forventet et bilde av henne og de andre som kom høyt opp i cosplay konkuransen å, det var en del utrolig bra kostymer i år, jeg ble positivt sjokket :D.

Syntes journalisten burde ha gjort litt research før de publiserte det, journalister skal jo ha fakta riktig. Og det at den var en måned etter selve evangementet var ganske rart.

KuroKinezumi
28th November 2008, 14:05
Var jeg som var Kyo den gangen^^ Enig i at jeg ikke var spesielt in-character og kostymet var også ganske fail. Har egentlig sluttet med cosplay fordi det blir for dyrt med tanke på de andre hobbyene mine (f.eks. BJD).

Artikkelen så grei ut den. Fikk ikke lest den, men ut i fra bildene hvirket den bra. At det er noen feil, plager meg ikke.

Elfhybrid
29th November 2008, 17:58
Syns det var litt dårlig research av journalisten jeg.